Toneelschuur in de klem door subsidiëren IKON-televisie over 'tweede generatie' Rein Pol, helder realisme Spits prijkt weer op de Bonifaciustoren "De zenuwen" voor dat examen? Theater ieder jaar vroeger dicht 'n "Gasbel" in uw buik? Marokkaanse kinderen leven tussen twee culturen in En dan nog Informatie over verkeer alleen via radionieuws WOENSDAG 2 APRIL 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE door André Rutten HAARLEM De Toneelschuur in de Smedestraat in Haarlem heet schuur, omdat zij is bedoeld als een eenvoudige werkplaats voor jonge mensen die zelf iets met theater wilden, beroepsspelers en amateurs samen. Elf. twaalf jaar geleden zijn ze er voor beginnen te vechten. 8 in da vijf Jaar beschikken ze nu over drie zalen, een café en kantoorruim ten. Met een subsidie, die aanvanke lijk bulten de drukbezochte work shops zo n 350 voorstellingen per Jaar mogelijk maakte. Na vijf Jaar ls dat teruggelopen tot 250. Niet omdat de subsidie verminderd Is, maar omdat die onvoldoende steeg in verhouding tot de toenemende kosten. De klein ste van de dne zalen is ook daarom alleen als filmzaal ln gebruik (met een goed aansluitend aanbod), de kleine zaal ts al sinds begin april dicht, de middelgrote zaal sluit eind mei Bij de Toneelschuur gebeurt dus het- XeUde gis er bij alle gesubsidieerde toneelgezelschappen aan de hand is. Er wordt al Jaren op het toneel (en op de kunsten) bezuinigd. Min of meer verhuld: de subsidies volgen de kos- tensUJgingen slechts op een steeds groter wordende afstand. Dat dwingt de gezelschappen ertoe hun voorstel lingen duurder te verkopen. Hun uit koopsommen zijn, heeft Frans Lom- merse. coördinator van de Toneel schuur. berekend, de laatste drie Jaar gemiddeld met 50 tot 80 pet gestegen. Zijn totale subsidie steeg per seizoen met drie en een half procent Na an derhalf Jaar draalen stond hij voor een structureel tekort van zeventig duizend gulden Op het ogenblik, be rekent hij. zou hij met vierentachtig duizend gulden meer uit de brand zijn. Zolang die er niet zijn moet hij het seizoen Inkorten en ook tijdens het seizoen voorzichtig program meren Eigenlijk houdt dat ln: een beetje schipperen tussen wat echt goed en wat niet te duur is. Dat betekent, zegt hij, een verarming van het totale the ateraanbod voor Haarlem, een ach teruitgang van het artistieke peil van de Toneelschuur, en een verminde ring van de podiummogelijkheden Juist voor de kleinere groepen Cannegieter, die een wekelijks actie- beraad hield, workshops organiseer- CifCUit de waaruit ook kleinere en grotere produktletjes kwamen Dada. Thy- estes. Europroject. grootte, waarin veel mogelijk ls en ook veel gebeurt. Overeenkomstig de oorspronkelijke opzet zijn er, onder professionele lei ding, vijftien tot twintig workshops per jaar, die altijd boordevol zitten. Zij duren drie tot zes maanden met een of twee bijeenkomsten per week, op maandag en dinsdag. Uitstraling De Toneelschuur ts niet alleen een Haarlemse. of Noord-Hollandse, maar ook een landelijke aangelegen heid. Omdat het. zoals Shaffy in Am sterdam. ook een rol speelt in het ontstaan en de ontwikkeling van juist de kleine groepen. Het is, onge veer tegelijk met Shaffy ontstaan, een van de eerste kleine-zaal-com plexen in Nederland Het is wel uit een Haarlems initiatief geboren, uit de behoefte van Jonge mensen, zowel beroepsacteurs als amateurtoneelspelers, die een eigen werkplaats wilden hebben, een ruim te om met toneel bezig te zijn. Hans Man in "t Veld en Jan van Galen waren daar bij voorbeeld bij. Zij orga niseerden een weekeinde in de voor malige Stadsdoelen, waarin zij veel bijval van de Haarlemse bevolking kregen. Er ontstond een actiegroep van zeven man, onder wie ook Hans Dagelet, Jan Joris Lamers, en Hein Een voorlopig onderdak kregen zij in het Electric