Nederlands gezinnetje met panne in Frankrijk Vlaams ballet artistiek pover Tien buitenlanders n in kerk gewond bij ij overval jongeren 1 Twente zong mee met Julien Clerc Bröcheler schittert als Don Giovanni Fenomenale bariton op VARA-matinee 1= Moord op Rotterdamse taxichauffeur opgelost niïiiM.'iT-iii' Stuk Wim T. Schippers Theater op school Man doodt vriend Twee verdachten in arrest Twee doden bij schietpartij Meisje om het leven gebracht Utrechtse politie zet krakers buiten !E MAANDAG 3 MAART 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE =gM/ door André Rutten ARNHEM Theater op school heeft Wim T. Schippers, die landelijke faam heeft gekregen door zijn aandeel in VPRO-shows rond Sjefke van Oekel e.a., een stuk laten schrijven voor leerlingen van het voortgezet onderwijs na de brugklas. Hij kreeg er wel een aantal onderwerpen in te verwerken, waar die leerlingen het wel eens over wilden hebben. Kinderen van hun leeftijd veertien, vijftien jaar of zoiets, samen met hun ouders op vakantie in een autootje naar het buitenland. Is dat leuk? Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De buitenlandse arbeiders die in de Moz^, en Aaronkerk in Amsterdam verblijven, stellen de regerii'k mede verantwoordelijk voor het optreden van een grotfer jongeren die hen in de nacht van vrijdag op zaterdag m *ar, knuppels en kettingen hebben gemolesteerd. Daarbij raaktfle' tien buitenlanders gewond, onder wie vier zo ernstig dat met hoofdwonden en gebroken ribben in het ziekenhi ie Frans bezoek (midden) bij de Nederlanse kinderen naast het veron-' gelukte autootje. Wim T Schippers amuseert zich ook hier weer met kleinburgerlijk gedoe dat hij niet zozeer doorprikt alswel in de meest bizarre omstandigheden overeind laat blijven: het is onver woestbaar In de eerste openbare voorstelling, die Theater op school vrijdagavond in de kleine zaal van de Arnhemse schouwburg speelde voor een publiek van volwassenen en kin deren. waren het vooral de kinderen die de slappe lach kregen. De ouders vonden het. geloof ik, maar zo-zo Te gemakkelijk herkenbaar waarschijn lijk. niet spits aan de kaak gesteld, nogal rommelig ook. Immers: aan de ene kant is Wim Schippers een precieze realist, die de klungelige werkelijkheid van mensen niet bijslijpt, aan de andere kant is hij met de losse hand bezig met to neelmogelijkheden. Dat hoeft alle maal niet zo precies. 'Bon Voyage' In dit stuk. dat ..Bon Voyage" heet. gaat een gezinnetje van vader, moe der. zoon .dochter in een Renaultje 4 op vakanUe naar Zuid-Frankrijk, maar ze raken in de buurt van Amiens van de weg omdat vader met zijn pasgekochte filmcamera van achter het stuur opnamen maakt. De auto Is zo te zien total loss. Terwijl vader te voet hulp gaat halen slaan moeder en kinderen de tenten maar op. krijgen even bezoek van een Franse jongen en een Frans meisje, 's nachts, als zij zonder vader maar zijn gaan slapen, van een Franse boer die op konijnenjacht Is en de politie gaat halen om de ongewenste kam peerders te laten verjagen, en worden 's morgens vroeg uit hun isolement verlost door een buschauffeur, in wiens voertuig zij ook weer de Franse jongen en het Franse meisje aan treffen. De voorstelling begint vijf jaar na die gebeurtenissen met een vertoning thuis van het filmpje, dat vader toen tot aan het ongeluk gemaakt heeft. Het Nederlandse meisje en de Neder landse Jongen zijn dan met de Franse jongen en het Franse meisje ge trouwd. Er is zelfs een baby op komst. Dat filmpje is net zoals zulke filmpjes gewoonlijk