Shakespeares Venus en Adonis prachtig op toneel gebracht tretford tapijt Mislukte integratie van pop en theater 'Summer's End' verzandt in zwaarbeladen stemming Uitstekend debuut van Tilson-Thomas woninginrichter! Raad voor de Kunst waarschuwt Van Agt V Verrassende acteerkunst Bots Roodshow in Rasa Pleidooi voor Sibelius Nieuwe boeken NOS ontkent lenen van apparatuur aan Radio Stad Duidelijk DickHolthaufc Nieuwe boekc ZATERDAG 15 MAART 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM Christine Ewert en Carol Linssen spelen, samen met vijf musici, het grote gedicht Venus en Adonis" van William Shakespeare, tot en met 29 maart iedere avond, maar niet op zondag, in De Balie, vervolgens op tournee. Het „verhaal" van het gedicht is ont leend aan de antieke mythologie. Ve nus. de godin van de liefde, wordt verliefd op Adonis, het klassieke ide aal van de mooie Jongeman Zij ge bruikt een heel staal van verleidings kunsten om hem te winnen, maar zijn hartstocht is de Jacht, hij blijft zich dus aan haar onttrekken. Dr. L. Bur- gersdijk. de befaamde Nederlandse Shakespeare-vertaler uit de vorige eeuw 11828-1900» heeft ook dit gedicht vertaald. Hent van der Horst heeft het .jneer bij de tijd. en waar moge lijk dichter bij het Engels gebracht." Hij noemt het een typische renaissan cegedicht. ..in de vorm izesregelige strofen met rijmschema ababcc» wor den klank. rijm. metrum en rytme gebruikt om tot verrassende en pun tige formuleringen te komen van de dingen die de dichter wil zeggen." Voor een belangrijk deel is het ly- risch-beschrijvend. er zijn ook delen in de directe rede gesteld, er worden metaforen gebruikt - het hele gedicht is een metafoor van het erotische spel. tot welluidende lyriek verheven, maar het speelt wel in op menselijke emoties. Aanstekelijk Niet iets. wat Je veel in een schouw burg tegenkomt, maar nu het dan wel gebeurt zie Je tot Je verrassing, dat er voor zo n gedicht een boeiende, aan stekelijke. levende toneelvorm te vin den is. waarin een speelkunst tot bloei komt. die direct contact heeft met menselijke gevoelens, maar die boven het gewone, het alledaagse uittilt. Frank Raven ontwierp er een eenvou dig. licht speelvlak voor, aan de ach terkant afgesloten door een soort per gola. waaronder de vijf musici plaats nemen: Joel Bons gitaar. Jeroen Golds teen slagwerk. Arjan Kappers klarinet. Else Krieg viool. Hans Wes- seling mandoline. Theo Loevendie komponeerde de muziek die zij spe len. en waarop Christine Ewert en Carol Linssen sommige lyrische ge deelten ook zingen Zij beiden zijn simpel, maar mooi gekleed. De lyri sche verzen citeren wij. vooral gericht op verstaanbaarheid, hij met wat meer. soms bijna ironisch klinkende afstandelijkheid, zij met fellere ge- voelslading. Haar bewegingen zijn al tijd gestyleerd, maar fel, flitsend, een expressieve, voortdurend van stem ming wisselende dans. hij beweegt vloeiender, ontwijkend, wegebbend. Hij speelt ook zijn paard, waarop hij op jacht is. een gestyleerd paarden hoofd In de hand. zij de merrie, die door zijn hengst achtervolgt wordt, beide om beurten ook het everzwijn, dat hem tenslotte doodt. Het is uit eindelijk een dramatisch gedicht. Onwillekeurig vraag je je of of je het geduld zou hebben het gedicht (1194 verzen) helemaal te lezen. Zij spelen het wel helemaal - in wat meer dan een uur - en eigenlijk kijk je je ogen uit: wat prachtig, wat sterk, wat origi neel. Carol Linssen en Christine Ewert in