l Boeiende Moeder Courage bij het Publiekstheater Tenorsaxofonisten tarten het klimmen der jaren L- Sopraan Söderström vocaal op retour Imponerend debuut van Conlon in Rotterdam Nieuw klein-realistisch spel van Rob Bognar Nieuwe aanpak van Peter Oosthoek Van den Heijer volgt wellicht Kloos op Première Lavendel in Groningen Nederlandse Operastudio op de verkeerde weg Griffin en Gordon in Utrecht MAANDAG 10 MAART 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET ^1' door André Rutten AMSTERDAM Het première-publiek was zaterdagavond zeer ingenomen met de voorstel ling, die Peter Oosthoek van Centrum met een grote groep spelers van het Publiekstheater gemaakt heeft van Brechts „Moeder Courage en haar kinderen". Annet Nieuwenhuyzen, die Moeder Courage speelt, werd in het bijzonder toegejuicht. De Stadsschouwburg was ook met een al ln de openingsscène verrast en geboeid Het zicht op de speelruimte wordt in overvloeiende etappes geo pend. waarbij het perspectief zich verrassend verdiept, totdat, heel in de verte lijkt het. Courages huifkar oplicht, terwijl kenmerkende motie ven uit Paus Dessaus muziek, life gespeeld, klinken Overgaand ln Moe der Courages eerste lied ..Hé, kapi tein. laat de trommels zwijgen". Het beneemt Je bijna de adem. mis schien vooral als Je het stuk al uit vroegere voorstellingen kent en er. wat er ook aan ontbroken mag heb ben. van houdt Je herkent het onmid dellijk. Juist omdat het op deze ma nier nieuw wordt, opnieuw gaat leven in een suggestieve ruimte, die duide lijk toneelruimte blijft, maar zo open dat de verbeelding er mee aan het werk kan. Staketsel Centraal ln die open ruimte staat een licht buizenstaketsel met plankler- tjes. waarop de vier muzikanten met hun Instrumenten zitten, waarop ook delen van scènes gespeeld worden, en waaronder ook de huifkar past, er blijft staan, of er onder door gereden wordt. Een neutraal staketsel, dat op velerlei manieren het toneelbeeld (van Herman van Elteren) kan accen tueren. Er is. ook ver weg. een heel ruime, neutrale horizon. Die openingsscène, met haar bewe gingen van mensen, licht, muziek, is een voorproef van en kenmerkend voor de hele voorstelling. Er is zeer inventief, op een telkens weer andere manier, met en in de ruimte gewerkt, de volle aandacht toch steeds gecon centreerd op de mensen er in. hun entourage, wisselend van scène tot scène tot scène (van slagveld tot slag veld) telkens op een andere manier tot leven gebracht. De mensen er ln. Dat zijn dus de marketentster Anna Flerling, bijge naamd Moeder Courage, haar drie kinderen twee bijna volwassen zoons, een dochter die niet kan pra ten een veldprediker, een kok, een soldatenhoertje. Mensen die achter de oorlog aantrekken om er wat aan te verdienen. Moeder Courage is er het middelpunt van. Zelfs haar kinde ren. van drie verschillende vaders, zijn het gevolg van haar meetrekken met de oorlog. Op haar belevenissen is Brechts ..kroniek uit de dertigjari ge oorlog" (1818-1648) gebaseerd. Het toneelspel dat hij er van maakte, lijkt min of meer op een volksballade: een reeks tekenende voorvallen uit de be levenissen van de marketentster een sterke, vindingrijke, uitgekookte vrouw worden er niet in bezongen, maar getoond. Omdat het toneel is. worden per scène dikwijls meer bij komstigheden vertoond dan een bal ladezanger zou bezingen. Extra belicht In de voorstelling nu worden de hoofdzaken ln een scène soms even extra belicht het hele toneel wordt een paar ogenblikken in helder wit licht gezet of worden de mensen, op wier onderlinge verhoudingen men even goed moet letten, in een volgspotje gevangen. Dat laatste ge beurt ook. wanneer een van de figu ren een lied zingt wat de (epische) balladevorm meebrengt. Tegelijkertijd zijn de bijkomstighe den. die niettemin