Kleine oorlog tussen gewone mensen CDA en PvdA vinden elkaar bij regionale omroep Leo Ferré niet veranderd Imposant pleidooi voor Sjostakowitsj =fc! Peter Oosthoek regisseert Brecht bij Publiekstheater Gedeeltelijke financiering door Rijk D'66 pleit voor derde net Berichtgeving NOS over stakingsacties roept vragen op STAD gaat praten over programma's Sympathieke folklore uit Peru En dan nog Opvallend gebruik van koren bij Franse chansonnier £1 VRIJDAG 7 MAART 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door André Rutten AMSTERDAM Peter Oost hoek van de toneelgroep Cen trum regisseert bij het Pu bliekstheater een voorstelling van Bertolt Brechts „Moeder Courage", die zaterdag 8 maart in première gaat. Ton Lutz van het Publiekstheater regisseert bij Centrum een voorstel ling van George Tabori's „Mijn moe ders courage", die woensdag 26 maart In première gaat Dat de titels van de twee stukken op elkaar lijken, zonder dat zij lets met elkaar te maken heb ben. is toeval, min of meer. Dat de regisseurs bij eikaars gezelschappen als gasten optreden natuurlijk niet. Maar hoe Is dat gekomen? Het Publiekstheater hulst op het Leidsepleln Je hoeft de Marnlxstraat maar over te steken en om het Ameri can Hotel heen te lopen, en je bent op de Leldsekade bij Centrum. Bijna bu ren. Zo nu en dan lenen zij aan elkaar acteurs uit .Het Publiekstheater had een keer een vreselijk groot bezet stuk. en toen zijn we eens gaan filoso feren of we dat niet met z'n allen konden doen. Centrum en het Pu bliekstheater samen", zegt Peter Oosthoek. „Dat Is er toen niet van gekomen, maar we hebben wel ge zegd: het zou toch leuk zijn als we. zo dicht bij elkaar zittend, meer contact met elkaar zouden kunnen krijgen. We zijn nu begonnen met een regis seurs-uitwisseling." Hoe Is dat nu, met andere spelers werken dan je gewend bent? „Je denkt: dat wordt totaal anders. Maar dat ls helemaal niet het geval. Alle problemen zijn precies hetzelfde en alle leuke dingen zijn precies het zelfde Maar je werkt gewoon met mensen die Je niet kent. En dat is Inspirerend. En wat er ook met de voorstelling gebeurt: de periode van het werken eraan is erg belangrijk geweest, over en weer. Je krijgt van elkaar nieuwe impulsen Is dese Brecht een keuze geweest van Peter Oosthoek? ..Nee hoor. niet helemaal. Ik weet niet precies hoe het gekomen is De titel „Moeder Courage" viel een keer. Wat vind Je daarvan vroegen zij. Nou. dat vind ik een mooie onderneming, zei Ik. Toen hebben ze het op het reper toire genomen en gevraagd of ik het wilde regisseren." „Moeder Courage" ls een ballade-ach- tlg stuk over de marketentster Anna Fierllng, die ln de Duitse Dertigjarige (godsdienst-oorlog 1618-1648) met de legers meetrekt om aan de oorlog geld te verdienen, haar belde zoons en haar dochter aan die oorlog ver liest en uiteindelijk alleen verder trekt. „Het ls een waanzinnig moeilijke on derneming". zegt Peter Oosthoek. Een echt goede voorstelling ervan, een die echt succes had, ls er eigenlijk nooit geweest, behalve de modelvoor stelling van het Berliner Ensemble ln 1948 onder regie van Brecht zelf. (De 'oer'première was ln 1941 ln Zürich geweest.) In Berlijn, drie Jaar na de oorlog, waren de omstandigheden gunstig: een Duits stuk voor een Duits publiek in die oorlogssituatie geschreven. Moeilijk vooral, omdat Brecht zijn eigen theorièn Juist in dit stuk praktisch onmogelijk maakt Vervreemding Die theorieën zijn samen te vatten onder het begrip „vervreemding": de spelers mogen zich niet inleven ln hun rollen, het publiek niet tot meele ven bewegen, maar tot kritisch