Ewald Kooiman met Bach in Vollenhove
,Willibrord': Synode
remt de oecumene
Opus Dei mikt
op studenten
I
Vervreemding tussen kerk en samenleving
Help! ik lees de bijbel
Trouw
Wereldraad bestudeert zin van voedselhulp
Ei
bi
„ij
Conferentie
WEL EENS BAANBREKERS
AAN HET WERK GEZIEN?
DSK pleit voor
scheepsbouw
en
VANDAAG
V
VOORBUGANGERi
<pe:
„Sr
eri
k<
in
OONDERDAG 3 APRIL 1980
TROUW/KWARTET
INDE
door A. J. Klei
Uit Kampen ontving ik ..J. S. Bach
(3)". het derde album met twee
langspeelplaten uit de in aanbouw
zijnde reeks van twaalf albums met
de volledige orgelwerken van Bach,
gespeeld door dr Ewald Koolman.
Er was een reclamefolder
bijgevoegd en ook daaraan beleefde
ik enig genoegen, naar aanstonds
zal blijken.
Ewald Koolman speelt voor de
stichting ..Kerk Si Muziek
Kampen" Tenminste, die naam
staat op de hoes van de beide eerste
albums, maar ik merkte dat de
stichting zich thans aandient als
„KMK-Records". Het woord „kerk"
is dus weggemoffeld.
Ik acht dit bedenkelijk Al eerder
heeft bij een eveneens kleine en een
eveneens zich met orgelspel
Inlatende
grammofoonplatenmaatschappij,
namelijk COC te Zwanenburg, de
verwereldlijking toegeslagen. COC
stond voor: christelijke
grammofoonplaten collectie, maar
het woord „christelijk" is Ingeruild
voor: Cantilena. Zo verdwijnen kerk
en christendom van onze hoezen, en
wie hoor Je daarover? Niemand!
Behalve mij dan.
Zorgvuldige lezing van het
vouwblad bracht aan het licht, dat
het een citaat van mij behelst. Dit
deed me deugd en wel hierom, dat
eruit valt af te lelden, dat
„KMK-Records'' nog niet alle
christelijke verworvenheden
overboord heeft gezet. En in déze
overtuiging ga ik er nu toe over.
„J. 8 Bach <3»" aan te prijzen (want
daar zal mijn verhaal wel op neer
komen).
Ewald Kooiman koos voor dit
album het in 1686 door de
Amsterdammer Apollonlus Bosch
gebouwde en ln de 18e eeuw door de
befaamde Franz Caspar Schnitger
uitgebreide orgel van de Grote
Kerk te Vollenhove. Het is een
instrument van een weerbarstige
schoonheid en die weerbarstigheid
prikkelt Ewald Koolman om dit
orgel zó te trakteren dat het steeds
uitdrukking geeft aan wat. naar
Koolmans weloverwogen visie.
Bach bedoelde uit te drukken. In de
folder staat dat de heer Kooiman
zich ondergeschikt maakt aan de
wil van het orgel, doch dit ls
lariekoek. Kooimans wil, of liever,
zijn aanslag is wet.
Omdat het Vollenhovense orgel niet
zo groot ls. putte dr Kooiman
ditmaal uit beknopter werk van
Bach: bescheiden preludiums en
fuga's, een triosonate (de vijfde) en
een reeks orgelkoralen. Deze laatste
kunnen ongedachte verrassingen
opleveren, bij voorbeeld een van de
voorspelen voor „Christ lag in
Todesbanden", waarbij 't net is
alsof Je een blazersensemble
wat zeg ik? een kleine
boerenkapel hoort!
Typerend voor Kooimans spel is
zijn aanpak van de triosonate.
