jlaura en zijn kunstfiguren
eemoed over het leven zelf
•sse flodders
>u
ui
oektocht naar het
ezicht van Maria
Prijscompensatie bij
Philips volledig
Apeldoorn krijgt nieuwe
christelijke hotelschool
Celstraf voor overboord
zetten van verstekeling
•s
tma cumple 100 anos
gaarse filmdagen
IUI;
191
>61
n zuster de negerin
Oursin dans la Poche
Prolongaties
en reprises
Met ingang van 1 januari volgend jaar
Artiesten treden
op voor soldaten
Unifil in Libanon
Verwonding kolonel
Unifil valt mee
iAG 11 APRIL 1980
BINNENLAND
r W. Wlelek-Berg
|Jos Saura Is een van de weinige
pi nlijk de enige) serieuze regisseur,
tar° iet heeft klaargespeeld tijdens de
ico-dlctatuur in Spanje continu
lijven filmen, zonder te hoeven
lijn gt hlen in vrijblijvend amusement
ch in melodrama.
(vrij milde) onvrede met het regime te
verstopte hij zich in parabelen, de ver-
Spaanse bourgeoisie met zijn onmense-
kken stond voor de verstarde, onmen-
staatsvorm. Dat viel (met goede wil)
uit zijn films op te maken.
te verwachten, dat hij na Franco's
iet een zucht van verlichting de mimicry
bben afgeworpen om zonder omwegen
et toeiart te luchten. Maar Saura lijkt verslaafd
d veriikt aan zijn uit bittere noodzaak gekozen
t hier Of hij heeft nooit veel politiek engage-
W3 bezeten, hij was gewoon altijd gefasci-
tot ultj door het Spaanse familieleven van de
is inue kringen. In dat geval hebben we veel in
een sdUms gelegd, wat er niet inzat
vo
scheet ook z^: Baat gewoon op de oude
voet voort, hij blijft de complexe duisternis-
trouw. In zijn nieuwe film „Mama cumple 100
anos" oftewel „mamma wordt honderd" is ove
rigens wel een nieuw element gekropen: hij
schijnt van zins zijn publiek te laten lachen en
in Spanje wordt dat blijkbaar ook druk ge
daan. maar ik zag er weinig vermakelijks in.
Saura is en blijft zwaar op de hand.
„Mama" is een soort vervolg op een film uit
1972 „Anna en de Wolven", dezelfde acteurs
spelen er dezelfde karakters in (voorzover de
dood ze niet heeft gehaald). De mama die
honderd wordt is een formidabele persoonlijk
heid, het grote bed waaraan zij is gekluisterd
vormt het middelpunt van het grote huis,
waarin haar familie zich al dan niet vermaakt
met eigenaardige liefhebberijen. Ze ziet en
hoort alles, ze is vulgair en wijs, maar haar
kinderen en kindskinderen, berooid en azend
op het geld dat project-ontwikkelaars voor het
huls willen geven, zijn haar spuugzat.
Als ze dan ook op haar verjaardag volgens
goed oud gebruik naar beneden zweeft in haar
fauteuil, gehuld in een T-shlrt waarop de na
men van haar dierbaren zijn geborduurd, heb
ben ze alles in gereedheid gebracht om haar
tijdens een van haar toevallen te vermoorden.
Maar Anna (Oeraldine Chaplin), die met haar
man voor het feest is overgekomen, een bulten-
staanster in alle opzichten die tijdens haar
verblijf een huwelijkscrisis doorleeft, steekt er
argeloos een stokje voor.
De orkaan die de helft van het serviesgoed
meeneemt wordt blijkbaar door geen der aan
wezigen waargenomen: ze vertrekken tenmin
ste geen spier.
Een mengeling van realiteit en surrealisme
dus, wederom. Geen wonder dat voortdurend
associaties met Bunuel opduiken. Jammer
voor Saure, want hij kan aan zijn geniale
landgenoot niet tippen.
