Overleg met zwarten over relatie tot blank Z.-Afrika Jongeren willen eredienst anders IKON weerspiegelt te weinig breedte van hervormde kerk Zd-Afrika trekt paspoort Tutu in. I Trouw Conferenties Hogepriester Samaritanen overleden Pleidooi op gereformeerde synode voor actievere rol gemeentelid Oplossing voor priestertekort Oordeel van synodale commissie: VOORBIJGANGERS— DONDERDAG 6 MAART 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer redacteuren LUNTEREN De gereformeerden gaan proberen de relatie met de blanke gereformeerden in Zuid-Afrika te herstellen. Maar ze zullen dat pas doen na overleg met de zwarten in dat land- De verhouding tot de blanke gerefor meerden Ut ai lang in het slop De band met de nederdultse gerefor meerde kerk In Zuld-AXrtka. de groot ste en machtigste van de boerenker- ken. werd door de Zuidafrikanen ver broken. nadat de Nederlanders in 1978 besloten hadden een aanbeve- Itng te doen aan de kerkleden om bij te dragen aan het speciale fonds van het programma tot bestrijding van het racisme dat de wereldraad van kerken had gevormd- De Zuidafrikanen hadden blijkbaar meteen ai spijt van hun drieste actie, want nog geen drie maanden na het verbreken van de band kregen de Nederlanders een brief, waarin voor gesteld werd toch met het contact door te gaan. De Zuidafrikanen stuurden daartoe een delegaUe. die door de Nederlanders werd ontvan gen. Volgens de deputaten oecumene buitenland werd hier openhartig ge sproken. onder meer over de verwe venheid van kerk en staat ln Zuld- Afrtka vla de Afrikaner Broederbond. Van de andere blanke gereformeerde kerk. de gereformeerde kerk in Zuid- Afrika. ook wel „dopperkerk" ge noemd. is de laatste tijd niets meer vernomen De kloof tot deze kerk is al breder geworden, meldden de depu taten De gereformeerde synode heeft nu besloten om te zien of de relaUe tot deze kerk op een nieuwe leest nog steeds een van de belangrijkste geschoeid kan worden bestaansgronden ls van de GOS. In hun rapport dat gisteren ln de gereformeerde synode aan de orde was. doen de deputaten heel wat geestdriftiger over de relatie met de zwarte kerken in Zuid-Afrika. Die ontwikkelt zich levendig. Er worden veel bezoeken over en weer georgani seerd en er is een grote groep zwarte theologen, die hun kennis in het Ne derlandse Kampen nog wat komen bijspijkeren. GOS-kerken Het contact met de Zuidafrikanen vindt voor een deel plaats via de gereformeerde oecumenische synode <OOS>. waar een bescheiden aantal kleinere kerken van gereformeerde tradlUe lid van ls. De Nederlanders, de Zuidafrikaanse nederdultse gere formeerde kerk en de Amerikaanse christian reformed church zijn de grootste kerken in de GOS De secretaris generaal van deze inter nationale mlnl-organlsatle. dr Paul Schrotenboer uit Grand Rapids ln de USA. vertelde gisteren, dat de GOS eigenlijk ls opgericht ln verband met de moeilijkheden ln de Nederlandse gereformeerde kerken ln de oorlog. Het heeft er alle schijn van, dat de problemaUek rondom „Nederland" Lange tijd heeft de tolerante en de rustige manier van omgaan door de gereformeerde synode met dissiden ten als Kultert en Wlersinga de overi ge GOS-leden hevig geirroteerd. Ver volgens was er boosheid over het ge reformeerde lidmaatschap van de we reldraad van kerken en over de hou ding van de Nederlanders tegenover het racismeprogramma. En nu schij nen enkele kleinere kerken met name ln Schotland zich weer op te winden over de manier waarop de Nederlan ders de homoseksuelen bejegenen. Er zal ln de komende vergadering van de GOS deze zomer in het Franse Wereld Ntmes wel weer. evenals vier jaar geleden ln Kaapstad, voorgesteld worden de Nederlandse gereformeer den uit de GOS te stoten. De maar