tekenend zijn, ver levendigd, ln beweging gehouden, soms door spelers van kleinere rollen als een bewegend, visueel goed wer kend groepje te laten optreden en zingen een beetje lijkend op het koor ln klassieke stukken. In de manier van acteren is er bijzon- Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Dr A. H. i Heuvel, de secretaris-genera* Nederlandse Hervormde K( kandidaat gesteld is voor het terschap van de VARA. heeft gereageerd met te zeggen dat nog maar gaat om een intern*#*! dure bij de VARA, waarvan komst allerminst vaststaat. !Se stadium wil hij dan ook ntirna enkel commentaar geven. den Het hoofdbestuur van de VARj.^ dr Van den Heuvel unaniem verenigingsraad voorgedrage beslist eind dpze maand of dr beslist eind deze maand of dr Heuvel kan worden aanvaard volger van André Kloos. Dr Albert van den Heuvel deerde in Utrecht en in theologie. Hij leidde de jongei ling van de Wereldraad van en was vervolgens directeur afdeling communicatie van reldraad. In 1972 werd hij se< generaal van de Nederland ïmrmHo ZTarlr Moeder Courage en haar kinderen: Annet Nieuwenhuyzen voorop, daarachter Celia Nufaar, Hen Reijn, Alexander van Heteren. dere zorg besteed aan het duidelijk laten zien van hoe de verschillende mensen zich tot elkaar verhouden: er zitten allerlei persoonlijke reiatietjes ln, ook zijn zij tot op zekere hoogte lotgenoten, maar uiteindelijk geeft het eigen gewin wel de doorslag. Ook bij Moeder Courage, ook al kiest die uiteindelijk wel geheel voor haar dochter. Die kleine oorlog tussen gewone men sen wordt in deze voorstelling helder, overtuigend zichtbaar. De voornaam ste rollen er in worden gespeeld door Annet Nieuwenhuyzen (Moeder Cou rage), Celia Nufaar (de „stomme" dochter Katrien), Frans Vorstman (veldprediker), Hans Boswinkel (kok), Petra Laseur (het hoertje Yvette Poi- tier) en in verschillende rollen o.a. John Leddy, Chiem van Houweninge, Marijke Veugelers en vele anderen. De vier musici zijn Hans Braber, Hans Meijdam, Rob Zeelenberg, Bob Zimmerman. De laatste heeft Paul Dessaus muziek naar de mogelijkhe den van de spelers toe bewerkt. ZIJ gebruikten die meestal uitstekend. De gespeelde vertaling is die van Ger- rit Kouwenaar. vormde Kerk. Volgens de door oud-mii Kemenade geleide selecti< sie, die Van den Heuvel hoofdbestuur voordroeg, volt den Heuvel in ruime mate eisen die in de profielschets zijn. Hij is lid van de Partij Arbeid en bestuurslid van de Hij is voorzitter van het advie van de Nationale Commissie d Jpn i ia •n g< tarn eind ults op erst int de var hij kkei nde door Louwrens Langevoort AMSTERDAM Het Nederlands Kamer Orkest concerteer de zaterdagavond in de Grote Zaal van het Concertgebouw onder zijn vaste dirigent Antoni Ros-Marbé in een program ma. dat opgezet was rond de Zweedse sopraan Elisabeth Söderström. De nu 54-Jarige diva heeft een carriè re achter de rug. die zich nauwelijks ln Nederland heeft afgespeeld. Haar repertoire omvat opera's met een voorkeur voor Mozart, Strauss en Ja- nacek en liederen. Oeen wonder dat ze voor haar optreden met het Nederlands Kamer Orkest werken koos waarin de expressiviteit van het woord sterk verweven is met de mu ziek. Britten ontleende de teksten voor zijn liederencyclus „Les Illumina tions" aan het gelijknamige werk van de achttienjarige Arthur Rimbaud. Uit de verzameling associatieve im pressies nam Britten slechts een ne gental. die hij groepeerde rond een fanfareinotlef Instrumentaal beperk te hij zich tot strijkers, die hij echter zo gebruikte dat men soms de blazers meent te horen. Oorspronkelijk werd de solopartij vertolkt door een tenor, Brtttens vriend Peter Pears. Toch moet worden aangenomen dat de DANS THEATER CA O z premiers SIDEWALK Christopher Bruce MSA GLAGOLSKAJA Jirl Kyllao met orkest, versterkt Ned. Vocaal Ensemble en 4 z jngsollstcn' amsteroam maIOmrt. 