i laags schoolkoor zingt bij ihuldiging in Nieuwe Kerk b ié Arm en rijk HET ONZE Kies een Kleine KLM=vakantie KLM Thuis in de lucht. ^jllem Bruning: „Het is niet alleen maar nootjes zingen." 2 ir Architectuur: de antieke zuilen bewonderen van de Santa Maria D'Aracoeli. DAG 8 APRIL 1980 TROUW/KWARTET ~i Fred Lammere HAAG Zingen kun- ze in de Vrije School. Die lusie moest ik, na vorige woensdag het schoolge- r aan de Waalsdorperweg n binnengestapt, al gauw len. Reeds in de hal was oren dat het 235 leden ide schoolkoor de weke- t repetitie hield. vuurd door hun dirigent, mu- raar Willem Bruning, wijdden rllngen van de bovenbouw (jon en meisjes in de leeftijd van n tot achttien Jaar) zich vol drift aan „Die Krönungsmesse" tfozart, het werk dat zij op 30 ln de Nieuwe Kerk in Amster- en gehore zullen brengen bij de dlging van koningin Beatrix. togen die mis in het halfuur dat gaat aan de binnenkomst van ïingin. Verder zingen we bij het t van de nieuwe koningin op peciale wens „Wat de toekomst :n moge" en samen met de reechter Staar twee coupletten iet Wilhelmus. Het loopt alle- gesmeerd, al zullen we na de akantie wel wat extra repeti- oeten houden, omdat we Juist week het verzoek hebben ge- ook te zingen bij het vertrek Ie 3000 gasten die de plechtig- omen bijwonen. Daaraan moe- nog hard gaan werken", ver- nu 60-jarige Willem Bruning. tal zullen 110 leerlingen naar de e Kerk gaan. Dat betekent dat gste klas van de bovenbouw moet blijven, op een aantal kin- na dat de plaatsen zal innemen genen die zijn verhinderd of er >or voelen naar Amsterdam te De meesten willen echter maar raag. „Het is natuurlijk reuze ter te kunnen vertellen er bij te tweest toen koningin Beatrix Idigd werd. Het gebeurt nog ns dat de motivatie om te zin- ivoldoende is. Daar heb ik nu ut van. De koorleden doen er schepje bovenop." «de koor orerigens niet de eerste keer •t koor aan de weg timmert. De J>en Jaren heeft het tal van ge- aardige uitvoeringen gegeven, het Requiem van Verdi; de gro- van Brückner en Hfindel's ung. Nog steeds hebben tal d-leerlingen, die zich overigens met ouders van diverse huidi- ■"■•^rleden ook ln een koor hebben Jd (de leiding er van berust ins bij Willem Bruning) het t opera Noye's Fludde van Ben- Britten, die ln 1969 in de Grote werd uitgevoerd in middel- Engels. Voor dat spektakel- iver de zondvloed maakte een j leerkrachten maar liefst hon- fcrschillende dieren maskers. lom die vr ïen. n hetii Jer Het schoolkoor repeteert Opera in New York naar het conser vatorium in Den Haag was gekomen. Achteraf gezien heeft het er altijd al Ingezeten. Als Jongen van een Jaar of vijf zong ik al luidkeels in de tuin bij een denkbeeldige viool, die ik van twee stokken had gemaakt, een ver haal dat ik later van onze vroegere buren heb gehoord. Op mijn elfde zong ik in het Jongenskoor van het Christelijk Jonge Mannen Verbond, dat onder leiding stond van Paul Pul,, mijn grote idool. In de suite In 1951 werd Willem benaderd met het verzoek les te gaan geven aan de Vrije School. „Voordat ik Ja zei moest ik wel even diep nadenken. Ik had wel eens iets gedaan voor de school ln mijn studententijd om er wat bij te verdienen maar dat was in de regel zingen in de suite. In 1955 heb ik de knoop doorgehakt en definitief voor de school gekozen, waar ik tot op de dag van vandaag naast diregeren ben blijven zingen. Spijt heb ik daarom geen ogenblik gehad van die beslis sing. Het is erg dankbaar werk Jonge mensen te mogen helpen vormen. Ik voel me een gelukkig mens dat ik dat mag doen. Iedere leerling van de bovenbouw zingt in het schoolkoor, ook degenen die nauwelijks een stem hebben om te zingen. „Ons uitgangspunt is niet er musici van te maken. Hoewel we ons best doen tot goede prestaties te komen is dat koor geen doel, maar