Hoe verwerkt iemand een ernstige ervaring Onduidelijk antwoord in Van Dantzigs ballet Personalia een höel lob U kunt ze nu kopen. Gelders Orkest in zorgen Staatsloten? NOS-documentare over het „Onvoltooid Verleden" Speel mee in de Staatsloterij. Elke maand 30 miljoen aan prijzen. Bijzondere dansprestatie bij Nationale Ballet Geloven in gedichtenS"! Feestelijk cahiei [M Niéuwe boeken WOENSDAG 9 APRIL. 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Koe» de Leeuw HILVER8UM Met de mei maand In het vooruitzicht zul len de media de komende tijd ongetwijfeld weer bol staan van de herdenkingsprogram ma's over de tweede wereld oorlog. de Duitse Inval in 1940 en de Canadese bevrijding in 1945. Wij herdenken kennelijk het liefst ln ronde getallen en bij dit soort programma's zal men ook niet heen kunnen om het leed in welke vorm dan ook van door de oorlog ge troffenen, zoals dat ln hulp- verlenlngstaal heet. De laat ste Jaren is er steeds meer oog en oor voor gekomen. Daarbij zal zeker ook de psychiatri sche term concentratiekamp (KZ>- syndroom vallen, want voor veel mensen is er (nog) geen sprake van bevrijding en duurt de oorlog altijd nog voort. Het is langzamerhand be kend. dat wie tijdens de tweede we reldoorlog ln een concentratiekamp heeft gezeten, pas vele Jaren later lichamelijk en geestelijk de gevolgen daarvan ondervindt Minder bekend ls echter dat een der gelijke late reactie tevens kan optre den na andere ernstige en levensbe dreigende ervaringen, zoals een gijze ling of een overstroming. In algeme ner verband wordt dan ook gespro ken over een „rampen-syndroom", waarbij het kenmerkend ls dat de hinderlijke gevolgen ervan als ze al optreden vooral op latere leeftijd, zo rond de vijftig, duidelijk worden. De last van het verleden drukt lood zwaar op de rug en het proces van het verwerken zo dat al mogelijk ls wordt dan pas ln gang gezet Mevrouw Nellie van der Lint-La&nen vertelt voor de camera over haar ervaringen tijdens de watersnoodramp. Links van haar interviewer Aart Gisolf. Rampzalig In de NOS-documentaire „Onvol tooid verleden" (donderdag 10 april van 21.55 tot 22.45 uur vla Nederland 1), een programma van het Artsenij- team onder leiding van de Journalist/ arts Aart Qlsolf, wordt uitvoerig aan dacht besteed aan dit complex van verschijnselen, dat als een syndroom wordt bestempeld. „Ik heb nogal een hekel aan die term, omdat die haast ziekteverwekkend is en er wordt ln het programma dan ook niet over gesproken, maar als er al sprake ls van een syndroom, blijkt dat ook bij andere ernstige gebeurte nissen te kunnen voorkomen", aldus Aart Gisolf. Hij liep al ruim drie Jaar rond met de gedachte hierover een programma te maken en vertelt dat bij de opzet van deze documentaire bewust ls gekozen voor vier verschil lende voorbeelden. Ze zijn vanuit de publiciteit duidelijk herkenbaar als levensbedreigend en de ervaringen hebben voor de mensen zelf tamelijk rampzalige gevolgen gehad. Het team van Artsenij ls met de ..slachtoffers" teruggegaan naar de plek des onhells en voor de camera vertellen ze daar wat ze toen mee maakten. waarna tnuls verder wordt gepraat over de uitwerking ervan. Als eerste komt mevrouw Nellie van der Llnt-Laanen aan het woord over de watersnoodramp van 1953. In die fe- bruarlnacht kwamen bijna tweedui zend mensen om het leven en zij verloor ln één klap haar hele familie. Zelf wist zij vla de zolder van de buren het water te ontvluchten en zij werd opgepikt door een bootje, dat haar naar het dorp ln de buurt bracht. Het duurde drie dagen voor haar vader en Jongste broer werden gevonden, maar ze kon het nog niet geloven en pas toen haar moeder die onder het riet was geschoten na een half Jaar werd gevonden, accepteerde Nellie van der Lint de werkelijkheid. Inzinking Ze kwam bij mensen ln huls. maar