Evangelische homoseksuelen zoeken contact
Derde wereld schrijft aan
kerken van de lage landen
X
Plan evangelisch
toerustingscentrum
Trouw
4 WEKEN ZUID-AFRIIr
VA N DA Af 1
Massabijeenkomst
christenen in Seoel
UIT DE KERKBLADEN
Kuitert en
zijn linkse
critici
VOORBUGANC
Synode stelt
debat over
avondmaal uit
SS'
h ul ppred iker-catecheet
of een vicaris.
ZATERDAG 12 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Het begon ermee dat er op de redactie een
brief kwam van Hans Alblas. Daarin stond
dat er evangelische homoseksuelen zijn, die
behoefte hebben om met elkaar te praten
over geloof en seksualiteit. En of wij ln de
krant wilden zetten dat belangstellenden
zich bij hem konden melden. Adres:
Koninginneweg 243II ln Amsterdam-Zuid.
Hans Alblas legde ln zijn brief ook uit wat
hij bedoelde met „evangelisch". We zitten,
schreef hij, op de lijn van Youth for Christ
en ook ln de hoek van de
pinkstergemeenten en de
opwekkingsbeweging. Maar, ging hij
verder, we kunnen ons niet vinden ln wat ze
daar zeggen over homoseksualiteit.
Ik belde Hans Alblas erover op: „Jullie
hebben dus dezelfde opvattingen
als laat ik zeggen .Ben Hoekendijken
meneer Frinsel van Tot Heil des Volks?"
.Ja," antwoordde Hans Alblas.
„Ook dezelfde fundamentalistische
bijbelbeschouwing?", vroeg Ik verder en
Hans Alblas zei opnieuw van Ja.
Ik wou ook nog weten of zij hun geloof
beleefden op de manier van .nou Ja, dat
Je vaak uitroept: Prijs de Heer! en vlot
verklaart dat Jezus ln Je hart woont.
Weer gaf Hans Alblas een bevestigend
antwoord, al voegde hij eraan toe dat deze
accenten bij de één sterker zijn dan bij de
ander.
„Het komt er dus op neer," stelde lk vast.
„dat Jullie ln 't algemeen geen verschillen
hebt met alles wat zich onder de naam
„evangelisch" aandient, op het punt van de
homofilie na. Hoe zit dat?"
Hans Alblas: „Dat wij onze
homoseksualiteit aanvaarden en menen dat
we die ook mogen beleven."
BIJ mij thuis hebben we er over
doorgepraat. Hans Alblas (33 Jaar en
werkzaam als verpleegkundige) heeft een
vriend die óók de Heer mocht ontmoeten,
en ze hebben het goed samen.
We spraken af dat lk niet de ganse
levensloop van Hans Alblas zal uitstallen,
maar een paar dingen mogen en moeten ln
ons verband verteld worden. Hans,
afkomstig uit een orthodox hervormd gezin,
werd door Jan van Gijs tot de
pinkstergemeenten bekeerd. Toen hij zich
van zijn homoseksualiteit bewust werd, ried
een vertrouwensman hem aan. om genezing
te bidden. Dit deed Hans en hij genas. Dat
dacht hij.
Hans Alblas
Hij ging getuigen van zijn genezing en
verkocht het boekjeJk ben niet meer zo"
van Johan van der Sluys (die werkzaam is
bij de stichting evangelische hulp aan
homofielen van Tot Heil des Volks). Hans
trouwde zelfs, maar na enige tijd werd hem
duidelijk dat hij nog wél „zo" was. Het werd
een lijdensweg. De pinkstergemeenschap
wilde hem niet ln haar midden hebben en
hij ls ook van zijn vrouw, overigens ln goede
harmonie, gescheiden.
Nu heb lk genoeg homo's ontmoet met
soortgelijke verdrietige, nare ervaringen,
maar die hebben het geestelijk klimaat van
de evangellschen vaarwel gezegd en zijn een
kruistocht tegen hen begonnen ln de vorm
van acties tijdens May Days en One Way
Days. Ik heb daar wel eens over geschreven.