Center, een Jeugdhuis op de Bakenessergracht. Een eerste ei gen zaaltje (nu Toneelschuur III) kraakten zij ln het pand aan de Sme destraat. dat eigendom was van Sport en Jeugdzaken van de gemeen te. Er kwamen clubjes bij elkaar, en er was een schietbaan. De Toneel schuur-actiegroep boven ln het zaalt jes organiseerde in het zaaltje voor de weekeinden kleine produkties, waar aan ook Centrum meedeed. Bespre kingen met de gemeente leidden er toe. dat de aktiegroep plaats maakte voor een „rechtspersoon" in de vorm van een vereniging, die het gebouw beheert en exploiteert. Dat ln die periode de toneelgroep Centrum zich uit de gTote schouwbur gen terugtrok en ook ln Haarlem graag de beschikking wilde hebben over een middelgrote zaal. gaf de doorslag bij het besluit van de ge meente dat hele pand te verbouwen en ter beschikking van de Toneel schuur te stellen. Die verbouwing, in 1975 begonnen, leverde een uitstekend complex op met drie zalen van verschillende Het zwaartepunt van het theateraan bod voorstellingen ligt later ln de week. Daar ls „het andere toneel" te zien, groepen van elders, ook veel nieuwe initiatieven, steeds groepjes, die zich voor de eerste keer aan het publiek presenteren. Eigen Toneel- schuur-produkties ook. Dat heeft, wat het publiek betreft, zijn uitstra ling naar de rest van Noord-Holland, ook naar Amsterdam. Samen met het Amsterdamse Shaffy heeft de To neelschuur een „circuit" opgebouwd: de kleine zalen, die er elders in Noord- Holland ontstaan zijn, kunnen uit het aanbod van die twee theaters voor stellingen kiezen, waarbij de provin cie Noord-Holland de helft van de uitkoopsom subsidieert tot een maximum van tweehonderd voorstel lingen per seizoen. Er ls in de Toneelschuur iets tot bloei gekomen, dat zin heeft, maar klem raakt omdat er ergens ln Den Haag (Rijswijk) een automatische rem ln werking ls gezet, die overal in het land, en ook ln Haarlem, bij de „lage re" overheden doorwerkt. Een rem, die alleen maar op geld reageert, en niet op artistieke ontwikkelingen. Zou er niet ergens met een echt to neelbeleid kunnen worden begon nen? In Haarlem bij voorbeeld, dat ln 1974 toch een eerste stap heeft gezet, toen het voor de Toneelschuur koos. Frans Lommerse, coördinator van de Toneelschuur. ADVERTENTIE Overmatige gasvorming in maag of darmen kan een vervelend, opgeblazen gevoel en pijnlijke spanningen ten gevolge hebben. Dat is vaak het geval na het eten van bepaalde spijzen. Neem dan Ceolat.Ceolat kauwtabletten zijn aangenaam van smaak en gemakkelijk in te nemen Ceolat helpt snel en doel treffend een héle opluchting! Uitsluitend verkrijgbaar bi| apotheker en drogist Lees vooraf de gebruiksvoorschriften door Jac. Lelsz KAMPEN Wie 't in het oude Kampen te kwaad heeft gekregen met de vele opgebroken straatjes en steegjes zij een wandeling langs de even ruime als statige Burgwal aanbevolen. Nu is dit geen toeristische rubriek maar een kunstpagina, en daarom voegen we er schielijk het advies aan toe bij nummer 96 halt te houden. ADVERTENTIE Veel mensen hebben voor of tiidens school- en ruexamen wal ze noemen „de zenuwen". Zij kunnen zich minder goed concernreren en maken daardoor vaak onnodig fouten. Gelukkig is ervoor hen Yaldispcri, dat <x>k zonder bezwaar door kinderen gebruikt kan worden. Yaldiv perl ïs een zuiver natuurprodukt uit de va- leriaanwortel. ValdKpert brengt u weer lol rust maar. maakt niet loom of slaperig. aldispcrt dragees zijn gemakkelijk in te nemen. Vraag nadrukkelijk VaMispert. Uitsluitend hi| apotheker en drogist. Lees vooraf de gebruiksvoorschriften Op dat adres, waar Galerie 3 geves tigd ls. exposeert de Groningse schil der Rein Pol. Het is een niet zo uitge breide. maar wel heel fijne tentoon stelling. die de belangstelling van ve len waard ls. Galerie 3 in Kampen ls geen