Blanke NG kerk tegen verzachting apartheid Buitenstaanders houden kerk vitaal De bekering van Paulus en de verlegenheid der theologen Trouw KERK IN DE WERELD ty Doopsgezinde actie inzake belasting Kerkbalans 1980: ?00 miljoen aan toezeggingen Dr. J. J. Buskes Naudé stelt offers in het vooruitzicht Evangelist bij doop gedood VANDAAl VOORBIJGA NC Conferenti WOENSDAG 12 MAART 1980 TROUW/KWARTET ADVERTENTIE door Hennie Serfontein JOHANNESBURG De blanke Nederduitse Gereformeerde Kerk heeft deze week weer eens bewezen, dat zij een van de belangrijkste bolwerken is tegen elke verandering in de apartheidswetgeving. Deze kerk is een van de machtigste „verkrampte" instituten in Zuid- Af rika. Het gaat hier om de grootste van de „Het schrappen van het woord „on- dr»e ..Afrikaner' kerken Meer dan toelaatbaar1 betekent, dat de kerk tachtig procent van de 2.5 miljoen voor deze zaak niet kan verwijzen Afrikaans sprekende blanken is er lid naar een bijbeltekst die het eenvou Vftn dig verbiedt." legde Kleynhans uit. ..Maar gezien de verhoudingen in De Zuidafrikaanse regering is thans onze samenleving beschouwt de kerk ,veel ..liberaler'zakelijker en plooi- deze huwelijken als ..uiterst onge- baarder dan de kerk De regering heeft de hele apartheidswetgeving opnieuw in studie genomen en over weegt sommige wetten af te schaffen. Maar de voorzitter van de NG kerk. dr Evert Kleynhans. maakte maan- (dagavond in een tv-interview duide lijk. dat de kerk absoluut gekant is tegen elke poging om het verbod van gemengde huwelijken op te heffen of de zogenaamde onzedelijkheidswet te veranderen Het zijn juist deze twee wetten, die geweldig veel ellen de en verdriet teweeg hebben ge bracht. getuige alleen maar de vele zelfmoorden. Russische beer Het heeft de aandacht getrokken, dat deze ..verkrampte' verklaring juist nu is gekomen, twee dagen nadat premier Pieter Botha voor de tweede keer binnen een half jaar gezegd had. dat hij overweegt deze twee wetten te veranderen Zaterdag zei Botha - zinspelend op de verkrampten in zijn eigen partij dat er mensen zijn, die .terwijl de Russische beer aan onze deur ligt, leuteren over de onzedelijk heidswet en de sport. Dr Kleynhans zei ln het tv-gesprek. dat de generale synode van zijn kerk twee jaar geleden had uitgesproken, dat de onzedelijkheidswet in plaats van opgeheven juist uitgebreid zou moeten worden tot meer bevolkings groepen Ook wees hij nog eens op de verandering ln bet standpunt van de kerk ten opzichte van huwelijken van blanken met zwarten sinds deze syno de Vroeger leerde de NO kerk. dat gemengde huwelijken ..ontoelaat baar en ongewenst waren Maar in 1978 sprak de synode uit. dat ze ..ui terst ongewenst" zijn ADVERTENTIE wenst" en zal zij ze nooit aanmoe digen." *Wi| hopen dat het leven bij veertig begint - maar onze grote angst is dat het daar I juist eindigt.' Professor Panel Levtnson over de levensfasen van de man In de nieuwe Zero NU IN DC KIOSK waarin opgenomen Oe Rotier dammer. met Oordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenie Tammmga Directeur mg O Postma HOOfOKANTOOP PostOu". 