De lange weg terug tsruid-Afrika's nieuwe kruisvaarder te BDAG 22 MAART 1980 TROUW/KWARTET IS „plastic towns" die tijdens de oorlog om isbury heen zijn verrezen, beginnen leeg te en. Mensen die de oorlog op het platteland vluchtten en dan maar liever onder een stuk jtic bivakkeerden in de betrekkelijke veiligheid i Rhodesië's hoofdstad, willen terug naar het l van hun voorvaders. bt ze daar aantreffen is nauwelijks beter en vaak lfs slechter dan wat ze achterlaten. Geen huis ter, geen school voor hun kinderen, hun vee dood en opgegeten, het land verwaarloosd en dus tn eten. Het zal lang duren voor Zimbabwe wat dit reft weer lijkt op het Rhodesië van vóór de rgeroorlog. Hans Masselink IBUITENLAND busstation in Harare, een te buitenwijk van Salisbury, ïijzonder druk. Honderden sen verdringen zich om een tsje te bemachtigen. De bus Mtoko rijdt voor, vrouwen 4 huilenden kinderen doen een I roede poging om zich er in te gen. Een jongen klimt door aampje en is verzekerd van plek. ringe tocht naar het door de oorlog zo r getroffen gebied zal hij half staand, rittend moeten maken. Maar hij kan der geval terug naar zijn geboorte- Va b, een van de vele gehuchten waar n de oorlog niet meer uit te houden n die hij met zijn ouders ls ontvlucht m met ongeveer 750.000 landgenoten hij een goed heenkomen In de be- elijk veilige stad. Nu er vrede ls, nu roorman Mugabe zowaar premier is rden, ls er reden om terug te gaan ^e{ Aet dorp. waar hij zulke goede herin de bVn aan heeft. Hij heeft een plaatsje 00j bus, vele anderen moeten een dag 'm op de volgende bus of kunnen als hebben op een van de vrachtwa- ïrug naar hun dorp. kiezingsoverwinning van Mugabe een deel van de ontheemden ln Zim- e doen besluiten terug te gaan. Maar jat u van hen zullen schrikken bij hun a pofcomst; van hun dorp ls vaak weinig rsta(het vee 15 doodgeschoten en veror- ;n Aldoor de hongerende bevolking die Donjof d°°r de militairen van het Rhode- vr0| leger, of door de guerrillastrijders qevnet Patriottisch Front. Het land e S|jt niets meer op en moet geheel op- de a ontgonnen worden. or d« laag! ielid! voor de winter is daar niet het Juiste tijdstip voor. Op zijn vroegst over •een half Jaar kan het land weer voedsel leveren. Voor deze Interne vluchtelingen ls het in feite nog te vroeg om terug te keren. Maar hun geduld is op. Onder vaak erbar melijke omstandigheden hebben ze moe ten leven in de buitenwijken van de grote steden. Bill Chinyuku, een medewerker van Chris tian Care (de overkoepelende kerkelijke organisatie die de zorg voor de vluchtelin gen op zich heeft genomen) toont mij enkele van deze wijken rondom Salisbury. We komen in Harare, in de „plastic towns". De ontheemden die geen familie of kennissen hadden bij wie zij hun toe vlucht konden zoeken, kregen een groot stuk plastic van Christian Care, waarmee ze een hutje konden bouwen op braaklig gende terreinen in Harare. Het plastic werd op stokken gespannen en zo verkre gen ze een onderkomen van ongeveer twee bij drie meter. Duizenden vluchtelingen wonen zo. Man, vrouw, vier kinderen in één hutje is heel gewoon hier. Binnen in de plastic woning is het bloedheet; de zon brandt op het zwarte plastic, terwijl het bulten een grote modderpoel ls van de zware regenbui, maar zo vertelt begeleider Bill, hun voeten worden week door het vocht en dat be moeilijkt het lopen. Vrijwel ledereen loopt hier op blote voeten. Schoenen zijn niet te betalen en de hulporganisaties hebben niet genoeg geld om te helpen. Iedereen die ik sprak wilde weg uit dit broeinest waar besmettelijke ziekten een gemakke lijke prooi hebben aan de vele kleine kin deren. Geen man in dit plastic dorpje heeft werk, behalve dan die ene gelukkige taxi-chauffeur, die zijn gammele Re na ui- Duizenden vluchtelingen wonen zo. Man, vrouw en vier kinderen ln één hutje is heel gewoon, hier. tje staat op te poetsen en daarbij veel belangstelling geniet. Hulp» „Het leven is thuis veel beter dan hier. Er is voor mij geen twijfel over waar ik wil wonen. Maar voordat ik naar huls ga mo^t ik er zeker van zijn dat ik hulp krijg, want ik heb alles verloren ln de oorlog", vertelt een man die eveneens