middel. Ieder mens heeft talenten. Op muzikaal terrein heeft leder min of meer gaven, maar die moeten wel ontwikkeld worden. Anders verdro gen ze. Dat is net zo als met een arm die zes weken in het gips heeft geze ten. Er is in het verleden over de Vrije School vaak gezegd dat het een on derwijsinstelling is waar alles mag. Die opmerking hoor Je gelukkig steeds minder. De belangstelling voor •önungsmesse is niet speciaal e komende inhuldiging in stu- ttomen. „Eind vorig Jaar maak- 1 die keuze nadat uit de leerlin- vraag was gekomen aan een •erk te beginnen. Toen ik het it, had ik min of meer in mijn loofd het te laten uitvoeren bij steenlegging van onze nleu- il in de loop van dit Jaar. am vla Jhr. mr. J. W. Roëll, de van de Eerste Kamer, het ver- de inhuldiging te komen op de Vrije School een onderdeel van het lespro- Sinds Willem Bruning in lekdocent werd is die muzi- >rming helemaal terdege aan- Bruning, van huis uit con- laak. 1 operazanger (hij zong kort na bg in het Holland Festival en diverse Jaren de evangelis- ln de Mattheus Passion) Jongeman van 24 Jaar echt in >k. „Toen werd ik wat Je kimt ontdekt door de grote opera- r professor dr. Lothar Waller- in de^e van de Metropolitan Willem Bruning zingen in de tuin... •dit soort scholen breidt zich uit als een olievlek, niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. De opvoed kunde is de allergrootste kunst die Je mag beoefenen. Vandaar dat wij die kunst, eraan mee te werken dat een kind zich kan ontwikkelen en alle mogelijkheden benut die het heeft, hoog in ons vaandel hebben staan. Wij houden onze leerlingen voor dat de wereld zoals de Schepper die heeft gemaakt goed en schoon is. Dat is de wereld zoals die aan ons is gegeven. Dat vrij daar veel aan hebben ver knoeid, is een tweede, maar daar hoef je kinderen niet mee lastig te vallen. Dat ontdekken ze later zelf wel. Wij willen kinderen zo lang mogelijk kind laten zijn, er geen oude mannetjes en vrouwtjes van maken. We hopen dat ze altijd iets van dat kind zijn zullen behouden. Ze liefde voor hun mede schepselen bijbrengen is ons hoogste doel. Dat kan liefde voor een kevertje zijn maar ook voor een mooie steen. Dat is dan geen sentimentele liefde, meer een doorlopend verwonderd zijn." Innerlijke wereld „Bij dit alles speelt sterk, dat er in het leven meer is dan de dingen die je op het eerste gezicht ziet en denkt." Er is een innerlijke wereld en daartoe be hoort vooral de muziek. Als je met muziek bezig bent werk Je met on zichtbare dingen. Van muziek gaat een magische werking uit of Je wilt of niet. Ze zeggen wel eens tegen me als we concerteren dat er „een gouden stemming" bij ons koor heerst. Dat wil niet zeggen dat alle stemmen van goud zijn. Beslist niet, maar wel dat wordt beleefd wat we zingen. En dat is een voorwaarde. Je kunt het gevoel er niet bij uitschakelen. In het verle den mocht Je Je gevoelens niet tonen. Gelukkig mag dat tegenwoordig wel. Dat het geen zingen zonder meer is, is elke dag aan de Waalsdorperweg te constateren. „Als ik door de school loop hoor ik de kinderen gedeelten uit de Krönungsmesse neuriën, voor mij het bewijs dat het goed zit. We zijn samen op pad, ook ln de muziek. Met elkaar zullen we er op 30 april iets magistraals van maken. Ik hoop dat de mensen die dag meer horen dan die mis van Mozart op zich, dat ze iets zullen ondergaan wat dieper zit. Dan wordt het een belevenis, want het is niet alleen maar nootjes zingen." door Mink van Rijsdijk Met tien- en elfjarigen kun je best heel redelijk praten over het probleem arm en rijk. Het is ook niet moeilijk Nederlandse kinderen in de benen te krijgen voor jongens en meisjes in de derde wereld. Voor een „zielig kind" ver weg is zeker aandacht. De onrechtvaardige verdeling tussen arm en rijk zal stellig