kllken. „Maar wat laat Brecht zien: een on verzettelijke vrouw, die handel drijft. Haar ene zoon gaat weg. Haar andere zoon gaat weg. En haar dochter die sterft op een bijna zelfdodende ma nier. Je kunt er tranen met tul ten bij hullen. De mogelijkheden tot identifi ceren en meeleven liggen er lepels dik op. Het is zeker niet het makkelijkste stuk van meneer Bertolt. Er is niet voor niets zoveel over geschreven. Die vrouw staat twee en een half uur op het toneel. In elk van de twaalf scènes staat zij centraal. Ze leert niets van alles wat er gebeurt, maar toch staat er een vrouw met daad kracht. met humor, met slimmigheid, met toch moedergevoel voor de kin deren. Het is onmogelijk dat je haar gaat haten, dat je aan het eind zegt: wat een rotwijf En dat is wel de bedoeling van Brecht geweest. Toen het in Berlijn zo n succes werd, ze allemaal hoera riepen en haar toe juichten. heeft Brecht gedacht: dat zit goed mis. en geprobeerd door er veel over te schrijven het in zijn ge wenste richting te praten." Heeft Peter Oosthoek wel met die „vervreemding" gewerkt? „We hebben wel geprobeerd „al- stand" te nemen. Maar dat ls nu niet voldoende meer, daar zijn we bij het toneel al tezeer aan gewend. En het stuk ls natuurlijk toch behoorlijk „gedateerd". Bij voorbeeld mensen van nu. die de Jongste wereldoorlog niet meer meegemaakt hebben, die worden geconfronteerd met wat de oorlog ooit zal zijn, een oorlog van knoppen en nucleaire zaken. De oor log van Moeder Courage is er een van soldaten en marketensters. Het mo del van Brecht zelf ik heb het grondig bestudeerd en toen maar ln de kast gezet kunt je niet meer gebruiken." Wat dan wel? „Ik heb geprobeerd het niet moeilij ker te maken dan het toch al ls. Eigenlijk ls Brecht niet erg conse quent. noch wat zijn socialisme be treft. noch wat zijn bedoeling voor het volk te schrijven: hij gebruikt metaforen, die zelfs intellectuelen niet begrijpen zie maar de vele commentaren er op. Dat wil niet zeg gen dat ik niet van deze voorstelling houd. Man soli sich in die Schauspie- ler und das Stück verlieben. Dat heb ik gedaan. Maar ik heb het behoorlijk ingekort en verduidelijkt met Peter Oosthoek: zelfde problemen handhaving van de volgorde van de scènes." „Ik heb ook naar een vorm gezocht, die het verlevendigt, want het is vrij statisch, een vorm, waardoor Je toch naar gewone mensen zit te kijken. Bijvoorbeeld, niet een meneer aan de ene kant van het toneel, die tegen de zaal staat te verkondigen wat hij van de oorlog denkt, en aan de andere kant een vrouw, die tegen de zaal staat te verkondigen wat zij van de oorlog denkt. Maar een meneer en mevrouw die een relatie met elkaar opbouwen en met elkaar praten, waardoor de boodschap die zij van Het gaat mij niet om de grote o, die aan de gang ls, op de ach terg maar om die kleine oorlog tu mensen ln het stuk. De spai tussen die mensen door hun rivi liefde, hartstocht, verwijten. Ik hoop. dat dat lukt. en dat dai de Brechtiaanse boodschap (dj log ls een voortbrengsel van het talisme. dat iedereen aansteelq opportunisme, zelfs de klelr_ hoe kom ik er het beste uit. watf er van mee) wel de zaal in koi Van onze parlementsredactie DEN HAAG CDA en PvdA hebben elkaar gevonden bij het opstellen van een motie over de financiering van de regionale omroep. De twee fracties vinden dat de regionale omroep gedeeltelijk moet worden betaald uit middelen van de rijksoverheid en gedeeltelijk uit opcenten, die de burger gaat betalen bij zijn luister- en kijkbijdrage. Provinciale Staten moet gaan vaststellen hoe hoog dat op de bijdrage gaat