Ongehaast en ontspannen laat hij
dit verrukkelijke werk klinken en
daarbij verbinden zich een sierlijke
levendigheid en een krachtige
uitdrukking. Dit album herbergt
ook de fameuze toccata en fuga ln
d. een stuk waaraan in de loop der
tijden enorm veel gefrunnikt ls. De
één wist nog fraaiere effectjes te
bedenken dan de ander, maar
Ewald Koolman veegt alle opschik
resoluut van de tafel en dit
veelgespeelde werk komt met een
ongekende frisheid op je al, het kon
gisteren geschreven zijn. Een nogal
meeslepende ervaring.
Wie 't er voor over heeft, kan tweede
paasdag zich dit album ln
Vollenhove aanschaffen, want dan
geeft Ewald Kooiman daar 's
middags om vier uur een
zogenaamd presentatieconcert ln
de Grote Kerk. Maar bestellen bij
„KMK-Records" (Esdoomhof 140,
Kampen) kan ook. Het album kost
45 gulden, maar wie intekent voor
de hele serie, betaalt een tientje
minder.
Dr. Ewald Koolman
DEN BOSCH De resultaten van de bisschoppensynode zullen het oecumenisch gesprek zeer
bemoeilijken en de rooms-katholieke kerk als partner in de dialoog met de reformatie veel
wantrouwen bezorgen. Dit verklaart de St. Willibrord Vereniging, het oecumenisch adviesor
gaan van de r.k. kerk in Nederland. De besluiten van de synode zijn in woordkeus, prioriteit en
aandacht onvoldoende een weerslag van het tweede Vaticaanse concilie en zijn nauwelijks een
echo van de daaruit gegroeide geloofsinzichten, die in de Nederlandse kerkprovincie leven. De
vereniging vreest dat de besluiten onvoldoende perspectief bieden voor de kerkelijke en
interkerkelijke eenheid in de toekomst.
De Willibrord vereniging ls verheugd
over de uitdrukkelijke ondersteuning
van de oecumenische activiteiten, die
de bisschoppen uitspreken ln synode
besluit nr 46. Daar de synode a&n de
oecumene weinig aandacht heeft ge
schonken, verwacht de vereniging
geen beleidsombuiging. In dit besluit
46 zeggen de bisschoppen dat de oe-
cumen bedoeld ls om te komen tot de
volheid van het geloof. De bisschop
pen zullen ervoor waken dat de oecu
menische activiteit rekening blijft
houden met de eisen die het geloof
stelt In dit verband wordt de Inter
communie afgewezen.
De Wllllbrord-verenlglng betreurt dat
AMSTERDAM De internationale roomskatholieke lekenor
ganisatie „Opus Del" (ongeveer 70.000 leden) heeft de afgelo
pen maanden op enkele honderden universiteiten tienduizen
den studenten en hoogleraren ondervraagd over de organisa
tie van de academische instellingen en over het huidige
ln het synodedocument nauwelijks
aandacht wordt geschonken aan het
aspect van „communlo" (gemeen
schap, eenheid) als deelname aan het
leven en de zending van Jezus Chris
tus. De visie van Paulus op „commu
nlo" als deelgenootschap van alle ge
lovigen aan de Heer dreigt te moeten
wijken voor een latere visie op com
munlo als gemeenschap rond de ker
kelijke leiders.
Bezwaar
Met het oog op het voortgaand oecu
menisch gesprek ln Nederland wordt
bezwaar aangetekend tegen enkele
theologische uitgangspunten, die aan
de synodebesluiten ten grondslag
schijnen te liggen. Het document
„spreekt nergens over een aantal za
ken die van het grootste belang zijn
voor de christenen ln ons land: de
dreigende werkloosheid en de angst
voor de bewapeningswedloop, de ar
beidsonrust en de sociale tegenstel
lingen. de discriminatie van minder
heden, de positie van de vrouw." De
verklaring constateert dat de inhoud
van de openbaring te snel beperkt
wordt tot de verkondigde gestalte
ervan door het leergezag. Dit doet
weinig recht aan de visie van het
concilie op de dienende functie van
het leraarsambt ten aanzien van het
woord van God. Bovendien wordt er
een onnodige tegenstelling gescha
pen tussen de geloofszin van alle ge
lovigen enerzijds en het kerkelijk
leergezag anderzijds.