zijn. maar met opzet net iets sneller. Dat geldt ook voor de gespeelde scènes: het gewone gehar rewar in zo'n gezinnetje onderweg, clichématig eigenlijk maar ook weer niet Iets toegespitst, zodat je denkt: het is toch wel raak gespeeld. Het grootste cliché is dat die vader op zoek naar hulp In een cafétje dronken is geworden en door een animeer- meisje wordt belaagd. Je zit voortdu rend tussen: wat vervelend eigenlijk en hé, toch wel raak. Tegen het eind praat die Franse bus chauffeur Nederlands. Hoe kan dat nou? vraagt het Nederlandse gezin. „Ik ben toch maar een middelmatig acteur, die wat probeert te verdie nen". antwoordt hij. Dat geeft een beetje de toon aan. waarin de voor stelling is gezet, al wordt dat daar pas benadrukt. Klaarblijkelijk hadden de kinderen het eerder door. Die lachen unminsk. En voor hen is de voorstel ling tenslotte gemaakt. door Stan Rijven ENSCHEDE De feestweek die de Twentse Schouwburg ter gelegenheid van haar 25-jarig bestaan organiseert, werd afge lopen zaterdag geopend met een concert van Julien Clerc. Muziek van deze Franse zanger vormt een meestal geslaagde synthese tussen chanson en pop. door Ineke Sluiter Dat komt naar voren tn zijn teksten, waarvoor hij samenwerkt met Mauri ce Vallet en EUenne Roda-Gil. die onder andere ook voor Jacques Brei schreef. Door grote in. soms easy- listening-achtige. dan weer rockge- tlnte melodleèn waarin ook disco-in vloeden zijn te bespeuren, weet hij hiermee een breed publiek aan te spreken In Frankrijk is hij sinds jaren een grote ster. terwijl hij In «ns land voor al bij Jong publiek van de andere kunne bijzonder populair is Zijn aan trekkelijke uiterlijk, een kwajongen met zwarte wilde krullen, zal hier mede debet aan zijn Hoewel Neder land wat betreft populaire muziek vooral anglo-saksisch georiénteerd is. wist Julien Clerc hier enkele malen tot de hitparade door te dringen. Daarmee evenaarde hij het record van de Franstalige Belg Salvatore Adamo. die precies zestien jaar gele den met „Vous permettez monsieur" aan zijn successenreeks begon Zijn verschijning deed toen vele Jonge meisjesharten van de Franse slag ge raken en datzelfde gebeurde in En schede. waar een uitverkochte zaal Julien Clerc ontving HIJ liet zich be geleiden door een uitstekende band. die naast de gebruikelijke Instrumen ten met een piano en een synthesizer was uitgebreid. Gekleed in een witte wijde bloes en wapperende zwarte !broek bewoog hij zich als een be kwaam entertainer over het podium. Goed getimed en vol afwisseling volg den rustige (waarbij hij regelmatig achter de piano kroop) en swingende stukken elkaar op Het geluid was bijzonder helder, net als de falset koortjes van de bassist en sologita rist ..Le Patineur" werd met herkennings- kreten ontvangen, terwijl bij ..Si on chantait" het publiek mocht meezin gen als één groot Sweet-sixteenkoor. Met de stampende uitvoering van ..Venlse" kreeg hij de handen op el kaar en in „Vous" kroop Julien einde lijk uit zijn schulp, liet hij het achter ste van zijn tong zien. Want ondanks zijn vocale kwaliteiten en professio nele presentatie was er sprake van quasl-emotie en teren op het krediet, dat hij op grond van zijn populariteit automatisch bezat Naarmate het concert vorderde drongen de aanbid sters voor het podium samen om bos sen bloemen te overhandigen, die als Door stroom omgekomen VELDEN (ANP» De 26-)arige D. Duijf uit het Noord-Limburgse Well is door stroom gedood toen hij bezig was een muurtje te metselen om een put waarin water stond Hij maakte gebruik