De gebarsten stemmen
van 'Tot Heil des Volks'
Gereformeerde synode
op andere manier kiezen
4
ommekeer
ommekaar
Trouw
Pasen viel voor ieder
op dezelfde dag
Taizé richt zich
op het Oosten
Nederlands pater
in Kameroen dood
Anglicanen tegen
homoseksualiteit
VAN DA A
VOORBUGANGEI
>y Wh ;v
DINSDAG 8 APRIL 1980
KERK
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
..We beleven altijd veel genoegen aan de Volkssamen-
komsten De mensen leven er de hele week naar toe.
Daar vinden ze weer de vertrouwde gezichten en een
geduldig oor. icaar ze steeds maar weer met hun rerha-
len terecht kunnen Daar weten ze zich begrepen door
.tante' Wil en .tante' Jans. twee medewerksters die al
tientallen Jaren bij dat werk betrokken zijn en hun taal
spreken en die onder het ko/fieschenken in de pauze
deelgenoot worden gemaakt van veei wei en wee. Daar
zingen ze met gebarsten stemmen, maar met volle over
gave. van het ruwhouten kruis en can de poort die wijd
open staal .ook voor mij'. Daar luisteren ze aandachtig
naar de Evangelieboodschap die meneer Jansen door
geeft. en als hij het orgel laat .zingen' genieten ze met
volle teugen van de muziek. Daar wisselen lach en
traan.
De bovenstaande tekst ls van de heer J. J. Frlnsel, directeur van „Tot Heil des Volks", de
vereniging die 125 Jaar geleden haar evangelisatie- en christelijk sociaal werk begon ln de
Amsterdamse Jordaan. Het citaat haal lk uit het boekje dat de heer Frinsel ter gelegenheid
van dit jubileum schreel.
Nor niet zo lang geleden zou de heer
Frlnsel van kerkse kant enorm op z'n
kop gekregen hebben voor die gebar
sten stemmen, die vertrouwde versjes
en die „tantes Je reinste Jordaan-
romantlek? Ik hoor het een dominee
nog vol afgrijzen zeggen van de sa
menkomsten van „Het Hell" en met
Karl Barth onder de arm verklaarde
hij, dat we hier te maken hadden met
een kwalijk staal van natuurlijke
religie.
Wanneer Je maar lang genoeg vol
houdt, krijg Je altijd gelijk en al ls de
heer Frlnsel niet uit op kerkelijk ap
plaus (Integendeel, naar straks zal
blijken), het zal hem deugd doen dat
men in de kerk weer oog heeft gekre
gen voor volksvroomheid en volksge
loof en bereid ls daarbij aan te slui
ten. De komst der Surinamer» heeft
dit bevorderd.
Zo kon het gebeuren dat ln de on
langs verschenen beleidsnota van de
raad voor de herderlijke zorg van de
hervormde kerk werd verklaard: we
hebben vla Barth de mensen pasto
raal veel onrecht aangedaan. En op
de hervormde synode vertelde domi
nee Nico ter Linden van de Amster
damse Westerkerk. dat hij op huisbe
zoek bij Surinamer» best met hen een
oud zondagsschoollied meezingt HIJ
zou hierbij echter liever niet door
collega's worden gadegeslagen, maar
deze verlegenheid zal hij met de be
leidsnota aan zijn kant stellig over
winnen.
a
De (voorzichtige) draai die de kerk
neemt, bepaalt me er bij dat de kerk
op het punt van Inspringen op de
noden en behoeften van 't moment
altijd aanzienlijk minder beweeglijk
ls geweest dan groepen daarbuiten.
Ik veralgemeen, maar toen ze ln de
kerk nog aan het theoretiseren waren
over het onbehagen van de welvaarts-
Jeugd, haalde „Tot Heil des Volks" de
Damslapers al ln huis: in het crisis
opvangcentrum aan de Willemsstraat
ln Amsterdam.