Het is niet erg dat Je niet weet wie of wat dat
oude wijfje nu eigenlijk moet voorstellen
(8panje? De bourgeoisie? Allebei even taal,
maar tochDoch het is wel een groot man
co, dat er geen achtergedachten worden opge
roepen, flitsen van barokke gevoelens, die
doorwerken en allerlei bronnen aanboren in Je
binnenste, waarvan Je zelf niet wist dat Je ze
had: dat gebeurt bij Bunuels films altijd. Op
het laatst steekt Mamma een monoloog af over
oorlogen en verschrikkingen, die ze te boven is
gekomen, maar daar wordt je warm noch koud
van. Een macabere last drukt op alles, maar
het is te cerebraal om ervan onder de indruk te
raken, alleen besterft de glimlach je op de
lippen. Saura lijkt voorgoed verstrikt in de
artisticiteit Je kunt waardering hebben voor
Geraldlne Chaplin en Norman Brinsky in
„Mama cumple 100 anos.
de knappe kunstfiguren die hij schept, maar ze
hebben weinig of niets met het leven te maken.
Amsterdam-Cinecenter, 16 Jr.
0 Ouwendijk
nnge^a
lijsti
;sche
uitba
nkdo
ekli
on die veel Hongaarse
5 overheerst is die van een
iend soort weemoed. Dit
1 opnieuw uit de films die
s de „Hongaarse filmda-
gaan worden vertoond.
i geen weemoed om Iets dat
i zou zijn gegaan, laten we
h een bepaalde maatschappellj-
pictuur. Zelfs in de films van
die graag zijn aandacht con
cert op het (nabije) Hongaarse
is er geen nostalgie naar
geweest te bespeuren.
aarse (film)weemoed heeft
n het leven zelf. Alsof men zich
ervan bewust is, dat het
tkelijke van de dingen, die
n zich heen ziet of beleeft, de
het vergaan in zich beslo-
jdt. Misschien is de toon van
1 het best zo te omschrij-
is geen winter-, maar een
ngende herfstweemoed.
h«t werk van Pal Sandor, van
ten bijna compleet filmbeeld,
hij dat in de loop van de Jaren
gecreëerd, ter beschikking van
hliefhebbers wordt gesteld. Met
lis aan de muur" (1968), „Hebt
Odor lief" (1969), „Voetbal uit
fie ouwe tijd" (1974), „Souvenir
ferculesbad" (1977) en „Verlos
in het kwade" (1978).
emoed heeft iets karikaturaals
en in „Voetbal uit de goeie
ld". Een modem filmer kijkt,
primitieve voetbal van enke-
%miën geleden als pièce de ré-
achterom naar de oude film-
eveneens ruim een halve
n. Sandor probeert iets te
lerleven van de oude kramp-
ïeden, die waren gericht op de
nu de indruk wekken van
(fhtelijk ontroerende hulpeloos-
naïeve in het oude filmen is
Sandor niet uitgekomen, de
intrekkelijkheid blijft de toon
efcrinnerende weemoed.
iard
En
m aar r
nneringen
rCpplicec
rinnei
urwn
ewer
ird. C
Isteu
muur". De hoofdpersonen zijn drie
Jongens, onder leiding van een zekere
Klki, die (het is einde zestig) onvrede
hebben met de wereld van de volwas
senheid. De onbezorgdheid van de
clowns uit de kindertijd (Kikl tekent,
in herhaling van een prille jeugdhan-
deling, op de muur van een kelder
waarin hij per ongeluk zit opgesloten
clownsfiguren) stort ineen. Aan de
wet van het volwassen worden valt
niet te ontkomen.
Een wat machteloze film, waarin
jeugd eveneens de hoofdrol vervult, is
„Hebt Emilia Odor lief", een geschie
denis uit de romantische tijd van het
Hongaars-Oostenrijkse keizerrijk.
