Kerken gaan naar
congres Fré Meis
ii
Plaatsbekleder Romero
post ter beschikking
Kies een Kleine KLMa/akantie.
Kunst: de mozaïeken bewonderen
in het Dafni-klooster bij Athene.
VANDAAG™*
HELP!
KERK IK DE WEBELO
SLANKE WILDE VAN
SCHIMMELPENNINCK
0
VOOR MENSEN MET
'N WILD TREKJE.
Trouw
KLM
Conferentie
Afzijdig
VERGADERING IN GRONINGEN
Kritiek op christenen
in Chinese leger
Organisaties
doen beroep
op Carter
Synodeafgevaardigde
wil controverse
bespreekbaar maken
Karl May leeft
nog voort in
Duitse boeken
VOORBIJGANG!
ers
VRIJDAG 11 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
ADVERTENTIE
door Jan Sloothaak
GRONINGEN De Groninger provinciale raad van kerken
zal actief deelnemen aan het volkscongres van de actleleider
FTé Mets. Het ls de bedoeling dan een verklaring af te leggen.
Volgens pater dr W. L. Boelens, secre
taris van de raad. moet ook de brief
die ls gestuurd aan pastores, kerke-
en parochieraden, worden be
schouwd als een aanbeveling om aan
het volkscongres deel te nemen en de
dialoog niet te schuwen.
Het Initiatief van de raad ls nogal
opmerkelijk, omdat het volkscongres
een communistisch stempel draagt
Volgens dr Boelens wordt echter ge
streefd naar een „brede volksbewe
ging"
In de brief staat onder meer: „WIJ zijn
van mening dat ln de kerk levende en
op zichzelf begrijpelijke aarzeling om
deel te nemen aan een beweging die
bulten de kerk ls ontstaan en de vrees
om te worden Ingepakt en te worden
gemanipuleerd toch niet de laatste en
beste wijsheid ls." In de provinciale
raad wordt deelgenomen door de lu
theranen. remonstranten en het leger
des hells, alsmede de hervormde, ge
reformeerde en rooms-katholleke
kerken.
Dr Boelens wijst erop. dat overal ln
de wereld de kerken een tendens ver
tonen om onderliggende groepen ter
zijde te staan. In dit verband verwijst
hij naar de pas ln El Salvador ver
moorde aartsbisschop Romero. Ook
trekt dr Boelens een vergelijking met
de antl-atoombombeweglng. Die is
ook door linkse groeperingen aange
zwengeld en later door anderen over
genomen.
waarin opgenomen: De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tammlnga
Directeur mg O Postma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW J
WiOautstraat 131 Amsterdam
W 020-913456
tetei 13006
Postq*o 66 0000
Bank Nad Cadiatoank
23 00 12574
XI1000
REGIO ROTTEROAM/OORORECHT
3000 AX Rotterdam
te) 010-115»
en bezargmg)
iet 010-115588 (redacüe)
•et 115700(1*
REGIO OEN HAAG/LEIOEN
2501 CC Oen Haag
let 070-469445
te< 070-469445 (radactie)
le< 070-468864 (urtsKeiend voor
Psrtstraal 22 Den Haag
REGIO NOORD/OOST-NEDERLANO
8000 AA Zwolle
iel 05200-17030
MeamarW 56 ZwoSe
Abonnementsprijzen
Per maand 16.98
Per kwartaal 50.95
Per bad taa/ 101.90
Per iaar 201.60
Adyadant»
zondag van 18-20 uur iele'
913456
Opgave mm-advertenties
020-936868 o« sc#vrfte»^ i
MtfW-Adv aldehng. postbus 4
1000 AK AMSTERDAM
onder anderen de Oronlngse filosoof
Lolle Nauta.
Volgens dr Boelens ls het de raad van
kerken er vooral om te doen. de dis
cussie niet uit de weg te gaan en moet
er contact blijven met andersdenken
de groeperingen, ook al heeft men ln
de raad wel bezwaar tegen de negatie
ve uitingen zoals die naar voren ko
men ln een proclamatie van het
volkscongres. „Er zitten veel goedko
pe kreten bij." meent dr Boelens.