uit de streek rond om Mtoko ls gevlucht. Hij is een van de verstandigen die wacht tot hij werkelijk terug kan gaan. De winter zal hij nog doorbrengen in zijn plastic hutje. Maar hij verwacht dat over een half Jaar alles her steld is in zijn vroegere woonoord, dat zijn kinderen er weer naar school kunnen, dat je daar geen honger behoeft te lijden. Het is de vraag of de hulporganisaties, het Rode Kruis en de kerkelijke organisaties ln zo'n korte tijd kunnen helpen bij de wederopbouw van het land. Uit sommige streken ls negentig procent van de bevol king gevlucht, hetzij naar de steden, hetzij naar een van de buurlanden Mozambique, Botswana of Zambia. In het oosten van het land heb ik totaal verlaten dorpen gezien, geen huis had nog een behoorlijk dak, de muren waren vaak kapot ge schoten. Het is onvoorstelbaar hoeveel schade de oorlog heeft aangericht. Kralen werden uitgebrand bij razzia's van het Rhodesi- sche leger op zoek naar guerrillastrijders. Al die mensen hebben geprobeerd een goed heenkomen te zoeken. Het Leger des Hells heeft onlangs een noodkreet laten horen: Als er het komende Jaar niets ge beurt, zal er ziekte en honger zijn, lopen de weeskinderen en in de steek gelaten kin deren nog rond, zullen het alcoholisme en de misdaad zich verbreiden. De gehele bevolking van zeven miljoen inwoners zal daardoor worden aangetast" De organisatie noemt zeven punten die de voorrang krijgen bij de hulpverlening: voeding, woningbouw, gezondheid, onder wijs, werkgelegenheid, het gemeenschaps leven en de zorg voor de vele gehandicap ten. Voor een land dat mals en graan uitvoert, zijn honger en ondervoeding een droevige paradox. Door het droge weer van de afgelopen zomer heeft de mals- oogst dertig procent minder opgebracht. Volgens het Internationale Rode Kruis lijdt ongeveer een vijfde deel van de be volking aan ondervoeding, terwijl er in sommige gebieden die door de oorlog ge ïsoleerd geraakt zijn zelfs hongersnood bestaat. Wapen» Tijdens de oorlog gebruikte het Rhodesi- sche leger honger als wapen. Oogsten wer den vernietigd als de bevolking ervan ver dacht werd dat ze de guerrillastrijders voedden. Om de immense problemen te lijf te kunnen gaan, hebben de kerkelijke organisaties en ook de nieuwe regering van het Patriottisch Front dringend geld nodig. Op korte termijn moet er veel ge beuren om de vluchtelingen weer naar huls en haard terug te kunnen laten keren. In het oosten van het land bij de grens van Mozambique hebben de kerkelijke organi saties te weinig steunpunten om hulp te kunnen bieden. De missieposten zijn daar vaak verwoest. De ZANU, de partij van premier Mugabe, die altijd goed heeft samengewerkt met Christian Care, ver zorgt hier de hulpverlening. Ik ben daar ln de stad Umtall eens gaan kijken hoe het met de uitdeling van door Nederlandse organisaties geleverde goe deren ging. De zending die voor de verkie zingen was gestuurd door de katholieke Cebemo, de protestantse ICCO. de NO VIB en het Komitee Zuidelijk Afrika, werd hier aan merendeels vluchtelingen uit Mozambique uitgedeeld. Bij mijn bezoek vorige week woensdag was er al niet veel meer over van deze goederen. De kleding, waar grote vraag naar was, had al een bestemming gevon den. Enkele tientallen Jongeren verdron gen zich nog om het stapeltje spijkerbroe ken dat er nog lag. De schoenen waren op, terwijl de vluchtelingen die tientallen ki lometers hadden moeten lopen, vaak op blote voeten, daar Juist grote behoefte aan hadden. Jasjes, shirts en ondergoed waren op, alleen een grote stapel overjassen was nog overgebleven. Volgens kameraad Nyangani, die de lei ding had in de opslagplaats, kwamen per dag zo'n zeshonderd mensen langs om wat voedingsmiddelen en kleding mee te ne men. Een blikje vis, wat suiker en wat zout, waar geen zakjes voor waren, bonen, een blik vlees, een zak meel, een stukje zeep en een nieuwe spijkerbroek, dat was het rantsoen waar de meestal Jongere vluchtelingen het mee konden doen. Het ls deze vluchtelingen aan te zien dat zij flink geleden hebben. Enkele meisjes werden mij getoond, die ln een vluchtelin genkamp hadden gezeten, dat was aange vallen door