liefst tien man tellende gereformeer de delegatie die naar NImes gaat kan dus weer enkele vermoeiende dagen tegemoet gaan. ting bij de Wereldraad van Kerken. „Uitvoerig en grondig materiaal, waar de GOS kerken een voorbeeld aan kunnen nemen." noemde secreta ris-generaal Schrotenboer het De voorzitter van de deputaten oecu mene buitenland, de Amsterdamse prof G. E. Meuleman gaf ln de presen tatie van zijn deputatenrapport niet bepaald blijk aan de GOS verslingerd te zijn. „Ik heb de grootste moeite met de GOS," zei hij zelfs, maar hij ging verder. „We hebben het contact nu eenmaal gekregen en we willen ervan maken wat we kunnen." Meule man vertelde op de hem eigen manier dat de Nederlandse gereformeerden zich niet vol hovaardij van de GOS- kerken moeten afkeren. „Dertig jaar geleden zaten wij nog met dezelfde problemen als die nu ln de overige GOS kerken bestaan." zei hij. Gelukkig hebben zij een zeer uitge werkt en grondig stuk van de actuari- us van de gereformeerde synode dr H. B. Weijland op zak waarin naar het schijnt uiteen gezet wordt hoe on bijbels kerkelijke scheidingen door gaans zijn. En ook ls er een dik docu ment over de gereformeerde aanslui- Maar mevrouw mr. E. Eikerbout uit Rotterdam, van het dagelijks bestuur van de synode, vroeg zich af, of de GOS zich nog wel met andere dingen bezig houdt dan met de vraag wat de ware en wat de valse kerk ls. „Bestaat de wereld ook nog ln de ogen van de GOS?", vroeg zij. Ook de pas aangestelde full-time se cretaris van de deputaten dr. A. Kruyswljk gaf niet de indruk dat de GOS zijn eerste liefde is. HIJ legde op verzoek van de synode uit, waar zijn deputaatschap althans de prioritei ten leggen. „Zuid-Afrika heeft bij ons Mr. E. Eikerbout een zeer hoge prioriteit. En omdat we ons met deze prioriteit vla de GOS kunnen bezighouden, ls de OOS voor ons meer dan een theologisch plat form." Kruyswljk zei verder te hopen dat de manier waarop de Nederland se gereformeerden zich met maat- schappelijke Tagen bezig houden, via de GOS ook doorklinkt ln de zusterkerken. Opmerkelijk was. dat Kruyswljk als belangrijkste oecumenische organi satie voor de gereformeerden niet de wereldraad van kerken maar de zo veel zwakkere wereldbond van her vormde/gereformeerde kerken (WARC) noemde, waar ln ons land behalve de gereformeerden ook de remonstranten en de hervormden lid van zijn. Dit afstand nemen van de wereldraad, dat ln het deputatenrap port gekwalificeerd werd met de titel „kritische solidariteit", maakt de Alkmaarse predikant D. C. Firet wel eens kriebelig, naar hij zei. „Mogen wij nu nooit eens spontaan en harte lijk ,ja' op iets zeggen?," riep hij uit. NABLOES Op 94-jarige leef tijd is de hogepriester van de Samaritanen. Hacohen Amram ben Jitzchak Halevi. in zijn woonplaats Nabloes overleden. De Samaritanen komen al in de Bijbel voor. Zij hebben zich als een aparte volksgroep gehand haafd tot op heden. In Nabloes (het bijbelse Sichem) is een groep van een kleine vijfhonderd mensen en in Holon bij Tel Aviv een groep van nog maar enkele gezinnen. De Bijbel beschrijft hun oor sprong in 2 Koningen 17. Na de wegvoering van het Tienstam me nrijk brachten de Assyriërs heidense kolonisten in het prak tisch ontvolkte gebied, die zich vermengden met de enkele ach tergebleven Israëlieten. Zij dien den de God van Israël, maar hadden ook allerlei heidense ele menten in hun godsdienst. Tus sen de Joden en de Samaritanen bestond eeuwenlang een sterke anomisiteit. De Samaritanen houden het bij de vijf boeken van Mozes en hebben sinds bij belse tijden nog altijd hun eigen centrum van de eredienst op de berg Gerizim. In onderscheid van de Joden ls bij hen het priesterschap be waard. Hacohen Amram ben Jitzchak