Eenzelfde trefzeker Inspelen op wat
gaande ls (zeg maar- mis gaat) valt
waar te nemen in de activiteiten van
„Tot Heil des Volks" op het buiten
centrum ln Heeten (Overijssel) en de
boerderij „8petae Hoeve" ln het Gro
ningse Veelerveen, respectievelijk
voor kortere en langere begeleiding
van probleemgevallen en beide een
vervolg op het werk ln het crisis
opvangcentrum.
In dit verband wil lk ook de belde
Jeugdhotels van „Het Heil" in Am
sterdam noemen. ZIJ vormen een ant
woord op het verschijnsel van de al
ternatieve toeristen., de Jongeren die
's zomers van T ene land naar het
ander zwermen. Er zijn regels (geen
drugs, geen alcohol, op tijd binnen,
gescheiden slapen van meisjes en
Jongens), er wordt geluisterd en geë
vangeliseerd.
BIJ dit alles wordt „Tot HeU des
Volks" niet bewogen door enige wind
van leer, laat staan door een veran
derde moraal. De vereniging zit vol
op. In wat we noemen, de evangeli
sche hoek en de heer Frinsel zien we
dan ook eerder bij de EO op het
scherm dan bij de IKON. Dit brengt
me op nog een tak van werk van „Tot
HeU des Volks": het bureau E.H.A.H.
Ik geef letterlijk door wat de heer
Frlnsel daarover schrijft (en Illustreer
dan meteen wat lk hierboven op
merkte. nl. dat de heer Frinsel niet uit
is op geodkeurende knikjes vanuit de
kerk):
„Die afkorting staaf voor Evangeli
sche Hulp aan Homofielen. Het ls ons
meesf omstreden projekt, omdat we
daarmee de bedoeling hebben hulp te
bieden aan homofiele mensen die be
vrijding zoeken. Dat gaat tegen het
denken ran deze tijd in. Ook van
kerkelijke zijde ondervinden we te
genstand en raak zelfs zeer fel. Er
hebben zich op het kerkelijk erf grote
veranderingen voltrokken en bij ve
len is het denken totaal omgebogen
Niet Gods Woord, maar het mense
lijk inzicht is doorslaggevend. Moe
ten we de mensen geloven, dan is de
homoseksualiteit een van Ood gege
ven mogelijkheid om lief te hebben.
Je wordt ais homofiel geboren en
daar valt niets tegen ie doen. Vecht
er niet tegen, maar accepteer je an
ders zijn en leef er naar, Ood heeft
het zo gewild. Veel predikanten in
allerlei kerken huldigen dat stand
punt. Wij delen dat niet. Niet omdat
we zo graag eigenwijs willen zijn. of
behoefte aan strijd hebben, maar in
de eerste plaats leert Oods Woord
ons anders, en in de tweeds plaats
zien we in de praktijk dat het moge
lijk is om „nee" te zeggen voor de
homofiel en zich ts onthouden run
homoseksueel verkeer, en in reel ge
vallen zelfs bevrijding te vinden ran
het anders gericht zijn".
Ik heb tegen deze visie nogal beden
kingen. lk vrees dat een hierop geba
seerde hulpverlening tot teleurstel-
Ungen leidt. Ik ga daar nu verder niet
op ln, lk noem het alleen omdat lk bij
dit JubUeum geen mooi weer wil spe
len, daar ls „Tot HeU des Volks" te
goed voor.
Te goed, want „Tot HeU des Volks" ls
geen bezienswaardigheid ln een chris
telijk rariteitenkabinet, waar een
aandoenUJk zondagsschoolgeloof
zich overeind heeft weten te houden.
Als dat zo was. zou al dit werk niet
van de grond gekomen zijn, laat
staan tot vandaag toe worden voort
gezet met een Inzet en een overtui
ging waar Je best een beetje jaloers
op mag wezen. Relativeren ls fijn,
vraagtekens zetten nuttig, maar Je
bouwt er geen hulpbetoon mee op.
