De kleine Maartje kan de pastorie in Hervormde synode kiest ds C. Roos als voorzitter Linkse gereformeerde theologen vormen werkgroep Hoogkerkelijk bezoek in China Trouw Bij huwelijksjubileum geen speciale dienst VANDAAG ir iri Paus schrijft protestanten in Ierland VOORBUGANGI Conferentie* Hou op met dat gebedel! VRIJDAG 7 MAART 1980 KERK TROUW/KWARTET door A J Klei t Was die dag eigenlijk veel te mod ■weerom over de gereformeerde belijdenisgeschriften te praten, maar aangezien mijn plicht hét laatste la wat ik verzaak, duwde tk zonder dralen tegen de draaideur, die mij toegang verschafte tot het Inwendige van het koffiehuis, waar lk had afgesproken met de nogln aanbouw zijnde gereformeerde predikheren Pieter Kousemaker en Cos Of man. Pieter had zijn dochtertje Maartje bij zich, dat hij vakkundig van een schone tuier voorzag. Cor streelde het wicht toegewijd onder de kin en als gevolg van deze handelingen brak aan onze tafel in overdrachtehjkezin het zonnetje door Ik had de belde gevorderde studenten ln de godgeleerdheid verleden herfst voor het eerst ontmoet Zij dienden zich toen aan ais woordvoerders van de Groep BeUjdenlsgeschnf ten van theologische studenten aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en zij vertelden mij dat zij de belijdenisgeschriften van de gereformeerde kerken niet wensten te ondertekenen, hoewel dit vereist is voor het verkrijgen van preekverlof en het vervullen van een ambt. Niet dat zij geen eerbied hadden voor deze klassieke formulieren, maar. zeiden zij, wij jnflen.net oneerlijk om Instemming te betuigen met stukken, waarin wij onze eigen geloofsinhoud en -beleving niet of nauwelijks terugvinden Nu geldt voor vrijwel alle gereformeerde ambtsdragers, dat zij niet hetzelfde geloven en niet op dezelfde manier geloven als in de zeventiende eeuw. toen deze geschriften zijn ontstaan Toch worden ze op grote schaal ondertekend onder hef motto: we staan wel achter de bedoeling van de belt jdenuiormules Nee. zei de groep, daarmee houd je Jezelf en de gemeente voor de gek, want de belijdenisgeschriften bestaan niet uit goeie bedoelingen. Wij tekenen dus niet. maar we willen wel aangesproken worden op een door ons opgestelde belofte en graag meedoen met bezinning over het functioneren van de belijdenis in de kerk De kwestie zal. zo berichtte ik in de krant van 12 september, ter sprake komen op de synode Dit ls inmiddels gebeurd en met een uitermate mager resultaat Het eerwaard gezelschap bedacht dat het hier welbeschouwd om een kerkrechtelijk vraagstuk ging en veegde vervolgens in volle gemoedsrust de zaak van tafel. Inmiddels heeft de synode de reactie van de Groep Belijdenisgeschriften ln huis en kan ik meedelen, hoe 't afgelopen ls. Zó: de leden van de groep gaan door de knieën. niet uit overtuiging, maar omdat ze graag in de kerk willen werken en daaraan de voorwaarde van het ondertekenen der belijdenisgeschriften blijft verbonden. De brief naar de synode is nogal verwijtend van toon. Ruim twee Jaar zijn we hiermee doende geweest en nu stuurt u ons met een kluitje in 't riet!, roepen de groepsleden ontsteld uit. Deze ontsteltenis verraadt geringe kennis van het synodewezen. Gereformeerde synodes hebben een grote vaardigheid ontwikkeld in het voeren van hete hangijzers naar de stille wateren van formele kwesties en voorts zijn twee Jaar voor een synode als een dag. De gereformeerde synode heeft bij voorbeeld bijna tien Jaar gedaan over het antwoord op de vraag, of het gebruik van voorbehoedmiddelen geoorloofd is en dit betrof, met