In zo'n tien synodebesluiten vindt de
Willibrord-vereniging dat de
uitgangspunten van het geloof te ge
makkelijk worden gelijk gesteld met
de kerkorde of bestuurlijke maatre
gelen ln de kerk. Bovendien wekt de
volgorde van de besluiten de indruk
dat de kerk een genootschap is van
ongelljken, waarbij de hiërarchie
voorop staat.
Terwijl enerzijds te weinig recht
wordt gedaan aan de eigen verant
woordelijkheid van de gelovigen,
wordt anderzijds het gestalte geven
aan de gemeenschap te zeer afhanke
lijk gesteld van de wijze van uitoefe
ning van het bisschopsambt, aldus de
vereniging, die wijst op de sterke na
druk op de eigen bisschoppelijke ver
antwoordelijkheid en de instelling
van commissies van louter bis
schoppen.
De kerken en de militarisme pro
blematiek, 11-12 april. AG der Wood-
brookers. Bentveld (tel. 023-244450).
Geloofs- en gebedspracticum, 7-13
april, Bezinningscentrum, Smakt (bij
Venray) (tel. 04782-232).
Dit ls een van de tekeningen die Len Munnlk maakte voor het boekje
„Help! ik lees de bijbel", een gids voor Jongere bijbellezers. Dit boekje,
een uitgave van het Nederlands Bijbel Genootschap (postbus 620,
Haarlem), bedoelt de Jeugdige lezer te helpen om zelfstandig een weg te
vinden in de bijbel. Het vertelt iets over het ontstaan van de bijbel en de
vertalingen, geeft informatie over de inhoud van de verschillende
onderdelen van de bijbel, bevat een register van moeilijke woorden en
kernbegrippen, feesten, maten, planten en dieren enz. Voorts behelst
„Help! ik lees de bijbel" een leesrooster en komen speciale onderwerpen
(zoals: Jong zijn, trouwen, sterven) aan de orde, natuurlijk met verwij
zing naar bijbelse gegevens. Het boekje, geschreven door drs H. W.
Hollander en dr A. J. Onstenkt, kost 8,95.
denken.
Men wilde erachter komen ln hoever
re studenten en hoogleraren beïn
vloed worden door heersende ideolo
gieën en waar het klaarblijkelijke on
behagen vandaan komt.
De resultaten van de monsterenquête
..Het doel van de mens en de toe
komst van de universiteit" zijn de
paus aangeboden door prof Ugarte
uit Mexico
„Opus Del" is de laatste tijd steeds
meer ln het nieuw* Rond deze bewe
ging hangt vanouds een sfeer van
waarin opgenomen De Rotter
dammer. mat Dordte Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant mat
Nieuwe Leid se Courant
Uitgave: Trouw/Kwartet BV
Hoofdredacteur Jenze Tamminga
Directeur ing O Pocima
HOOFDKANTOOR
Postbus 859
1000 AW Amsterdam
Wibaotstraal 131 Amsterdam
lel 020-913456
leiei 13006
Postgiro 66 00 00
Sunk Netf Credefbai*
fleAerwrgnr f300 12 574
GervMfitegiro Amsterdêrt
XI1000
REGIO ROTTERDAM'DORDRECHT
Posibus 94R
3000 AX Rotterdam
let 010-115568 (abonnementen
en bezorging)
iel 010-115566 (redactie)
iel M $700 (ufls/uiiend voor
ïdvertenhes)
Westbiaak 4
Rotterdam
REGIO DEN HAAGAEIDEN
Postbus 101
2501 CC Den Haag
lel 070-469445
i abonnementen en bezorging)
tel. 070-469445 j redact ei
iel 070-466664 (urtslurtend voor
advertenties)
Parkstraat 22 Den Haag
REGIO NOORD'OOST-NEDERLANO