Nogmaals, ik heb, zacht gezegd, mijn
aarzelingen bij bepaalde steUigheden
van „Tot HeU des Volks" en ik moet
de neiging onderdrukken om niet ver
liefd naar 't verleden te kijken. Naar
dominee Jan de Liefde, met wie het
allemaal begon, toen hij die avond op
de brug van de Goudbloemgracht
stond te kijken naar de armoedige
huizen van de Jordaan, naar de dron
ken kerels, naar de in de modder
spelende kinderen Naar E. Ger-
des, de eerste directeur van „Tot Heil
des Volks", wiens lied „Er rulst langs
de wolken" voor 't eerst is gezongen
in 1858. op het kerstfeest van de zon
dagsschool van „Het HeU" Naar
de heer Stroethoff, die zoveel Jaren
achtereen het gezicht van „Tot HeU
des Volks" bepaalde
De heer Frinsel werkt met zijn Jubi
leumbrochure deze neiging ln de
hand. want hij schrijft even boeiend
over toen als over nu. En als we naar
het heden kijken, horen daar die ge
barsten stemmen van een volkssa
menkomst evenzeer bij als het door
tastende werk in opvangcentra. Ei
genlijk ls het ongehoord, want het
gebeurt allemaal zonder subsidie,
en daarover gesproken: giften zijn
welkom op postgiro 10.49.44 t.n.v.
„Tot HeU des Volks" ln Amsterdam.
Wie op dit nummer twee gulden stort
met de vermelding: „JubUeumbro-
chure" krijgt het mooie en eerlijke
boekje van de heer Frlnsel franco
thuisgestuurd.
Het jubileumfeest ls op zaterdag 26
april in het Concertgebouw te Am
sterdam. Wie dit mee wü maken,
moet dit melden aan „Tot HeU des
Volks", Bamdesteeg 25, Amsterdam.
Zolang de voorraad strekt, zijn er
gratis kaarten beschikbaar.
waarin opgenoman: De Rotter
dammer, mat Oordts Dagblad,
Nieuwe Haagsa Courant mat
Niauwa Laidaa Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Janze Tamminga
Directeur mg O Poatma
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
woautstraat 131 Amsterdam
let 020-913456
telei 13006
Postgiro 66 00 00
Bank Nad Crad-tbanh
Rakanmgnr 23 00 12 574
REGIO ROTTEROAM'OORORECMT
Poelbus 948
3000 AX Rotterdam
let 010-115588 (abonnementen
en bezorgmg)
lel 010-115566 (redaclw)
lel 115700 (uitsluitend voor
REGK) DEN HAAG/IEIOEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
tel 070-469445
(abonnementen en bezorging)
t«< 070-469445 (redaci.e)
te 070-468664 (u>tsimlend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORO/OOST NEOERLANO
l Abonnementen en bezorging
Postbus 3
8000 AA Zwo*e
iel 05200-17030
Meüunarfct 56 Zwote
Aöonnementspnjzen
Per maand f 16.96
Per kwartaal 50.95
Per half |aar 101.90
Per iaar f 201.60
Adverfenaefeneven op
Tetetorvache abonnementenop-
drachten (Zie adressen boven)
Opgave lam^aoenchtan 9-19 30
van maandag Um vfdag Op
zondag van 16-20 uur letel 020-
913456
Opgav* rrum-advertenlies lel
020-936666 O» schnftahjli aan
M-nt Adv aldeimg. postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
«dreswijzmgen uisluitend schnt-
•ei'tk aan onze Amsterdamse
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM - Voor het eerst sinds lange tijd heeft de hele
christelijke wereld op een en dezelfde dag het afgelopen
weekeinde Pasen gevierd.
Het samenvallen van de paasdatum
op de Juliaanse en de Oregoriaanse
kalender maakte dat er vooral ln Je
ruzalem zorgvuldige schema's ge
maakt moesten worden voor de ver
schillende paasdiens ten. Christenen
van een dozijn denominaties drongen
daar vanuit de verre uithoeken van
de wereld rondom de plaats waar
volgens de overlevering Christus was PaUS
opgestaan.
ring van de verwijzing naar een
„grondeigenaar die weer goed gewor
den was na zijn bekering." In de kerk
werd avondmaal gevierd. Een bord
met brood ging rond onder de gelo
vigen.