daar was geen ruimte om over haar ervaringen te vertellen, hetgeen zich op latere leeftijd wreekte, want aan het verwerken kwam ze niet toe. Zes jaar na haar huwelijk kreeg ze een verschrikkelijke Inzinking en moest voor een slaap kuur drie weken ln een ziekenhuis worden opgenomen. Twintig Jaar na de ramp klapte me vrouw Van der Lint opnieuw in elkaar en werd zij 's nachts gillend wakker, omdat ze last had van nachtmerries. Die dromen zijn nu voorbij en dat brengt haar ertoe te zeggen, dat ze er nu overheen ls. Van recentere datum ls de treinka ping op 23 mei 1977 bij De Punt ln Wijster, waar de toen twintigjarige André Schager als afschrikwekkend voorbeeld voor de regering van de kapers een uur lang met een strop om de nek en een blinddoek voor bulten moest staan. „Ik was op dat moment wel erg bang, ook al had Max mij verzekerd dat mij niets zou overko men". HIJ maakte tevens de bevrij ding mee uit de trein, die zich met donderend lawaai voltrok en wel uren leek te duren, want het ratelen en tikken bleef maar aanhouden, aldus André 8chager. Daarna volgde de opvang ln het aca demisch ziekenhuis ln Groningen en zijn thuiskomst. „De eerste weken leefde ik in een roes en tot voor kort heb ik er nooit van gedroomd, maar onlangs ln mijn eindexamenperiode onder hoge spanning had ik er wel even last van". André vertelt verder, dat hij nog steeds erg schrikt van knallen en van z'n leven nooit meer met de trein zal reizen. Razzia „Die bevrijding was vreemd, want vrij ben Je eigenlijk nooit meer en Ik heb dat woord dan ook echt niet meer gekend" Dat zegt Eddy Jessurun. die als politiek bewuste Jood bij de eerste razzia's in Amsterdam de benen nam en om te overleven onderdook ln de Achterhoek. HU kwam als knecht op een boerderij terecht en had langs het veld een hol gegraven een paar meter het land ln, dat voor tien man ge schikt was. Zijn vader werd tijdens de oorlog gepakt en kwam niet meer terug, zijn moeder overleefde de verschrikkin gen wel. Na de oorlog ondervond hij weinig begrip bij de mensen. Hij werd erop gewezen tot de gelukkigen te behoren, omdat hij met zoveel broers was teruggekomen en verder was ie dereen druk bezig met de wederop bouw. Herinneringen Eddy Jessurun deed dat zelf ook. HIJ trouwde, kreeg kinderen en werkte hard en veel om een eigen zaak op te zetten. Bepaalde herinneringen druk te hij weg, maar op een gegeven mo ment stortte hij helemaal ln en kwam de angst. „Aanvankelijk wilde ik er niet aan toegeven, maar ik kon er niet omheen en vanaf mijn vijftigste tot nu toe heb ik er al die tijd last van gehad. Gelukkig ls het nu een stuk verbeterd, dank zij een aantal ge sprekken met mensen, die naar mij luisterden en bij wie lk weerklank vond. Ik weet nu dat lk mag verzaken fen het was voor het eerst dat dat werd erkend". Als laatste komt Paul Janssen aan het woord, die op 27-Jarige leeftijd als krijgsgevangene ln Japanse kampen terechtkwam. HIJ moest als hulpver pleger de lijst bijhouden van zieken en mensen die dienden te worden afgevoerd. Het regime was erg streng, er was haast geen voedsel en van medische en sanitaire voorzieningen was geen sprake. HIJ noemt de maat schappelijke ontvangst toen hij te rugkwam in Nederland ontzettend kil en geeft als voorbeeld de deurwaar der die binnen een jaar bij hem op de stoep stond voor een vordering van zesduizend gulden. Paul Janssen ging werken in het com merciële filmbedrijf, maar hij raakte op een gegeven moment overspannen en de vermoeidheid sloeg toe. „Ik was 61, toen het begon, maar ik heb nooit verband gelegd met de kampervarin gen zelf. Regelmatig heb lk nacht merries gehad, waarbij ik krijsend wakker werd. terwijl ik aan het „stoeien" was met Jappen". Hij ver telt dat het nu goed met hem gaat De nachtmerries zijn grotendeels ver dwenen, al zijn er nog wel dagen dat