van een elektrische pomp om het water uit de put te pompen. Speciaal vandaag vanzelfsprekend in ontvangst werden genomen. Na anderhalf uur en twee toegiften was de droom echt voorbij. Du pain. du boursin, du Julien: geen echte appellation controlée, maar wel één om een avondje plezier van te hebben. AMSTELVEEN Buitenlandse balletgroepen treden nog maar sporadisch in ons land op, helaas, want het is toch wel belangrijk om te zien wat zich In andere landen op dansgebied alspeelt. Een vaste, jaarlijkse gast (dankzij het cultureel verdrag) in Amstelveens Cultureel Centrum is het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Julien Clerc door Jac. Kort AMSTERDAM Door plotselinge ziekte van de hoofdrolspeler moest de VARA afzien van haar voornemen. Verdi's opera Aroldo tijdens de mati nee van zaterdag In concertvorm uit te voeren. Deze uit 1857 daterende opera is zó weinig bekend, dat er in geheel Euro pa geen vervanger voor Glanfranco Cerchele was te vinden. De enige op lossing was, van deze middag een belcanto-concert te maken met na de pauze enige fragmenten uit Aroldo. Bij deze gang van zaken is het uiter aard onmogelijk om over het werk als geheel een oordeel te vormen. Maar de gedeelten die alsnog werden uitge voerd maakten zulk een overweldi gende Indruk, dat men verbaasd staat vanwege het échec, dat Verdi met deze opera heeft geleden. Afge zien van de ouverture, die weinig op vallend ls. is de sfeertekening in Ar- noldo op en top Verdiaans-lndruk- wekkend, zówel in vocaal als Instru mentaal opzicht. Nu had men voor de vaderrol Egberto ook een fenomenale bariton, de Mexi caan Gulllermo Sarabia aangetrok ken. een zanger, die niet alleen over een zeldzaam grote, maar bovendien uitermate soepele stem beschikt, waarmee hij zijn partij werkelijk op ideale wijze tot leven bracht, een en ander tot steeds toenemend enthou siasme van het publiek. Zeer fraai Zongen ook twee andere solisten: de Spaanse dramatische sopraan Enriqueta Tarrès en de Itali aanse tenor Ezio di Cesare, zij het, dat de laatste de souplesse van zijn collegae miste. In kleinere rollen de den Maria van Broeck, sopraan, Cor van den Berg. tenor en Vlncenzo Pre ziosa, bas, zich horen. Voor de pauze werden delen uit de meer bekende Verdi-opera's, Mac- Berth. La Traviata en U Trovatore uitgevoerd, waarin men behalve van de drie voornaamste solisten kon ge nieten van de voortreffelijke zang Gf0t6 inZGt van het Groot Omroepkoor, het accu rate spel van het Omroeporkest, de energieke directie van Kees Bakels. maar bovenal van het wonder van het muzikaal genie Giuseppe Verdi. Wat vrijdagavond wederom opviel is dat bij eenzelfde stormachtige ont wikkeling als in Nederland, juist in België géén choreografen van groot formaat naar voren zijn gekomen en in ons land wél. De oorzaak is moei lijk aan te geven. Evenals bij onze gezelschappen werken regelmatig buitenlandse choreografen bij het Ballet van Vlaanderen, maar in te genstelling tot wat hier gebeurt, zijn ze niet mede-bepalend voor het artis tieke niveau, noch werken ze inspire rend op jong choreografisch talent. De kwaliteit van de dansers is be paald niet slecht. Nauw geliëerd aan de groep is een dansvakopleiding; het blijkt dat men het principe huldigt voornamelijk Belgische dansers in het gezelschap op te nemen, op zich een loffelijk streven. De kwaliteits normen in Nederland zijn geweldig verhoogd door het aantrekken van buitenlandse balletmeesters en dan sers. zodanig, dat het voor jonge Ne derlandse dansers vaak moeilijk is om werk