KRO in gesprek met von Nell-Breuning Geen blijdschap bij Lidwina en Benedictus Ds A. M. Lindeboom zet strijd tegen het „hokken" voort Personalia Vrije evangelischen willen in IKON blijven Trouw Nestor van katholieke maatschappijleer Conferenties Open dag van bijbelinstituut Tranen over Zuid-Amerlka VANDAAG VOORBIJGANGERS DINSDAG 1 APRIL 1980 TROUW/KWARTET door A. J Klei Drukkerij Fokkena te Surhutzum stuurt me de pas verschenen brochure ..Ongehuwd samenwonen" van de gereformeerde emeritus-predikant A M Lindeboom toe Het is een 21 pagina's tellend geschrift. Waarvan de prijs, de verzendkosten meegerekend, vijf gulden bedraagt Blijkens de mededelingen op een Inlegvelletje dient dit boekje ter vervanging van het voorgaande over „hokken". In zijn Jongste publikatle zet dominee Lindeboom de strijd tegen het „hokken" onverminderd voort. Het verbaast me dat hij de,aanduiding ..hokken" liet schieten voor: ongehuwd samenwonen Hier is sprake van een versluierend woordgebruik en daarmee begeeft de eerwaarde scribent zich op een gevaarlijke weg Ik begrijp best dat een zo keurig iemand als dominee Lindeboom af wil van de enigszins vulgaire term ..hokken", die trouwens toch al meer in onbruik raakt naarmate het verschijnsel zelf gemakkelijker aanvaard wordt Echter, als iemand „hokken" zegt. weten we waarover hij het heeft, terwijl er vormen van ongehuwd samenwonen denkbaar zijn. waartegen zelfs dominee Lindeboom geen bezwaren zal aanvoeren. Ik kan me althans niet voorstellen dat een brave weduwnaar, die nimmer het slaapvertrek zijner Inwonende huishoudster betreedt, onder de toom van dominee Lindeboom valt. Zelf heb ik ln de verre Jaren, dat ik mijn vak leerde en ongehuwd was. samen met de man. die thans mijn zwager ls. gewoond op een zolderetage ln Zuid, en 't lijkt me sterk dat dominee Lindeboom daaraan zondige kantjes zou hebben kunnen ontdekken. Ik heb er enige tijd overzitten nadenken, maar 't valt niet mee een woord te verzinnen dat netter klinkt dan „hokken" en even duidelijk ls. Nu is dit ook mijn zorg niet, want ik koester geen voornemens tot het vervaardigen van een vlugschrift, gericht tegen het „hokken". Met deze laatste mededeling verkondig lk dominee Lindeboom geen nieuws, want deze laat ln „Ongehuwd samenwonen" merken dat hij wat dit aangaat ook niets van mij verwacht. Ik deel dit lot met mijn collega's Cisca Dresselhuys en Kees de Leeuw, en met de theologen professor Rothuizen, doctor Rinzema en doctorandus Speelman. Aan ons wordt president Carter van Amerika ten voorbeeld gesteld die, naar dominee Lindeboom Ln onze krant van 18 februari 1977 las. op een bijeenkomst van ambtenaren heeft verklaard dat.hokken" zonde is. Gelukkig kan dominee Lindeboom voor deze opvatting ook dichter bij huis terecht. Hij verhaalt van „een voortreffelijke preek over trouwen en samenwonen" van zijn collega A. Borman te Assen en citeert daaruit met Instemming het volgende: „En jullie mogen mij een ouderwetse kerel vinden, maar dat geslachtsgemeenschap vóór het huwelijk nodig is om te weten of je bij elkaar past. daar geloof lk geen barst van. Ik zal elk verloofd stel aanraden om te vrijen bij het leven, en dan kom Je er wis en waarachtig wel achter. Laten we onszelf niet voor de gek houden met schoonklinkende redeneringen, die in wezen niet opgaan." Het lijkt me. dat Je met een dergelijk pastoraal advies verloofden Juist het bed injaagt, want waar ligt de grens tussen vrijen bij het leven en geslachtsgemeenschap? Daar moet dominee Lindeboom nog maar eens een brochure tegenaan gooien. Ik