Halevi, de bejaarde ho gepriester (zijn naam betekent: „de priester Amram, zoon van Izak, de (Leviet), is dinsdag be graven op de Gerizim. S)NC Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Op de gereformeerde synode heeft dinsdag het zogenaamde Jongeren- synodeberaad gepleit voor een actievere rol voor het gewone gemeentelid in de zondagse kerkdiensten. lijke kerken „zich zoveel mogelijk te houden aan de overeengekomen or den van dienst en het Liedboek met de daarin vermelde melodieën. De eredienst spreekt veel kerkgangers niet erg of zelfs helemaal niet aan. aldus de jongeren- Alhier vertegenwoordiger Martin Voet. HIJ stelde voor gemeenteleden om de beurt als liturg te laten optreden, zodat de dominee wat minder domi neert Ook pleitte hij voor voorberei dingsgroepjes die ln samenwerking met de predikant de preek voorberei den. of voor dlscusslemogelijkheld na de preek. Er zou meer afwisseling moeten ko men. Doordat de Uturgle vast staat ls er nu een starre monotonie. En een ander punt dat het jongerenberaad aan de orde stelde: moet er altijd over zonde en verzoening worden gepreekt of kunnen er ook kerkdiensten hele maal ln het licht staan van maat schappelijke problemen? Nu staat de eredienst vaak ver van de maat schappij. Het Jongeren-synodeberaad wordt gevormd door Jonge kerkleden uit het hele land die de synode kritisch bege leiden. met de mogelijkheid ter syno- waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Hoo'd'edacieur Jerve Tammmga Directeur mg O Posima MOOfD«ANTOO« P©ve»u» 859 1000 AWV Af-ijfeidam PoiNj-'O 66 00 00 Ned Cred-e'&anii Bdervgn' M00 '?S'< Gerrevreg-ro Amjipftfjn K11000 REGIO ROTTE ROAM DORDRECHT PosiOuS 9*8 3000 A* Roneidam t»< 010-11SS86 (^öonnemerten •n DeïO»gmgl 010-11SSS8 redact* t«i iiS700(w<i»iu<le'vJ voor REGO OEN MAAG LEiOEN pfiiem iOi ?S0« CC Oen Haag re* 070-469445 («oonnemenien en bezorgmg) iel 070-469445 (redact*) (i Pa<»s«. iat f! Oen Mjao REGO NOORD OOST-NEOERlanO aOonn«nwni«n *n bezorging i po»tbus 3 8000 aa Z»c e •e' 96Z00- 7030 Abonnementsprijzen NI kinm f ««.se Asj.e'frnre/e'e.e'- oo aanveeg TeWkyvsc** abonnementenopdraciten iz-e adressen oovem Opgave iam*eöer«nien 91930 van "aenöeg 1 -dag Op zondag .an '8 ZO uur tewl 020-9'3456 Opga.e ivn. edveiem.es 020-99MM C ne'i* een u-n. Aa» Jipe- ng postbus 433 000 AA AMSTERDAM A<j<es«*tZ'gmgen u*s*\e'en<j een onze Amsterdamse ed<essen de hun (alleen adviserende) stem te laten horen. De Jongeren kregen bij val van verschillende synodeleden, zoals ouderling L. Iranenborg uit Driebergen die de huidige uniforme vormgeving van de kerkdiensten maar een povere uitdrukking van de ontmoeting van de gelovigen vond. De preek staat te centraal en het verstandelijke overheerst te veel. Het emotionele zou ook een kans moeten krijgen. Vandaar dat het volgens hem tijd werd dat naast de bestaande vormen' ook andere soorten kerkdienst een legitieme plaats krijgen zoals gebeds diensten. getulgenlsdiensten, gezins diensten. kinderdiensten, leerdien- sten. zangdiensten. Geef ruimte aan de creativiteit van de gemeenteleden en laat de kerken weten dat ze alle vrijheid hebben ten aanzien van het gebruik van de overeengekomen or den van dienst, stelde hij voor. Nie mand hoeft te denken dat dat tot een chaos zal lelden want men mag toch vertrouwen dat de kerkeraden hun verantwoordelijkheid weten. Dat voorstel ging de grote meerder heid van de synodeleden te ver. Ds. D. van der Meulen uit Wassenaar zag de kerkleden zo uiteenvallen: men zoekt dan zijn hell ln kerkdiensten naar keuze, van combodienst tot dienst met rollenspel toe. Hij pleitte met de deputaten voor de eredienst voor zo'n viering dat die kan dienen als ge meenschappelijk herkenningspuntV WIJ moeten veel