Amsterdam vol muziek door alle eeuwen heen Zuid-Afrika twintig jaar na Sharpeville Luisteren naar een tentoonstelling IKON-radio op zondag En dan nog VARA brengt vanavond filmkomedie Vrolijke verschijning handelt in paardemest Gestolen Van Gogh duikt weer op Ongetwijfeld Oxford! TT* - ZATERDAG 22 MAART 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Het VAR A-programma De Ombudsman onderwerp ste rilisatie aal in de plaats ko men van het natuurprogram ma „Leven en overleven". Ned. 2/19.25 In de „Alles is anders show" (KRO) discussiëren de NVJ- voorxitter en de hoofdredac teur van De Tijd over de vraag of journalisten tijdens sta kingsacties kunnen eisen dat hun krant alleen stakings- nieuws opneemt; de nieuwe speelfilm „Een tip van de sluier": Radio Stad tijdens de rellen; Barry Hughes, die vindt dat Nederlandse voet- halverslagen niet deugen. Ned. 121.53 Achter het Nieuws van de VARA heeft een eigen reporta ge over het Zweedse refendum over kernenergie; verder de sociaal-economische situatie in Nederland. Ned. 222.40 Minister Wiegel is gast in „In de rooie haan". CD A-Ka merlid drs. M. van Rooijen en de PvdA-voorxitter, Max van den Berg. worden geïnter viewd; een enquête n.a.v. het aftreden van Andriessen over de positie van D'66; reacties van het FNV op het loondehat. Hilv. 1 13.00 Helen Reddv show Ned. 2/15.35 Op de grens van bos en wei. natuurdocumentaire van de bekende Limburgse natuurfil- mers Nijsten en Erkens Ned. 2/16.30 Klem. het programma over maatschappelijke problemen gaat over werkloosheid Ned. 2/17.40 Vlinders eerste afleve ring van een comedyserie over een tandarts die vlinders spaart Ned. 120.50 Thuis best met Jasperina de Jong hoogtepunten'uit de gelijknamige theaterpro- duktie Ned. 121.20 Op hun pik getrapt Koot en Bie schoppen wild om zich heen Ned. 221.25 Offenbachs vertellingen-re vue van Jeróme Savary met muziek van Jacques Offen bach Otsl. 120.15 Kerkdienst vannit de geref. Nassaukerk in Amsterdam, waar ds. B. Ledegang voorgaat Hilv. 2/10.00 door Franz Straatman AMSTERDAM Gisteren ontplooide zich in de lucht boven Almere een nog niet gehoord geluid: dat van de 47 klokken in de nieuwe (middelgrote) beiaard. Een oud instrument dat even nieuw is als de nieuwe huizen in oud-hollandse stijl die te zamen een nieuwe woonkern en leefwereld vormen aan de zuidrand van de Flevopolder. Van het besef dat een stad zonder klanken, zonder muziek géén levende stad is. moeten onze burgervaders vroeger terdege doordrongen zijn. an ders hadden ze nooit zulke kapitalen uitgetrokken voor zoveel klokkenspe len in allerlei stadstorens. Met name Amsterdam kreeg er een opvallend levendig en muzikaal gezicht door. waarbij de naam Hemony steevast opduikt. Zij ontdekten in de zeven- tlende eeuw de methode om klokken haarzuiver te stemmen zodat het ech te muziekinstrumenten werden. Geen spoor Sindsdien mengen de carillons zich met de violen, fluiten, gitaren, draai orgels. harmonica's, trompetten en trommels die bedelaars, hippies en vergunninghoudende straatmuzikan ten al eeuwenlang door de Amster damse straten, langs pleinen en grachten laten klinken. Ze kwamen, ze verdwenen, geen spoor achterla tend Alleen de klokken bleven han gen een spelen nog. Waar bleven al die musicerende men sen. hun instrumenten? Wie in Am sterdam kan vertellen waar bijvoor beeld dat groepje Volendammers bleef, dat vroeger in klederdracht op •de Nieuwcndijk en in de Kalverstraat tegen Sint. Kerst en Nieuwjaar, spe lend het geld verdiende dat In andere jaargetijden vissend werd binnenge haald? Er is iets van terug te vinden op de tentoonstelling „Muziek in Am sterdam". te zien in het Amsterdams Historisch