Film over leven Sartre
boeiend maar moeilijk
IB
Browne overtuigend
ondanks problemen
Matte vertoning
bij kamerkoor
Limburgse Pasquale
met kluchtig accent
Minister wil korting
subsidie weer bekijken
Kwaliteitsverschillen
bij pianist Veenstra
Ikonen van De
Wijenburgh op wereldreis
Jrie
Bauhaus-expositie
trekt 16.000
bezoekers
directeur
Bestuurslid
Radio STAD
stapt op
jrn
Haagse Comedie demonstreert
Nieuwe boeken1
DONDERDAG 6 MAART 1980
KUNST/RADIO/TELEVISIE
TROUW/KWARTET
Van onze radio- en tv-redactie
AMSTERDAM De NOS zendt vanavond (Ned. I van 22.10 tot 24.00 uur) en volgende week
donderdag een unieke film uit over het leven van de Franse schrijver en filosoof Jean-Paul
Sartre (74). De film ls tot nu toe ln Frankrijk alleen in filmhuizen te zien geweest, omdat Sartre
na een conflict met de Franse omroep verbood de film op de Franse tv te laten ulzenden. Tot
dusver heeft alleen de Duitse televisie enkele fragmenten laten zien
De gesprekken die ln deze produküe
te beluisteren vallen beslaan het le
ven van Sartre tot het begin van de
jmren zeventig. Enige jaren geleden
werd de beroemde Franse filosoof en
schrijver blind. Zelf zegt hij na zijn
blind worden niet meer te bestaan,
.oendat schrijven zijn hele leven be-
-Oeerste Schrijven la voor hem het
enige nut van zijn bestaan. Met band-
Vecorders kan hij volgens eigen zeg
gen niet overweg
Cr kan zonder meer gesteld worden
dat de twee uitzendingen van een
zwaar kaliber zijn. Sartre praat zoals
gezegd over zichzelf en zijn werk en
discussieert met leerlingen/bewonde
raars en vrienden zoals Slmone de
Beauvolr, Michel Contat en André
Ooit Die gesprekken gaan nu en dan
selfs zo diep dat de NOS grote moeite
heeft gehad met de vertaling. Voor
geïnteresseerden ls het misschien
aardig te weten dat een Franse versie
ui boekvorm ls uitgegeven met de
volledige teksten van de film Wan-
oeer dit werk ln de Nederlandse boek
handels verschijnt ls niet bekend.
Sartre heeft alüjd weer radicale poel
tjes Ingenomen. In zijn eigen land ls
hij een van de meest uitgesproken
politieke figuren. Zijn linkse opstel
ling ls zo onafhankelijk en kritisch
dat hij ook voor de Franse commu
nisten altijd een moeilijk verteerbare
persoonlijkheid ls geweest. Hij was
een der Initiatiefnemers van de be
faamde Vletnam-tribunalen en sym
pathisant van Fidel Castro's Cubaan
se revolutie. Zijn politieke stelllngna-
me ln deze gewichtige affaires zijn
over de hele wereld bewonderd, maar
ook fel gekritiseerd
Sartre is ook een romanschrijver
Zijn boeken worden ln talloze klaslo
kalen op middelbare scholen verslon
den. Literatuur en politiek zijn voor
hem nauwelijks te scheiden
De Jeugd heeft zich, vooral ln de Jaren
vijftig, bijzonder aangesproken ge
voeld door de door Sartre beschreven
leer van het existentialisme. Hij gaf
op bruisende wijze gestalte aan het
gevoel voor romantiek van de Jeugd
van 8t. Oermaln des Prés. Met name
het tweede deel van de film gaat over
dat tijdsbeeld. In het eerste deel. dat
vanavond te zien ls. praat hij met zijn
vriendin Slmone de Beauvolr en an
deren vooral over zijn boeken.
Jeugd
De drang om zijn gedachten op pa
pier te zetten vindt zijn oorsprong in
zijn Jeugd. HIJ was verzot op lezen,
maar zijn grootvader die hem op
voedde. zag niet veel ln al dat gelees
Het werd hem min of meer verboden
Op de middelbare school komt hij
voor het eerst ln contact met de grote
schrijvers uit de Franse literatuur.