meer een gemeen schap vormen, zei hij. Drs. P. M. J. Hoogstrate, secretaris van deputaten voor de eredienst zei trouwens dat deputaten niet eens zo ver afstaan van het Jongerenberaad. De kerkdienst is allerminst een plech tigheid maar moet gevierd worden. Deputanten staan open voor alles wat de eredienst en de beleving daar van kan verrijken. Maar het grondpatroon van de dienst moet wel gehandhaafd blijven. In een reformatorische kerkdienst, zei ds. P. Schravendeel uit Ferwerd, zal de preek nooit gemist kunnen worden. Zo liep deze bespreking uit op een oproep van de synode aan de plaatse- De synode hield zich verder bezig met een groot aantal (meer dan veertig) verzoeken van kerkeraden om een besluit van de vorige synode onge daan te maken Inzake het weglaten van het woordje „alhier" ln de orde van dienst voor doop en openbare belijdenis. Volgens de verdedigers van het „al hier" zit aan dit woordje heel veel vast: wie zijn geloof belijdt doet daar mee belijdenis van de gereformeerde religie. Schrappen van „alhier" raakt het confessioneel karakter van de ge reformeerde kerken. Nee, zei de vori ge synode ln 1978, de betekenis van het „alhier" is altijd al omstreden geweest en daarom kan het maar beter vervallen. Dat was toch wel wat al te vlot gere deneerd, zo betoogden gisteren dr H. B. Weijland en prof. dr J. Plomp van uit de ontstaansgeschiedenis van de doop en belijdenisvragen. De synode nam gisteren nog geen beslissing, maar besloot dat een commissie de vraag naar de aard van het belijdend karakter van de vragen bij doop en openbare belijdenis gaat bestuderen en daarover nog aan deze synode zal rapporteren. De zondag voor het werelddiakonaat blijft vooralsnog de eerste zondag in februari. De liturgisten willen een verschuiving naaï de tweede zondag ln maart omdat dat beter past in het kerkelijk jaar (lijdensweg, soberheid). De synode besloot eerst het overleg met de hervormde en lutherse kerk af te wachten. Ook wees ds. Schraven deel er op, dat de zondag voor het werelddiakonaat dan praktisch zou samenvallen met de bidstond voor het gewas, waarop in veel kerken op het platteland traditioneel de grote collecte voor de kerk wordt ge houden. Dr Weijland deelde mee, dat op korte termijn de eindtekst van de belijde nisgeschriften zal worden aangebo den aan de hervormde, gereformeer de een christelijke gereforeermde sy node. Een gezamenlijke commissie van deze drie kerken bood in 1970 in eerste lezing een taalkundig gemo derniseerde tekst van onder andere de drie formulieren van enigheid aan. Daarna stagneerde het werk door di verse oorzaken, maar nu is de verwer king van de reacties toch klaarge komen. Deputaat ds. K. Bisschop vertelde dat de toekomst van het oecume nisch leesrooster „De eerste dag" on zeker is. Het is nog steeds niet duide lijk wat er gaat gebeuren na de drie jaar waarin uit Mattheüs, Markus en Lukas is gelezen. De bedoeling is nu drie jaar ..Aan de hand van Mozes" uit de eerste vijf boeken van het oude testament, maar de opzet hiervan on- Arm tijn in een rijk land, jongeren ontmoetings-praatexpressie- en doe- dag. zaterdag 8 maart. Geert Teiscen trum. Stadskanaal. Gereformeerd Jeugdwerk en christelijk jongerenver- bond Groningen en Drenthe. Opg. tel. 05933-2229 Groeien naar de feestelijke vol wassenheid met Ab van Ommen, op bouw-lofprijzingsweekend. 22-23 maart. Jeugdherberg, 't Harde. Inl. en opg tel 05200-36446 Kleien en/of delen? voor predi kantsvrouwen. 17-19 maart. Den Aler- dlnck. Laag Zuthem (tel. 05290-541). Charismatische retraite o.l.v. An dre Beljersbergen. 