i abonnementen en bezorging
Postbus 3
0000 AA Zwolle
lei 05200-17030
Melkmarkt 56 Zwolle
Abonnementsprijzen
Per maand I 16,98
Per kwartaal f 50 95
Per halt jaar I 101.90
Per jaar 201.60
Advertenfiefaneven op
aanvraag
TeMomeeb# sbonnemenienop -
d'acMen (zie adressan boveni
Oogave Mm.i.ebenchien 9-19 30
v»n maandag Vm vnjdag Op'
zondag van 18-20 uur Iele» 020-
913456
Opgave muv-advertenties te'
020-936666 schn«el.(k a-»n
M>m-Adv a1dei<ng postbus 433
1000 AK AMSTEROAM
Adreswnzmgen uitskalend scbnf-
Wn* aan onze Amslardamsa
geheimzinnigheid De huidige paus
heeft bij herhaling blijk gegeven dat
hij er sympathiek tegenover staat,
hun traditionalisme, gehoorzaam
heid en geloofsijver spreken hem erg
aan. Tevergeefs hebben verschillende
bisschoppen op plaatselijk vlak de
laatste tijd geprobeerd wat meer vat
op de Opus Del activiteiten te krij
gen. „Opus Dei" beschouwt zichzelf
eigenlijk liever als een keurkorps dat
direct onder het Vatlcaan valt.
Volgens prof Ugarte zal de paus met
zijn stem van de „onopgesmukte en
duidelijke christelijke waarheid er
gernis veroorzaken" bij academici die
geen afstand willen doen van middel
matigheid en geestelijke luiheid. De
professor ziet een type studenten zon
der gevoel voor religieuze motleven,
opgevoed ln conformisme zonder
Idealen, zonder voldoende scholing
tegen de allerlaatste modieuze ten
densen.
De Idealen en methoden van Opus
Dei zijn volgens prof Ugarte de geëi
gende middelen om de problemen uit
zijn enquête te overwinnen. Persoon
lijk gesprek, geestelijke leiding, echte
vriendschap, de inspanning van allen
die hun geloof ln daden willen uit
drukken en met kennis onderbou
wen. Aan de universiteiten valt een
historische taak te verrichten, zegt
prof Ugarte. „Opus Dei" is de laatste
tijd vooral ln Italië ln het universitai
re milieu erg actief
Veel behoudende religieuze organisa
ties worden gekenmerkt door een ze
ker anti-lntellectualisme „Opus Dei"
heeft daarentegen altijd het grote be
lang vooropgezet van doorwrochte
studie en topwetenschap zowel ln
theologie als op alle andere gebieden.
GENEVE (PNHK) De CICARWS, de commissie van de
wereldraad van kerken die zich met hulpverlening bezig
houdt, gaat een rapport opstellen over de zin van voedselhulp
aan ontwikkelingslanden. Dit meldt een medewerker van
CICARWS en deskundige op het gebied van ontwikkelings
vraagstukken, Johathan Fryer.
ADVERTENTIE.
De Amsterdamse Leidsestraat wordt vernieuwd. Over een half jaar ziet
u de resultaten.
Waar vernieuwd wordt, moet baanbrekend werk worden verricht. Zo
ook in de Leidsestraat. Vanaf 8 april gaan daar baanbrekers aan de
slag. om nieuwe kabels en leidingen te leggen, nieuwe tramrails en
sierbestrating voor de voetgangers.
Vanaf 8 april begint ook de overlast voor u. die daar werkt, winkelt,
woont of daar moet laden en lossen.
Bel ons als u vragen hebt over de bereikbaarheid van winkels
kantoren, bedrijven of woningen.
Help ons de overlast voor u zoveel mogelijk te beperken.
