Was de Samaritaan een evangelical? Na vijftien jaar terug aan het magistrale orgel 0 S BIJBELS Trouw VANDAAi Dr. J. J. Buskes HUIS/STUDIEBIJBEL KLEINE HANDBIJBEL SCHOOL- en HANDBIJBEL 4 UIT DE KERKBLADEN VOORBIJGANG^ Verwarrend en discriminerend i ZATERDAG 29 MAART 1980 KERK TROUW/KWARTET dooc A. J. Klei De deur zat op de knip. het gas was uit en in volle gemoedsrust beklom ik de trap. Toen ik halverwege was. ging de telefoon. Laten bellen? Nee. overwoog lk. stel je voor dat 't iets gewichtigs is. dat iemand me wil vertellen dat Ir. Jan van der Grtaf kandidaat-voorzitter van de VPRO is. je weet maar nooit. Ik keerde op mijn schreden terug en nam plichtsgetrouw de hoorn op Aan de andere kant van de lijn meldde zich enigszins gejaagd Gielijn Escher: je weet wel. van de Amsterdamse Orgelstichting. Sorry dat Ik je zo laat nog even lastig val. maar ik heb een belangrijke mededeling." Zie je wel!, schoot het door me heen en ik vroeg benieuwd: ..Wat dan?" Nou. dat wou hij eigenlijk liever niet via de telefoon kwijt. ..Misschien kunnen we elkaar morgen ergens ontmoeten". opperde hij. Hierdoor werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld en na een paar kunstgrepen van mijn vak toegepast te hebben, kreeg ik het er uit: ..Feike Asma komt weer spelen in de Oude Kerk. hier in Amsterdam! Hij geeft op tweede paasdag 's avonds het paasconcert." De lezer bemerkt, welk een opwindend leven wij als journalisten leiden. Zoiets zal je maar verteld worden vlak voor 't naar bed gaan! Ik kon dan ook de slaap niet vatten, het joeg steeds door me heen. Felke Asma terug in de Oude Kerk. ..Na vijftien jaar terug aan het magistrale orgel", heeft Gielijn Escher gezet op het door hem ontworpen en her en der aangebrachte aanplakbiljet, maar dit wist ik, toen lk lag te woelen, nog niet. Het klopt. In september 1965 gaf Feike Asma zijn laatste orgelbespeling in de Oude Kerk, die daarna een aantal jaren dicht ging in verband met de restauratie. Inmiddels is de kerk hersteld en we hebben in Amsterdam al een seizoen orgelconcerten in de Oude Kerk achter de rug. Maar wie er ook speelde. Feike Asma niet Uitgerekend hij niet, die hier in de jaren vijftig en de eerste helft van de jaren zestig zijn triomfen vierde. Uit stad en land kwamen de liefhebbers en impressario Cor Stier telde ze bij duizenden. 't Was best aardig hoor. wat we de afgelopen zomer te horen kregen, maar we zeiden wel na elk concert tegen elkaar ..'t Was Felke niet Na deze constatering gaven wij ons over aan beschouwingen over de vraag, waarom Feike ontbrak. De één wist te vertellen dat Feike Asma de oude binnenstad niet meer in durfde, een ander verklaarde dat dit grote onzin was en nummer drie had deze uitleg: Feike heeft hier zijn glorietijd gehad en dat kun je niet terug halen. Enfin, zo tobden we zonder Feike Asma in de Oude Kerk verder. En ziet, nu komt Gielijn Escher als een blijde boodschapper het ons met zijn in paars en groen uitgevoerde affiches verkondigen: Feike Asma na vijftien jaar terug aan het magistrale orgel! Ja maar. werpt iemand bekommerd tegen. Feike Asma is veranderd, hij speelt nu meer zoals gewone organisten. Ho, dit kan wel waar wezen, maar Felke Asma weet wat hij aan het Oudekerksorgel verplicht is. Gielijn Escher heeft mij het programma van het aanstaand paasconcert laten zien en jawel hoor, 't is weer helemaal net als vroeger. Daar Juicht een toon van Jan Zwart, de Cantilene van Rhelnberger. een eigen fantasie over paasiiederen met samenzang aan 't slot. Het kan niet missen! Een jaar of twintig terug had ik een zeer ernstig persoon over de vloer, die mij vroeg: en waaraan herken Je vandaag de dag de christenen nog? Ik antwoordde: aan het