14-19 maart. Maria Reparatrix. Witmakersstraat 14. Maastricht (tel. 043-16304) ROME (ANP) De nieuwbenoemde prefect van het Vaticaanse departe ment voor onderwijs, kardinaal Baum. wil volgend Jaar een congres organiseren om het tekort aan pries terroepingen op te vijzelen. De kardi naal die tot voor kort aartsbisschop van Washington was verwacht dat uit alle delen van de wereld bisschoppen naar dit congres zullen worden afge vaardigd om zich over het probleem te bulgen Enkele mogelijke oplossingen zijn echter door de paus al bij voorbaat afgesneden. Er zal niet gepraat kun nen worden over de mogelijkheid ook anderen dan ongehuwde mannen tot het priesterschap toe te laten. De emeritus-hoogleraar dr Hetnrich Fries uit Munchen ziet de oplossing in het wijden van de feitelijke leiders van priesterloze parochies „Daarmee -vordt sacramenteel erkend wat deze mensen zijn en doen", aldus Fries Wat betreft de afwerende houding van de paus meende hij dat „dood zwijgen en spreekverboden echte ant woorden niet kunnen vervangen". DEN HAAG (PNHK) De hervormde synodale commis sie ter nadere bestudering van het radio- en tv.-werk van de IKON is van mening dat bij de huidige werkwijze van dc IKON de breedte van de Nederlandse hervormde kerk te weinig weerspiegeld wordt. Deze mening wordt uitgespro ken ln het rapport dat de commissie heeft voorgelegd aan de generale synode van de hervormde kerk, die van daag in Doom begint te ver gaderen. De commissie vraagt zich ln het rap port af of er een werkelijk levende relatie bestaat tussen de hervormde kerk en de IKON. ondanks het feit dat de kerk vertegenwoordigd ls ln bestuur en commissies. „Is er", zo zegt het rapport, ,jn wezen niet spra ke van een verzelfstandiging van de IKON. die naar de kerk toe vervreem dend werkt? In hoeverre krijgt de verantwoordelijkheid van kerk en sy node wezenlijk gestalte ln de vorm van participatie ln en begeleiding van het totaal-programma van de IKON?" Motie Tijdens de hervormde synodeverga dering van juni 1978 werd naar aan leiding van de beleidsnota en het jaarverslag 1976T77 van de IKON een motie aangenomen die Inhield dat er een brede commissie zou worden sa mengesteld die nadere bestudering van het radio- en t.v.-werk. Tijdens een volgende synodevergadering zou deze commissie advies moeten uit brengen op welke wijze het deelne men van de hervormde kerk in de IKON voortgang zou kunnen vinden. Er werd een commissie samengesteld bestaande uit de leden ds P. Kloek (voorzitter), J. Haeck, ds C. B. Roos. mevrouw W. J. v. d. Schans-den Duyf, ds. J. Vroegindewey, ds. A. J. Wilzing en dr H. v. d. Bank. In het eindrapport dat nu op tafel ligt, wordt al doelstelling aangegeven de noodzaak van het Inventariseren van de vragen van kerk en IKON. Vandaarult heeft de commissie ge tracht een stuk op tafel te leggen, dat polarisatie moet doorbreken, zonder de moeilijkheden die er liggen uit de weg te gaan. De commissie vraagt zich ln het rapport af og het niet noodzakelijk ls dat er een brede com missie uit de kerk ln het leven wordt geroepen, die enkele malen per Jaar het beleid van de IKON met de her vormde bestuursleden doorspreekt Onderzoek De commissie ls verder van oordeel dat het gewenst ls een studiecommis sie in te stellen, samen met de andere bij de IKON betrokken kerken, die een onderzoek instelt naar het gehele veld van omroepbestel, media ln het algemeen en de daarmee samenhan gende theologische vragen. De commissie heeft ln gesprekken met vertegenwoordigers van de IKON een aantal vragen gesteld, die volgens het rapport onvoldoende door de IKON beantwoord zijn. Zo vroeg de commissie zich af of een gemis aan „feeling" voor het geheel van de kerk de IKON geen parten speelt. Teleurstelling Zou de teleurstelling die bij sommi gen leeft ten aanzien van de IKON, zijn oorzaak niet met name vinden in het missen van pastorale