..Maar dat zullen we tijdens het con
gres dan ook wel laten merken." De
nadruk ligt wat de raad van kerken
betreft op het algemeen belang en de
gezamenlijkheid van de aanpak van
de problemen. Vakbeweging, ge
meenten en andere Instanties werken
vaak langs elkaar heen.
Op vrijdag 18 april a.s. (8.00 uur) organiseert het
hoofdbestuur van de Geref. Ver. „Schrift en Getuige
nis" een vergadering in Het Tehuis, Lutke Nieuw-
straat, Groningen, ter bespreking van de „kerkelijke
situatie" in het Noorden van het land. Spreker is de
heer J. J. Rippen. Na de pauze gelegenheid tot het
stellen van vragen.
Voor een abonnement op „Weartield en Eenheid" tel. 040-
113622.
Compromis gevonden in zaak-Küng
TUBINGEN (DPA) De Zwitserse
hoogleraar ln de theologie Hans
Küng maakt niet langer deel uit van
de theologische faculteit van Tübln-
gen ln de Westduitse deelstaat Ba-
den-Württemberg. Vorig jaar had
Rome hem de kerkelijke leerbe
voegdheid ontnomen en dit beteken
de dat hij geen docent aan de rooms-
katholleke faculteit kon blijven. Dat
gaf twee problemen. In de eerste
plaats werd het besluit van Vaticaan
en Duitse bisschoppen van zeer veel
kanten zwaar bekritiseerd; ln de
tweede plaats kon Küng als ambte
naar niet zomaar ontslagen worden.
Er ls nu een tamelijk uniek compro
mis gevonden. Küng was directeur
van het instituut voor oecumenisch
onderzoek. Men heeft nu dit Instituut
wat kunstmatig en formeel losge
maakt van de theologische faculteit.
Küng blijft gewoon als directeur ver
der zijn werk doen. Landsminlster
voor wetenschapszaken Engler zei
verheugd te zijn over deze oplossing.
ADVERTENTIE
In het verleden hebben alle politieke
partijen uitgezonderd de CPN
zich gedistantieerd van het volkscon
gres. Het bezwaar was dat deze bewe
ging zich onder aanvoering van een
communistische leider erop voor
staat ..het volk" te vertegenwoordi
gen. Als zodanig maakte het volks
congres zich bewust tot concurrent
van het parlement en ondermijnde
daardoor de parlementaire democra
tie. redeneerde men. Vooral ln de
PvdA ontstond heftige discussie, die
er ln uitmondde dat die partij zich
ook afzijdig hield. Een aantal promi
nente PvdA-leden deed desondanks
wel mee aan het volkscongres, zoals
8JANOHAI (EPD) Het SJanghalse
dagblad Wenhui Bao heeft een artikel
uit de Chinese soldatenkrant Jlefang
Junbao overgenomen, waarin kritiek
wordt geleverd op de aanwezigheid
van christenen ln het Chinese leger.
In het stuk wordt gezegd, dat enkele
militairen „een valse democratie en
de zogenaamde mensenrechten naja
gen". Deze militairen wordt verwe
ten, dat zij zich bezig houden met
anarchisme en ui tra-in dl vlduallsme
..en zelfs zover gaan. dat zij ln Chris
tus geloven". Volgens het soldaten-
blad wordt de emancipatie van de
geest hierdoor niet gediend, maar ls
hier sprake van een „terugval die
onze zaak alleen maar schaden kan".
Gaat uw belangstelling uit naar kunst? Waarom neemt u
dan niet 'n voorschot op de lente? Vlieg er een paar dagen
uit Naar Athene bijvoorbeeld. Tracteer er uzelf op de
rijkdom aan kunstschatten die de bakermat van onze
beschaving u biedt Of vlieg naar een der vele andere kunst
centra in Europa. De KLM heeft er een speciale folder aan
gewijd. Uw reisbureau heeft 'm voor u. m m
Keizen naar 'kunststeden' vindt u ook in de T|«| |BCL m ffllP* II l^ht
gidsen van o.a. Astrea en Holland International. I I lUlw III WV lllvl I ln
Van onze correspondent
MEXICO Rlcardo Urioste. de vica
ris-generaal van de katholieke kerk
van El Salvador heeft zijn post ter
beschikking gesteld „als dat de be
noeming van een opvolger van de
vermoorde aartsbisschop Romero,
ten goede kan komen". Eerder ver-
DEN HAAG (PNHK) Mevrouw dr
M. A. M. Klompé. mr B. Pronk en de
heer J. ZIJerveld hebben namens de
sectie Internationale zaken van de
raad van kerken en de organisaties
Cebemo. Solldaridad. Justltia et Pax,
Pax Christi, de Nederlandse Missie
Raad. de Bisschoppelijke Vastenac
tie en het Centraal Missie Commissa
riaat een petitie aangeboden aan de
ambassadrice van de Verenigde Sta
ten ln Den Haag, waarin zij president
Curter verzoeken gehoor te geven aan
een brief die de onlangs vermoorde
aartsbisschop Romero hem ln februa
ri heeft gezonden.