9^9 1000 AW A—sie'd.v •Wtoitstraar »3» Amsl Pos rg.ro 66 00 00 B*rk Nfd r 'ed-ett*--» #00125 Gemeemeg.ro Arr .yj, «€GiO norTEROAM DORORCO' Pos'bii» 946 3000 A> Hnnnjlaf t«l 010-1155*6 (p&onnementer be/orgm; ld 0' 0-11 SS66 (redact-et te* "5700 Boter dam BEGlO 0€N HAAG f'OEN PosrtKiS tC' 250i CC De- Heag ter 070-4*9445 (abonnwTwv- en bezorg-«gi te' 070-469445 tredact*) lal 070-46*664 lurtsKXlerVt vOOr adveienhe»! Per» si. aai «aaq BEGlO NOOBO OOST NEDEBiANO I abon nament an an beaorgmg) '«ma»»' 56 Zw>' Abonnementsprijzen e»» mew* t ie.ee Per kteerlaei M N eer halt |mt 101 M Per (eer zot eo oo aanveeg Tftetomsctie abonnemenrenoodracn aaressen bo»»ni Oogave iam*eber<hieo 9-19 30 maardag t m .r.,aag Op zondag »a" 20 uu' 'eiet 020 9' 3456 Opga.e nw. n.en»rtfi 320 936668 o» scnr rtet,,« aar Uav-A a'dewtg pos»* 431 '000 A* AWSTEBDAM Aoreswif^rger J.is'wteno vcnr.H» aar ome Artsierdamae adressen Begrafenis In de Nederduitsch Hervormde Kerk zijn voor de tweede keer binnen twee maanden zwarten weggestuurd van een rouwdienst. Deze Nederduitsch Hervormde Kerk is een van de twee kleinere Afrikaner kerken en staat bekend als de meest verstokte apart- heidskerk in Zuid-Afrika. De twee zwarten. Aubrey Kgatle en zijn broer 8tanley. wilden in Heidel- berg bij Johannesburg de rouwdienst bijwonen voor mr. Johan Acker- mann, een advocaat, lid van de neder duitsch hervormde kerk. dank zij wiens financiële steun de twee broers konden studeren. In opdracht van de predikant, ds J. L. J Smit. kwamen zij de kerk echter niet in. Een broer van de overledene, mr. Neels Ackermann, een vooraan staand lid van de regerende Nationa le Partij in Kaapstad, had twee dagen voor de begrafenis uitdrukkelijk aan ds 8mit gevraagd, zwarten toe te laten, maar de dominee weigerde De gebroeders Kgatle moesten buiten wachten tot de dienst afgelopen was en konden toen aansluiten bij de stoet naar het graf, waar zij een krans legden. Ds 8mit zei, dat het nu eenmaal kerkeraadsbesluit Is om in de Heidel- bergse kerk nooit zwarten toe te laten in een kerkdienst, zonder enige uit zondering. Hij voegde daaraan toe: „Ik sluit mij daar helemaal bij aan. Het is uiteindelijk ook nog eens hun kerkgebouw en zij mogen zelf beslis sen. wie zij in hun eigendom willen toelaten" Nieuwsgierigheid Ouderling B. J. Ollvler.scriba van de kerkeraad, gaf als commentaar: „Ik denk. dat als zwarten kerkdiensten van blanken willen bijwonen, dat meestal alleen maar uit nieuwsgierig heid is Waar moeten we de grens EINDHOVEN Leden van de doops gezinde gemeente te Eindhoven zijn vorig jaar al in actie gekomen, omdat zij wegens gewetensbezwaren niet langer belasting willen betalen voor defensie, zo meldt het Algemeen Doopsgezind Weekblad. Een van hen vroeg in april 1979 aan de minister van financiën om een speciale regeling, zodat hij aan zijn verplichtingen als staatsburger zou kunnen voldoen in overeenstemming met zijn geweten en met de wet. Het antwoord van de minister ging vol gens het weekblad totaal aan het probleem voorbij. Een ander lid van de gemeente gaf de minister te kennen, dat zij wegens gewetensbezwaren aan haar verplich ting om belasting voor defensie te betalen niet kon voldoen. Zij schonk het „defensiedeel" aan de doopsge zinde gemeente om het te besteden aan mensen ln nood In afwachting van een antwoord van de minister kreeg zij bezoek van de deurwaarder Vanuit Eindhoven is nu een landelij ke handtekeningenactie opgezet tot solidariteit met deze gewetensbe zwaarden. „We kennen wel erkenning van gewetensbezwaren van mensen die voor militaire dienst worden op geroepen Hier ls sprake van gelijk waardige gewetensnood." aldus de werkgroep Het gaat er niet om. min der belasting te betalen, maar het defensiedeel aan een ander doel te besteden. i 3TTERDAM - De gemiddelde stij- ig van de toegezegde bedragen v .or „Kerkbalansbedraagt voor dit jaar voor de participerende gemeen ten van de hervormde kerk 6.75 pro cent «Voor de gereformeerde kerken is dit 7.3 procent) Vorig Jaar was die staging 8.32 procent voor de her vormde gemeenten. De kosten voor het levensonderhoud stegen ln 1979 met 4.2 procent Voor 1980 mag men rekenen op een stijging van rond de 5..