'wee manieren van regisseren m De Droomvrouw en de generatiekloof Kommer en kwel in het kwadraat 5 burda moden Een Spa graag. Maar. danwelgeserveerd mèt het flesje. •»)e meester en de reus' en 'Spetters' Ten limans blijken oude vervalsingen Prolongaties en reprises Clair de femme IAG 29 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET RH 17 - S 19 f D. Ouwendijk °s nauweljks groter contrast denkbaar als tussen de twee èrlandse films, die deze week in omloop zijn gebracht „De Èter en de reus" van Johan van der Keuken en „Spetters" Paul Verhoeven. Van der Keukens films begint aan een nate bescheiden roulatie, de film van Verhoeven wordt kele tientallen theaters, over het gehele land, tegelijk in hière gebracht. •oulementsverschil is typerend 0e films. De ene „De meester [reus" is werk van een specu- J filmer, die filmwijs is geworden \piegelende aandacht voor vele Jftige vormen van menselijke i. De andere film „Spetters" Jwerk van een filmer, die zijn jhool heeft gehad in de commer- flikwijls brute (om niet te zeggen Je) filmaanpak van onze mis- i wel meest succesvole filmpro- it, Rob Houwer. n interview heeft Van der Keu- Vioit het volgende gezegd „De fr van filmen, die ik ontwikkeld komt voort uit een niet genoeg ;n aan de ideeën, die men over ilgemeen heeft over wat een (ilm zou moeten zijn. De basis en speelfilm, zowel voor de in- <als de duur er van. bestaat uit in met „overschotten", met voor kootste deel betekenisloze han- Jen. zoals het in en uit gaan van of dergelijke acties. Iemand rst van a naar b gaan. waar 654ft5 gebeurt. Ik zou niet weten 'een film kunt maken waar alles is, bij voorbeeld als iemand in ur verschijnt. Dat mag ie niet maar doen om ergens binnen pien. het moet iets autonooms )e sterkste film die ik in diè lijn •rjejtmaakt is „Beauty". Daar zijn Merplaatsingen uit gehaald, je ngstxf alleen maar spitsen." 1 film „De meester en de reus" is i van der Keuken deze opvat- folledig trouw gebleven. Er is. ge is naar het uitwendige geno- in de film ternauwernood spra- n „gebeuren". Het menselijke. het er zich in manifesteert doet „jiaar is er. Je moet al kijkende ranti?en de s>'mbolische krachten. ^in schuilen, te ontraadselen. D jl niet gemakkelijk lukken, zo- 50ir door de heelden direct in de 50 'wnrrtt gehouden. „De meester reus" is typisch een film, die heest expressieve kracht ont- wanneer je haar in het geheu- heeffug haalt en erover gaat naden- ij is een film. die je moet laten In de natuurlijke woestijn blijft het leven overwinnen, tegen de dreiging van de afbrokkeling in. De levens kracht in de zandwoestijn is net zo min indrukwekkend als de verziekte apathie in de stedeijke verkrotting. Maar het onverwoestbare erin is niet te loochenen. En dat pakt je. Moet „De meester en de reus" dan als een soort moraliserende preek wor den gezien, in de trant van: het primi tieve bezit zijn nobele waarde in zich zelf, in tegenstelling tot onze uitput tende verarmende gecompliceerde beschaving? Voor zo'n moralisme is de film toch weer te veel „spel". Een musische speculatie over zijns-waar- den. Niet voor niets heeft Van der Keuken een lichtelijk ironische on dertitel aan zijn film meegegeven: „Een muzikale komedie". De muziek is de knarsende muziek van schurend zand, de komedie is te vinden in de machteloosheid bij de figuren die in de stadswoestijn proberen iets over zichzelf en de eigen belevenissen te weten te komen. Het zijn maar twee figuren, een vrouw en een man. Ze zijn als schimmen. Onwerkelijk en slechts in schijn levende wezens. Hun mensheid is verdroogd. Een scèe uit „De Meester en de Reus" van