ook veel kinderen aan het denken zetten. Op de r.k. basisschool „Het Baken" in Nijkerk was er in de hoogste klassen ook nogal eens over het wereldprobleem van arm en rijk gepraat. Die gesprekken hadden geleid tot adoptie van een „Forest-Parents" kind. Zonder financiële steun van de ouders verdienden de kinderen met elkaar het nodige geld voor „hun" kind. Belangstelling voor mensen en kinderen in nood was er dus zeker. Toch vroegen de leerkrachten zich af wat al dat praten en dat actief zijn nu ten diepste betekende. De eigen situatie is luxueus en overvloedig en dat kan erg vrijblijvend werken. Maar hoe het echt voelt, wat het doet als je arm bent, honger hebt, weet je pas als je het desnoods een beetje hebt ervaren. In Nijkerk besloot men door een experiment vierde- en vijfdeklassers zelf te laten ervaren wat arm en rijk zijn betekent. In de aula van de school dekte men heel uitbundig een tafel. Met bloemen, kaarsen en rood lint opgefleurd zag alles er heel mooi en gezellig uit. Vanzelfsprekend ontbrak het op deze feestdis niet aan eten en drinken. Alle mode-favorieten in de sfeer van zoutjes, zoetjes en frisdranken waren overvloedig aanwezig. Aan deze tafel konden tien kinderen zitten. In een kring er omheen stonden nog enkele tafels. Het verschil viel direct op. Er was slordig en onvolledig gedekt. Het eten bestond uit wat brood en een paar droge biscuitjes. Voor de dorstigen was er water en maar één fles karnemelk. Aan deze „zielige kindjes-tafel" was plaats voor tweeëntwin tig leerlingen. De kinderen kregen allemaal een nummer en moesten zoeken aan welke tafel ze „thuis" hoor den. Ze waren op het experiment niet voorbereid en de eerste ogenblikken was de sfeer erg onwen nig en bedrukt. Tumult ontstond toen bleek dat een jongen en een meisje hetzelfde nummer had den voor een stoel aan de rijke tafel. Furieus bevochten ze elkaar de zitplaats. De jongen won. Met mes en vork duwde hij het meisje aan de kant. Huilend stond ze daar in haar uppie, niemand nam notitie van haar, niemand troostte. De rijken aten van hun overvloed. De armen keken nog een beetje de kat uit de boom, ze voelden zich gefopt. Sommige armen probeerden 'lekkere dingen bij de rijken te gappen. Er ontstond roof en tegenroof. Ineens was er de kreet: honger - honger. Niet ieder arm kind deed daar aan mee. Praatjes vullen immers geen gaatjes. Enkele slim me armen ontfermden zich snel over de fles karnemelk en de weinige biscuitjes. Zo ontstond automatisch de bekende splitsing de allerarmsten hadden helemaal niets en de „nieuwe rijken" hielden de porties die voor de hele tafel waren bestemd voor zichzelf achter de hand. Het brood werd niet gegeten, stukken ervan vlogen als projec tielen heen en weer. De rijken smikkelden stug door. Er was zo'n overvloed dat zelfs de grootste schrokkers en smulpapen tenslotte geen pap meer konden zeg gen. Maar ze bleven hun territoir verdedigen tegen diefstal van de armen. Delen, van plaats ruilen, was er niet bij. Aan het einde van het „feest" bleef er een groot formaat dienblad vol eterij over kruimels van de tafel der rijken. Zo mislukte een experiment, want niemand legde verband tussen bekende theorie en praktijk. Bewo gen praten over rijk en arm betekent helemaal niet spontaan te kunnen delen als het er op aan komt. Kinderen in Nijkerk vormen overigens met elkaar geen uitzondering, het zijn gewoon erg aardige jongens en meisjes. In een nagesprek tussen ouders en leerkrachten bleef de onthutsende vraag hangen: Wat Ieren we onze kinderen eigenlijk? Was er nou echt niet één rijk kind dat een arm vriendinnetje of vriendje iets toestopte? Jawel, één jongen gaf van zijn overvloed heel heimelijk wat paaseitjes door. Een positief gebaar? Vergeet het maar hij hield niet van chocola. ADVERTENTIE Bent u