exposi tiegelegenheid, waarvan er dertien in een dozijn gaan. Hoewel de vraag wat, bij voorbeeld, nihilistische kunst is. gemakkelijker kan worden beant woord dan wat christelijke kunst is, probeert zij in alle eenvoud vanuit een biJbeLse achtergrond op dit ter rein te opereren. ZIJ organiseert be halve tentoonstellingen, waarbij van uit die visie geselecteerd wordt, het geen teders goed recht ls, ook discus sies over levensbeschouwing en kunst. Pol (in de avonduren docent aan de Academie voor Beeldende Kunst Minerva te Groningen) is christelijk gereformeerd Het zou natuurlijk dwaas zijn te ver onderstellen dat een dergelijke verfij ning ln kerkelijke komaf in zijn werk tot uitdrukking zou kunnen komen. De man is gewoon een goed schilder, gezegend met een redelijke mate van kunstenaarschap HIJ maakt mooie dingen, heeft ln 't algemeen voldoen de zeggingskracht en hoedt er zich voor wegen te bewandelen, die in zijn oog zouden botsen met zijn christelij ke opvattingen. Na een keer of vijf samen met ande ren tentoongesteld te hebben, heeft Pol nu zijn eerste solo-expositie. Een 25-tal olieverven, hoofdzakelijk por tretten en stillevens. De oogst van de laatste vijf jaar. Pol is een gladschil der. die zich bedient van een helder realisme. Een soort koele zakelijk heid op 't eerste gezicht waaraan evenwel een zeker poëtisch beleven van de dingen ten grondslag lijkt te liggen. Noem het desnoods een onder strenge contröle gehouden bewogen heid. Bij de portretten zijn er twee van voormalige hoogleraren van de Theo logische Hogeschool van de Gerefor- Rein Pol: Kommetje met kastanjes, olieverf op doek, 1979. meerde Kerken (synodaal) in Kam pen. Koole en Wytses. Een opdracht, goed uitgevoerd, naar 't zich laat aan zien. Meer speelruimte was er in het portret van de musicus Wil van Eeke ren en beduidend meer in „Zelfpor tret ln beslagen spiegel". Het laatste is een zeer interessant schilderij. Men zou er over kunnen gaan filosoferen, bij voorbeeld of er enige symboliek achter steekt. Schilderkunstig is het knap. Let eens op de manier waarop de druppels langs het glas lopen. Varkentje De stofuitdrukking is bij Pol vaak erg goed. Dat blijkt met name bij zijn vele stillevens. Hij heeft daarvoor zo zijn eigen reservoir, tot en met een grammofoonplaat en een varkentje op sterk water. In heel weinig geeft hij dikwijls heel veel. Bij voorbeeld „Kommetje met kastanjes"; hier val len schoonheid en eenvoud samen. Wat de kleur betreft, hebben de stille vens veelal iets heel luchtigs. „Mu ziek en schilderkunst", om iets te noemen, een opdracht van de VU- Amsterdam. Tot en met 5 april, op woensdag tot en met zaterdag 14-18 uur, vrijdag tevens 19-21 uur geopend. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Eén op de drie kinderen die in Amsterdam en Rotterdam worden geboren is een kind van buitenlandse ouders: Marokkanen. Turken, Surinamers. Antillianen enzovoorts. Ze worden de „tweede generatie buitenlanders" genoemd en deze breidt zich enorm uit, doordat steeds meer buitenlandse arbeiders hun gezinnen naar Nederland halen. Dit gaat echter gepaard met problemen. Aan de ene kant raken de kinderen vervreemd van de cultuur van hun ouders en aan de andere kant zijn ze nog niet voldoende thuis in de Nederlandse samenleving om daar echt bij te horen en te worden geaccepteerd. Vanavond en vrijdagavond zendt de IKON twee films uit over de situatie waarin veel Marokkaanse Jongeren in ons land verkeren. De film „Anders ln dezelfde straat" van de broers Roger en Robert Bus schots. die vanavond zeven uur. Ned. 2 wordt uitgezonden, gaat over drie kinderen van zeven, acht en negen Jaar die ln Nederland zijn gebo ren. uit een gezin dat op het eerste gezicht meer is aangepast aan onze maatschappij dan de meeste van hun landgenoten. Ze wonen ln een