permissie, toch een bezigheid die aanzienlijk vaker verricht wordt dan het ondertekenen der belijdenis. Het spreekt vanzelf dat ik dit de heren Kousemaker en Ofman onder ogen heb gebracht. Zij behielden echter het gevoel van niet serieus genomen te zijn door de synode. Nu geloof ik ook. dat er hooggeplaatste gereformeerden rondlopen, die opgelucht denken: gelukkig, dat gezanik van die jongens uit Amsterdam is voorbij, we kunnen wat dat betreft weer normaal verder draaien. De Groep Belijdenisgeschriften laat de synode echter nadrukkelijk weten, dat er plannen in de maak zijn voor verdere bezinning, en dan in breder verband, over de plaats en de functie van de belijdenisgeschriften. Dit om, nogmaals, de bestaande oneerlijke praktijk te doorbreken. Maar om dit stukje nu even zonnig te befiindigen als het begon: bij het verlaten van het koffiehuis bedacht ik dat de kleine Maartje dank zij het besluit van de Groep Belijdenisgeschriften om dan maar te ondertekenen, eens met haar ouders de pastorie in kan. En daarna zien we wel weer verder. [SI WERELDGEBEDSDAG PP< n ir I ko ïge ieb( Vrouwen uit Thailand hebben dit Jaar de liturgie onder de titel ..Vrijheid in verantwoordelijkheid*1 voor de Wereldgebedsdag verzorgd Allang is dat. voor wie het nog niet ^et wist. niet meer een gebedsdag voor .nig vrouwen alleen. Bij Thailand denke mis< Van een onzer verslaggevers DOORN Tijdens de eerste dag van de vergadering van de generale synode der Nederlandse hervormde kerk is gisteren ds Corn B. Roos uit Amsterdam gekozen als de nieuwe praeses Hij Is de opvolger van ds G Spilt die na vijf jaar niet meer herkiesbaar was en die bovendien al enige tijd ziek is. Ds Roos werd in 1934 geboren in Utrecht waar hij ook theologie -utu- deerde HIJ was predikant in De Kaag en in Gouda en sinds 1974 ln Amster dam iwijkgemeente ..De Uitweg") Hij is deze jaren nauw betrokken bij de beleidsbepaling en de problemen van de centrale kerkeraad van de citeerde ds Alb van den Heuvel die ..kerk" onlangs omschreef ais een ploeg mensen die je niet hebt uitge kozen Kerk ben ik ook met mensen die ik theologisch niet kan pruimen, gelooft ds Roos. Er lag hierin een licht verwijt naar de ds C. B. Roos we onwillekeurig aan de over elkaaifcr heen stromende ellende van de laatste jaren ln dat deel van de wereld, waar deze vrouwen wonen. We denken ook aan de drugs-handelfcgei die daar niet zelden 'n begin heeft. Drugs betekent verslaving, onvrijheid. Onvrijheid brengt mee dat Je niets meer doen kunt Je kuntjfcsta nergens meer antwoord op geven. Ben Je nog verantwoordelijk als Je niet vrij bent om die verantwoordelijkheid gestalte te geven, in daden om te zetten? Maar wie is geheel vrij? Waar houdt de verslaving op? Zeker niet bij ons. Oc wij hebben de grootste moeite met onze onvrijheid en niet zelden vooraK1 met de onvrijheid die in ons huist. Daarmee gaat ook de schade voor onze verantwoordelijkheid gepaard Het is een goede keus om deze twee begrippen naast elkaar te zetten. 1 er verder over doordenkt in verband met allerlei problemen kan ook begrijpen dat de overweging van vrijheid en verantwoordelijkheid beweegt in de richting van het gebet Voor velen zijn de moeilijkheden zo groot dat ze de menselijke maat te n.WL™ ba* ngs rnid iten smt I tet She ifer: Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Gereformeerde theologen met een maatschappij kritische opstelling, zeg maar: linkse theologen hebben de indruk dat zij in de gereformeerde kerken naar de rand vooromtebidden.tioemendatdM worden geschoven (of reeds zijn). Bij