hij zich afschuwelijk moe voelt. „Het vat ls leeg en daar is alles mee ge zegd", stelt hij vast en voegt eraan toe: „Wel is er nog steeds een spoor van bitterheid, maar dit gevoel zal wel blijvend zijn voor alle repatri anten". Normaal De bekende Leldse psychiater prof. dr Jan Bastiaans zet vanuit zijn spe cifieke deskundigheid enkele kantte keningen bij deze voorbeelden. Hij wijst erop dat bepaalde levensbedrei gende ervaringen uit hun Jeugd bij mensen kunnen terugkomen, als zij die niet goed hebben verwerkt of als die ervaringen zo ernstig waren, dat ze niet te verwerken zijn. ,Het aller beste ls dat vla de media duidelijk wordt gemaakt dat zo'n mogelijke terugkeer erin zit en dat het heel normaal ls dat dan aan een beroeps kracht hulp wordt gevraagd, want zo Iemand ls niet gek. Hij of zij heeft alleen hulp nodig om het verleden te kunnen verwerken", aldus Bastiaans. Dat ls uiteindelijk ook de opzet van de documentaire „Onvoltooid Verle den", omdat helaas nog maar weinig mensen begrijpen dat dat alles met „vroeger" te maken heeft. Of zoals Aart Gisolf het formuleert: „Het ls geen schande als Je er last van krijgt en mogelijk werken de verhalen uit dit programma zo verhelderend, dat mensen zich erin herkennen en er met anderen over kunnen praten, zodat ze de last van hun onvoltooid verleden niet meer alleen hoeven te dragen". Opmerkelijk ls dat aan het eind van de uitzending geen telefoonnummers worden geprojecteerd voor eventuele opvang en bijstand. Aart Gisolf: „Dat hebben we bewust niet gedaan, om dat we vinden dat het programma op zich duidelijk genoeg is. Persoonlijk vind lk het laten zien van telefoon nummers tamelijk zinloos en ik ge loof niet dat dat enige oplossing biedt. De mensen die behoefte heb ben aan opvang en die behoefte zal zeker ontstaan weten de hulpverle nende instanties toch wel te vinden", meent hij. In hoeverre dat laatste waar ls, zal overigens nog moeten blijken. Overleden De televisie Journalist Gerard Pfiques ls op veertigjarige leeftijd overleden. Pfiques werkte sinds vier Jaar regelmatig als freelan cer bij de VPRO. Zo was hij betrok ken bij de samenstelling van de parle mentaire rubriek Hollands Spoor, bij Extra en bij het vroegere programma Het Gat van Nederland. Piques be gon zijn Journalistieke loopbaan bij Het Vrije Volk. Ook was hij vier Jaar verbonden aan de Volkskrant ADVERTENTIE Verkoopadressen in de Gouden Gids. Per giro spelen kan ook. Bel voor informatie: 070-653955. door Eef]e van Schalk AMSTERDAM Zaterdagavond ging ln de Amsterdamse Stadsschouwburg de vijfendertig ste choreografie van Rudl van Dantzig bij Het Nationale Ballet in première. Dit „Antwoord Gevend" ls gezet op een aantal vroege composities van Anton Webern, liederen, Instrumentale muziek en orkeststukken, die hij tussen 1907 en 1917 schreef. Voor Van Dantzig houdt deze muziek een uitdagende vraag ln, waarop hij met behulp van decor, kostuums en belichting van Toer van Schayk, met twintig dansers van zijn gezelschap het choreografisch antwoord creëert. HIJ zelf noemt het een boelend proces, en dat ls het zeker. Speciaal vandaag In Van Gewest tot Gewest structuurplan voor de binnen stad van Den Bosch; historie van het Limburgse riviertje de Niers, amateurschilderclub in Geleen. de dorpskrant in Eist Ned. U 18-59 In Kenmerk een reportage uit Mozambique, bet buurland van het onlangs onafhankelijk geworden Zimbabwe, bet vroegere Rhodeslë Ned. 2/ 19.25 Direct voetbalwedstrijd Nottingham-AJax Ned. U 20.25 „BIJ gebrek aan beter" een VOO programma over een experiment in het jeugdhuis van bewaring De Sprang In Scheveningen waar meer vrij heid is dan in andere gevange nissen. Er is een groepsleider i.p.v. een sleutelbewaarder. De celdeuren staan een groot deel van de dag open. Er xijn ge spreksbijeenkomsten. Dat al les om de schade