Sartre vindt het doorgaans maar on
gecultiveerde en gefrustreerde men
sen. die schrijvers Flaubert vond hij
een uitzondering Zijn eerste werk ls
voor een groot deel doortrokken van
de fllosofleén van Flaubert Door zijn
blindheid moest 8artre enige Jaren
geleden een ver gevorderde studie
over Flaubert opgeven.
Sartre legt verder uit hoe hij zijn
ideeën heeft opgedaan over vrijheid,
geweld en moraal en waarom hij die
op de barricades bij de studentop
stand van mei '68 heeft gepropa
geerd HIJ vertelt waarom hij zich
nooit aangesproken heeft gevoeld tot
marxisme, psycho-analyse en surrea
lisme. Ook gaat hij diep in op de
verhouding met De Beauvolr en
waarom zij nooit getrouwd zijn.
Natuurlijks wordt er ln de film ook Vrij 111311
gepraat over de tweede wereldoorlog.
Hoewel hij zich niet geschikt achtte
tot gewapend verzet probeerde hij
tijdens de Duitse bezetting een ver
zetsgroep op te richten. Zijn ervarin
gen daarmee vonden hun neerslag ln
publikatles als „Nooit zijn wij zo vrij
geweest als onder de Duitse bezet
ting." Veel aandacht wordt ln de film
Van onze kunstredactie
ECHTE LD— Ruim honderd zeer be
langrijke ikonen. die tot de museum
collectie van het Ikonencentrum.
kasteel „De Wijenburgh" te Echteld
behoren, zijn uitgekozen voor een rei
zende expositie, die een aantal musea
in Europa. Australië en de Verenigde
Staten zal aandoen. Het eerste mu
seum waar deze tentoonstelling te
zien zal zijn is de StAdtische Kunst-
halle te Recklinghausen ln Duits
land. wereldbekend door de prachti
ge verzameling ikonen.
De expositie, die op 16 maart wordt
geopend, is het resultaat van ruim
Jean-Paul Sartre: niet meer schrijven
bestaan.
niet
besteedt aan het wederopbouw van
Frankrijk en de jaren die daarna
volgden.
De twee makers van de film, Alexen-
dre As truc en Michel Contat noemen
hun produkt respectievelijk „de reis
route van een intellectueel" en „het
verhaal van een ln alle opzichten vrij
man." Er waren ook onderwerpen
waar Sartre eenvoudig niet over wil
de praten, zoals zijn Jarenlange be
wondering voor de Verenigde Staten.
Sartre gaat vooral in op zaken die
hem op het ogenblik fascineren.
Het duurde Jaren voor de sinds 1972
opgenomen gesprekken konden wor
den samengevoegd en voor Sartre
zijn volledige Instemming wilde ge
ven aan het uiteindelijke produkt.
Het is een Indrukwekkend geheel ge
worden. De NOS verdient tenslotte
een pluim omdat zij als eerste zend
gemachtigde in de wereld beslag
heeft weten te leggen op dit belangrij
ke document
zeven Jaar lang verzamelen en se
teren door kasteel De Wijenburgh
een aantal Nederlandse particuü et po
verzamelaars. vecht
De collectie omvat ln totaal 1061 ^'r
nen. vervaardigd ln de kloosters :gint
schildersateliers van het oude Byi trkeli
tium. Griekenland. Kreta en R - eer
land, in de 13e tot en met de 17e eei ye
Er zijn verschillende hoogtepun et ee
zoals de ..Moeder Oods Hodigit id. li
en een fragment van de H. Johi
uit een ikonostase. beiden Ujar.