Museum. Zo gauw iets in een museum wordt geset. is het voorwerp dood Dat bit tere feit kan geen tentoonstellingsin richter verdoezelen, hoe knap hij ook met ruimte, licht, foto's, televisie. Ja zelfs met levensechte poppen werkt En niets is zo dood ais een muziekin strument in een vitrine, een hobo. een fluit, een viool; of een klavecvmbel Van onze radio- en tv-redactie AMSTERDAM Het was gisteren twintig jaar geleden dat in het Zuidafrikaanse Sharpeville een bloedbad plaatsvond toen een opstand van protesterende Afrikanen gewelddadig werd neergeslagen. Sharpeville werd een keerpunt in de stilte rond het Zuidafrikaanse apartheidsregime: het actieve verzet te gen de onderdrukking in Zuid-Afrika nam toe. In Nederland ontstond het Comité Zuid-Afrika van Buskes. Roskam en Voogd In kerkelijke kring is de dag van morgen uitgeroepen tot Zuidelijk Afrika zondag Het IKON-radio-pro- gramma van zondagmorgen van 10- 12 uur op Hilversum 2 staat daarom geheel In het teken daarvan de kerk dienst. om 10 00 uur vanuit de Nas saukerk is gewijd aan de situatie in Zuid-Afrika. De Wilde Ganzen, om 10.45 uur. vlie- Van 8 tot 15 april zal in Noordwij kerhout de zevende conferentie van de Esta worden gehouden, de Euro pean String Teachers Association Aan de conferentie die plaatsheeftop de Leeuwenhorst, wordt deelgeno men door concerterende strijkers en st rij kers-peda goger uit 15 Europese landen. Prof. Max Rostal ls president van de Esta en als landelijke voorzit ters fungeren onder meer Yehudi Me- nuhln. Wolfgang Schneiderhahn. Ja- nng Walta en Siegfried Palm gen voor gezinnen in Zuid-Afrika die in moeilijkheden zijn door de strijd tegen de apartheid. In het 70-minuten durende programma „De andere we reld van Zondagmorgen" wordt daar na om 10.50 uur in een rechtstreekse uitzending met mensen uit de Zuide lijk Afrika Beweging, de vakbond, hulporganisaties en kerken de balans opgemaakt van twintig jaar actie voeren voor Zuidelijk Afrika. Daarbij komen vragen aan de orde als; Wat is de invloed van de veranderingen in de buurlanden op de situatie in Zuid- Afrika en in hoeverre heeft Zuid-Afri ka blokkerend gewerkt voor verande ringen in buurlanden'' Op welke wijze verhindert het bedrijfsleven ontwik kelingen. en hoe verder met de solida riteitsbeweging? Voor de discussie zijn onder meer uitgenodigd: Joop Voogd (PvdA-Ka merlid). Karei Roskam (buitenland commentator VARA). David de Beer (werkgroep Kairost. Sietse Bos gr a (Komitee Zuidelijk Afrika). Pim Juf- fermans (Anti-Apartheidsbeweging Nederland). Tom Draaisma (Interker kelijke Coördinatie Commissie Ont wikkelingssamenwerking). en Dik de Oraaf (kaderlid FNV). Speciaal vandaag Speciaal morgen met het bordje NIET AANRAKEN op de aan één arm verlamde bedelaar de toetsen Lang leve de bezoeker die kennen we alleen dank zij een pren- toch. spiedend of er nletnet een bewa- tje, maar de pracht hobo met Ivoren ker kijkt, vlug een toets Indrukt, ringen en zilveren kleppen van bou- „ping en voorzichzelf jubelend vast- wer Hendrik Richters, ligt achter glas stelt; hij doet het! te pronk. De inrichters van ..Muziek in Amster dam" (musicoloog Siewert Verster, vormgever Jaap de Grote en foto graaf Pieter Boersma) zullen zich flink achter het oor hebben ge krabt toen de directie van het Amsterdams Historisch Museum hen vroeg een tentoonstelling te maken over het Amsterdamse muziekleven. Hoe breng Je iets over op het oog. dat voor het oor bestemd Is0 24 uur muziek De museumstaf was de samenstellers al voor geweest door zich af te vragen of geluid wel in een museum hoort. Omdat het antwoord positief was, konden zij zonder gewetensbezwaar een menigte van hoofdtelefoons tus sen de kijkpunten aanbrengen die, alles achter elkaar. 