Huiswerk voor de zendingsconferentie fügnomci We moeten elkaar vasthouden., maar waarom eigenlijk? I"I Trouw IK-B-Sr VAN DA A VOORBUGANG ZATERDAG 15 MAART 1980 TROUW/KWARTET ■RD. door A. J. Klei Dit stond in de brief, die lk van een lezeres ontving en neem nu de christelijke vrouwenbond, die staat ook al op springen. Maar we moeten elkaar vasthouden! Ik zou willen dat u daar eens over schreef Zwierig antwoordde lk ..Mevrouw, uw wens is voor mij een bevel!" Nu het echter zo ver is. dat lk ga mediteren over de noodzaak van het elkaar-vasthouden (in overdrachtelijke zin. maar dat was al wel duidelijk, vermoed ik), word ik me bewust dat ik niet zo erg in die noodzaak geloof We moeten elkaar vasthouden. O ja0 Waarom eigenlijk? En van Vk? In de lange reeks van Jaren dat lk om den brode synodevergaderingen bijwoonde, heb ik het meermalen vanachter de bestuurstafel als een bezweringsformule horen klinken we moeten elkaar vasthouden! Vooral bij de gereformeerden waren ze daar sterk in. Ik zal beschrijven hoe dit toeging. Wanneer de synodale besprekingen een andere kant uitgingen dan de regerende kerkvorsten welgevallig was en een met zorg m elkaar geknutseld voorstel dreigde te worden afgestemd, boog de voorzitter zich enigszins voorover met een gelaat. waarop bekommernis, gemengd met een lichte dreiging, lag. Hij sprak dan met een geheel andere stem dan gewoonlijk (hij was net een organist die op een ander klavier overging), waarin hij een gevoelige trilling legde (de tremulant werd opengetrokken): wij moeten elkaar vasthouden! En vóór Je 't wist. had hij de zaak weer volledig in de hand. Nieuwelingen op de synode waren hier altijd diep van onder de indruk. Ik herinner me. één van hen diep geschokt te hebben. In de koffiepauze die volgde op zo'n hoogstandje, zei hij: ..Toen de praeses zo ernstig zei dat we elkaar moesten vasthouden. voelde ik heel sterk dat we. ondanks onderlinge verschillen, met elkaar verbonden zijn!" Ik had geen wacht voor mijne lippen en antwoordde rap: „En ik voelde heel sterk dat er weer eens een besluit doorgedrukt moest worden". Ik wil maar zeggen dat het argument van elkaar te moeten vashouden op mij geen sterke indruk maakt. Niet dat ik de methode van de vrijgemaakte gereformeerden om ieder die niet in de pas loopt, buiten verband te zetten, zou willen volgen, maar elkaar-vasthouden komt in de praktijk vaak hierop neer, dat je elkaar na eindeloos geredeneer vindt in een kleurloos compromis. Nu kom ik op de Nederlandse Christen-Vrouwen Bond. de NCVB. Deze bond behoort tot het terrein dat collega Cisca Dresselhuys beheert en lk loop haar niet graag voor de zorgvuldig geschoeide voeten. Ik denk echter, dat ze mij de volgende overweging wel wil toestaan. Er is een groep verontruste vrouwen in de NCVB en het ziet ernaar uit dat die zich apart gaan verenigen. Is dat erg? Volstrekt niet, 't had al veel eerder moeten gebeuren. Nu is er heel wat tijd en geld besteed aan pogingen om elkaar vast te houden terwijl de dames van weerskanten drommels goed wisten: we horen niet (meer) bij elkaar. De verontrusten zitten in een compleet andere hoek dan de officiële NCVB en je haalt ze bij hun leven niet uit die hoek. net zo min als de verontrusten de officiële NCVB in haar hoek krijgen, hoe lang er ook gepraat wordt. Kortom, ik ben niet van slag wanneer er straks een, zeg maar. NRVB (Nederlandse Reformatorische Vrouwen Bond) ten tonele verschijnt. Iedere bond kan dan. niet belemmerd door oeverloze discussies over de koers, aan de slag. De NCVB haalt Catharina Halkes nog eens in huis en de NRVB spoedt zich naar professor Velema om ethische admiezen. We weten waar we aan toe zijn. door Henk Koetsier ..Uw Koninkrijk kome" luidt het thema van de aanstaande Wereldzendingsconlerentie. die van 12 tot 25 mei in Mel bourne. Australië, gehouden wordt. Eens in de zeven 8 acht jaar belegt de commissie voor wereldzending en evangelisa tie van de werelraad van kerken zo'n conferentie. De Nederlandse zendingsraad (NZRi. die