Inwendige zending: tussen oecumenisch en evangelisch Jb Geref. synode viering met r. niet tegen katholieken Uitstapje naar het krakerspand Bluyssen neemt afstand van synodedocument Trouw Hou op met dat gebedel! Weer gereformeerd predikant in Zwitserland Conferenties Templeton-prijs voor R. W. Burhoe VU-theologen pleiten voor Zuid-Afrikaan VANDAAG VOORBIJGANGER» Meer vrouwen in hervormde synode DINSDAG 4 MAART 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei -Mlen. weet je wat Ik dacht? -Nou -Als we vanmiddag eens naar dat kraakpand In de Vondelstraat ln Amsterdam gingen kijken. wat zou Je daarvan vinden? -Niet gek. 't is weer es wat anders, he? -Laten we dan maar tijdig eten -Maar zouden we er wel door kunnen, met al die barricades en zo? -Kom meld. waar een wil is. Is een weg! Ik vermoed dat ln veel ongekraakte panden zondag een dergelijke conversatie Is gevoerd. Overigens niet bij mij thuis, de gedachte aan een uitstapje naar het kraakpand was in mijn hart niet opgeklommen, hoewel ik ln de directe omgeving ervan woon. Maar dat zul Je altijd zien. Ik loop binnen tien minuten naar de stadsschouwburg, maar kennissen van buiten komen er veel vaker dan wij. uit vrees de culturele boot te missen. Ik had zondag wel gemerkt dat er ln mijn rustige zijstraat opmerkelijk veel autoverkeer was. doch lk versleet de bestuurders voor argeloze lieden die niet wisten dat de Vondelbrug versperd was en toen al moesten slaan, 's Avonds, toen lk naar het NOS-Journaal keek. drong het tot me door dat het dagjesmensen waren, die aan kraakpand-kijken gingen doen of gedaan hadden Ik begreep ook van de nieuwslezer dat de krakers met 't oog op de toeristische belangstelling enige uren een doorgang hadden vrijgehouden. Het speet me dat lk dat niet geweten had, anders had ik terstond de Enschedese vrijgemaakte gereformeerde predikant dr. R. H. Bremmer opgebeld met het verzoek, als excursieleider op te treden. Dr. Bremmer heeft namelijk onlangs een reeks radiolezingen gehouden over dominee J. C. Sikkel, de man die van 1899 tot 1920 gereformeerd predikant in Amsterdam ls geweest. HIJ heeft gewoond ln het pand, waar nu de krakers zitten. Een gevelsteen houdt de herinnering aan deze dominee Sikkel levendig. Tracht dit althans te doen. maar voorzover ik bekijken kan: met weinig resultaat, want zelfs gereformeerde Amsterdammers die ik er op aangesproken heb, wisten niet dat dominee Sikkel er gewoond en gewerkt (zoals op de gevelsteen staat) heeft. De lezingen van dr. Bremmer zijn gebundeld in een boekje, dat tot titel kreeg: „Ds. J. C. Sikkel als sociaal profeet en pionier". Het is uitgegeven door De Vuurbaak in Groningen en kost 7,75. Ik meld dit maar even ten gerieve van de mogelijk geïnteresseerden. Het zou natuurlijk mooi geweest zijn: dominee Bremmer. staande boven op een versperring en wijzend naar de gedenkplaat op de gevel van het gekraakte pand. Netzoals Paulus op de Areopagus wees naar het beeld van de onbekende God. „Over deze predikant, wiens voormalige woning gij. hem niet kennende, gekraakt hebt, wil ik u iets vertellen Ik denk niet dat dominee Bremmer het gegooid zou hebben op de oorspronkelijkheid van Sikkel als prediker. Heel misschien zou hij. om de aandacht te trekken, meegedeeld hebben dat deze dominee Sikkel de schoonvader was van wijlen onze premier-ln-ballingschap Gerbrandy. Maar