Een leerlinge van een adellijk insti
tuut, met vrijere opvattingen dan
haar medeleerlingen pleegt zelf
moord uit afkeer van intriges en on
derlinge concurrentie. Het aandeel
van kleurige kostuums en adellijk
milieu heeft het helaas gewonnen van
de bittere nostalgie van verscheurde
meisjesdromen.
Een wrange toon heeft de herfstwee
moed in de film „Souvenir uit Hercu-
lesbad", een verhaal uit de dagen
kort na het einde van het Bela Kun
bewind in Hongarije. De reactie was
fel en meedogenloos. Politieke tegen
standers werden gedegradeerd tot
opgejaagd wild. Een jeugdige revolu
tionair met vrouwelijk uiterlijk
tracht aan de witte contra-revolutie
te ontkomen door, verkleed als ver
pleegster, onder te duiken in een sa
natorium voor reumatische aandoe
ningen. De grauwe tint van een be
staan tussen beveiligd leven en drei
gende dood is van het begin tot het
einde voortreffelijk toegepast.
„Vertrouwen" ls een psychologisch
gevoelig uitgewerkte film over een
vrouw die (het verhaal speelt zich af
tijdens de jongste oorlogsjaren) on
verwacht huis. man en kind in de
steek moet laten en ergens onderdui
ken. Dat gebeurt in een huis, waar al
een onderduiker is ondergebracht. De
vrouw en de man moeten doorgaan
voor een echtpaar. De geleidelijke
verandering in de relatie tussen de
twee van achterdocht tot (wankel)
vertrouwen, van kilheid tot warme
genegenheid (onder behoud van vroe
gere gevoelens) is in haar ontwik
keling zo subtiel menselijk, dat de
twee figuren je levensgroot nabij wor
den. Je ervaart hoe wreed en abject
de politiek (in de gedaante van fana
tisme en vervolging) zich ten opzichte
van het individu kan gedragen. Een
film over twee personen, die vrijwel
geheel en al beperkt tot die twee
blijft, maar in die beperking een uni
versele menselijke dramatiek creëert.
Een beeld uit „Clowns on the Wall" van de Hongaar Pal Sandor.
Walging
iliceerder is de weemoed van
:ren in „Clowns aan de
De levensweemoed als overheersende
teneur van Sandors films wordt tot
walging verscherpt in „Verlos ons van
het kwade". Een film, die in haar
opzet enigszins doet denken aan Pa-
solinl's film „Salo", met een weerzin
wekkend beeld van de „nadagen van
8odom". De overeenkomst bestaat
alleen in de geest van de twee films
niet in hun uitwerking. Ook in San-
dors film gaat het over de uiterste
verwording van het menselijke onder
invloed van de apocalyptische onder
gang van een verloren oorlog.
Morele gevoelens ontaarden tot im
morele uitdagingen; medemenselijk
heid in een wreedaardige vraatzucht
ten opzichte van de naaste. Misschien
is dit alles in de versie van Sandors
film wat te opzettelijk gearrangeerd
en dan niet met het onvervaarde raf
finement van een Pasolini. Maar de
film opent toch wel een luik op de hel
van de fascistische nadagen in Hon
garije, in die tijd een tussengebied
tussen de sowjet- en de nazi-legers.
Buiten het „retrospectief" van Pal
Sandor omvat bet pakket Hongaarse
films ook een aantal korte films,
waaronder enkele animatiefilms. In
voorvertoning heb ik alleen animatie
films kunnen zien. Als we zelfs van de
Joegoslavische, Tsjechische en Cana
dese animatie-films moeten zeggen,
dat je veel conventie te zien krijgt,
naast machteloze Imitaties van vroe
ger geslaagd werk, is het weinig ver
wonderlijk dat er in het Hongaarse
animatie werk weinig opvallends te
bewonderen is. Er is b.v. een „Bonen
film" bij, waarin met witte en bruine
bonen, sardine-blikjes, lucilerdozen
etc. een imitatie wordt gegeven van
science fiction. De bonen zijn in hun
optreden en gedrag mensfiguurtje: ze
handelen als mensen, reageren als
mensen, zonder dat er iets van het
„boon-wezen" in is neergelegd. Dat is
in laatste instantie te gemakkelijk en
misleidend. Daarom ook goedkoop.