bezoeken van orgelbespelingen van Feike Asma! Dit antwoord beviel mijn bezoeker niet, hij meende dat ik aan 't gekscheren was. Dit was in zoverre niet het geval, dat ik altijd blij ben geweest dat Feike Asma zoveel „gewoon" kerkvolk trok, omdat velen langs de weg van een van zijn aanstekelijke liedbewerkingen of zijn meeslepende aanpak van een romantisch stuk bij de muziek zijn gebracht. Kortom, ik hoop dat Feike Asma op tweede paasdag een ouderwets concert geeft en dat zijn luisteraars van heinde en ver komen. Erzijnzo'n vijftienhonderd zitplaatsen In de Oude Kerk, maar Gielijn Escher heeft er vijfhonderd klapstoeltjes bij besteld. En hij begon gebrek te lijden. $la kr «r t)0< jlge J ADVERTENTIE door ds. Rob van Essen Met een „Commitment" (verbintenis) waarin de sociale en politieke verantwoordelijkheid van de christen duidelijk werd uitgesproken, eindigde in Londen het „Beraad voor een eenvoudige levensstijl." De opstellers van dit stuk zijn leidinggevende „evangelicals" uit de hele wereld. In negen paragrafen hebben zij mi lieuverontreiniging. verspilling en schraapzucht aan de kaak gesteld en schuld beleden voor hun aandeel daarin. „Rentmeesterschap" is vol gens hen een fundamenteel gegeven en wanneer mensen geen rechtvaar dig aandeel hebben in goederen en diensten, doet men hun menszijn schade. Daarom neemt men zich voor, land of eigendom ten bate van anderen te gebruiken en samen met de uitgebuite armen op te komen voor gerechtigheid. De verwachting van het herstel van alle dingen bij Jesus' komst, doet hen nu reeds opkomen voor de menselijke waardigheid. De boodschap van het Rijk Gods is in het bijzonder goed nieuws voor de armen, want zij heb ben het meest baat bij de veranderin gen die plaats zullen grijpen. Het offervaardige delen dat de eerste ge meente (Handelingen 4 vers 32-34) kenmerkte, wordt de christelijke ker ken en gemeenschappen ten voor beeld gesteld. Men zegt daarom toe te bidden voor en te werken aan de vernieuwing van „onze" (lees „evan gelische") kerken. In het licht van 800 miljoen hongerlij ders en 10.000 mensen die per dag van honger sterven, is het onverdedig baar als men geen emst maakt met een eenvoudige levensstijl. In de pa- Meer kerknieuws op Pag. 27 waarin opgenomen. De Rotter dammer. 'met Dordta Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Directeur mg O Postma HOOFDKANTOOR Poslbus 859 1000 AW Amsterdam Wioautsvaat 131 Amsterdam tel 020-913456 teie« 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Crediatbank Rekemngnr 23 00 12 574 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus <48 3000 AX Rotterdam tel 010-115588 (abonnement* en bezorging) lel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor REGIO DEN HAAG/LEIDEN ioi I 2501 CC Oen Haag iel 070-469445 (abonnementen en bezorging) iel 070-469445 (redactie) lel 070-468864 (uitsluitend voor advertenties) Parkstraat 22 Den Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLAND (abonnementen en bezorging Postbus 3 8000 AA Z »*o«e ld 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Per maand 16 98 Per kwartaal 50.95 Per hal» jaar 101.90 Per jaar 201.60 Advertonbetanevan op aanvraag Telefonische abonnementenop drachten (zie adressen boven) Opgave »amueeer<ni«n 9-19 30 van maandag t/m vn*Jag Op zondag van 18-20 uur tetat 020- 913456 Opgave mm»-advertenties lel 020-936868 oschnftetfc aan Mm-Adv a'de'ing postbus 433 1000 AK AMSTERDAM ragraal over „Internationale ontwik keling" wordt gesteld dat men de nadruk op ontwikkelingshulp, in- plaats van liefdadigheid, beaamt. „Wij schamen ons erover dat onze regeringen de internationaal vastge legde normen niet realiseren. Men is er ook van overtuigd dat de multina