worden. Minister O ar deniers van CRM wil dat de regionale omroepen gedeeltelijk worden betaald door het Rijk en voor de rest door provincie en gemeenten. Van alle betrokken partijen ls nie mand het daarmee eens. Alle betrokkenen stellen, dat het ge heel door het Rijk moet worden be taald. Dat was ln eerste instantie ook de mening van de Partij van de Ar beid. Het CDA gaf de minister eer beetje gelijk, maar wilde de bijdrage van de lagere overheden verlichter door opcenten zoals nu ln de motit verwoord. Tenslotte vond de WD dal Van onze parlementsredactie DEN HAAG D'66 wil op de televi sie een derde net, dat geheel en al commercieel moet zijn opgezet. Op die manier kan het concurreren met buitenlandse commerciële omroepen en kunnen de twee bestaande netten worden verschoond van reclame. Dat staat ln de nota „landelijke en regionale omroep" van de democra- Van onze parlementsredactie DEN HAAO Het WD-Tweede Ka merlid Keja wil van minister O arde niers van CRM weten hoe het moge lijk heeft kunnen zijn, dat het NOS- journaal ln haar nieuwsuitzending van dinsdagavond om acht uur alleen maar aandacht heeft geschonken aan de acties van het FNV. In die uitzen ding ls niets andera aan bod gekomen dan de berichten van het stakings front. terwijl er volgens Keja vol doende ander nieuwsaanbod is ge weest. bij voorbeeld de verkiezings uitslag ln Rhodesié Keja heeft de minister via schriftelij ke vragen om uitleg verzocht en hij wil daarbij ook weten hoe zij in de toekomst zo n gang van zaken kan voorkomen. Overigens heeft de WD'er niet de beschuldigende vinger naar de ma kers van het NOS-Journaal: „Men heeft dit gewoon over zich heen zien komen, inclusief de onderbreking van de uitzending aan het eind van het Journaal. Had men de volgorde an ders ingericht, dan zou het kleine nieuws ook zijn uitgezonden, hetgeen nu pas ln de uitzendingen later op de avond aandacht kreeg." aldus Keja. Speciaal vandaag ten, die werd opgesteld door de Ka merfractie en het wetenschappelijk bureau van D'66. Als men zo'n derde net Invoert moet dat worden beheerd door een natio nale omroeporganisatie, die deel gaat uitmaken van de N08. Op dat derde net moet het ook mogelijk zijn dat het bedrijfsleven de uitzending van films sponsort. Daarbij moet men dan niet denken aan een film die helemaal gericht ls op een bepaald merk, maar eerder aan films die wor den aangeboden door een bepaald merk. De TROS heeft dat bijvoor beeld gedaan, met de film „Soldaat van Oranje", die financieel werd ge spekt door een bekend automerk, hoewel dat niet hardop werd gezegd. D'66 wil dat op een derde net legalise ren en denkt daarbij aan bij voor beeld uitzendingen als de Olympi sche 8pelen. de Amerikaanse verkie zingen of opera's. Rondom dat soort programma's zouden dan weer STER-blokken moeten komen. De omroepverenigingen moeten ln de toekomst een minimum-aantal leden hebben om een volledige zendmachti ging te kunnen krijgen. De a-, b- of c- status moet verdwijnen. Op die ma nier kan de concurrentieslag om de hoogte van de kijkcijfers verdwijnen en bovendien voorkom Je dan de ver vlakking van de programma's, die zich voordoet als het gaat om het bedingen van de genegenheid van de grootste gemene deler De eerste twee netten moeten vol gens D'66 behouden blijven voor de acht bestaande omroeporganisaties, eventuele toekomstige aspirantom- roepen. de N08 en de zogenaamde mini-omroepen. De nota pielt verder voor een democratische structuur binnen de bestaande omroepen de zaak gedeeltelijk door het RijV moet worden betaald en gedeeltelijk door een regionale STER. Iedereen