uiteraard met een delegatie naar Melbourne reist, heeft een studiecommis sie van rooms-katholleke en protestantse theologen en so ciologen ingesteld om een voorbereidend rapport te ma ken. waarin de situatie van onze westerse samenleving getoetst wordt aan het thema ;,Uw Koninkrijk kome". Oat huiswerk Ll onlangs gereed geko Snen en toegezonden aan de wereld- raad Het komt ook binnenkort be schikbaar voor de belangstellende Ie- sers. want het wordt In zijn geheel gepubliceerd in het Ujdichr.it ..We- reld en zending" tegen de speciale Erijs van zes gulden per stuk. (ver- rljgbaar bt) de Nederlandse zen dingsraad. Prins Hendriklaan 31, Am- Sterdam-Zuid» waarin opgenomen- Da Rotter- dammar. mal Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant mat Nieuwe Laidaa Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Postma hoofdkantoor Postbus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraat 131 Amsterdam tel 020-913456 iele» 13006 Postgiro 66 00 00 Bank Ned Oedmtbank Rekeningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam X11000 REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Posibus 948 3000 AX Ronerdam lat 010-115588 (abonnamentan en bezorging! lat 010-115568 (redact*) tat 115700 (ut REGIO DEN HAAG'LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag tei 070-469445 (abonnementen en bezorgng) tei 070-469445 (redact*) tet 070-468664 (urtsMtend voor Parkstraat 22 Oen Haag REGIO NOORD/OOST-NEOERLANO 8000 AA Zwofle let 05200-17030 Melkmarkt 56 ZwoOe Abonnementsprijzen Per maand 16,98 Per kwartaal 50.95 Per hal» jaar 101,90 Per jaar 201.60 Advertentietarieven op t boveni Opgave femaebencMen 9 '9 30 van maandag t'm vrqdag Op zondag ven 18-20 uw tetef 020- 913456 Opgave r 020 936661 Mm. Adv a»d»*ng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswvmgen «MsArtend icf*4- De commissie heeft haar werk gron dig gedaan; er ligt een uitvoerig rap port voor ons. dat ons moet helpen onze eigen situatie te verstaan in het licht van de bede om de komst van het Koninkrijk van God. De tijd ligt achter ons. dat zo'n grote internationale zendingsconferentie alleen maar kon gaan over de op dracht tot zending In. zoals het toen heette, de heidenwereld van Afrika en Azië Op de eerste zendingsconfe- rentie te Edinburgh in 1910 was er geen sprake van dat de situatie in Europa en Noord-Amerlka ter sprake zou kunnen komen Dat waren Im mers christelijke werelddelen. Nu. ze ventig jaar later. Is het ondenkbaar dat Europa en Noord-Amerlka niet ter sprake zouden komen. Zending en evangelisatie vloeien ln elkaar over. Wij zijn zelf hier in een zendingssitua tie terecht gekomen. Drie Jaar gele den nodigde de NZR een delegatie van negen buitenlanders uit om de situatie van onze kerken ln onze sa menleving kritisch door te lichten. Deze kerkvisitatie leidde tot het be kende rapport „Zending ln Neder land". Daarin werd onder meer aan de kerken hier gevraagd een grondige analyse ran de eigen samenleving.te maken. Want zonder verstaan van hoe de samenleving hier werkt, hoe ln deze samenleving mensen gemaakt en gebroken worden, is het verkondi gen van de goede boodschap van het Godsrijk als het afschieten van losse flodder* Ze treffen geen doel. De NZR heeft de aansporing van de buitenlanders kennelijk ter harte ge nomen. want het rapport, dat de titel ..De Macht en het Kruis" draagt, be steedt een flink deel Juist aan de analyse van onze samenleving. De opzet ln zijn geheel is dat na de analyse volgt de uitleg van de Schrif ten. een bijbelse bezinning op de be tekenis van het Koninkrijk Gods. Daarna volgt een zestal verhalen als gelijkenissen, waarin wij uit heel ver schillende situaties te horen krijgen, hoe men ln heel concrete situaties tracht het Evangelie van het Konink rijk vandaag gestalte te geven. Daar over straks meer. Tenslotte volgt een hoofdstuk missionaire prioriteiten. De gekozen opzet een wisselwer king tussen uitleg van het Koninkrijk en uitleg van onze eigen situatie is uitermate nodig en nuttig. Er zijn nog