tionals meer kwaad dan goed doen en meent dat deze bedrijven strenger gecontroleerd moeten worden. Vaak belemmeren zij fundamentele veran deringen in de politiek van Derde wereld-landen. In de paragraaf over „politiek en gerechtigheid" zegt men dat de huidige situatie zo onrecht vaardig is dat er belangrijke verande ringen nodig zijn. Armoede en rijk dom, militarisme en wapenindustrie hebben te maken met macht en machteloosheid. De christelijke kerk, als onderdeel van de samenleving, is hoe dan ook betrokken bij politieke vragen. Hoe kunnen christenen dan bijdragen aan de noodzakelijke veranderingen? 1. Gebed voor vrede en rechtvaardig heid. 2. Gelovigen onderwijzen in de morele en politieke achtergronden van de huidige situatie en hun een toekomstvisie geven. 3. Actie onder nemen en in sommige situaties vraagt God dat wij een onrechtvaar dig systeem weerstaan. 4. Bereidheid om wille van Christus te lijden. Het beraaa was even vermoeiend als boeiend. Tachtig evangelicals, van wie velen uit de Derde Wereld, verga derden vier dagen lang van s mor gens acht tot 's a\ tnda tien. De verga dering werd voorgezeten door John Stott. de vitale anglicaanse emeritus, die als vertegenwoordiger van de evangelicals ook sprak op de assem blee van de wereldraad van kerken in Nairobi. Ronald J. Sider, een baptist en hoog leraar in de VS, was een van de stu wende krachten achter deze wereld consultatie. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling van zijn boek: „Rijke christenen in een tijd van hon ger". In zijn openingsboodschap leg de hij al direct accenten die later in het „Commitment" weer terugko men. „Gelovigen moetn niet slechts kiezen voor een .eenvoudige levens stijl' om zo meer liefdadigheid te kun nen bedrijven, ze moeten het ook tegen onrecht opnemen en structure le veranderingen bevorderen." Tussen de lezingen van de deskundi gen door. gaven mensen uit alle delen AOVERTENTIE van de wereld hun getuigenis. Zo hoorden we hoe in Peru. India, Enge land en Amerika ernst wordt ge maakt met de combinatie „verkondi ging" en „sociale betrokkenheid." Een betrekkelijk groot aantal deelne mers is verbonden aan een z.g. „Ex tended household", een leefgemeen schap waarin men leven en bezittin gen met eikaar deelt. Vrijzinnig Veel van zijn gedachten zijn neergelegd in zijn boeken Brood voor het hart B/bels dagboek 5e druk 23,50 Dwarsliggers 2e druk 2f,50 nonconformisten op de levensweg van Ds J J Buskes Kort en goed 2e Druk 14,50 75 vi/l-minuten toespraken Mensen onderweg ƒ14,50 Nieuwe vijl-minuten toespraken Terzijde 14,90 Gfone en uitschot van het heelal 76 persoonliike kanttekeningen God is anders 6e druk 11,50 Verkrijgbaar in de boekhandel ZOMER KEUNING BOEKEN - EOE David Watson, anglicaans predikant in York, waarschuwde ervoor verkon diging en politieke betrokkenheid te gen elkaar uit te spelen. We moeten binnen de gemeente niet polariseren, de leden mogen zich wel specialise ren. Wij evangelicals hebben altijd wel aandacht gehad voor de zondaar, maar niet voor degene tegen wie ge zondigd wordt! Op het punt van de sociale gerechtigheid zijn we „vrijzin nig" geworden. Over de miljarden die aan kernbewapening besteed worden zei hij: „We zijn in een afgrijselijke situatie, waarin lk niet kan zien hoe het ooit gerechtvaardigd kan zijn mil joenen levens te verspillen." Diepe indruk maakte het getuigenis van Dolphus Werry uit het zuiden van de Ver. Staten. De organisatie waar voor hij werkt heeft coöperaties ge sticht in zwarte gemeenschappen, doet medisch werk en verzorgt radio- uitzendingen. De stichter van dit werk werd in de Jaren zestig bijna doodgemarteld door blanke politie agenten. „Heer. sta mij niet toe de