Shakespeares Venus en Adonis. Foto Bob vu Dantzic door Stan Rijven UTRECHT Met de toneelstalcing in verband met het dichtdraaien van de subsidiekraan nog vers in het geheugen lanceert het Eindhovense Bots zijn .Roodshow". De tot standkoming hiervan was mogelijk geworden nadat er na twee jaar touwtrekken tot veler verbazing een experiment subsidie was verstrekt. Verbazing, omdat het een popgroep betrof die zich bovendien bediende van maatschappijkriti sche teksten Amerikaan Glen Tetley terug bij Danstheater door Eefje van Schalk SCHEVENINGEN Sinds julie X973 is bij het Nederlands Danstheater geen nieuw ballet van de Amerikaanse choreograaf Glen Tetley verschenen. Voor velen die de ontwikkeling van deze groep vanaf het begin op de voet volgen, gold dat als een teleurstelling. Want vanaf 1962 heeft deze Amerikaan vijftien choreografieën gemaakt, die meestal als voltreffers in het repertoire scoorden. Om maar enkele voorbeelden te noemen: Mythical Hunters. Pierrot Lunaire, Anatomische Les, Arena en Embrace Tiger and Return tot Mountain. In de jaren zestig was Tetley zeker een grote vernieuwer en het verbaasde destijds velen dat hij in Amerika zelf minder bekendheid en waardering genoot dan hier. De deelname in het verleden aan de Proloog-produktle ..Barst" leverde een samenwerking op tussen Bots-Ud Hans Sanders en Proloog-acteur Otto Honders Daaruit kwam het idee voort voor de huidige Roodshow waaraan ruim twee Jaar is gewerkt. Woensdagavond vond In Rasa de voorpremière plaats die een mislukte fusie bleek te zijn tussen popmuziek en vormingstheater. Bots noemde het zelf „een Popspektakel dat over het leve gaat: dood. liefde, geloof en geweld zijn de thema's, geplaatst bin-, nen een maatschappelijk kader". Dat is een hele hoop en Bots blijkt dan ook zoveel over hoop te willen halen dat er een onsamenhangende collage ontstaat van alle actuele hete hangijzers. Het eerste gedeelte bevat nog enige structuur. Bij de geboorte liggen voor hoofdpersoon Ana alle mogelijkheden open maar eenmaal opgegroeid blijkt de maatschappij ni hilistische Jongeren te hebben ge kweekt. bezongen ln haar lied „Krijg maar de tering" Als terrorlste blaast ze alles op en belandt ze ln de hemel. taal en een harlekijn de burgers moe ten voorstellen. Tot slot volgt er een echt Bots lied waarbij de toehoorder wordt opgeroepen tot verzet „Op staan". Bots heeft geprobeerd de toeschou wer aan het denken te zetten over bovengenoemde thema's, maar het collagekarakter en de visualisering beletten dat. Je wordt niet geschokt, verbaasd of aan het denken gezet Alleen wordt er wel veel geèist van de kijker om de rode draad te kunnen blijven volgen hetgeen halverwege ook wordt gezegd door een van de spelers. „Er is niks van te begrijpen dus we dachten de liefde lost 't alle- door Adr. Hager maal wel op." waarna een liefdeslied volgt. Tatiana Brinkman en Otto Honders in discussie over de energie-pro blematiek foto. Mare van Dorp Nu is het zeven jaar later. Tetley is na een rondreis langs Europese en Ame rikaanse groepen teruggekeerd naar Den Haag om er zijn zestiende ballet in te studeren. Op de tweede sympho- nie van Henri Dutilleux fLe Double) en met een ontwerp voor decor en kostuums van John MacFarlane maakte hij ..Summer's End", voor twaalf dansers. Het klinkt bitter, maar Tetley's zo- Traagheid Gordijn Er komt een doorzichtig gordijn voor bet toneel te hangen waarachter Ood, een priester en nog wat aardse We zens vertoeven