Bel op werkdagen tussen 9 en 10 of tussen 12 en
13 uur de projektopzichters in de keet langs de
Prinsengracht, telefoon (020) 225164 of vanaf
12.30 uur de groepschef, telefoon (020) 257486.
DIENST
OPENBARE WERKEN
AMSTERDAM
Een voorlopig rapport zal eind Juni
worden uitgebracht, ter gelegenheid
van de bijeenkomst van CICARW8 ln
Libanon. Het uiteindelijk rapport
wordt later dit Jaar gepubliceerd.
Binnen de wereldraad van kerken
vraagt men zich af, of voedselhulp
wel een Juiste methode is om een land
tot ontwikkeling te brengen. En als
voedsel Inderdaad leidt tot meer ont
wikkeling, is het dan de meest econo
mische wijze om dat doel te berei
ken? Of zou het misschien beter zijn
andere mogelijkheden te bieden?
Industrie
Jonathan Fryer ls van mening, dat
voedselhulp een van de snelst groei
ende „Industrieën" van na de Tweede
Wereldoorlog ls, een reden te meer
om er eens een grondige analyse van
te maken.
Het wordt tijd, aldus Johathan Fryer,
dat er eens wordt nagedacht over bij
voorbeeld voedselhulp aan oorlogsge
bieden. De vraag ln zo'n geval ls niet
of een dergelijk gebied voedselhulp
moet krijgen, maar wanneer die hulp
moet worden stopgezet. Als dat na
melijk niet op tijd gebeurt, is de kans
groot dat een land „de afhankelijk
heid in wordt ontwikkeld", zoals Fit-
er het uitdrukt
De meeste voedselhulp wordt overi
gens niet verstrekt aan gebieden die
acuut in nood verkeren, maar aan
langlopende projecten, waarbij het
duidelijk is, dat grote bevolkings
groepen ondervoed zijn. Hoe Ingewik
kelder de hulpprogramma's zijn, hoe
moeilijker het ls om te beoordelen of
voedselhulp nu zinvol is of niet.
Een van de moeilijkste soorten voed
selhulp, aldus Fryer, zijn de projecten
waarbij mensen leren hun eigen voed
sel te verbouwen. Hoewel op het eer
ste gezicht dergelijke projecten heel
zinvol lijken, zou het best zo kunnen
zijn, dat het aanleggen van dammen,
lrrigatlewerken en wegen en het ge
ven van landbouwonderwijs, eigen
lijk alleen maar verkeerde sociaal-
economische structuren (die de uit
eindelijke veroorzakers van de hon
ger zijn) ln stand helpen houden. „De
politieke dimensie die vastzit aan
voedselhulp, is Iets wat de wereld
raad niet kan negeren," aldus Fryer.
ROTTERDAM (PNHK) DI8K
(dienst in de Industriële samenleving
vanwege de kerken) Rotterdam
heeft ln een telegram aan regering en
parlement dringend gevraagd, af te
zien van „maatregelen die het einde
betekenen van de scheepsbouw".
DISK hoopt, dat regering en parle
ment alle pogingen in het werk zullen
stellen om ter voorkoming van men
selijk leed arbeidsplaatsen te behou
den. mede met het oog op de ontwik
keling van de scheepsbouw in de toe
komst.
door dr. C. Rijnsdorp
Ds H Bardeloos ls hervormd predikant te
Emmen. Sinds 25 Jaar werkt hij ln wat hij
noemt „het grensgebied tussen kerk en samen
leving." Van 1954 tot 1975 was hij directeur van
het vormingscentrum „De Klencke" te Ooster-
hesselen Vervolgens werd hij consulent voor
maatschappelijke toerusting vanwege de her
vormde kerk ln Drente.