20.15 uur componist de voorkeur gaf aan een sopraan. De dromerige en haast on wezenlijke stemming wordt erdoor versterkt. Juist daarom was het bijzonder te betreuren dat Elisabeth Söderström de partij niet meer voor honder pro cent aan kan. Door haar voordracht weet zij de tekst ln die bijzondere sfeer te plaatsen, maar vocaal bereikt zij die kwaliteit niet meer. Haar hoog te klinkt veel te sterk en geforceerd, terwijl het legato-zlngen wordt ver troebeld door storende bijgeluiden. Ros-Marbé wist het orkest wel in die ongrijpbare, zweverige stemming te brengen. Dramatiek Haydn componeerde de scène en aria ..Berenice, che fal" op een tekst van de achttiende eeuwse llbrettodichter Metastasio. Het bombastische karak ter van dit dichtwerk kan wel tegen een stootje, ook als dit zich uit ln een nadrukkelijk woordaccentuering, Haydn muziek ls direct en realistisch. Elisabeth 8öderström had aanmerke lijk minder moeite om de Juiste dra matiek met haar vocale middelen in te vullen. Het NKO had de avond geopend met de „Zarabanda" van de Spanjaard Rodrigo. Een aardig stuk. meer ln de zin van opwarmer die zijn weg naar het vergeetboek zonder problemen zal kunnen vinden. Brahms' Tweede Serenade, waarmee de avond werd besloten verdient een uitvoering met meer diepgang. Het musiceren bleef beperkt tot het geven van een Juist .notenbeeld en Ros-Marbé verzuimde de dynamiek in zijn vele facetten uit te werken. Elisabeth Söderström en het Nederlands Kamer Orkest spelen hetzelfde programma vanavond ln het Haagse Congresgebouw. door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Na de welhaast opzienbarende prestaties van Simon Rattle, onlangs benoemd als vaste gastdirigent bi] het Rotterdams Philharmonlsch Orkest, was het zaterdag avond de ]onge Amerikaan James Conlon, die met het RPhO in een ouverture van Carl Maria von Weber, Van Beethovens achtste symfonie en enkele Slavische dansen van Dvorak imponeerde. Cor Witschge en Renée Soutendijk als vader en teruggekeerde dochter in Rob Bognars „Lavendel". door André Rutten. GRONINGEN In het Kruithuis is vrijdagavond de eerste voorstelling gegeven van „Lavendel", een nieuw stuk van Rob Bognar, van wie eerder „Spoorloos" (Haagse Comedie 1977) en „De Nacht van de Rattenkoning" (Theaterunie 1978) zijn gespeeld. James Conlon heeft ln korte tijd een aanzienlijke reputatie weten op te bouwen. Een onmiskenbaar natuur talent, voor wie het uit het hoofd dirigeren een vanzelfsprekende zaak schijnt te zijn. Als openingsstuk voor dit nog steeds zo genoemde „Prome- nade"-concert (de programma's be staan lang niet altijd uit populaire muziek) had de dirigent zijn keus laten vallen op een uit 1811 daterende ouverture van Von Weber „Der Be- herrscher der Oeister", waarop nooit een opera ls gevolgd. Een bondig en voortreffelijk geïnstrumenteerde compositie, die bij alle beknoptheid kwalitatief eigenlijk weinig onder doet voor de ouverture Frelschütz, Oberon en Euryanthe. Conlon bleek hier direct een vaste greep op het orkest te hebben. Die hierop aansluitende achtste sym fonie van Van Beethoven vormde echter het duidelijke hoogtepunt van de avond. Zelden hoorden wij een zo gave en klankschone reproduktie van deze korte symfonie. Wat Conlon in zonderheid van het Menuet maakte grensde aan het volmaakte. Het on berispelijk spel van de hoornisten gaf Conlon aanleiding deze nadrukkelijk bij het enthousiste applaus te be trekken. Soliste tijdens dit concert was Mleke Blesta, aanvoerster van de tweede violen van het RPhO. Zij gaf een vertolking van het derde vioolconcert in b kl. van Saint-Saëns. Dit concert, dat met „Introduction et Rondo Ca- pricioso" tot de meest gespeelde vi oolcomposities van deze