aardig huis met een tuin en ln materieel opzicht hoeven de kinderen niet on der te doen voor hun Nederlandse vriendjes. Uit de gesprekken met de ouders blijkt dat ze de traditionele normen van hun thuisland allerminst vaarwel hebben gezegd. Ze willen hun kinde ren Islamitisch opvoeden en behoe den voor de in hun ogen schaamtelo ze en veel te vrije Nederlandse omge ving. De kinderen spreken echter lie ver en beter Nederlands dan Marok kaans en worden voortdurend heen en weer geslingerd tussen de twee zo verschillende culturen waarin ze op- Speciaal vandaag In Van gewest tot gewest: de Oostrrscheldewerken; tien jaar restauratie van Leidse hofjes: energie uit wind in Schellinkhout bij Hoorn. Ned. I/1R39 Kenmerk (IKON-KRO RKKl over de explosie van geweld In Midden-Amerika en de rol van de kerk in de poli tieke strijd van El Salvador. Ned. 2/19.14 De F.ngelse tv-fllm Lindsev gaat erover hoe ouder* het ver- uerken al» blijkt dat hun kind een open rug heeft. Ned. 129.00 In De Rode Draad van de VARA een eigen reportage over de oorlog met napalm op het platteland van El Sal vador. Hiiv. 2/19.00 In „Het zout in de pap" een gesprek met Heere Heeresma en tijn zoon, twee schrijvers. Hilv. 2 20.20 VARA's consumentenru briek De Vooruitgang gaat over etiketten, waarop meest al zinnige informatie ont breekt en waarop veelal wel reclameteksten staan. Hilv. 2/fc25 groeien. Verwacht wordt dat deze ge neratie op z'n minst ontevreden zal zijn met de wankele positie in onze vreemde maatschappij. In „Anders ln dezelfde straat" komen enkele kenmerken van de Marok kaanse cultuur naar voren, die in het contact met onze samenleving nogal moeilijk liggen, zoals begrippen als schaamte en respect, eer en prestige, de praktische gevolgen van het isla mitische geloof de kinderen moeten op hun vrije middagen naar de koran school, alcohol en roken is verboden. Het gezag van autoriteiten de va der mag op geen enkele manier worden aangetast De makers van de film, Roger en Robert Busschots, zijn cultureel antropologen. Discotheek Vrijdag 4 april elf uur, Ned. 1 komt de IKON-film „Ze zien liever mijn handen dan mijn gezicht", naar een Arabisch spreekwoord, op het scherm. Marijke Jongbloed stelde de film samen Illustratief voor dat spreekwoord zijn de beelden ln de film Jonge Marokkanen bezig met de vuile karweitjes in een fabriek en Jonge Marokkanen die op de stoep van de discotheek staan, waar ze niet binnen mogen, omdat alleen Hollan ders worden toegelaten. Kern van het conflict dat deze Jonge mensen zowel met hun ouders als met de Nederlandse samenleving hebben. ls dat ze bij geen van beide werkelijk thuis horen. De invloed van de wes terse cultuur vervreemdt ze op een onherstelbare manier van hun eigen landgenoten. Oudere Marokkanen houden halsstarrig vast aan hun droom: terugkeer naar Marokko om daar het ln Nederland verdiende geld te Investeren ln een eigen bedrijfje. Ze geloven ook werkelijk dat die droom waarheid kan worden. Maar de tweede generatie gelooft er niet ln, vindt dat een Illusie en ziet geen kans de vicieuze cirkel waarin ze verkeert te doorbreken. In „Ze zien liever mijn handen dan mijn gezicht" komt die vicieuze cirkel benauwend naar voren: de kinderen beheersen hun eigen taal niet goed meer en het Nederlands spreken ze nog zo slecht, dat ze een enorme' achterstand krijgen in het onderwijs op de Nederlandse scholen. BIJ het door Peter Karstkarel LEEUWARDEN Vorige week werd onder grote belang stelling de spits van de Bonifaciustoren in Leeuwarden herplaatst. Het gevaarte van in totaal 80 ton kon in drie hijsen naar boven worden getakeld met de grootste kraan van Nederland, die een giek van 95 meter bezit. De bekroning van de toren die uit een kruis met een haan bestaat, reikt tot 85 meter hoogte en er moest ongeveer tot een 90 meter