schreven aan de Moskouse schi *Ke"
Diomsil. De verzekerde waarde iverm
de collectie beloopt ruim 17 milj Bgiek
mark. be
BIJ deze tentoonstelling „Dl 'n'ste
Kunst, Gelst und Olaube" versch mpto
een boek waarin alle ikonen ln kl
zijn afgebeeld. oe ar
De expositie zal tot 20 april in R :n z0
klinghausen te zien zijn en reist dj aking
na naar o.a. Christchurch, Welling 0test
(Nieuw Zeeland), Sydney, Melbou ,bat
(Australië). Denver. Chicago. Mini
polis. Los Angeles en Dallas (U8j
in C
Hal de
rhoef
jmt
ROTTERDAM (ANP)— De expositie
..Bauhaus" in het Bouwcentrum ln
Rotterdam heeft de 16.000ste bezoe
ker gehad en de organisatoren zijn zo
tevreden over de belangstelling, dat
geprobeerd wordt de reizende ten
toonstelling langer in Rotterdam te rAI>l
houden. Volgende week zaterdag zou lOiUm
oorspronkelijk de laatste dag wor- 0(jai£
den. maar het Bouwcentrum had niet ontevreden over E
gerekend op een zo „geweldige op- UI11J
komst, aldus een woordvoerder van
het Bouwcentrum.
De Bauhaus-expositie. die op 22 janu
ari in Rotterdam de deuren opende, is
sinds 1974 op reis. De tentoonstelling
is al in Zuid-Amerika geweest, in Au
stralië en op verschillende plaatsen in
Europa. Het succes is overal vrij
groot geweest, zeggen de organisa
toren.
door Louwrons Langevoort
AMSTERDAM Al bij het tweede concert ln de landelijke
tournee, die het Nederlands Studenten Kamerkoor deze we
ken houdt, maakte het ensemble een vermoeide indruk
Dirigent Cees Rotteveel wist dinsdagavond ln de Waalse Kerk
slechts een matte vertoning te halen uit het programma dat
het Italiaanse madrigaal en het Franse chanson als thema's
had.
Voor de zesde maal was na audities ln
verschillende (universiteite-Mteden
het Nederlands Studenten Kamer
koor samengesteld. Met Cees Rotte
veel als dirigent was vervolgens gedu
rende enkele repetitieperioden Inten
sief op het repertoire gewerkt Rotte-
veels verdienste mag dan zijn dat hij
met dertig zangers een koor uit de
grond stampt, het was Jammer te
constateren dat de afwerking nogal
te wensen overliet. Voortdurend heeft
het ensemble nog te kampen met
tntonatleproblemen. een te weinig op
elkaar zijn ingespeeld Gezien het feit
dat de dirigent daarbij nog valse ak
koorden aangeeft als aanvangsnoten.
mag het met recht een wonder heten
dat de slotakkoorden zuiver uit
kwamen
De Italiaanse madrigalen lenen zich
misschien minder voor een uitvoering
..en masse" zoals door een koor van
dergelijke omvang Tenslotte werden
de stukken niet zozeer als concertmu
ziek geschreven, maar slechts voor
het genoegen om samen muziek te
maken. Rotteveels oplossing voor
een Ingetogen benadering mag dan
de klankbalans niet te zeer verstoren,
ook ln de expressie bleek men zich nu
op de vlakte te houden. Want hoewel
in een madrigaal de tekst toch een
zeer belangrijke plaats inneemt, viel
met geen mogelijkheid te horen, of nu
over grote hartskwelllngen. verdriet
of allergrootste vreugde gezongen
werd. de dynamiek beperkte zich tot
mezzoplano. Juist met zulke madrt
galen heb Je dan al gauw de kans op
een saaie eenheidsworst, want op den
duur lijkt alles op elkaar en ls van
••nlge nuancering geen sprake meer
In Francis Poulens ..Sept Chansons''
op teksten van ApoUinaire en Eluard
en Janequins „Orsus" was die inten
siteit er gelukkig wel. maar hierin zal
het ensemble ook de lntonatieproble-
men grondig moeten aanpakken. Met
name tenoren en sopranen komen
nog te weinig voor. als één groep ln
het koor naar voren.
Karei Smagge verzorgde enige Inter
mezzi op het klavecimbel Afgezien
van het feit dat zijn Instrument niet
bijster goed gestemd was. hield hij er
een bijzondere opvatting omtrent
tempo op na. wat met name in de
stukken van Couperin een oneven
wichtige indruk tot gevolg had
Speciaal vandaag
Het Nederlands Studenten Kamer
koor concerteert achtereenvolgens m
Delft (zondagmiddag 9 maart).
