'OP OP DE PL A ATI ,uime voldoende voor Beach Boys Weekendpuzzel I liiifl E A J* Woordkoord en rijfeltrijfel Cl D Jannes: lef en slimheid Het pat van Adorjan IWB fÏR B a BAR O I B BAO| B BXBB RDAG 12 APRIL 1980 trouw/kwartet 21 ■VARIA or Willem-Jan Martin ;end Jaar bestaan The Beach ^ys twintig Jaar. Twee complete :ennla dus, waarin zo'n dertig s werden geproduceerd en de ;ens zich ontwikkelden van paar immer goedgemutste ndjutters, die met een behen- manoeuvreren van de „surf- en dito bestuurde snelle noblelen („hot rods") steeds mooiste Californische melden rslerden, tot een naïef soort lief eprofeten, dat het bestuderen i zijn bankafschriften afwisselt "^t een uurtje (transcendente) iitatle. Om de spirituele gang i te houden. jizlkaal ls deze ontwikkeling de ltste jaren vooral begeleid ge test door stilstand. Met name |Jvend op het (soms geniale) ta- van Brian Wilson, belanden Beach Boys In een levensgrote •asse, als deze Wilson In het van de jaren zeventig volko- fllpt en in therapie genomen t worden om de problemen tot tptabele proporties terug te igen. De groep moet dan len op vlieggewichten als Al ie en Mike Love, hetgeen re- irt in ettelijke hoeveelheden >e thee, waarbij de kwaliteit het leven wordt afgemeten b de gemiddelde hoeveelheid hij/jmeschljn per etmaal („15 Big tiygieies". „The Beach Boys Love fiseer^u» „m.I.U. Album"). Dit alles tuurlijk wel vocaal perfect ge acht, dat presteren de heren reren tfs slapend. ■r&ngbuis op en rond het „M.I.U. Al- ipTeveP" uitgebracht ln 1978, Brian (son weer uit het dwangbuis Jigen i^t verlost, worden de hoogge- e e'9Tuinen verwachtingen nauwe- ingelost. Ook het daarop vol- ide „Light Album" laat van de eken- (de van het voormalige genie •mamelijk middelmatigheid isver-Fen en zelfs voor de trouwste elijke Prangers begint de situatie nu net voerei vrij pijnlijk te worden. Op het popkantoor van deze krant ls al enkele jaren eerder een streep ge zet onder het dossier Beach Boys. Het nieuwe popgeweld, dat dan aan alle kanten uit de groeven spat, eist van de directie alle aan dacht. Tegen deze achtergrond ls „Keep- in* The Summer Alive" (Caribou CRB 86 109), het meest recente werkstuk van de Boys en ge„pro- duced" door hun eerste reserve Bruce Johnston, een verrassend goede plaat. Natuurlijk moet men zich daarbij geen revolutionaire ontwikkelingen voorstellen, het ls en het blijft oude kost, wat dat betreft spreekt alleen de titel al boekdelen. Nee, het goede en de verrassing zitten hem vooral ln het feit, dat men eindelijk weer eens enig enthousiasme opbrengt voor zijn eigen muzikale activitei ten en er op deze wijze in slaagt om binnen de bekende, nu twintig jaar oude, beperkingen van het zomers zonnetje zowaar nog enige vooruitgang te boeken. Daarbij zit er voor het eerst sinds tijden ook weer een beetje schot in het com poneren van Brian Wilson. Hier en daar worden althans lijnen uitge zet, die doen denken aan de (hoog- tlj)dagen van „Pet Sounds", „Smi ley Smile", „Wild Honey" etc. Dit alles brengt de score op een ruime voldoende. The Beach Boys kun nen weer even mee, maar het blijft desondanks toch de vraag of zij de vijfentwintig Jaar zullen halen. Datzelfde kan men zich afvragen met betrekking tot het kersverse Rialtolabel, dat hier te lande door Dureco zal worden gedistribueerd. Als het moet afhangen van de verrichtingen van de door de fir ma gecontracteerde artiesten, die we hier onder handen hebben, kon dat allemaal nog wel eens tegen vallen. Bijzonder oorspronkelijk wordt er althans niet gemusiceerd door The Planets („Goon Hllly Down"-Rialto 44.017), The