In Moskou was het bijzonder druk in
de veertig orthodoxe kerken die nog
ln gebruik zijn. De politie had bij de
drukst bezochte kerken en kloosters
dranghekken moeten plaatsen om de
duizenden bezoekers in toom te hou
den. In vroegere Jaren waren er vaak
officiële of niet-officiële plaaggees
ten, die het de kerkgangers moeilijk
maakten. Niets daarvan dit Jaar. Er
was zelfs voldoende paasbrood en
verse kaas ln de winkels te koop, de
twee onmisbare ingrediënten voor
een Russisch paasfeest. Drommen
mensen waren er op paasmorgen op
de begraafplaatsen, om ter ere van de
overledenen wat bloemen, enig eten
of zelfs een enkel glaasje wodka te
plaatsen.
Peking
Ook ln Peking was het dit paasfeest
druk Er waren veel kerkgangers en
picknicks van christeUJke groepen. In
de kathedraal van Peking waren
4 000 mensen om te luisteren naar een
onvervalste latljnse mis, gecele
breerd door de niet door Rome erken
de bisschop Michael Fu Tl es hen. On
der de kerkgangers die kwamen luis
teren naar de Gregoriaanse zangen
was zeker de helft Chinees. Er was
geen preek, maar bij de uitgang was
voor het eerste weer een staUetje.
waar men allerlei devoUonalla van
Jade kon kopen.
In de protestantse kerk van Peking
kwamen duizend mensen bijeen om
er te luisteren naar een ongewoon
lange preek van dominee Yin Jizeng.
Er waren nieuwe gezangenbundels en
er werd bekend dat de bijbel ln het
Chinees gedrukt wordt. De predikant
wijdde zl'n preek uitsluitend aan
Christus' opstanding, met uitzonde-
De Vaticaanse radio zendt met In
gang van afgelopen zondag wekelijks
een mis uit ln het Chinees. Zondag
werd de mis direct uitgezonden van
uit de kapel van Radio-Vatlcana in
Rome. De paus heeft ln zijn paustoe
spraak voor een publiek van 350.000
belangstellenden gewaarschuwd te
gen het gevaar van een god-loze sa
menleving.
In Salt Lake City, het belangrijkste
centrum voor de Mormonen, werd
zondag het 150-Jarig bestaan van de
„kerk van Jezus Christus van de heili
gen der laatste dagen" gevierd. Er
zijn vier miljoen mormonen ln de
wereld, van wie er 3,2 miljoen ln de
V8 wonen. Er werd bekendgemaakt
dat de kerk met haar Inkomsten van
1,3 miljard dollar per Jaar de rijkste
van Amerika ls.
ZIJ heeft 30 000 zendelingen ln de
wereld en tien leden ln het Ameri
kaanse congres. In grootte ls het de
vierde kerk van de VS.
TATZÊ (ANP) De oecumenische
communiteit van Talzé wil voor het
eerst in de geschiedenis dit Jaar een
pelgrimage naar plaatsen ln de DDR
maken. Dit deelde prior Roger
Schutz, leider van Talzé. tijdens de
paasbljeenkomst met 12.000 Jongeren
mee. De pelgrimage zal van 9 tot 11
mei Erfurt en Dresden aandoen. Aan
dere etappeplaatsen zijn Doornik.
Brugge en Luik en later dit Jaar New
York en Washington, Montreal en Ot
tawa In Rome zal eind december een
jongerenbijeenkomst plaatsvinden.
Jeugdhotel van
sterdam.
Tot Heil des Volks" in de Barndesteeg te Am-
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG De Nederlandse pater
Cornells van den Burg (56) is vorige
week in Kameroen om het leven ge
komen, nadat een inbreker hem zo
ernstig had verwond, dat hij later in
een ziekenhuis overleed. Een woord
voerder van het ministerie van bui
tenlandse zaken heeft dit bevestigd.
De pater werd in de nacht van woens
dag op donderdag in zijn slaap door
de inbreker verrast, die op zoek was
naar geld. Er ontstond een worste
ling, waarbij pater Van den Burg
hard met een autokrik op het hoofd
werd geslagen. De Inbreker ging er
vandoor met zo'n 300.000 Westafri-
kaanse francs en liet zijn slachtoffer
ln coma achter. De volgende morgen
werd hij gevonden en alsnog naar een
ziekenhuis gebracht, waar men
slechts de dood kon constateren.