het beroepingswerk bijvoorbeeld is er sterke voorkeur voor mensen van het midden en kan een linkse kandidaat op z' minst een schrikreactie verwachten. Een aantal linkse gereformeerde theologen heeft nu een werkgroep gevormd, die de naam „Platform" kreeg. opé zij] ilijk ster De Platform-groep heeft overigens mene dienst van de gereformeerde niet als enig doel rode of rose gerefor meerde theologen in het zadel te hel pen of te houden, er komen ook stu die en reflectie (bezinning, overwe ging) bij. In een persbericht om schrijft de groep zijn voornaamste doelstelling als volgt: „bezig zijn met die studie en actie, die de leden ln de praktische situatie waarin zij hun werk doen. missen maar dringend no dig hebben" hervormde gemeente in de hooTd- "basisbeweging Hoewel ds Roos vér- klaarde in zijn werk nog weinig con tact met basisgroepen en kritische gemeenten te hebben gehad, voelde hij zich zeer verwant met veel van hun Ideeën en drijfveren Hij vond ook dat de hervormde kerk niet om die basisbeweging heen kan. stad In zijn eerste toespraak tot de synode benadrukte ds Roos dat alle synode leden toch dezelfde kerk vertegen woordigen ondanks de bestaande te genstellingen tussen de verschillende n odallteftcn Laten we elkaar niet afschrijven, elkaar niet overvragen, niet overheersen en onszelf niet over schatten." aldus de Roos Gevraagd naar zijn positie binnen de hervormde kerk zei fuj zichzelf vooral te zien als een gewone wijkpredikant Hij gaf toe bepaald niet tot de gere formeerde bond noch tot de confes sionele vereniging te behoren Hij was een uitgesproken voorstander van de kandidatuur van Ter Scheg- get voor de vacature van prof Strijd, en stelde de zaak zelfs ter synode aan de orde Roos stelde zich graag royaal op Hij ziet meer in een kerk waar men met elkaar in dialoog staat, dan waar men sterk getuigt, maar niet luistert. Hij Vergaand «iifin opgenomen Oe Rotter dammer met Dordls Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Moo'dredacl O'recteur ir jr Jenze Tammmga O Postma AA AmVff.Ojm f»ar* Nee C'r<s*"i*r* 3e»erwtgrr ?3 00 'Z 5' BfGiO ROT-TEAOAV OORORECHT P,.*rt>vi 94® 3000 Ronerdam rw 0K> "5588 iaDonnwwntan tw/orgig 010-1 5S88 fedaciwi i»> 11 5700 i ytvu ia-VT «oor 0 OEN haag IEOCN Pneftu* 10' ?S0> CC Of" Hjag 1W O'O 46944» IDC"b4m»n|,c #n 0*4O«ging) 1W 070-469445 (r#daciw) t«n 0TC 468864 imlstutend voor Adv*nont>oti P4'k*"A4l ,V D«m NOORD OOST NtDERlANO At»nn«mantan #n b«Xorg>ngj Abonnemenlspri|ien »f «-«HAW f SC M iNTfltlM N» WfNUC Contacten met andere kerken kent ds Roos van nabij zeer goed en juicht ze toe In zijn eigen gemeente is ver gaande samenwerking zowel met de gereformeerden als de roomskatho- lieken al een vanzelfsprekende zaak geworden Ds Roos noemde NIetsche. Kierke gaard. Barth, Bonhoeffer. Levtnas en een beetje voorzichtig Marx als men sen die hem in belangrijke mate heb ben beïnvloed. De synode koos verder ds P van den Heuvel tot eerste assessor, ds S Kooi- stra uit Menaldum (tweede assessor) en diaken mevrouw W J. van der Schans-Den Duyf iderde assessor» Daarmee zijn respectievelijk de gere lormeerde bond en de confessionele vereniging opnieuw in het modera- men vertegenwoordigd De synode heeft zich gisteren behalve met kerkordelijke zaken beziggehou den met de gespreksnota „Ter ver kenning en peiling van de arbeidssi tuatie" van de raad voor de zaken van overheid en samenleving (ROS). Het is de bedoeling dat de nota ver krijgbaar wordt gesteld als de synode er haar zegje over gedaan heeft en doot het breed moderamen een eind tekst is