ln elk geval zou hij Sikkel getekend hebben als man van de christelijke sociale beweging, die niks van liberalen maar ook weinig van socialisten moest hebben en die, om iets te noemen, bedrijfsorganisatie bóven vakorganisatie stelde. Dit laatste haal lk uit de Winkler Prins van 1953. In de editie van 1973 ls dominee J. C. Sikkel niet meer te vinden, hij heeft het veld moeten ruimen voor: slkkelcelanemie. een soort bloedarmoede. Zo gaat dat in encyclopedieën, 't Is niet voor niets, dat ik op Bremmers boekje attendeerde. Ik schrijf dit tegen de achtergrond van grimmige gebeurtenissen, waarvan de afloop nog onzeker is. Maar straks is het voorbij en dan prijkt die gevelsteen er nog. Vandaar. ADVERTENTIE Inderdaad, ook wij schamen ons ervoor dat wij moeten bedelen om een Nieuwe Testamentje voor de 200.000 schoolkinderen van Brazilië. U kunt een einde maken aan ons gebedel. Hoe? Schrijf 2,63' (of een veelvoud daarvan) over op giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met verm. „NTBr" 's HERTOGENBOSCH Evenals eerder de bisschop van Breda heelt ook bisschop Bluyssen van Den Bosch laten iweten dat zijn handtekening onder het synodedocument niet betekent, dat zijn visie ls veranderd. Hij deelde een heleboel kritiek op dit stuk en was het ook wel eens met degenen die het vooral zo weinig „bevrijdend" vonden. De diocesane pastorale raad van Den Boach. een vertegenwoordiging van de gelovigen van dit grootste rlc bis- dom. sprak overigens nog wel wat Van een onzer redacteuren AMERSFOORT „Ds. R. J. van der Veen van de Nederlandse zendingsraad had gelijk, toen hij ln het blad Voorlopig vaststelde, dat er tussen „orthodoxe" en „oecumenische" christenen een fundamenteel verschil van visie bestaat inzake hun missionaire roeping. Dat ls bij het project „Zending ln Nederland" pijnlijk gebleken." Dat zegt ds. C Snoei, predikant-directeur van de hervormde bond voor Inwendige zending op gereformeerde grondslag (IZB), als hem gevraagd wordt, de eigen positie van de IZB aan te geven. De IZB ls eenvoudig gezegd het evangelisatiewerk van de gerelor- meerde bonders. Het bovengenoemd verschil ln vUle (en ook daarin geeft ds. Snoei ds. Van der Veen volmondig gelijk) vloeit voort uit een verschil lende manier van bijbellezen. Ds. Snoei: „WIJ geloven, dat een mens alleen door bekering en geloof kan Ingaan ln Gods koninkrijk. Dat leert de Bijbel ons duidelijk, neem alleen maar Johannes 3: Die ln de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven, de anderen niet. Dat bepaalt het werk van de IZB: het doel ls het oproepen tot bekering en geloof. Onze voor naamste krlUek op „Zending ln Ne derland" waa dan ook, dat bekering en wedergeboorte te weinig aandacht kregen. De sltuaUe, de maatschappij analyse leek daar soma wel tweede bron van openbaring te worden. Maar Paulus liet zich niet ophouden door de altuatle van hemzelf of van zijn gehoor, hoeveel die ook te denken gal. HIJ verkondigde het evangelie En dan zal blijken, dat de bijbelse boodschap zeil vernieuwend en ver anderend Inwerkt op mens en samen leving." Aan het werk Ds. Snoei praat er met enige terug houdendheid over. Wat hem betreft, ls het voorbij. „Je moet er niet over aan de gang blijven, dat ls alleen maar schadelijk voor belde partijen. We moeten weer aan het werk na dit De IZB ziet zich ergens ln een sleutel- conflict." positie