veelzijdige Franse toondichter behoort, blijft al tijd voor de uitvoerende zowel als de luisteraar een trekpleister. De solist vindt er ln technisch en muzikaal opzicht alles van zijn gading. De bes te prestaties leverde Mieke Biesta in het Andantino met zijn prachtige cantilenen en het laatste deel, dat ook in technisch opzicht het best lukte. In het eerste deel waren nogal wat intonatievlekjes. Een sterk vibra to kan dienstig zijn bij een volle en warme toonvorming. Maar de afwij kingen van de absolute zuiverheid mogen niet te groot worden. Mieke Biesta speelde het begin alsof zij Ra vels Tzigane onder handen had. En zo moet het toch echt niet. Overigens viel er veel te waarderen in het spel van de soliste, wier spel bij het pu bliek een warm onthaal vond. Drie Slavische Dansen van Dvorak vormden het sluitstuk van dit pro gramma. wording Ontwikkelingsvraag (de vroegere Commissie-Cl heeft in woord en geschrift bl ven van zijn sociaal demo< gezindheid. En nog iel di Jte he we Het koor van de abdij van Moéuta ling 81 In dit nieuwe stuk komt een Jonge vrouw (Renée Soutendijk), na een paar Jaar afwezigheid (even) terug in het ouderlijk huls. waar haar oudere zus (Martine Crefcoeur) en haar vader (Cor Witschge) nog wonen. Wat later komt haar vriendin (Cocki Boonstra) daar ook. Een eenvoudig huis op klei ne schaal (ontwerp Kees Wolfrat) en daarin het restant van een eenvoudig gezinnetje met ietwat gespannen ver houdingen, waarvan de achtergron- STADSSCHOUWBURG KASSA (11-15 wur) 24231 1 Speciaal vandaag Mayerling, Amerikaanse speelfilm in 1967 van regiseur Terence Young, waarin de erf genaam van de Oostenrijks- Hongaarse troon, prins Rudolf tragisch aan tijn eind komt. Omar Sharif in de rol van Ru- dolf. Catherine Deneuve als Maria Vetsera. James Mason als Frans-Jozef en Ava Gard ner als keizerin Elisabeth Ned. 1/20.20 Een ruiter rijdt voorbij: de dood van een held Ned. 2/22.10 De verzonken wereld van Roman Vishnlao en Isaac B. Singer is een film over twee mensen die hebben bijgedra gen tot het vastleggen van de Jiddische cultuur in O. Euro pa. Vishniac met een verbor gen camera in getto's en Sin ger met boeken Dtsl. 2 22.20 Plein Publiek gaat over kin dertehuizen Hilv. 24.15 Finale van de lustrum avond 55 jaar NCRV Hilv. 220.00 door JAC. KORT ALKMAAR Indien het de bedoeling van de Nederlandse Operastichting s om door middel van de Opera Studio Jong Talent op te leiden tot het „Grote Werk", dan is zij blijkens de première van twee eenakters, die ik vrijdagavond in „De Vest" alhier bijwoonde, op een belangrijk punt op de verkeerde weg, en dat punt is de regie. Vocaal talent is er best wel in ons land Van Joep Bröchezer. Lucia Meeuwsen. Wouter Goedhart en Hé- lène Versloot was dat reeds bekend. Ook Saskia Gerritsen, Maria van Dongen. André Spijker en Paul Bin- dels gaven daarvan blijk. Dat „vak" behoeven ze nauwelijks meer te leren. Maar wat de regisseur hen moet bij brengen ls. dat zij zich ongedwohgen op het toneel opstellen, zich zo na tuurlijk mogelijk over de planken be wegen, niet allerlei stereotiepe poses en gemaakte houdingen aannemen, kortom, mensen worden, die zingend een verhaal uitbeelden Daarvoor is. zeker voor onervaren operazangers, nodig een regisseur met meer vak kennis en fantasie, dan waarover de gene die ditmaal met deze taak belast was blijkt te beschikken. De beide werkjes, die tijdens deze voorstelling werden uitgevoerd zijn evenwel zeer aantrekkelijk en zeker voor het doel geschikt Voor de pauze ging het ln 1954 ge schreven ..A dinner engagement" van de Engelse componist Lennox Ber kley (1903), later op de avond „Dokter Mirakel", dat George Bizet op 19- jarige leeftijd schreef Twee niemen dalletjes naar hun inhoud, maar sprankelend en met veel kennis van de vocale