24 uur geluid pro duceren: beiaardkianken, strijkkwar tetten. cabaretliedjes, kerk- en straatorgelmuziek, pianogeplngel. marsmuziek, pop en jazz. Van alles wat, net als voor het oog; hele mooie, zeldzame instrumenten, naast pren ten, modellen, affiches, muziekdruk- werken Het zal menigeen verbazen hoe inten sief en veelzijdig dat muziekleven sinds de zestiende eeuw is geweest in kroegen, kerken, zalen, salons en straten: het was er nooit stil Opval lend ook hoe vaak juist buitenlanders daartoe de eerste aanzet hebben ge geven als Instrumentmaker, muziek drukker. componist, muzikant. Maar het is steeds van de betere soort mu ziek waarvan de beste herinneringen bewaard zijn. De eenvoudige fluit van Enkele luistercabines bieden, com fortabeler dan de hoofdtelefoons waar te weinig zitgelegenheid bij is. fraaie voorbeelden van barokmuziek in de afdeling die duidelijk historisch gericht is. ook door de aankleding met veel warme kleuren. Het genot kan alleen wreed worden verstoord als het opgestelde draaiorgel of het Carillon (prachtig te bekijken hoe een beiaardier zijn instrument bespeelt en hoe het mechaniek werkt) gaat spelen, want die maken in de kleine ruimte een leven als een oordeel. Horendol En wie dacht om. aangestaard door de meer dan levensgrote foto van Marius Flothuis per hoofdtelefoon rustig naar diens strijkkwartet opus 44 te luisteren, wordt belaagd door de Zangeres zonder naam of een pop groep die vrij in de ruimte klinken. Dat is de afdeling twintigste eeuw. aangekleed in gouden en zilveren wanden en met aan- en uitfloepende lichten. De tentoonstellingsinrichters komen hier dicht bij het echte leven; geluk kig bieden zij de bezoeker die horen dol denkt te worden, letterlijk uit komt Boven een witte gordijnen- wand hangen de bekende lichtbakjes UIT die in alle schouwburgen en con certzalen verplicht branden. Wie deze gordijnen wand passeert, kijkt ver rast tegen een volgende indentieke wand aan met nogmaals UIT. Een grap. of echt uit? Inderdaad het einde van de tentoonstelling. Wie ook dat gordijn openslaat, stapt stilte binnen Héérlijk, rust. En tegelijk zie Je je zelf in een metershoge en brede spiegel wand. Het echte leven in eigen persoon. Hare krishna Een paar stappen nog en je staat weer in de Kalverstraat. op de Nieu- wendijk. het echte leven ln duizend voud. Pratend lachend, mokkend, een enkeling zingend al of niet om geld. schuift het voorbij. Soms wijkt de menigte even uiteen voor dat won derlijke troepje kaalgeschoren boeddha-jongens dat dansend van hare krisjna zingt (de tentoonstelling laat ze onvermeld). Even verderop zeurt de harmonica van de blinde man die altijd, weer of geen weer. met zijn sullige hond voor C &t A zit. Boven alles uit kaatsen de hoog ge stemde klokjes in de voorslag van juwelier Siebel. En terwijl het oor tellend even blijft hangen aan de uurslagen van de Munttoren, rust het oog op een affiche van het Concertge bouworkest. Werkelijk: op straat en in de zaal gebeurt wat ln het museum (en op de plaat) ai is gebeurd. Voor informatie en verkoopadressen: Bendien/Smits De Nederlandse Modemakers 05490-12345 Gene Wilder als de romantische held en Margot Kidder als zijn wispelturige geliefde. Van onze radio en tv-redactie HILVERSUM „Quacker Fortune heeft een neef in de Bronx" is de lange titel van een filmkomedie die de VARA vanavond van 20.52 tot 22.10 uur uitzendt op Nederland 2. De oorspronkelijke titel is „Quackser Fortune has an cousin in the Bronx" en is geregisseerd door Waris Hussein. Gene Wilder, in Nederland bekend door zijn rollen in films als „The Producers" en „Young