Johan van der Keuken. Wazig •stijn brengt twee verschillende werkelijkheden in beeld: de jvendfe woestijn in Noord-Afrika; be- le zandvlakten, die door hun alle leven uit mens. dier en :omens schijnen weg te zuigen. iast de dode woestijn van de te steden, waar vereenzaming ihoop de mensen egaliseren en •ge veroudering brengen. In de ;nde verstedelijking is de dood ware automatisch ingebouwd. Het klinkt allemaal misschien een beetje wazig en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat de film ondanks de vele stimulansen tot meditatief constrasteren van de dingen ook zelf wazig is. Het begrip „speelfilm" wordt door Van der Keuken mis schien wat te ver uitgerekt. In elk geval is „De meester en de reus" een speelfilm sui generis, een speelfilm apart, een unicum, dat geen navol ging gedoogt en ternauwernood om herhaling vraagt. ï'et werken met tegenstellingen is in „De meester en de reus" boeiend als experiment. Er blijkt uit, dat Van der Keuken het documentaire filmen aan nieuwe dimensies kan helpen (de schreden daartoe heeft hij nu gezet). Maar daar moet aan worden toege voegd, dat hij de symboliserende wer king van het sur-documentaire nog onvoldoende in zijn macht heeft. Wat bij een eerste pogen ook nauwelijks verwacht kan worden. Kortom. Van der Keuken heeft aan zijn bewonderenswaardig oeuvre een experiment toegevoegd, dat alleen door hém tot een goed einde kan worden gebracht. Maar dat noodza kelijk pm aanvulling vraagt. Zo meditatief als Van der Keukens benadering van mens en menselijk heid is. zo grof badinerend is de bena dering daarvan door Paul Verhoeven. Wat Van der Keuken ooit over de René Soutendijk en Hans van Tongeren in „Spetters" van Paul Verhoeven. speelfilm heeft gezegd moet Verhoe ven volkomen onbegrijpelijk in de oren klinken. Want hij filmt uitslui tend een komen van hier en een gaan naar gun ter. Het ene is nog niet aan het aflopen of het andere wordt al weer op gang gebracht. Het geeft aan zijn films een enorme vaart mee. Zo veel vaart, dat je als het ware zijn films al uitgeschoten bent, voordat je er erg in hebt. Wat er dan overigens aan reminiscenties overblijft is niet zo bar veel. Kundig De film Spetters belooft naar men meent een succes te worden. Niet verdiend, maar ook niet ten onrechte. Dit lijkt misschien met elkaar in te genspraak te zijn, maar is het toch niet. De film is kundig gemaakt, met een verve en een vakbeheersing, zoals we bij Nederlandse filmers maar zel den aantreffen. Verhoeven bezit een zekerheid in aanpak, die haar invloed op de kijker niet mist. Maar die zeker heid wordt gebruikt voor een wijze van filmen, waarin meer naar direct effect wordt gezocht dan naar waar achtigheid De regie staat met volko men onaandoenlijkheid tegenover het innerlijke wel en wee van de figu ren, die uit en te na in doen en laten worden gevolgd: als ze met hun ge dragingen en in het bijzonder de ma nier van hun gedragingen de kijkers maar weten te boeien, vindt de regie het al lang goed. Typerend daarvoor is aan het slot de zelfmoord van een der hoofdfiguren, een jonge motorcrosser, die door een ongeluk verlamd is geraakt. De jon gen stuurt zich zelf technisch goed de dood in. door zich met zijn rolstoel door een vrachtauto te laten overrij den. Je ziet van a tot z hoe de hande ling zich afwikkelt, maar je krijgt uit de film geen grein mededogen mee. De zelfmoord wordt cineastisch afge werkt als een akkefietje. Een zelfde soort akkefietje als een paar seksuele spelmomenten, voorzien van een hu mor die even plat als effectief is. Het verhaal speelt zich af in het mi lieu van