vastgesteld Binnen de raad van kerken zou dc discussie over hét arbeidsvraagstuk kunnen worden voortgezet op basis zowel van deze nota als van de recente vastenbrief der roomskatholieke bisschoppen: ..De mens ln de arbeid" Overigens bleek gisteren dat binnen de synode er niet eensgezind werd gedacht, noch over de arbeidsproble- matiek als zodanig, noch over de taak en de deskundigheid van de kerken daarin, noch over de wijze waarop de ROS zich van zijn taak gekweten heeft De hervormde synode vergadert ook vandaag en morgen, onder meer over de nota van de raad voor de herderlij ke zorg en over het beleid van de IKON Rosemary Ruether opent serie Abr. Kuyper-lezingen Van een verslaggever AMSTERDAM De Amerikaanse theologe Rosemary Radford Ruether (wier boekje „Het vrouwelijk gelaat van de kerk", een uitgave van Ten Have in Baam, in Trouw van 1 maart is besproken) geeft in de week van 15 'tot 19 september ter gelegenheid van het eeuwfeest van de theologische faculteit der Vrije Universiteit te Am sterdam vijf gastcolleges aan deze universiteit. Deze colleges zijn de eerste n een serie lezingen, die genoemd zijn naar de stichter van de Vrije Universiteit. Abraham Kuyper De theologische faculteit stelt zich voor elke vijf jaar een reeks Abraham Kuyper-lezingen te doen houden. Het ligt in de bedoe ling daarin steeds in te gaan op actue le vragen van kerk en theologie. Rosemary Ruether is professor aan een theologisch seminarie in Evan- ston (USA). Ze is bekend geworden in brede kring door haar publikaties op het terrein van de vroege kerkge schiedenis. de relaties tussen joden en christenen, en de feministische theologie. Ze zal haar Amsterdamse lezingen wijden aan een vijftal uitdagingen waarmee hedendaagse westerse christenen worden geconfronteerd. Latijns-Amerikaanse bevrijdings theologie. vragen rondom het ver staan van de bijbel, de zorg om het leefmilieu, de relaties met het Joden dom. en de toekomst van de feminis tische theologie de kerken en studenten. Die situaties waarin zij werken zijn uiteraard geva rieerd, maar hebben in ieder geval dit gemeen, dat zij vragen om een nieuwe theologische doordenking, een ande re manier van theologiseren, dan die welke nu ln de gereformeerde kerken gangbaar is. Een aantal voorbeelden: de situatie in de oude binnensteden, waar nauwelijks nog een georgani seerde kwerk is; de a-politieke opstel ling. waartoe vele gemeenten predi kanten willen noodzaken; daarmee samenhangend de discriminatie die predikanten en a.s. predikanten on dervinden wanneer zij kiezen voor een socialistische of feministische vi sie of wanneer zij homofiel zijn en zichzelf niet willen ontkennen. Ten slotte moet genoemd worden de moeilijke situatie van studenten die bezwaren hebben tegen de onderte kening van de belijdenisgeschriften, zoals die nu gevraagd wordt. De theologische opleidingen in Kam pen en aan de VU bieden onvoldoen de bezinning op deze en andere vra- BELFAST (EPD) Paus Johannes II gen waar theologen in hun praktische juicht gesprekken tussen de verschil- situatie niet omheen kunnen. De the- lende kerken toe. maar vindt de oecu- ologie, zoals die daar beoefend wordt, Het uitvoerige persbericht van Platform-groep gaat verder: Tot de oprichters behoren predikan ten, docenten, medewerkers ln alge- ADVERTENTIE 16 maart 1930 16 maart 1980 50-jarig jubileum Geref. Kerk Dinxperlo Jubileumdienst: 19 .maart 1980 om 20.00 uur in de geref. kerk. B Uzerdraatstraat Dinxperlo. menische dialoog alleen niet voldoen de om een „lange, droevige geschie denis van wederzijdse