Ik heb hierboven gesproken over de
herfst weemoed in Pal Sandors films.
Die weemoed wordt versterkt door de
vervallen milieus, waarin alle ge
schiedenissen zich af spelen: de hui
zen zijn vervallen, de straten zijn ver
vallen, pleisterwerk kruimelt van de
muren en de tinten waarin de films
worden gedrenkt zijn over het alge
meen groezelig bruin, vaal groen en
violetterig. Dit schept bij de kijker bij
voorbaat een gevoel van beklemd
heid. Het geldt niet alleen voor San
dors films, maar ook voor de films
van andere Hongaarse regisseurs, die
in het pakket zijn opgenomen. Dat
zijn respectievelijk „De stoeterij" van
Andras Kovacs (1978), „Vertrouwen"
van Istvan Szabo (1979), „Vera's trai
ning" van Pal Gabor (1978) en „Beste
buurman" van Zsolt Kezdi Kovacs
(1978).
Van deze films zijn „Vertrouwen" en
„Beste buurman" het belangwek
kendst. „De stoeterij" en „Vera's trai
ning" zijn misschien interessant door
hun polemische politieke inhoud,
maar als je de typisch Hongaarse
achtergronden niet kent is „De stoe
terij" (een conflict situatie tussen
aanhangers van het oude bewind
officieren en een opkomende man
uit het volk de bedrijfsleider van
een stoeterij) verward van opbouw en
dramatiek, terwijl „Vera's training"
een te partijpolitieke inslag heeft,
waarvan de actualiteit moeilijk te
beoordelen is.
Beste buurman
Misschien wel de beste film uit het
hele pakket dat overigens als ge
heel boeiender is dan de paradepak
ketten die Je soms worden voorge
schoteld is „Beste buurman", een
film over de woningnood in Boeda
pest. Tijdens het Rotterdamse film
festival is er al zo'n film te zien ge
weest, namelijk „Family Nest". In die
film stonden mensen centraal, in
„Beste buurman" valt de aandacht
vrijwel volledig op een bouwvallige
huurkazerne, waar mensen als mie
ren in kleine onderkomens zijn onder
gebracht. De schemerigheid en groe
zeligheid van het gebouw, dat voor de
sloop is bestemd maar nog kramp
achtig hulsvesting verleent, verster
ken de vale weemoedstoon van de
brokstukken mensen-geschiedenis.
Een film die Je bij het kijken moede
loos stemt, omdat het huis zo oud is
en de mensen in hun strijd tegen hun
bouwval en de bouwvalligheid van
het huis zo eindeloos eenzaam
worden.
De theaters waar de films te zien
zijn, zijn: Krlterion, Amsterdam (10-
16 april); Filmhuis Liga '68, Gronin
gen (17 tot 23 april), Cineclub En
schede, Enschede (22-25 april) en
Theater 't Hoogt, Utrecht (van 24
april tot 4 mei).
D. Ouwendijk
lovelle „Mijn zuster de
ln", waarmee de op Cu-
geboren Cola Debrot in
debuteerde, hoort offici-
t de Nederlandse „litera-
tekje heeft van zijn verschijnen
zekere faam behouden. Lees Je
het, dan is het belangrijkste dat Je in
de stijl opvalt, de koele nuchtere
toon. Een toon, die ln zijn strakheid
de geroerdheid van het melancholi
sche herinneren moet verdoezelen.