Utrecht (11). Nijmegen (12). Leeuwar
den (14). Oronlngen (IS) en Assen
(zondagmiddag 16).
Duncan Browne tijdens zijn op
treden in de Melkweg in Am
sterdam.
F oio Les van Bouen
Id het AVRO-programma
„Ik slik slikt- u ook?" gaat
Ria Bremer In op het toene
mend gebruik van geneesmid
delen en pijnstillers In ons
land en op het gevaar dat aelf
behandeling met medicijnen
kan opleveren
Ned. I'19.50
De TROS brengt het thea
terstuk ..Een gelukkige hand"
op het scherm. In de hoofdrol
len Gnus Hei-mus en Mary
Dreaselhuys. die de rol van
Car© van Eyrk na haar overlij
den overnam
Ned. 2/26.27
Solisten alt Joegoslavië.
België en Argentinië ia Jonge
mensen op het concertpodium
Ned. 126.30
Actuele onderwerpen ln
TROS Aktua
Ned. &12.I0
door Louwrana Langevoort
KERKRADE Het Lim
burgs Symfonie Orkest werpt
zich de komende weken op de
operaproduktie van Donizet
ti's Don Pasquale.
Om Zuid-Limburg te behoeden voor
een totale afwezigheid van enige
vorm van muziekdramatische kunst
(de Opera Stichting en Forum komen
er zelden), heeft het LSO sinds een
viertal seizoenen twee opera's op het
repertoire staan
Opvallend is dat er wel een groot
aantal nieuwe schouwburgen met ga
pende tonelen op bespeling staat te
wachten. De Contactraad van Llm
burgse Schouwburgen staat daarom
garant voor de afname van een aantal
voorstellingen Het LSO vervult zo
zijn taak als provinciaal orkest rui
mer Met de huidige cultuurpolitiek
rond het orkestenbestel ls een derge
lijke veelzijdigheid bittere noodzaak,
wil het ensemble niet het slachtoffer
worden van de een of andere duistere
commissie, die een wakend oog laat
vallen op Invulling van het takenpak
ket Want nog steeds ls elk regionaal
orkest vogelvrij zonder tegenbericht
van de minister zélf
Don Pasquale is voor dit doel een
geslaagde keus. alleen al uit zuiver
organisatorisch oogpunt: de opera
heeft maar vijf solisten en een zeer
klein koor nodig. De handeling be
perkt zich tot twee huiskamers en een
intiem achtertuintje. Grootse decors
hoeven er dus ook niet voor gebouwd
te worden. Deze entourage werd ove
rigens van Opera Forum gekocht, die
Don Pasquale vorig Jaar op het reper
toire had staan De Engelse regisseur
Charles Hamilton bracht echter en
kele veranderingen aan ln de oor
spronkelijke zetstukken van Otto-
wemer Meyer
Klucht
De plot van Don Pasquale komt met
boven het niveau van een gemiddelde
keukenmeidenroman uit. Hamilton
/iet. aldus een programmatoeüeh
ttng. zijn titelheld niettemin als een
geloofwaardig persoon met een sterk
karakter In de persoon van Ton This
sen werd de krasse 65-plusser met
trouwplannen af en toe grove klucht-
figuur. Jammer, want van de overige
drie hoofdpersonen hoefden we ook
al geen grote profilering te verwach
ten. Hamilton beperkte zich tot
mooie handelingen, maar het is ook
rijn verdienste geweest dat de voor
stelling, vlot en gracieus over het
voetlicht kwam. met uitzondering
van een storende zelfgemaakte
straatscéne ter bekorting van een de
corwisseling
door Stan Rijven
Dirigent André Rleu wist de zaak
vanuit de bak goed bij elkaar te hou
den Het LSO begeleidde verdienste
lijk. zonder ooit opvallend aanwezig
te zijn. De vijf vocale solisten kamp
ten tegen de moordende akoestiek
van het Wljngrachttheater in Kerkre
de en wisten zich met moeite staande
te houden. Ton Thlsaen (Pasquale) en
Peter Savldge. tweede prijswinnaar
Den Bosch 79 (Malatesta), beschikten
over genoeg toneelbehendigheid om
zich er doorheen te slaan.