worden gehesen. Het hijsen ge beurde onder ideale omstandighe den. Wind was er nauwelijks. Er was berekend dat bij een maxima le windkracht van 3 nog gewerkt kon worden en dat terwijl de sta tistieken voor deze tijd van het jaar een gemiddelde windkracht 6 voorspelden. Er hing wel een dich te mist over de stad waardoor de toeschouwers het spektakelstuk in gedempte tonen moesten genie ten. Binnen enkele uren was het gigantische werk geklaard. De dertig meter hoge spits kwam op 3 januari 1976 tijdens een vlie gende storm naar beneden. Een grote windkracht die gedurende een etmaal gewoed had en het herhaald beuken van ongekende windstoten hadden de spantcon- structie ingedrukt. Deze spanten waren direct onder de lood bedek king verrot en hadden hun con structieve functie verloren. Tij dens de herbouw bleek dat ook de verticale stijlen van de lantaarn waar de spits op rustte niet ge handhaafd konden worden. Van boven ingewaterd, waren zij hol geworden en niet meer in staat om de spits te dragen. De torenspits is in drie afzonderlij ke geledingen op het terrein naast de kerk opgebouwd. Men had het werk evengoed ter plekke (op 45 tot 85 meter hoogte) kunnen uit voeren, maar dan had men zeker 50 procent langer over het werk moeten doen. Het siert de aanne mer, Bouw 75 te Workum die het werk als het hoogtepunt be schouwt in zijn nu vijf jaar duren de restauratie-activiteiten, dat de drie delen van de spits perfect in elkaar pasten. De medewerkers van het hijsbedrijf spraken daar hun verbazing over uit omdat er in vergelijkbare gevallen altijd wel gewrikt, gehakt en geschoven moest worden. De reconstructie van de spits met dubbele trans en allerlei decora tieve elementen als hogels, wim bergen en waterspuwers is onder leiding van architectenbureau ir. P. B. Offringa geschied naar de oorspronkelijke ontwerptekenin gen van bouwmeester P. J. H. Cuy- pers. In de eigenlijke draagcon structie zijn overigens wel veran deringen aangebracht; zo is ge bruik gemaakt van uit Denemar ken afkomstige om en om gelijm de houten spanten, elementen die een constructie opleveren die een grote druk kunnen weerstaan Met de hijswerkzaamheden is een roerig decennium van de Bonifaci ustoren afgesloten. In het begin van de jaren '70 was er sprake van dat de toren gesloopt zou worden. Vele groeperingen van geïnteres seerden pleitten voor behoud en ln 1969 werd de Stichting Bonifaci ustoren opgericht die het streven zou bundelen. De parochie kon de toren die aan een grote onder houdsbeurt toe was niet handha ven en droeg deze hoogste torefl van Friesland over aan de ge- meente Leeuwarden. In 1974 werd het hele Bonifaciuscomplex, to ren, kerk en pastorie aan de stich ting overgedragen, waarbij de hoop werd uitgesproken dat kerk en toren tot ln lengte van dagen het silhouet van Leeuwarden zou den blijven verrijken. Er werden plannen tot een forse opknap beurt gemaakt, plannen die plot seling actualiteit kregen toen de torenspits door de stormen geveld werd. De Bonifaciuskerk, een grote basi- licale kruiskerk met een unieke absis met kooromgang werd tus sen 1882 en 1884 gebouwd naar ontwerp van P. J. H. Cuypers, de belangrijkste bouwmeester van het zich emanciperende katholie ke volksdeel. Cuypers had voor de opbouw van de toren gekeken naar de bouwvallige zogenaamde Nieuwe toren in Leeuwarden die in het jaar van de oplevering van de Bonifaciuskerk (1884) werd ge sloopt. Een vrij lage vierkante on derbouw van drie geledingen, draagt een achthoekige stenen lantaarn, die verkleind herhaald wordt met een houten lantaarn die bekroond wordt door een van transen (omgangen met balustra des) voorziene spits. De overgan gen van de verschillende geledin gen worden op harmonieuze wijze begeleid door forse pinakels en hogels. In het uitgebreide oeuvre van Cuypers wordt