Rhodesische vliegtuigen. Hun benen zaten vol littekens van de rondvlie gende kogels. Een van de meisjes vertelde me dat de artsen het beter vonden als ze geen meel zou eten. of ik alsjeblieft aan de Nederlanders wilde vragen of ze rijst wil den sturen. Ik beloofde het Kameraad Nyangani, voortdurend bijge staan door kameraad Nelson, vertelde me dat het de bedoeling was om de goederen uit de delen op die plaatsen ln het land waar het 't hardst nodig was. De vracht wagen deed het echter niet meer. nsvin West-Europa en met name de n zpersitaire wereld in 1968 in de ban van volutie leek te raken, was Lucas Daniel ard een beginnend student in het iritaire, puriteinse milieu van Zuid-Afrika. Het eerste is aan hem voorbijgegaan, het laatste heeft onuitwisbare sporen achtergeslaten. Nu, twaalf jaar later, is professor Lucas Daniel Barnard vermoedelijke 's werelds jongste chef van een geheime dienst. Aan hem de taak een taktiek uit te stippelen tegen de revolutie van de jaren tachtig, de polarisatie tussen blank en zwart in zuidelijk Afrika die steeds meer gelijkenis met de tegenstellingen in Ulster begint te vertonen. E««v 49 80 f 7000 5600 6200 5800 Dss 5400 ïen medewerker calvinist die een K)m bepleit ter be- ming van Zuid- a, is vorige maand geworden van de nale Inlichtingen- t, die vroeger Dons heette. Proffes- icas Daniel Bar- slechts 31 jaar een belangrijke spelen met zijn aan de Zuid- ^anse regering hoe, en wanneer zij indrukwekkende en politie- it zal gebruiken. 60Cftire- verijard trad in dienst n moment dat de ügde Staten zich "1 lg afvroegen of Afrika al een eer- irnproef had geno- en in een tijd dat i zich zorgen ma- over de Zuidafri- *e reactie op het oprukkende „rode ge vaar" in zuidelijk Afrika. In 1978 al drong professor Barnard er op aan dat Zuid- Afrika een kernwapen zou ontwikkelen om zijn diploma tie meer spierkracht te geven. En hij rechtvaardigde de mili taire ingreep van zijn land tij dens de burgeroorlog ln Ango la van 1976 ten gunste van de anti-marxistische guerrilla strijders. Deze gespierde taal weerspiegelt vermoedelijk het dehken van veel militairen, die aan Invloed hebben ge wonnen sinds P. W. Botha vijftien maanden geleden overstapte van het ministerie van defensie naar het mi nister-presidentschap. Barnard is een kruisvaarder tegen het communisme van de oude stempel, zoals Dulles en Hoover; maar zijn princi piële calvinisme brengt hem ook tot een veroordeling van humanistische, individualisti sche, liberale en marxistische westerse regeringen. Hij ver wijt de Verenigde Staten dat zij streven naar algemeen kiesrecht voor iedereen, het geen naar zijn mening bete kent dat de mens en niet God beschikt. Als argument voor een eigen kernwapen wijst hij op Zuid- Afrika's „betrekkelijk geïso leerde" positie voor het geval het land wordt aangevallen. „Uit het communistische of nlet-gebonden kamp kunnen we weinig of geen steun ver wachten. terwijl de westerse staten, die we altijd als gealli eerden hebben beschouwd, worden bedreigd door de ern stigste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog in hun gezag en hun morele lef". Wie vrede wil, bereide zich voor op oorlog, is zijn motto, en de bom kan Zuld-Afrlka's aanzien verhogen: „Zonder een machtsbasis ls de diplo matie tot mislukken ge doemd". Om zo'n machtsbasis te leg gen wil hij een anti-commu nistisch verbond tussen blank en zwart in eigen land sluiten, waarbij geen van belde groe pen zich aan de andere onder werpt, naar het voorbeeld van de Zuidafrlkaanse plannen voor Namibië (Zuldwest-Afri- ka). Bij de benoeming van Bar nard zijn heel wat hoge func tionarissen in de organisatie gepasseerd en hij ls waar schijnlijk de Jongste chef van een Inlichtingendienst ter we reld. Volgens een krant In Jo hannesburg wordt hij op zijn werk dan ook .