Toch vraag Je Je af. of een dergelijke
voorstelling wel levensvatbaarheid
heeft Aken en Keulen met doorge
winterde opera-ensembles liggen bin
nen een steenworp afstand, hebben
produkUes waartegen het LSO met
geen mogelijkheid kan concurreren
.Do Pasquale" zal. als het goed is
ingespeeld, een voorstelling zijn die
de moeite van het zien best waard ls.
maar een opera traditie bouw je er
niet mee op
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM Mede-oprichter en
oud-voorzitter van 8TAD Radio Am
sterdam O. J Kemme ls van plan op
te stappen als bestuurslid van de
omroep HIJ is het niet eens met de
wijze waarop STAD vooral ln het
begin de verslaggeving over de kra
kersacties heeft verzorgd Daarbij
zou teveel de kant van de krakers zijn
gekozen
Het Amsterdams CDA-raadslid Heij-
ne vindt, dat de berichtgeving van
STAD van de afgelopen dagen geana
lyseerd sou moeten worden. Hij wil
deze zaak ln zijn fractie aankaarten.
Heijnc vindt, dat er „lessen voor de
toekomst" getrokken moeten wor
den. HIJ vindt overigens dat het ge
zien de omstandigheden moeilijk was
voor de verslaggevers objectief te
blijven "Enkele momenten ln de pro
gramma's keurt hl) af, maar de be
richtgeving op maandagochtend bij
de opruiming van de barricades vond
hij goed
Zaterdagmiddag van 5 tot 6 uur zal
STAD Radio Amsterdam een discus
sie uitzenden over de berichtgving bij
de kraakacties Deelnemers zijn on
der anderen Leen van der Linden,
voorzitter van de Nederlandse Poli
tiebond. Roel Walraven. CPN-fractie-
voorzltter in de Amsterdamse ge
meenteraad. en de hoofd- en eindre
dacteur van STAD Getracht zal wor
den ook een vertegenwoordiger van
het gemeentebestuur bij de discussie
te betrekken
AMSTERDAM— Het kraak-
gebeuren dat de afgelopen da
gen de sfeer in de hoofdstad
bepaalde. bleek dinsdag
avond ook het concert van
Duncan Browne in zijn greep
te hebben.
Deze Engelsman begon in de Melk
weg zijn Nederlandse toernee. die we
gens permanente bromtoon en regel
matige kraakgelulden een valse start
kreeg. En dat was Jammer gezien de
aard van zijn muziek, die zeer gevoe
lig is voor een zuivere weergave.
Browne ls namelijk een klassiek ge
schoold gitarist, die zijn verwant
schap met de pop tot uiting laat
komen ln romantisch getinte compo
sities waarin zijn 6- en 12-snarige gi
taar de melodie bepalen. Afgewisseld
met felle erupties die assoclaUes met
symfonische rock oproepen, levert
dat een aantrekkelijk resultaat op.
Duncan's stem bezit weinig kleur,
klinkt soms nogal lijzig en dun. maar
past wonderlijk genoeg ln de muziek
die hij maakt. Aanvankelijk deed hij
dat in de groep Metro, later met een
eigen band die vorig Jaar bekendheid
kreeg middels het nummer „The Wild
Places."
HIJ excuseerde zich voor de geluidsin
stallatie die hem ln de maag gesplitst
was en liet zich ondanks de geluids
problemen niet uit zijn evenwicht
brengen. Dat was mede te danken
aan de sterke begeleiding, die hij van
Dave Skinner (toetsen). Colin Bass
(bas) en Andy Ward (drums) kreeg. De
eerste heeft nog eens deel uitgemaakt
van Roxy Music, terwijl de anderen
bij Camel hebben gespeeld. ..Here
comes that sound again" en „Ame
rican
heartbeat" kwamen er stevig en ge
dreven uit en „The Wild Places"
kreeg ook een overtuigende uitvoe
ring.