Korgis („The Korgls"-Rlalto 44.16) en Kim Beacon („Ravenna" -Rlalto 44.018). Respectievelijk gaat het om ten hoogste een aardige reg- gae-riedel, waarmee de Inmiddels ruim bekende 2 Tone groepen al een heel stuk verder zijn; een duo, dat het moet hebben van vervorm de stemmetjes en een Instrumen tale aanpak, die zeer veel beter door Gruppo Sportlvo ls uitge voerd, en een gekweld ogende jon geman, die grossiert ln het bijzon der laf soort „soft soul". Big Smash Nee, als het dan toch gaat om Moderne Muziek, dan zijn we be ter uit met „Big Smash" (Stiff SEEZ 21) door Wreckless Erie, „Party" (Passport WEA 58129) van The Tapes, Heroes met „Border Raiders" (Polydor Super 2442 171) en „Thin Red Line" (Planet P 5 Stereo) en „Crazy Rythms" (Stiff SEEZ 20) van respectievelijke de Amerikaanse Cretones en de En gelse Feelles. Ook niet allemaal even fantastische platen natuur lijk, maar een voordeel boven de Rlalto-artlesten is ln elk geval, dat men hier niet de Indruk over houdt, dat het allemaal al eens eerder en veel beter is gedaan. In alle gevallen gaat het om een zeer eigen geluld, waarbij de meeste Indruk wordt achtergelaten door Wreckless Eric en The Feelles. Laatstgenoemden bedienen zich van een uitermate sober uitge voerd soort muziek, waarin de combinatie van prominent aanwe zig slagwerk („crazy rhythms") en twee repeterende gitaren als blik vanger fungeert. Daarin ls dan een vrij minimale melodische lijn aan gebracht, die afwisselend wordt verklankt door sologitaar en (af standelijk getoonzette) vocalen. Hoewel door de minutieuze aan dacht voor de vormgeving af en toe misschien iets te zeer kunsta cademie-pop, gaat van het geheel meestentijds een hypnotlserend- swlngende Indruk uit, die het be hoorlijk moeilijk maakt om je aan het Feelies-geluid te onttrekken. Rare muziek eigenlijk. Ook Wreckless Erie musiceert op eredlvlsie-nlveau. Niet gevaarlijk, maar wel met de verbetenheid van een maniak wordt op de dubbel- elpee „Big Smash" een voor de helft bekend repertoire afgewerkt en zijn voor het andere gedeelte vele nieuwe muzikale parels uit de koker van de heer Erie aange bracht. Daarbij gaat het onveran derd om popmuziek zoals het moet zijn en die wat mij betreft het beste lijkt te combineren van de verrichtingen van Dave Ed munds (de enorme „drive"), Nick Lowe (het soepel componeren) en Elvis Costello (de heldere „sound", het Ietwat cynische ob serveren). Luister naar de (te ver wachten) nieuwe single „A Pop song" en overtuig u zelf. Tegenover dit geweld steken de verrichtingen van Tapes, Heroes en Cretones toch wat bleekjes af (met name heb lk de Tapes „live" wel eens compacter en gedrevener ln de weer gehoord dan nu op „Party" wordt gepresteerd), maar men blijft nog altijd ruim ln het voordeel ten opzichte van achter eenvolgens: Matthew Fisher („Matthew Fisher"), Blondie e.a. („American Gigolo"), Robert Fripp („God Save The Queen"), Firefall („Undertow"), Pat Travers Band („Crash And Bum"), Eric Burdon („Darkness-Darkness"), Joe Perry („Let The Music Do The Talking"), Harry Chapin („Le gends of The Lost And Found"), James Brown („People"), Millie Jackson („Live Uncensored") en „Rose Royce Greatest Hits". Dus. HORIZONTAAL 1 specerij, 4. een voudig, 7. lofspraak, 9. rood (wa- penk.), 10. toespraak, 12. vrucht, 13. bijenhouder, 14. droogoven, 15. on derrichten, 18. recht stuk vaarwater, 20. sober, 23. bloedgever, 25. vertrou welijk, 26. gegraven waterweg, 27. vlinder, 29. kleur, 31. dwaas, 32. oefen proeftijd, 37. reus, 39. persoon om wie men algemeen lacht, 40. rivier in Si berië, 41. vreemde munt, 42. snoer om papier aan te rijgen, 43. grond, 44. slingerplanten, 45. ingang. VERTICAAL. 