de kerk en vooral de toren algemeen als een hoogtepunt beschouwd. Nu de spits herplaatst is, moeten nog enkele herstellingen aan het beschadigde dak van de kerk en andere werkzaamheden verricht worden, maar de oplevering van deze eerste fase van de restauratie zal zeker voor de bouwvakvakan tie geschieden. De restauratiekos ten belopen zo'n vier miljoen, waarvan de overheden 90 procent voor hun rekening nemen. Met al lerlei acties heeft de stichting een kleine anderhalve ton bijeen ge kregen, maar er zal nog een kwart miljoen op tafel moeten komen om het project te kunnen finan cieren Marokkaanse jongeren in „Ze zien liever mijn handen dan mijn gezicht". zoeken naar een baan worden ze ge handicapt door een minieme oplei ding en gebrekkige taalbeheersing. Donkere Metten in de Amsterdamse Tichelkerk (Lijnbaansgracht 47, ln de Jordaan) openen vanavond de liturgi sche plechtigheden voor de Goede Week. De Schola Cantorum van Am sterdamse studenten o.l.v. Wlm van Gerven zingen de (eenstemmige) gre goriaanse gezangen terwijl het Am sterdams Vocaal Ensemble o.l.v. Ernst Snel de meerstemmig gezette responsories uitvoert van Marcanto- nio Ingegneri. Ook op de avond van Goede Vrijdag zgn donkere metten, waarbij de meerstemmige responso ries van Gesualdo. Belde plechtighe den beginnen om 21 uur, duren ruim 2 uur en zijn gratis toegankelijk HILVERSUM (ANP) De comman dant van de algemene verkeersdienst van de rijkspolitie in Driebergen, ko lonel A. C. Vogel, heeft besloten dat met ingang van 1 april alleen nog maar verkeersinformatie zal worden verstrekt door de radio nieuwsdienst van het ANP In een mededeling aan alle zendge machtigden heeft hij laten weten dat om organisatorische redenen geen verkeersinformatie zai worden inge sproken door medewerkers van de centrale. Wel is met de radionieuws dienst afgesproken dat ln bijzondere omstandigheden, en dan nog beperkt tot achtergrondinformatie, de rijks politie zelf Informatie zal inspreken. De afgelopen tijd werd door diverse medewerkers van de centrale recht streeks Informatie aan een enkele omroep verstrekt, hetgeen tot ver warring aanleiding schijnt te hebben gegeven. Aan die situatie heeft kolo nel Vogel nu een eind gemaakt. In het vervolg komt de verkeersinfor matie dus alleen vla de radionieuws dienst, niet alleen na de nieuwsuit zendingen, maar ook, zoals trouwens nu evenzeer gebeurt, tussen de bulle tins door. Daarvoor moet de radio- nieuwsdienst dan wel „inbreken" ln de normale radioprogramma's Minister kan zich in kunstbeleid mengen DEN HAAG (ANP) De Raad de Kunst vindt het ongewenst dath( ministerie van Financiën directe vloed kan krijgen op het kunstbeli doordat het over de afrekening van het exploitatietekort van kunstin stellingen kan beslissen. Dit schrijft de Raad in een advies aan de minister van CRM over de ontwerp-begroting 1981 In de huidige begTotingsopzet zijn de bedragen, gereserveerd voor de loon- en prijscompensatie, ondergebracht bij Financiën, zodat gezelschappen voor een deel van hun exploitatiete- j|| kort rechtstreeks bij dit departement jij], moeten aankloppen. Ook waarschuwt de Raad „dat bezui nigingen ln de toch al matig voorzie ne kunstsector uiterst schadelijk zul len zijn". Zij is er tegen dat de afdi ling kunsten in de algemene bezuinij gingsronde wordt betrokken vraagt om een actief kunstbeleii waarin over de omvang van begro tingsposten afzonderlijk kan wordei beslist Voorts wijst de Raad erop dat er in het verleden weinig terecht is geko- men van het scheppen van extra ar- beidsplaatsen ondanks het geld, dat voor werkgelegenheidsprojecten werd uitgetrokken. De Raad vraagt de Minister ln de toekomst met meer inventiviteit en serieuzer te proberen werkloze kunstenaars aan het werkte krijgen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4