De rustige passages legden steeds het
vlakke van zijn stem bloot maar zo
gauw de groep aan het improviseren
sloeg kwamen spanning en emotie
naar bulten. Skinner liet zijn veelzij
dige toetsenkunsten horen en Ward
bleek op zijn drumstel rijke variaties
aan te kunnen brengen Zonder brom
was Browne ongetwijfeld nog beter
geweest, maar het enthousiaste pu
bliek vergaf dit en liet de band twee
keer terugkomen.
Popdagen
PUNILUX
Punishment of Luxury is in fei
te de officiële naam. die al min
of meer aangeeft waaom het
deze groep te doen Is: kritiseren
van onze welvaartmaatschap
pij. Punllux is een Engelse rock
groep die onconventionele mu
ziek visualiseren met veel bizar
theater. Een korte tournee
wordt in de volgende plaatsen
gehouden: KaaSee-Rotterdam (5
maart), Vera-Gronlngen (6
maart). Melkweg-Amsterdam <8
maart) en De Gigant-Apeldoorn
<15 maart).
NEW ADVENTURES
Dit Groningse roek-trio verras
te onlangs met een zeer sterke
debuutelpee waarop onversne
den rock te beluisteren valt. In
middels zijn ze aan een lang-
speel tournee begonnen, die dit
weekend Bar Royal in Zoutelan-
de (7 maart) en de Bouzouki Bar
in Andijk (8 maart) aandoet. Tot
en met begin april zullen ze van
Appingedam tot Zuid-Laren
zo'nl4 concerten geven.
DRENTS FOLKFESTIVAL
Zaterdag cal in Cultureel Cen
trum „De Tamboer" het Tweede
Drentse Folkfestlval worden
gehouden. Crackerhash, Get Pa
raat. Verheen Turf. Pegasus,
Fair Maid. Henk Sietske
Bloemhoff en Crooks alsmede
het Deense Folkstow staan op
het programma.
OTIS RUSH
Zondag 9 maart geeft Otis Rush
in de kleine zaal van Muziekcen
trum Vredenburg zijn enige
concert in Nederland. Fen bui
tenkansje voor de liefhebbers
van de Chicagoblues waarvan
hij met mensen als Buddy Gay
en Magic Sam de belangrijkste
vertegenwoordiger ls.
SECRET AFFAIR
Deze Engelse groep van de nieu
we lichting komt haar debuutel
pee „Gloryboys" in de volgende
plaatsen ten gehore brengen:
Gigant-Apeldoorn (6/3), Paradi-
so-Amsterdam (7/3), Eksit-Rot-
terdam (8 3) en Vers-Groningen
(93).
Het gezelschap droeg een spandoek
mee. waarop ln cijfers de aderlatin
gen stonden, die het al had moeten
ondergaan: in 1977/78 384.805. in
1978/79 100.000. ln 1979/80 een niet
precies te becijferen bedrag door ver
hoging van de BTW en verandering
van de subsidienormen. Met het drin
gende veraoek „verlost te worden van
de bedreiging met een nieuwe aderla
ting".
