Dwaalleer alléén geen reden tot afscheiding Aardig, maar volstrekt onbetrouwbaar Dominee Corn. B. Roos: een man van het midden Uit brieven van lezers Trouw WÊtÊ I ti fS> VANDAAGij Dr. H. B. Weijland in studierapport: 'Open Kerk'-dag over het ambt Hervormd predikant als zendeling naar Amerika Nederlandse vrouwen demonstreren voor 'dwaze moeders' Roomse delegatie naar Moskou VOORBUGANGE De voorlichting van Vlademir Lindenberg Oost-West spanni mag kerken niet uiteendrijven KERK TROUW/KWARTET door A. J. Klei Wat zou die dominee Corn. B. Roos voor Iemand wezen? Hij Is de nieuwe voorzitter van de hervormde synode, dat hebben we 4n de kranten kunnen lezen, en hij heeft na zijn verkiezing aan de journalisten verteld, dat hij beslist geen gereformeerde bonder of confessioneel ls. Nu. daar zal ik niet over vallen. Een mens, zeker een hervormd mens. kan niet alles hebben en met een man van het midden moet toch ook wat te beginnen zijn. Zeker, maar ls dominee Roos wel een man van het midden? Kunnen wij daar geheel gerust op zijn? In Trouw werd bericht, dat dominee Roos zich zeer verwant voelde met de Ideeën en drijfveren van basisgroepen en kritische gemeenten. Kijk. daar kun Je nog alle kanten mee uit. daar kan een verse synodevoorzitter zich geen buil aan vallen. Dominee Roos mag best eens een keertje tegen iemand uit die hoek zeggen: meneer, wat hebt u prachtige drijfveren!, dan is er nog geen man overboord Nee. waar lk echt van schrok was de volgende zin uit ons verslag van het persgesprek met de nieuwe synodepraeses: ..Dominee Roos noemde Nietzsche. Kierkegaard. Barth, Bonhoeffer. Levin as en een beetje voorzichtig Marx als mensen die hem in belangrijke mate hebben beïnvloed." Alsjeblieft, daar staat het! Beïnvloed door Marx, en nog geen klein beetje ook. Dominee Roos noemde de naam van Marx een beetje voorzichtig, aldus de berichtgever in Trouw. Jaja. dat zal wel. maar van die soort voorzichtigheid worden we niet wijzer. Ik zeg maar zo: van 't een komt 't ander en van 't ander komt een christen-voor-het-soclalisme en voordat je 't weet verhulst er weer een hoge hervormde naar de VARA. Ik heb hierover heel wat afgetobd, daar wil ik best voor uitkomen. Maar een mens lijdt dikwijls 't meest door 't lijden dat hij vreest en dat nooit op komt dagen. Het volgende geschiedde. De lezer dient te weten, dat lk zeer opruimertg van aard ben. Zodra lk ergens Iets zie slingeren, werp lk het In de prullemand. En toen ik deze week in ons redactioneel vertrek boven op een kast een oude krant zag liggen, opengevouwen en wel. nam lk die geërgerd op met de bedoeling hem terstond weg te bergen. Het was een nummer van het Reformatorisch Dagblad en de pagina die open lag. was de kerknieuwspagina. „Uitgesproken géén Ud van Geref. Bond of Conf. Vereniging" zag lk met grote letters boven een verhaal staan en Jawel hoor, daar hadden we dominee Roos weer te pakken. Opeens merkte lk dat er nóg een stuk over dominee Roos op deze pagina stond, met daarboven: ..Ds. Roos kent Geref. Kerken en Geref. Gem." Hé. dacht lk. dat ls andere koek dan Nietzsche en Marx. Nieuwsgierig begon lk te lezen en weldra kwam een grote kalmte over me. Want wat las lk? Dit: dat de moeder van dominee Roos de dochter van een stelle gereformeerde dorpsonderwijzer was. En alsof het niet op kon: dat mevrouw Roos, de echtgenote dus van de nieuwe synode voorzitter, afkomstig ls uit de gereformeerde gemeente. Opgetogen voegde het Reformatorisch Dagblad aan deze laatste onthulling toe: dominee Roos leest ook De Saambinder, het blad van de gereformeerde gemeenten. Kijk, zulke dingen lees Je nou weer niet ln Trouw. Die lui van Trouw vliegen direct verlekkerd op de naam van Marx af en die stelle dorpsonderwijzer verdonkeremanen ze. Maar het Reformatorisch Dagblad brengt