was het derhalve met de minister oneens, bleek op een openbare com missie-vergadering enige tijd gele den. Maar niemand kon voor zijn idee een meerderheid in de Kamer vinden. Model De PvdA kwam vorige week met een nota over de omroep, waarbij werd gesteld dat er voor de regionale STER ook wel wat te zeggen viel. Die nota was opgesteld door een commis sie onder voorzitterschap van om- roep-speclalist Kosto. Het zag er dus naar uit dat PvdA en WD elkaar zouden kunnen vinden ln een finan cieringsmodel van rijksoverheid en STER. De fractie van de PvdA heeft kenne lijk gekozen voor een minder com mercieel standpunt dan dat van de heer Kosto. nu blijkt dat CDA en Van onze radio-en tv-redactie AMSTERDAM Het bestuur van STAD Radio Amsterdam heeft de programma-adviesraad van STAD verzocht op korte termijn een advies uit te brengen over de programme ring van deze omroep bij de kraakac- ties aan de Vondelstraat in het afge lopen weekeinde. De voorzitter van Stad. de heer A.A. Verhelj. heeft een extra vergadering van de stichtingsraad uitgeschreven om op deze manier een begin te ma ken met de beoordeling van de pro grammering in het algemeen van STAD en de programmering in situa ties als die rond de kraakacties in het bijzonder. Tevens zal de ontslagaanvraag van het bestuurslid G.J. Kemme, naar aanleiding van de uitzending over de kraakacties. worden behandeld. Ver helj zegt dat hij de stichtingsraad xal adviseren de ontslagaanvraag van Kemme niet ln te willigen. In verband daarmee heeft Kemme zijn ontsla gaanvraag opgeschort PvdA elkaar hebben gevonden in de opcenten. Minister Gardeniers zal dinsdag over een week, als er wordt gestemd over de moties die zijn Ingediend bij de vergadering over de regionale om roep, deze nieuwe motie zeker ontra den. Zij heeft de Kamer al laten we ten dat de dienst omroepbijdragen van de PTT voor grote problemen zal komen te staan. De directeur van deze dienst heeft gezegd dat de invoe ring van zo'n regeling mogelijk het zeer omvangrijke incassosysteem blijvend zou kunnen schaden. Het invoeren van de regeling kost naar schatting 2.7 miljoen gulden en Jaar lijks terugkerend zal het anderhalf tot ruim twee miljoen vergen. Daarbuiten heeft een en ander gevol gen voor de inkomens van gezinnen, hetgeen de minister van sociale za ken en financiën in moeilijkheden zou kunnen brengen, schreef de mi nister een paar weken geleden. ARNHEM Pure dans- en musiceer- vreugde is te zien en te horen tijdens de voorstelling van Peru Folklorico, het nationale zang-.dans- en muzle- kensemble van Peru. Het programma ls goed opgebouwd met veel afwisse ling. Wat prettig aandoet is een pre tentieloze directheid in de presenta tie naast warmte en bescheidenheid. De groep wordt geleid door de zange res Esmilla Zevallos en gitarist Pepe Torres, beiden virtuoos op hun ter rein. Zevallos is een leerling en noemt zich opvolgster van Yma Sumac, de fameuze volksliedzangeres uit de ja ren vijftig en zestig. Dat ls te horen in het typische gebruik van de fraaie stem, maar het grote gebruik waaro ver Sumac beschikte, heeft zij niet. Zevallos brengt de volksliedjes heel charmant en de vertolking van een oud Inca-lied, een verering van de zonnegod door jonkvrouwen was heel mooi. Pepe Torres, bijgenaamd „de gouden gitaar" doet dit predikaat alle eer aan. Hij beheerst zijn instru ment tot in de perfectie. Niet onver meld mag blijven Raymond Theven- door Ineke Sluiter ot die de précolumbiaanse houten fluit de pena meesterlijk bespeelt. De dansen zijn niet echt spectaculair. Er zijn Spaanse invloeden, met name in de