staan. De contacten tussen kerkelijk evangelisatiewerk en de De IZB bestaat 45 Jaar en heeft dit vrije groepen groeien. Ds. Snoei bescheiden Jubileum aangegrepen, denkt, dat dat ook te maken heeft om het werk van de Inwendige zen- met de polarisatie. „We worden ln één ding opnieuw ln de gemeenten aan de hoek gedreven." HU hoopt, dat de orde te stellen, onder het motto IZB ook nog verder wat kan bemidde- „Dlenst-Doen". Daarbij ls het niet len. Zo ls er al gepraat tussen mensen zozeer om geld te doen („We kunnen van „Zending ln Nederland" en van uitvoeren wat we willen doen", zegt het „Evangelisch appèl". „We hebben ds. 8noei), aiswel om leden (momen teel circa 33.000) en vooral om de gemeenten als geheel evangeliserend te maken. „De tijd ls voorbU, dat wU het evan gelisatie-werk lieten doen door onze evangelisten. WU hebben ze uiteraard wel, negentien ln twintig plaatsen en daarnaast nog twee speciale Jeugd- evan ge listen. Maar naast het zelf doen van evangellsatorlsch-pastoraal werk ls het zwaartepunt van hun taak steeds meer komen te liggen bij het toerusten en begeleiden van de gewo ne gemeenteleden en het bevorderen van de bewustwording van de hele gemeente van haar roeping. Het zal er toch op aankomen, dat de gewone mensen zelf ln hun eigen situatie een zoutend zout en een lichtend licht zUn, en dan merk Je, dat de mensen zo vaak niet goed weten, wat en hoe ze het moeten zeggen." Met dat toerus- tlngswerk houden vooral ds. W. J. Bouw en de heer J. Hannessen zich bezig. niet helemaal de neiging te berusten ln de kloof, al zien we niet hoe die overbrugd zal kunnen worden." Geen plaats waarin opgenomen: De Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitgave: Trouw/Kwariet BV Mooidredacteur Jerue Temming» Direcleur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PMIÖUS 859 1000 AW Amsterdam W-b4ut»ttiat 131 Amsterdam tel 020-913456 te'e. 13006 Pojrg.ro 66 00 00 Bank Ned Cre«J-etM«* ReAemngrv 23 00 12 574 REGIO ROTTEROAM/OORORECMT Postbus 94ê 3000 AX Rotterdam iet 010-1135S8 (#bonnemenier •n bezorging) tet OiO-i 15SSS (redactie) ie* 115700 (udahjitend voo» Evangelisten WesttXeak 4 Rotterdam REGIO OEN HAAG lEiDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag 'ei 070 469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redact*) tel 070-468864 (wukirtend voor advertenties) Parksfaai 2? Oen Haag REGIO NOORD OOST NEDERLAND (abonnementen en bezorging) Postbus 3 8000 AA Z*o"e lei 05200-17030 Melkmarkt 56 2wo"e Abonnementsprijzen: h.rr |a«, f '01,»0 AdverrenAerar^ oo aanwaeg Teteton.scbe abonnementenopd»acbten 're adressen boveni Oogave tamkeber^nten 9-19 30 van ■naanjag i m v nag Op zondag »an is 20 uur te«t 020-9134 56 Ogqa-e rrw*- advertenties ie' 090-93686» o» serv.t-e'-|k aan M«*-Ad« akje'-ng postbus 433 <000 AX AMSTERDAM Adrese-iZrgmgen u.ts'u>te<XJ sct»»>ti«iiia aan onze A~>ve»damee adressen De kortsluiting Inzake „Zending ln Nederland" verhindert de IZB overi gens niet, vertegenwoordigd te zUn ln het hervormd evangellsatorisch be raad (HEB) en door een waarnemer ln het oecumenisch missionair beraad. Daarnaast neemt het contact met de „evtngelischen" toe. Ds. 8noel: „WU zouden ongeloofwaar dig zijn, als wU wel ln contact zouden bUJven met de „oecumenische" chris tenen, en niet andere groepen ln onze visie zouden betrekken, die ln onze ogen