aan het licht, dat dominee Roos niet slechts Das Kapltal leest, Ds. C. B. Roos maar eveneens De Saambinder. Als hij geen man van het midden ls. nou, dan weet ik het niet meer. LEUSDEN Het tolereren (verdragen) van dwaalleringen in de kerk kan voor haar leden geen reden zijn zich af te schelden. In elk geval kan men zich daarvoor niet op de Nederlandse Geloofsbelijdenis (een van de gereformeerde belijdenisgeschriften) beroepen. Pas wanneer de dwaalleer aan de leden wordt opgedrongen en de ware leer vervolgd, kan, ja moet, sprake van afscheiding zijn. Tot deze conclusie komt dr. H. B. Weijland. actuarius van de gerefor meerde synode. In een studierapport dat zal functioneren als persoonlijke bijdrage aan de discussie in de gere formeerde oecumenische synode (OOS), die van 15 tot 25 juli in het Franse Nlmes bijeenkomt. ■Deze bijdrage is een vervolg op het rapport, waarin de vraag aan de orde komt of het lidmaatschap van de wereldraad van kerken verenigbaar is met dat van de GOS De vorige verga dering van de GOS (Kaapstad 1976) AMSTERDAM Naar aanleiding van de bisschoppensynode organi seert de Open Kerkbeweging Zuid- HoLland een ontmoetingsdag over ..nieuwe ambten ln de kerk van mor gen". ..Open Kerk" ls een oecumeni sche beweging die vooral aanhang heeft onder progressieve rooms-ka tholieken in de bisdommen Roer mond en Rotterdam. Na de synode ln Rome had de bewe ging al duidelijk gemaakt dat zij zeer teleurgesteld was over de resultaten, vooral wat betreft de starre visie op het ambt die daaruit naar voren kwam. De inleiding zal worden gehouden door de Vlaamse Jezuïet dr Jan Kerk- hofs. directeur van het Internationaal Instituut voor sociaal-kerkelijk on derzoek. Verder wordt er ln groepen gezamenlijk gediscussieerd. De bij eenkomst vindt plaats zaterdag 22 maart van 9.30 tot 16.30 ln de paeda- goglsche academie „Thomas More", Stationssingel 80 ln Rotterdam. waarin opgenomen Oe Rotier dammer. met Oordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hooidredacteur Jen*e Tammmga Oi'ecteur mg O Posima MOOFOKANTOOR PoVOuS 0S9 1000 AW Amsteidam beantwoordde die vraag ontkennend. Een conclusie, die behalve de gerefor meerde kerken ook enkele Indonesi sche kerken aangaat. DEN HAAG (PNHK) - De hervorm de ds. H. J. ter Bals uit Amsterdam, directeur van het centraal interkerke lijk bureau voor het bedrijfsleven, zal binnenkort naar de Verenigde Staten vertrekken in het kader van een oecu menisch zendingsproject van de vere nigde presbyteriaanse kerk van Ame rika. Op verzoek van deze kerk wordt ds. Ter Bals door de Nederlandse hervormde kerk en het bestuur van DI8K (dienst ln de industriële samen leving vanwege de kerken) tot eind mei ter beschikking gesteld van de presbyteriaanse kerk. Ds Ter Bals zal te werk gesteld wor den in McKeesport. een voorstad van Pittsburgh. In McKeesport. met een drietal grote staalfabrieken en een kolenmijn, ls een kleine presbyteri aanse kerk. waarbij overwegend het midden- en hoger kader van deze bedrijven is aangesloten. De arbei dersbevolking is overwegend rooms- katholiek en van Italiaanse en Poolse afkomst Op 10 en 11 april zal ds. Ter Bals, samen met andere uitgenodigde pre- diakanten, een oriënterende bijeen komst bijwonen, waarna hij ln „zijn" gemeente meedraait tot pinksteren. Behalve preken zal ds. Ter Bals ook catechisatie geven, groepswerk lei den enz. Speciaal zal hem gevraagd worden zich ln te zetten voor de nog moeizame oecumenische contacten In Pittsburgh. Het project .Zending ln de Verenigde Staten" ls naar voren gekomen van uit een plaatselijke presbyteriaanse gemeente in Michigan. Jaren achter een nodigde men daar buitenlandse predikanten uit om voor een periode van zes weken deel te nemen aan het gemeenteleven. Dit om de oecumene te bevorderen en om