mensen te gaan haten die mij haten", bad hij. Dolphus beschreef de struc turen in het zuiden van de VS als een „val." De religie is daar onderdeel van: mensen klappen op zondagmor gen ln hun handen, maar buitengeko men zijn ze nog steeds gevangen. De inleiding van de econoom Donald Hay van Oxford maakte het meest indruk op mij. Door ons leefpatroon, zo zei hij, nemen wij in het Westen onbewust het voedsel van de armen weg. Het Westen wil geen structurele veranderingen. Er worden handels barrières opgericht, zodat de produk- ten van de Derde Wereld ons niet bereiken. Vooral tegen zijn uitspra ken over de multinationals rees aan vankelijk veel verzet. „Monsterlijk", noemde hij ze. Enigszins afgezwakt kwam zijn protest uiteindelijk toch in het „Commitment." Hay typeerde het kapitalisme met: „Als lk slim ben en veel verdien, mag ik beslissen wat ik ermee doe." In de bijbel staat echter het rentmeester schap centraal: Alles is van God en wat ik verdien is niet alleen voor mijzelf, maar bedoeld tot zegen voor allen. Hay vond dat het besef moest worden aangewakkerd dat structu ren veranderen kunnen. Vanuit de deelnemers werd toen opgemerkt dat we hier op de „a-politieke ziel van evangelicals stuiten." Israel Kotoke uit Nigeria, in Afrika werkzaam voor de UNESCO, was blij met de woorden van Hay. „Richt al uw aandacht echter niet op de Derde Wereld", waarschuwde hij. U hebt óók uw achterbuurten, werkloosheid en achtergestelden! Christus' zorg en liefde moet ook bij u „thuis" zicht baar worden. Zet uw politici onder druk: ze doen soms roerende uitspra ken die nergens toe leiden. Zijn broe ders uit de Derde Wereld hield hij voor dat je beter twee uur voor je eigen mensen kunt staan om ze te motiveren, dan twintig minuten om hulp te bedelen in het Westen. We moeten God bidden om uit onze apa thie te geraken. Armoede is er in heel de wereld, zei Rene Padilla uit Argentinië Het is typerend dat hier steeds gevraagd wordt wie de arme is! De barmhartige Samaritaan was blijkbaar geen evan gelical. want hij lenigde de concrete nood zonder erover te theoretiseren. Een deelnemer uit India merkte daar om aan het slot terecht op dat we niet trots naar huis moesten gaan Wrif in het .Commitment' is neer" moet ook in praktijk gehr den!" Ter afsluiting riroc nemers elkaar en hun gebed aan God op H kerken nu wat „evangel: ritanen rijker. Dat is nooit Ds. Van Essen is hervormd predi kant in Amsterdam. in NBG vertaling 1951 in NBG-vertaling 1951. De tekst is gezet in doorlopende regel en duidelijke letter. Indeling in perikopen met opschriften en tekstverwij zingen. Goed beschrijfbaar papier en ruime kantlijn. Voorzien van inleidingen op elk bijbelboek, vier kaartjes en een lijst van eigennamen. In harde band in de kleuren blauw, groen of gebroken wit. Formaat: 17 x 23 cm. Bestelnummer: 019. Prijs: 35,-. Een complete en compacte handbijbel in een praktische vouwhoes. De tekst is gezet in twee kolommen met opschriften en tekstverwijzin gen, 3 gekleurde landkaarten, een lijst van onderwerpen, een jaartallen overzicht en 2 leeslinten. In soepele band in de kleuren roodbruim of zwart. Formaat: 9.5 x 14,5. Bestelnummer 031. Prijs ƒ34,50. Ook verkrijgbaar met handige opzoekflap. Bestelnummer 032. Prijs 37,50. In N G-vertaling 1951. De tekst is gezet in twee kolommen. De perikopen zijn voorzien van opschriften en tekstverwijzingen. Hand zaam formaat en toch goed leesbaar. Voorzien van vier gekleurde kaartjes en extra bijlagen. In soepelé band in de kleuren roodbruin, blauw, groen of oranje. Formaat: 12 x 18,5. Bestelnummer: 034. Prijs: 18,75 Ook verkrijgbaar met handige opzoekflap in de kleuren roodbruin of blauw. Bestelnummer: 035. Prijs:/22,-. Prijzen