Pater Van den Burg was lid van de
congregatie van de Heilige Geest ln
Gemert en geboren in Berkel-Roden-
rijs. Over drie maanden zou hij dertig
jaar in Kameroen zijn geweest.
LONDEN (ANP) Homoseksuele
praktijk is een zonde die gelijk staat
aan overspel, ontucht en sodomie.
Dat ls de strekking van het boek „De
kerk en de homoseksualiteit" dat in
Londen ls uitgegeven door de evange
lisatie-afdeling van de kerk van Enge
land.
In „De kerk en de homoseksualiteit"
willen de drie auteurs, Anglicaanse
geestelijken, met behulp van citaten
uit het oude en het nieuwe testament
aantonen dat homoseksueel gedrag
een afwijking is.
In het boek wordt de homoseksuele
mens als zodanig niet veroordeeld,
maar hem aangeraden zich ts verzet
ten tegen zijn seksuele voorkeur.
De hervormde kerk kent dit systeem
al veel langer. De hervormde synode
bestaat uit 54 afgevaardigden, van de
54 classes van deze kerk.
De voornaamste reden voor het gere
formeerde voorstel is, dat het voor de
particuliere synodes (wier ressorten
meestal de grootte van een halve of
hele provincie hebben) steeds moeilij
ker werd, een vijfmansdelegatle sa
men te stellen, die representatief kan
worden geacht. De moeilijkheid zit
vooral ln het zoeken naar ouderlingen
en diakenen, die zich twee Jaar lang
kunnen geven aan het tijdrovende
synodewerk (onder meer acht weken
met plenaire synodezittingen in Lun-
teren).
synodeleden klimmen, omdat deze
provincie nu eenmaal in zes classes is
verdeeld, hoewel daar minder gere
formeerden wonen (75.000).
Of (derde voorbeeld): de drie classes
die het meest verstedelijkt zijn en de
grotestadsproblematlek met de
meeste klem in de synode zullen kun-
ADVERTENTIES
Vergoeding
Dichterbij
Door classicale afvaardiging hoopt
men ook, dat het synodewerk dichter
bij de gemeenten komt. Wel moeten
er afspraken worden gemaakt, waar
door de samenstelling van de synode
naar de verschillende ambten evenre
dig blijft Men wil blijven vasthouden
aan de sleutel: 40 procent predikan
ten, 40 procent ouderlingen en 20
procent diakenen. Net als in het her
vormde systeem zou er een rooster
moeten worden opgesteld, volgens
welke een classis weet, wat voor soort
ambtsdrager van haar verwacht
wordt. (BIJ de hervormden is de sleu
tel: 50 procent predikanten, 25 pro
cent ouderlingen, 12,5 procent diake
nen en 12,5 procent kerkvoogden.)
BIJ de hervormden is het zo dat elk
jaar een vijfde deel van de synodele
den aftreedt en dan ook niet herkies
baar ls. Een classis kiest haar synode-
afgevaardigde voor de tijd van vijf
Jaar.
De gereformeerden zullen, in het
voorstel van deputaten, hierin de her
vormden niet volgen. Men wil eraan
vasthouden, dat om de twee jaar de"
synode helemaal wordt vernieuwd,
maar met dien verstande, dat een
aantal classes weer in staat zal zijn,
dezelfde man of vrouw af te vaardi
gen als de afgelopen twee jaar.
Als de synode deze maand met dit
voorstel Instemt, zal het in 1983 ln
kunnen gaan.
Deputaten beseffen overigens wel,
dat met deze nieuwe regeling op zich
zelf nog niet tegemoet gekomen is
aan de klacht, dat de samenstelling
van de synode „te weinig representa
tief" is. Maar zij zeggen daarvan, dat
evenredigheid in de strikte zin, zodat
alle geledingen van de gereformeerde
bevolkingsgroep evenredig in de sy
node vertegenwoordigd zouden zijn,
nooit ls te bereiken, alleen al doordat
de nodige deskundigheid ln de ver
schillende geledingen niet altijd
evenredig aanwezig ls.
