Potter wenst
Zimbabwe geluk
Kerken
houden
moeten rekening
met ik-tijdperk
Als je iets duivels noemt, trek
daar dan de consequenties uit
Kerken steunen stakers
bij Van Gelder Wormer
Trouw
Conferenties
Braziliaanse kerk
wil dood bisschop
ophelderen
Actieve euthanasie
in verpleeghuizen
ontoelaatbaar
Boekenveiling te Amsterdam
TON BOLLAND
Paus preekt tegen consumptiedenken
BOND TEGEN HET VLOEKEN
De gereformeerde synode en het IKV
VOORBIJGANG
ie
trt
'Brandpunt' met'
sluiting bedreig
DINSDAG 15 APRIL 1980
KERK
TROUW/KWARTET
OENEVE (EPS) Wij zijn blij met het volk van Zimbabwe en
we groeten u in de naam van de Heer onze heiland die
gekomen ia om ons te bevrijden en verenigen. Aldus de
secretaris generaal van de wereldraad van kerken, dr Philip
Potter ter gelegenheid van de onafhankelijkheid van Zimbab
we. die in de nacht van donderdag op vrijdag ingaat.
De wereldraad van kerken heeft een
bijzondere rol gespeeld bij de onaf
hankelijkheid van Zimbabwe Zo
hebben de bevrijdingsbewegingen
Zanu en ZapU. die later samengingen
tn het Patriottisch Front geld ontvan
gen uit het speciale fonds van het
programma tot bestrijding van het
racisme Later, toen op initiatief van
de Britse minister Canlngton bespre
kingen op gang kwamen over beëin
'Siging van de guerrilla-oorlog, wekte
de wereldraad de leden-kerken op. de
beraadsgroep van de delegaties van
het Patriottisch Front, te helpen aan
logies in Londen En nu de zelfstan-
digheid van het land voor de deur
- staat, speelt de wereldraad een rol bij
de vluchtelingenhulp en de recon-
structie van het door de oorlog geteis-
«terde land. De wereldraad heeft dat
alles gedaan namens de leden-kerken
- de wereld En daarom zegt dr.
Potter in zijn brief aan de kerken in
Zimbabwe dat de leden-kerken zich
verheugen In de vrijheid van Zimbab
we De wereldraad zendt als zijn offi
ciële vertegenwoordigster mevrouw
Annie Jiagge uit Ghana, een van de
voorzitters van de wereldraad en lid
van het hooggerechtshof in Accra
In zijn brief herdenkt Philip Potter de
duizenden doden, die gevallen zijn in
de vrijheidsoorlog van Zimbabwe. Hij
waarschuwt de Zimbabweanen voor
te hoog gestemde verwachtingen nu
de onafhankelijkheid officieel is aan
gebroken. Hij belooft de kerken dat
de wereldraad hen zal blijven helpen
bij het geven aan de terugkerende
vluchtelingen van een dak boven het
hoofd Hij wijst de kerken op hun
taak bij de nation-building en bij het
mede bepalen van de doelen van de
natie.
>an een onzer verslaggevers
WORMER De kerken van de Zaanstreek hebben zich met
veel nadruk achter de doeleinden van de stakers bij Van
Gelder Papier in Wormer gesteld. Al maandenlang hebben de
kerken zich zeer intens bemoeid met de acties die de werkgele
genheid in die streek willen redden. De met sluiting bedreigde
Van Oeldervestlglng in Wormer is verreweg de grootste werk-
verschalfer ln deze plaats.
.Het afgelopen weekend is in veel ker
ken gecollecteerd ten behoeve van de
stakingsactie die na Pasen begon.