exclusief verzendkosten. Deze en andere bijbeluitgaven zijn verkrijg baar bij de boekhandel of rechtstreeks bij NEDERLANDS BIJBELGENOOTSCHAP Postbus 620 2003 RP Haarlem Telefoon 023-259501. Mugabe dankt wereldraad van kerken GENEVE (ANP) Robert Mugabe, de premier van de nieuwe republiek Zimbabwe, heeft de wereldraad van kerken bedankt voor diens steun in de strijd voor de onafhankelijkheid van het land. Onlangs heeft Mugabe een delegatie van de wereldraad ont vangen en met gesproken over de toekomstige ontwikkeling van Zim babwe. Aan het gesprek in Salisbury namen ook deel de minister van bui tenlandse Zaken Simon Mzenda, de minister van binnenlandse zaken Jos hua Nkomo en de minister van voor lichting Nathan Shamuyarira. Laatstgenoemde is ook lid van de anti-racisme-commissie van de we reldraad. Na zijn terugkeer uit Zimbabwe zei de secretaris van het wereldraadde partement voor internationale aange legenheden. Nlnan Koshy, dat de ver kiezingen in Zimbabwe niet alleeen een keuze voor de vrede zijn geweest, maar ook een keuze voor „een nieuwe orde." Koshy meent dat de nieuwe regering de wederopbouw van het land zal aanpakken met dezelfde energie als waarmee de strijd voor de vrijheid is gevoerd. ..En toen hij er alles doorgejaai kwam er een zware hongersnoi dat land" (Lukas 15. vers 14)1 catastrofe nadert. Eigenlijk zij! twee dingen. Alles komt altijd elkaar, zeggen de mensen. Z n was op èn hongersnood. Dat eej duidelijk z'n eigen schuld, dat niet. Dat tweede treft trouwen: z'n „vrienden van de goede dai Er staat niet dat die hongersnt door-God gezonden werd, wat bijbel niet zo vreemd zou zijn. komt er wel overheen. Maar hel niet: ramp op ramp. Alleen het tweede is een ramp. Er zijn din| waaraan we wel degelijk iets ki doen, bij voorbeeld ophouden verkwisten en wegsmijten, masj vo tweede hebben we niet in de hai bl Hoewel hongersnood nog weer jfai anders is dan een aardbeving. I|aic kleiner wordende wereld is plaatselijke hongersnood een verdragen schande voor het gel De vader heeft ons het leven geL^t Maar goed, deze jongen overko(ere het. En hij staat weerloos. Het j p< verhaal nadert een dieptepunt, verteller wil zeggen: het kan nii gaan met iemand die zo heil-lot leeft. Je raakt niet alleen alles maar Je hebt ook niets om op vallen. Het onheil maakt zich ni meester van heel zijn bestaan, nu helemaal on-heel. Er staat meer van overeind. Het Is in de vernieling, zeggen wij. In de vernietsing. Teruggebracht tot nulpunt. Geen been meer om oji staan. Er volgt nu een heel vreej zinnetje. „En hij begon gebrek lijden". Gebrek lijden is het ei) van dit bestaan. Tekortkomen, waarvoor wij zo bang zijn. Ik wi niet of het zo bedoeld is, maar vreemde zinnetje staat ook het| werkwoord „beginnen". Hij bei gebrek te lijden. Ik lees met hoti Omdat het om een mens gaat. begon iets in dat gebrek en mei gebrek. Maar ik geef toe, ik leesi onbevooroordeeld. iinl n.I I tnl de totM \o\ •eei in) ietH >eJH '3- Pax Christi en Russische kerk bezorgd ZAGORSK (ANP) Pax Christi. de internationale katholieke vre desbeweging, en de Russisch-or- thodoxe kerk zijn zeer bezorgd over de huidige internationale situatie en overtuigd van de noodzaak hun vredelievende activiteiten uit te breiden. Nog meer willen ze probe ren vertrouwen te kweken tussen volkeren en staten, terwijl ze ook willen blijven pleiten voor de ont wapening. Dit blijkt uit het communiqué dat is uitgegeven na het overleg tussen Pax Christi en de Russische kerk over de rol van de theologie bij het bevorderen van de vrede. Het over leg vond plaats in het Russische Zagorsk en was een voorbereiding op een conferentie van de vredes beweging en de Russische kerk in Moskou