Bij Hans Alblas en zijn medestanders ls dit
niet het geval, en daarom voelen ze zich niet
thuis op COC-conferenties over geloof en
seksualiteit, daarom voelen ze zich eigenlijk
ook niet aangesproken door pamfletten van
de PSVG of daaromtrent. „Tenminste", zei
Hans Alblas, „meestal niet. 't Is ons te
horizontalistisch of.nou Ja, we gelóven
heel anders."
„Maar hoe komt het dan," vroeg ik, „dat
Jullie die alles wat ln de bijbel staat,
letterlijk nemen, die steeds verzekeren dat
Jezus ln Je hart woning houdt.hoe komt
het dat Jullie op dit éne punt opeens een
andere kant uitgaan en opeens niet meer
fundamentalistisch denken
Hans Alblas: „Als Je beweert genezen te zijn
van de homoseksualiteit, of liever, als je
probeert te doen alsof Je geen homo meer
bent.want daar komt die zogenaamde
genezing op neer.loop Je muurvast, ik
weet het maar al te goed. Je hebt geen deel
van leven, en dat kan nooit Gods bedoeling
met een mens zijn."
Ik: „Geloof je ln gebedsgenezing?"
Hans Alblas: „Ja."
Ik: „Nou dan
Hans Alblas: „Maar homoseksualiteit is
geen ziekte, dat ls 't hem Juist."
Ik: „Maar als Je omgeving zegt van wèl en
zegt dat Je ervan bevrijd kunt worden als je
je maar aan God overgeeftwant dit
standpunt verkondigen ze bij de groepen,
waarbij JIJ Je geestelijk thuisvoelt, hoe weet
JIJ dan zo zeker dat niet zij, maar Jij gelijk
hebt?"
Hans Alblas: „Dertien Jaar geleden besloot
ik mijn leven aan God te geven, mijn wil
geheel aan Hem over te geven. Ik ervaar
dagelijks Zijn liefde, ik merk dat Hij me
leidt en me antwoord geeft op mijn
problemen. Hij inspireert me. Hij is steeds
bij me, en als lk ln zonde zou leven, zou lk
dit toch niet zo ervaren?"
Ik:„En die bewuste bijbelteksten dan?"
Hans Alblas: „Als Je die uitlegt zoals ze dat
in de evangelische hoek doen, lopen wij
helemaal vast, dat heb ik al gezegd. En dat
een mens vastloopt is in strijd met de
bijbelse boodschap."
ADVERTENTIE
van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De bis
schoppelijke vastenactie
heeft zich tot regering en par
lement gericht met brieven
die zij en haar Belgische zus-
teractie „Broederlijk delen"
ontvangen hebben.
Deze „Brieven aan de christenen van
de lage landen" waren opgenomen in
het Informatiepakket van de jaarlijk
se actie, maar de organisatie had de
indruk dat ze wel wat meer onder de
aandacht hadden kunnen komen. In
een zeer directe toon worden ln de
brieven de bestaande machtsstructu
ren scherp aangeklaagd. Ontwikke
lingshulp wordt weliswaar graag aan
vaard maar, werd gezegd, die ls ln
feite waardeloos als de structuren
niet radicaal veranderd worden. Niet
alleen de rijken ln de ontwikkelings
landen verzetten zich tegen zulke ver
anderingen. Het zijn vooral de landen
in West-Europa, Amerika en Japan
en verder de multinationals die ar
moede. onderdrukking en onderont
wikkeling ln stand houden. De Tan
zania anse bisschop Sangu zegt dat
wij niet bereid zijn veranderingen te
accepteren die ons voor altijd de wel
vaart ontnemen waaraan we gewend
zijn geraakt.