kom tot een ander punt. Dominee Lindeboom misprijst in de samenwonenden ook. dat zij geen kinderen wensen. In dit verband wordt duidelijk, dat hij de opdracht uit Genesis 1 vers 28: „Weest vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde" letterlijk neemt en niet trapt in handige uitleggingen als: je uiterste best doen, je volledig inzetten. Wanneer mensen met een lege wieg wijzen op de overbevolking in ons land, antwoordt dominee Lindeboom hun, dat er elders ln de wereld nog ruimte genoeg is: „wie, die ooit op weg naar Spanje door Frankrijk is gereden, zou durven spreken van overbevolking? Ook ln Canada en Australië is nog ruimte in overvloed. Afrika is bevolkt als Europa ln de twaalfde eeuw. Siberië moet nog worden opengelegd en de Sahara kan met behulp van atoomenergie vruchtbaar worden gemaakt." Eén vraag rijst bij deze wereldomspannende beschouwing: wie krijgt de ongehuwd samenwonenden (Want om hen gaat het tenslotte) zo gek dat zij niet slechts een boterbriefje gaan halen, maar ook de koffers pakken teneinde zich ln een der door dominee Lindeboom genoemde gebieden te vermenigvuldigen? Ook hierover zou dominee Lindeboom in een volgende brochure zijn licht moeten laten vallen, en aldus eindigt deze aankondiging van „Ongehuwd samenwonen" met de begeerte naar méér. Me dunkt, Iets beters kunnen schrijver en drukker zich niet wensen. door Pieter van der Ven AMSTERDAM De KRO-televlsle besteedt vanavond (Nederland 2, 22.30-23.20) aandacht aan de Duitse pater Jezuïet Oswald von Nell-Breunlng, „de professor van de arbeiders". In 1931 was het veertig Jaar geleden dat de roomskatholieke kerk het nijpende sociale vraagstuk aan de orde had gesteld ln een officieel document, de encycliek „Rerum novarum" van Leo XIII. De ontwikkelingen sedertdien, wereldoorlog. Mussolini, crisis, waren voor Pius XI aanleiding genoeg om opnieuw een visie op de maatschappij te formuleren. Van een onzer verslaggevers BUSSUM Het „comité" van de bond van vrije evangelische gemeenten ln Nederland heelt zich op het standpunt gesteld, dat de vrije evangelischen niet uit de IKON moetsn stappen. Het comité (te vergelijken met het synode-moderamen in andere kerken) komt met een voorstel in deze geest op de bondsvergadering, die de vrije evangelische gemeenten van 2 tot 4 juni zullen houden in de Lage Vuursche. Plus XI vroeg de toenmalige generaal der Jezuïeten om advies. De „zwarte paus", zoals de bijnaam van deze functionaris wel luidt, was toen de van afkomst Poolse graaf Vladimir Ledochowski. die zijn orde een dert g Jaar lang met straffe hand leidde HIJ raadde de paus aan om een encycllrk te laten ontwerpen door een veelbelo vende. knappe ordegenoot die zojuist een proefschrift had afgeleverd over beurs moraal: pater Oswald von Nell- Breunlng. Von Neel kweet met voortvarendheid van die taak. Hij maakte een ont werp. de paus vulde iets aan over fascisme en corporatisme en zette zijn handtekening. De encycliek „Quadragesimo anno" (het veertigste jaari was daarmee aan de wereld ge schonken. Het werd het basisdocu ment van de katholieke sociale leer. de katholieke vak- en standsorgani- saUes en het katholieke partijwezen Inmiddels ls het weer een halve eeuw later en er ls veel gebeurd. De ency cliek Is vaak verguisd en geprezen en zo mogelijk nog vaker naar de lust ;des harten uitgelegd Onvermoeibaar Wie echter nog steeds onvermoeibaar over de huidige sociale problematiek denkt en schrijft vanuit zijn rooms- katholieke overtuiging dat is dezelfde Von Nell-Breunlng, onlangs 90 Jaar geworden waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwo Haagse Courant met Nieuwe Leldse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hooldrodacteur Jenre Tamminga Directeur mg O Po-tma HOOFDKANTOOR PovtKA 859 lOOO AW Amsterdam WfeautstrMt 131 A/m.efdam lel 020 913456 tele* 13006 postqfc 66 00 00 Bank Ned Oediert r»*#rwign/ 2300 12 574 6emeeeieg«ro Amsterdam xnooo REQIO ROTTERDAM'OOnORECM 3000 AX Roftefdam lot 010-t en berorQrtQ) lef 010-115568 "ctMctwi te* 115700 l Lxtskelend voor REGIO OEN MAAGO.EIO€N 101 2501 CC Den Haag 10' 070*469445 (abonnementen en bezorging) let 070-469445 (redael'et let 070-460864 (uitsluitend voor parkstraat 77 Oen Maag REGtO NOORDOOST-NEDERlANO Postbus 3 8000 AA Zwolle te' 05200-17030 Meamark 56 ZwoDr Per maand 16 98 Per kwartaal 50 95 Per halt jaar f 101 90 Per jaar 20160 aanvraag Tetetorvscha d'acMen Oogave U^-eOencnten 9-19 30 van mjiandeq i m vifdag Oo' .-ondag an 13-20 wv ie-et 020 913456 Oogave een. advenent-es let VO 936866 o> sc»m«eNk aan Uwe Adv aMehng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM ae esMvgen u.tUufemj scftrK De „grand old man" van de katholie ke maatschappijleer ls nog altijd een vruchtbaar publicist. In het maart nummer van het Ujdschrift ,.8tim- men der Zeit" heeft hij uiteengezet ln hoeverre zijn denken in de loop der Jaren veranderd ls. Ook ln het pro gramma van vanavond praat hij met Louis ter Steeg over deze ontwikke ling. Von Nell is een echte geleerde, maar met een sterke sociale bewogenheid. Van meet af aan werd hij gedreven door twee overtuigingen: dat zijn kerk tegenover de arbeiders zwaar in het knjt stond en dat het „goddeloze socialisme" geen katholiek antwoord kon zijn op de problemen. Later raak te hij meer vertrouwd met de vele verschijningsvormen van socialisme en hij begon zich daarover genunan- ceerder uit te drukken. Het is met die katholieke sociale leer best hachelijk gesteld Enerzijds is makkelijk aan te tonen dat er wel iets radicalers valt te bedenken, ander zijds maakte deze leer een eind aan de oude moraal dat de armen duld- zaam moesten zijn en de rijken vrij gevig In de Jaren '30 vonden veel rooms-katholleken die hele sociale leer maar een verdachte rooie rak- kerij Het ging er von Nell wel degelijk om dat de arbeiders zich een volwaardige plaats zouden verwerven Ln het eco nomisch bestel. Het belang van de kerk om de arbeiders binnen haar muren te kunnen houden was daar aan ondergeschikt, meende hl) Hij verzette zich de pogingen ln Duits land om koste wat kost katholieke partij- en vakbondsvorming door te drijven In Nederlandse termen hoor de hij typisch bij de „doorbraak". HIJ raakte vervreemd van de christen democratische kringen en onder houdt veel warmere betrekkingen met de bonden en de SPD Bont De aanhangers van de katholieke so ciale leer vormen een bont gezel schap. „Links" had Je von Nell en anderen, „rechts" vroeger Oustav Gundlach, nu bijvoorbeeld Anton Rauscher. ook allebei Jezuïeten. Gundlach was destijds een belang rijk adviseur van Plus XII. Tot op de huidige dag zijn er aan verschillende Duitse universiteiten leerstoelen voor de katholieke sociale leer, „ChrlstU- che Sozialethlk". Zo was de huidige kardinaal-aartsbisschop van Keulen, Joseph Höffner, lange tijd professor voor dit vak in MÜnster. Hij hoort typisch bij de „rechtervleugel", voor al ook omdat bij hem van weinig menselijke, laat staan sociale bewo genheid sprake lijkt. Dezelfde Höffner reikte als voorzitter van de Duitse bisschoppenconferen tie onlangs aan Von Nell een kerkelij ke erepenning uit. von