Het thema van de herinnering is:
„Het gezicht van Maria". Het gezicht
zoals dat is blijven hangen in het
voorstellingsvermogen van Frits Ru-
Thomas is een
met heuvels
fen in zijn werk,
|dj heeft een paar
Jjke, originele ko-
op zijn naam
f(.,Pleure pas la
7 plelne", ..Confl-
[_pour Conflden-
ilijk zou het
iet beste zijn om
latste film „Un
f dans la Poche"
{eten. want het is
r dan een brod-
Lvol losse steken.
onen als sltu-
^orden met wel-
>erieure onver-
eld opzij ge-
als Thomas
I meer met ze
weet (en dat ls vaak), de
film hangt nooddruftig
met aanzetten aan el
kaar, aardige vondsten
verdrinken ln een zee
van slordigheid, 't Lijkt
warempel wel of er tien
regisseurs en/of scena
rioschrijvers met dat
ding bezig zijn geweest,
die allemaal zo nodig
iets moesten Inbrengen,
't Gaat over een journa
liste met geldzorgen en
een grootvader met een
gat in zijn hand; een
uitvinder die kleine ap
paraatjes in muziekin
strumenten frutselt, zo
dat ze vanzelf de fraai
ste muziek spelen (een
van de weinige amusan
te fragmenten); een mu-.
sical die voortdurend
van richting verandert
en twee miljonairs, de
een onder financiële cu
ratele, de ander zeer
gierig en behept met
een erotisch zwak voor
oude vrouwen. Alle
maal op zichzelf best
leuke onderwerpen
voor een komedie, mis
schien, maar met elkaar
een potje vol wrieme
lende pieren. Onbegrij
pelijk.
Amsterdam-Uitkijk,
a.1. W.W.-B.
David Crowl en Ber
nard Menez in „Un Our
sin dans la Poche".
precht, die na zestien Jaren Europa,
op de leeftijd van begin dertig, na het
overlijden van zijn ouders, naar zijn
geboorteland Curasao terugkeert.
Het gezicht van Maria, zoals Frits
Ruprecht „zich voorstelde, dat het
zich tot volwassenheid moest hebben
ontwikkeld".
Op dit summiere gegeven moest Dirk
Jan Braat, die de novelle van Debrot
als leidraad had gekozen, zijn film
componeren. Met opzet gebruik ik
het woord „componeren", omdat de
klank van de novelle niet ln zijn
uitwerking, maar uitsluitend als ge
geven een brokstuk muziek ls. De
melancholische muziek van het verle
den. zoals het zich, vanuit de werke
lijkheid van de kinderjaren, in het
herinneringsleven van een volwasse
ne kan vastzetten.
Braat is in de omzetting van het in
zich muzikale gegeven tot een concre
te beeldenreeks slechts ten dele ge
slaagd. Wat Debrot in zijn novelle
aan herinneringsgegevens heeft neer
gelegd onder meer het gezicht van
Maria, bespieding van een zich ba
dende negerin, dwaaltochten door
het ouderlijke landhuis, Jagen op ko
nijnen door Frits met een vriendje
moest Braat ln actie omzetten. HIJ
heeft het midden tussen strikt herin
nerde melancholie en min of meer
Ludmilla Lodewijks in „Mijn zuster
de negerin", een verfilming van de
gelijknamige novelle Cola Debrot.
droge handelingen herhaaldelijk
goed getroffen.
Toneeltaaltje
Als Ruprecht na jarenlange afwezig
heid (zestien Jaar, zoals al gezegd) op
Curasao terugkomt, wordt hij opge
wacht door een paar heren, die, het
bekende toneeltaaltje van Hollandse
acteurs bezigend, hem verwelkomen.
Je verwachting ten aanzien van de
rest van de film zakt op dat ogenblik
tot in Je schoenen. Maar op den duur
gaan de beelden van eiland, natuur
en herinnerde jongens weemoed het
winnen. Wel moet gezegd worden, dat
de afstandelijkheid in de relaties met
personen, over het geheel genomen
meer door te kort schieten (net aan,
overigens) wordt gekenmerkt dan
door de dwang van een inhoudelijke
werkelijkheid. Maar daar staan toch
veel momenten van een geslaagde
ingetoomdheid tegenover.