Het was ook een theatrale demon
stratie, waarbij een aangepast lied uit
de voorstelling „Onder de vlag van
Hollywood" gezongen werd. begin
nend: Het verleden herleeft, al het
goede keert weer, maar de fouten van
toen begaan zij niet meer. Glorie,
glorie, gloria" neurlend trokken zij de
kantine ln. waar onmiddellijk koffie
werd aangeboden. Maria 8tlegelis las
Er was op deze avond een duidelijk
verschil tn spelkwaliteit te merken
tijdens de gedeelten voor de pauze en
daarna. De beste prestaties lagen na
de pauze, degelijk en markant spel
viel in de vierdelige Suite opus 14 van
Bartók te beluisteren. Een boeiende
auditie die de hoge kwaliteit van deze
compositie duidelijk liet uitkomen
Een ware krachttoer leverde Piet
Veenstra met de vertolking van alle
variaties (twee) banden die Brahms
heeft geschreven over het bekende
Paganlnl-thema dat ook de Inspira
tiebron vormde voor Rachmanlnows
populaire Rhapsodie voor piano en
orkest Toegegeven, de muzikale in
houd van Brahms' Paganinl-varaties
staan niet op een lijn met zijn HSn-
del-variaties. maar qua planlstlek
toont Brahms zich hier van zijn beste
kant. Het is bekend dat Plet Veenstra
tijdens zijn uitvoeringen zeer grote
moeilijkheden niet uit de weg gaat
Ook nu heeft hij op spectaculaire
wijze zijn dispositie voor het „gróte"
werk doen uitkomen. HU speelde de
lensei
twegi
ENSCHEDE (ANP) Het persot lans
van Opera Forum heeft ln een n* amp
aan het bestuur van dit gezelsd Dn(j
zijn sterke twijfel uitgesproken o
het functioneren van algemeen dii
teur Gustav Füllebom. Oe sit
eeft j
De 160 medewerkers, van wie er IS ,vaar
vaste dienst zijn. vrezen dat FC
borns beleid op artistiek, zakelijl aar
sociaal gebied het voortbestaan
het Noordoost-Nederlandse open
zeischap ln gevaar brengt.
In afwachting van een gesprek i
het bestuur (naar aanleiding van i
door het personeel vervaard"eKer
nota) hebben de medewerkers
Forum er geen behoefte aan oplook ji
diverse onderdelen van hun kritlehjng t
te gaan. Een woordvoerder van
personeel wilde wel kwijt dat het 'Peni
„een waslijst met grieven" gaat. et m
et g<
et k<
reper
Nieuwe directeur bij f«'.
Toneelraad Rotterdam
DEN HAAG De voltallige Haagse Comedie is dinsdagoch
tend naar het ministerie van CRM in Rijswijk getrokken om
demonstratief te protesteren tegen de korting, die de minister
op de subsidie van het gezelschap wil toepassen. De artistieke
argumenten er tegen waren geformuleerd in een brief, die haar
werd overhandigd. Zij zegde een heroverweging van haar
beslissing toe.
zlngzeggend de cUfcrs van de aderla
tingen voor. Daarna volgde nog een
lied: WU zullen strijden tegen artistie
ke nivellering, trouw zijn aan ons
artistieke Ideaal, streven naar opti
maal fascinerend theater, vastbera
den staan wij daarvoor allemaal. De
subsidiekorting veertigduizend
minder van het rijk. daardoor prak
tisch automatisch zestigduizend min
der van Den Haag wordt gemoti
veerd met het voornemen van het
gezelschap volgend seizoen voor de
Koninklijke Schouwburg één produc
tie minder te maken. Dat ls evenwel
niet, zoals CRM meent, „kostenbe
sparend". maar een artistieke beslis
sing. om meer te kunnen investeren
in de Hot-produkties, die meer op de
voorgrond gaan komen en voor het
eerst ook elders ln het land gespeeld
gaan worden.
Ie mi
oen i
Van onze kunstredactie rende
ROTTERDAM— Drs. C. Botschfn go
ver, op het ogenblik algemeen staten w
taris van de Amsterdamse Kumfieven
raad, is met ingang van het seizof
1980/1981 benoemd tot algemeen f105"
recteur van de stichting Toneelrw
Rotterdam. Klaar
e te
HIJ volgt ln deze functie de heer O. d
Lawson op, die ambtenaar is bij
afdeling kunstzaken van de geme cns 1
te Rotterdam, maar op verzoek i sp
het bestuur van de Toneelraad kr0rjt
directie tUdeliJk waarneemt. Om pft
soonUJke redenen ls hij niet ingegj
op het voorstel deze functie definil J1ger
op zich te nemen. nder
ccen
Drs. Botschuyver (39 Jaar)Is j
sinds Juni J.l. algemeen secretaris v n[j»
de Amsterdamse Kunstraad. D»a"in
vóór is hU in Rotterdam vier Joan I
adjunctdirecteur geweest van de R4en b
terdamse Kunststichting, en dl
nog weer voor zes jaar beleidsmer
werker van kunstzaken op het sü
huls in Rotterdam, met vooral I linis
langstelling voor beeldende kunst n|(ei
toneel. HU komt dus terug op bekt
terrein en binnen een geconsolidtf
de structuur van het Rotterdaj
toneelbestel.
hufltatart» takl >EN
m ba
lillai
Westers, gedichten van E. Die kina ijeei
vertaald door E. de Waard. UiOan e
Kwadraat, Vianen. 48 blz - 18.50 Ie af:
ijn e
Planning als maatschappelif het
vormgeving, onder redactie van J.