Misbruik
Volgens de Braziliaanse bisschop
Grecchl maakt het kapitalisme van
de multinationals op de meest mens
onterende wijze misbruik van de ar
beid die wordt geleverd door mensen
die honger lijden. „WIJ zouden het op
prijs stellen als jullie allemaal en
vooral de arbeiders en de personen
De Rotter
dammer, met DordU Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leldse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing. O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 659
1000 AW Amsterdam
Wibautstraat 131 Amsterdam
tel 020-913456
leiei 13006
Postgiro 66 0000
Bank Ned Credietbank
Rekenmgnr 2300 12 574
X11000
REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 946
3000 AX Rotterdam
tel 010-115588 (abonnementen
lel 010-115568 (i
tel 115700 (i
REGIO OEN HAAGAEIDEN
REGIO NOORD/OOST-NEDERLAND
8000 AA Zwolle
iel 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per m
aand f 16 96
Per kv
vanaal 50.95
Per ht
lf iaar f 101.90
Per |8
t f 201.60
aanvraag
Teletomscbe aboonementenop-
drachten (ne adressen 6
Opgave iam.l«bencWen 9-19 30
zondag van 18-20 uur
913456.
vrytag. Op
xleiet 020-
020-936868 C* schrift** aan
M«v-Adv afdetng. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
van werkelijk goede wil proberen te
achterhalen wat de mechanismen
zijn. Dat Jullie ontdekken wat hun
strategieën zijn bij Jullie en hun su-
perstrategleén bij ons. Mogelijk ko
men Jullie op basis daarvan tot het
besluit dat die ontwikkeling moet
worden bestreden dat de publieke
opinie niet meer wordt gemanipu
leerd door berichten van machtheb
bers Als de toekomst wordt over
gelaten aan multinationals zal de na
tuur onherstelbaar worden ver
woest Dit soort ondernemingen
zijn niet toevallig de vervuilers, het
behoort tot hun wezen."
Ook uit Mexico komt een brief die
voor alles de Internationale economi
sche orde wil veranderen .zodat er
voor alle mensen een waarborg ls dat
ze aan hun fundamenteel recht op
een menswaardig bestaan kunnen
komen". ZIJ dringen erop aan dat
mensen hier de samenhang leren zien
tussen economische orde. rijkdom,
bewapeningswedloop enerzijds en de
wereldarmoede anderzijds. „Ga win
kelen met de problemen van de we-
reldhonger ln Je hoofd. Vereenvoudig
Je levensstijl. Vorm groepen, wees el
kaar tot steun, maak van Je kerk een
centrum voor informatie en actie
De „Brieven aan de christenen van de
lage landen" zijn een duidelijk voor
beeld van de maatschappelijke radi
calisering van de rk kerk in ontwikke
lingslanden. Ze zijn voor een gulden
verkrijgbaar bij de Vastenactie, Za-
menhoflaan 17 ln Zeist (03404-23404),
waar nog wel meer studie-, actie- en
informatiemateriaal te koop of te
geef is.
Hand in hand
Vooral in de rk kerk van Latljns-
Amerlka gaan radicale theorie en
praktijk steeds meer hand ln hand.
De bevrijdingstheologie wordt sterk
beïnvloed door de concrete situatie
en de kerkelijke praktijk en omge
keerd draagt zij veel bij tot de be
wustwording van christenen en de
theologische en theoretische funde
ring van de bevrijdingsbeweging.
Vorig Jaar mei werd ln Nijmegen een
Internationaal congres gehouden on
der de titel: „Bevrijding en christelijk
geloof in Latijns-Amerika en Neder
land". Met dat congres werd het elfde
lustrum van de Katholieke Universi
teit in die stad besloten. Onder gelij
ke titel ls nu bij Amboboeken ln
Baarn het verslagboek van dit con
gres verschenen. Het ls een publlka-
tle van het katholiek studiecentrum
in Nijmegen in de serie „Annalen van
het Thljmgenootschap". (165 p
24,50).
Bevrijdingstheologie
De lustrumviering in Nijmegen stond
sterk ln het teken van de bevrijdings
theologie. Prof. 8chlllebeeckx had er
in 1978 al de diesrede aan gewijd en
de belangrijkste spreker op het con
gres prof. G. Gutierrez uit Peru kreeg
een eredoctoraat. Overigens had de
voorbereidingscommissie heel wat
moeten afvergaderen en overtuigen
voor dit nogal radicale plan aanvaard
was. Juist nu opnieuw en op geweld
dadige wijze de kerk ln Latijns Ame
rika ln het nieuws is vindt de belang
stellende en enigszins geschoolde le
zer ln dit boekje een aantal zeer ver
helderende teksten bijeen van Schil-
lebeeckx, Outlerrez, diens collega Ar
royo (wiens personalia in het boek
ontbreken). Van Nieuwenhove, Henk
Koetsier. Karl Derltsen en H. J. Prien.