In de brief, gedateerd 17 februari
1980. heeft wijlen aartsbisschop Ro
mero president Carter gevraagd alle
militaire hulp aan de junta van El
8alvador stop te zetten en te garan
deren dat de regering van de Verenig
de Staten direct noch Indirect zal
Interveniëren met militaire, economi
sche. diplomatieke of andere pressie
middelen, waardoor de toekomst van
het volk van El Salvador zou kunnen
worden beïnvloed.
Van een medewerker
8ITTARD De synode van de gere
formeerde kerken ls momenteel bezig
met een voor-zlch-ult-schulven van
beslissingen. Dat schrijft synodelld
mevr. E. M. Kaarsemaker-Verheus te
Slttard ln het kerkblad van Geleen en
Slttard ln een terugblik op de in
maart gehouden synodeweek.
Als voorbeelden noemt zij het op
schorten van het onderwerp „begelei
ding gereformeerde deelnemers ln
het IKV" en de vele energie die ls
gestopt ln het woordje „alhier", zon
der dat men tot een besluit kan
komen.
Volgens mevrouw Kaarsemaker
dient de controverse tussen veront
rusten en progressieven eens heel
duidelijk aan de orde te komen.
spreidde het Cubaanse persbureau
Prensa Latina het bericht dat de vica
ris-generaal zou zijn afgetreden.
Dit heeft de man zelf nu ontkend.
Urioste heeft tevens gezegd dat de
kerk van El Salvador verenigd ls. „Er
ls maar een kerk", aldus de bisschop.
HIJ ging daarmee voorbij aan het feit
dat de drie conservatiefste bisschop
pen van het land afwezig waren bij de
begrafenis van aartsbisschop
Romero.
De ware opvolger van Romero ls bis
schop Rivera Dam as van Santiago
Maria. In een brief aan de paus heeft
bisschop Urioste de situatie in El
Salvador als „bijzonder" omschre
ven. Hij verzocht zo snel mogelijk
iemand aan te stellen om de kerk ln
het land leiding te geven, „omdat dat
absoluut nodig is voor het smartelijk
lijdende volk van El Salvador".
ADVERTENTIE
-*iodig
IK LEES DE BIJBEL
Een hulpboekje bij de bijbel, spe
ciaal samengesteld voor jonge
ren, met informatie over:
ontstaan en indeling van de
bijbel
ontstaan en inhoud van de
bijbelboeken
de soorten literatuur in de
bijbel
kernbegrippen, moeilijke
woorden, e.d.
planten en dieren
belangrijke persoons- en
plaatsnamen
Verder heeft dit boekje
illustraties
enkele kaartjes
leesrooster
Formaat 10x19 cm Bestelnum
mer 399. Prijs 8,95 excl. ver
zendkosten.
Verkrijgbaar bij de boekhandel en
Nederlands
Bijbelgenootschap
Postbus 620
2003 RP HAARLEM
Tel. 023-259501.
/lx
door Aldert Schipper
„Indianen hebben een roodachtig
bruine, niet al te donkere huid en
lang blauw-zwart haar. ZIJ dragen een
veren hoofdtooi, moccaalna en kleren
waarin rafela zijn geknipt Ze zijn
gewapend met (acalpeeDmeaaen, to
mahawks. pijl en boog, speren en
geweren, rijden op een mustang en
lelden een zwervend bestaan ln wig
wams. Soms schilderen zij zichzelf."
..Indianen zijn onbeschaafde wilden.