•Het actiecentrum is nu gevestigd in
de gereformeerde Kruiskerk; eerder
waren ook andere kerkgebouwen in
geschakeld. Kerken snellen stakers
të hulp. maar omgekeerd wordt door
de actie een steentje bijgedragen aan
de oecumene, meende een van de
stakingsleiders Gisteren was de
Kruiskerk stampvol met stakende
Werknemers; enkele korte toespraken
gingen vooraf aan de registratie
waarbij ook de taken van posten en
wachten werden verdeeld
Pastor W J Weenink van de Disk
iDienst in de industriële samenleving
vanwege de kerken) riep de aanwezi
gen op tot solidariteit, want slechts
gezamenlijk zou men enig succes
kunnen boeken Weenink was overi
gens evenmin als anderen erg zeker
van de kans van slagen van de actie
Het is iets van de laatste tijd, aldus
Weenink. dat kerken weer een voor
aanstaande plaats innemen bij dit
soort zaken Hij verwees naar de ac
ties van Marokkanen en Turken in de
Duif. Mozes en Aëron enzovoorts
Volgens hem zijn de kerken aan het
leren om op te komen voor de slacht-
r Aoffers van een maatschappij die haar
problemen niet meer aan kan De rol
yan de kerken Is maar beperkt, vindt
.Weenink. De mensen die de beslissin
gen nemen hebben weinig boodschap
aan de kerken Maar wel zouden de
kerken nog veel meer de aandacht
waarin opgenomen: De Rotter-
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jen ze Tamminga
Directeur ing O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbuo 859
1000 AW Amsterdam
Postgiro 66 00 00
Bartr Neo OeOiert
flefccwMngnr 2300 12574
REGIO BOTTEROAM/OORORECMT
3000 AX Roe er dam
iel 010-"5580 taoon
en bezorging i
te' 010-115588 (reda
te» 115700 uitsluiten
advertenties)
Westwaah
REGIO DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
2501 CC Oen Maag
iet 070-469445
Iabonnementen en bezorging)
ie» 070-469445 (redactie)
W 070-468864 (uitsiudend voor
Parkstraat 22 Den Haag
REGO NOORO/OOST-NEDERLANO
i abonnementen en bezorging
Postbus 3
0000 AA Zwolle
let 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwofte
Abonnementsprijzen
Per maand f 16 98
Per kwartaal 50.95
Per halt iaar t 101 90
Per jaar 201 60
f achten (z* adressen boven)
Opgave familieberichten 9-19 30
van maandag t'm vnnJag Op
zondag van 10-20 vui »emr 020-
913456
Opgave
020-9
Uw* Adv akjnmg postbus 4331
'000 AK AMSTEROAM
AdresWMZngen uitsluitend senm
Philip Potter
van hun leden kunnen vestigen op de
problemen van de industriële samen
leving.
Dominees en pastoors van de Zaan
streek hebben in een steunbetuiging
aan de stakers de hoop uitgesproken
dat de staking zal bijdragen, ook als
die voorbij is, tot een blijvende inzet
om samen met anderen het funda
mentele onrecht in de verhouding
tussen arbeiders en werkgevers weg
te nemen Zij spreken hun bezorgd
heid uit dat beslissingen over grote
groepen mensen bulten de betrokke
nen om genomen worden. Dat veroor
zaakt frustrerende gevoelens van
machteloosheid en minderwaardig
heid. aldus de Zaanse pastores
BRASILIA Het Braziliaans episco
paat heeft geëist, dat alsnog autopsie
wordt verricht op het lichaam van de
in januari overledsn bisschop Bicego
van Carolina in de staat Maranhao.
Volgens de officiële overlijdensver
klaring is deze bisschop gestorven
aan een virusinfectie De bisschop
pen betwijfelen de Juistheid van deze
verklaring en menen redenen te heb
ben om aan te nemen, dat bisschop
Bicego vermoord is.