te vinden. Ogenschijnlijk pleit dat voor het Belgische stand punt, maar Juist de artistieke ontwik keling van de Belgische dansers zou gebaat zijn met een confrontatie zoals die in Nederland plaatsvindt. GRONINGEN (ANP) De 24-jarige C. R. M. heeft in zijn woning zijn vriend, de 37-Jarige R. om het leven gebracht M. bracht het slachtoffer met een hamer zodanige verwondin gen toe. dat deze daaraan overleed. M. heeft zich bij de politie gemeld. Wat er precies tussen de twee man nen. die samen een flat bewoonden, ls voorgevallen was gisteren nog niet bekend. Uit het geboden programma werd duidelijk dat zij die confrontatie best aan zouden kunnen. Zoals heel goed te zien was in „Miniaturen" van Nils Christe. Een Nederlander, werkzaam bij het Nederlands Danstheater, een van onze meestbelovende choreogra fen. Miniaturen (1976) is een bizar- humoristisch ballet op verscheidene composities van Strawinsky met heel heel knappe vondsten, zowel wat de beweging als de choreografie betreft. Het werd uitstekend gedanst, met grote inzet en duidelijk plezier. Van artistiek leider Jeanne Brabants werd Dialoog (1971) gedanst, op mu ziek van Vaughan Williams; een duet over twee mensen op rijpere leeftijd, van elkaar vervreemd, in een dialoog vol heftige emoties. Ik heb alle res pect voor de manier waarop Jeanne Brabants met veel moeite en doorzet tingsvermogen haar gezelschap van de grond heeft getild, maar het is mij een raadsel waarom ze dit sterk ver ouderde ballet niet geruisloos van het repertoire laat verdwijnen. Hetzelfde geldt voor „Cage of God" uit 1967 van de Engelsman Jack Carter, dat een beeld geeft van de eerste mensen op aarde. De huidige opvattingen over vormgeving in de dans zijn absoluut niet meer in overeenstemming met wat er op het toneel gebeurt. Het is onbedoeld een tragi-komisch ballet geworden. Onverteerbaar en gênant is bijvoorbeeld het gesol met het lijk van Abel. Vitaal De groep zou inspiratie kunnen put ten uit een bijdrage van de Ameri kaan Robert Cohan getiteld „Masqué of Separation". Cohan komt uit de groep van Martha Graham en is nu artistiek leider van The London Con temporary Dance Theatre. Het is niet zijn beste choreografie, sterk drama tisch van inslag, veel symboliek, maar wel heel vitaal van beweging, boeiend en soms heel mooi om te zien dankzij de toepassing van decor en kostuums. De uitvoering liet wat te wensen over. niet verwonderlijk, want de Graham- techniek .vraagt om een intensieve scholing, bok van klassieke dansers, maar met name Patricia Carey kwam dichtbij een acceptabel niveau. Te rugkijkend op deze avond valt de vergelijking tussen de Belgische en Nederlandse situatie jammer genoeg niet zo gunstig uit voor België. Het ballet van Vlaanderen beschikt over goede dansers, financieel lijken er niet meer problemen dan gewoonlijk het geval is. maar de artistieke kwali teit laat veel te wensen over en vraagt mijns inziens om een kritisch zelfon derzoek. Koning Klant. Consumen tenrubriek waarin vraagge sprekken. reportages en onder zoeken Vanavond aandacht voor de xwendelpraktijken met sieraden. Ned I 20.00 uur Waaghalzen. Demonstraties van Stuntmannen vanaf de Disneyranch in Califomië. Ned 2 20.27 uur De onvoorstelbare wereld van Roald Dahl. Aflevering 'William en >1ary' Mary *n haar man hebben dertig jaar lang niet ao'n best huwelijk gehad. Wanneer William over lijdt gaat xijn vrouw de schade inhalen. Ned. I 22.25 uur door Franz Straatman AMSTERDAM Niet alleen dankzij het indrukwekkende aandeel van John Bröcheler In de