quasi-zapateado's of voetroffels. Voor de mannen is er. zoals gebruike lijk in de volksdans, wel meer te doen. Een voorbeeld daarvan is een satiri sche dans over Argentijnse muilezel drijvers die door Peru trekken. Het is een sterk ritmische dans met veel vertoon van mannelijke competitie. Heel typisch is een dans waarin de spot wordt gedreven met de oi ven gratie en het aanmatigei rakter van de Spaanse conqi res. Het is een uiting van de zei vriendelijke gevoelens die het] aanse volk ten aanzien van overaars van hun land moet ben gevoeld. Een vrolijke clii voorts de boerendans. Huayal< danswedstrijd tussen man en De uitslag viel zeker niet ln deel van de vrouw uit. Goed bouwd ls ook het visuele aspt de voorstelling in de vorm kostuums: van zeer simpel herdersdans tot zeer rijk bewi het oude Inca-lied. Je ziet uit pende motieven van bloemen den ln uitbundige kleuren duurd. Het vormt een creatit woord op zowel geografisch aal barre levensomstandighedi blijft interessant om te zien wi sen op kledinggebied verzinn< Een sympathieke voorstelling tot en met 22 maart in verschl plaatsen is te zien. Rh H in Vanaf volgende week zaterdag tot 14 april wordt in het Gemeentemu seum in Arnhem een tentoonstelling geboden van de kunstenaar Diede- rick van Kleef. Hij zal zowel schilde rijen als boeken laten zien ln een installatie-achtige presentatie. Van Kleef heeft voor deze gelegenheid een boek gemaakt dat als catalogus voor de tentoonstelling dient. Het zal tekst en uitleg over zijn werk geven. Van 20 tot en met 23 maart zal de kunstenaar een bivak inrichten in het Kunstcen trum De Gele Rijder, eveneens in Arnhem, samen met de experimente le musici Jos Janssen en Peter van Hintum. Daaraan vooraf gaat op 18 maart een sit-inn in de vitrine van het Grafisch Centrum op het Gele Rij- derspleln. Van Kleef neemt voor dit verblijf voedingsmiddelen en com-, municatie-apparatuur mee. In het Rijksmuseum in - dam wordt in de periode van 1 tot en met 18 mei een keuze u litho's getoond die de Franse sctf'1 Henri de Toulouse-Lautrec t )arl 1891 en 1901 heeft gemaakt. Dï ivei der bevinden zich onderwerpen dri< wereld van het theater, het cal e_ cert en de paardenrennen, maar uit de befaamde serie Elles. De 1 zijn te zien in het prentenkabln^drie het museum. Leo Ferré Foto Lex VBO Rossen De ombudsman. Frits Bom gaat opnieuw in op de proble matiek rondom sterilisatie. Bom praat met de Apeldoorn- se gynaecoloog dr. W. Vlaande ren. Verder wordt aandacht besteed aan verkrachtingen en de geschillencommissie-rei- Ned. I 19.30 uur Hier cn Nu besteedt aan dacht aan alternatieve straf fen voor mensen die onder In vloed hebben gereden. Verder een gesprek met prof. dr. T. H. A. Stevers. hoogleraar aan de economische Hogeschool in Tilburg, over de problematiek op lange cn korte termijn rondom de loonwet. Ned. 2 22.10 uur Een jaar na Harrisburg. Se rie van vier programma's over kernenergie. energiebeleid, economie en overvloed. Afle vering twee heet: Tot in het vijftigste geslacht. Ned. I 23.00 uur Van uitgeverij Van Oorschot te Am sterdam weer twee Russische minia turen: Geen markt voor holle vaten van V Aksjonov en Ik en mijn auto mobiel van L Lichodejev (beide 226 blz - 18.90. Ing De Qor'aan, het heilige boek van de moslims, met Nederlandse vertaling, de Arabische tekst en een voorwoord. Uitg. De Driehoek, Amsterdam 820 blz - 50 gulden Uitgeverij Querido te Amsterdam zond. Het vaderhuis, gedichten van H v. d. Woestljne. 2e druk 78 blz - 9.90; Kenteringssonnetten van H Gorter, deze sonnetten dateren uit de jaren rond 1900. 