Frankenstein" speelt de hoofdrol van een jonge onbekommerde Ier. Deze vrolijke verschijning verdient in Dublin de kost met de handel in mest. Paardemest die hij op straat verzamelt en vervolgens verkoopt aan huisvrouwen die er op hun beurt hun rozentuintje mee bemes ten. Ook in Dublin staat de tijd niet stil en de paardewagens worden ver vangen door het gemechaniseerde vervoer. Quackser kan kiezen; of in de mijn werken of emigreren naar zijn neef die in Bronx leeft. In de tussentijd kruist ook nog een knap pe Amerikaanse dame zijn pad en dat levert ook de nodige problemen op Hoewel de film nu niet direct een hoogvlieger is, wordt de kijker toch prettig onderhouden. Prachtige plaatjes van de armoedige sloppen wijken in Dublin worden afgewis seld met beelden van de activiteiten van de man die op straat de paarde- poep moet oprapen om op die ma nier aan de kost te komen. Het verhaal is niet zo belangrijk, het is aardig en hier en daar senti menteel, maar het is een genot Gene Wilder bezig te zien. Wilder is in Amerika, Engeland, maar ook Ne derland in korte tijd razend popu lair geworden. Hij wenst zich niet te worden aangesproken als een ko miek. Zelf noemt hij zich een seri eus acteur die toevallig vaak komi sche rollen speelt Wilder ziet er grappig uit: een cor pulent figuur, grote blauwe ogen, een grote bos rood kroeshaar en een roze huid. Hij is het eeuwige kind dat altijd in problemen verzeild raakt. Hij is 45 jaar maar het blijft een jongen De laatste film die van Gene Wilder in de Nederlandse bioscopen te zien was heet „The World Greatest Lo ver." Andere films van Wilder die in de jaren zeventig veel succes oogst ten zijn „The Producers", „Blazing Saddles", en The Adventure of Sherlock Holmes Smarter Brother. De laatste film regisseerde hij zelf, hij schreef het scenario en vertolk te samen met Mary Feldman de hoofdrollen. Met Feldman werkte hij ook samen in Young Franken stein. Een andere belangrijke fi guur in zijn loopbaan is regisseur Mel Brooks die van Wilder een ster maakte door hem een rol te geven in de western-parodie Blazing Saddles. Een nog grotere hit werd Young Frankenstein waarvoor Wilder het scenario schreef en Brooks voor de regie tekende. Van onze kunstredactie CAIRO Een stilleven met klapro zen van Vincent van Gogh, dat bijna twee jaar geleden werd gestolen uit een museum in een voorstad van Cai ro. is via Koeweit ln Egypte terugge komen. In verband hiermee zijn drie mannen aangehouden die van de diefstal worden verdacht. Gebleken is dat zij het schilderij met zijn ge schatte waarde van 5.5 miljoen gul den. na verschillende pogingen niet konden doorverkopen. Het is nog niet duidelijk geworden hoe het schilderij weer bij zijn eigenaar ls teruggeko men. Van Gogh schilderde het stille ven in 1887, drie Jaar voordat hij op 37-jarige leeftijd zou overlijden. Het doek stelt gele en oranje bloemen in een donkere vaas voor Tot 7 juli. dagelijks geopend van 9.30-17 uur, op zondag van 13-17 uur. Ter begeleiding van de tentoonstel ling is een speciaal nummer versche nen van „Ons Amsterdam", maand blad voor Heemkennis dat zeer in formatief en verhelderend is. ADVERTENTIE Origineel ontwerp. Briljante stofkeuze en afwerking. Binnenwerk met body... Dit kan gewoon niet anders dan een Oxford kostuum zijn! De ongeëvenaarde Beterkleder- pasvorm verschaft u zekerheid: dit is een produkt van de Nederlandse Mode makers. Kleer- makerskwaliteit voor een betaalbare prijs. Oxford. Gelukkig minder zeldzaam dan de kwaliteit doet vermoeden. Onder de naam Beterkleders vindt u er een selekte kollektie van in elke betere mannenmodezaak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4