Deze heeft voortdurend gevochten
voor de vele kleine boeren in zijn
diocees, die bedreigd werden door
grootgrondbezitters en speculanten
Kort na zijn dood werden 600 gezin
nen van hun grond verdreven; het
land kwam ln het bezit van een lid
van de regeringspartij
De bisschoppenconferentie deelde
mee. datjnen ongelukkigerwijs in de
huidige contekst van geweld niet ont
komt aan de verdenking, dat zijn
dood een misdadige oorzaak heeft'
PUTTEN (ANP) Actieve euthana
sie mag in een verpleeghuis niet mo
gelijk zijn De toepassing daarvan
zou voor de bewoners zeer negatief
zijn. Dat zei mevrouw B. W M. Nij-
huis. besturend zuster van het Rot
terdamse verpleeghuis Pniël. op een
protestants-christelijke conferentie
voor verpleegkundigen, verzorgen
den en andere professioneel werken
den in de intramurale gezondheids
zorg.
Mevrouw Nijhuis wees op het belang
van bijbelse toerusting voor hen die
hulp verlenen aan ongeneeslijk zie
ken. Ook zij die niet kerkelijk geo
riënteerd zijn. staan in een grenssitu
atie open voor de levensbeschouwe
lijke aspecten van het mens zijn.
Ds. A. Th. Stegenga, die in Amster
dam en Den Haag als ziekenhuispre
dikant gewerkt heeft, wees op drie
lagen In het contact met ongeneeslijk
zieke patiënten. Op de oppervlakkige
en de emotionele laag volgt de exis
tentiële laag, waar allerlei trauma's
zoals onbeleden schuld een verdron
gen bestaan leiden. De zin van het
lijden is niet negatief. Het is het rij
pingsproces tot het aanvaarden van
het afscheid. Volgende conferenties
zullen worden georganiseerd door het
samenwerkingsorgaan inzake de ge
zondheidszorg dat uitgaat van de sy
nodes van de hervormde kerk en de
gereformeerde kerken, samen met de
Nederlandse christelijke vereniging
van verplegenden en verzorgenden,
de christelijke vereniging van zieken
huizen en diaconessenhuizen. en de
pas opgerichte vereniging van ver
pleegkundigen van de gereformeerde
gezindte Het Richtsnoer
Joden bezorgd om
gereformeerde dialoog
met Palestijnen
ROTTERDAM (ANP) - De Neder-
landse vereniging „Hadderech" van
Jesjoea Hammasjiach (Jezus Messi
as. red.) belijdende joden heeft ln een
brief haar bezorgdheid uitgesproken
over gereformeerde plannen voor een
dialoog met Palestijnse christenen.
De gereformeerde synode zal op 21
april hierover een besluit nemen.
In de brief aan de generale synode der
gereformeerde kerken zegt de vereni
ging zich met name bezorgd te maken
over de vraag wie de Palestijnse
christenen zijn. met wie de gerefor
meerden in gesprek zouden willen.
Ook vraagt de vereniging zich af met
welke politieke groeperingen die Pa
lestijnse christenen verbonden zijn.
Het derde punt van bezorgdheid zijn
de eventuele consequenties van de
dialoog voor de verhouding der gefor
meerde synode met Israël.
De vereniging ..Hadderech" dringt er
bij de synode krachtig op aan het
voorstel voor een dialoog met de Pa
lestijnse christenen niet te aanvaar
den. Zij vindt ook dat ds D. van der
Meulen uit Wassenaar, die het voor
stel tijdens de oktoberzitting van de
synode indiende, zich beledigend
over de Israëlische bevolking had uit
gelaten. Met name diens uitlating,
dat de Israëliërs zich naar Duits mo
del presenteren, neemt de vereniging
„Hadderech" bijzonder kwalijk.
ADVERTENTIE
WOENSDAG 23 en DONDERDAG 24 APRIL 1980
houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke
bibliotheken w.o. de bibtiotheken van
Dr». T. J. A. Delhaas
Ds. W. Vis
Ds. J. J. Wildeboer
Amsterdam
Kampen
Bunschoten
bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, bijbelverklaringen,
exegetische studies, theol. en kerkhistorische dissertaties (waaronder
een grote verzameling werken over de Middeleeuwen, beginperiode
der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslagwer
ken. woordenboeken Gunning. Kohlbrugge, Groen van Prinsterer,
Barth. Buber. Van Ruler etc. etc
Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e, 17e en 18e eeuwse
werken geveild, zoals werken van Luther. Calvijn. Melanchthon. Beza.