verdachtma kingen, en wantrouwen" te overwin nen. Hij wil, dat de resultaten van deze gesprekken ook doorwerken naar de gemeenten om ze zo te stimu leren tot gezamenlijk getuigenis in de geest van verzoening. Dit heeft de paus geschreven aan secretaris-generaal A Jack Weir van de presbyteriaanse kerk van Ierland. De brief is een antwoord op de bood schap. die Weir aan de paus overhan digde tijdens diens bezoek aan Ier land. eind september vorig jaar. In deze boodschap stond onder meer, dat de Ierse protestanten zich be dreigd voelen, „niet alleen door de politieke ambities die ln de katholie ke gemeenschap heersen, maar ook door de activiteiten van de kerk zelf" in staat en maatschappij. Op deze opmerking is de paus in zijn antwoord niet Ingegaan. Ook roert hij de politieke problemen van Ierland niet aan Toch is Weir blij met de brief uit Rome en zei hij. dat ze ..zorg vuldig bekeken" zal worden. De paus eindigt zijn brief aan de Ierse protestantsen met de opmerking: „Nog zijn wij niet een in het geloof, maar wel in de hoop en in het gebed, dat de Heilige Geest ons de kracht geve de moeilijkheden te over winnen^ ROTTERDAM De gereformeerde gemeenten hebben hun grote zen dingsdag. die zij elk jaar op Konin ginnedag houden, verplaatst ln ver band met de troonswisseling. De zen dingsdag zal nu gehouden worden op bevrijdingsdag, maandag 5 mei. in de Brabanthallen in Den Bosch. De zen dingsdag van de Mbumazending gaat op Koninginnedag wel door. in de Utrechtse Veemarkthallen. houdt zich veelal ver van de kerkelij ke en maatschappelijk epraktij (ook al wordt er zeer veel aan praktische vorming gedaan). De Platform-groep wil naast het noodzakelijk theologisch feflecteren opkomen voor de belangen van gere formeerde theologen (en zo van de kerkleden) die van wege hun maat schappij-kritische opstelling in een rand-positie terecht komen of drei gen te komen: Zij lopen het gevaar niet voluit mee te tellen in hun eigen kerken omdat zij nietvoor vol aange zien worden. Er wordt gestart met twee subgroe pen die respectievelijk in Zwolle en Amsterdam bijeen zullen komen op vrijdag 18 april. De groepen zullen op die dag hun programma voor het ko mende halfjaar vaststellen. Het is na tuurlijk mogelijk dat het aantal sub groepen wordt uitgebreid als er vol doende belangstelling is om het land in meer regio's te verdelen. Platform kent werkende en sympa thiserende leden. Hoewel de groep primair bedoeld is voor theologen zijn ook anderen, die de doelstelling onderschrijven en menen in de reflec tie en actie een bijdrage te kunnen leveren, van harte welkom. Naast de regionale werkvergaderingen zullen per jaar 2 plenaire bijeenkomsten ge houden worden waar alle leden wor den verwacht. Dan zullen centrale thema's worden behandeld, rapporta ges worden gegeven uit de subgroe pen en besluiten genomen ten aan zien van acties die gevoerd of ge steund moeten worden. Men kan zich aanmelden als lid en opgeven voor één van de subgroepen bij het secre tariaat: Jaap Huttenga, Jan Ligthart- straat 8-1, 3555 SG Utrecht" ADVERTENTIE ook doet. Zelfs als men ervan vervreemd is of vervreemd is van de oude vormen. Het wordt steeds duidelijker dat er aan ons vermogei tot veranderen grenzen zijn. Maar grenzen zijn er niet om er ons bij necjl ve' te leggen. In het gebed is ons iets in handen gegeven om deze grenzen i Gods naam te doorbreken. Dat will ëig!j de Thaise vrouwen met al hun ,est broeders en zusters in alle vijf jns, werelddelen. U zoekt de plaats en de(en tijd maar even op waar u in uw eigeaen omgeving terecht kunt. Centrale telefoonnummers zijn 020-725772 of j S( 05206-1714 of 050-777777 ■et Te koop gevraagd: MECHANISCH PIJPORGEL op 8-voets basis 6 tot 8 stemmen Aanbiedingen aan Gereformeerde Kerk, DRACHTEN p/a C Zijlstra, Bruins Slotstraat 53. 