dan misschien wat fundamenta listisch zijn, maar die toch ln de naam van Christus bezig zUn en ook goede dingen doen." Dat contact vindt vooral plaats ln de Evangelische Alli antie, die mede op Initiatief vanuit de IZB tot stand gekomen ls. Ds. Snoei ziet deze alliantie vooral als een ge spreksplatform, ook voor onderlinge bemoediging. Samenwerking op plaatseüjk vlak ziet hij zo snel nog niet komen. HU erkent, moeite te hebben met allerlei accenten ln deze vrije groepen, maar toch tegelijk on der de Indruk te zUn van hun Inzet en hun bewogenheid jegens hun mede mensen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het pastoraat on der Nederlanders ln Midden-Zwitser land. dat gebeurt vanuit de gerefor meerde kerken, is voorlopig geconti nueerd doordat Hanno Niemeijer uit Amsterdam zes tot negen maanden ln Zwitserland gaat werken. De heer Niemeijer. theologisch student aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, werkte eerder reeds enkele maanden ln Noord-Itailë ln het pastoraat onder Nederlanders in Ispra-Varese De laatste rijd zijn er heel wat gere formeerde bondsjongeren die wat wil den ln zending of evangelisatie, te recht gekomen bU een geloofszen- ding, bU Youth for Christ of iets an ders ln de evangelische hoek, omdat voor hen geen plaats was ln gerefor- m eerde-bonds kring. Hoe vindt ds. Snoei dat? „Inderdaad hebben zich de laatste jaren tientallen mensen bU de IZB hun diensten aangeboden. Zo'n toe loop ls er bU nüjn weten nog nooit geweest Dat duidt er volgens mij op, dat Gods Geest met het Woord voor Qod een bUzonder werk doet in deze tijd. Naast alle afbraak ls er ook nieuwbouw. Jongens en meisjes, die de katechetencursus hadden gevolgd of de een of andere bljbelschool. Wat moet Je daarmee doen? Je zou ze graag aan het werk zetten, maar er ls niet alUJd werk, waarvoor zij geschikt zUn, er ls soma ook geen geld. Soms moet Je ook zeggen: ze zUn toch niet genoeg toegerust of ze hebben ln hun opleiding een bepaalde mentaliteit gekregen, waardoor ze minderge- schikt zijn. Maar het doet ons wel pijn, als we geen plaats hebben en het stelt ons wel tot vragen. Als zo iemand dan ergens anders toch ln evangelisatiewerk terecht komt, dan ben lk daar bUJ om. Het ls alle maal niet zonder problemen, maar gelukkig zUn er toch velen, die hun hervormd-gereformeerde opvoeding trouw bUJven en tegelijk werken bij Tot Heil des Volles, De Hoop, Youth for Christ en noem maar op." De IZB gaat wat doen voor de bege leiding van deze mensen en gaat ook een zaterdagcursus opzetten voor mensen, die wat willen en voor wie zo direct geen werk beschikbaar ls. Ds. L. Westland gaat die cursus leiden. De IZB kan daarbU beslist geen werk beloven. De gedachten gaan voor deze mensen het meest uit naar een mogeUJke functie als part-timer ln dienst van een plaatstelljke gemeen te voor gemeentetoerusting, want toerusting ls dringend nodig. Moslims Twee dingen wil ds. Snoei nog speci aal kwijt Een van de nieuwste tak ken van de IZB ls het werk ten behoe ve van drugsverslaafden. Mevrouw C. van den Berg geeft voorlichting en verwUst naar goede hulpverleners. En verder doet de IZB mee ln de nog Jonge Stichting voor verbreiding van het evangelie onder moslims ln Ne derland, waarvoor drs. j. Beukema werkt. Ds. Snoei: Over dat laatste ls nogal wat misverstand. Gesuggereerd wordt, dat wU