In vredestijd of tegenover een be
vriende blanke zijn zij edel. zeer moe
dig. eerlijk, trouw en zwijgzaam. Als
se worden uitgedaagd neemt hun wil
de bloed echter de boventoon en ge
ven zij blijk van moordlust bloed
dorst. fantastische gemeenheid en
een wraakzucht, die zo sterk ls dat
deze kan leiden tot zelfvernietiging.
Indiaanse mannen zijn vrij lui; zij
doen alleen aan Jagen en vechten. De
vrouwen zijn hun onderdanig en moe
ten hard werken."
„Voordat de blanken kwamen, voch
ten de talrijke Indianenstammen met
elkaar. De leiders van de stammen
waren de hoofden, de moedigste en
wijste krijgslieden. Medicijnmannen
waren dom en wreed en zij riepen
geesten op. Indianen scalpeerden
hun gedode vijanden en martelden
hun gevangenen dood. ZIJ leefden
van de jacht en volgden de buffalo's
door de prairies. Hun ras en hun
levenswijze waren gedoemd uit te
sterven, want die stonden de blanke
onrechtvaardig tegenover de india
nen. Heden ten dage wonen nog maar
weinig Indianen ln de reservaten, ter
wijl de meesten hardwerkende en be
schaafde burgers van de VS zijn ge
worden
Dit beeld van de Indianen leeft vol
gens enkele Duitse onderzoekers nog
steeds ln da geest van de Duitse
Jeugd. De Frankfurter Dieter Kirsch
ging eens na wat voor beschrijving
15-Jarige Duitsers over Indianen voor
gezet krijgen Ln de meest gekochte
Jeugdliteratuur. De meeste Informa
tie over indianen krijgen de Duitsers
direct of Indirect nog steeds uit de
boeken van Karl May, de schrijver
van talrijke werken over vreemde vol
ken, waaronder een stapeltje veelge
lezen avonturenromans over India
nen. Karl May ls ln 1912 overleden,
maar blijkbaar wordt de door hem
samengestelde sentimentele en ro
mantische vertekening door de mees
te schrijvers na hem bevestigd, want
een andere onderzoeker. Wolfgang
Breu, onderzocht ln 1978 zestig Jeugd
boeken. Hoewel hij zorgvuldig de
boeken van Karl May vermeed,
kwam hij toch tot de slotsom dat
slechts 24 van de zestig titels konden
bijdragen aan het overwinnen van de
vertekeningen die Karl May heeft
verbreid. Ala men dan bedenkt dat
die Juistere boeken toevallig tevens
de minst verspreide zijn, dan kan
men niet anders dan bezorgd zijn
over de Juistheid van wat Duitsers
over indianen denken.
De Duitsers zijn echt niet de monopo
listen op het gebied van onjuiste beel
den van buitenlanders. Wij Nederlan
ders kunnen er ook wat van.
Racismeprogram
Zolang hij bestaat heeft de wereld
raad van kerken gewaarschuwd te
gen racisme en in 1971 riep de raad
zijn leden op het wegnemen van ra
cisme en discriminatie te maken tot
een eerste taak van het kerkelijk vor
mingswerk. In 1973 sloeg de wereld
raad zelf de hand aan de ploeg door
het programma tot bestrijding van
het racisme (PCR) op te zetten. Voor
al ln landen waar racisme is verbreid
ontstond ln de loop der Jaren weer
stand tegen het PCR. waarop de we
reldraad besloot het programma aan
een nader onderzoek te onderwerpen.
Dat la Intussen aan de gang. Het
moet uitlopen op een grote conferen
tie, die deze zomer ln Noord wijk er-
hout plaats heeft. Het is te verwach
ten dat hier zal worden uitgesproken
dat de strijd tegen racisme zich moet
verdiepen. We zullen meer moeten
kijken naar de oorzaken van het ra
cisme. WU men als kerk Immers iets
tegen de zonde doen dan zal men
zoeken waar de wortels liggen. Dat ls
een oude kerkelijke wijsheid.