betrokken- M06lte heid bij de noden van hen die niet meer aan het gemeentelijk leven kun nen deelnemen, en in een wijze van evangelisatorische benadering, waar in men zichzelf niet herkent. problemen wel als de hare erkent en zo ja of zij bereid is zich daar ook wat meer mee bezig te houden. Hierbij aansluitend merkt de IKON op dat het ontkerkelijkingsproces veel dieper gaat dan men in veel kerkelijke kringen denkt Ook van de kant van de IKON be staan er echter vragen. Zo ondervindt de IKON vaak felle kritiek van de kerk, waarbij het opvallend ls. aldus de IKON, dat de reacties dikwijls „beneden de maat" zijn. „De vraag is of de kerk wel gevoel voor media heeft". Ook stoort de IKON zich er aan herhaaldelijk nul op het rekest te krijgen als men een beroep doet op deskundigen vanuit de kerk. Tegenwerking Als de IKON aandacht besteedt aan reële Individuele problemen van men sen, roept dat vaak kritiek op van hen die. aldus de IKON „de algemene ethische normen willen laten prevale ren boven Individuele problematiek". De IKON vraagt zich af of de kerk „de pioniers" hier eigenlijk niet te genwerkt. De IKON ls van mening dat de kerk op het gebied van allerlei vragen op geestelijk terrein niet verder komt dan het traditioneel gangbare en vraagt zich daarom af of de kerk deze Beroepingswerk E NED. HERV. KERK Beroepen te 's-Grevelduin-Capelle: jpn Westland te Amersfoort. GEREF. KERKEN Beroepen te Eist: C. J. Verhoeven to Schamegoutum-Bozum te Den Hel] der: B. J. W. Schelhaas te Culemb Benoemd tot wetenschappelijk dewerker Oude Testament aan 1 theologische hogeschool te Kampi J. Renkema te Schipluiden. GEREF. KERK (VRIJG.) Beroepen te Oegstgeest-Lisse: P. R. van Houwelingen, kand. te Vlaai) dingen: te Zeist: J. Geersing t gelo; te Zuidhorn: J. Borgdorff Bodegraven-Alphen a.d. Rijn. Beroepbaar: H. van Veen, Dijksti 20. Kampen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Vlissingen: H. Paul 1 Rotterdam-Zuidwijk. die beda voor Groningen; te Ridderkerk: Mol te Rijssen. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Dundas (Can A vaj de Weerd te Zeist. Benoemd tot pastoraal medewerk ster te Zwolle: mevr. A. E. van Luttila huizen, theol. kand. te Apeldoorn. 1 BAPTISTENGEM. Bedankt voor Apeldoorn: J. Bounty us te Musselkanaal. C. J. de Kruijter De heer C. J. de Kruijter te Zwolle i/por door de generale synode van de gew( formeerde kerken benoemd tot laufgrli delijk archivaris van deze kerken m als standplaats Leusden. De heer I Kruijter (39) is thans archieflnspecfc teur bij de gemeentelijke arch' dienst in Zwolle. Ds. J. Wristers Op 78-jarige leeftijd ls overleden gereformeerde emeritus-predikant j| Wristers te New Orleans, die dai lange jaren zeemanspredikant is f weest. Ds. Wristers begon zijn pn kantenloopbaan ln 1928 ln Helmoi In 1944 werd hij benoemd tot ko< vaardij predikant met als standplaatfj Amsterdam-Watergraafsmeer. In oorlogstijd had hij daar zijn wmaei eerst vooral in de gezinnen van daanii mannen die door de oorlog al Jarenieuv lang van huis waren. In 1950 verhui»ruik de ds. Wristers met zijn gezin nastfani New Orleans. Vandaarult maakte hljnge .vele jaren lange bootreizen mee ln de Golf van Mexico en het gehele west«ok, lijk halfrond. In 1971 ging hij mePd 1 emeritaat. pk fcn,r -»s E Ds. P. Schravendeel dervindt binnenskamers veel kritiek en zou te eenzijdig bepaald zijn door de Amsterdamse school. Ds. Bis schop attendeerde ook op het zon dagsschoolblad van Westhill dat ln het kader van de „eerste dag" goed materiaal biedt voor de kinderneven- diensten. Predikantschap De synode besloot op voorstel van ds A. Corporaal uit Zeist de wenselijk heid en mogelijkheid te laten onder zoeken van een na-opleiding voor the ologische studenten