een andere kijk te krijgen op het werk in de ge meente. De. Weijland toetste ln een speciaal rapport de stellingname van de GOS, sinds de zaak ln 1968 (Amsterdam) voor het eerst ter sprake kwam. Hij acht deze niet erg consequent: terwijl enerzijds het OOS-bestuur steeds door de synode werd gestimuleerd ln gesprek te blijven met de wereldraad van kerken, wijzigde het standpunt van de GOS over het dubbel lidmaats schap zonder dat daarvoor nieuwe argumenten werden aangedragen. Eerst werd het lidmaatschap van de wereldraad afgeraden en later (1976) zelfs strijdig met het lidmaatschap van de GOS. Verder wordt ln dit rapport gehekeld dat de Inhoudelijke discussie over de' waarde van de wereldraad als wereld wijde oecumenische beweging nu al tien Jaar ls gestaakt. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover ol over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Waar en vals In het nu uitgebrachte studierapport van dr. Weijland rapport wordt Inge gaan op de vraag van het GOS-be- stuur of er bij het lidmaatschap van de wereldraad, niet sprake is van ker kelijke gemeenschap met „ongeloof". Hierop reageert dr. Weijland met een studie over de begrippen ware en valse kerk ln de geschiedenis. Hij meent dat dit thema steeds enger gehanteerd werd. Augustinus han teerde een tegenstelling tussen de sfoaf Gods en de andere staat, waar mee hij de ene en ongedeelde kerk afbakende tegenover het domein van de overheid. Bij de kerkhervormers verschoof deze tegenstelling tot het onderscheid tussen de ware en de valse kerk. De afgescheidenen (onder meer in Nederland ln de vorige eeuw) gingen weer een stap verder. Zij meenden zich te moeten afschelden tot een ware kerk. In reactie op de valse leer binnen de hervormde kerk. In deze tijd ziet men hoe dit proces nog verder ls voortgegaan, doordat ln de oecumenische discussie een aantal reformatorische kerken zich Indirect afscheidt van de andere kerken we gens valse tolerantie. Kem van het betoog ls, dat men zich voor deze voortgaande vereniging ln elk geval niet op de Nederlandse Ge loofsbelijdenis kan beroepen. De op roep om zich af te scheiden van hen „die niet van de kerk zijn" wordt begeleid door een meermalen her haald appel om niet van de kerk af te scheiden. De nota-WeiJland verschijnt dit voor jaar in het theologisch bulletin van de gereformeerde oecumenische sy node. Daarin zullen ook twee gerefor meerde theologen uit ander GOS-lid- kerken reageren op zijn bijdrage. dr. H. B. Weijland LEUSDEN (GKN) Nu het Argen tijnse vrouwen (de zogenoemde „dwaze moeders") verboden ls elke maand een stille omgang te houden, op de Plaza de Mayo ln Buenos Aires, gaan Nederlandse vrouwen dit Initia tief overnemen. Deze stille tochten zijn een protest tegen de massale verdwijningen ln Argentinië. Volgende week donder dag zal ln Den Haag de eerste gehou den worden, ditmaal verzorgd door het vrouwenzendingsfront van de ge reformeerde kerken. De tocht begint om één uur en trekt .nn Malieveld naar Binnenhof. De vrouwen zullen speciale hoofddoekjes dragen en spandoeken meevoeren. Na afloop ls er een gebedsdienst in de Antonlus van Paduakerk aan de Fluwelen Burgwal. ROME (AFP) Een Vaticaanse dele gatie ls op uitnodiging van de patri arch van Moskou naar de Sowjetunie gereisd. ZIJ zal daar tot 23 maart deelnemen aan theologische bespre kingen met vertegenwoordigers van de Russisch orthodoxe kerk over het onderwerp „Lokale kerken, universe le kerk". Het ls de vijfde ontmoeting van deze aard sedert maart 1967, die bedoeld ls om de verschillende theoretische en praktische verschillen van de moder ne theologie te bestuderen. IKV en kerk (2) In Uw artikel „Gereformeerde Syno de neemt afstand tot IKV" (zaterdag 8 maart 1980) staat ondermeer: „Het is allemaal wat ingewikkeld en uit