geïnteresseerd in architectuur? Vlieg er dan eens 'n dag of wat uit, dit voorjaar. Naar Rome bijvoorbeeld Om ïn vele fraaie voorbeelden van Barok en Renaissance. Of naar een van de vele andere steden in Europa die architectonisch van belang zijn. De KLM heeft er een speciale folder aan gewijd. Ga 'm halen bij uw reisbureau. Reizen naar de in de folder genoemde steden vindt u ook in de gid sen van o.a. Astrea en Holland International. Onder redactie van Heieen van Batenburg Vragen uitsluitend in de envelop en dus niet per briefkaart sturen aan postbus 93313, 2509 AH Den Haag. Per vraag een gulden in postzegels bijvoegen, het liefst in waarden van 60 en 40 cent. Beslist niet aan de buitenkant opplakken. Geheimhouding is verzekerd. Kunt u mij een adres geven naar sterren kan kijken, bij- ld een volkssterrenwacht? Er zijn in Nederland op iblik zo'n tien volkssterren- waar men naar de sterren kijken. De volkssterren- lon Stevin, Bovenstraat 89 tn. tel. 01659-2439, werkt met krachten en heeft vaste ope- n. Elke woensdag- en zater- is er om half acht een rond». BiJ helder weer wordt een van de avond besteed aan tnkijken. Op zondagmiddag 'ee rondleidingen, om half- i om drie uur. Sterren zijn dan tö niet te zien, maar men kan dan de zon (als die schijnen wil) bekij ken. Voor Informatie over de overige sterrenwachten kunt u terecht bij Stichting „De Koepel", Nachtegaal straat 82bis Utrecht. Deze stichting organiseert ook jaarlijks een nationa le sterrenkijkdag. Vakastronomische Instituten, volkssterrenwachten en tientallen sterrenkundigeamateurs stellen dan hun poorten open voor het grote publiek. Op die dag is de toegang gratis. Men kan dan op een 130-tal plaatsen in Nederland met een echte sterrenkijker een keer de kra ters op de maan en de planeten Ve nus, Jupiter en Mars bekijken. Nu is er Juist (op 21 maart Jl.) zo'n sterren kijkdag geweest. Maar misschien is het echt wel aardig om bet voor vol gend Jaar te onthouden. Vraag: Wanneer Je in een bejaarden huis door de bijstand verzorgd wordt, mag Je zelf een bedrag van 4050 gul den houden. Wordt dat bedrag bij overlijden gevorderd door de sociale dienst, of krijgt de familie het geld? Antwoord: De sociale dienst vordert dit bedrag tot nog toe niet terug. Ik schrijf tot nog toe, omdat men mij vertelde dat er plannen zijn om dat ln de toekomst te veranderen. Wanneer dit zal zijn is nog niet bekend. Er zijn ook sociale diensten die van deze komende verandering niet op de hoogte zijn. Kennelijk zijn deze plan nen nog erg vaag. Wel is het zo dat van het bedrag van 4050 gulden de begrafeniskosten betaald moeten worden. Zou de familie deze niet voor haar rekening willen nemen, dan be taalt de gemeente de begrafenis, uiteraard van het nog aanwezige geld. Vraag: De houten vloeren van mijn slaapkamers en gang kraken erg wan neer er overheen gelopen wordt. Is hier iets tegen te doen? Antwoord: Hout heeft de eigenschap wanneer het droog wordt iets te krim pen. Er ontstaat dan ruimte tussen het hout en de spijkers, waardoor het kraken veroorzaakt wordt. Wanner u met een drevel (een puntige ijzeren bout) de spijkers opnieuw diep in het hout drijft, moet het euvel verholpen zijn. Kraken van parketvloer is min der makkelijk te verhelpen. Het kan zijn dat de ondervloer dan niet egaal is, of als tweede mogelijkheid de lijm kan wat verdroogd zijn. In beide ge vallen zou de vloer eruit moeten om dat irritante geluid te doen ver dwijnen. Vraag: Voor de open haard hebben wij een partij hout opgeslagen ln onze garage. Nu blijkt dit hout hoorbaar en zichtbaar bij het kloven larven van de houtwesp te bevatten. Kunnen de eventueel volgroeide wespen schade aanrichten aan het hout van de ge binten of kozijnen? Antwoord: Omdat houtwespen zo'n lange ontwikkelingstijd hebben (ge woonlijk