Nadere Reformatie
Rijk geïllustreerde catalogus (112 pag kunt u aanvragen door 5,—
te storten op giro 17.71.82 t.n.v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenburg.
Amsterdam.
KIJKDAGEN: ZATERDAG 19 en MAANDAG 21 APRIL 1980.
BEËDIGD TAXATEUR'
Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921.
lid Ned. Ver van Antiquaren Intern. League of antiquarian booksellers
Ned. Vereniging van Makelaars en Veilinghouders.
UTRECHT (PNHK) „Als de cultuurfilosofen en de reclamedeskundigen gelijk hebben, zijn
we het ..ik-tijdperk" ingegaan. Dat betekent dan, dat de mens heen en weer geslingerd wordt
tussen zijn gevoelens van onmacht en zijn wensen van almacht, tussen zijn behoefte aan
geborgenheid en zijn verlangen naar distantie." Aldus ds. L. de Liefde uit Vlissingen gisteren
in zijn jaarrede als voorzitter op de jaarvergadering van de bond van Nederlandse predi
kanten.
Ds. De Liefde werd gisteren gekozen
als voorzitter wegens het aftreden
van ds. H. W. Colstee uit Enschede
De kerken zullen, aldus ds. De Liefde,
in hun pastoraat en financiële be
leidsvoornemens rekening dienen te
nen ontstaan in de betrokkenheid die
de mensen voelen bij hun kerk.
De nieuwe voorzitter was dan ook
niet al te pessimistisch over de gevol
gen voor de huidige moeilijke econo
mische situatie voor de kerken. De
houden met het ik-tijdperk. waardoor geschiedenis heeft bewezen, dat de
weieens een golfbeweging zou kun-
ADVERTENTIE
Reeds 220.000 NT zijn gedrukt
en ze zijn begonnen met de distributie van deze
Nieuwe Testamenten op de scholen. De protestanten
In deze armste staat van het arme Brazilië hebben
f 8.000 bij elkaar gebracht Er la echter nog f 100.000
nodig. Ze vertrouwen op de christenen van Nederland,
dat die het ontbrekende aanvullen. Stel hen niet'
teleur. Help uit uw overvloed.
Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, metr
verm. NTBr.
kerken niet bang hoeven te zijn voor
afnemen van de belangstelling, mits
zij maar voldoende aansluiten bij de
vragen die mensen hebben en die
vragen in het juiste perspectief zien.
De actie „hulp aan buitenlandse col
lega's" van de predikantenbond is
een succes geworden. Inmiddels is
het plan gerezen, via werelddiakonale
kanalen te participeren in program
ma's ter verbetering van de salarissen
en pensioenen van predikanten in
Italië. Portugal en Spanje. Ook de
boekenhulp aan collega's in Honga-
'rije zal worden uitgebouwd.
Een moeilijke zaak. waarop de bond
nog verder studeert, is het verschil in
traktementen en pensioenen tussen
gereformeerde en hervormde predi
kanten. een zaak die vooral nijpt in
„samen-op-weg-gemeenten". Het is
verleidelijk voor dergelijke gemeen
ten. om vanwege dit verschil bij voor
keur hervormde dominees aan te
trekken.
Ds. De Liefde wees ook op de veran
derde werksituatie van de predikant.
Bij de opleiding zal steeds meer reke
ning moeten worden gehouden met
het feit, dat predikanten in teamver
band met anderen moeten werken. In
verband hiermee wees hij op het be
lang van nascholing en bijscholing.