titelrol, werd vrijdag avond in de Stadsschouw burg de première van Mozarts Don Giovanni een doorslaand succes voor de Nederlandse Opera Stichting. De hele. internationale bezetting maakte de voorstelling tot één feest voor het oor. wat lerhaaldelijk leidde tot „open doekjes" en een ovationeel slotapplaus. Bröcheler maakte als Don Giovanni meer dan duidelijk dat hij. uit Lim burg afkomstig, een ster van interna tionale klasse is. Hij zingt niet alleen voortreffelijk, hij blijkt eveneens een rasacteur, althans iemand die de aan wijzingen van een intelligent regis seur als Gótz Friedrich op natuurlij ke wijze tot leven brengt. Het treffendste moment was wel de scène waarin de adellijke rokkenja ger zich meester tracht te maken van het boerenmeisje Zerllna Door zijn bariton op bijzondere wijze te kleu ren en te buigen, liet Bröcheler van deze aria een waarlijke bekoring uit gaan Maar ook de wijze waarop hij zich ln lichaamshouding tot Zerlina richtte, droeg ertoe bij dat het eigen lijk vanzelfsprekend is dat dit jonge bruidje zomaar haar kop op hol laat brengen door een vreemde, maar zeer sensuele vent als Don John Bröcheler Giovanni De reactie van Jutta-Renate Ihloff als Zerllna was van eenzelfde karak ter. zowel in stem als spel. Een rond uit heerlijke sopraan, warm. maar ook gulUg in de omgang met Masetto. Die rol was toebedeeld aan een ande re Jonge Nederlander met uitsteken de vocale vermogens. Lieuwe Visser. Een beetje blnkerig typeerde hij de boeren-bruidegom die tandenknar send moet toezien hoe Giovanni een oud adellijk recht misbruikt, nl. dat van de „eerste nacht" Schanddaad Dan zijn er nog twee vrouwen. Aller eerst Donna Anna. de kuise, strenge vrouw die zich één zwak moment betoont tijdens de bekoring van Gio vanni. een daad die haar ook letter lijk zal berouwen, want in een duel steekt Giovanni haar vader (de com- mendatore, de stenen man die aan het eind van het drama gerechtelijk wraak neemt) dood. Wat een vondst van regisseur Götz Friedrich om de bloedvlek als teken van die schand daad voortdurend op de toneelvloer zichtbaar te houden. Niet zijn amoureuze avonturen (ln de hoofdse. adellijke praktijk geheel aanvaard) maar de moord op iemand uit dezelfde kaste doet Giovanni de das om. De wraak waar Donna Anna om vraagt (fel en ongenaakbaar ge zongen door Edda Moser) wordt be vestigd door Don Ottavio. Deze lijkt op het eerste gezicht wel sullig, maar is dat niet. Hij bevestigt die wraak, maar het past geheel in zijn zachte, zorgvuldige karakter (hij is een echte laat-achttiende-eeuwse slerjonker) om die barbaarse daad niet te stellen De keuze van de lyrische tenor Gösta Winbergh voor deze rol in deze regie was dan ook perfect. De tweede vrouw: Donna Elvira. Het ene moment gedraagt zij zich als een bakvis, die tegen beter weten in smoorverliefd haar beschermende handen over haar losbollige echtge noot uitstrekt; het andere moment stormt zij als een wraakgodin over het toneel Met name die laatste type ring lag Norma Sharp het best ln de stembanden. Ze leek naadloos in de regie te passen, alhoewel ze pas na de generale repetitie de produktie in stapte ter vervanging van de plotse ling ziekgeworden Ellen Shade. Bui tengewoon knap. En tenslr" enslotte Leporello, zeer soepel en perfect kluchtig neergezet en gezon gen door Manfred Röhrl Hij is de man die in deze mengeling van mid deleeuws ridderverhaal, zestiende- eeuwse schelmenroman en achttien- de-eeuwse zedenschildering voor het peper en zout van de humor zorgt, door regisseur Friedrich ook verdeeld