brieven die de synode ontvangt blijkt wel dat de kerkleden het nogal eens niet snappen. Ook onder de synodele den bestaat er onzekerheid. Zo bleek het aan ds D. H. Borgers uit Den Ham niet bekend te zijn dat gereformeerde IKV-leden door de synode worden benoemd." Dat (althans een deel van) de kerkleden de relatie van de Gere formeerde Kerken met de gerefor meerde deelnemers aan het IKV „niet snappen" ls gewoon waar. Dat er ook onder synodeleden onzekerheid be staat is niet Juist. In de synodeverga dering heb ik gewezen op de taken die de deputaten voor de begeleiding van de gereformeerde deelnemers aan het IKV van de synode van Maastricht (197576) hebben ontvangen. Hiertoe behoort ook: „In geval van vacatures nieuwe vertegenwoordigers van onze' kerken ln het Interkerkelijk Vredes beraad te benoemen." (acta art. 396) De deputaten van de synode benoe men en niet de synode zelf. Dit ls het uitzonderlijke en verwarrende van de situatie deelnemers aan het IKV rap porteren aan de generale synode. De gereformeerde deelnemers aan het IKV, zo stelde dan ook het commis sierapport terecht, zijn „geen gevol machtigde deputaten van de genera le synode" die aan deze laatste ver antwoording schuldig zijn. ZIJ zijn echter ook niet „een paar toevallige gereformeerden" omdat de Gerefor meerde Kerken „geen vrijblijvende relatie met het IKV" hebben. Mijns Inziens moet deze onduidelijke rela tie op velen een verwarde indruk ma ken, vooral omdat het voor een aan tal kerkleden niet duidelijk is of, en zo Ja in hoeverre, de uitspraken en acltes van het IKV door de kerken worden „gedekt". Het was mijn be doeling hierin helderheid te doen ont staan. Den Ham (Ov.) D. H. Borgers IKV en kerk (3) Het ls begrijpelijk dat de heer Smits geen behoefte heeft om te discussië ren met mensen die niet naar een ander luisteren willen. Maar maakt hij dan niet dezelfde fout als deze mensen, vooral wanheer hij generali seert, dat alle mensen van het IKV zo zijn? Is het niet juist een kenmerk van de opstelling van het IKV, dat zij naar beide kanten willen luisteren, en niet de mening van Oost of West willen verabsoluteren? Overal vindt men mensen, die zo overtuigd zijn dat hun weg de enige ls die goed ls voor de mensheid, dat zij dat wel leder in 'thart willen branden. Het ls geen wonder dat er ook christenen zijn, die zo zeer geloven ln de macht van Gods liefde, dat zij daar steeds op zullen .blijven haveren, dat Zijn gebod van schuldbesef en geloof in Gods llefde- weg de enige weg ls ter redding van de wereld in plaats van de duivelse vernietigingsmiddelen. Maar daarom moeten we nog wel blijven luisteren naar elkaar en samen in het Evange lie de oplossing van onze vrees en klelngeloof blijven zoeken. De geza menlijke kerken doen dit door middel van de Vredeskrant van het IKV. WIJ hebben ln onze IKV-kring ook Sha- lomkranten gekocht en bestudeerd. En er zijn ook bij ons nog veel varia ties ln opvatting. Maar de kerken kunnen niet aan alle kerkeraden ook nog alle andere kranten toe gaan zen den, bij voorbeeld van Ben Hoeken dijk, of van Christenen voor het Soci alisme of van art. 31 enz. enz. Daaruit kan leder persoonlijk een meerzijdige keus maken. De kerk geeft raad, maar geen gewetensdwang. ZIJ blijft leder persoonlijk verantwoordelijk stellen voor Ieders keuze. TURKSE ONDERWIJZERS? Een bericht ln de krant vertelt mij dat de regering besloten heeft vee orl2 Turkse onderwijzers hierheen te laten komen om Turkse kinderen te geven. Terecht maken Turkse arbeiders hiertegen bezwaar omdi zij de fascistoïde Instelling van hel ministerie van onderwijs ln Turkl) kennen. Het laat zich horen. Wanileze het waar ls dat de Turkse minister 'vcLA van onderwijs zelf een promotor v t H een soort dictatuur in Turkije is, Jke kan men gemakkelijk verwachténft-tu