Ook de initiatieven van de predi
kantsvrouwenadviescommissie om te
komen tot trainingen van predikant
sechtparen zijn van groot belang.
Binnen dit kader achtte ds. De Liefde
ook een periodiek studieverlof het
overwegen waard.
Feministische theologie, voor
vrouwen die in eigen gemeente een
groep willen beginnen of op gang
houden, 25-27 april, Kerk en Wereld.
Driebergen (tel. 03438-2241).
TURIJN (CIC) Paus Johannes Pau-
lus II heeft zondag bij een bezoek aan
Turijn in toespraken de nadruk ge
legd op het consumptiedenken van
de modeme mens en diens angst voor
de toekomst.
Zijn bezoek aan de Noorditaiiaanse
industriestad bracht vele tienduizen
den op de been. Langs de route die de
paus volgde waren plaatsen voor de
ramen verhuurd voor 75.-. twee-per-
soonsramen voor 125.-. De paus be
zocht het tehuis voor lichamelijk ge
handicapten „Cottolengo"
In zijn preek op het Domplein zei de
paus dat mensen door hun op con
sumptie gerichte denken hun ang
sten proberen te overstemmen, de
waarheid over zichzelf ontvluchten
en het besef verliezen van de diepere
zin van het leven. De modeme voor
uitgang bergt, aldus de paus. een
enorm doodspotentieel in zich. Hij
wees op de bestaande arsenalen van
vernietigingswapens. „De moderne
mens is bang. De supermachten die
over de arsenalen beschikken zijn
bang. Deze angst is gerechtvaardigd,
want vandaag brengen mensen hun
medemensen in grote getale om".
De paus wees op het terrorisme waar
van vooral Turijn veel te lijden heeft.
Mensen beweren dat zij mensen moe
ten doden om mens en samenleving
te verbeteren. Maar. zo vroeg hij zich
af. komen we zo niet in een situatie
waarin een fundamentele waarde als
de mens zelf wordt vernietigd. Vol
gens de paus heeft de mens die God
in zijn ziel laat sterven geen remmin
gen meer die hem beletten zijn mede
mens te doden.
ADVERTENTIE
Postbus 362-3900 AJ VEENENDAAL
Tel. (08385) 12002 - Giro 85 20 91 Ie Den Ham
63e JAARVERGADERING
op zaterdag 19 april 1980 om 10.30 uur in gebouw ..De Schakel"
te Nijkerk. Oranjelaan 10 (vlakbij het station).
AGENDA o.a.
1 Opening door de voorz. prof. dr. Velema. Apeldoorn
2. Toespraak door „majoor" Bosshardt. Amsterdam over „Vloek
niet. God is er
3. Bestuursverkiezing, w.o. voorziening in de vak van ds. E. E. de
Looze. Ermelo (2e voorz.)
De generale synode van de
gereformeerde kerken heeft
zich op 6 maart 1980 uitvoerig
beziggehouden met het Inter
kerkelijk Vredesberaad
(IKV). Het was opvallend en
teleurstellend dat de discus
sie vrijwel beperkt bleef tot
de formele relatie tussen de
gereformeerde kerken en het
IKV
Opvallend en teleurstellend. Ener
zijds omdat er nauwelijks werd ge
sproken over de inhoud van het werk
van het IKV. en de zaak van de relatie
niet werd gekoppeld aan een inhou
delijke beoordeling van dat werk:
hoewel door het IKV steeds aan de
gereformeerde kerken is gevraagd om
zijn werk te toetsen, met name ook
aan de door de generale synode geda
ne uitspraken over het probleem van
de kernbewapening Anderzijds om
dat de binnen de gereformeerde ker
ken levende en ter synode ook geuite
kritiek op het IKV (op de vorm van
zijn optreden, op de gemaakte keu
zen en op de te uitgesproken, politie
ke stellingname) juist aanleiding had
kunnen en moeten zijn voor een ge
sprek over de inhoud van het werk
van het Beraad
Oorzaak
De relatie tussen de gereformeerde
kerken en het IKV is door de generale
synode ter discussie gesteld, de kri
tiek op het IKV neemt toe De oor
zaak daarvan moet waarschijnlijk
vooral worden gezocht in het veel
gehoorde verwijt dat het vredesbc
raad geen beraad meer zou zijn. maar
dat het te zeer een (politiek opereren
de) actiegroep zou zijn geworden. Het
IKV wordt kennelijk moeilijker bin
nen en door de gereformeerde kerken
geaccepteerd naarmate het meer
gaat doen wat het al jarenlang in
door H. B Gerritsma
allerlei publikaties heeft geschreven,
en het oproept tot het zoeken naar en
tot het gaan van een weg die uitleidt
uit een situatie waarover die kerken
zich afwijzend en veroordelend heb
ben uitgesproken.