over een zinvolle figuratie. Sfeer Maar wat zou van dat heerlijke spel terecht zijn gekomen als er geen diri gent in de bak had gestaan die gevoel had gehad voor de adem van een aria. voor de sfeer van èen situatie. Veel beter dan Hans Vonk bij de eerste serie opvoeringen in het Holland Fes tival van 1978. voelde de jonge Itali aanse dirigent Lorenzo Riccl-Muti aan wat een Mozart-opera nodig heeft. Al meteen in de ouverture zat er spanning en kleur in het spel van het Radio Filharmonisch Orkest. Na tuurlijk. hier en daar rommelden en kele ensembles of verschilde men bo ven en onder het toneel van maat, maar dat wijt ik aan de betrekkelijke onervarenheid van de dirigent. Dat de spanning wat inzakte in de slotscè ne als Giovanni zijn dode tegenstan der uitdaagt om met hem maaltijd te houden, was jammer gezien het span nende toneelbeeld waarbij feestzaal en kerkhof in elkaar geschoven wor den. Maar de basis van wat Mutl wil is uitstekend; het uithoudingsvermo gen en de veerkracht zal hij zeker nog bemeesteren. want deze prachtige Don Giovanni draait nog in de Am sterdamse Schouwburg op 13. 16. 18 en 25 maart, in Scheveningen op 6. 8 en 11 maart, ln Rotterdam op 20 en in Nijmegen op 28 maart moesten worden opgenomen. Tijdens een demonstratieve bijeen komst, die zaterdag in de kerk naar aanleiding van de overval werd ge houden. zei een woordvoerder van de buitenlanders dat „de discrimineren de houding van de overheid, zoals die tot uiting komt in de nieuwe wet arbeid buitenlandse werknemers, de vreemdelingenhaat in Nederland heeft aangewakkerd". De brute over val is daarvan een rechtstreeks ge volg, aldus de woordvoerder. Volgens de buitenlanders maken de indrin gers deel uit van de verboden Neder landse volksunie van Joop Glimmer veen. maar de politie heeft dit voor alsnog niet willen bevestigen. De ongeveer honderd buitenlanders verblijven sinds vorige week dinsdag in de Mozes en Afironkerk uit protest tegen de zogenaamde 1 november- wet, die het in dienst hebben van illegalen strafbaar stelt. De buiten ome dooi landers willen in de kerk blijven t de Tweede Kamer zich over de kw« 1 tie hebben uitgesproken. In het par 'o®,1 ment zijn ook twijfels gerezen over uitwerking van de wet PvdA. D'66 i de FNV hebben al gepleit voor ef~ d overgangsregeling, waarbij de bi *aali tenlanders alsnog kunnen worden legaliseerd. 1 Egy De groep van ongeveer twintig Jong^B® lui die na middernacht de kerk b *eU nendrong en de buitenlanders mis handelde, was met een busje naitónl1 Amsterdam gekomen. In de wari»4"' trof de politie nog twee knuppels, e^0. ketting en exemplaren van „Nat Bebi naai nieuws" aan. Een politiewoor voerder omschreef de blaadjes t pot „fascistoïde lectuur". De politie he%che drie jongelui aangehouden. Dat zi ^etr: de 29-jarige R. L. en de achttienjari^akg W. B. uit Zoetermeer en de 22-jariide B. M. uit Haarlem. vero raad Illegale buitenlandse werknemers zitten in de Mozes en Aaronki die, te Amsterdam naast een gewonde kameraad. straa ZOU 1 nigdi Raai weer den. dern Fran kern; aans atol Maai Fran Fran dat Van een onzer verslaggevers ,ait. ROTTERDAM De moord op de 33-jarige Rotterdam jj"ei taxichauffeur Willem Stakenburg, die in de nacht van 19 op januari werd doodgestoken, is bij toeval opgelost. Als ve dachten zijn aangehouden de 21-jarige gedeserteerde Engel jat militair Guy B. D. en zijn 19-jarige Duitse vriendin Heike zij hebben inmiddels een volledige bekentenis afgelegd. motief was geld. D. werd zaterdag in een bar in Hanno ver gearresteerd nadat