agressieve evangelisa tie onder gastarbeiders willen. Ik kan zeggen, dat drs. Beukema Juist ui terst zorgvuldig werkt De klemtoon van zUn werk ligt op het toerusten en Informeren van kerkeraden en ge meenten. Maar toch merk Je ook hier weer dezelfde kloof als bij „Zending ln Nederland". WU menen, dat ver kondiging nodig bhjft Natuurlijk, dat kan alleen ln een echte ontmoe ting, wij zijn ook niet tegen de „dia loog", maar wel tegen een dialoog die ten koste gaat van de verkondiging ln woord en daad." Trainingsweekend IKV-campag- ne, 14-15 maart, De BUJe Werelt, Lun- teren. Opg. tel. 070-631931. Ik geloof.wat doen wfj daar mee? voor lutheranen, 14-16 maart, kasteel Hoekelum, Ede. Inf. en opg. tel. 055-213670. De kerk heeft Jullie nodig, lu- strumbljeenkomst Jeugdevangelisa- tiecentrum De Windroos, spreker prof dr C. Graafland, zaterdag 15 maart. De Flint, Conlnckstraat 60, Amersfoort. Inl. tel. 08380-21980. Plaats en functie van de gemeente in de wereld, 14-15 maart, De Klenc- ke, Oosterhesselen (tel. 05248-1651). LONDEN (UPI) De Templeton- stichting heeft haar prijs voor „voor uitgang ln religie" toegekend aan dr Ralph W. Burhoe, een Amerikaanse theoloog en wetenschapper. De 69- Jarige geleerde krijgt de prijs van 90.000 pond sterling voor zijn werk ter verzoening van de godsdienst met de evolutie-leer. Eerder werd deze prijs toegekend aan Moeder Teresa, Frère Roger Schutz, Sarvepalll Radjakjrisjnan en kardi naal Suenens. hartlger taal over de synodebe sluiten. Volgens de raad heeft de synode de ruimte waarvoor de bisschop altijd had gepleit Ingeperkt en de kloof tussen hem en zijn gelovigen ver groot. Men vroeg zich af hoe het nu verder moest met de eigen verantwoorde lijkheid van de leek, de positie van de vrouw en de oecumenische samen werking. Bisschop Bluyssen benadrukte dat de synode nu eenmaal beperkt was tot tal van organisatorische punten en samenwerkingsproblemen. HU hoopte dat de synode ln haar uitwer king toch bevrijdend zou kunnen blij ken, maar de raad zag een nieuw elan nog niet zo gauw zitten. Voor wat betreft de pastorale werk- (st)ers zag de bisschop de synodebe sluiten vooral Ingegeven door angst voor vervaging tussen priesters en leken. HU heeft zelf die angst niet. HU toonde zich verbaasd over de reacties betreffende de biecht Volgens Bluys sen was het echt niet de bedoeling om weer terug te gaan naar de biecht stoel, de onvrijheid en de angst. Nog steeds had de bisschop een gevoel van huiver en van vertrouwen, zoals hij die ook vóór de synode had uitge- sproken. AMSTERDAM Het bestuur van de theologische faculteit van de Vrije Universiteit heeft ln een brief aan de Zuldafrikaanse minister van justitie Schlebusch zijn zorg uitgesproken over de arrestatie en gevangenhou ding van de 24-Jarige Jabulani Ngwe- nya. Deze zwarte student in de theo logie, over wie wU ln onze krant van 8 Januari berichtten, werd ln december van het vorige Jaar gearresteerd. HU was voorzitter van de jeugdafdeling van de Afrikaanse onafhankeUJke kerken. Hij ls inmiddels overgebracht naar een zeer beruchte gevangenis ln Pretoria. Veroordeling scientology ongedaan gemaakt PARIJS (Reuter) Een hof van be roep ln Parijs heeft een Franse leider van de Sclentology-kerk, Georges Andreu, die eerder wegens fraude was veroordeeld nu vrijgesproken. Vorig jaar was hem en aan enkele andere