Nell proefde hierin een duidelijke erkenning van hogerhand voor zijn werk. Het ont roerde hem zeer en dat lijkt buiten staanders misschien wat naïef. Men sen van reformatorische huize heb ben een dergelijke gevoeligheid zel den tegenover hun kerkelijke leiders, eerder nog tegenover hun vorsten. Maar ln de roomse verhoudingen ls zo n zwak voor hiërarchische pluimen niet ongewoon. Dr. Oswald von Nell-Breuning s.J. pij visie dringt zich op: ook die reikt van Vors ter tot Goudzwaard. Ook binnen de kerken zijn er stro mingen die een maatschappijvisie niet afleiden uit bijbel of natuurwet. ZIJ beginnen met wetenschappelijke analyse van bestaande economische verhoudingen. Volgend Jaar kan de gouden herden king plaatsvinden van „Quadragesi mo anno". De huidige paus ls rijk genoeg aan Ideeën en zelfvertrouwen om zijn visie op het maatschappelijk bestel uit te dragen. Nog steeds ls de rooms-katholieke kerk ln veel landen van Latijnsamerika en Zuid-Europa een belangrijke politieke factor. Voor veel problemen UJkt een radicalere aanpak nodig dan wellicht de katho lieke sociale leer te bieden heeft. Dat doet overigens aan de pioniersver- dienste van von Nell geen afbreuk. In 1978 besloot de bondsvergadering, dat de bond ondanks veel bezwa ren zijn lidmaatschap van de IKON zou bestendigen tot 1 januari 1981. Het zou echter een periode van kritische toetsen zijn, gevolgd door een evaluatie in 1980. Het comité vindt het niet fair, nu af te haken, omdat de IKON er blijk van heeft gegeven zijn koers te willen wijzigen en deze verandering mede op vrij evangelisch initiatief werd Ingezet. In juni moet de bondsvergadering be slissen. Drieënveertig van de 47 bij de bond aangesloten vrije evangelische ge meenten waren op de extra bondsver gadering ln Bussum om te praten over het rapport „Demissionair of missionair". Het rapport werd als dis cussiestuk aanvaard. Het beleid ln de 'komende Jaren zal erop gericht wor den, dat de gemeenten meer missio nair worden. Daarbij wordt gedacht aan meer inspelen op de samenleving en aan meer samenwerking met an dere kerken en geloofsgemeenschap pen. Er komen brede werkgroepen ten behoeve van zending en evangeli satie in de gemeenten. Tevens zullen de gemeenten worden gestimuleerd om evangelisatieprojecten op te zet ten. Een voorstel volgend Jaar een Jubileumactle te houden ln verband met het honderdjarig bestaan van de bond werd aangenomen. Analyse Bezwaren tegen de katholieke sociale leer komen in het programma van avond niet of nauwelijks aan de orde. Zowel ln Europa als in Zuld-Amerika hebben reactionaire en sociaal ge richte mensen en regimes zich beroe pen op dezelfde documenten. De ver gelijking met de bijbelse maatschap- Paarsgewijzer, voor predikants echtparen. 21-23 april, Den Alerdlnck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). (herha ling: 1-3 september). Dominee mag Ik u eens vra gen over het toezicht van de ker- keraad op de prediking m.m.v. D. Koole en ds. K J. Velema, voor chr. geref. ambtsdragers, zaterdag 19 april 10 30 uur, Ichtuskerk, Grote Haag 54, Amersfoort. Inl. tel. 05910-26613. Ontmoetingsdag voor gehuwde homofielen (mannen en vrouwen, al dan niet samen met hun echtgeno ten), zaterdag 19 april, Amersfoort. Inl. Radiopastoraat (Tel. 035-15555). De Pastorale kanten van ons jeugdwerk, kaderdag hervormd-gere- formeerde Jeugdbonden m.m.v. ds. W. Dankers. zaterdag 19 april 10.30 uur. De Aker. Putten Inf. tel. 030-785402 BILTHOVEN Voor de eerste maal Aanvankelijk leidde dat onderzoek heeft het Nederlands bljbellnstltuut tot