Latijns-Amerikaanse kerkgeschiede
nis, uiteenzetting over de bevrijdings
theologie en de Nederlandse rol zowel
ln de kerk als de ontwikkelingshulp
verschaffen enig inzicht ln de samen
hang van bevrijding en christelijk
geloof. Het boek bevat ook nog een
verslag van de gehouden discussies.
boekennieuws
Prol. dr. K. Runla
VRAOEN VAN ONZE TUD
160 bU. 17,75
Klaar en helder schrijft de auleur over verschil
lende onderwerpen die m discussie zijn 'Oe
schrijver heeft m zqn baloog goad gatundaaróa
argumenten. Van haler ha
(Kerft en Theologie)
Prof. dr. K. Runla
156 Wz. 119,25
Opnieuw brengt de auteur op glasheldere wijze
een aantal vragen Ier sprake waarop m deze
snel veranderende lijd diverse antwoorden ge
geven worden.
Oe. M. R. van Dijk
THEOLOGIE TUSSEN.GISTEREN EN MORGEN
160 Wz 21,75
Oe lezer ontmoet via een kritische weergave de
OE MAN IN KWESTIE
128 blz 15,75
De auteur sprak 40 uur met dr. Wierainga in de
hoop misverstanden op te ruimen en de duide-
lijkhwd te dienen ,n dal opzietil ia Aaibars'
boe* vollediger dan alia andara pubücaoat die
aan da kwaiba garni# ztfn' (Leeuwarder Cou
rant).
Verkrijgbaar in
Ds K. G. van Smeden
Op 92-Jarige leeftijd ls ln Utrecht
overleden ds Klaas G. van Smeden,
emeritus-predikant van de christelij
ke gereformeerde kerk in Utrecht-
Noord.
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM In Zeven
huizen (ZH) is een stichting
gevestigd die zich ten doel
stelt een motel in aanbouw in
het Zeeuwse Haamstede af te
bouwen tot een „nieuw gees
telijk centrum voor evange
lisch Nederland". De stich-
SOEL In augustus worden tussen
de twee en drie miljoen Koreaanse
gelovigen verwacht tijdens, wat ge
noemd wordt, 's wereld grootste bij
eenkomst van christenen in de ge
schiedenis van het christendom.
De bijeenkomst zal worden gehouden
in Seoel, Zuld-Korea. Volgens organi
sator Dr. Joom Gon Kim van de We
reld Evangelisatie Kruistocht (WEK),
hebben 19.000 Zuld-koreaanse kerke
lijke gemeenten hun medewerking al
toegezegd aan het werven van deelne
mers.
ADVERTENTIE
OEKUMEMSCHE REISSTICHTING „THACIR"
De belevenis van Israél mag u niet missen!
Wij brengen u optimaal verzorgde rondreizen
(o.a. 4-sterrenhotels-nederlands sprekende gidsen etc.)
waarin alle aspecten van „het land" aan de orde komen.
Verder unieke rondreizen in:
Egypte (met en zonder Nijlcruise) Turkije - Griekenland/Rome
Alle reizen het gehate jaar door.
Vraag gahaal vrijblijvend onze brochure.
Thaclr, Europalaan 14, 3844 AV Harderwijk. Tal.: 03410-21989.
(U mag ons ook 's avonds en op zaterdag bellen. Wij zijn maar klein,
beter ons best doen!).