39 blz - 9.90; Plaat selijke tijd. een keuze uit de gedich ten van J. Harten. 188 blz - 27.50. Fred en het schilderij dat niet te koop was, is een kinderboek <7-10 Jaar) van P. Kalteren en uitgekomen bij Voorhoeve, Den Haag. 110 blz. geen prijsopgave Gezellig beleggen. E. Albarda wijst de weg Ln de beleggingskunst en niet alleen ln aandelen. Een gedeelte van deze beleggingstips zijn eerder ver schenen in het maandblad Avenue. Uitg. Bakker. Amsterdam. 127 blz.. geen prijsopgave. Beatrix, onze jonge koningin. 96 pa gina's met 130 foto's met bijschriften en een inleiding van dr W. Drees sr. Uitg. Zomer en Keuning. Ede. Prijs: 13.90 Museumboek voor Friesland, door H. Kingmans. In Friesland zijn 49 mu sea en oudheidkamers. In dit boek van 127 bladzijden worden de collec ties bechreven en met foto's toege licht. Uitg. Bosch en Keuning, Baam. Prijs: 13.50. door Marleen van Swigchem UTRECHT De benaming chanson nier ls slechts één omschrijving uit een lange rij, waarin minstens ook componist, dichter, filossof en anar chist thuishoren, om Leo Ferré al thans een beetje te plaatsen. Een goede typering van Ferré is ook: een mengsel van amour en anarchie". In zijn stem vind Je elementen als fragiel en tegelijkertijd doorrookt en fel. In zijn teksten is soms sprake van een bijtend sarcasme, of een poëtische manier waarop Ferré de woorden, vaak zuiver associatief, aan elkaar rijgt. De wijze waarop hij woensdagavond in muziekcentrum Vredenburg bij zijn entrée zijn publiek rustig en vriendelijk taxeerde en in zijn eerste chanson direct zijn persoonlijkheid wist te leggen, maakt duidelijk dat hij niet veranderd is. Dit wil niet zeggen dat de ruim 60 Jaar oude Ferré er de man naar zou zijn om bij zijn roemrijke verleden te blijven hangen. Zijn (eenmalige) optreden van woens dagavond bevatte een groot aantal recent geschreven chansons. Voor zo ver er ouder werk op het programma stond, had Ferré dat grondig omge werkt. Een voorbeeld daarvan was de verbazingwekkende gedaante-veran dering die hij z'n „Je suis un chien" had laten ondergaan. Waar hij dit chanson ln 1970 nog als een luidruch tig nummer met een popgroep op de plaat zette, reciteerde hij nu dezelfde tekst tegen de achtergrond van koor muziek uit de renaissance: een motet van de componist Victoria, dat hij als klein jongetje ooit eens heeft ge zongen. Klassieke muziek is het terrein waar op Ferré zich als componist het meest Ie l et e i IC fee: emr nc leb de thuisvoelt. Bij zijn optredens geen afstand doen van de begel door een volledig symfonle-ork hij verkiest het zijn eigen bantC men mee te nemen als zo'n o niet beschikbaar ls. Er zijn 0 twee haakjes onderhande gaande over een optreden van IC misschien dit jaar nog, in sam< king met het Utrechts Syxnfon en kest. In Nederland zou men dai het eerst kennis kunnen make Ferrés kwaliteiten als dirigent, !£ge Frankrijk die al een paar Jaar1 ze Dit zou Iets zijn om naar uit te k de Al was het maar omdat een b< onci ding via mechanische weergav^? een domper op de vreugde vs !"ji live-optreden zet. inde ivaa Ferrés orkest-composities zijn 1 6® monumentaal en romantisch. n d< soms wel rommelig. Toch neeiirda niet weg dat er veel uitstekendetrecl stratievondsten in voorkomeinrec voorbeeld een xylofoon en c<e bl naast een strijkkwartet ln het] son „Allende", of zigeunerme voor twee violen ln „Les étran I I Opvallend was het feit hoeve j! bruik hij maakt van koren, sa haast Wagneriaanse proporties] Ferré schijnt zich absoluut zorgd te maken of bepaalde 1 wel bij zijn stem passen. Dit J het effect op dat zijn begeleid soms als filmmuziek een eige lijken