dit najaar. In de delegatie van Pax Christi zaten vertegen woordigers uit Nederland, Italië, Groot-Brittannlë en de Verenigde Staten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK 'an Beroepen te Bergen op Zoom ©rs D. J. Monshouwer te Haarlem-' ten; door de prov. kerkverg. Holland tot pred. voor bgw.feei (coördinerend staffunctionarismi stichting voor maatschappelijkn zijn in Zuid-Holland): P. Lootif*^ Schoonhoven (deelgem). GEREF. KERKEN (VRIJG.). Dig Beroepen te Hoogeveen: H. J. l&n te Bedum. jp, CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming tot»er predikant (standplaats Bergen-ltei W.Dtld): A. Bakker te HengeHg, benoeming tot godsdienstleraaLg bijzondere pastorale taak (chr. lengem. MAVO-LTO) te Rou Staphorst en de benoeming air telijk verzorger in het huis van F ring te Almelo (part-time): D. J-lvT Ostenk te Sint Jansklooster. GEREF. GEMEENTEN JJ1:. Beroepen te Hoogeveen: C. v. cf J te Yerseke. P C( Bedankt voor Ridderkerk: J. 1PJS Rijssen. Imp jn c b Het breed moderamen van de genera le synode der Nederlandse hervormde kerk heeft zoals wij al eerder be richtten zich uitgesproken tegen een „kerkelijke bevestiging" van ho mofiele relaties, in een brief aan de classicale vergadering van Gronin gen. De tekst van deze brief ls nu gepubliceerd in het blad Woord en Dienst, waaruit dit fragment: Het moderamen van de generale sy node meent dat een verwijzing naar de kerkelijke huwelijksbevestiging met betrekking tot homofiele relaties verwarrend en discriminerend is. Ver warrend omdat de huwelijksbevesti ging gestoeld ls op een grote veelheid van bijbelse gegevens, die de unieke relatie tussen man en vrouw betref fen; discriminerend omdat juist zo de homofiele medemens niet ln eigen waardigheid wordt aanvaard, maar aan anderen gemeten. Een ceremonie die een parallel vertoont met de ker kelijke huwelijksbevestiging belaadt een homfiele relatie met een oude traditie, die nu juist niet op deze relatie slaat. Het verbaast ons dan ook niet dat vele homofielen een der gelijke ceremonie ten enen male af wijzen. Daar komt nog bij, dat een dergelijke daad al snel tot een de monstratie wordt van eigen recht en wettigheid waarvoor ambtelijke han delingen zich slecht lenen. Met deze afwijzing is overigens nog niet veel gezegd. De vraag of een homofiele relatie in de gemeente een plaats kan krijgen en hoe die plaats dan zou kunnen zijn, is daarmee nog niet beantwoord en daarom ging het u nu juist. Het moderamen heeft daarover geen afgerond oordeel. Ook de handreiking voor het Pastoraat aan Homofielen van de Raad voor de Herderlijke Zorg overigens geen officieel stuk pleit niet zonder meer voor een kerkelijke bevestiging van homofiele relaties, maar voor een uldig zoeken naar de adekwate n van pastoraat. Het zou heel kunnen zijn, dat de voorbede ie gemeente voldoende ruimte omdat de nadruk niet mag ien te liggen op de een of andere bijzondere gebeurtenis, maar op de erkenning van de gemeente dat er liefde in haar midden wordt gevon den en dat daarover dankbaarheid bestaat. In de voorbede erkent de gemeente de kwetsbaarheid van alle relaties en draagt die aan God op. Het pastoraat is die funktie van de gemeente waardoor mensen hun ei gen plaats in de gemeenschap vin den. Wij pleiten daarom, in overeen stemming met vele stemmen van ho mofielen zelf, voor een eigen doorden king van hun situatie en voor vor men. die niet zo massief zijn dat zij de nodige reflektie eerder verstoren dan dienen. En daarbij vragen wij dat in onze gemeenten nl. op die plaatsen waar mensen werkelijk samen leven samen wordt doorgezocht naar wat God van ons vraagt. In dat zoeken zullen zeker onze homofiele zusters en broeders ons kunnen