Dr O. Jager ln zijn kroniek ln het
gereformeerd Theologisch Tijd
schrift:
Voor wie de polsslag van de gerefor
meerde theologie nauwkeurig bij
houdt, moet het duidelijk zijn dat zij
thans ln het stadium gekomen ls,
waarin zij zich niet mag onttrekken
aan de taak hoe ondankbaar ook
om de tweespalt tussen Kuitert en
Barthiaanse socialisten tot haar pro
porties terug te brengen, zodat belde
benaderingen elkaar kunnen verrij
ken met wat bij belde waardevol mag
heten. Een theologie die inzet bij al
gemeenheid, antropologie, vrijheid,
verdraagzaamheid, pluralisme, mon
digheid. vrees voor een nieuw po 11-
tlek-ethisch Juk. rationaliteit en vrije
concurrentie van argumenten kAn
vervallen ln aanpassing aan de bur
gerlijke meritocratie die democratie
genoemd wordt. Maar de vraag naar
redelijke argumenten die de Irratio
nele sprong van een subjectieve voor
keur naar objectieve geldigheid wil
voorkomen, is niet hetzelfde als de
burgerlijk-Idealistische poging om ln
het denken de Innerlijke tegenstrij
digheden van de werkelijkheid te
overwinnen. En ook een theologie die
bij het bijzondere inzet, kan verbur
gerlijken. Zeker ls een algemeen-con
stateerbare Voorzienigheid typisch
een produkt van burgerlijk denken;
maar de openbaring ls niet zó bijzon
der dat dj alleen ln blind vertrouwen
aanvaard kan worden. Het bijzondere
hoeft ln een algemene discussie geen
vreemd figuur te slaan: het mag er
wezen. Dit te weinig onderkende apo
logetische aspect van Kuiterts theo
logie mag wel eens vanachter vele
misverstanden naar voren gehaald
worden: de christelijke godsdienst
hoeft onder een gezonde en universe
le argumentatie niet te bezwijken. De
winst van de periode van „kritische
rationalisten" mag niet verloren gaan
vanuit de gerechtvaardigde vrees
voor een kerk als platform-boven-de-
partijen die polltlek-ethlsch alle kan-
Prof. dr. H. M. Kuitert
ten op kan. Een onderkoeld, afstan
delijk onderzoek om zo min mogelijk
belangen en autoriteiten een rol te
laten spelen, ls nog niet hetzelfde als
waardevrije wetenschap die Irrele
vant ls voor de maatschappelijke
strijd. Het moet ons te denken geven,
dat ln de kritiek op de zich met argu
menten verantwoordende theologie
van Kuitert de oude rechtzinnigheid,
de nieuwe romantiek én de antibur
gerlijke maatschappijkritiek elkaar
ontmoeten. Heeft de laatste wellicht
enkele trekken van de eerste twee
overgenomen? Evenzeer als wat
openbaring heet, moet alles wat zich
als triomf over het burgerlijk denken
aandient, op haar drievoudige bete
kenis (reference, sense, validity) ge
test worden. Ook de nlet-burgerlljke
theologie zal haar deugdelijkheid
eerst ln alle redelijkheid moeten be
wijzen.
Kanker
Dr P. F. Th. Aalders ln De Vrije
Natie, het blad van de beweging van
theocraten de Protestantse Unie:
Et is een verband tussen de achrlkbn-
rende toeneming van de ka;.'
het denken waaruit kembo
voorkomt. Kanker ls een c
woekering van cellen. Eer
toenemen van cellen, die
len ln de gezonde weefsels oni
vernietigen. Datzelfde ongeremde,
onstuitbare vinden we ook ln het mo
derne technocratische dénken. Het
moet verder, er ls geen stilstand, geen
rem. De wlldgeworden cellen rusten
niet voordat ze alles aangetast heb
ben. En zoals deze samenhang, ls ook
het verband met onze produktie en
consumptie duidelijk: dezelfde on
verzadigbaarheid ook hier. En ieder
een legt er zich bij neer. Groei moet er
natuurlijk zijn. Evenals we ook niet
kunnen versoberen. Integendeel: we
moeten steeds meer welvaart, steeds
meer comfort, steeds meer genot. Het
ls de kernbewapening, die op zijn
beurt weer de kernenergie aandrijft
en de Industrie die daardoor kan
draalen. WIJ werken dus zelf mee aan
de .noodzaak" van de kernenergie en
van de kernbewapening: door onze
onwil tot matiging, tot soberheid.