Ook de wereldraad ls daarmee bezig
Zo organiseerde het PCR ln 1977, ter
gelegenheid van het Internationaal
Jaar van het Kind en tegelijk met de
boekenbeurs In Frankfurt ln de nabij
gelegen Evangelische Akademle ln
Amoldshaln een kleine conferentie,
waar werd gepraat over kinder- en
schoolboeken als bron voor raciaal
vooroordeel bU kinderen en dus later
bij volwassenen. De boeken die Jon
geren onder ogen krijgen zijn erg be
langrijk voor hun latere houding. Het
zal leder duidelijk zijn dat een jong
aangeleerde bevooroordeelde hou
ding tegenover mensen van andere
cultuur od huidskleur het later voor
Iemand erg lastig zal maken om een
natuurlijke en evenwichtige kijk te
krijgen.
Anti-racisme
Tijdens de gesprekken ln Amolds
haln onderscheidde iemand drie soor
ten boeken ln verband met racisme.
Je hebt. zei hij, racistische, niet-racis
tische en anti-racistische boeken. Er
bestaan nog steeds echt racistische
boeken voor de Jeugd. Er werden
daarvan verschillende voorbeelden
gegeven. Maar de onderwijsdeskun
digen hebben niet stilgezeten en zij
hebben hun best gedaan om racisti
sche elementen uit de boeken te ver
wijderen. Dat heeft geleld tot het
ontstaan van nlet-raclstlsche boeken.
Hierin ontbreken niet alleen openlijk
racisme, maar ook verborgen voor
oordeel en stereotiepe ring. Zulke
school- en leesboeken zouden Ideaal
zijn, als onze wereld al niet sterk zou
zijn aangetast door racisme en voor
oordeel. Als Je ln de kinderboeken
daaraan voorbij gaat. krijgen de kin
deren een onvolledig beeld vla de
televisie ln aanraking komen met ra
cistische uitingen en daar door him
lesmateriaal niet op zouden zijn voor
bereid. kan er nog van alles mis gaan.
Daarom wordt er de laatste tijd ge
pleit voor antl-raclstlsche kinderboe
ken en onderwijsmateriaal.
Is Iemand, die zelf niet tot een gedis
crimineerde groep hoort wel ln staat
anti-racistische boeken te schrijven?
Een gevoelige vraag.
Toch zei men ln Amoldshaln dat ook
„bekeerde" blanken maar eens moe
ten proberen antl-raclstlsche kinder
en schoolboeken te schrijven. Er
werd een lijstje van eisen gemaakt,
waar anti- en nlet-raclstlsche boeken
aan voldoen. Mensen uit de Derde
Wereld worden er ln voorgesteld als
volledig ln staat tot het nemen van
besluiten over him eigen leven. Hun
gewoontes, hun levenswijze en tradi
tie wordt er zo ln gepresenteerd dat
de waarde er van tot uitdrukking
komt. De helden van de Derde Wereld
behoren ook hier als zodanig beschre
ven te worden. Pogingen om zich te
bevrijden moeten als Juist en niet als
onwettige activiteiten worden behan
deld. Voorkomen moet worden dat
een Europees kind zich meerderwaar-
dlg voelt omdat het andere uiterlijke
kenmerken bezit. De afbeeldingen to
nen mensen uit het Derde Wereld ook
in en dominerende rol.
Tien geboden
Ten slotte kwam men ln Amoldshaln
met een soort „Tien Geboden" voor
degene die een boek voor kinderen
koopt
1. Ken de schrijver. Hoort hij tot de
beschreven groep en zo niet, heeft hij
sympathie voor de groep en heeft hij
voldoende kennis van zaken?
2. Kijk naar de afbeeldingen. Zie ik
half-naakte wilden? De autochtone
bediende en de dominerende Europe
aan? De passieve, luie inboorling en
de actieve Europeaan?
3. Wat ls de boodschap van het ver
haal? Wordt de Europese cultuur als
superieur voorgesteld. Wordt de per
soon uit de Derde Wereld voorgesteld
als onderdanig en als Iemand die elk
onrecht vergeeft of moet hij een su
per-mens zijn om door de Europeaan
te worden aanvaard.
4. Hoe wordt de manier van leven
afgebeeld? Wordt de indruk gewekt
dat deze op een of andere manier
minder ls dan de Europese? Worden
belangrijke gebruiken als platvloers
of uitzonderlijk voorgesteld. Wordt er
een poging gedaan om de waarde van
tradities aan te geven?