In deze scène worden homofilie, abortus en de religie onder de loep genomen Ood houdt een mo noloog over zijn rol: „Wat lk niet pik is dat ik niet geaccepteerd word. Ik ben fictief. Ik besta niet. Geloof dat toch'" Daarna maakt hij een eind aan zijn eigen hemel en uit de rookwolken komen dode mensen te voorschijn. We blijken nu in een netronenbomex- plosle terecht gekomen te zijn. Staand tussen de lijken, wordt het gevaar van dit wapen bezongen ln een lied tegen het leger Daarna vol gen de scènes elkaar zonder verband op totdat er weer enige structuur komt Het tweede thema, de energiecrisis, wordt tn alle toonaarden tot verve lens toe gekritiseerd waarbij de „pa rel van Almelo" het monopoliekapi- Speciaal vandaag Traagheid en gebrek aan dramati sche spanning maakt duidelijk dat er meer nodig is voor een muziekgroep om theater te maken. 81echts ln het neutronenbomlied van Jozlen Theus en het anti-milltaristiche lied van Hans Sanders wordt het daadwerke- UJk spannend Proloogacteur Otto Honders komt ln deze setting weinig tot zijn recht, terwijl Tatiana Brink man haar typetje als Parel van Alme lo tot ergernis toe overdrijft De muziek Is bij vlagen heel mooi maar bezit door zijn ondergeschikte rol te weinig elan Jammer, ondanks alle goede bedoelingen is deze Rood show te hoog gegrepen Het optreden van de Nederlandstalige popgroep Braak na de pauze maakte duidelijk dat er eer. veel indringender formule bestaat om dezelfde zaken aan de kaak te stellen DEN HAAG De zeer talentvolle Amerikaanse dirigent Michael Tilson-Thomas kreeg bij het Residentie Orkest de opdracht om tijdens twee concerten het Haagse publiek dichter bij het oeuvre van de Finse componist Jean (Janne) Sibelius te brengen. Niet zo gek om die taak middels de vijfde symfonie toe te vertrouwen aan een Amerikaans orkestleider. Immers, reeds vroeg in zijn internationale carriè re ondervond Sibelius zowel in Engeland als in Amerika veel bewondering en waardering. In beide landen maakte hij succesvolle concertreizen. Het Nederlandse publiek echter liep en loopt niet zo warm voor de compositorische uitingen van deze Finse componist. mer lijkt inderdaad geëindigd. Wat hij nu creëerde is een langdurige brei van eindeloos in elkaar overvloeiende trio's, duetten en grotere groepsfor maties. waarin weinig logica of struc tureel verband lijkt te zitten. Uit de programmatoelichting valt op te ma ken dat hij Dutilleux's symphonie koos vanwege de diep-romantisehe toon: „Er zitten elementen in die we allemaal voelen; het gevoel iets verlo ren te hebben, een geweldige ervaring te hebben gehad, die je voot eeuwig als een landschap in je wil sluiten Dat is de basis-emotie van zowel het ballet als de titel Summer's End." Het „binnengesloten landschap" blijkt een kaal en verlaten strand te zijn, onder teer en olievlekken, dat soms zachtblauw, dan weer goudgeel oplicht. Ook de kostuums van de dansers zijn in zandkleur, wit. beige en zachtroze gehouden. Afwisselend In afwisselende series zijn de twaalf dansers als in golfbewegingen bezig te verzanden in een zwaarbeladen stemming. Maar wat en waarom is die stemming? Uit hun onderlinge rela ties valt dat in ieder geval niet op te maken, ook al wordt er schitterend en vol overtuiging gedanst. De vrouwen ploeteren zeer lijdzaam met kronke lende armen en flexibele benen en ruggen door lastig gedrapeerde lange rokken heen, terwijl voor de mannen heel wat sprongen, draaien en swin gender