mogelijkheden gecompo neerd. waardoor men er met plezier naar luisterde. „Dokter Mirakel" werd gezongen ln de Nederlandse ver taling van Alfred Pleiter, hetgeen voor het overigens weinig talrijke pu bliek het volgen van de handeling 'vergemakkelijkte. Als begeleiding fungeerde een instru mentaal ensemble, dat verdienstelijk speelde, doch gehandicapt werd door het feit. dat het met vijf strijkers niet opgewassen was tegen de blazers- en sla gwer kersgroep De leiding van het geheel had de Jonge dirigent Bruce Cohen, die het gebeuren op het toneel en ln de or kestbak zeer goed ln de hand wist te houden. Tot 9 met vinden herhalingen van deze voorstelling plaats in Leeuwar den. Amsterdam. Enschede. Eindho ven. Deventer. Haaksbergen en Hil versum. den gaande het spel langzamerhand naar buiten komen. Wat Je in dat kleine zaaltje, waar Je dicht op de spelers zit, het eerst waar neemt. is dat er onder regie van Hulb Broos zorgvuldig gespeeld wordt, met gebruik van natuurlijk lijkende ex pressiemiddelen, ogenschijnlijk ge woon dus, maar het eigenaardige in de vier karakters een beetje op scherp gesteld. Die vier mensen, de kortsluitinkjes én de contacten die er tussen hen ontstaan boeien daardoor wel. De manier waarop de achtergronden er van, langzaam gedoseerd in frag mentjes min of meer ontrafeld wor den doet dat minder. Natuurlijk, Bognar heeft terecht vermeden dat echt duidelijk, expliciet te doen. Hij probeert het via halve verwijzingen, verdeeld over een ingenieus patroon, dat een netwerk van motiefjes bevat, fijnmaziger dan in zijn vroegere stuk ken. Maar er is een wankel evenwicht tussen min of meer suggestieve aan duidingen en meer direct genoemde feitelijkheden, waardoor een tekort aan geloofwaardigheid, en dus aan overtuigingskracht ontstaat: is er niet wat veel van het goede (of in dit geval eerder: van het kwade) inges topt, ben je geneigd je af te vragen. De titel „Lavendel" lijkt e verwijzen naar een soort bloemengeur, die er vroeger in het gezinnetje geheerst zou kunnen hebben, waar een buiten lamp het achtertuintje van een soort maneschijn voorzien heeft. Het is al lemaal uitgelopen op een wat treurig makend verval, dat Je vooral in de vader van Cor Witschge herkent, in de geprikkelde gelatenheid van Mar tine Crefcoeur. ln de meestal uitda gende weerbarstigheid van Renée 8outendlJk. in het doorgaans laconie ke incasseringsvermogen van Cocki Boonstra. In het spel ontmoet je dat allemaal, de achtergrond waaruit het voorkomt blijft wat te bedacht. Het ls een produktle. die door de Theaterunie voor de toneelvoorzie ning van het Noorden van het land gemaakt Is. daar ook veel gespeeld wordt, maar evenzeer naar het wes ten komt. (Spanje) zingt vanavond in (rk kathedrale kerk) en morge£ in Haarlem (rk kathedrale kes t Bavo) religieuze muziek die ii emj t/m 18e eeuw speciaal vex e Spaanse abdij geschreven ir aan toegevoegd werken van derlandse componisten waaijjigj handschriften zich bevinden je boekerij van de abdij. De zan ave van Montserrat is een van de e is muziekinstellingen in Euro| nt,s eeuw). Het koor staat than let leiding van Ireneu Segarra, 1 d tijnermonnik van de abdij. ttel "I/W art >r I ha ipe ;tel oali door Rud Niemans Tenorsaxofonisten hebben net altijd dat tikje individualisme meer ten toon gespreid, d n vooraan deed staan wanneer er zich markante ontwikkelingen in de Jazzmuziek voord De tenorenboom Hawklns-Young- Coltrane, heeft vele vertakkingen. De genoemde heldentenoren een term. die opera en Jazz uit eikaars vocabu laire kunnen wegpikken vertegen woordigen elk verstrekkende In vloedssferen. die over elkaar heen- schuiven als de polyritmen van een Elvin Jones. Met de meesters zelve en velen hunner navolgers werden ook de liefhebbers in dit land meermalen