9203 RZ DRACHTEN. L~ AMSTERDAM - Er zijn de laatste maanden vele tekenen geweest die wijzen op een steeds soepeler hou sing van de Chinese autoriteiten te genover de godsdienst Kerken zijn weer geopend en er is sprake van overleg Een rooms-kathoiteke delegatie brengt thans een Informeel bezoek aan China Onder leiding van de aartsbisschop van Marseille, kardi naal Etrhegaray. werd gisteren een bezoek gebracht aan het gral van de jezuïet Matteo Ricci De?»- gaf de Chi nese missie ln de late 16e eeuw een nieuwe Impuls, vooral door zijn kerk in hoge mate in te passen in de Chlne se culturele tradities, een initiatief dat echter spoedig weer door de rooms katholieke kerk werd stop gezet Kardinaal Etrhegaray ls de hoogste kerkelijke functionaris die China be zoekt sinds de machtsovername in 1949 Er zijn overigens wel problemen voor de katholieken Sinds de jaren '50 zijn er weliswaar af en toe bis schoppen gewijd, maar de Chinese katholieken wachtten daarvoor met de benoeming van Rome af. Volgens de rooms-katholieke opvatting is zo'n bisschop weliswaar onbevoegd, maar is wat hij als bisschop doet wel geldig Wellicht probeert de kardinaal het contact te herstellen tussen het Vati can n en de onafhankelijke katholieke kerk van China Ook de aartsbisschop van Wenen, kardinaal Franz Könlg zou van plan zijn binnenkort China te bezoeken Berichten uit Peking hierover werden ia ter w eer door de Oostenrijkse kar ei maal afgezwakt, maar niet ontkend Kontg is tevens president van het Vaticaans secretariaat voor de niet- gelovigen. Een bezoek van hem aan China zou dan ook niet anders kun nen worden uitgelegd dan als een officiële stap van de rooms-katholie- ke kerk naar China Onlangs heeft König nog overlegd met kardinaal Casaroli. die als staatssecretaris be last is met alle buitenlandse aangele genheden van het Vatlcaan en die onder Paulus VI de belangrijke man was in diens „Ostpolitik" Ir. China is verder bekend geworden dat de Chinese protestanten binnen kort weer de bijbel mogen uitgeven Hoewel er allang aan deze uitgave is gewerkt, wordt vermoedt dat de toe stemming nu wordt gegeven, omdat de katholieken al zoveel publiciteit gekregen hebben met kardinaal Et- chegaray die overal nogal groots ont haald ls De koran werd vorig jaar alweer herdrukt Van een onzer verslaggevers EINDHOVEN De hervormde wijkkerkeraden in het Eindhoven- se stadsdeel Woensel hebben geza menlijk besloten, niet in te gaan op verzoeken om speciale kerk diensten bij huwelijksjubilea. Voor dankbaarheid bij dergelijke blijde gebeurtenissen ls voldoen de gelegenheid in de gewone zon dagse kerkdiensten, vinden de kerkeraden. Enkele families in Woensel had den om een dergelijke speciale kerkdienst gevraagd. Deze prak tijk is zeer bekend in de r k. kerk. Daa^Jtent men voor allerlei privé- redenen speciale kerkdiensten. Zo kwam het tot voor kort vrijwel nooit voor. dat kinderen in een gewone kerkdienst gedoopt wer den. Dat gebuerde en gebeurt nog meestal in een privé-plechtlgheid. •alleen met de familie. BIJ allerlei bijzondere gebeurtenissen kun nen speciale missen aangevraagd worden. De hervormde wijkkerkeraden van Woensel hebben na diep gaand beraad gemeend, deze ge woonte niet te moeten overnemen, vooral niet nu bij de rooms-katho- lieken de tendens sterker wordt, dat men van