Een bezwaar waarop deputaten in
hun rapport niet Ingaan, ls dat de
onderlinge verschillen ln grootte tus
sen de classes beduidend groter zijn
dan tussen de particuliere synodes.
Zo zal aanneming van het voorstel
betekenen, dat de classis Lelden met
31.000 gereformeerden één synodelid
mag kiezen en de classis Zierikzee,
die met 2500 kerkleden meer dan
tienmaal zo klein is, ook één.
Of. om een ander voorbeeld te kiezen,
de particuliere synode van Zuid-Hol-
land-West (80.000 zielen) zendt nu vijf
afgevaardigden, maar zal er straks
twee moeten Inleveren, omdat dit res
sort ln maar drie classes verdeeld is.
Maar Overijssel gaat van vijf naar zes
d
[ip:
pge 1
se gingen weg I aar
jeerc
Zoals Johannes het paasgebeurennr) e
begint te beschrijven (20,1-10), <k|Li,,r
geen van de andere evangelisten lfeisF
De woorden die er uit springen zijfedei
het was nog donker, de steen
weggerold, ze hebben de Heer lik D
weggenomen, we weten niet waaraan e
Hem gelegd hebben, en een ten z
wonderlijke loop naar het lege gril Salv
van twee discipelen die doeken zM Eer
liggen. Het eindigt met: „hij Ier in
(Johannes) zag en geloofde". Het
staat er zo onverwacht dat Je Je e
afvraagt: wat geloofde hij elgenlljbnpsc
Wat de vrouwen gezegd hadden?]een
jndel
'erh;
[tpar
op
'pt
'an
iheic
StfOp
Van een onzer verslaggevers
LEUSDEN Deputaten werkwijze synode willen een andere manier van afvaardiging naar de
generale synode van de gereformeerde kerken. Nu sturen de veertien particuliere synodes elk
vijf afgevaardigden. Het voorstel is nu, om de afvaardiging voortaan classicaal te doen
plaatsvinden. De 65 classes zouden dan elk één afgevaardigde moeten kiezen.
nen brengen (Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag) kunnen straks nog
maar drie mensen afvaardigen. Gelet
op hun gezamenlijk aantal (76.000 op
een totaal van 871.000 gereformeer
den ln het hele land) bepaald te wei
nig. In het huidige systeem konden
dat er meer zijn. Zo hebben Amster
dam, Rotterdam en Den Haag mo
menteel in de synode elk twee afge
vaardigden.
Om het ook anderen dan gepensio
neerden, huisvrouwen en studenten
mogelijk te maken als ouderling of
diaken aan het synodewerk mee te
doen, stellen deputaten voor, provin
ciale regelingen te stimuleren voor
eventuele vergoeding van inkomsten
derving van synodeleden.
Voor de rest blijft het probleem, dat
het werkpakket van de synode niet
wezenlijk kan worden verkleind. Dat
blijft overbelasting betekenen voor
de synodeleden, die doorgaans buiten
hun synodewerk een volledige dag
taak hebben.
Wel doen deputaten werkwijze syno
de nog enkele suggesties tot verbete
ring. Het grootste deel van het syno
dewerk bestaat ln het bespreken van
deputatenrapporten, welnu, de mees
te van die rapporten zouden best kor
ter en zakelijker kunnen. Ook zou de
synode meer werk kunnen delegeren
naar haar breed moderamen (de klei
ne synode). De grote synode zou zich
dan kunnen beperken tot confessio
nele. ethische, kerkrechtelijke en sa
menlevingsvraagstukken, zoveel mo
gelijk alleen van algemene aard, en
algemene beleidszaken.