Voor de kring van degenen met wie en voor wie
hij werkt heeft hij een uitvoerige verantwoor
ding geschreven. Aan publikatle daarvan ln de
vorm van een gedrukt boek dacht hij aanvan
kelijk niet, maar het ls er toch van gekomen
Het heet Vragen naar de weg. met als onderti
tel „De vervreemding tussen kerk en samenle
ving". Kok te Kampen heeft het uitgegeven,
het telt 199 blz. en kost ƒ24.50.
Ds Bardeloos staat door zijn werk met zijn ene
been in de kerk en met zijn andere been in de
samenleving De verhouding tussen die belde
gebieden wordt er niet inniger op. wat zijn
positie ietwat wankel maakt Dit heeft hem
ertoe gebracht op te schrijven wat zich naar
zijn oordeel aan gunstige en ongunstige ont
wikkelingen ln de samenleving en ln de kerk
afspeelt Zijn boek ls de neerslag van heel veel
gesprekken, waarbij hij er op uit is geweest de
gerezen vragen te herleiden tot dieper liggende
problemen. Afdoende antwoorden probeert hij
niet te geven; het is meer een vragen naar de
weg.
Bescheiden
Deze bescheiden opstelling brengt mee dat de
waarde van dit boek voornamelijk ligt ln de
informatie die het verschaft. De auteur maakt
duidelijk dat zich ingrijpende veranderingen
hebben voorgedaan. De kerken kijken wan
trouwig naar de samenleving en die, op haar
beurt, verwacht weinig of niets meer van de
kerk. Moet de kerk de samenlevingsproblemen
helpen oplossen? Hierover wordt verschillend
gedacht. Als de kerk wel wil meewerken, ziet
de samenllving niet méér dan individuele
christenen die met deze bereidheid een uitzon
dering op de regel vormen. En zo wordt de
vervreemding tussen kerk en samenleving niet
opgeheven.
De ln 1952 Ingevoerde nieuwe kerkorde in de
Nederlandse hervormde kerk was de vrucht
van dromen, gedroomd tijdens de Duitse over
heersing en aan het begin van de Jaren vijftig.
Het woord „apostolaat" dook op, zo ook de
term „Christus belijdende volkskerk" en „oe
cumene Men leefde op de toekomst gericht,
want men beleefde het wonder dat de kerk
haar spraak terugkreeg en onverwacht ging
spreken als een levende kerk.
Volkskerk
De Christus belijdende volkskerk wilde niet
langer een van boven af gereglementeerd en
geadministreerd kerkgenootschap zijn. En wat
bedoelde men met „belijden"? De kerk heeft
behoefte aan voortzetting, continuïteit, tradi
tie, maar tevens aan bezieling, enthousiasme,
aan de Geest. Traditie en bezieling zijn twee
verschillende zaken, die moeilijk te combine
ren zijn; ze zijn onmisbaar, maar lijken onvere
nigbaar
De Christus belijdende volkskerk wees het
eenzijdige negentiende-eeuwse heillgheidslde-
aal af en riep de kerk op tot onmiddelijk
contact met de wereld. De nieuwe term wilde
de twee schijnbaar tegenstrijdige antwoorden:
traditie en bezieling, verbinden. En de auteur
vraagt zich af: hos komt het dat vele gemeen
ten en gemeenteleden thans naar telkens
weer blijkt moeite hebben met het antwoord
dat destijds gegeven was? Hoe kan een kerk
tegelijk even sterk naar bjnnen als naar buiten
gericht zijn? Deze vraag bepaalt het hele boek
van ds Bardeloos. Het zou mij te ver voeren
van de inhoud der zes hoofdstukken verslag uit
te brengen de lezer weet nu waar het over
gaat.
Enkele opmerkingen mijnerzijds tot besluit.
De grote mannen van de kerkvernieuwing van
de Jaren vijftig hadden hun geestelijke en
Intellectuele vorming opgedaan vóór de twee
de wereldoorlog. In de vijftiger jaren waren zij
een tijdlang de aangewezen leiders. Maar dit
duurde niet lang. Want hoe dichter men de
jaren zestig naderde, des te duidelijker werd
het dat de in de oorlog opgegroeide generatie,
de „kinderen van het puin" (Barnard), van een
totaal andere geest waren.