dat deze zijn kans om een heel apparaat van beïnvloeding ln Nederland via het onderwijs op te v bouwen niet voorbij zal laten gaan P 2 Veertig aldus gezinde onderwijzer Ung: vormen een welkome aanvulling t ctle de activiteiten van de Grijze Wohfou Maar zijn er geen andere mogelijkheden? Valt er niet te denken aan nu reeds hier aanwezl Turken die of reeds over bevoegd) lege beschikken of die die bevoegdheli it, binnen niet al te lange tijd zouden t kunnen verwerven? Een spoedcuitet ls beter dan het binnenhalen vani en 1 aantal dubieuze agenten. Zijn er o |n c geen Nederlandse leerkrachten te me vinden, eventueel werkzoekenden ing die via een bepaalde cursus zo me vul Turkse taal vertrouwd zijn te mali dat zij dit werk kunnen doen? Is hierover gesprek met de Turkse werknemers zelf? Mogen zij soms uitmaken wie er onderwijs aan hu kinderen zal geven! Het bezwaar tegen deze gedachten dat dit alleajfan veel tijd zou kosten, weegt gemakkelijk op tegen de tijd die andere overheldsplannen en -voornemens vragen. H.- ide pa binc tvei naai rd t par. rap esti il bl ei n ii rd. K. Dij) Meije Rotterdam Buskes Ds. Buskes ls ln 1926 niet als predi kant geschorst. Hoewel hij volle sym pathie had voor dr. Geelkerken c.s., was hij niettemin aanvankelijk van plan in de gereformeerde kerken te blijven. Toen echter bekend werd dat Geelkerken officieel beschuldigd werd van schriftaanranding, werd hem dit te machtig en verliet hij, zonder geschorst te zijn, eigener be weging de gereformeerde kerken. Hooghalen A. M. Lindeboom Naar de VARA Je kijkt toch vreemd op als Je ver neemt dat de secretaris-generaal van de hervormde kerk kandidaat-voor zitter van de VARA ls. Terwijl er nog zoveel te doen ls in eigen protestantse kringen, kiest men voor het voorzit terschap van de VARA. De pas over leden ds Buskes heeft mij daar eens over te woord gestaan. Zijn mening was. dat men Juist ln zulke kringen moet vertoeven om te evangeliseren. Dan wens ik Dr Van den Heuvel veel wijsheid toe. Als lk een hint mag geven, dan ls het programma „In de roole haan" een geweldig arbeidsveld om ln te gaan wieden, want de vuil spuiterij daar, raakt tot aan de lippen toe. Zuidland H. de Leeuw van Weenen ra< NED. HERV. KERK km) Beroepen te Rhoon: F. C. M. Ro< eer burg te Middelburg. GEREF. KERKEN Beroepen te Enschede: Haren; te NIJeveen: K. Britsum. 1 «GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Gees: G. F. de Kli kand. te Kampen. Beroepen te Arnhem: J. J. van B veld te Zeist; te Rhenen; A. Moei ken te Nieuw-Beljerland, die bed te voor Fort McLeod (Can.); te Beljerland: R. Boogaard te Leid GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Utrecht: M. van Bet Opheusden. W.H Koopmans GEREF. GEMEENTEN WOdutsfaji tei 020 9i 34* 31 Amy«<aa«n Pojrgeo *00 00 Ban» Ned C'ed'eiDai-» Rekeo rgnr 23 00 1? 574 Ce 'O *11000 REGK3 ROTTEROAM DORDRECHT PoVOu» 948 3000 Ax Rotterdam iel 010-115588 (Abonnementen •n berogiogi tel 010-115568 Iredact-el i*i i iS700(iKiyuite"0 woo* REGO D€N HA Af, ifiOEN PoVOu* 10» 250i CC De« Haag ie» 070-469445 (abonnementen »n bezo*g<ng) i#i 07O-46944S (redact*) lei 070-468S64 (uesiuAend voof Pa^yaai 22 De« «EGiO NOORO OOST NEDERLAND («bonnemenlen en bezorging) PoVDus 3 8000 AA Zwo 05200 1 ?030 MetmerM 66 Zmo-e Abonnementsprijzen Per half laar 101*0 Ad*errenf erjneren oo aanvaag TtHtonttN abOnnemenlenooOraCMen re ace***" bove"' Ooga.e lamaieoefcn-en 9 9 30 «an maardag t m »iMaaq Op zondag »a" '8 70 uw te'el 020 913456 Ocxja.r mirw-adwerteme* .120 936868 0> an M»v Ad» »<dei r.,; (ovt>Nrt 4 3.» '000 A* AMS'EROAM Abreaovgngen ir'Virlend tCl'BeSA aan on/e *mvif«iJ. *e adie**en door dr. R. Kranenborg De veelkeurigheid van reli gies en religieuze verschijnse len blijft Iets dat mensen boeit en uitdaagt. Het ls iets dat hen aan