ï procent Waarschijnlijk zal het stijgingspercentage voor Kerkbalans voor dit Jaar nog wel wat hoger wor den zo n 7 procent omdat de tendens van de laatste Jaren ls. dat er veel meer wordt gegeven dan er toe gezegd is In geld uitgedrukt ver wacht men voor 1980 een opbrengst van rond de 200 miljoen, alleen al voor de hervormde kerk. Dit heeft ds. W H. den Ouden, secre taris van de commissie geldwerving van de generale synode van de Neder landse hervormde kerk. meegedeeld Hij sprak de verwachting uit. dat Kerkbalans de inflatie een stap voor zal blijven, zoals dat de laatste jaren steeds gebleken ls. trekken? Stel dat er bijvoorbeeld een hele groep uit een thuisland in onze kerk zou willen komen, wat dan?" Vorige maand zijn er van de leiding van de nederduitsch hervormde kerk richtlijnen uitgegaan naar de plaatse lijke gemeenten over kerkbezoek door zwarten. In deze richtlijnen staat, dat zwarten onder bepaalde omstandigheden, en dan alleen als de betrokken kerkeraad toestemming geeft, een blanke kerkdienst mogen bijwonen. De opsteller, scriba ds. P. M. Smith, waarschuwde echter tegelijk om deze praktijk niet aan te moedigen, omdat „kwaadwilligen" er misbruik van zou den kunnen maken en ook omdat kerkleden erdoor verontrust zouden kunnen worden. De nederduitsch hervormde kerk is de enige kerk in Zuid-Afrika, die uit drukkelijk in haar kerkorde heeft staan, dat zwarten geen lid mogen worden. Deze kerk werd in 1853 ge sticht onder de Voortrekkers in Transvaal, die om politieke redenen niet langer bij de nederduitse gerefor meerde kerk van het door de Britten beheerste Kaapland wilden blijven horen. De kerk was een tijdlang staatskerk van Transvaal. In 1885 kwam het weer tot een samensmel ting van belde kerken, maar een klei ne minderheid zette de nederduitsch hervormde kerk voort, daarbij lange tijd gesteund door de lervormde kerk in Nederland, die als moeder kerk wordt beschouwd. De kerk telt thans een kleine 200.000 leden. Veel van zijn gedachten zijn neergelegd in zijn boeken Brood voor het hart Bijbels dagboek 5e druk f 23,50 Dwarsliggers 2e druk 21,50 nonconformisten op de levensweg van Ds. J. J. Buskes Kort en goed 2e druk 14,50 75 vijf-minuten toespraken Mensen onderweg ƒ14,50 Nieuwe vijf-minuten toespraken Terzijde ƒ14,90 ..Glorie en uitschot van het heelal" 76 persoonlijke kanttekeningen God is anders 6e druk 11,50 Verkrijgbaar in de boekhandel c3Jl Z0MEB t KEUNING BOEKEN - EDE DRIEBERQEN De kerk moet „participerend" (samen met de mensen die zij ontmoet) vorm geven aan het kerk zijn. Dat zei dr A. Houtepen, medewerker van het Interuniversitair Instituut voor missiologie en oecumenica te Utrecht en roomskathollek theoloog, dinsdag tijdens een eerste bijeen komst van beroepskrachten in de evangelisatie van de gere formeerde kerken. Ds D. Noort Op 49-jarige leeftijd is overleden ds. D. Noort, predikant van de gerefor meerde kerk (vrijgemaakt) te Gronin- gen-Oost. Ds. Noort werd in 1961 pre dikant en had zijn standplaatsen ach tereenvolgens in Drogeham, Tiel- Zaltbommel, Buitenpost en Gronin- gen-Oost. Hij was ook leraar van het Gereformeerd