te leiden. Het is opvalle weinig storend dat eigenlijk ls. is met zijn stem, die op zichze eens veel mogelijkheden bi staat om een publiek ruim tw onafgebroken te boeien. Aan ne speelsheidjes waarmee hij treden lardeert, is het te merk hij zich laat stimuleren door ee welgezind publiek. AMSTERDAM Strawinsky en SJostakowltsj. twee grote Russen in twee programma's hoofdschotel bij het Concertgebouworkest geleid door een derde Rus: Kyrill Kondrasjin Strawinsky die na 1918 niet meer terugwilde en zich ln het westen in alle vrijheid ontplooide als een ras muzikant. onder andere ln zijn speel se vioolconcert uit 1931 (met overtui ging gespeeld door 'n andere ..vrije" Rus. Mart Lubotsky). SJostakowltsj die zich in alle onvrijheid ontplooide als een niet minder rasecht muziek- maker en tenslotte Kondrasjin die al weer een dik Jaar geleden de benen nam om hier ln vrijheid een subliem middelaar te zijn tussen compositie, orkest en publiek Met de uitgave eind vorig jaar van zijn memoires zette Dimitri Sjostako witsj (gestorven 1975) het masker af dat hij sinds zijn eerste veroordeling in 1936 moest dragen om in. soms zeer betrekkelijke, genade te kunnen le ven van het vaak straffe Sowjet-regi- me. Kondrasjin zou daar een stevig woordje aan toe kunnen voegen, maar houdt om begrijpelijke redenen zijn mond stijf dicht Als het waar is dat Russen vooral tussen de regels door hun gedachten spuien, dan heeft Kondrasjin de afge lopen dagen in deze twee program ma's middels het orkest waaraan hij een vaste positie heeft naast Haitlnk. door Franz Straatman toch opmerkelijk gesproken in de keuze van zijn stukken. Het ene programma opende met de ouverture Guillaume Tell van Rosini en het andere sloot met de negende symfonie van Sjostakowitsj. Inzake Teil wisten we dat een mens weigert zich te laten knechten door tirannie, maar dat Sjostakowitsj in 1946 be wust geen halleluja-symfonie voor Stalin uit de pen kon krijgen, maar iets tegendraaas deed. Konaen we hoogstens gissen. De memoires heb ben nu helderheid gebracht. Een heerlijk stuk muziek, uitermate geschikt om het Hollands publiek dat nogal kopschuw reageert bij de naam Sjostakowitsj voor diens verbeel dingsrijke symfonische werk te win nen. Flitsend, dansend, buitelend en marcherend en dan ineens dat merk waardige theatrale vierde deel. een intense, klagende fagotsolo (wonder schoon voorgedragen door meesterfa- gottist Brian Pollard) die bijna ver pletterd wordt door een dreigende koperfanfare, waar de vier blazers hun hele ziel en zaligheid inlegden. Wat betekent zq'n dramatisch mo ment na zoveel schijnbare vro lijkheid^ Dat niet Haitink het orkest de symfo nische wereld van Sjostakowitsj bin nenleidt. mag merkwaardig heten, want hij doet het wèl met het Lon- dens Symfonie Orkest, is zelfs bezig alle vijftien symfonieën op de plaat vast te leggen. Maar met Kondrasjin zitten we in Amsterdam ook eerste klas want hij kent maker en p ten door en door uit zijn Mo jaren (waar hij ook een co vastlegging op plaat verwerke Ik hoop van ganser harte dat drasjln aan het Concertgeb kest die hele kennis o verdra aan de Beethoven, Mahler en ner-traditie een Sjostakowitsj tie toevoegt. De uitvoering negende vormde daarvoor een sant pleidooi dat door het ork< in details werd ondersteund Voorlopig zullen we het wat de takowitsj-memoires betreft met PJk] New York uitgegeven EngelspPJ editie moeten doen. De Arbeid* verwacht een Nederlandse vei (uit het Russische origineel) vroegst pas tegen het einde jaar op de markt te kunnen bref

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4