helpen met inzichten en ervaringen die ons allen kunnen verrijken. Rechtzinnigheid Ds. M. P. van Dijk in het confessio neel-gereformeerde maandblad Credo: We zouden de stelling willen verdedi gen: een rechtzinnigheid die niet of niet langer maatschappij-kritisch is is geen rechtzinnigheid, ze heeft haar karakter, haar wezen verloochend. De ware, de echte rechtzinnigheid is so wie so maatschappij-kritisch of ze is geen rechtzinnigheid meer. ul X Twee werelden In het Gereformeerd WeekblaL de gereformeerde bonders) breif W. van Gorsel in het Brabantse T je Wijk bij Heusden verslag uj J. zijn ervaringen als synodelidL het slot: Een persoonlijke ontboezemirt "B slot. Na de synodevergadering*^ keer voor het eerst aan het eini de week, was het me een ii vreugde, 's zondags weer op de te staan en de gemeente vergat, zien rondom het Woord. Er isTT geen groter tegenstelling denMge 's zaterdags de kerk in zijn geh zien in haar hoogste vergader 's zondags de gemeente te zien AOVERTENTIES ZEG ME WIE UW VRIENDEN ZIJN Een reis naar de landen, waar de heilsgeschiedenis zich afspeelde en waar de bakermat van onze beschaving gevon den wordt, maak je graag in goed gezelschap! Gelei op het publiek, lol wie wij onze advertenties richten, treft u zulk goed gezelschap vermoedelijk aan bij reizen, die THACIR organiseert! Cultureel belangwekkende THeologlech verantwoorde lereél Archeologisch Interessante Reizen Vraag geheel vrijblijvend onze brochure met informatie over reizen naar: EGYPTE - ISRAËL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME. OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR" Europalaan 14, 3844 AV Harderwijk. Telefoon: 03410-21989. (U mag ons ook s avonds en op zaterdag bellen Wi| zijn maar klein, daarom moeien we beier on3 bes! doen1) H tii w eredienst. Het zijn gewoon tw« Vir schillende werelden. Zó groot afstand geworden tussen de t.t-j het grondvlak. Zeker, ook in der dere vergaderingen der kerk h we onze plaats in te nemen, wt 8 dat van ons wordt gevraagd. nodig hebben we daar onze inbi k<?r geven. Maar het is soms zo ontir™ gend en frusterend. Maar he van de kerk klopt in de gemeei het heiligdom, waar 't volk ver is". Laat dan ook déér voortcf0®' het gebed opgaan dat de Heré. 1 ontferme over Zijn Kerk en h^^J rugbrenge tot de waarachtige en vreze van Zijn Naam! elz. b Een origineel bellldenlsgeschenlr I H van Ent GELOVEN IN GEDICHTEN. Een nieuw boek dal poëzie toegankeli|k maakt voor iedereen' Hel bevat veertig gedichten van bekende auleurs met als onderwerp het geloof. De samensteller wijst op de veelzijdige benadering van religieuze onderwerpen die voor de lezers erg bevrijdend en verhelderend kunnen zijn. Op de linkerpagina is hel gedicht opgenomen op do rechter de verklaring. De schrijver geeft inhouden weer. geeft verbanden aan en vestigt de aandacht op woorden en zinnen, die een aehelm verbergen pbfc. 11,90 (verirrf/obeer In da boakhandal) Postbus 84176. 2508 AD s-Gravenhage Rein en onrein Uit de vragenrubriek van het Israëlietisch Wéekblad („Pesaf het Joodse Pasen): Vraag: Mag men een vaatwasi No iam rch hl Zijl ne kosjer maken voor Pesach j neer men die het gehele jaai gebruikt. Hoe wordt dit geda met wat voor afwasmiddelen k dens Pesach tafelgerei worden 2 wassen. Antwoord: Om een vaatwasmèn t te kosjeren, moet men die op t va male wijze in werking stellen, zonder keukengerei erin. Het allerbeste echter aparte rekk ;^ei hebben voor de Pesach. Wat 1 wasmiddel voor de Pesach moet men er zorg voor dragen geen gist bevat of produkt< daaraan zijn ontleend „Uit de Kerkbladen" wordt vandaag voortaan op zaterdaf bliceerd. Uj ll eila idci en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2