bewegingen zijn ontworpen. Soms leidt Dutilleux's verwijzen naar jazzy elementen ook tot enig show en musicalwerk. waaruit blijkt dat Tet ley beslist niet mode-ongevoelig is. Overheersend blijft echter het klas sieke. ouderwetse beeld van de man vrouw verhouding, zoals die de laat ste jaren zo sterk onder Jiri Kilians Danstheater ontwikkeld is. De vrouw moet lijden, als een bijna onmense lijk mechanische pop. waar de man leidt. Des te schijnheiliger komt het over ais soliste Kupferberg aan het eind ook nog met angstvallig neerge bogen hoofd ln gekwelde ellende haar lichaam bedekt. Opvallend is dat Tetley niets van zijn vroegere vernieuwing behouden heeft. Dit Summers End duurt ruim een half uur en borrelt over van cli chés en imitaties van bewegings vondsten en groepsformaties van met name Kilian, Van Dantzig en zelfs hier en daar Maurice Béjart. Waar Tetley zelf gebleven is, is moeilijk te achterhalen. Hoewel de kwaliteiten van de twaalf dansers grote bewonde ring oproepen, moet het toch ook voor hen zelf duidelijk zijn dat ze hier met een persiflage van zichzelf bezig zijn. Geen trendsetter, deze laatst Tetley, wel een trendvolger. Oom Adolf, thriller van K. van Zome ren. Uitg. Bruna. Utrecht. 190 blz. ƒ4.75. AO-boekJe nr 1808 Russische neder laag in Afghanistan, door M. Geilleit. Ultg. Stichting IVIO. Lelystad. 20 blz 1.90 Speciaal morgen Schipper naast God. Televi siebewerking van bet toneel stuk van Jan de Hartog. Rerie Bob Lówenstein. in de hoofd rollen Henk Uterwtjk. Paul Meier. Johan te Slaa en Henny Alma. Een schipper zwalkt met voor de Duitsers gevluch te mensen over de see om er gens een veilige plek voor se te vinden. De Hartog schreef dit heldenepos in Engeland waar hij self belandde onder de Duitse besetting. Ned. I 21.55 uur. Achter het nieuws besteedt aandacht aan de volgende on derwerpen: de sociaal-econo mische situatie in Oost-Gro ningen en verder de loonmaat regel van het kabinet. Ned 2 21.55 uur. In de Rooir Haan geeft PvdA-fractieleider Den Uyl sijn visie op de loonmaatregel van het kabinet. Verder aan dacht voor de acties die de FNV voor de volgende week heeft aangekondigd. Het PvdA-Kamerlid Nora Salo mons komt prste.i over de plannen voor de leeg stands* et Hilversum I 13.53 uur. Brahms' dubbelconcert voor viool en cello. Uitgevoerd door Isaac Stern rn Leonard Rose met het Israëlisch Fil harmonisch Orkest onder lei ding van Zubin Metha. Ned. I 19.30 uur Neon. Illegaal tv-program- ma voor jong en oud. Met veel musiek. interviews en de Neon-code Ned. 2 20.40 uur All In the family. Op veler versoek terug van wegge weest. Mlke en Gloria probe ren een weekeinde in de ber gen de romantiek van hun eer ste ontmoeting terug te halen. Archie moet op Joey passen. Ned. 2 21.35 uur De Zaak Jezus. Documen taire over de vraag: Wie dood de Jezus Christus. Vanavond deel 2 Beelden van de op Goe- dr Vrijdag in Mexico opge voerde veroordeling en krui sing van Jezus en een recon structie vsn het proces dat in 1974 in Frankrijk werd ge voerd over de vraag of de Jo den schuldig sijn geweest aan de kruisiging Ned. I 21.00 uur Sibelius is het symbool van zijn land. volksaard en natuur worden weer spiegeld in zijn composities. Aanvan kelijk trok hem een carrière als viool virtuoos (nog steeds is zijn vioolcon cert een overtuigend werk), doch le raar Martin Wegelius een Wagner- bewonderaar wees hem de compo sitorische weg. Van groot belang voor zijn muzikale ontwikkeling was de