Het IKV wordt kennelijk moeilijker
geaccepteerd als het ook midden in
het probleem gaat staan waarmee het
zich sinds Jaren heeft beziggehouden,
en het, vanuit die positie, voorstellen
doet tot handelen, een weg wijst die
uiteindelijk meer perspectief biedt
Politiek
"Het verwijt dat het IKV wordt ge
maakt heeft alles te maken met de
verhouding tussen godsdienst en
maatschappij, tussen kerk en poli
tiek Godsdienst raakt gemakkelijk
in de afzondering van het gevoel, de
innerlijkheid, de kerkdienst. Gods
dienst wordt gemakkelijk program-
loos en doet alleen vage. algemene
uitspraken met betrekking tot de
maatschappij. Terwijl mensen vanuit
de bijbelse verhalen juist worden op
geroepen om in de totale gemeen
schap iets af te beelden van de messi-
aanse wijze van leven
Godsdienst en maatschappij, kerk en
politiek horen bij elkaar De ethische
redenering en de politieke discussie
horen bij elkaar. Het is slecht voor de
godsdienst en voor de kerk wanneer
deze geen verbinding hebben met de
maatschappij en met de politiek. De
godsdienst wordt dan een ongevaar
lijk. neutraal gebeuren, waarbinnen
geen levensvervulling is te vinden. De
weg van de kerk is de weg van de
profetie, en niet die van de neutrali
teit
Keuze
lijke bereidheid bestaat om dreige
menten ook uit te voeren.
Het IKV heeft gekozen en geeft een
richting aan voor een andere veilig
heids- en vredespolitiek: vanuit de
hoop en de verwachting dat daaruit
bevrijding zal voortkomen. Bevrij
ding uit de verslaving aan de kernbe
wapening. aan het systeem van af
schrikking en daarmee aan de centra
le plaats die geweld en denken in
termen van macht en tegenmacht,
•dreiging en tegendreiging in onze cul
tuur innemen.
Het IKV heeft in 1977 ten aanzien van
het probleem van de kernbewapening ConS6QU6nt
gekozen voor een ethiek van het han-
delen. Het heeft, constaterend dat de
last van de voortwoekerende bewape
ning tot een dodelijke bedreiging van
onze samenleving is geworden, een
daadwerkelijk neen uitgesproken te
gen de machten die de wapenwed
loop voortstuwen: tegen het machts
politieke denken, het militaire veilig-
heidsdenken en het militair-industri
'eel complex
Het IKV meent dat nieuwe initiatie
ven noodzakelijk zijn om een uitweg
te vinden uit het systeem van af
schrikking. uit het afschnkkingse-
venwicht dat geen evenwicht is en
dat geen veiligheid biedt, en dat al
leen functioneert wanneer er werke-
De gereformeerde kerken hebben
zich. zoals vrijwel alle andere kerken,
afwijzend en veroordelend uitgespro
ken over de kernbewapening Daarbij
zijn woorden gebruikt als; duivels.
;zondig. afgoderij.