veel christenen, die óf het koninkrijk der Nederlanden en het Koninkrijk van God nagenoeg laten samenvallen óf geen enkel verband tussen belde zien. Door beide met elkaar in een kritisch verband te brengen, wordt scheiding én samenvallen vermeden. Kapitalistisch Hoe ziet dat koninkrijk der Nederlan den er volgens de schrijvers overigens uit? De schrijvers aarzelen niet hier het woord kapitalistisch in de mond te nemen Wetenschap, technologie, kunst en filosofie zijn verregaand ln de ban gebracht van de macht van het kapitaal en van de daardoor getekende handel, industrie en politiek. Dat heeft geleid tot onge kende ontwikkeling van de produc tiekrachten en een geweldige mense lijke emancipatie enerzijds, maar an derzijds tot een structuur van uitbui ting en verslaving van mensen, die zijn weerga ln de geschiedenis niet heeft. Deze ideologie heeft ons stevig te pakken Goed en kwaad zijn pragma tisch geworden, d w z wat het sys teem dient, heet goed en wat het niet dient, heet kwaad Op leven en dood moet de toevoer van grondstoffen veilig gesteld worden. Een onweer staanbare bewapeningswedloop moet het systeem ..beschermen'. Waar het systeem zich bedreigd voelt, ontstaan fascistische of fascistoïde tendensen. Het is duidelijk dat het rapport niet erg positief denkt over onze samenle ving Hetzelfde geldt voor het effect, dat dit systeem heeft op de mens in die samenleving Hij leeft in verschil lende werelden: het werk. thuis, soms de kerk Dit verschijnsel wordt rol- segmentatle genoemd De westerse mens wil de rollen, die hij in de ver schillende werelden moet vervullen, zorgvuldig uit elkaar houden In het bedrijf treedt hij heel anders op dan thuis of in de kerk. Velen vluchten uit de onpersoonlijke buitenwereld naar de schijnwereld van de nieuwe reli gies Anderen protesteren vla actie groepen. Maar de meest voorkomen de houding is die van aanpassing en de neiging om alles in het persoonlij ke vlak te trekken. Kernpunt Met dit beeld van de westerse mens voor ogen luisteren we dan naar de boodschap van het Koninkrijk van God. Uitvoerig wordt stilgestaan bij de betekenis van deze woorden in Oude en Nieuwe Testament. Kern punt is wel. dat God heel anders koning is dan wereldse koningen. Zijn Koningschap is niet los te denken van Zijn bevrijdende daden, speciaal tegenover de verdrukten, hongerigen. gevangenen, blinden, gebogenen. rechtvaardigen, vreemdelingen, we duwen en wezen (Psalm 146). De bede „Uw Koninkrijk kome" roept om dat Koningschap-in-lom- pen. Samen met de kleinen, met de minsten der mensen, regeert Hij de aarde, spreekt Hij recht en heeft Hij lief Zo is dit Koningschap punt van oriëntatie van ons menselijk hande len Onze systemen ook niet het socialistische vallen niet samen met het Koninkrijk, maar moeten er wel op georiënteerd worden. In Jezus, de Messias, wordt pas volop duidelijk, wat dit Koninkrijk in houdt. In de confrontatie met Pilatus belijdt de met een doornenkroon be spotte Koning der Joden Zijn ko ningschap. Onze Koning is Hij. die ons aller knecht werd. Zijn macht berust op wat Hij voor ons gedaan heeft. Dat vermag ons werkelijk te veranderen. Het is een uitstekende bijbelstudie, die ons hier geboden wordt zullen ons moeten oefenen in een nieuwe manier van bijbellezen, van samen kerk-zijn en ln nieuwe vormen van getuigenis en dienst in de Neder landse samenleving. De presentatie van de missionaire taken in Nederland zal in Melbourne eerlijk en openhartig zijn. Het huis werk is ook voor de thuisblljvrs een nuttige oefening. Dr C. H. Koetsier is predikant voor „getuigenis en dienst" te Amster dam. Het rapport „De Macht en het Kruis" verschijnt als nummer van Samenleving Het is van het grootste belang, dat deze gedachten over het Koning schapvan God ook verbonden worden met de werkelijkheid, waarin wij le ven. Een missionaire gemeente, heeft tot kenmerk, dat met als oriëntatie punt dit Koningschap, de eigen sa menleving onder de loep genomen wordt. Het Is bijzonder te waarderen in het rapport, dat