1. slagijzer ln een klok. 2. wild zwijn, 3. bloem, 4. tuinkamer, 5. manier van kleden, 6. sluw, 8. stormwind, 9. wending, 11. verharde huid, 16. keur, 17. organische verbin ding, 18. verhaal, 19. etui, 21. genees krachtige plant, 22. Inlage, 23. scheepsvloer, 24. moerasvogel, 28. te kengereedschap, 29. graantrechter, 30 knol, 33. oorlogsgod, 34. dagmars, 35. oogvocht, 36. oorlogsgeweld, 38. uitgebraden stukje vet, 40. scheepsla ding. Oplossing per briefkaart t/m woe. a.s. zenden aan: Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksbo ven vermelden: weekendpuzzel. OPLOS8INO VORIGE PUZZEL Hor 1. alt, 3. forel. 7. olm, 10. U, 11. lap, 12. gal. 14. Ee, 15. madat. 18. manie, 20. nok, 21. kei, 23. sen, 24. den, 25. Karei, 27. rek, 29. stom, 31. raaf. 33 ga, 34. el. 35. ra, 36. Ot. 37. slok, 39. mlse, 41. nop, 43. menie, 45. dor, 47. nar, 49. ges, 50. nep. 51. netel, 53. pelen, 55. ar. 56. mak, 58. mos, 59. re. 60 tas. 61. fakir, 62. pat. Vert. 1. alm, 2. liane, 3. fat, 4. op, 5. eg, 6. lam, 8. Lelne, 9. mee, 11. lak, 13. las, 16. dons, 17. oer, 19. nerf, 21. kam, 22. Ier, 24. degen, 25. kolom, 26. larie. 28. kater. 30. tel, 32. aas, 37. spat, 38. keg, 39. mis, 40. edel, 42. onera, 44. nel, 46. opera, 48. rem. 50. nes, 51. nat, 52. laf, 53. por, 54. net, 57. ka, 58. ml. De boekenbonnen gaan naar me vrouw H. S. Rigtering-Rijksen, Val- paraisodreef 49, Utrecht; de heer E. ten Hoeve, Lodewijkstraat 33, Mont- foort; mevrouw E. van Ingen-Sche- nau, J. Huslaan 38, Hilversum. .A.o. graaj 3D ho< laand 118, J 1 4 de U kent de heer W. Oord en mej. C. IJfer goed genoeg om te begrijpen dat hun belangstelling voor ver schillende spelletjes uiteenloopt, zeker wanneer het specifieke woord- of letterpuzzels betreft en anderzijds wanneer getallen en cijfers ln het spel zijn. Vandaar hun gewoon om op een spelletjes- avond beide soorten aan bod te laten komen. Vorige week speel den ze WOORDKOORD en RIJ FELTRIJFEL BIJ Woordkoord worden zelfstandige naamwoor den gevormd van een bepaald aantal letters. Het eerste woord ls vrij; het tweede woord begint met de laatste letter van het eerste woord, het derde woord begint met de laatste letter van het twee de woord enz. De eerste letters van alle woorden zijn verschillend. Ook de laatste letter van het laat ste woord ls niet gebruikt als eer ste letter van een der woorden. Er kunnen dus maximaal 25 woorden worden gevormd. De y ls alleen y; IJ telt als twee letters, dus een 1 en Niet piekeren maar puzzelen 640e opgave voor de ladderwedstrijd een J. Gevraagd worden de woord koorden van woorden met 3,4 en 6 lettere. Elk van de drie koorden dus zo lang mogelijk. Gebruik s.v.p. gewone zelfstandige naam woorden, die ln de woordenboe ken voorkomen. Rijfeltrijfel ls natuurlijk een dob- belsteennlemendalletje. Een dob belsteen telt 21 ogen (6 tegenover 1, 5 tegenover 2 en 4 tegenover 3). In dit spel gaat het niet om 21 ogen, maar om 21 punten. Oord mag beginnen, d.wz. hij moet één dobbelsteen werpen. Mej. IJfer mag dan óf die steen kantelen (één slag), of haar beurt laten voorbij gaan (passen). Daarna moeten Oord en mej. IJfer om beurten de steen één slag kantelen. Passen ls nu niet meer toegestaan. De pun ten die bovenop de steen zicht baar zijn na de worp en na elke kanteling, worden bij elkaar ge teld. Wie 21 punten vol maakt wint. Wie boven de 21 punten uit komt, verliest. Als een 6 boven komt moet de dobbelsteen door dezelfde speler nog een keer wor den gekanteld. Er zijn twee vari anten op deze algemene spelre gels: le) Wanneer Oord een 6 werpt moet hij ook nog een tweede keer de dobbelsteen gooien (ls het dan weer een 6, dan nog éénmaal, maar niet vaker); 2e) Wanneer Oord een 6 werpt mag hij géén tweede keer werpen en ls direct de beurt aan mej. IJfer. Gevraagd wordt voor belde vari anten aan te geven hoe mej. IJfer speelt zodat zij altijd wint, hoe goed de worp en het tegenspel van Oord ook zijn. Van dit Rijfeltrijfel één voorbeeld. Oord werpt 5. IJfer kantelt de steen op 1 (samen 6). Oord kantelt de steen op 2 (samen 8), IJfer kantelt de steen op 6 en daarna op 5 (samen 19). Oord kan telt de steen nu op 1 (samen 20) en IJfer kan het spel niet winnen, want de 1 ligt boven en kan na kanteling niet boven komen. Mej. IJfer heeft dus verkeerd gespeeld. Deze spelletjes leveren u ook nog punten op. Drie woordkoorden elk 2 en de twee varianten van rijfel trijfel elk 3. totaal dus 12. Deze punten zijn bestemd voor de door lopende ladderwedstrijd waaraan iedereen op elk moment kan gaan Letter* en cijferspelletjes. deelnemen. De punten worden op uw persoonlijke kaart genoteerd. Na elke Inzending wordt het pun tentotaal hoger, totdat geen der Inzenders een hoger totaal heeft dan a, ln welk geval u de ladder- prijs wint en weer opnieuw kunt beginnen. Inzendingen voor 10 mei 1980 bij de heer H. den Boer, Eikenlaan 112, 2691 EG 's-Gra- venzande. Op briefkaart of enve loppe NIET PIEKEREN MAAR PUZZELEN en ln uw schrijven uw volledige naam en adres in blok- lettera s.v.p. Wilt u bij de oplos sing ook een waarderingscijfer voor deze puzzel geven (10 als hoogste. 1 als laagste waarde ring)? Kritiek en adhesie zijn wel kom. Verwacht u antwoord, wilt u dan een postzegel van 60 ct Inslui ten. En nu maar woorden koorden en trtjfelen met de rljfel! Ter gelegenheid van de 16e puree- 1 aars reünie is onder de titel „Allerhande" een nieuw pus- telboekje verschenen. U kunt daarmede veel pusselgenot bele ven en bovendien extra punten verwerven voor de ladder. Het boekje Is uitsluitend verkrijg baar door storting of overmaking van 1,25 op girorekening 595494 van M. Vader te Leiderdorp. Deze week nog geen partij uit het Nederlands kampioenschap, maar aandacht voor Jannes van der Wal en de passie voor de damsport. Jannes ls al erg Jong met dammen begonnen. Ik weet mij nog te her inneren, dat Roel Bergsma ln zijn damrubriek ln de Leeuwarder Courant af en toe problemen pu bliceerde van de hand van de toen nog zeer jeugdige Jannes. Het Friese onderwijzerezoontje ont wikkelde zich tot een zeer sterk dammer, veroverde de Friese jeugdtitel en participeerde in de Friese titelstrijd met niet onver dienstelijke resultaten. Onze allereerste onderlinge partij stond ln het teken van de toen nog gebruikelijke tijdnood van Jan nes. Het resultaat remise, want toen al bleek hij over een grote dosis lef en slimheid te beschik ken en ook over een bijzonder eigengereid gedragspatroon het- geen verschillende mensen hem niet in dank hebben afgenomen. Zo heeft een Fries sub-topper toentertijd emotioneel gereageerd op het altijd te laat komen van Sjoerd Visser en het niet noteren van Jannes in de tijdnoodfase, die meestal vanaf zijn twintigste zet ophield met noteren om dan als zijn vlag gevallen was het partij- verloop alsnog even te boek te stellen, waama hij zijn tegenstan der de Illusie misschien wel ge wonnen te hebben wreed ontnam. In deze woelige tijd moest ook een zekere Van der Wal voor de eerste maal op voor zijn gymnasium-exa men en uit betrouwbare bron heb lk vernomen, dat de examinatoren bij het nakijken van een schrifte lijk gedeelte van pure ergernis flauw