allerlei speciale dien sten rondom privé-gebeurtenissen afwil. Dé samenkomst van de gemeente is en blijft de zondagse kerk dienst. Daar is plaats voor dank zegging en voorbede. Voorbede wordt regelmatig gevraagd, dank zegging maar een enkele keer. Het zou goed zijn, wanneer daarin ver andering kwam, zodat de gemeen teleden met elkaar kunnen meele ven. niet alleen in droeve, maar ook in blijde dagen, aldus de Woenselse kerkeraden ln hun ge zamenlijke verklaring. Zij doen trouwens nog een alter natief aan de hand. Naast de zon dagse kerkdienst bestaat de mo gelijkheid. op doordeweekse da gen huisdiensten te houden. Daar voor verschijnen regelmatig hand reikingen. Zo'n huisdienst is bij voorbeeld het groothuisbezoek met schriftlezing, bidden en zin gen. De kerkeraden menen, dat het heel zinvol kan zijn, rond een huwelijksjubileum een huisdienst te houden. Daarin kan men zelf voorgaan, maar ook de wijkouder- llng of de wijkpredikant zullen be reid zijn zo'n huisdienst te leiden. Beroepingswerk j NED. HERV. KERK Beroepen te Kamperland en te nesse c.a.: T. S. Fahner, kand. Zeist. Aangenomen het beroep door de g synode tot pred. voor buitengi werkz. (legerpred.) J. G. Jullens, lai stelijk predikant te Weert-Budel. Bedankt voor Zetten en Andelst:[ Westland te Amersfoort Afscheid op 9 maart van Witmarsuf G. Bomerberg te Rheden; van Hor (verpleeghuis Lindendaal, met paalde opdracht volgens oven bepaling 277 E) A. Spaargaren, ber.| Geertruidenberg; op 13 maart Kootwijkerbroek: F Luitjes ber. Woudenberg. Intrede te 's-Heerabtskerke en Nisi mevr. A. W. Zegwaard, kand. en vol heen vicaris te Oud-Beijerland (de| gemeente Ontmoetingskerk). GEREF. KERKEN Afscheid van Andel (NB): G. H. Maat. ber. te Goor; van Gramsbj gen: O. Torenbeek ber. te Worku Beroepen te Dokkum: B. Terpsti Diever. ALG. DOOPS SOC. Intrede te Haarlem: mevT. C. E. Oflj haus, voorheen geestelijk verzor van het rijkspsychiatrisch zlekenht te Eindhoven; te Den Haag: W. Vq uit Dronten (geestelijk verzorger de stichting vrijz. contactcent Oostelijk Flevoland). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Afscheid van Bergentheim: W Pi weise ber. te Burlington (Can). NED. GEREF. KERKEN Beroepen te Kampen: J. Stuy te U^e GEREF. GEMEENTEN feit Bedankt voor Eindhoven: E. Venefe te Drachten. Aangenomen naar Nieuwerk«\ (Zld). M. J van Gelder te Gouda, tisi kal jj< l< China-informatiedag van gelokt zendingen met David Adeney, za1 dag 29 maart 10.30-16.30 uur, Brug, Schuilenburgerweg 2, Amée g foort. Inf. tel. 03430-5030. Leven in een nieuwe stijl, ontn tingsdag van christenstuden m m v. drs B. Kristensen. zaterdai maart 10 uur, vrije evangelische k( Ivoordreef 2, Utrecht. Inf. commi Nederland IFES (CNI), 02949-1634. i 1 bi bi Ro d c de ADVERTENTIE Homoseksueel zijn en gel< (COC werkgroep „Geloof en Levt beschouwing"), 29-30 maart, Wa schoten, Zeist Aanm. Dick Manl^ Lomanstraat 86 bv, Amsterdam. 020-761164. Inderdaad, ook wij schamen ons ervoor dat wij moeten bedelen om een Nieuwe Testamentje voor de 200 000 schoolkinderen van Brazilië U kunt een einde maken aan ons gebedel. Hoe? Schrijf 2.63 (of een veelvoud daarvan) over op giro 901.000 van ln de Rechte Straat te Velp. met verm. „NTBr" De andere romantici, muziekt sus met dr A. van Blemen, 22 maart. AO der Woodbrookers. A denhout (postbus 73). BOSCH EN DUIN Het aantal le^ van de bij de unie aangesloten baf tengemeenten bedroeg op 1 jant 1980 11.951. Een jaar eerder was 11 807. een netto-toename van personen. F e i ge,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2