plattelandsjongeren, die voor hun ontspanning grotendeels zijn aangewezen op motorcrossen, disco-avonden, biertjes hijsen, een fanfare en meiden of jongens versie ren. Voor uitmonstering en drama tiek heeft Verhoeven zwaar gelonkt naar Amerikaanse voorbeelden. Met name in de uitbeelding van het leren- pakken-schoelje met quasi nazisti sche uitmonstering. In Amerikanis me wordt ook een café aan een kade in een klein stadje tijdens een Jolige knokpartij (dezelfde vuist-mokersla gen als in Hollywoodvoorbeelden) grondig vernield. In bepaalde zin is er hier sprake van een zinloze vervreem ding, maar visueel effectief moet het wel genoemd worden. Wrijving Het verhaal gaat over een drietal jon gens Rien, Eef en Hans dat verzot op motorcrossen een onaf scheidelijk groepje vormt. Er ont staat wrijving in de groep, als een van de drie, Rien. zich ontpopt als een bijzonder talent in de cross-sport. Ze groeien mede onder Invloed van relaties met meisjes geleidelijk uit elkaar Rien krijgt een ongeluk, waar door hij aan de benen verlamd raakt; Eef komt in zijn vrijbuiterij voortdu rend in conflict met een steil gelovige vader, die hem om zijn „schendingen van de dag des Heren" bijna sadis tisch afranselt. De afstraffingen be reiken een hoogtepunt (als je dat zo mag noemen), als Eef bekent dat hij „een flikker" is. Hans. die als motor crosser de rol van Rien wil overne men. maar door de grote cross-crack Witkamp genadeloos in de maling wordt genomen, weet de gunsten te verkrijgen van het snackbarmeisje Fientje. Een sletje, dat op „verbete ring van levensomstandigheden" uit is. Het slot van de film is. dat Hans en Fientje het café van Riens ouders overnemen, Rien zich, zoals al ge zegd. laat doodrijden door een vrach tauto en Eef zijn heil zoekt in homo- kringen. Een bezwaar dat tegen Verhoevens film is aan te voeren is, dat alles en nog wat erbij wordt gehaald: tot aan gebedssamenkomsten van gebedsge nezers toe. Je voelt voortdurend de porrende vuist van de regie in de rug. waarbij je je van het kastje naar de muur en vice versa voelt gestuurd. Niet helemaal willekeurig, want on danks alle geforceerdheden in de on derlinge relaties is er toch sprake van logica. Een grove logica met een aan tal ongegeneerde seksuele exhibities, die in hun gedurfdheid nog door hun smakeloosheid worden overtroffen. Verhoeven beweerde na afloop van de film vooral geboeid te zijn geweest door de intermenselijke relaties. Wel, precies die geboeidheid heeft hij in zijn film goed verborgen weten te houden. Voor de rest een vlot lopende rolprent. Spetters Amsterdam-Tuschinski 1; Rotterdam-Thalia; Den Haag-Pas sage en verder in 50 theaters overal in het land, 16 jaar. De Meester en de Reus - Amsterdam- Kriterion, 16 jr. ADVERTENTIE kans ste dam. y itomd krant* afgoo irgers t unctie - natuurlijk met de raderbladen - A'darKFURT (DPA) In enige in fernaal bekende musea, waar- rfhet Louvre in Parijs en het iolitan Museum in New York, en zich ongeveer 400 jaar oude "lingen van werken van de Ve- Me meester Tititaan. Dit is teek bekendgemaakt in het jltse kunsttijdschrift „Pan- ^jsttlultse kunsthistoricus dr. igeDtreyer, plaatsvervangend con- van het Pruisische Staats- in Berlijn, kwam de verval- door een toevallige waame- het spoor. Toen hij «drie jaar in het Stedelijk kunstinsti tuut van Frankfurt een aan Titiaan toegeschreven landschapsschildering bestudeerde viel hem op, dat dit land schap hetzelfde was als dat op de achtergrond van een beroemde houtsnede van Titiaan, de „geboorte van Christus", die hij juist had opge hangen voor een tentoonstelling in West-Berlijn. Bij