men niet los van de sa menleving de betekenis van het Evangelie wil verstaan, maar toch heb lk de indruk, dat de samenstel lers er helemaal in geslaagd zijn het bijbels-exegetisch gedeelte volop te verbinden met het analytisch ge deelte. Na de bijbelstudie mis ik en kele pagina's waarop gepoogd wordt de visie op het Koningschap van God te vertalen naar die op mens en maat- schappij hier en nu. In plaats daarvan vinden wij in een zestal verhalen-als-gelijkenissen be schrijvingen van situaties, waarin christenen op een nieuwe manier ge tuige van dit Koningschap willen zijn Daarin worden beschreven het Stiltecentrum in Utrecht, de Cala- ma-groep in Rotterdam, de oecume nische werkplaats in Zaandam, de werkgroep „De vrouw ln kerk en sa menleving" van de raad van kerken in Nederland, de IKV-campagne te gen de kernwapens en de samenwer kende kerken in de Leidse Meren- wijk. Een rijk geschakeerd gezel schap dus. Menigeen zal z'n wenkbrauwen fron sen. wanneer hij leest, dat de IKV- campagne als missionaire bezigheid wordt gepresenteerd. Toch ben ik met de schrijvers van mening, dat het protest tegen de demonie van de kernwapens, die ons als afgoden ter roriseren. een uiterst missionaire ac tiviteit is, al zullen de deelnemers aan de IKV aktle dat aspect ervan wel licht zelf niet beseffen. Bemoedigend De gelijkenissen zijn bemoedigende tekenen, dat ook ln ons land de macht van het kruis mensen ver nieuwt en aanzet tot vernieuwing van de samenleving Het slot van het rapport geeft ons handreikingen voor een missionair gemeente-zijn. Wij zullen allerlei illu sies moeten afleggen Wij leven niet meer ln een christelijk westen. Wij zijn een minderheid geworden. Dat stemt ons tot bescheidenheid. Evangelisatie naar buiten kan niet zonder evangelisatie naar binnen. Wij ADVERTENTIES ZEG ME WIE UW VRIENDEN ZIJN Een reis naar de landen, waar de heilsgeschiedenis zich afspeelde en waar de bakermat van onze beschaving gevon den wordt, maak je graag in goed gezelschap! Gelet op het publiek, tot wie wij onze advertenties richten, treft u zulk goed gezelschap vermoedelijk aan bij reizen, die THACIR organiseert! Cultureel belangwekkende THeologlsch verantwoorde UreAl Archeologisch Interessante Reizen Vraag geheel vrijblijvend onze brochure met informatie over reizen naar: EGYPTE - ISRAEL - TURKIJE - GRIEKENLAND - ROME OEKUMENISCHE REISSTICHTING „THACIR" Europalaan 14. 3844 AV Harderwijk. Telefoon: 03410-21989. (U mag ons ook s avonds en op zatardag ballen. w'i zijn maar klam. daarom moeien we beter ona best dooni) Wending, het maandblad voor evangelie, cultuur en samenleving. In dit nummer: AFRIKA Gerard van der Horst Hans Opschoor Kees Stigter Mineke Schipper Sietse Bosgra Johannes Adonis Herman de Lange Bernard Delfgaauw Jan Ernst te bestellen bij: Boekencentrum. Postbus 84176. Den Haag: telefoon 070-512111. Stuur mij I exemplaar van het maartnummer van Wending ij 5.50 verzendkosten) U Stuur mij een proefabonnement van 4 maanden voor 10. I Adres DE PAASEVANGELIEN Verhalen rond een gebeurtenis door Jacob Kramer Een diepgaande en toch goed leesbare interpretatie van de paasevangeliën zoals ze door de vier evangelisten zijn overgeleverd. In de inleidende hoofdstukken schrijft Jacob Kremer over de overlevering en over het moderne verstaan. Zijn uitleg volgt een vast schema: tekstverklaring redactie en traditie betekenis voor de lezer Als hij over de betekenis voor de lezer spreekt, trekt hij op indringende en verantwoorde wijze lijnen van het verleden naar de moderne lezer. Dit boek vormt een waardige opvolger voor De Paasverhalen van Franz Kamphaus, dat drie drukken beleefd heeft. De auteur. Jacob Kremer. is hoogleraar voor het Oude Testament in Wenen. 21 Oblz.; 27,50 KATHOLIEKE BIJBELSTICHTING Postbus 27. 