De oorlogshandelingen hadden een gordijn
van vlammen en rook gelegd dat naar het
verleden geen uitzicht meer bood. Het nieuwe
levensgevoel, vaag maar nadrukkelijk Interna
tionaal aanwezig, was a-hlstorisch. zo niet antl-
hlstorisch. Bovendien doken nieuwe en beang
stigend grote vragen op. Ook had er een
schaalvergroting plaats waarop de vroegere
verhoudingen niet waren berekend. Dit ver
klaart waarom de vroegere, utopisch gekleurde
Idealen niet meer aanspraken.
En wat de kerken betreft: deze betHnden zich
ln een soort ontheemdingsproces. Hun plaats
in de samenleving is niet meer vanzelfspre
kend. Het kerkelijk vraagstuk reikt natuurlijk
verder dan de Nederlandse hervormde kerk en
het ligt voor Rome uiteraard anders dan voor
de kerken der Reformatie. Maar dit is een
Ingewikkeld hoofdstuk apart. Wie zich daarin
wil verdiepen vindt in elk geval ln het boek van
ds. Bardeloos waardevol materiaal.
AVONDMAALSDAG
Dit is de dag waarop in veel kerken
het avondmaal wordt gevierd. En
terecht. Het is de dag vóór de dag datf11 or
het lijden in engere zin begint, de
Goede Vrijdag, de dag van de
kruisdood. In de kleine discussie ln u*„i:
onze krant over de betekenis van datf_
avondmaal zullen de deelnemers,
maar ook de lezers, het er mee eens
zijn, dat het avondmaal meer ls dan
alleen aan Jezus denken. Het woord
dat we daarvoor tegenkomen ls:
gedenken. En gedenken of vieren is
meer dan alleen maar denken aan.
Het vraagt de deelname van heel de
mens met al zijn al of niet Le
mysterieuze kanten. Gedenken ls hef8
begin van in beweging komen. Als
God zijn barmhartigheid gedenkt
dan doet Hij Iets aan de nood van de
mens, die daarvoor een beroep op
iHern doet. In de catechismus, die
velen vroeger nog zullen geleerd h
hebben, staat dat het avondmaal een
teken en zegel ls. Heel dat gebeuren
verwijst als een teken naar het
gebeuren van Jezus en heel dat
gebeuren (van het avondmaal)
betekent ook lets van bevestiging,
bemoediging door de Heilige Geest.
Dat gebeuren van Jezus is de inhoud
van de verkondiging van de kerk.
Daarvan is voor wat betreft Jezus
niets uitgezonderd. Zijn leven, zijn
woorden, zijn daden, zijn lijden en
SN F
orde
poli
tdA-\
el var
werl
oloog
tr dit
werk
sieve
dame
h etl
ill vat
daac
orde li
Pvc
Ooij
istelij
ïnzeer
door
werk
hanat
tboek
dood en zijn opstanding. En ook. niet di~en
te vergeten, de beweging die Hij op
gang brengt als een nieuwe
gemeenschap. Maar wat ons betreft
begint 't natuurlijk met: denken aan
Jezus. In Je gedachten verwijlen bij
zijn verhaal, bij wat HIJ voor ons deetjOOrV
en wat Hij voóór ons uft deed. Dat
denken en gedenken heeft lets van
Ingetogenheid nodig, maar geen
plechtstatigheid. Plechtstatigheid
betekent vaak dat Je Jezelf te serleui
neemt en dat kan dan een glimlach
niet tegenhouden. Ingetogen en
gewoon, dichtbij, menselijk. Niet
teveel apart gezet. Markus begint hetP"1^
verhaal met: „Onder de maaltijd nhmf
Jezus brood Huiselljkhied hoeft
hier niet vreemd aan te zijn. Ook
thuis zijn er momenten van
verstilling, dat Je samen naar iets
luistert of dat één iets voorleest.