M. Gevers en R. J. in 't Veld. Ui^et c
Van Loghum Slaterus. Deventer,
blz - 26,50.
door W H. Wolvekamp
ROTTERDAM Het is tot een traditie uitgegroeid dat de
Rotterdamse pianist Piet Veenstra, oud-muziekmedewerker
van deze krant, jaarlijks een pianorecital geeft in De Doelen.
Zijn prestaties als concertpianist (hij gal zijn eerste openbare
optreden 25 Jaar geleden! hebben zich steeds in stijgende lijn
bewogen. Dinsdag speelde hij in een goed bezette Doelenzaa)
Bach. Schumann, Bartók en Brahms.
to
soms monsterachtig moeilijke varia
ties met veel flair en oogstte er te
recht een hartelijk applaus mee.
Geruime tijd zUn ln Rotterdam geen
grote Bachwerken tijdens pianocon
certen uitgevoerd. Dit houdt waar
schijnlijk verband met een algemene
overwaardering van het klavecimbel
en een mogelijke beduchtheid van
pianisten dat zij er op zouden worden
aangezien niet de gangbare stijlprln-
cipes van de uitvoeringspraktijk van
Bach.s klavierwerken te delen. Maar
er schijnt sprake te zijn van een te
rugkeer van de piano op de Rotter
damse podia. Youri Egorov speelde
onlangs een Partita van Bach, Jörg
Demus deed de Chromatische Fanta
sie en Fuga en nu Piet Veenstra met
het Italienische Konzert. Jammer ge
noeg werd dit nu juist geen pleidooi
voor het klavier. Het klonk allemaal
nogal hard en met weinig expressie.
Schumanns Carnaval deed het beter,
maar stond muzikaal gezien toch niet
op het peil van Schuberts laatste
pianosonates die Veenstra onlangs
op de plaat liet opnemen
■nli
ie vi
Onderwijs als constitutioneel pding
bleem, geschreven door mr drs P.
C Akkermans van uitgeverij S*
son. Alphen a d. Rijn als deel 24 in
serie hand- en leerboek der bestuil
wetenschappen. 216 blz. - ƒ45.
Bij uitgeverij Deltas. Harderwijk
van de hand van Ing. A. van Wijl
verschenen Bloemenencycloon
voor de tuin. De foto's in dit 2
pagina's tellende boek zijn van E
Vocht. Prijs 55
Van uitgeverij Elsevier te Amst
dam zUn de volgende boeken: Sp
ters. van G. Soeteman, met foto'f
de film (216 blz - 18.90): De ruw
ran mijn moeder, verhalen van
Meinkema <144 blz - 14.90) en Aft»
denaars onder ons, door S. Wiesa
hal. Verslag van 35 jaar jagen
oorlogsmisdadigers Ingeleid door
B lakeis. Een geheel bijgewerl
uitgave. (384 blz - 39.50.
De verwegs. verhalen van H. Ki
Deze verhalen zijn eerder wekeli
verschenen in De Volkskrant U
Meulenhoff. Amsterdam 129 blz
17.50
Een absoluut muizengat, geschrev
door A. v. d. Berg Uitg ReO
Utrecht 11 blz 10 gulden
In de sociale bibliotheek van Login
Slaterus te Deventer is verschep
Directieve therapie 2, onder redac
van K. v. d. Velden. 488 blz - 48.5
Het wilde verlangen, roman van
Gentry. Uitg. Luitingh. Laren. 3361
- 29.90
A gentle occupation, roman van
Bogarde uitgekomen bU Chatto l
Windus. te Londen Importeur K
sing Boeken. Amsterdam Na
maart ln de boekhandel. 358 blz
gulden.