geconfronteerd. Hawkins was er al voor de oorlog met de Ramblers. Les ter op zijn retour kwam met de eerste van een reeks Jazz at the PhUharmo- nic-shows mee. Trane kwam hier als een door velen onbegrepene met Mi les Davis, later als een erkende geni us, met zijn befaamde, eigen kwartet. Tenoren kwamen, tenoren gingen. Bij tijd en wijle toonden zij een opvallen de voorkeur voor „the Dutch" en hun grauwe luchten. Don Byas en Ben Webster woonden hier geruime tijd, al werkten ze elders en hielden ze voeling met andere brothers ln Euro pese hoofdsteden. Tot de eerste Jazz- emigranten uit de States die de neus van de sfeer en werkgelegenheid daar een beetje vol hadden, behoorden de blazers Dexter Oordon en Johhnny Oriffln. Tenorsaxofonisten uiteraard, want daar draait dit verhaal om. Bei den hebben tal van zowel biografi sche als muzikale raakvlakken. De gemeenschappelijke leerschool was o m. een der tumulteuze orkesten van Lionel Hampton, beider stijl ls gesne den uit het Lester Young-model, met wat touches Hawkins, hier en daar. Belde blowers zijn niet zo zeer door de trits nachtconcerten in de jaren 50 en 60 bij ons bekend geowrden. als wel door hun regelmatige optredens ln de handvol Nederlandse clubs. De Amsterdamse Sheherazade bezat de Village Vanguard-achtige atmosfeer waarin hun muziek in de mid-60er jaren voluit gedijen kon. Dat Ib alle maal lang voorbij, er zijn nu BIMhui- zen en zo. maar toch wil ik nog één herinnering bij oudere Jazzfans terug roepen: het beeld van de kleine, ge drongen tempo-beul Johnny Grif fin ln die „Zade". het koppie schuin, de ogen dicht, kritisch luisterend of Han Bennink (de enige die hij achter zich duldde) en de zwetende Pimmetje Jacobs zijn Jazzgeworden driftbuien konden bijbenen. Of dat van de stati ge Dexter, die met zijn basbariton ging vragen of we wisten wèt het door hem gecomponeerde „Dexter's Deck" nu wel betekende. Flonkerend programma Waarom die blik achterom? Wel, Jl. zaterdag in het MC Vredenbrug wa ren Dexter en „Griff" met eigen kwar tetten weer eens te horen. De slordige 17 Jaren na hun eerste kokende ses sies in het Mokumse lijkt nauwelijks iets aan hun imago te hebben veran derd. Er vallen hoogstens wat buiten muzikale ..changes" te noteren. Dex ter vierde in "77 een met een lucratief platencontract van CBS versierde ..homecoming" en kan zich eindelijk vaste, op hem ingespeelde ritmesec ties permitteren. Oriffln 52 jaar her in Chicago geboren en gestaald in Ne- wyorkse hardbop met Blakey en vooral Monk als belangrijke tussen- S3* i stations, vestigde zich in '72 woon in het Brabantse. Gril raste de zaal met een flonker gramma met qua tempi de v leutel 2:2:1. In die ene slow, ton's „Sophisticated Lady", teerden Griffin. pianist Ron en bassist Ray Drumond 3 lende typen vrouwen schoonheid. Drummond, zi even corpulent als hijzelf, pl streek soli waarin zuiverheid tiviteit om de voorrang stred( prefereerde ik het genuan spel van John Herd bij Dexfc De mondere tenorist was du' zijn sas met zulke excellent* die meer dan sidemen warj*» gold ook voor het getalenteèfj^ ken Kenny Washington drums, door Griffin bij Bettjlge weggeplukt. Aan snelheid 1 ne leider één keer vanuit start direct op stoom liggend" niets ingeboet, hooguit zijn staccati van toen wat bijg ge Kan deze landgenoot hier l vaker komen spelen? Twee I versluierden een vergelijking g 2e set. die van Gordon: Gril Lj van geen ophouden en DextC^ een niet al te frisse cond „Fried tananas" de gebakke dus. al kwam er door Gordon ne en de kwaliteit van zijn t pianist Kirk Lightsey nog be^£,< muziek uit Randy Weston s Sonore, flegmatische melod *b lui over de beat heengevlijd. ne akkoordenkennis, helemfl jj» ter Maar ik heb hem wel ee^* gehoord

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4