ADVERTENTIE
blikje van 10 stuks f330
ALLEEN OPSTAAN IS GENOI Dntpl
Als de Jongste zoon ln zijn nood ineen Cl
verre land gedacht heeft aan de gqpnmr
dagen bijzijn vader thuis, komt
tot een conclusie. Die conclusie w
bij hem geboren uit de nood en uit7®1- 0
herinnering. Hij zegt. nog steeds I "lBev'
zichzelf: lk zal opstaan en tot miji na,?{ 1
vader gaan. Letterlijk: opgestaan ve.
ik tot mijn vader gaan. Jammer
de wllllbrord-vertallng die wikkel
„opgestaan" (Grieks: anastas) l*i|£ari
onvertaald laat. „Ik ga weer naar
mijn vader," doet geen recht aam 'jT zul
uiterst belangrijke woord irrhet |lels n<
verhaal van Jezus: opstanding. O n®ats(
dat woord wordt Paulus gegreper 'P
^uet b«
de Atheners bij het altaar van de
onbekende god hem niet langer mi
wensen te horen. Ze vallen over d«pomrni
„anastasls". de opstandig der dot
En Juist door dit woord wordt hier
aangeduid dat het een
opstandlgsverhaal ls. Even een an
„verhaal". In de dagen vóór Pasen
liep ik over de markt. Jantje Pan!
want zo heet die koopman, herkei
mij, kwam op mij toe. temidden v
alle marktgangers. schudde me de
hand en zei: Ha, die dominee. MetW
begon hij te reciteren zodat leder
het duidelijk kon horen: daar Juic
een toon. daar klinkt een stem. die
galmt door gans Jerusalem De
Zoon van God ls opgestaan". Daa
wees hij, tot mijn schrik, naar mij
wist niet meteen wat ik zeggen mi [J
Ik lachte maar een beetje en kwaï
niet veel verder dan: Nou, nou
Later dacht ik erover na. EigenliJÏ
was het niet zo gek wat hij zei. Wel een
geloven Immers: „met Hem jCKE]
opgewekt". En hoe vaak is het ln< j-p*
dagen niet gezegd, dat we met He
opgestaan zijn en met Hem moeU em
opstaan. Vandaar dat ik dit woortjlet ri
dit verhaal van die Jongen zo Ouwi
belangrijk vind. Ik zal opstaan jroee
Alles wat minder is dan opstaan I
onvoldoende. antie
5. Hoe worden de verhoudingen tus
sen de mensen weergegeven? Zijn de
mensen uit de Derde Wereld aldoor
onderdanig? Worden vrouwen als ge
lijkwaardige partners bij belangrijke
beslissingen beschreven?
6. Wie zijn de helden ln het verhaal?
Zijn het diegenen die een rol gespeeld
hebben die gunstig ls voor de Europe
anen?
7. Overweeg welk resultaat het boek
zal hebben ten aanzien van het beeld
dat Je kind heeft van de Derde We
reld. Wordt zijn meerderwaardig
heidsgevoel tegenover mensen uit de
Derde Wereld versterkt?
8. Hoe wordt de taal van de groep uit
de Derde Wereld weergegeven. Wordt
de schoonheid er van, het rythme en
de beeldenrijkdom geëerbiedigd?
9. Komen er christelijke noties ln
voor. die racisme kunnen bevestigen.
Wordt het lijden van de mensen voor
gesteld als Iets dat God wil en waar Je
dus blijkbaar voor moet zijn? Wordt
het bestaan van arme en rijke men
sen als van God gewild voorgesteld?
Worden er gezangen gebruikt, die
blank met goed en zwart met kwaad
gelijkstellen? Wordt het christendom
zo voorgesteld dat mensen met een
andere godsdienst er door beledigd
worden?
10. Wie heeft het boek uitgegeven?
Heeft de uitgever een naam op het
gebied van niet-raclstische of anti
racistische boeken?
Vooral op dat laatste punt is het
belangrijk om voorzichtig te zijn. Tij
dens de bijeenkomst in Amoldshaln
maakte bij voorbeeld een van de
Westduitse deelnemers bekend, dat
de grote en weinig scrupuleuze uitge
ver Axel Springer de redacteuren van
zijn kranten opdracht heeft gegeven
over Israël en Joden alleen positief te
schrijven. Wie dus Iets aardigs over
Israël leest moet niet automatisch
menen dat hij te maken heeft meteen
publikatie die van racistische smet
ten vrij ls.