vriendschap met de componist Femi- cia Busoni. Het verblijf van deze Bu- soni in Finland is niet zo verwonder lijk als op het eerste gezicht lijkt, hij was namelijk gehuwd met een Finse vrouw. Het eerste grote werk en het eerste grote succes was het symbo lisch gedicht „Kullervode partituur telt niet minder dan 448 bladzijden. De Eerste Wereldoorlog bond de com ponist aan huis. en in die tijd schreef hij zijn vijfde symfonie, een opus dat hij verschillende malen bewerkte. De première ging in 1915 op zijn 50ste verjaardag Hoewel de vijfde symfo nie bij uitstek een natuursymfonie genoemd kan worden, is het wereld gebeuren niet zonder meer aan Sibeli us voorbij gegaan. Het werk kent ondertitels als Lugubre. patetico en largamente. maar ook con grazia. De zon breekt door. poëzie en melancho lie spreken mee en dit alles ls door trokken van natuurklanken Vakmanschap Nederland, een waterland. Finland, een bosrijk land. Zij lijken onverenig baar, de muzikale taal van de Finnen lijkt niet de onze. Ook niet na het weldige pleidooi van Tilson-Thomas, die met groot vakmanschap, overtui gende muzikale kracht en stimule rende leiding met het Residentie Or kest Sibelius verdedigde. De keuze van delen uit Wagners „Götterdammerung" als „aanvul ling" op Sibelius was goed overdacht. Leraar Wegelius heeft Sibelius geïn doctrineerd met het oeuvre van Wag ner En zo kreeg deze combinatie zin en inhoud. Ook ln deze Wagner-ver- tolkingen bleek Tilson-Thomas een dirigent die met zijn 34 Jaar een or kestleider van uitzonderlijke klasse genoemd kan worden Verplichtingenstop funest voor kunsten Van onze kunstredactie DEN HAAG De verplichtingenstop leidt voor de kunstsec tor tot een funeste en onrechtvaardige ontwikkeling, schrijft de Raad voor de Kunst aan de minister-president. De stop beperkt de subsidiëring met ruim anderhalf miljoen gulden, tast de produkties aan en het aantal arbeidsplaatsen. ADVERTENTIE 'Wat een gelijkenis overlioop kan halen' Over dit onderwerp spreekt Ds A Agtereek zondagavond 16-3-'80 om 19 00 uur in de Baptistenkapel Hofstr 15. Muzikale en vocale medewerking van het zangkoor en een duo. 18.45 uur begin zangdienst ledereen is harteli|k uitgenodigd In zijn waarschuwing aan Van Agt stelt de Raad, dat na het opheffen van de stop over enige tijd de gevol gen voor de kunsten niet meer kun nen worden teruggetrokken. De be lemmeringen. die het kabinet aan brengt, zijn ook in tegenspraak met de regeringsverklaring, waarin extra aandacht voor de scheppende kun sten is aangekondigd. Juist op dat terrein komt de maatregel het hardst aan. De verplichtingenstop betekent, dat er geen bestellingen mogen worden gedaan, geen contracten getekend, geen werken aanbesteed, geen toe zeggingen gedaan, geen garanties ge geven. dat bij voortzetting van subsi dies uitbreidingen of verhogingen niet zijn toegestaan, dat eenmalige subsidies niet mogen worden toege zegd Dat berokkent, zegt de Raad. ernsti ge schade aan een vernieuwend en flexibel kunstbeleid, aan de be staansmogelijkheden voor scheppen de kunstenaars, aan het voortbe staan van toneelgezelschappen Een vernieuwend en flexibel beleid is het duidelijkst waarneembaar ln een malige projecten, die sterk afhanke lijk zijn van eenmalige subsidies. Zij worden dus het sterkst getroffen door het verbod nieuwe verplichtingen aan te gaan. De initiatieven, die er reeds voor genomen zijn, ook in sub sidie-aanvragen, betreffen vooral lite raire boekuitgaven, korte