Lyceum/HAVO in Gro ningen. De begrafenis is vrijdagmid dag in Groningen. De laatste jaren is het aantal werkers in de evangelisatie namens deze ker ken sterk toegenomen. Tijdens een eerste conferentie op Kerk en Wereld te Driebergen waagt men zich deze week aan de vraag, welke doelen men nastreeft ln de evangelisatie. In het verleden werd vooral het „credomo del" gehanteerd waarbij het vooral ging om de directe woordverkondi ging. („Credo" betekent: ik geloof"). Tegenwoordig neigt men naar het „participatiemodel" waarbij samen met anderen gezocht wordt naar de weg die God wijst. Volgens de heer Houtepen moeten er steeds nieuwe mensen geworven wor den door de kerk. wil die kerk vitaal blijven. In de rooms-katholieke kerk ontmoet hij vooral mensen, die zeg gen zelf boter op hun hoofd te hebben en daarom niet aan de ander toeko men. Zij denken daarbij aan al het onheil, dat de kerk ln de geschiedenis heeft gebracht. Maar als kerkmensen afzien van het op weg gaan met de ander verstomt de traditie Pas in de dialoog blijkt hoe God wil handelen, aldus dr. Houtepen, die verder signa leert dat er binnen de kerk sterke afname is van het kerkbesef. Toch is er volgens hem geen andere weg dan vanuit de concrete kerken te evange liseren. Elke gemeente is geroepen missionai re gemeente te zijn. Belangentegen stellingen in de maatschappij zijn vooral ook terug te vinden in de kerk. Ligt het daarom niet voor de hand, dat deze binnen de kerk dan ook op tafel komen? Er wordt nu teveel met de mantel der liefde, met de mantel van meerderheidsstandpunten, toe gedekt. Conflicten worden nauwe- door dr C. Rijnsdorp Dichter bij Paulus is de titel van een boekje van 87 blz., geschreven door K. Bouhuys en K. A. Deurloo. uitgegeven bij Ten Have te Baarn en in de boekhandel verkrijgbaar voor tien gulden. Het zijn ietwat bij- of uitgewerkte teksten van een IKON-televisieserie, die voorjaar 1979 op het scherm is ver schenen. In het Woord Vooraf zeggen de auteurs dat ze alleen maar een bepaald aspect van Paulus' leven en denken naar voren hebben gehaald en dat hun geschrift niet de pretentie heeft van een wetenschappelijke bijdrage. Met „dichter bij Paulus" bedoelen de samenstellers deze „vreemde" apos tel los te wikkelen uit de windselen van traditionele opvattingen. Dit houdt in dat zij het accent verschui ven van de biografische gegevens, voorzover het Nieuwe Testament ons die verschaft, naar Paulus als type van de raessiasverkondiger voor hei denen én joden. Volgens hen is niet alles wat Lukas over Paulus vertelt, echt gebeurd (zijn voorafgaand „naarstig onderzoek" ten spijt), zoals bij voorbeeld het breken en uitreiken van brood tijdens de storm beschre ven ln Handelingen 27. of de ontmoe ting met Ananias in het negende hoofdstuk. Dit zijn dan „verhalen", vrucht van „compositie", bedoeld om een „theologisch thema" te ontvou wen. Paulus' bekering staat wel cen traal ln zijn leven en roeping, maar Lukas' beschrijving ervan is ook weer zo n „verhaal". De auteurs verwijzen in dit verband naar Paulus' eigen terughoudendheid ten aanzien van wat er precies is gebeurd. Galaten 1 vers 15 spreekt van een openbaring van Gods Zoon in Paulus. zonder vermelding van bijzonderheden. Men kan die in deze korte brief ook nauwelijks verwachten. Paulus heeft met de toedracht van zijn bekering niet te koop gelopen, maar het ligt voor de hand dat hij aan zijn vriend Lukas in de loop van zijn langdurige en vertrouwelijke omgang