negatieve conclusies. Thans gaat (NBI) te Bllthoven een open dag ge- het onderzoek er van uit, dat de bij houden. De open dag was bestemd belse verkondiging ls gegrond op hls- voor scholieren die binnenkort eind- torische feiten, al zijn die feiten niet examen doen. precies te beschrijven. Er werd op de open dag informatie gegeven over toekomstmogelijkhe den en het praktische werk. In de eerste Jaren was dit bijbelinstituut gericht op de vrije bewegingen zoals de geloofszendingen. Maar omstreeks 1960 is de koers gewijzigd. Men voor ziet nu in de behoefte van de kerken aan middenkader. De leerlingen gaan na de opleiding die drie Jaar duurt, kerkelijk werk doen, godsdienstles en catechisatie geven of christelijk soci aal werk doen. De opleiding tot het geven van onderwijs geeft een derde-, graadsbevoegdheid. Te koop gevraagd: ongewenste baby's' MONTREAL (ANP) Een Ca nadese luitenant van het Leger des Hells heeft in een weekbladadvertentie onge wenst zwangere vrouwen een bedrag aangeboden als zij het kind willen voldragen en af staan aan een kerkelijke in stantie. Hij geeft toe dat het misschien weinig smaakvol is om een contract af te sluiten op een zwangerschap en een kind- Je te kopen, maar het is „nog verschrikkelijker als je besluit een kind te doden nog voor het geboren ls". aldus de heilssol daat Voorzitter drs. A. C. de Oeus wees erop. dat het NBI ln 1948 ls opgericht door mensen die waren gefascineerd door het evangelie. De bedoeling van het NBI kan worden weergegeven door de woorden van de apostel Pe trus tot Christus „Tot wie zullen wij anders heengaan. Gij hebt de woor den van eeuwig leven". Dat ls de kern wat ons ook nu beweegt, aldus drs. De Oeus. Adjunct-directeur ds. H. Noorder- meer gaf een openbare les over het bljbelwetenschappelljk onderzoek. advertentie Tranen om mannen en zonen, die vermoord werden; om kinderen die men niet voldoende voedsel meer kan geven; om allerlei onrecht dat zij moeten ondergaan. Tranen van de verdrukten, de armen, de ellendigen. Tranen van ver driet, van wanhoop en machteloze woede. Geef ze de troost en de kracht van het Woord Gods. Een Nieuwe Testament kost slechts 2.63. Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met verm. NTBr. Herfsttij der vooruitgang. Vanuit zijn christelijke overtuiging schrijft prof. dr P. Nijkamp onder meer over vraagstukken als energievoorziening, milieuvervuiling, tegenstelling tus sen rijke en arme landen, werkloos heid ln eigen land. Uitg. Vuurbaak, Groningen. 265 blz 23.50. Van uitgeverij Querido. Amsterdam: Een Amerikaanse tragedie 4e druk van de roman van T. Dreiser in een vertaling van J. W. F. Werumeus Bu- ning (347 blz - 34.50 Moet je lexen, Nederlandse verhalen uit de jaren zestig en zeventig, gekozen en inge leid door W. van Toom. (263 blz - 17.50). Geurder droefenis, roman van A. Kossmann (372 blz - ƒ39.-). Een Fries huilt niet, roman van G. Krol (130 blz. - 21 50) De bloedende trein, verhalen van B. den Uyl (168 blz - /23.50.(. Als de wolf de wolf vreet..roman van H. Nolthenius (176 blz - 24.50 Van uitgeverij Callenbach te Nijkerk een omnibus waarin twee romans van A. de Vries: De man in de jachthut en Wij leven maar eens. 474 blz - 17.90 (na 1 aug. 1980: ƒ24.50). AO-boekje nr 1808: Lepra van dr D. L. Lelker Uitg. Stichting IVIO. Lely stad. 20 blz 1.90. door Guus van Hemert adressen De door mij meestal zeer gewaardeerde Pieter van der Ven heeft op de 18de en 22ste maart twee bijdragen geleverd die mij niet met blijd schap vervulden. Belde keren ging het over een eeuwfeest van Iets