Het IKV meent dat deze uitspraken
opnieuw moeten worden bezien en
dat ze een verlengstuk moeten krij
gen in een oproep tot handelen: nu
kan worden geconstateerd dat de
door God geschonken genadepauze
niet is en wordt gebruikt om orde op
zaken te stellen om de betrekkingen
tussen volken zodanig te verbeteren
dat de kernwapens overbodig kunnen
worden, maar nu blijkt dat het tegen
gestelde het geval is.
gezondigd!
We lezen nu aandachtiger wat<
Jongen zeggen zalik zal tegen
zeggen: Vader, ik heb gezondig 7PVP
tegen de hemel en voor u. Dat uzeve
duidelijke schuldbelijdenis. W IBBIi
ook overwogen mag hebben en er
gedachten over dat toekomsti( jjg
gesprek metz'n vader ook bij h f pi!
opgekomen mogen zijn, hiertoe
besluit hij De mogelijkheid da(C VUI
vader er intussen wel eens niet Jlen
zou kunnen zijn komt niet bij h gsel
en indien wel dan zal de vrees
daarvoor hem nog meer haast
gegeven hebben. Hij heeft gezoen e
Voor velen een uitgesleten tera nooi
ook veel met dat begrip zonde
Er is zo plechtig en zwaar en
vernietigend over gesproken di c
mensen er niet meer uitkwame &-
geïsoleerd ook dat alle uitzicht
Gods liefde en genade erachter egt d
verdween. Daarin hebben wij s n, d«
gezondigd. Anselmus zei tegen i de w
gespreksgenoot: je hebt nog ni»ard
overwogen hoe zwaar het gewiqr aar
de zonde is. Mij best. maar wij der gij
alsof wij dat wel precies wisten zeve:
we deden vooral alsof er nooit i rimp
de wereld gezegd was over zonqen va
er in Gods goedheid eenvoudig!? kun
meer zijn. We waren veel strengoor h
God en dan Jezus. Als je alleen jedrtJ
denkt aan Jezus en Petrus. Allefcr oo
maar die ene Indringende vraajstoi
Petrus heb je me lief? En als Hij
verwarring bij Petrus ziet dan rterkgr
Hij er iets milder van: Houd je ii" drc
me. Petrus? Je kunt het begrippen oj
op allerlei manieren omschrijv< iden
bijbel heeft er ook andere woor(t. Vo
voor, die wijzen op ongerechtiglneen
en overtreding van een wet IC
diepste is het persoonlijk aspecf
de zonde. Je maakt er een verh< -i
mee kapot. Je doet alsof de andïll€
niet meer is. Of Je doet alsof de
èr niet zo is. zoals God hem heb
wil. Dat gaat dan over „zonde"
onderling verkeer. De jongste zjlx V
schuift daar nog iets voor; ik he
gezondigd tegen de hemel en v<
Beroepingswerk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Haarlem (bepaal
dracht vrijz. herv L. DoomJ
zum; te Bruinisse (toez.): W.
ens, kand. te trecht.
Aangenomen naar Akkerwoifc
Lekerkerker te Ede; naar
Jansen Schoonhoven te Tjej
naar Groenlo: J. A. G. van 7
Wassenaar: de benoeming
i.h. past. te Veessen; G. de Roi
pred. te Zwaag-westeinde.
Bedankt voor Stolwijk: C.
te Rotterdam-Zuid; voor Dintfc
J. C. H. Olie te Linschoten.
Geref. Kerken (Vrijg.) de Ij
Beroepen te Bergschenhoek: I
Berg kand. te Hoogeveen; te ijhet
Weesp; H. van Veen, kand. t^0fp<
pen; te Eemdijk: J. Janssen k) is d
Ter Aard. Bedankt voon 00g
gentheim, Enschede-Noord, *onv
wijk, Leiden Middelburg, Veen
en Vollenhoven: A. de Snoo tjfiég
sel, voor Hoogkerk, Ridderlef
Zwolle: M. Brandes te Ermelq
Geref. Gemeenten
Bedankt voor Hamilton (Caji
Vergunst te Veen.