„the kid" ge noemd, het knulletje. Hij was nog pas negentien jaar toen Daniel Cohn-Bendlt in Parijs in 1968 de macht overnam, maar hij groeide ln een autori taire en puriteinse traditie op die de blanke student in Zuid- Afrika onderscheidt van zijn meer libertijnse tegenpolen in West-Europa. Waarnemers zijn van oordeel dat premier Pieter Botha de erfenis van de Boss wil elimi neren, een organisatie die werd gesticht door polltle-ge- neraal J. H. van den Bergh, lange jaren een rivaal van de militaire inlichtingendienst. Verder wil Botha naar ver luidt een einde maken aan de spanningen tussen en het dubbele werk van de politieke en militaire inlichtingendien sten. Analytici die met de handen in het haar zaten over de verrassende benoeming van Barnard zagen zijn ver diensten. bezien vanuit het gezichtspunt van de premier, over het hoofd. Hij ls een ge leerde met een met Kissinger vergelijkbare interesse ln macht en de hantering van macht. Goed rechts Hij heeft een onberispelijke rechtse reputatie die hem kan vrijwaren voor kritiek van de genen die zich verzetten tegen Botha's zorgvuldig gefaseerde afbraak van delen van de ras senscheiding. Hij ls een door gewinterde calvinistische ideoloog en onderschrijft het christelijk nationalisme.' de officiële leer van de half gehei me Afrikaner Broederband waartoe hij behoort, r zal Botha's reputatie versterken bij de wilskrachtige en soms kritische calvinisten en zullen zijn al aanzienlijke aanhang bij de Broederbond ver sterken. Veel belangrijker is echter dat Barnard ln staat moet worden geacht de leuzen van het leger over een „totale strategie" als antwoord op de „totale aan val" op Zuld-Afrika, om te buigen tot een nieuwe filoso fie van nationale mobilisatlt en nationale discipline. Het ls veelbetekenend dat de uiterst nationalistische Jour nalist dr. Wimple de Klerk, die grote invloed heeft in de uit voerende raad van de Broe derbond, Barnard te hulp kwam tegen cje kritiek die er tegen zijn inzichten kwam vanuit de pers. Volgens De Klerk zijn Barnards inzichten geen „vreemd profetisch fana tisme". maar „de taal van het christelijk geloof in het bij zonder en die van het chris tendom in het algemeen". Dr. De Klerk voegde daaraan toe: „De staat ls een Instelling van God om de gerechtigheid te handhaven binnen een be paald gebied," met dingend gezag. „Het ls plezierig te ver nemen dat de nieuwe chef van de veiligheidsdienst uitgaat van deze filosofische basis, omdat zonder die basis leder pragmatisme gevaarlijk is." Toen generaal Van den Bergh ln 1963 de zeggenschap kreeg over het Zuidafrlkaanse vei ligheidsapparaat. vrij kort na de onrust in Sharpeville, was het de taak van de regering om de radicale zwarte opposi tie, die ondergronds was ge gaan, te vernietigen. Hij deed dit door een sterke politie macht die optrad tegen de achtergrond van een campag ne tegen liberalisme, commu nisme en „ziekelijk sentimen teel humanisme". Dr. Barnard neemt deze baan over op een moment dat de Nationalisti sche regering de taal van het liberalisme begint te spreken ln haar poging een modus Vi vendi te vinden met de officië le zwarte. Indische en kleur lingenleiders. en nu de macht in zuidelijk Afrika bezig is te verschuiven van blank naar zwart. Met de groei van het marxis me langs de grenzen van Zuld- Afrlka valt een plotselinge toename van het zwarte terro risme samen en tekenen van een op Ulster gelijkende pola risatie tussen blank en zwart. De veiligheidsdiensten van Zuld-Afrika staan onder ui terst streng toezicht van het parlement sedert de onthul lingen van de overgelopen Boss officier Arthur McGlven. Het adjunct-hoofd van een in ternationale anti-aparthelds- organlsatie ln Oenève werd vorige maand ontmaskerd als een belangrijke agent van de Boss en hij keerde haastig naar huis terug met een enor me hoeveelheid informatie. Een andere spion van de Boss een oude rot ln de Zuidafrl kaanse Journalistiek die werk te bij een liberale krant schrijft zijn memoires op een geheime plaats ln Oroot-Brlt- tannië. Hij beweert de namen van meer dan vijftig geheime Boss-agenten te kennen. En dr. Eschel Rhoodie, die de overzeese activiteiten van Boss in de Jaren zeventig coör dineerde. schrijft een boek dat „alles zal onthullen". Deze ontwikkelingen werpen meer licht op het uitgebreide veilig heidsnetwerk van de Zuidafrl kaanse gemeenschap dan ooit ln de twee en dertig Jaar van het bestaan van de Nationa listische heerschappij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 15