de Duitse poli tie een tip had gekregen. De verdach te was in het Duitse Minden gestatio neerd. waar hij vorig jaar december deserteerde. Met zijn vriendin be landde hij in Nederland. Uit het verhoor is gebleken dat het duo twee keer eerder in Amster dam en Den Haag hebben gepoogd een taxi-chauffeur te beroven zonder resultaat. In Rotterdam zocht het tweetal met behulp van een platte grond een „tactische" plek uit voor de overval. Het werd de vrij onbeken de Noorderkerkedijk. Hun wagen, een licht gekleurde Volkswagen 1600 voorzien van een Brits militair kente ken parkeerden ze in de buurt. Heike G. bestelde een taxi. Toen deze voorreed vroegen zij de chauffeur na enkele honderden meters te stoppen waarna Guy Willem Stakenburg de dodelijke steken toebracht. Ook Hei- ïaati Russ ke heeft de chauffeur verwondingbet i toegebracht. Het tweetal vlucht niliti zonder geld te hebben gevonden hun slachtoffer. Tijdens hun vlucjtred gooiden ze de later teruggevonden h messen weg en verloor Heike de aguidt tosleutels. Met een hamer werd da jaar. op de ruit van de VW ingeslagen. Breda reed het tweetal richting I De A rijs. Onderweg begaf de wagen het werd verder gereden per trein. indei rerbc Duitse militaire politie loerde volgejMaar commissaris J. A. Blaauw van de jen c deling zware criminaliteit van de Rtenti-i ïetre hou terdamse politie al enige tijd op voortvluchtige Engelse soldaat, zijn desertie werd in zijn kast efcen groot aantal messen gevonden, red voor Blaauw om de verdachte als e<Dc f „messenmaniak" te typeren. Voor Rotterdamse politie is de oplossiÉn de van de moord op de taxichauffe onverwachts gekomen. Het ondi zoek in Nederland concentreerde zi op de lichte Volkswagen, waarbij a bezitters van zo'n auto met een vi genlijst zijn benaderd. AMSTERDAM (ANP) Twee Tur ken zijn zondagmorgen om het leven gekomen bij een schietpartij op de Nieuwendijk in Amsterdam. De poli tie vermoedt dat het gaat om een vete tussen een aantal Turkse families, die in een vechtpartij ontaard is. Volgens de politie zijn daarbij vier schoten gelost. Een verdachte is kort na schietpartij in zijn woning in Amsl dam-Oost aangehouden. De twee slachtoffers zijn de net tienjarige H. M. en de twintigjarige D. De schoten zouden gelost zijn do de negentienjarige S. O. Deze gisteren nog niet bekend. NIEUWEGEIN (ANP) - De politie in Nieuwegein heeft een twintigjarige vrouw aangehouden, die heeft be kend diezelfde dag het achtjarige meisje Sharon Gilchrist ln een flat box door wurging om het leven te hebben gebracht. De politie kreeg een anonieme telefo nische tip dat in de box het levenlc lichaam van een meisje zou U"Ta Nog dezelfde avond werd twtntigji ge J. N. aangehouden, een patlëi uit een psychiatrische inrichting, met proefverlof ln Nieuwegein bleef. Het motief van de moord gisteren nog onduidelijk. UTRECHT (ANP) Twaalf agenten van de Utrechtse politie hebben za terdagavond 35 krakers uit een wo ning in de BUlltonstraat te Utrecht gezet. De actie, die ongeveer een half uur duurde, verliep zonder enig ver- Bru Volge enige dreigl woorC mer c krant zet of geweld. De krakers waren van I woning, die al een jaar leeg stoiraad 's morgens binnengetrokken. De o gcj,u. cler van Justitie besloot de zaak van d laten ontruimen omdat de eigena hij he (een particulier) op dit moment D fred een serieuze koper onderhandelt door PAï tifen heel or onir on urg g< gr< *Offic afgeli ondei maar snel 1 :orte atie an jChas gaf tc (gers v trekk -irmi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4