nauwkeurig onder zoek bleek dat er met pen en potlood strepen waren getrokken die de twee stukken van het landschap verbon den. Deze lijnen liepen door het mid deldeel waarop bij de houtsnede de heilige familie om de kribbe waren afgebeeld. Het is een zedenkomedie op zijn aller lichtst, vol grappen, maar ook met enige melancholie, een vleugje cynis me en zelfs wat satire op hedendaag se manieren van leven en liefhebben, gepraktiseerd door mensen die niet op een honderdje hoeven te kijken. De titel „10" slaat op de waarde schaal die hoofdpersoon George (Dudley Moorei. een bekende Holly- woodse schlagercomponist van vroeg-middelbare leeftijd, aanlegt om jong vrouwelijk schoon te testen Hij deelt cijfers uit: een zeven is al' heel wat, een tien lijkt onbereikbaar. Maar op een dag ontmoet hij zijn droomvrouw op een wegkruising Weliswaar is zij, in kuis wit bruidstoi- let, op weg om binnen de kortste keren getrouwd te raken, maar Geor ge weet van geen wijken. Aan haar vader (de man is tandarts en rust niet. voor hij in een marathon-sessie George's krakkemikkige gebit heeft opgeknapt) weet hij het doel van haar huwelijksreis te ontlokken. Hij laat zijn huis in de heuvels in de steek, mitsgaders zijn buurman, wiens permanente orgieën hij door middel van een telescoop op zijn pa tio kan beloeren (altijd prijsi maar dat is nog lang niet alles. Hij verlaat ook Sam, zijn lieve vriendin (Julie Andrews), met wie hij het vaak toch zo opperbest kon vinden. Op vleugels van de tand arts-verdo ving vliegt hij naar Mexico en daar slaagt hij er warempel in. de nieuw bakken bruid te veroveren (door met ware heldenmoed de bruidegom van de verdrinkingsdood te redden, waar door diens afwezigheid bewerkstel ligd wordt: hij moet ccn paar dagen opknappen in het ziekenhuis). Maar ach zijn „tien" mag er dan uitzien als een beeldschone jonkvrouwe uit een ridderroman, alle romantiek is haar vreemd. Geen tranen, geen verrukkingen van de halfschuldige liefde, geen verwik- kelllngen alleen een potje vrijblij vend vrijen op de klanken van Ravels „Bolero", met een hasj-sigaret binnen handbereik. En het mag dan al vlug. veilig en goedkoop zijn. het is niet George s meug. hij reikt naar het hogere: hij knapt af en keert terug naar zijn Sam, een droever en een wijzer man. mogen we hopen. Smakelijk vlees Het verhaaltje lijkt nogal afgeknaagd en uitgekauwd, maar Blake heeft ge- ALYPSE NOW Overweldi- anti-oorlogsfilm over Viet- •an Francis Coppola. De gehe- k in Rembrandtpl.th., Am- Luxor. Stadskanaal: Se- lft; Alhambra 2, Rotterdam; 'ink. Deurne. Metropole 2. Den j* 77j; Palace. Haarlem; Forum. Sit- 177-25® Casino 3. Breda; Luxor. Ven- :rr~1 Royal. Weert; Rembrandt, "rjjlht; Studio. Geleen; Figi. Zeist; -Schijndel; Ledel. Oostburg; IJmuiden. Centraal. Hel- I; Corso. Castricum. Marquet- •emskerk IT. Vrl ijhuis) jHATTAN Woody Allen nieuw- 078-l|im. een ode in zwart-wit aan «eliefde stad New York. De PAGIA gehele week in Alhambra. Amster dam; Club, Leeuwarden. Alhambra. Enschede; Metropole. Den Haag; Euro, Emmen; Springhaver, Utrecht; Camera. Groningen; Roxy. Haarlem; Casino. Breda; Scène. Arnhem; Grand, Amersfoort; Al hambra. Rotterdam; City 4, Hil versum. DIE BLECIfTROMMEL Film van Volker Schlöndorff naar het boek van Günter Grass Uniek, vooral door de inbreng van David Ben- nent De gehele week in City, Am sterdam; Cineac, Den Haag. Lumiè- re 1, Rotterdam; Camera. Utrecht; Concerthuls, Groningen; Lido 2. Leiden; Rembrandt 3. Eindhoven: Saskia. Arnhem: Centrum. Nijme gen; Studio. Leeuwarden; Cinema. Amersfoort DIE EHE DER MARIA BRAIN Rainer Werner Fassbinder stoot