met deze medewerker herinneringen aan dat gebeuren heeft opgehaald. Het is als leek niet mijn bedoeling tegen de schrijvers van dit boekje te opponeren, daartoe ben ik niet be voegd. maar ik mag wel zeggen dat ze mij op dit punt niet hebben over tuigd. Eerst zijn er feitelijke gebeur tenissen. Vervolgens ontstaat naar aanleiding daarvan een verhaal. Dat verhaal vertoont een bepaalde com positie. samenstelling, aan de hand van een centraal theologisch thema. De schrijvende hand van Paulus. Tekening van Mart Kempers uit de zgn. Mart Kempers-bijbel van het Nederlands Bijbelgenootschap. Dit alles laat zich denken: eerst het historisch feit, dan het leerzame ver haal aan de hand van een bepaalde theologische compositie. Maar dan zijn de verhaalde gebeurtenissen niet ondergeschikt aan het theologisch thema, wat Immers zou inhouden dat met de werkelijkheid vrij wordt om gesprongen. Strikt genomen gaat het bezwaar niet zozeer tegen de verdichting als zoda nig, want dat is een erkend letterkun dig genre, maar wel tegen de vermen ging van historie en fictie, dat wil zeggen tegen het Incidenteel opdui- door Aldert Schipper Volgens het kerkblad van de blanke Nederduitse gereformeerde kerk in Zuid-Afrika is het besluit van dr. C. F. Beyers Naudé om die kerk te verla ten. een „tragische stap". Een hoofd artikel in Die Kerkbode noemt de stap „het einde van de weg". De toe treding van Naudé tot de zwarte kerk, op 2 maart, had plaats in het wijkge- bouw van de blanke gereformeerden, omdat het nieuwbakken kerklid een beperking van zijn bewegingsvrijheid geniet In verband daarmee was de gemeente van Alexandra naar de blanke buurt getrokken, waar Naudé woont. Tot op zekere hoogte werkte de blanke gereformeerde kerk dus mee. Tot op zekere hoogte, want de zwarten mochten niet de kerk gebrui ken Ze moesten zich met het wijkge- bouw vergenoegen, omdat de kerk- zaal niet voor zwarten toegankelijk Omdat Naudé geband is. mag hij niet worden geciteerd In een Zuidafri kaanse krant zal met het volgende niet kunnen vinden. Preek Een van de kerkgangers heeft nauw keurig onthouden wat Naudé in zijn preek in het wljkgebouw zei De preek ging over Johannes 15, waar Jezus een beschrijving geeft van de aard van de gemeenschap van zijn volgelingen „Hij bereidt hen voor voor de nieuwe gemeenschap," aldus Naudé ln zijn preek Na het Pinkster feest zal deze de naam 'kerk' ontvan gen Naudé gaf een beschrijving van deze gemeenschap. „Een gemeen schap waarin een nieuwe liefde bele den en ln praktijk gebracht zou wor den. Jezus geeft daar opdracht toe zonder beperking of voorwaarde De gemeenschap gaat door alle grenzen van menselijke belangen, angst en vooroordelen heen Deze gemeen schap beoefen je concreet met inzet van je leven." Tegelijk met de toetreding van dr. Beyers Naudé werden ds. Roelf Mey er en zijn vrouw Nita lid van de zwarte gereformeerde kerk. De scri ba van deze kerk, ds. Sam Buti, doopt hier de baby van de familie Meyer. Toetsen Naudé ging verder: „Wanneer Jezus bidt dat allen één mogen zijn. pleit hij niet voor 'eensheid', maar voor één heid. Hij ontkent de verscheidenheid niet. maar hij verwerpt de geschei denheid." De christelijke gemeenschap moet men toetsen aan de vraag: 'Voldoet de eenheid aan het liefdesgebod van Christus?', aldus Naudé. 