door opslui ting te beperken Ned. 2/ 22.26 „Een klap voor je kop", Is de door kinderen bedachte titel van een nieuw VPRO-radio programma, dat In de plaats komt van Spanneode Splook- jes en Achterwerk. Het nieuwe programma ia bedacht en ge maakt door kinderen van 8 t/m 12 jaar uit de Arnhemse nieuwbouwwijk Vredenburg Htlv. 1/ 13.30 BIJ het opengaande doek met traag aanzwellende belichting zien we ach ter op het toneel een betonnen muur met uitstekende IJzerdraden. In één van de twee opengebleven zwarte vlerkanten staat een vleugel met daarachter Ed Spanjaard en daar voor de sopraan Jennie Veenlnga. ZIJ zingt „8o ich traurtg bin" en heel langzaam beginnen de twintig dan sers ln grijswitte, donkerroze, blauwe en zwarte pakken zich te bewegen. Onder hen bevindt zich aanvankelijk ook Linda Ash ton, de violiste. Een sombere sfeer, een waas van on dergang en verdoemenis lijkt over alles en ledereen heen gespannen en dat zal de volgende 39 minuten ook zo blijven. Het effect van een irreële schlmmenwereld vol contactgestoor de mensen ln een concrete wereld wordt opgeroepen. Gedurende het verloop van dit uit acht delen bestaande ballet wordt dit steeds beklemmender, ook al weet Je steeds minder duidelijk waardoor of waarom dat komt Flarden van Van Dantzigs oudere werken zijn hier en daar vaag herkenbaar, vooral Ramifi cations en Epitaaf. Wat Je ook niet weet ls waar dit nieuwste ballet .ei genlijk over gaat Loopt er een verha lende rode draad doorheen, rondom de solisten Clint Farha Francis Slnce- rettl. Monique Sand, Henny Jurriens. Joanne Zimmerman. Maria Aradi, Valerie Valentine en Rachel Beaujan, of gaat het hier toch alleen om een langgerekte sfeertekening? Het hele ballet leveren alle dansers, die ln superconditie moeten verke ren, een tour de force ln hun techni sche prestaties, die zeer diepe bewon dering afdwingt Maar waarop zij ln hun uiterst gekunstelde beweging ln dit bijzonder knappe ballet precies antwoord geven, blijft mij onduide lijk. Losse fragmenten, zoals de pas de deux van Henny Jurriêns met Joanne Zimmerman en Clint Farha met Maria Aradi en de slotscène waarin een rij van tien dansers alle solisten wegmaait, zijn Indringend en tegelijkertijd beangstigend. De com positie mist echter een samenbinden de kracht en lijkt een antwoord te zijn op een niet voor het publiek geëxpliceerde vraag. Dramatisch ge zien ls dat verwarrend en het levert daardoor een onbevredigend gevoel op Het bewegingsidioom dat Van Dant zig heeft gekozen, grenst herhaalde lijk aan het maximaal haalbare, wat men van een perfect getraind li chaam kan en mag verwachten. De manier waarop hij de mannen vooral soepel, veerkrachtig en als lenige spierbundels laat bewegen ls zeer overtuigend. Het steekt schril af te gen de acrobatische spitzen-vrouwen, die als virtuoze instrumenten ln hun handen verkrampen en verstijven ln contactarmoede. De ene genleuze sprong en lift met razendsnelle over gangen en lichaamswendingen volgt de andere ln hoog tempo op. Het respect voor de techniek van de dansers groeit op die manier met de minuut, maar wat hen Inwendig be roert is voor mij een open vraag ge bleven. En daarmee ook de bedoeling die Van Dantzig met deze choreogra fie moet hebben gehad. Zijn dansers lijken gevangen te zitten in hun eigen betonnen toneel en techniek. Zowel ln Amsterdam als ln Rotter dam wordt door het Ooethe-Instltut aandacht besteed aan leven en werk van de Oostenrijkse auteur Joseph Roth. In Artl et Amlcltiae ln Amster dam komt van 25 april tot 18 mei de omvangrijke Joseph Roth tentoon stelling van de Deutsche Blbliothek Frankfurt a.M Van 12 Juni Lm 4 Juli ls de tentoonstelling te zien ln Rotter dam ln het stadhuis aan de Cool- sin gel- Een beeld uit „Antwoord Gevend"» het nieuwe ballet van Rudl van Dantzig uitgevoerd door het Nationale