zijn gevallen en pas na drie kwartier weer langzaam tot het land der levenden terug wisten te keren. Doodeenvoudig omdat deze Van der Wal een partijanaly se had ingeleverd ln plaats van antwoorden op het opgegeven examengedeelte. Dat het daarom voor praktisch niemand als een verrassing kwam, toen Jannes bekend maakte zijn verdere leven als profdammer te willen slijten, kunt u zich nu wel indenken. Maar het leven van een professional dammer gaat niet over rozen. Er zijn weinig toer nooien waarin geld verdiend kan worden en daarbij komt dan ook nog dat al het geld praktisch op gaat aan de bovenste plaatsen, want nivelleren is men ln dit we reldje nog altijd vergeten. Verder woon Je in Nederland ln een der sterkste damnaties en om dan In ternationaal aan de bak te komen, moet er heel wat gebeuren met concurrenten als Wiersma, Clerc, Jansen, Bastlaannet, ondergete kende en er zijn er nog wel meer te noemen. Tot voor enige Jaren gelukte het Jannes dan ook niet echt ln de nationale top door te dringen ln die toernooien waarbij dat dan zou moeten, hoewel hij door leder een al jaren tot de top-vijf werd gerekend. Vorig jaar slaagde hij er eindelijk ln derde te worden in het nationaal kampioenschap en nu er dit Jaar minder op het spel staat, kan Jannes best een gooi doen naar de titel, maar ook Wiersma, Jansen en niet te verge ten Clerc zullen aspiraties ln die richting hebben. Vandaag ln het kort nog eens aan dacht voor de laatste partij van Jannes uit het kamp. van Ned. 1979 waarmee hij zijn derde plaats en daarmee plaatsing voor het zo- netoernool ln Artaterme veilig wist te stellen. Zijn tegenstander is de Limburgse filosofie-student John van der Borat die de zwarte schijven hanteert. 1.32-28 19-23 2.28x19 14x23 3.37-32 10-14 4.35-30. Van der Wal heeft deze opening ln zijn voorbereiding op zijn match met Koeperman goed bestudeerd en hoewel hij maar een punt nodig heeft voor plaatsing, bedient hij zich van deze actieve opening. 4. ....20-25 5.33-29 14-19 6.40-35 5-10 7.41-37 17-22 8.31-27 22x31 9.36x27 11-17 10.30-24 19x30 11.35x24 6-11 12.46-41 17-21 13.38-33 21-26 14.41- 36 11-17 15.43-38 17-21 16.45-40 12- 17 17.33-28. Zwart bedient zich van de Drost-variant ln deze opening, maar straks zal blijken dat Van der Wal een voor zwart onaange name verrassing ln petto heeft. 9- 14 18.28x19 14x23 19.39-33 7-11 20.33-28 1-7. In het toernooiboek geeft Van der Wal het volgende aan: „20. ...2-7 21.28x19 17-22 22.40- 35 22x31 23 36X27 7-12 24.27-22 18x27 25.29-23 (wil 34-30 en 24- 20)13-18? 26.24-20! 18x40 (op 15x13 volgt 23-19 enz. met dam.) 27.20-14 15-20 28.14x5 4-10 29.5x14 20x9 30.19-13! en ongeacht hoe zwart nu slaat steeds combineert wit naar dam. Zo had lk nog liever ge wonnen". 21.28x19 17-22 22.40-35 22x31 23.36x27 7-12? Hier was 11-17 noodzakelijk. 24.27-22! 18x27 25.38-33 27x38 26.24-20 25x23 27.29x7 38x40 28.7-1 40-45 29. 1-23. De slagzet heeft wit drie schijven gekost, maar zoals Van der Wal het zelf uitdrukt neemt het stropen meteen een aanvang. 29. „.11-17 30.23x5 3-9 31.44-40 (de eerste zet die niet van huisvlijt afkomstig ls). 45x34 32.5-28 8-12 33.28x6 15-20 34.6-28 (dreigt nu 28- 23) 13-18 35.37-31 26x37 36.42x31 (dreigt 28-14) 20-25 37.28-46 (dreigt met 31-27) 18-22 38.46-23 21-27 39.23x1 27x36 40.1x45 9-31 41.45-12 4-9 42.48-42 9-14 43.12-45 en Van der Borst ging door zijn vlag. Tot slot deze keer een klein pro bleempje waarvan de volgende keer de oplossing zal worden gegeven. 