Bapt. Gemeenten
Bedankt voor Noordbergum: I
chers te Hengelo
Het IKV vraagt de gereformeerde
kerken om. op basis van een grondige
analyse van de (achtergronden van
de) ontwikkeling en met betrekking
tot de kernbewapening, consequen
ties te trekken uit de gedane uitspra
ken, en om het morele neen nu ook te
vertalen in modellen van politiek
handelen. Het is hoog tijd dat er meer
gebeurt dan alleen maar standpun
ten te formuleren, dan alleen maar te
spreken. Er moet overeenkomstig de
gedane uitspraken worden gehan
deld
Ruimte
Het IKV wijst een weg, geeft eer.
richting aan voor een beleid. Het
vraagt de gereformeerde kerken om
steun Steun bij het zoeken naar en
bij het gaan van een weg die voert uit
het gevangen-zitten in de spiraal van
de wapenwedloop, uit het proces van
actie-reactie, uit het systeem van af
schrikking door te dreigen met mas
sale vernietiging.
Binnen de gereformeerde kerken
moet ruimte zijn voor het politieke
protest. Daarom moet er ruimte en
steun zijn voor het IKV En voorko
men moet worden dat die ruimte en
die steun worden ingeperkt
Vooral daarom was het gesprek over
het IKV tijdens de zitting van de
generale synode teleurstellend en
verontrustend. En vooral daarom
hoop ik hartgrondig dat de synode op
24 april zal uitspreken dat er volop
ruimte wordt geboden aan het IKV.
dat het aan steun niet zal ontbreken,
en dat de uitnodiging aan de gerefor
meerde kerken om het gesprek over
de moderne bewapening intensief te
voeren, zal worden aanvaard
Drs. H. B. Gerritsma is vanuit de
gereformeerde kerken deelnemend
in het IKV. Hij is polemoloog te
Groningen).
ERE
sde
i iz
fven
Ds P. van Strien 10S
Op 77-jarige leeftijd is in een
huis te Amersfoort overleden d
formeerde emeritus-predikant|
Strien tc Woudenberg. Hij is v
durig ziek geweest. Ds. Vai
heeft in het gereformeerd ktf
leven een vooraanstaande I
ingenomen. Hij is lid geweest ft de
moderamen (dagelijks bestuift
de generale synode en was voT
van de synode van Middelhui
'66). Ook maakte hij vele ja:
uit van het deputaatschap filj
en organisatie der generale
Hier kon hij zijn organlsate
ven ontplooien. Ds Van Sti
in 1927 predikant te Veere.
gens stond hij te Haarlerr
(Oostzijde), te Groningen en tl
van 1948 tot aan zijn en
1967). Nadien was hij hulpprt
Scherpenzeel, Gelderland (voi
denberg) en na de institueringj
gereformeerde kerk te Woud
neeft hij deze tot 1970 gedienf
Van een onzer verslaggevers
DOORN Het bekende conf
oord Het Brandpunt te Doo
met sluiting bedreigd. De vei
keuken is nu definitief af|
door de keuringsdienst van
Deze zomer moet Het Bra
dicht, tenzij de keuken totaa
vernieuwd.
Het Brandpunt gaat uit van d
gelisatiebeweging Het Zoeklic
gesticht is door wijlen Johai
Heer Het gebouwencomple)
laatste jaren steeds intensii
brulkt, vooal sinds de evai
bijbelschool er werd gevest
bestuur heeft dan ook beslot 1
financiële actie te voeren om v r
wing van de keuken mogelijk
ken. De kosten worden g<
150 000 gulden Juist dezer da(
een actie worden afgesloten.^ h<
drie ton bijeengebracht werd
nieuwbouw van de kapel
koetshuis
r we
ik