Het verhaal de ontdekking door
Frits Ruprecht, dat „het gezicht van
Maria" het gezicht van zijn halfzuster
is heeft een zwak dramatische in
slag. Het zou tot verbrijzeling van alle
muzikaliteit in het gegeven hebben
geleid, als Braat die dramatiek had
willen aandikken. Hij heeft de moei
lijke kant van de (in de novelle bij
voorbaat neergelegde) be mijmering
gekozen. Ontbreken van bedreven
heid mag hem niet worden aangere
kend. Dat de muzikaliteit voor een
groot deel in de film is blijven door
klinken mag echter zeker als een ver
dienste worden aangerekend.
„Mijn zuster de negerin" wordt op
zondag 11 mei door de 'KRO uitge
zonden op Ned. L
Regno di Napoli Heel bijzondere film van
de Westduitse cineast Werner Schroeter,
vol muziek, melodrama en sociaal sentl-'
ment De gehele week ln City 5, Am
sterdam.
Prepares vos moacholrs Zeer amusante,
satirische Franse komedie van Bertrand
Bllcr, met prachUge hoofdrollen van Gé-
rard Dépardleu en Patrick Dewaere. De
gehele week ln Molenstraatth. Wagenlngen
en City 2, Hilversum.
Cries and Whispers Prachtige film over
drie zusters, een van de beste van Ingmar
Bergmann. De gehele week ln Duoscoop,
Valkenburg.
Die Blechtrommel Film van Volker
8chlöndorff naar het boek van GOnter
Grass, met een unieke bijdrage van David
Bennent als de kleine trommelaar Oscar.
De gehele week ln Harmonie. Alkmaar;
Luxor 1. Hoogeveen; City 7, Amsterdam;
Metropole 5. Den Haag; Lumlère 3. Rotter
dam; Movies 2, Utrecht: City 3, Oroningen;
Camera 1. Tilburg; Clnesol, Breda; Euro 1,
Dordrecht; Kennemer. Beverwijk.
Die Ehe der Maria Braun Rainer Wemer
Fassblnder dringt met de middelen van
het melodrama door tot de kern van het
Westduitse „Wirtschaftswunder". De gehe
le week ln Palace 2. Maastricht en H5,
Heerlen.
A Wedding Amusant en ironisch wand
kleed over een Amerikaanse manier van
leven van regisseur Robert Altman. De
gehele week ln Tuschlnskl 4, Amsterdam.
Opname Voortreffelijke Nederlandse film
van Werktheater, geregisseerd door Erik
van Zuylen, over sterven ln het ziekenhuis.
11 Januari Filmhuls Roermond.
De Klompenboom Schitterende pastorale
over Italiaans landleven aan het eind van
.L?°rr!?f.f!uw' van Ermanno OlmL 12
april Filmhuis Oouda.
La Notte De film waarmee Michelangelo
Antonioni twlnüg Jaar geleden beroemd
werd, met Marcello Mastrolannl, Monica
Vlttl en Jeanne Moreau ln de hoofdrollen.
11 t,e.m. 14 april Filmhuis Alkmaar.
In einem Jahr mit 13 Monden Navrante
film vol gefrustreerde mensenliefde van
Rainer Wemer Fassblnder. II t.e.m. 14
april, 't 8puigat, Dordrecht.
Van een onzer verslaggevers
APELDOORN In verbazend snel tempo ls ln Apel
doorn een christelijke middelbare hotelschool van de
grond gekomen. ZIJ zal per 1 augustus haar deuren
openen. Het ls de eerste christelijke middelbare hotel
school van Nederland. Verwacht wordt dat de studenten
uit alle delen van het land zullen komen.
De hotelschool zal een vierjarige
opleiding zijn, die Jonge mensen
voorbereidt op het zelfstandig on
dernemerschap ln de horeca-sec-
tor, op kaderfuncties in deze bran
che en op leidinggevende posities
in de civiele afdelingen van zie
kenhuizen, bejaardencentra, ver
zorgingscentra en culturele cen
tra. De school gaat uit van de
8tlchting christelijke detailhan
delsvakscholen ln Apeldoorn, die
straks Inclusief de nieuwe oplei
ding drie types van ondernemers
onderwijs verzorgt.