drie, maar ook vier tot zes Jaar) gebeurt het dikwijls dat zij pas na de verwerking van het aangetaste hout te voorschijn komen. Wanneer zij dan opgesloten zitten en een weg naar bulten zoeken, kunnen zij zon der meer door hindernissen als lino leum, dakvtlt of pleisterlagen en zelfs loodplaten heenwerken. Zo veroor zaakten houtwespen in een zwavel- zuurfabriek eens aanzienlijke schade toen zij met lood beklede kisten doorknaagden. In uw geval lijkt het me dus niet ondenkbaar dat de wes pen wanneer ze ontwikkeld zijn en uit het hout te voorschijn komen bij het zoeken naar een uitweg schade in uw garage zouden kunnen aanrichten. Voor het leggen van eitjes in de hou ten dakgebinten of kozijnen hoeft u niet zo bang te zijn. De houtwespwijf- Jes worden ln de eerste plaats aange trokken door vers hout, bijvoorbeeld een pas gevelde stam. Zij deponeren hun eitjes meestal in met schors om geven hout. Vraag: Men heeft mij verteld dat appelstroop veel minder ijzer bevat dan vroeger, omdat men tegenwoor dig voor de bereiding geen IJzeren ketels meer gebruikt. Is dat waar? Antwoord: Appelstroop, dat verkre gen wordt door het indampen van sap van zoete appelen, bevat ln tegen stelling tot wat men u vertelde nog steeds veel ijzer. Volgens de laatste gegevens van de Voedingsraad is dit 25 milligram per honderd gram appel stroop. Het wordt Inderdaad niet meer bereid ln ijzeren ketels. Men gebruikt daar tegenwoordig roestvrij stalen materiaal voor. Dit heeft ech ter geen Invloed op het ijzerpercenta ge. Er is een onderzoek gaande naar de samenhang tussen het gebruikte materiaal en het produkt, maar het staat nu al wel vast dat ln ieder geval het ljzerpercentage niet veranderd is. Voor mensen die vaak last hebben van bloedarmoede is appelstroop een gezonde lekkernij. Vraag: Ik heb een paar mooie karaf- Jes, die ik als wljnkarafjes wil gaan gebruiken. Maar ze ruiken niet geheel fris. Hoe kan ik deze het beste schoonmaken? Antwoord: U kunt proberen de karaf- Jes schoon te maken met een mengsel van lauw water, biotex en koffiedik. Vooral koffiedik neemt onaangena me geuren goed weg. Lukt het niet direct de onprettige geur te verdrij ven dan laat u de karafjes gevuld met het mengsel een nacht overstaan. De volgende dag een nieuw mengsel ma ken, vullen en goed schudden. Even tueel de karafjes daarna nog een nacht in water en azijn laten staan. Vraag: Hoe is de verhouding van de kleur bruin ten opzichte van de kleu ren uit het spectrum en ten opzichte van de grijstinten? Volgens Koenens woordenboek bestaat bruin uit een vermenging van zwart, rood en geel. maar ik meen gelezen te hebben dat er ook een verband met blauw bestaat. Antwoord: In het spectrum komt bruin niet voor. De zuivere kleur bruin krijgt men door verf van drie primaire kleuren te mengen. En pri maire kleuren zijn kleuren die niet uit andere zijn samen te stellen: rood, geel en blauw. Men kan geelbruin, roodbruin of blauwbruin krijgen door het mengen van twee zogenaamde secundaire kleuren. Dat zijn kleuren UjutNTpood L 4- bUW die door menging van twee primaire kleuren ontstaan, namelijk oranje (rood en geel), groen (blauw en geel) en violet (rood en blauw). Als men twee van deze secundaire kleuren mengt, zitten er ln het mengsel dus altijd de drie primaire kleuren. Zo ontstaat geelbruin uit oranje met groen, roodbruin uit oranje en violet, en blauwbruin uit groen en violet Grijs verkrijgt men door vermenging van de door verf gemaakte kleuren wit en zwart. Zuiver bruin is te verge lijken met zuiver grijs. Doe Je meer blauw in het bruin dan is dat te vergelijken met meer zwart ln het wit; vergelijk de kleuren op een foto of de televisie met de grijstinten ln een zwart-wit-afdruk of zwart-wit-te- levisle.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 9