het denken zet en om een plaatsbepaling vraat: wat geloof je zelf? Waarom geloof je wat je gelooft? Voor sommigen zijn de verschillen tussen de diverse godsdien sten van wezenlijk belang, an deren gaan driftig op zoek naar het gemeenschappelijke en vinden een oplossing: in alle religies gaat het om de mystiek, om de Inwijding, om de eenheid of om de mense lijkheid. om een paar belang rijke opvattingen te noemen. De theosoof Vladimir Lindenberg heeft ln zijn boek „Wegen en riten van Inwijding een duidelijke keus gmaakt: in alle religies gaat het ln wezen om de intense eenwording met het goddelijke. Dit ls de kem die overal terug te vinden ls en die we ondanks de uiterlijke verschillen die de religies kenmerken, als het ware als gemeenschappelijke binnenkant kunnen herkennen Lindenberg ziet die kern overal: bij de sjamanen en druïden, bij de middeleeuwse katha ren. bij de yogi's van India en bij Boeddha, in de Griekse mysterie- Symbool van het christendom godsdiensten en de Joodse wijsheid, bij de Essenen, bij de moslimse soe fi's. bij Jezus. Augustinus. Francls- cus. monniken van Athos. Rozenkrui sers en in Zen. Steeds komen we. aldus Lindenberg. grote religieuze persoonlijkheden tegen, die we „inge wijden" kunnen noemen. Zij hebben de eenheid met God gevonden en zij bieden ons een weg daarheen aan. Met veel materiaal, feiten en citaten, laat de schrijver zien dat het ln de religies om deze bijzondere mensen gaat: voortdurend ls er Immers spra ke van middelaars tussen deze en de andere wereld, heiligen die ons ook vandaag nog de weg wijzen. Te gemakkelijk Deze visie ls duidelijk, zeker Maar het ls tegelijk zo dat deze visie van Lindenberg te weinig met de feiten rekening houdt. In dit boek wordt te gemakkelijk uitgegaan van de ge dachte: wat ln de verschillende gods diensten op elkaar lijkt, ls ln wezen Identiek en moet uit elkaar ontstaan zijn. Als bij voorbeeld het christelijk avondmaal en de maaltijd van een oude mysterierellgie op elkaar lijken wordt de conclusie getrokken, het is hetzelfde en het gaat om hetzelfde. Als, om een ander voorbeeld te noe men, Franciscus van Astsie over het licht spreekt en de hindoe-yogi doet dat ook, dan bedoelen ze volgens Lin denberg een zelfde licht. Een dergelijke manier van redeneren is niet Juist: het kan Inderdaad voor komen dat het om gelijke zaken gaat, maar veel vaker blijken er, ondanks uiterlijke overeenkomsten, grote in houdelijke verschillen te bestaan. Bo vendien wordt dat gene waarin de religies onderling anders zijn op deze wijze meteen tot niet wezenlijk ver klaard. en dat terwijl voor veel gelovi gen ln dit anderszijn vaak de kem van het geloof gelegen ls. Voor de kerk bij voorbeeld zijn lijden, sterven en opstaan van Christus uniek en wezenlijk; voor iemand als Linden berg ls echter wezenlijk wat ook an dere godsdienstige persoonlijkheden- kennen: de eenheid van Christus met de Godheid. Onmogelijk De schrijver weet ons verder te vertel len dat het zeker ls dat Jezus in de leer bij de Essenen was HIJ weet ook dat de Essenen (in het wit gekleede Symbool van het hindoeïsme mannen, door zenuwachtige soldaten per abuis voor engelen aangezien) Je zus na het kruis met behulp van hun „esoterische" kennis der krulden weer tot leven brachten. Zulke din gen zijn zoals bekend niet zo vanzelfsprekend als de schrijver meent Ook weet Lindenberg ons te vertellen dat „de hindoes ln Jezus de tiende avatar van de God Shlva zien." Als we even voorbijgaan aan het feit dat het niet Shlva maar Vish nu moet zijn, dan nog is dit een onmogelijke uitspraak. De hindoe zou dat zeggen? Welnee! Ik heb nog nooit een dergelijke uitspraak van een hindoe gelezen en lk ben toch al even bezig met het hindoeïsme. Mis schien dat een of andere individuele hindoe zoiets een keer