Ook de christelijke bonden gaan niet
voorop ln versobering. En de regering
ls de laatste die het voorbeeld geeft
om met belangrijke kortingen op de
salarissen genoegen te nemen. „Wier
god ls de bulk, wier heerlijkheid ls ln
hun schande."
Zaken
In het r.k. missieblad BIJEEN Johan
nes Hoff, die ln de Filippijnen werkt:
De Unctad vergadering ln Manilla
was een flop. De ontwikkelingslan
den zijn er niet op vooruitgegaan,
maar hebben een stap teruggedaan
voor de ontwikkelde landen. Ze moes
ten wel, want ze worden „geholpen"
door die ontwikkelde landen. Zo ls
Unilever in de Filippijnen op zoek
naar 30.000 hectare grond, waarvan
5000 hectare ln mijn vorige parochie.
Dat opkopen van land gebeurt ln heel
de Filippijnen, vooral door Ameri
kaanse, Australische en Europese
„hulp". Waar de boertjes die op die
grond leven heen moeten, ls hun zaak
niet De Filippijnse regering moet er
voor zorgen dat er elektriciteit ls voor
al die Investeerders. Dus worden er
grote dammen ln de rivieren aange
legd. Honderdduizenden families
dreigen onder water te verdwijnen.
n weet dat een Filippino een
it per dag verdient en een Ameri-
n drie dollar per uur, dan begrijp
rom de grote Westerse bedrij-
hier graag een stuk grond willen
hebben. Het wemelt dan ook van zul
ke projecten voor de „ontwikkeling"
van het Filippijnse volk. De regering
ting wordt voorgezeten door
de heer O. T. Ramaker.
Het centrum kan, wanneer het gereed
is. aan 400 mensen huisvesting bie
den. Het zal worden gebruikt als een
instelling waar toerusting wordt ge
boden in een fundamentalistische
sfeer. Behalve evangelisatie-toerus
ting kunnen vertegenwoordigers van
beroepsgroepen zoals zakenlieden,
artsen, leraren en juristen er confe
renties houden.
De kosten van het centrum bedragen
ongeveer tien miljoen gulden. De
stichting heeft voor het dekken daar
van een beroep gedaan op individuele
gelovigen. Bovendien is de stichting
een samenwerking aangegaan met de
Banque de Paris et des Pays Bas, die
spaarders uitnodigt hun tegoed ge
heel of gedeeltelijk bij haar onder te
brengen, zodat het geld als garantie
voor het evangelisch centrum kan
dienen.
Voorzitter Ramaker van het stich
tingsbestuur zegt vol hoop te zijn dat
het benodigde geld op tafel zal ko
men. Nu de financiële actie nog maar
enkele dagen aan de gang ls, ls
reeds ruim honderdduizend gulden
aan leningen en giften binnengeko
men, zegt hij.
ADVERTENTIE
OPGEWEKT EN OPGESTAi
Gisteren eindigden we met de *en
conclusie dat je met niet mindtfEi
kunt dan: opstaan, 't Lijkt zo
eenvoudig na die overweglnge
de jongste zoon. Hij lijdt gebre iC
dagloners van z"n vader hebbei ni
overvloed. De conclusie ligt vofere
hand: terug naar de vader. Toq
blijkt dat niet zo vanzelfspreki h
zijn. Het betekent werkelijk ee?160
beslissende wending. Hoe vaalil
constateren wij ook zulke ding jn
heb gebrek. Ik functioneer niet
als mens. Ik faal. Maar doen wtjde
wat? Vaak blijven we zitten en -t r
komen er niet op om op te staafc 0r
Hoeveel mensen blijven niet va^. h
zitten in de conclusie van de el] 'i
waarin ze leven. Ze overwegen [jct
nog eens. Zelfs de gedachte aa^d e
betere dagen van vroeger doet jj,ge
niets, maakt het alleen maar efyied
beginnen iets van een soort 0ff
zelfmedelijden te ontwikkelen War
Moet mij ook altijd treffen. Ze mei
gunnen mij ook niets. Ik sta oef ge{
altijd in de hoek waar de slagei^ngs
vallen. En laten we meteen zeglgen
dat veel mensen in zulke
omstandigheden leven dat we ,Von
gelijk moeten geven. Je komt i
tegen bij wie je radeloos wordt et f
helpt, alles zit tegen. Verwijt hfe re
iemand maar eens als hij, na all sch
slagen die hem getroffen hebb^terk
kracht mist om er langer tegen^e
roeien. De stroom van onheil is ^te
sterk. Zeg dan maar eens: je Z0'
opstaan. Dat kan ontzettend %sln!