voordat zij domi nee worden. Hierbij zal speciaal wor den gelet op de toerusting tot het predikantschap. Een ander punt van overweging is het gegeven dat bij veel studenten tijdens hun studie de groei in spiritualiteit geen gelijke tred houdt met hun verstandelijke ont wikkeling. )pe letf Inge jent in0 Uit de gesprekken tussen IKON en de commissie is gebleken dat de IKON mensen aan het denken wil zetten en met elkaar ln gesprek wil brengen. Daarbij wordt niet toegegeven aan de roep om evangelisatie, uit vrees de openheid en toegankelijkheid te ver storen. De IKON heeft moeite met de kritiek die zegt dat er teveel rekening wordt gehouden met de mens en zijn situa tie en te weinig met God en zijn Woord. Juist in het gebruik van radio en t.v. moet de kerk in haar bood schap aandacht geven aan wat de mensen bezighoudt. De commissie heeft op haar beurt de IKON de vraag voorgelegd of men zich er zonder meer bij neerlegt dat, door het feit dat velen ln de IKON zijn telerugesteld. het contact met een vrij groot deel van de kerk verlo ren ls gegaan. Ondanks het feit dat de commissie van mening ls dat de vragen nog onvoldoende beantwoord zijn, heeft zij toch reeds nu het rapport willen uitbrengen. Juist door het stellen van al deze vragen is men ln een proces terechtgekomen, waarbij, aldus de commissie, de IKON de betrokken heid van de kerken niet zal kunnen missen. nd JOHANNESBURG (Reiite# b ANP) Desmond Tutu, de secretaris-generaal van diad Zuidafrikaanse raad van ker ken (SACC), kan Zuid-AfrikJ 3era niet meer uit. De legeringos heeft dinsdag zijn paspoorfces ingetrokken. ine ir i Tutu heeft op deze maatregel gerea 1 P geerd door een beroep te doen op allr*l! relaties van de SACC in het buiten land. Hij vroe-; hun, hun contactei met de SACC nu meer dan ooit K intensiveren. „Ik laat mij niet mond dood maken, maar zal blijven zeggeiJNV wat mijn geloof mij voorschrijft. Ik spreek voor gerechtigheid en verzoe* If ning," aldus Tutu. ten erei De maatregel tegen Tutu is als eennne bom ingeslagen in Zuid-Afrika. Vice-h kt president Peter Storey van de Zuid- 'oei afrikaanse raad van kerken noemde CN hij bijna ironisch, dat dit kan gebeul er ren onmiddellijk na de radlkale afwij-kk' zing van de blanke overheersing in g Rhodesië. Juist nu zou de Zuidafri-[___ kaanse regering volgens Storey naar mensen als Tutu moeten luisteren voordat het te laat is. „Op de historisch ogenblik, waarop] Zuid-Afrika meer dan ooit de interna tionale invloed nodig heeft van men-ÏTH sen van verzoening en christelijke wijsheid, wordt Zuid-Afrika's belang-, rijkste christen buiten spel gezet, aldus Storey In de brief van minister Alwyn Schle-I busch, waarin Tutu werd gelast zijnl paspoort in te leveren, werd zoals! gebruikelijk geen reden genoemd Tutu had afspraken voor bezoeker*" aan Zwitserland en Engeland en voor een vergadering van de wereldraadjJE van kerken in Nairobi. Ook kan hij ni 'E* niet deelnemen aan de bedevaart vaal*» de hoop. die Zuid-Afrikanen van alle rassen eind juni hebben georgani seerd van Jeruzalem naar Taizé 1 Frankrijk. Schrift en Getuigenis' praat met geref. bond 1 Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Vertegenwoordi-P" gers van de gereformeerde bond ln de( hervormde kerk en de organisatie] van verontrusten ln de gereformeerd kerken „Schrift en Getuigenis" hel ben een gesprek met elkaar gehai Aanleiding was de open brief. „Schrift en Getuigenis" In decern! aan de gereformeerde bond rlchtl Daarin werd de gereformeerde boi opgeroepen om als „kern van de el genlijke Kerk der Hervorming" zlc" te distantiëren van „Samen op Wej en eenheid te zoeken met de klelnei gereformeerde groeperingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2