Ballet. foto: Jorje FaUaro* door Jac. Lelsz ARNHEM Het Gelders Orkest voelt zich niet redeloos, radeloos en reddeloos, al rijzen de moeilijkheden ln de personele sfeer met name op het moment werkelijk de pan uit. Dat bleek op een gistermiddag door het bestuur gehouden persconferentie. Er ls op dit moment geen vaste diri gent. De musicoloog W. Kox vertrok naar elders, de directeur A. Henrikhs ls door ziekte voorgoed uitgevallen en drie personeelsleden hebben zich eveneens ziek gemeld. Dat ls nogal wat op een relatief kleine bezetting. Toch ls het programma voor het sei zoen 1980- 81 nog gereed gekomen- Dat vooral dank zij de medewerking van Yoav Talml, de laatste vaste diri gent van het orkest. Yoav Talml, Ri chard Dufallo en Christopher Sea man zullen ln het nieuwe seizoen sa men als vaste gastdirigenten de helft van het speelplan voor hun rekening nemen. Gezocht wordt op het mo ment door het Gelders Orkest naar een opvolger van Yoav Talml als vas te dirigent. „Ondanks alle moeilijkheden zijn we erin geslaagd de trein rijdende te houden", ls van de zijde van het be stuur opgemerkt, hetgeen dan vooral op de programmering slaat. In het artistieke, directionele, organisatori sche en administratieve vlak zijn al les bijeen nogal wat problemen, maar hulp van elders ls toegezegd of Inmid dels ontvangen. Zo zijn tijdelijk twee gepensioneerden benoemd, oud-zake lijk leider Burgers van Opera Forum en oud-directeur van het Gronings conservatorium Goedhart Globaal Als gevolg van de ontvolking op het bureau moet met een globale begro ting worden gewerkt. En dat in een .tijd dat men met de algemene nood zaak van bezuiniging wordt gecon fronteerd. Daarbij komt dan nog de zorg om de identiteit van het Gelders Orkest. Immers, minister Gardeniers van CRM stuurt aan op een grotere samenwerking tussen de orkesten ln het oosten des lands, met name het Gelders Orkest en het Overijssels Fil harmonisch Orkest. „Ze is", werd gis- ierste „Geloven in gedichten" is de tik tetrel een verzameling poëzie waarin (jen en ke zinspelingen voorkomen op (jen te telijk, godsdienstig, religieus get .ijjjj d; tengoed. De samensteller Van 1 Ent geeft van elk gekozen gedich 1 parafrase die een toelichting wl] likehjl voor de ongeschoolde lezer. De tl atieke met opzet meerduidig: zo belijd ijjUp cebert dat het lied het eeuwige 1 van heeft en kan een ander zijn geloc iijdenls in een gedicht kwijt. 1 door man portretteert een man die jt Irai staat zijn zonden in zijn graf m iation nemen als laatste bezit, terwijlj ander de mens vergelijkt met roestig benzlnebllk dat Chrtyen dn koopman in oudroest, vindt. De al wei del bevat zo'n veertig gedichten i j,et diverse dichters. Bredero en Blld staan er in, en ook Bouma en Zijl a,e opgei Iemand die geen twijfel laat beidie over zijn geloven ln gedicht* achtz; Geert Boogaard. Zijn eerste del Tijd en teken bevat een Inlei aDaar woord van dominee Buskes, dlejmaten meldt dat Boogaard hulppredlk iin of Andijk is (geweest). In aanslu ussen met Psalm 32 noemt Buskes d loofsgetulgenissen liederen van l0fcCT vrijding. In 1966 verscheen Met( laken aan de Joden! Kort na elkaar ziji naatr< hem nieuwe bundels geloofsgette prt nissen verschenen: in 1978 Er h woord; ln 1979 Er ls haast bij gelulÊ licht; en nu ln 1980 Mijn eiken ka lation Van al deze bundels kan men nog zen Buskes zeggen: „hier wordt li e jaat daad een minimum van belljdei Jezus is Heer maximaal bel Op bijbelse wijze." 'and In 1977 verscheen van M. KoffeijHet Zijl een bundel geloofsverzen o sanct de titel Kijken naar de zon. In H tweede bundel BIJ U schuil lk het opnieuw over het gelovig ver g'nêe wen op God, die de mens niet aai lent c lot overlaat maar helpt en troc sjng t, Is de titel van Van der Ents ven e Ve' ling nog voor meer dan één i neme vatbaar, bij Boogaard en Koffi larten gaat het slechts om het geloof, - iatjon gedicht komt er bekaaid af. ge iterna eer Geloven ln gedichten. Verzami verklaard door H. van der Ent. Boekencentrum, Den Haag 19 se ma bis. ƒ11,90. Geert Boogaard, eiken kansel. Callenbach, NI 1980. 