Het bestuur hoopt dat met drie
klassen kan worden begonnen, in
totaal zo'n 84 studenten. Na een
jaar of vier zou dat aantal kunnen
stijgen tot circa 350. Er zijn teke
nen, die erop wijzen dat de belang
stelling voor de christelijke mid
delbare hotelschool groot zal zijn.
Wat dit type onderwijs betreft,
zijn er op middelbaar niveau
thans ln Nederland drie algemene
en twee rooms-katholleke scholen.
De beroepsgerichte vakken be
staan uit koken, serveren, menu-
leer, voedingsleer, grondstoffen-
kennis en drankenkennis. Vervol
gens is er een aantal economische
vakken: bedrijfseconomie, han
delswetenschappen. rechts- en
wetskennis, administratie en com
merciële vorming. De algemene
vakken, tenslotte omvatten on
dermeer Nederlands, drie vreemde
talen, toerisme en godsdienst/
maatschappijleer.
Stage
Gunstig
De nieuwe school ligt erg gunstig
met het oog op het feit dat de
Veluwe een uitgebreid scala van
horeca-voorzieningen heeft Ver
wacht wordt dat de meeste stu
denten uit een gebied met een
straal van zo'n zeventig kilometer
om Apeldoorn heen gerecruteerd
zullen worden. Rekening wordt
echter ook gehouden met aanmel
dingen uit andere delen van Ne
derland, namelijk van Jongelui uit
kringen die ook voor dit beroep
christelijk onderwijs op prijs
stellen.
Eén van de vier jaren wordt een
stagejaar. Zo mogelijk wordt ook
stage gelopen ln het buitenland.
Diplomering is slechts mogelijk
Indien ook de beoordeling van de
stageperiode voldoende ls. Verder
studeren aan een van de twee ho
gere hotelscholen ln Nederland ls
eventueel mogelijk, en dat kan ln
principe ook in het buitenland.
Als vooropleiding wordt gevraagd
mavo, drie Jaar vwo of havo of lts
(c-niveau).
Aanmelding voor de studie aan de
hotelschool ln Apeldoorn kan tot 1
mei. Het bestuur van de Stichting
christelijke detailhandelsscholen
heeft tot directeur benoemd de
heer J. A. de Klerk Wolters uit
Amerongen, die uit de sfeer van
het christelijk mavo-onderwijs
komt. Speciaal voor de praktijk
opleiding is een gloednieuw res
taurant met de modernste voor
zieningen afgehuurd. The Corner
house. aan de Paschlaan in Apel
doorn, dat sinds zijn gereedko
ming, enige Jaren geleden, nog
steeds leeg staat.
EINDHOVEN Philips wil met ingang van 1 januari 1981 een
volledige prijscompensatie geven, maar dan is er geen geld
meer voor andere maatregelen. Philips directeur sociale zaken
F. van den Brand heelt dat gisteren gezegd tijdens het CAO-
overleg bij Philips.
Verder ls Philips bereid om een twee
jarige CAO af te sluiten zoals de
industriebond FNV en CNV hadden
gevraagd. Directeur Van den Brand-
vindt dat Philips ln de toekomst af
moet van automatische prijscompen
satie. „Prijscompensatie is voor ons
een signaal. Het geld dat gemoeid ls
met een volledige prijscompensatie
bepaalt voor ons de grens van een
aanvaardbare stijging van de loon
kosten. Over die grens moeten we het
eens worden. Dan kan er worden ge
praat over de verschillende mogelijk
heden om dat geld te gebruiken. De
industriebonden FNV en CNV heb
ben geen concrete CAO-voorstellen
ingediend, omdat ze daar eerst nog
met hun leden over moeten praten.