middeleeuws de 600ste geboortedag van Lldwina van Schiedam en de 1500ste van Benedlctus Waar komt mijn ge voel van teleurstelling of stekeligheid vandaan Niet dat er foute of te beperkte informaUe wordt verstrekt. Belde artikelen bevatten veel over het onderwerp plus nog zijlichten naar verwante gebieden. Ook is het niet zo dat je bij hem die ergste vorm van cynisme tegenover het het christelijk verleden aantreft die soms vanuit esthetlsch-culturele hoek komt en de schijn van eerbied heeft: de houding van vroe ger was het indrukwekkend maar nu valt er ln de bijbelse tradlUe geen levenskracht meer te bespeuren Dit is niet de houding van Pieter van der Ven Hij speurt naar wat er aan ztnnlgs en mensen opbouwends leeft ln de huidige fase. en durft op het verleden af te gaan met een serieuze hedendaagse veeleisendheid. Dat is het tegenovergestelde van cynisme. Wat stoort mij dan* Allereerst de koppen „Lldwina heilig en hysterisch" en vooral voor Beneflctus ..Feest van vergane glorie" Oeen van belde verjaardags- of jubileumcadeautjes Ook ln de tekst liggen stenen des aanstoots De traditionele volkshagiografie komt er door de vergelijking met borstplaat wel erg slecht af en dat Schiedam „het saaie Schiedam" genoemd wordt UJkt me overbodig. Wat Lldwina betreft. wordt het belangwekkende boek van P J. Stolk gesignaleerd en weergegeven. De stelling daarvan is dat Lidwina's ziekteverschijnselen uit hysterie zouden voortkomen. Deze zou dan zijn oorzaak vinden ln een combinatie van agressie en binding tegenover haar vader. Van der Ven stelt ons daarvan op de hoogte. Dat ls alleen maar goed. Vanwaar dan de irritatie? Misschien omdat bij een dergelijke moeilijke en op het eerste gezicht onUulsterende kwestie geen extra steekjes moeten komen Zoals de bovengenoemde over de borstplaat, of over de traditionele hagiografie als een „attribuut ln de ideologische trukendoos van de kerk". Dat wordt dan net te veel. Gewoon door de toon. Werkelijk Maar ook bij Van der Vens persoonlijke zinge ving voelde ik weerstand. HIJ schrijft: „Mis schien worden ln haar herdacht en geëerd al die naapiloze vrouwen uit die tijd en andere eeuwen die een lijdensweg op werden gedreven omdat omstandigheden, maatschappij en kerk een werkelijke levensweg blokkeerden". Daar in ligt een suggesUe dat haar weg geen werke lijk leven was Maar als zij daarin heilig, dat ls toch op een of andere manier een persoonlijk heid met grote communicatie, een raadgeef ster. een praatpaal ln Schiedam, is geworden, kan zo'n levensweg wel eens werkelijker zijn dan wanneer ze tegen haar natuur ln een vissers- of redersvrouw was geworden. Mis schien was haar uniekheid Juist dat ze van iets vreselijks iets menselijks maakte. Stolk noemt haar door het overbruggen van het conflict tussen de zachtmoedige vrouw die ze wilde zijn en de heerszuchUge, zelfverzekerde vrouw die ze niet wilde zijn. „een van de Indrukwekkend ste persoonlijkheden van onze geschiedenis". Misschien bedoelt Pieter van der Ven ook niet dat haar levensweg niet werkelijk was. maar hij zegt het wel. En passant moet lk even wijzen op het prachti ge en eerbiedig geschreven artikel van Kees Fens in de Volkskrant van 17 maart over Stolks boek. Daarin maakte hij zich met één meesterworp (namelijk zo'n levensbeschrij ving ls geen historie maar een schrijfprocédé; Lldwina is 'n Eline Vere) van de kwestie af. Maar als de biograaf een huisgenoot is. zoals hier, dan gaat die meesterworp natuurUJk niet op. of maar zeer gedeeltelijk. I Samuel 15 (Absalom) is een ander, historischer