culturele en kunstzinnige films, incidentele produkties van dans, theater, mu ziek. manifestaties van beeldende kunst, experimenten en kunstver- nieuwende projecten De verplichtingenstop, gaat de Raad verder, doet zich ook hard voelen op het terrein van het gesubsidiëerde toneel, waar uitbreiding en verhoging achterwege moeten blijven. Het ef fect daarvan wordt extra vergroot, daar de gezelschappen de afgelopen vijf jaar al te geringe subsidies kre gen in verhouding tot de stijgingen van lonen en prijzen. Nog een onrechtvaardig uitpakkend aspect bij de toneelgezelschappen vindt de Raad. dat de jaarlijkse toet sing van taken, verrichtingen en plannen niet leidt tot verschuivingen ln de subsidiëring. Dat zou flexibili teit betekenen, die velen een goede zaak vinden. Er komt nu verstarring voor in de plaats. Zeer onbillijk is dat een goede zaak bestraft wordt ln plaats van beloond, aldus de Raad. ADVERTENTIE Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM - De NOS ontkent dat de krakers in de Groote Keyser en in de Vondelstraat ln Amsterdam ge bruik hebben gemaakt van NOS-ap paratuur Hiermee legt zij beschuldi gingen van de Amsterdamse afdeling van de centrale politie-organisatie en de vereniging van hogere politieamb tenaren naast zich neer De organisa ties zeiden deze week dat Stad Radio Amsterdam op journalistiek ontoe laatbare wijze verslag heeft gedaan van de kraakactie in de Vondelstraat Stad zou volgens de polltie-organisa- tles door de NOS uitgeleende zendap paratuur in het kraakpand aan de Vondelstraat geplaatst hebben, om op die manier de krakers van dienst te zijn Ook de regionale omroep in Amsterdam heeft de beschuldiging ontkent BIJ de N08 is volgens voor zitter E Jurgens geen officiële klacht binnen gekomen Een kostuum dat in ontwerp en stofkeuze direkt deibis nac ik nge iet Ei signatuur van Dick Holthaus verraadt. Maar nög 'n paar dingen vallen op. De verzorgde indruk van afwerking en binnenwerk... de komfortabele pasvorm... dat moi 'n Beterkleder zijn' tra De meesterhand van Dick Holthaus Het vakmanschap van de Nederlands Modemakers. Een unieke kombinatie[ii van exclusiviteit ei kwaliteit, resulterend in unieke mannenmode: Beterkleders. Beter. Niet duurde Daarvan levert de kollektie in elke betere mannenmodezaak het bewijs gar bist Fri d hte ens ■ter jeu de tO€ :tt( Pa I pp» de g< de nsi d de ■hti icrl kir Ide bi J' até qm f-7" Voor informatie i verkoopadressen:! Bendien/Smits De Nederlandse Modemakers 05490-12345 De Vaderlqndse club 1929-lfl toks en de Indische politiek, i P. J. Drooglever. Uitg. Weveq| ker Deze uitgave verschei steun van de Nederlandse Oré tie van Zuiver Wetenschappen derzoek 423 blz. 75 gulden^ Elseviers Groene Almanak weken bomen- en plantenvei in huis en tuin Ultg Elsevlé sterdam. 129 blz. 14.90 Het diabetische kind, behandi begeleiding. Ultg. Intro. Nljkei schreven door J W. Farquhar.l - 12.50. Voorjaar zonder lente, doorl mijn. Mei 1940. Een joods ge; in vijf dagen op het jood-zijn ti gooid Uitg. Callenbach. Nijld blz - 8.90 Aanvaard .je medemens doorl ceptatie. een grondhouding v<j gen. door S J Redmeijer UitC Nijkerk 124 blz-/ 19.50 Rechtshulp van mr D Jalink de serie rechten welzijn van u' ij van Loghum/Slaterus 171 blz 19.50 Vondel bij gelegenheid 1967- zorgd door L Roose en K Po in de reeks Leuvense studlf tekstuitgaven nr 1 van uitg Middelburg. 134 blz Geen gave

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4