zijn. 't Is allemaal makkelijker
gezegd dan gedaan. Toch prob8ein'
het dan. Maar 't ls duidelijk da ze
dat opstaan iets anders vooraf i
gaan. En dat heeft een mens ntyaren
zichzelf: nl. dat je opgewekt wo
spreekt Paulus erover: met Hefch t
opgewekt. Als Je dat ziet en daioek
begint uit te zien behoor je bij tid"
armen van geest, zoals Jezus ii IWer
Bergrede zegt. Jezus spreekt z tvoe
Met dit inzicht kan het beginn fewe
je op een bepaald moment toe omi
zeggen: ik wil opstaan. Ik wil h atui
anders. Dan gaat een graf opei teen
harde muur wijkt weg. De gol\ 0nc
leggen zich. ,n(jei
de
bil.
ge
ol 1
NED. HERV. KERK d
Beroepen te Genemuiden: J en
man, kand. te Veenendaal Jo'n 1
ën i
GEREF. GEMEENTEN Jest
Bedankt voor Hoogeveen: Cltendt
Poel te Yerseke lueer
DE INTERKERKELIJKE
WERKGROEP RECREATIE
„NOORD-WEST OVER JSSEL"
zoekt voor het campingwerk
CAMPING PASTORES
voor minimaal 2 weken.
Evangelisten, pastorale medewerkers,
kandidaten theologie (M en V) met
belangstelling voor het campingpasto
raat, kunnen inlichtingen verkrijgen bij:
J. Verhage
Preistingestraat 26
8331 DL Steenwijk
tel. 05210-13595.
Or J. van der We»
Op 2 oktober 1979 overleed d
de hervormde predikant dr J.f
Werf: de dominee-van-de-D
het zgn. citypastoraat. In oni.
schreef zijn Utrechtse collega
den Boer een In memoriam e
ook ds Den Boer, die de uit£
een bundel artikelen en ovj
gen van dr Van der Werf 1
zorgd. Die bundel heet: „Afgi
het Koninkrijk" (uitg. Boi
trum, Den Haag, 79 pag., prijtf
en hij behelst o.m. een aantaf
bijdragen die dr Van der Wen
ziekbed voor „Hervormd tj
schreef en enige voor de N(f
houden zondagavondlezing[
Den Boer biedt een leven
Dr Van der Werf.
ADVERTENTIE
moet zorgen voor vrede en orde. Ze
doet dat met zwaar bewapende solda
ten die rondlopen, een goed loon ont
vangen, maar nteta te doen hebben.
Dus gaan ze drinken, stelen, herrie
schopen. 8teeds meer Internationale
bedrijven komen helpen, want hier ls
geld te verdienen. De regering heeft
meer soldaten nodig want het com
munisme dreigt. Ieder die zijn mond
opendoet is „communist", „ls tegen
de regering." Zuld-Amerika of Azië,
het lijkt overal hetzelfde. Zaken en
geld komen op de eerste plaats, de
mensen zijn niet belangrijk. Daar
staan we dan als christenen, hier ge
bracht door de grote Westerse landen
die het christendom hier gebruiken.
Waarom moeten wij leven in zo'n
situatie? Zijn er nog wel christenen in
Amerika en Europa? Kan de kerk
alleen maar echt christelijk worden
onder verdrukking en vervolging. Le
ven we weer ln een situatie van het
Romeinse rijk, ln de tijd dat Christus
werd geboren? Is er nog steeds geen
plaats voor de Verlosser, zelfs niet in
het hart van het christelijke Westen?