genre dan Genesis 1-11. Nee dan biedt Van der Vens benadering toch meer toekomst. Neerhalend Ook bij Benedlctus begon mijn wrevel dus met de kop. die een tegenstelling vormde met de mooie Illustratie van Mare Terstroet: Europa, gregoriaans, vadergestalte. Het artikel zelf weer levendig en vol Informatie. Toch ook hier telkens opmerkingen die mij minimaliserend, om niet te zeggen neerhalend aandoen. De titel Vader van Europa wordt „door de rooms-kat holieke kerk naar voren geschoven" als het een propagandaterm ls. Wanneer ln de dertiende eeuw Franciscanen etc. zich in de steden vesti gen. wordt dat geïnterpreteerd als „de Bene dictijnen misten de boot", alsof het een fout ls. dat ze bleven horen bij de negentig procent van de mensen die niet ln de stad woonden. De benedictijner aartsbisschop van Westminster, Hume, wordt betiteld als „een goudvis die men toch niet alle dagen aan de haak zal slaan". Waarom dit Jargon, dat sugeereert dat men hoger staat dan de mensen of bewegingen waar men over spreekt? „Wie zich op het gebied van de roomse liturgie wilde laten verwennen, toog bij voorkeur naar een benedictijner abdij", ls ook al zo'n opmerking die de besprokene lich telijk belachelijk maakt. Bijna altijd ligt het ln de werkwoorden, die een bepaalde kleur aan iemands activiteit geven, zonder dat dit een voor mij duidelijke functie heeft. Nogmaals, de echte mlnachtig van de traditie vind ik bij Pieter van der Ven niet, ook niet waar het de benedictijnen betreft, dus de hou ding van: het ls mooi geweest maar stelt niets meer voor. Van iets wat zich christelijk voor doet. vraagt hij dat het vitaal blijkt. HIJ gaat op bezoek waar nieuwe benedictijnse vormen zich midden ln het stadsleven vestigen en ondervraagt ze. Maar soms ls het net of hij omwille van een Ideaal dat onze tijd óók niet realiseert, de pogingen en vormen van het verleden gering schat Iets wat vele vanonze tijdgenoten zowel vanuit een kapltallstisch-technologtsche als een marxistische mentaliteit haast tot een tweede natuur geworden ls, maar die een be perking van de horizon tot onze eigen eeuw1 betekent. BIJ herlezing van Van der Vens artikelen blijkt dat hij teveel weet om daar echt in te trappen. Het zit hem ln een paar wendingen Maar ik vermoed dat ik niet de enige ben die zich daaraan bij eerste lezing stootte. Guus van Hemert i.j. uit Nijmegen is priester en publicist. ALS JE NIETS MEER HEBT We stellen de grote wending ln het verhaal van de verloren zoon nog even uit. Hij zit nog ln de misère. Zelfs zwljnenvoer wordt hem ln het verre, vreemde land niet gegund. Een harde wereld voor wie geen geld meer heeft. Een tekening van de sltuaUe die ons niet mag ontgaan. Want zo gaat het. Zolang je wat hebt ben je ln tel en staan mensen klaar om je (ze bedoelen zichzelf) terwille te zijn. Goed. ik weet wel dat er alle mogelijke sociale voorzieningen zijn die het uiterste moeten voorkomen, maar die mensen zijn er toch. Verder van ons af dan. In een nog verder land. Waar mensen echt sterven, omdat niemand meer voor hen opkomt. Maar ook hier vlakbij. Want geen woning hebben ls ook een beetje sterven. Geen baan hebben kan ook aan Je leven knagen. Wat tel Je dan nog mee, als je niet eens kan opgeven waar Je woont? Of. Je moet het antwoord schuldig blijven op de vraag: waar werk je? Zo is dat geregeld in onze wereld. Dat zit ook in dit verhaal. Het ls wel een gelijkenis, maar een gelijkenis tekent het leven precies zoals het ls. Zoals de dingen voorkomen. We laten nog even de betekenis van deze woorden zitten. Dit heeft de