DEN HAAG (ANP) Voor het
eerst sinds de detachering van
het Nederlandse Unifll-deta-
chement in Libanon zullen en
kele artiesten bij de Nederland
se troepen gaan optreden. De
Nederlandse groep „Babe" en
de Engelse gitarist Mike Ro
binson zuilen van 29 april tot 4
mei bij de Nederlanders ver
blijven, om de Inhuldiging van
prinses Beatrix tot koningin op
30 april ook daar niet onge
merkt voorbij te laten gaan.
Een woordvoerder van het de
partement van defensie ver
klaarde gisteren dat de leiding
van de Unifil-strijdmacht ln Li
banon voor de komst van de
artiesten aparte toestemming
heeft verleend, gezien de zeer
bijzondere aanleiding. Nor-
maai is de Unifll-leiding tegen
de komst van artiesten naar
Libanon, vanwege de veilig
heidsaspecten. Er zal worden
opgetreden in Nakoura, Harts
en mogelijk ook bij enkele pos
ten ln het Nederlandse Unifll-
gebled, maar dat hangt af van
de sltuaUe van het moment.
Wel lieten ze weten dat handhaving
van de koopkracht en arbeidstijdver
korting het hoogst op hun
verlanglijstje staan. Verder vroegen
de belde industriebonden om een
tweejarige CAO.
De Unie BLHP wil een volledige prijs
compensatie per 1 januari 1981 en
uitbreiding van de vervroegde uittre
dingsregeling. De unie had geen be
zwaar tegen een tweejarige CAO. Al
leen de federatie hoger Philips perso
neel houdt vast aan een éénjarige
CAO
Basis
Alle partijen benadrukten dat er een
basis ls voor verder overleg. P. de
Haan van de Industriebond CNV:
„Belangrijk voor ons ls dat Philips
een eerder ingediend voorstel om de
WAO-uitkeringen niet langer door
het bedrijf te laten aanvullen, op de
lange baan heeft geschoven. Ik ben er
van overtuigd, dat het voorstel hele
maal zal worden teruggetrokken door
Philips. Dergelijke korting op de
WAO-ultkering blijft voor ons in elk
geval ook in de toekomst onaan
vaardbaar. Het CAO-overleg bij Phi
lips wordt op 28 april voortgezet.
DEN HAAO (ANP) De toestand
van de gewonde kolonel Van Genuch-
ten, die woensdag ln Libanon met een
jeep op een landmijn reed, is gunsti
ger dan zich aanvankelijk liet aan
zien. Een woordvoerder van het mi
nisterie van defensie verklaarde gis
teren dat vooral de verwondingen
aan het gezicht. veroorzaakt door
gruis, oppervlakkig zijn, en zeker
geen gevaar voor het gezichtsvermo
gen betekenen.
Van Genuchten zal naar verwachting
drie weken in een ziekenhuis verblij
ven, voorlopig in Nakoera. Het ls nog
niet bekend of Van Genuchten na
herstel ln Libanon zijn functie zal
blijven uitoefenen, of dat hij defini
tief naar Nederland terugkeert.
ROTTERDAM (ANP) De rechtbank ln Rotterdam heeft
gisteren vier verdachten ln de zaak-Emmely veroordeeld tot
gevangenisstraffen van vier maanden tot drieënhalf Jaar. De
gezagvoerder van het schip kreeg drieënhalf jaar, de eerste
stuurman twee jaar. De twee matrozen uit deze zaak hebben
ieder vier maanden gevangenisstraf gekregen.
De Emmely kwam vorig Jaar ln het
nieuws, toen bekend werd dat de ka
pitein ln Nigeria een verstekeling
overboord had laten zetten
Rechtbankpresident mr. C. H. B.
Boot maakte gisteren duidelijk dat
de rechtbank de gezagvoerder en de
eerste stuurman beschouwt als de
hoofdschuldigen.
„Het ls en blijft gewoon een man van
het leven beroven." zei mr. Boot. „al
kan het de matrozen minder worden
toegerekend." Voor de rechtbank
maakt het volgens hem niet zo gek
veel verschil of ze de verstekeling
overboord hebben gezet of zouden
hebben opgehangen, aldus de recht
bankpresident.