Over de conferentie In Arnolds hain
ls bij de Wereldraad van Kerken een
boek verschenen. Het heet The Slant
of the Pen en is veraorgd door Prof.
Roy Preiswerk. De prijs ls Zwitserse
francs 12,90. De citaten aan 't begin
van dit artikel en de illustratie ko
men uit dit boek.
;n h
Gede]
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Benoemd te Nijeveen: T. C. Verf
hulpprediker te Welteveen.
Beroepen te Driesum, Goud
en te Moerkapelle: J. Hartemanl
te Veenendaal; te Krallngen: G,l
van Hoogstraten te Pijnacker. r
Afscheid op 13 april van Watei
K. A. Abelsma ber. te Elbur)
Bellen (overgangsbepaling 277
Andringa ber. te Sellingen;'
Noordbergum (overgangsbepr";
277 E): H. R. Dijkstra ber. te St. A
Parochie; van Breda: C. van Oi
ber. te Goes; van Weesp: G. J. F
ber. te Ommen; van Hoogka
(streekgem. De Drieslag): H. F, w*
Reefhuis ber. te Den Haag-Loot.?
nen; van Dussen: G. J. van Steeg, i
te Vriezenveen. gjj
Intrede te Wassenaar: W. van
gen uit Hillegom; te Hilversi
Oulmans uit Buitenpost; te NI]
G. J. D. C. Loor. uit Hasselt <d.
De Baak): te Schiplulden: E. P.|
der. kand. uit Loppersum; te Lel
(ln samenwerking met de geref.
B. A. Venemans uit Medembl
Stedum: w. Wagter, kand. Wesl
Jk Y
ijkh(
it
'est.
lUt
ijk c
op 16 april te NiJkerkerveen: H.j
ker uit Lekkerkerk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te 's-Gravenmoer: C.
v.d. Meulen, kand. te Nleuwve(
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lutten-Slagharen:
Gerritsen te Leeuwarden.
Intrede te Hoogezand-Sappem
A. van Hooydonk uit Vianen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Zuldwolde: H. v.d.jj
kand. te Hoogeveen; te Mu
naal-Valthermond: H. van
kand. te Kampen.
Intrede op 10 april te Gorinchi
comb, met Langerde): F. H. Fol
kand. te Kampen.
CHR. GEREF. KERKEN
Afscheid van Hengelo (Ov V
ker, wegens benoeming tot lei
dikant ln lang verband, stand]
Bergen Höhne (WDtld.).
EV. BROEDERGEM.
intrede te Zeist: mevr. H. J. de
Dorlas uit Bilthoven eervol ontl
predikante van de ned. herv.£
met de bevoegdheden van era
predikant.
Ds Matzer van Bic
Op 73-Jarige leeftijd is ds Jo
zer van Bloois uit Zwolle overij
HIJ was predikant van de her
gemeente te Oudelande, later t
nlngen. Enige Jaren werkte
legerpredikant en als schippen
kant. In 1971 ging hij met emei
De crematie heelt gisteren in fa
plaatsgehad.
'an h<
)ij d
baar
onde
Jver
zo'i
Neem een Slanke Wilde uit het blikje.
Steek 'm op. terwijl u de wilde flos even laat rond
draaien en geniet van die zachte milde smaak.
Slanke Wilde is een sigaar vol karakter. En met een
nieuwe, uitgekiende vorm: slank en 14 cm lang.
Een echte Schimmelpenninck en toch maar 33 cent
Oor voor elkaar, ontmoel
Nederlands gereformeerde k
sprekers ds. J. J. Verleur, pro
P. Versteeg en ds. J. C. Scl
zaterdag 26 april vanaf 10 uur.
hal. Zutphen. Inf. tel. 05202-154
Wie wijs is, wint harten (ovi
gaan met elkaar). Navigatoi 'U
met Gert Doomenbal, 19 april
uur Wagcningen (Tarthorst
april 10-17 uur Assen (Thorb
197). Inf. tel. 03438-7092
Geloven, wat is dat eigent!
20 april. Jong en Vrij, Rockai
Hospital Christian Fellowsh
03429-1314).