mensen zoon hier bij ons gezien. Mensen in de knel. En Hij laat het ons zien. In deze lijdensweek, waarin het duidelijk zal worden wat die stal in Bethlehem voorafschaduwde. Toen geen plaats in de herberg, later geen plaats op de aarde. Een voet daarboven, aan een kruis. Omdat hij niets voor ons had. Hij had niets meer te verteren. Hij bracht ons geen voordeel meer op. Hij had geen inbreng meer. Nou ja, wel een inbreng, maar die paste niet op ons leven. Dat sloeg volgens on nergens op. En daarom: geen plaats ln 't kwadraat Nutteloos beslaat zo iemand volgens ons de aarde. Al heel gauw nadat we Hem met Palmtakken hebben ingehaald. Een echte gelijkenis. (Lukas 15). Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Groenlo: J. AG. van Zanten te Wassenaar die bedankte voor Hemmen (toez.). Aangenomen naar Ridderkerk: J. 8e- ton te Wanneperveen, die bedankte voor Dubbeldam en voor Zierikzee. GEREF. KERK Beroepen te Rotterdam-Delfshaven (geestelijk verzorger verpleeghui» De Rustenburg) mevr. M. J. v.d. Veen- Schenkeveld te Krimpen a.d. IJssel; te Maassluis: M. Mellema te Dieren; te Tiel W. stoker kand. te Am sterdam. Aangenomen naar Mtddenmeer: K. Meijer te Britsum, die bedankte voor Nijeveen. Bedankt voor Waddinxveen: J. P. Ka- kes te Deventer. Beroepbaar: W. Stoker, kand. te Am sterdam. GEREF. KEREKN (VRIJG.) Bedankt voor Zeist: J. Oeerslng te Hengelo (O) voor Zuidhorn: J. Borg- dorff te Bodegraven-Alphen a.d. Rijn. CHR. GERF. KERKEN Beroepen te Lutten: O. v-.d. Groet te Siegerswoude. Bedankt voor ELBURO: G. Bouw te Scheveningen. GERF. GEMEENTEN Beroepen te Hilversum: A. Vergunst te Veen, die bedankte voor Boskoop; te Terwolde en te Kalamazoo: D Hakkenberg te Lisse. Bedankt voor Katwijk aan Zee; J. Mol te Rijssen; voor Oudemirdum: A Hofman te Scheveningen. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Nieuwerkerk a.d. IJs sel: F. Mallan te Rhenen. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Kampen: M. Pronk te Dordrecht. Rechterlijke macht Aan mr. D. B. A. Wissellnk ls op zijn verzoek met ingang van 1 november 1980 eervol ontslag verleend als vice-president van de rechtbank te Utrecht. Mr. A. J. C. Beschoor Plug ls per 13 maart benoemd tot rechter ln de arrondisse mentsrechtbank te Arnhem. Hij was secretaris van de raad van bestuur van de Holland-Amerikalijn. Mr. B. Swanenburg is op zijn verzoek met ingang van 1 september 1980 eervol ontslag verleend als kantonrechter te Enschede. Mr. P. Bender is met in gang van 4 april 1980 benoemd tot officier van justitie in het arrondisse ment Utrecht. HIJ is thans secretaris bij het arrondissementsparket al daar. Mr. M. J. Bruigom ls op zijn verzoek met ingang van 1 september 1980 eervol ontslag verleend ais offi cier van justitie, hoofd van het arron dissementsparket te Roermond. BENOEMINGEN Ir. N Molenaar (55) zal, waarschijnlijk per 1 mei, be noemd worden tot directeur van de landinrichtingsdlenst van het minis terie van landbouw en visserij, tevens secretaris van de centrale cultuur* technische commissie. Hij volgt lr. J. M. Koopman op, !lie op 1 mei direc teur-generaal van de volkshuisves ting wordt bij het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke orde ning. Per 1 april 1980 is ir Th. J Tienstra. directeur der visserijen bij het ministerie van landbouw en visse rij. tevens benoemd tot voorzitter van de organisatie ter verbetering van de binnenvisserij. Hij volgt hiermee de heer D E. van Drimmelen. die per gelijke datum met pensioen gaat, op 'an e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2