'Niet door vrome verklaringen of kerkelijke be sluiten. maar door te zien. door te beleven, door het uit de levens en lijks bespreekbaar gemaakt, aldus de heer Houtepen. Volgens de socioloog drs. J. Jonkers, medewerker aan het evangelisatie- centrum van de gereformeerde ker ken te Leusden, betekent medewer ker van God zijn een ingaan op en werken aan de samenleving. Uit het project „Zending in Nederland" is gebleken, dat de kerken goeddeels het zicht op en het contact met die samenleving verloren hebben. Dat maakt het participatiemodel vrijwel onmogelijk, aldus de heer Jonkers. Het is moeilijk, mensen te overtuigen dat godsdienst ook met zaken als politiek te maken heeft. Als de ker ken daarom een analyse van de sa menleving gaan maken, zal dat voor de kerken een stevig stuk zelf-analyse moeten inhouden met daarbij een stuk zelfkritiek. De kerk mag zelf niet buiten schot blijven, omdat zij onder deel is van die samenleving. STOCKHOLM (AFP) Een voor ganger van de pinkstergemeente in Finland is zondagavond geëlektroku- teerd bij het toedienen van de doop. Overeenkomstig de gebruiken van zijn kerk bevond de 62-jarige voor ganger Kaarlo Tolvio zich tot aan zijn middel in het water. Op het moment dat iemand hem een microfoon over handigde om de zegen uit te spreken deed zich kortsluiting voor. Het onge luk vond plaats voor de ogen van tweehonderd gelovigen. VERBIEDEN OF NIET De vorige week werd in 't een radio-programma de vraag behandeld wat er gedaan m< worden met duidelijk fascist partijen. Ik weet de preciese formulering niet meer, maar kwam het op neer: moet je ze verbieden of niet? Voor- en tegenstanders kwamen daai het woord. De argumenten zij meer bekend, want deze vri ook in het verleden gespeeld, denken aan het ambtenarenv» voor bepaalde partijen in de dertig. In 't algemeen kan worden dat onze regeringen aanzien van deze kwestie de mogelijke terughoudendheid dag gelegd hebben. Dat is ooi begrijpen. Ieder verbod betel inconsequentie ten opzichte democratisch bestel, waarin iedereen vrijheid van mening! dient te hebben. Het is een gr< goed, dat niemand van ons zoi grabbel wil zien gegooid. Tegenstanders wijzen vanzelfsprekend op de kwalijl uitingen van fascistisch-getinl partijen en groeperingen. Ze bang voor besmetting. Ik laat; even buiten beschouwing de aparte vraag of je ook buitenli fascistoïde groeperingen in oi de vrije hand kunt geven. Het gebeuren met de Amicales ten opzichte van het Polisario-cora van jl. zaterdag en wat de Gri; Wolven onder de Turken aanri kan wel eens teveel worden. T( men zich afvragen hoe het zit n besmetting. De tijden zijn ongi in economisch opzicht. Een wi teeltgrond voor fascisme. Mai daarnaast rijst de vraag of oi nog wel voldoende tegengif hi tegen dit soort bewegingen, wj men ziet welke kranten de meerderheid graag leest, wel! boeken als broodjes over de toonbank gaan, dan kan toch gevraagd worden in hoeverre gevaar van besmetting reëel Afgezien nog van wat men ge' straat kan horen aan duidelijk1 discriminerende en soms zelfs racistische opmerkingen. Als i daaraan denk begin ik weer ov hellen naar een verbod in geva apert fascisme. Beroepingswerk h/ NED. HERV. KERK jH! Beroepen te Harderwijk en ti kerk: H. A. Samsom te Streefl DVC Dubbeldam en te Zierikzee: J te Wanneperveen; te Eierland Wolthaus bijstand in het pi aldaar. Aangenomen naar Leeuwardi G. Keijzer te Noordwolde e wolde. ken van verdichtingselementen bin nen het algemene gebeuren. Er staan waardevolle dingen in dit boekje, zoals de herinnering aan de oudtestamentische koning Saul en aan de „profeet der heidenen" Jere- mia. Maar op de achtergrond proeft men de verlegenheid ten aanzien van al het bovennatuurlijke in de bijbel. Dit staat trouwens onder de zware druk van de algemene tijdgeest, die de beoefening van de theologie voor een aanzienlijk deel tot de aarde en het aardse beperkt. bri< K at Shti I tchi tem GEREF. KERKEN Sla* Beroepen te Boksum-Hijlaard rd. Houweling te Kommerzijl; te !tai W. H. G. Sienot te Koudam; t rie lem-Noord: C. J. Verhoeven te IHI negoutum-Bozum; te Joure: Jiam te Oldebroek. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Nieuwerkerk a.d. F. Mallan te Rhenen. OUD GEREF. GEM. IN NEI Beroepen te Kampen: M. Pffd, Dordrecht. daden van christenen te ervaren zal de wereld weten, overtuigd worden en geloven." De vernieuwing van de gemeenschap moet aan de vruchten zichtbaar zijn. Zij moet gekenmerkt worden doordat alle leden van de gemeenschap elkaar ondersteunen en elkaar in liefde kriti seren. Zo'n gemeenschap zal elke vorm van onrecht bestrijden en on waarheden aan de kaak stellen. Zij zal strijden tegen discriminatie en eikaars lasten dragen. Daarom Dr. Naudé zei dat hij in het leven van de zwarte gereformeerde kerk iets van het vruchtdragen had bespeurd en dat hij daarom tot deze kerk wilde toetreden. „Ik verlang er van ganser harte naar daarin te delen," aldus Naudé. Volgens hem zal het nieuwe discipel schap grote offers vergen. Jezus be reidt zijn volgelingen daarop voor. „Wij leven vandaag in Zuidelijk Afri ka in een conflictsituatie." zei Naudé, „waarin christenen van alle kerken en kleuren betrokken zijn. Gehoor zaamheid aan Christus zal steeds meer afhangen van de bereidheid van zijn volgelingen, de prijs van het dis cipelschap betalen. Die blanken die nu tot de zwarte NG kerk toetreden beseffen iets van de prijs, door u, christenen van de zwarte gemeen schap. te vragen ons aan te nemen als uw broeder en zuster. Voorzover dat voor ons blanken mogelijk is. willen wij graag samen met u de prijs trach ten te betalen en deel worden van een kerk die. zo hopen en bidden wij, een voorbeeld zal worden voor het tot stand komen van een belijdende kerk. waarin Jezus als Heer tot zijn volle recht zal komen in de dienst en in het getuigenis van allen die zijn naam belijden!" Aldus Beyers Naudé. Geloven met je kindereif Eveline Stern, voor ouders y (jonge) kinderen, 22-23 mjf' OLde Vechte, Ommen1 05291-1963). De plaats van het gezin inj maatschappij, m.m.v. ds. J. stel en dhr. Walraven, Jeugd Calvijn, 22-24 maart, Kasteel lom, Bennekom. Inf. en aai 05273-2303. Doperse weerloosheid, r nlngsdagen doopsgezinde groep m.m.v. Sjouke Vooll Klaas van der Wijk. 29 maaj april, doopsgezinde kerk, Opg. bij Harry Pais, Oosters Zwolle. Charismatisch gebedst o.l.v. pater A. van Corstan, maart, Franciscaans bezinri trum, Stoutenburg (tel. 033-fl Nieuw CD A-Kamerlid In q ture Braks, die benoemd minister van landbouw en tot CDA-lid van de worden benoemd drs A. Eindhoven. Van Baars (51 thans nog docent aan de li ding ln Eindhoven. Sinds 19* lid van de CDA-fractie in de te raad van zijn woonplaats enf^e jaren was hij wethouder. taarr Koningin benoemt chef per zaken Koningin Juliana 1 -If: H. M. van Ruijven uit Den H >ostj, ingang van 1 april 1980 beno haar chef personeelszaken. Vi ven. die ln 1930 is geborei verschillende functies beklee "fe". gebied van personeelsbeleid 1974 is hij hoofd van de afdel soneelszaken bij de directie Ptgir( van het ministerie van justit -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2