vooraanstaande scientologen, onder wie de stichter Ron Hubbard, een boete opgelegd van 1500 gulden. De anderen waren niet ln hoger beroep gegaan, maar de beroepsrechter, die Andreu nu vrijsprak, liet doorsche meren dat Hubbard desgewenst ook vrijgesproken zal worden. De Sclen tology-kerk is nu officieel ln Frank rijk als godsdienst erkend. VI De achtergrond Het ls niet te voorspellen hoe de Tail; van de krakers ln de Vondelstraat Ite1 (Amsterdam) er aan toe ls als dit We commentaar ln de krant verschljntfsoi De actualiteit kan rrüj gemakkelijk Inhalen, dat neemt niet weg dat er st iets blU vends ls ln deze gp aangelegenheid. En dat blijvende llhmf helaas veel belangrijker dan dit v Incident ln de historie van de va woon-nood van de stad Amsterdam,^ Was het maar zo eenvoudig dat we t$jm dit krakersgeval alleen met deze een mensen te maken hadden. Er zou lel|emi acuuts aan te doen moeten zUn om 1 g, hen aan behuizing te helpen. Maar bsce daar zit de moeiUJkheld. En lk denk geg dat het de krakers daar ook om te be( doen ls. Men kan ln deze dagen gemakkelijk allerlei kritiek op de krakers horen. Waarom wachten ze g hun beurt niet af? Waarom dit en {tin dat? Intussen mag wel even onderscheid gemaakt worden t wat op rekening van de krakers kon} en wat op rekening van hen die uit j nieuwsgierigheid of rel-beluetheld bg0i zich rondom het pand ophouden. D^ld televisie Het nog al veel Jongens van,ft een Jaar of vijftien met IJzeren stave^f zien. Dat ls allemaal bUzonder afschuwelijk. Maar we zullen de moed moeten opbrengen, zittende li onze welverzorgde hulzen, om te bedenken waardoor dit alles veroorzaakt wordt. Nog steeds zijn ej niet voldoende hulzen. En dat zou nog best acceptabel kunnen zUn, ali^eni er niet zoveel leegstand ls en als er jter niet zo ontoelaatbaar ln allerlei nerL soorten panden gespeculeerd werd. Esve De werkeUJkheid ls niet zelden deze^n. dat er een enorme kantoorflat gebouwd wordt, die staat dan twee Jaar leeg en dan eindeUJk komt er ln. Dan staat er weer een pand ln de binnenstad, met allerlei winsten va^lg de ene hand in de andere overt leeg. Tegen die situatie kan niet duldeUJk genoeg geprotesteerd worden. Dat zit erachter en wie dat™r. wil ontkennen komt hier nooit mee ïen FIT One i tusseijtg ïrs koo4er Heult t s1 klaar. En dat moet dan ook maar niet. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Apeldoorn: F. C. M. denburg te Middelburg; te Veenw den: H. W. Doornweerd te Rek* door de generale synode tot voor bultengew. werkz. (legerj kant): J. O. Jullena laats teUJk pred.teen Weert-Budel en O. Post, laatst* pred. te Arnemulden; te Antwer. (vrije evang. gemeente): A. J. de vlet te Hel- en Boelcop, die dit t heeft aangenomen. Aangenomen naar IJsselmulden: A. van der Velden te ReeuwUk. |vers ndat pbe: GEREF. KERKEN n d Beroepen te Baflo: J. Knol tie OldiDe broek; te Zwolle: D. van Santen fcder Sassenhelm en S. van der Zee gen DelfzUl. ,k Aangenomen naar Hattem: H. Lljt^ sen te Rotterdam-Pendrecht. b d GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Naarden: P. den Haj te Veenendaal. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Goudswaard: A. Ho< gerland te Krabbendljke; voor Brak* en voor Oosterland: M. Mondria t Waardenburg; voor Breda: P. Blok Dlrksland; voor Apeldoorn: P. Hoi koop te Kampen; voor Slnt-j land en voor Tricht: A. Moerkerken Nieuw-BeUerland. Van een onzer redacteuren LUNTEREN Strikt genomen laat de gereformeerde kerkor de niet toe dat een gereformeerde kerk en de plaatselijke rooms-katholieke parochie samen avondmaal/eucharistie vie ren. W81 mogen rooms-katholleke broeders en zusters indivi dueel aanzitten aan een gereformeerd avondmaal. Dat ge beurt hier en daar in ons land. Die katholieken die meedoen aan dat grensverkeer doen daarmee Iets dat van hun bisschop eigenlijk niet mag. Tot voor een rijdje geleden leken die bisschoppen dat oogluikend zo'n beetje te laten gaan. Een enkele bis schop zei wel eens glimlachend: „ver tel me er maar niets van, dan hoef lk ook niet met nüjn banbliksem te zwaaien". Maar nu ls de speciale Nederlandse bisschoppensynode ln Rome geweest en daar zUn de puntjes opnieuw op de 1 gezet Katholieken mogen niet aan een gereformeerd avondmaal mee doen. En dat de bisschoppen ln Ne derland de gezamenlijke verklaring van de kerken over de maaltijd des Heren ten slotte hebben laten schip breuk UJden, heeft Inmiddels als het ware pauselijke zegen verworven! BERN (AFP) - Alle Zwitserse kan - 0 tons hebben gisteren per referendum Mag dat: tegen de scheiding van kerk en staat gestemd. Van de stemmers heeft 78,9 percent tegen en 21,1 percent voor gestemd Het aantal stemmers was evenwel slechts 34.4 percent van de stemgerechtigden. De voorstemmers wilden een eind maken aan het systeem van staats kerk dat ln enkele kantons geldt of aan de bevoorrechting van de kerk ln andere kantons. Moeten gereformeerden nu de za ken zo Liggen toch doorgaan avondmaal te vieren met rooms-ka- tholleken? De scriba van de gerefor meerde synode, dr H. B. Weljland, vindt het een moeilijk dilemma. Dat bleek gisteren, toen ln de gerefor meerde synode de oecumene-blnnen- land aan de orde was en er toch nog even gefilosofeerd werd over de sa menwerking met rooms-katholleken ln het licht van de recente synode ln Rome. In elk geval voelde leder wel op zijn klompen aan dat een voorge nomen gesprek van vertegenwoordi gers uit de verschillende kerken (ds. M. van der Sijs vond het woord „lei ders" uit den boze) over eucharistie en avondmaal, maar nu vanuit de Invalshoek van de persoonlijke bele ving (spiritualiteit) voorlopig moest worden uitgesteld. Het keuzevraagstuk van plaatselijke samenwerking bracht dr. Weljland sierlijk onder woorden: „Na de laat ste synode kunnen rooms-katholle ken en protestanten op basis van de solidariteit wel besluiten verder met elkaar op weg te gaan, maar die soli dariteit moet de door rooms-katholle ken eenzijdig betaald worden ln ver broken solidariteit met zUn bis schoppen". Niet opdringen Drs. H. Eikelboom uit Vlaardingen bracht namens de deputaten oecu- mene-blnnenland hier tegen ln dat de gereformeerden aan geen enkele rooms-katholieke partner het samen gaan aan de tafel des Heren opdrin gen. Als rooms-katholleken toch ko men, gebeurt dat omdat zij zich door de Heer daartoe gedrongen voelen. Eikelboom verzekerde dat alleen van de maaltijd des Heren voor de hand." Dr H. B. Weljland mondige katholieken aan gerefor meerde avondmaalstafels te vinden zijn en „zulke katholieken moeten wij ln hun mondigheid ernstig nemen. Bovendien bestaat er ln de rooms- katholleke kerk voldoende ruimte voor het Individueel volgen van het eigen geweten", aldus Eikelboom. Ook ds. H. Hotensius uit