Vandaag gaan onze gedachten uit
naar die eerste viering, toen Hij sprak,
van de beslissing die naderbij kwam
en die ons leven tot op vandaag
bepaalt.
len
ind
toe;
igelijk
orwaa
an om
veri
lemd i
tie ke:
than a
twerk
tl eer
xnen
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zljderveld (toez.): D.
boom, kand. te Lexmond; te Hengeld^
(toez G. H. Verhaere te BrunssunS|
die dit beroep heeft aangenomen.
Bedankt voor Julianadorp: A.
Langhout te Drogeham.
DEI
Uit
mog
inhu
Ver s,
Itaat
lerwi
ituur
baart
M|naam
Jonge
GEREF. KERKEN
Beroepen te Drachten: A. Hansen
's-Gravenzande.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Lemelerveld: H. v,
Berg, kand. te Hoogeveen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Oud-Beijerland: R. B
gaard te Lelden; voor Waarde:
Blok te Dirksland.
GEREF. GEM. IN NED.
Bedankt voor Utrecht: M. van Be«
te Opheusden.
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Nieuw-Beijerland:
Smits te Giessendam.
Janus
typga1
door
welke
gevaj
Een
staat
entwl
„idet
gen
01
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Sint-Jansklooste
(bijzondere opdracht naar art. 6 KO
godsdienstleraar met bijzondere pal i onz
torale taak aan de reformatorisch lsej,
scholengemeenschap te Rouveen, t<
vens geestelijk verzorger ten dienst )Kove
van de protestantse gedetineerden I |Q.aa
het huis van bewaring te Almelo): I pt.rh.
J. Klein Onsténk aldaar, (verb, berip
bom
Groninger studenten
kerkelijk actief
GRONINGEN (PNHK) Ondanl
de grote en nog steeds toenemend
onkerkelijkheid van de Groninj
studenten, neemt het aantal deeli
mers aan de gesprekskringen van
hervormd studentenpastoraat
Groningen toe. In 1978/79 deden mee
dan zevenhonderd jongeren mee
zo'n vijftig catechese- en gesprei
kringen en werk- en projectgroepenidi
Dgove
rstell
onvc
van
tbond
oorb
en
ikfindei
van
:tie
leer
de b
i van
nge 'c
elne inet
3 he
•eki Is t
De onderwerpen liepen uiteen vt
„bijbelse verkenningen" tot „CLAl r
actiegroep", van „geloven als ervajel
ren" tot „de verlegenheid van de r
tuurwetenschapper", van „medil
tie" tot „marxisme, een bruikbaa
instrument?" Volgens het verslag vi
het hervormd studentenpastors!
over 1978/79 trekken de zondagmol
gendlensten lr de Martinikerk pe
keer zo'n 350 bezoekers. De vespel
diensten, van vijf uur tot kwart voo
zes. worden bezocht door gemiddel
tweehonderd mensen.
Het „wijkjes-experiment" is na
Jaar geslaagd bevonden. Dit exi
ment begon met tien „wijkjes". In
wijkje is één student contactpersi
Deze bezoekt de mensen van zijn
haar wijkje (tien personen die lid zijl N
van de studentengemeente) tenmin k,
ste één maal. Hoe de contactpersool >ri(
daarna het wijk-zijn wil verwerker
kenb. wordt aan hem of haar z«
overgelaten Gedacht wordt aan
men naar de kerk en daarna wilnfi
napraten. samen eten j
discussieavondjes en dergelijke.
hei
lom
en h
aftand
wal
iidsn
aid
gove
mof
tnge
de
ali
HA
:eers
,1»-ieb'
"Hover
Jcen
terle
'teli
verk
een c
ltie v