Made in Holland
En dan nog ds J. 81ob, hervormd
toeruatlngspredlkant ln Noord-Sula-
fcesie (Indonesië), ln een rondzend
brief, die we vonden ln de gerefor
meerde Groninger Kerkbode:
Het ministerie van godsdienstzaken
wilde de Invloed van buitenaf op de
ontwikkelingen van de christenheld
van Indonesia afremmen. Het zou
gaan om een „indonesianisatie" van
het christendom hier. Met zo'n voor
nemen kun Je alleen Instemmen, als
de christenen daarmee niet ln een
getto worden gedrongen. De te grote
Invloed van de westeree kerken mag
best een heet hangijzer worden ln het
gesprek tussen de christenen onder
ling en tussen christenen en islamie
ten. We zijn met z'n allen zo langza
merhand tot de ontdekking geko
men, dat het getuigenis van de ker
ken van de Ene Naam slechts schade
kan lelden, waar die kerken de naam
dragen van: „made in U.S.A." of
„made ln Holland." Zelfs al zou dit
louter schijn zijn, blijft onze opdracht
om waakzaam te zijn. We mogen deze
schijn niet opwekken, doordat we een
indruk laten voortbestaan alsof je om
christenen te zijn een op het westen
georiënteerde Instelling nodig hebt.
vanaf 11 Juli en vanaf 17 oktober 1980
De Stichting Herstel Kulturele Betrekkingen Nederland-Zuid-A^an i
brengt u in contact met land en volk van Zuid-Afrika.
Volledig verzorgd voor 3050.
Uitsluitend vliegen met onze groepen heen en terug Is
mogelijk. Inlichtingen: Zijdewinde 13, 2141 VA Vijfhulzen,
02508-1810, b.g.g. 08370-13931.
OVERTUIGT U ZOALS VELEN VOOR II
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN De gereformeerde syno
de zal op 22 april niet, zoals de bedoe
ling was, praten over de toelating van
kinderen en jongeren aan het avond
maal. De behandeling van deze zaak
is een half jaar uitgesteld.
In 1978 deed de synode de principe
uitspraak, dat kinderen onder be
paalde voorwaarden mogen deelne
men aan het avondmaal. Deze uit
spraak moet nu concreet
gewerkt, liturgisch en kerfcj.
Zij heeft ook consequenties
praktijk van het belijdenis
blijken echter nog zoveel li
ogen aan te zitten, dat nade
met deputaten kerkorde en
noodzakelijk werd geacht,
behandeling van een aantal tj
tegen de uitspraak van 1978
steld.
Na de zitting van 21-24 april
gereformeerde synode voor
in oktober weer bijeen. Het
nog niet zeker, of de zaak da)
is voor behandeling.
ADVERTENTIE
*'"r
De Hervormde Gemeente van Hengelo Ov
zoekt iemand die enerzijds, naast de wijkpredikant, pastoraal
verrichten in een groeiende nieuwbouwwijk, anderzijds voor de
Hervormde Gemeente, in samenwerking met de Hervormde
raad, het jeugdwerk wil begeleiden.
Preekbevoegdheid wordt op prijs gesteld.
•Wij denken aan een
Geïnteresseerden kunnen een taakomschrijving aanvragen bij o
staand adres.
Schriftelijke sollicitaties binnen twee weken na publikatie aan:
sJonker-Plomp, Rechterenstraat 12, 7556 MK Hengelo Ov
In afwijking van de eerder
ceerde agenda praat de syno dui
22 april overdag over de kei gn
pastoraal werkers en over
van het eenparig geloofsget
de ve
een g
en sl
zich;
alige 1
scl
8poed
luize:
ste
bakert
klnde
ie kor
Rijgt,
wekei
r Pais
w gepi
ie'uwe
opvai
Uturelc
gaat h
'ste bi
wone
Op
nze
el ki
proc
i