80 blx. 8,90. M. Koffemai Bij schuil ik. Kok, Kampen 48 blx. 9.90. n op e Am an, c ikaan In 1979 werd dra. P. de onnavol n liedjeszanger en onovertroffen t*r c zestig Jaar. Ter gelegenheid vaiflegeo. feestelijke gebeurtenis stelde ver C. J. Aarts een Amsterdam )of Q hier beschikbaar voor wie drs een vers wilde fêteren. Op 24 ai vanli van i tus JL verscheen Een feestelijk c /orde voor Drs P in offset en gebroch stee als nummer 60 ln de reeks. Bek ,ecjer medewerkers zijn o.a. Jan Kaf Nico Scheepmaker, ook van zelf ls er een bijdrage aan dit amlcorum. Een van de medewerkers dulkt| op ln een zeer vermakelijke soi tencyclus „De match LutelJn-1 ner" van de hand van Driek van sen (auteur van Het mooiste van de klas, ook bij Aarts vei nen) en Jean Pierre Rawie (ai van Het meisje en de dood, vei nen bij Thomas Rap). De uitga' verlucht ls met tekeningen en schaakdiagrammen bevat een i sonnetten die verslag doen van schaakwedstrijd tussen grootme Donner en een overleden Groi Jonkheer, die op simpele wijze herdersmatten, stlkmat) zijn stander mat zet, of in het neemt. Op de achterflap van Hans stijns zevende lledjesbundel, chelhell", staat vermeld, dat de u ve anti-drinkliederen en doodst bevat, dat de lente plaats maakt de winter en: Dorrestijns strijd t drank, pony, medemens en teer pas goed begonnen. Hieraan bel niets toegevoegd. In de Amsterdamse cahiers, die blijk geven van rijmvaardig spitsvondigheid en student allerk grappen, is ook een leergang ver nen onder de titel „Grink" van Staad. De naam is een samen u9 'S king van groei en slink, woorde: om t toegepast worden op de wijze rijmen. Een groeirijm is bij beeld: eeUeed-pleet-spleet; een rijm gaat van stroef-troef-roe Iniel Een grinkrijm ls de combinatie beide. Alle uitgaven bij C. J. Aarts, behalve De match Luteijn-Doi die 9,50 kost Inwt ren l< teren ln Arnhem opgemerkt, „tot nu toe zeer vaag geweest. Over een wer kelijke samenvoeging heeft ze nog niets gezegd. Uiteraard zullen we te zijner tijd eventueel onze positie krachtig verdedigen". Met het oog op een nieuwe directeur ls er een sollicitatieprocedure begon nen. Er zijn zestig gegadigden. De benoeming wordt per 1 september aanstaande verwacht. Zoals gezegd, het programma voor de volgende winter is ondanks alles ge reed gekomen. Inclusief een Bela Bartók-herdenking. Maart '81 zal het honderd Jaar'geleden zijn dat Bartók ln Hongarije ls geboren. Van Bartók. nog altijd een der grootste moderne componisten, zal ln alle Arnhemse series werk worden opgenomen. Zijn meest gespeelde concert voor orkest: de Wonderbaarlijke Mandarijn, of het tweede vioolconcert. Voor leder pro gramma ln Arnhem wordt een zoge heten pre-concert van een half uur gegeven wat helemaal aan Bartók zal zijn gewijd. Een handvol taal, spelen en spri met vingers, handen en schadia Geschreven door 8. Stöckiln-M en uitgekomen bij Intro te Nijf 108 blz.- 17,90. Amsterdam Nieuw West de wei ke tuinsteden zoals ze eens Tekst J. Zwaan. 295 foto's en teki gen. Uitg. Buiten en Schippert! Amsterdam. PriJ s32,50. Door de wijnstreken van Fri Ultg. Kosmos, Amsterdam. 214 b 49,50. Ivanhoe, van sir Walter Scott. 1 Veen, Ede. Het boek verscheen A het eerst ln 1819. 412 blz. met F uit de tv-serie. Prijs: 16,90. Gevaarlijk spel met de liefde, i Choderlos de Laclos. Ultg. 8p Utrecht ln de serie Prisma klaj 516 blz. - 15,25 (paperback). 3e d Majesteit, nw trein staat gen geschiedenis van het kon spoorwegmaterieel ln Nederls papier gezet door G. F. van Reeuj Uitg. Kluwer. Deventer. 137 39.75.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4