5280 AA BOXTEL tel. 04116-73537 Ook verkrijgbaar vla de boekhandel. Het boek wordt toegezonden na ont vangst van 17.40 14.90 2.50 vet zendkosten) op giro 392 14 001 n v Uitgevenj Fnesch Dagblad. Leeuwarden, onder vermeldng van de letters HK/TR Ook verkrijgbaar bij de boekhandel VERTROUWEN onz |TE Ondanks dat woord was er bij geen vertrouwen op de Heer, Je str de gids voor jullie uit, om voor jullie een plaats te zoeken om J legeren, ln het licht in de nacht jullie te laten zien de weg waart liep, en in de wolk overdag. (Deuteronlum 1 vers 32,33) de ,1 Ijfst n akbc yens wor Het zijn vertrouwde woorden d jp bi deze verzen gesproken worden et d gaat om het woord en het ün g vertrouwen, om de gids en de p| NV-i het lichten de weg en de wolk. wam Allemaal woorden van de omgi jij di van deze God met zijn volk. Wo en uit het hoofdthema van dit boe egel heel het werk van de zogenaara n tc deuteronomisten. Tussen God mensen gaat het om woorden vertrouwen. De bedoeling is daiLtter weg gaan, maar niet alleen. Me e gids en het licht en de wolk. Hli ,iinp klinkt het verwijt. Ze zijn die woorden kwijt omdat ze het vertrouwen kwijt zijn. Wie hier steen wegneemt breng heel h< gebouw (Gods gebouw zljt gij)I gevaar. Dan Is er geen licht en weg meer. Zonde is allereerst ongeloof. Hier toegespitst op vertrouwen. Als Je Hem niet m«kgël vertrouwt, waar blijf je dan? D( p^j, de basis weg. Het ultgangspuntf,cti( grond zinkt onder je voeten wej „j die situatie herinnert Mozes hle jjer£ volk. De Heer zei: wees niet ban jag Maar ze waren wel bang. Ze wai n rt bang om tekort te komen. Het 1 e h; allemaal zo riskant en dat was 1 wer naar de mens en naar de woest! ,rsc gesproken, ook. Maar de gids w juut hen. Wat viel er dan nog te vreztj de gids sliep zelfs 's nachts niet en nacht was Hij bij hen. En noj vertrouwden ze het niet, vertroi ze Hém niet. Het is dus niet zo vanzelfsprekend, dat vertrouwt ons. Het heeft 't telkens weer nori om opgeroepen en uitgedaagd t worden. jods al idel ooi en e Beroeplngswerk om NED. BEBV. KERK 'EI Beroepen te Dordrecht (toez.) f n M. Roodenburg te Middelburgjigs rendrecht (buitengew. wijkgeRrP H. van Kooten te Delft; te S< goutum en Lutkewlerum: T. ner, kand te Zeist. i GEBEF. KERKEN (VRUG.I f1? Beroepen te Onnen: G. F. de f kand. te Kampen. mg GEBEF. GEMEENTEN Beroepen te Capelle a.d. IJssi Amsterdam-Centrum: A. Hooi .J? te Krabbendijke. J BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Heerenveen: zing te Harlingen. het tijdschrift „Wereld en Zending", te verkrijgen door 6,00 per ex. (bij meer dan 10 ex. 4,00 per ex.) over te maken op giro 49.32.48 ten name van Nederlandse Zendingsraad Amster dam, met vermelding van het bestel de. De cartoon is nit „The New Yor- ker/Album of drawings". Ingeleid en Ors Jan S Oeze eigenii|dse beii|denis is opgedragti de |eugd van alle protestantse kerken in land en voor hen in de meest leilefl^ bedoeld als een beli|demsgeschenk Or H M Matter WAT MOETEN WE NOG GELOVEN? 116 blz 14.50 Aan de hand van hel Aoostollcum bespn 60! auteur op indringende wi|ze de vragen n christelijk geloof Oe belijdenissen Thomas a Kempis Oe navolging van Christus 2e druk. per ded 72 blz geb 10 90 Bede klassieken z<|n door Sp*e ven 'tn tw lat var BIIIIIIIIIIIIIIIHIIHIIIIIIIIIIIItllHIHIHIIIIIIHIIItllllllllllllllliHHIIIHIIIIIIIIIIimilHIIIHIII I Christelijke organisaties in discussie onder redactie van de V C S A. (Vereniging van Christelijke Studenten tj~er Amsterdam) Een boek dal hel bestaansrecht van christelijke orgamsj tie aan de orde stelt. Het chnstelijke organisatiewezen werkt op diverse terre nen Nader onderzocht is hoe hun opstelling maatschappij is. van waaruit zij werken, wat hun doel is l welk instrument daarbi| gebruikt wordt Ook is hen gi vraagd of uitgangspunten methodes en doei(en) die tl grondslag liggen aan de visie op en over christeliji organisatie nog wel relevant zijn en o» er misset* andere mogelijkheden bestaan, en hoe de toekomst z* zal ontwikkelen pbk. 18,9 (verkrijgbaar In da boekhandel) Posibus 84176. 2508 AO s-G.Iv.nh»* iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiittiiniiiiiiiiMimiiiniiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiittiii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2