39, J i m I 1 U m m. i a wa m i i' m O 1 W e 9 O I 9 BBS 110! a Natuurlijk ls het weer wit die be gint en wint. Afgelopen dinsdag liep Adorjan in zijn kandidatenmatch met Hüb- ner ln een misselijk valletje. Het was de negende partij, Adorjan stond met 4'/j-3'/> achter, maar het toreneindspel dat op het bord stond, leek voor hem gemakkelijk te winnen. Hübner had echter nog een kleine valstrik achter de hand: een patcombinatie. Tot verbijste ring van ledereen die een beetje de regels van het schaakspel kent, liep Adorjan erin en kon niets an dera doen dan de partij onmiddel lijk remise te geven. In De Volkskrant schreef J. H. Donner over dit geval: „Het pat ls een archaïsch overblijfsel ln het schaakspel en al veel heldere den kers hebben erop aangedrongen het af te schaffen, omdat het vrij wel geen betekenis heeft en alleen maar aanleiding pleegt te zijn voor flauwe grapjes. Maar al te vaak wordt de pat-regel op het allerlaatste moment vergeten. Het is een extra-verdedlgingsmoge- lijkheid, waar ook spelers van we reldniveau ln plegen te tuinen. Dat is nu precies wat Adorjan gebeurd ls in deze voor hem aller belangrijkste partij van de hele tweekamp. Verschrikkelijk!" Voor Adorjan was het Inderdaad verschrikkelijk, maar de rest van wat Donner beweert, ls onzin. Het schaakspel zelf ls een archaïsch overblijfsel en van alle archaïsche regels die het schaken kent, ls het pat wel het modernst Het pat ls aan het schaken toegevoegd om vele eindspelen Interessanter te maken. Zonder de patregel zou het schaken veel van zijn schoon heid verliezen. Ala Donner spreekt over heldere geesten die erop heb ben aangedrongen de patregel af te schaffen, doelt hij wellicht op Emmanuel Lasker. Inderdaad heeft Lasker wel eens voorstellen in die richting gedaan, zoals hij ook nog allerlei andere regels wil de wijzigen, maar niemand heeft hem op dit punt serieus genomen. Het pat heeft een eigen cultuur van studies en problemen opge roepen, die ver uitstijgt boven het niveau van de kinderachtige vaL In de schaakpartij met zijn ner veuze tijdnoodfases lopen zelfs de grootste spelers nog wel eens ln een patcombinatie. Maar wat zegt dat? Wie een eenvoudig mat ln één zet over het hoofd ziet, zal toch ook niet willen beweren dat het schaken zonder het mat een veel leuker spel is. Hierbij enkele be roemde voorbeelden van het pat. m m i bib mm ixal mzk* diagram I xie diagram I Deze stelling kwam ln werkelijk heid voor, ln de partij tussen de onbekende spelers Lazidies en Ze- nutls, Riga 1936. Wit lijkt verloren te staan, maar herinnerde zich de patregel: 1. De7-f8t Kg7-f6 2. De7- h8t Kf6-f5 3. g3-g4t! h5xg4 (Niet 3. diagram n Kf4 4. Dd4 mat) 4. Td8-d5t! e6xd5 5. Dh8-c8t! 6. DclxcS pat en remise. Zeer geestig ls ook een partijtje Pape-Roth, waarin de materieel onbedeelde partij opnieuw een patvalletje opstelde. diagram III tie diagram II 1. d5-d6! e7xd6 2. Ke4-d3 Lh2xg3 3. a4-a5 d6-d5 (Hij moet op tijd op b8 zijn om de promotie te kunnen verhinderen.) 4. a5-a6 Lh2-b8 5. a6- a7! Lb8xa7 pat De grootste spe lers overzien wel eens de patregel. Samuel Reshevsky overkwam het zelfs twee maal. In 1963 had hij ln het Amerikaans kampioenschap tegen Evans de volgende positie. Inplaats van de tekstzet had zwart L Dgd gemakkelijk kunnen winnen. sie diagram III HIJ deed echter. L ...Dg5xg3?t waarna volgde 2. Dc8-g8t! Kh7xgt 3. Tf7xg7t en het ls pat, tenzij zwart eeuwig door een dolle toren achtervolgd wil worden. Tegen Pilnlk was Reshevsky ook al ln zoiets dergelijks getrapt In de po sitie: Wit Khl. Df5. a5; Zwart Ka7. De2, a6, b7, h4, g4 speelde Res hevsky met zwart. 1 De2-e3. waama hij werd verrast door 2. Df5-f2! en remise. 22

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 21