Lelden, die actief ln de Merenwljk betrokken ls bij Intercommunie met rooms-katho lleken. verzekerde dat katolleken zelf de beslissing nemen als ze aan een gemeenschappelijke viering mee doen. „Als Je elkaar ln het geloof herkent, als Je samen de Jongeren ln deze snel seculariserende wereld voorthelpt, dan ligt het samen vieren De kerkjurist prof dr J. Plomp uit Kampen had echter duidelijk het ge voel dat hier wat slordig gesproken werd. Het meedoen van een rooms- katholleke aan een gereformeerd avondmaal ls volgens onze kerkorde allang legitiem, zei hij. „Het gaat hier echter om een gezamenlijke viering van een gereformeerde kerk en een rooms-katholieke parochie. Dat staat onze kerkorde niet toe. HU stelde de synode daarom voor, eerst een wijziging van de kerkorde te gaan bestuderen. De synode vond echter dat daardoor een gegroeide prakrijk bulten de wet zou kunnen worden gesteld en verwierp Plomps verduidelUklng. De synode riep de plaatseUJke gemeenten op het ge sprek met de katholieken over het avondmaal gaande te houden en wanneer men overeenstemming had gevonden de practische maalrijdvie- ringen doorgang te laten vinden. Vóór dit besluit waren 36, en tegen 33 stemmen. Aan het einde van de bespreking stel de deputaat ds. I. de Jong uit Maas tricht, een van de voorstanders van de vrijere maaltijdvieringen voor, dat aan prof. Plomp gevraagd zou wor den nog deze synodevergadering met een voorstel te komen voor een aan passing van de kerkorde aan de ge groeide samenwerking van sommige plaatselijke parochies met gerefor meerde kerken. Praeses Hofland nam deze vraag over en prof. Plomp knik te Instemmend. Ds. J. E. Westerhuis De oudste dominee van Nederland ds. J. E. Westerhuls te Velp, ls zate» dag overleden. HU werd 101 Jaar. Dj Westerhuls werd ln 1907 predlkaa van de gereformeerde kerk te Zuid wolde (Dr.). Vervolgens stond lüj li Gramsbergen, As peren, Oud-Loos drecht en twintig Jaar ln Hellevoet» luis en Nleuw-Helvoet. Daar ging hl ln 1944 op 65-jarige leefrijd mé emeritaat Ds. Westerhuls ging mé de Vrijmaking mee en behoord! thans tot de Nederlands gereformecr de kerken. HU ging nog tot op zee hoge leefrijd preken. De begrafenis ii donderdag ln Arnhem. DEN HAAG Onder de 54 leden, dit dit jaar vanuit de verschillende re gio's (classes ln kerkelijke taal) zijl afgevaardigd naar de generale syno de van de Nederlandse hervormd» kerk, zijn elf vrouwen. Dat is twe« meer dan vorig Jaar. De gemiddelde leeftijd van de syno deleden is 48 jaar. De gemiddeld* leeftijd van de predikanten ligt hiet Iets onder (46). die van de overigen iets erboven (50). Krachtens de ker korde bestaat de synode voor de helft uit predikanten: 27 naast 13 ouderlin gen, 7 ouderlingen-kerkvoogd en 'i diakenen. De synode houdt haal voorjaarszitting van 6 tot 8 maart BERN (AP) De Zwitserse kiezen hebben zich in zeer grote meerder heid uitgesproken tegen het voorstel tot volledige schelding van kerk er staat Een referendum moest beslis sen of de regering middels de belas ting de twee grootste kerken (d< roomskatholieke tn de evangelische! blijven steunen. Jaarlijks Int de Zwit serse regering zo'i. 500 miljoen frant ten behoeve van de twee kerken, ovej rigens alleen van Ingeschreven leden Ook de Bondsrepubliek kent een der gelUk systeem van „Kirchesteuer"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2