heeft laten vallen, maar zo'n uitspraak kan ten enenmale niet representatief voor het hindoeïsme zijn. Kritisch ls de schrijver ook niet. HIJ vertelt herhaaldelijk dat het hin doeïsme ontstaan ls uit de keltische druïde Ram. die tussen 2000 en 1500 v.C. naar India getrokken zou zijn. Het ls mij een raadsel waar hij dit vandaan haalt, want het slaat werke lijk nergens op. evenmin als de ro mantiserende en Idealiserende ma nier waarop hij over sjammen, dru ïden, enz. spreekt Zo zou er meer aan kritiek te noemen zijn, want er wordt slordig met de gegevens omgespron gen, ook al wekt het boek door een veelheid van feiten de indruk nauw keurig te zijn. Het ls dat echter niet. Integendeel, het ls een rommelig boek geworden (ook al door het feit dat bij citaten zelden wordt vermeld waar de schrijver ze vandaan haalt). Toch lees lk zulk soort boeken met plezier. Ook dit boek ls met vaart geschreven, er spreekt een hartstoch telijk overtuiging uit en een enthousi asme dat soms aanstekelijk werkt. Dat ls de kracht van zulk soort boe ken. Maar als ik een boek als dit uit heb denk lk: en nu zou lk het allemaal zelf eens goed moeten nazoeken om te weten te komen hoe de vork werke lijk ln de steel zit. Kortom: best een aardig boek, maar als voorlichtings materiaal over andere godsdiensten volstrekt onbetrouwbaar Dr. R. Kranenborg, gereformeerd theoloog te Amsterdam, bespreekt: „Wegen en riten van inwijding" door Vlademir Lindenberg. Uitg. Ankh Hermes, Deventer. Prijs: 35 gulden. Bisschop Möller Bisschop Möller van Groningen een gehuwde priester, die wilde citeren naar de functie van past* werker, gezegd het onverstandl achten om ln de huidige situ waarin een commissie het functl ren van pastoraal werkers en gehuwde priesters zal onderzot „u niets te zeggen en eventueel a stellen, terwijl misschien commissie mij en anderen om weer andere maatregelen men." De gehuwde priester bel tot de sollicitanten voor een ln het basispastoraat in Zuid- Drente. AMSTERDAM De conferen! Europese kerken (KEK) wil niet) de toegenomen internationale nlngen een verwijdering laten vinden tussen de kerken van west. Aldus verklaarde bm Heintze van Wolfenbüttel, preslt lid van KEK, na afloop van een J:,. daagse vergadering In Salzburg. J' een dringende vredesoproep gt _V tot alle Europese kerken. BIJ de zijn 112 kerken aangesloten. Voi Jaar zal er weer een vergaderinj met de Europese bisschoppenc rentle; de roomskatholieke ke e geen Ud van de KEK. e Tezelfdertijd ls ook van ka the m v zijde het gesprek tussen oost en op gang. Gisteren vertrok kard Wlllebrands, hoofd van het sect aat voor de eenheid der christ naar Odessa. Daar vindt de i gespreksronde plaats tussen TX' roomskathoüeke en de russlst thodoxe kerk. Met het oog op de Olympische 8 gaan Jongeren van de bew fl „Jeugd met een Opdracht" een pr£ geüsatlecampagne voorben Ook tijdens de spelen ln Münch Montreal waren er groepen 1 christenen die evangeUsatleb vigheld ontketenden. Onder de N „operatie vriendschap" wil ml ook ln Moskou op pad. De omsti heden nopen tot een wat mlnda^11 ciële campagne; men wil kleine mee getrainde teams erop uit sturen n m gaat daarbij om evangelisatie ei om lectuursmokkel, zo wordt g« rvo' Volgens de organisatie hebben zl Amerika al tweeduizend Jongeri J®** meld voor deze actie. In Nede flat Voli verwacht men er minstens hond werven. De evangellsanten 1 vooral actief zijn op stranden en plngs, ln musea, parken en ai 11 toeristische trekpleisters. „De i zaak dat wij als christenen dit 0 naar de Sowjet-Unie gaan ls do 'n ni gebeurtenissen van de afgelopC alleen maar onderstreept", me< °J'€ jeugd met een opdracht Voo In komende weekeinde is een tri *ffee georganiseerd ln Heerde. (Posttf^|n: in Epe) <ti !stl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2