Daar zinspeelt een heel bekende
uitlegger, Bengel, op. Je zou het
denken, want onmiddellijk di
schrijft Johannes: „want ze keni
de schrift nog niet, dat Hij uit de
'doden moest opstaan". Toch dei
dat met dat „en geloofde", vooral
omdat het er zonder bijvoeging si
wel betekent: hij geloofde dat de
Heer was opgestaan, ln leder
niet weggenomen. Lijkrovers rol
geen doodsdoeken op. Ik denk di
ook dat je er wat ln gedachten
moet lezen. Dan wordt het:
zag en geloofde en dat was
werkelijk merkwaardig want
kenden de schrift nog niet, dat
de doden moest opstaan". Maar
mij ook altijd opvalt ln dit verhai
dat het zo nuchter eindigt: „Di
gingen de leerlingen weer weg",
volgende verhaal is dan dat van
verschijning aan Maria Magdali
die de opdracht krijgt om aan de
leerlingen te vertellen dat de H<
op weg is naar de Vader. Maar dat!
doen die nuchtere woorden niet
vermoeden. Ze gaan weg. Pas
's avonds komen we ze weer
Het was tenslotte geen bijzon
dag. 't Is weer gewoon dinsdag, e
werkdag. Maar Je raakt dat gebed
toch niet meer kwijt, denk lk. Als!
wel zou kunnen zou 't hier werkelf
geen leven zijn.
Ds. J. Th. van Veer
Te Utrecht is op 70-Jarige
overleden de hervormde err
predikant J. Th. van Veenen. Nac
hij hulpprediker was geweest In fc
hulzen, diende hij de hervormde]
meenten te Vrooms hoop, Lisse, r
gersberg en te Utrecht, waar 1
1975 met emeritaat ging.
Na zijn emeritering ging ds. Van II
nen elk Jaar enige maanden nrv
Spanje voor de geestelijke verzorg
van de Nederlanders. (T^
Moors
In de kring van zijn familie en
parochianen van het Noordlimbu#d<
Swolgen (gemeente Meerlo-W^5
sum) heeft de oud-bisschop van F
mond mgr. P. Moors gisteren
gouden priesterjubileum gevierd
de kerk van Swolgen ging hij v<x
een plechtige eucharistie-viering.
IU
■oojdez
dvo
;t.
Tijdens de receptie kwam de hui<(
bisschop van Roermond dr. J. Gf
de gelukwensen aan zijn voorga
aanbieden.
ion<
ts v
er c
Frj
ram
Tevens ontving de jubilaris een
drag van 45.000 gulden dat uit 1
het bisdom Roermond ls binneng^,
men als feestgave. Moors besti p
het geld aan projecten in misstep,
den van zijn broer die bisschop
Mehodo op Celebes is en van
leerlingen die als missionaris
zaam zijn.
let
te s
eroi
I
Geen land dat zó veelzijdig is.
Wie d'r even tussenuit wil kan nu kiezen
uit een gevarieerd aanbod van komplete korte of lange
vakanties in Nederland, van lekker rustig tot sportief aktief. Hier
zijn voorbeelden, maar er is nog veel meer. Vraag de informatie en
ga's lekker weg in eigen land.
*"„,v
tyfeek£hdi& 'ft StüM- ffip pcftfCM'-'
Een lang week end In een
komlortabele bungalow midden In
de bossen of vlakbij l strand ol waar
dan ook Vanaf f 140,— in een
6 persoons bungalow met alles d'r
op en d'r aan IBoekingen bi) ANVR
reisburos VWil
Een week end tn 'n grote slad in
'n goed hotel met alle moderne 1
gemakken, plus allerlei extra's en
kortingen voor bezoekjes hier en
daar Is er al vanaf f 75,— p p
(Boekingen bij VW i)
Met het snelle veilige spoor een week
naar Zeeland. Drenthe. Noord
Holland je zegt het maar Veel zien.
vanaf f 235.— p p (Boekingen bi)
NS ANVR reisburo s ANWB)
Voor korte of lange vakanties in eigen land,
inlichtingen en boekingen bij de WV-i kantoren,
ANWB, de NS-stations en de ANVR-reisburo's.
Publikatie van het Nationaal Bureau voor Toerisme In Den Haag.
ide:
h<
kk
el.
lan
•asi
ho§
fuld
en i
volw
fkoi
ir n
staal
Supi
DM
eliev
relo(
Oust
>0 V>