met de middelen van het melodra ma door tot de kern van het West duitse „Wirtschaftswunder De ge hele week in Tuschinski 4. Amster dam; Bijou, Hilversum; Casino. Den Bosch; Camera, Tilburg; Koning van Eng., Huist LA NOTTE De film waarmee Mi chelangelo Antonioni twintig Jaar geleden beroemd werd Een mees terwerk over de resignatie, met Marcello Mastroianni, Jeanne Mo reau en Monica Vitti in de hoofdrol len. De gehele week in Kriterion. Amsterdam (nachtvoorstelling) DE MENS UIT MARMER Magis trale film van de Pool Andrzej Waj- da over de speurtocht naar een ar beider. die in marmer werd vereeu wigd en in vergetelheid verzonk 1 Maart Club 1670 Dordrecht; 4 maart Politiek Instituut. Nijmegen. IN EINEM JAIIR MIT DREIZEI1N MONDEN Navrante film vol gefrus treerde mensenliefde van Rainer Werner Fassbinder. De gehele week in Filmhuls Jean Vigo, Amsterdam. LES PET1TES FUGUES Bijzonder charmante film van de Zwitser Yves Yersin over een oude boerenknecht die op zijn brommer de vrijheid verkent 2 maart Filmhuis Heems kerk. 5 maart Trefcentrum Fenix. Den Haag LES DEMOISELLES DE WILKO Prachtig mooie, Tsjechow-achtige film van de Pool Andrzej Wajda De gehele week in Filmhuls, Rot terdam. Yves Montand en Romy Schneider in „Clair de femme". Costa Grarras heeft een naam te verliezen: niemand bezit zoals hij de gave, solide politieke informatie en engagement te verpakken in een spannende, thriller-aehtige intrige, die ook een groot publiek kan boeien. Natuurlijk weet je nooit of er wel door het verhaal wordt heengekeken, maar allicht zullen er, afgezien van degenen die het al van tevoren wisten, althans enkelen zijn die er iets van meenemen. Regisseur Blake Edwards heeft zo ongeveer alle genres bedreven, maar werd het meest bekend door zijn „Pink Panther"-films. komedies met veel slapstick en Peter Sellers in de repeterende glansrol van een krompratende Franse politieman. Ook in Edwards nifeuwste film, „10", zit nogal wat slapstick, maar die vormt niet de hoofdmoot. Wat hem heeft bezield om van zijn beproefde genre af te wijken en een smartelijke draak bij de staart te vatten (die gekropen is uit de roman van de sjieke kitsch-schrijver Ro- main Gary, welzeker!) is een raadsel Een flop is het geworden, dat staat buiten kijf. Costa Gravas stampt Je met zoveel ijver de vette melodrama- tiek door de strot, dat Je uiteindelijk kokhalst als een gemeste gans. De twee hoofdpersonen: een man die zwervende is omdat zijn geliefde vrouw alleen wil zijn als zij. na een slopende ziekte, de hand aan zichzelf slaat en een vrouw, die een half jaar daarvoor haar man en kind heeft ver loren bij een auto-ongeluk (eigenlijk is het allemaal een klein beetje an ders. Gavras heeft zijn voorliefde voor de thriller niet geheel en al on derdrukt maar de verschillen maken weinig of niets uit) zijn door hun ellende niet stom geworden, integen deel. Met bewonderenswaardig ge mak toveren zij bloemrijke, drukrijpe frases uit hun mouwen. Je staat ver steld van de quasi-dlepzinnlge, quasi- literaire apepraat die zij weten te verzinnen: de dialoog loopt als een trein naar Nergenshuizen. Al luisterend bekruipt je de argwaan dat Costa Gavras (die ditmaal zijn eigen script schreef) wel eens een groot deel van zijn reputatie te dan ken zou kunnen hebben aan de stut en steun van zijn vroegere auteur Jorge Semprun. Alsof het allemaal niet op kan met de dood. het lijden en de kletspraatjes waart er ook nog een stervende circusartiest door de film met zijn stervende hond, beiden even welbe spraakt. En Je moet het diepzinnige gewauwel van alle. letterlijk alle. bar keepers hebben gehoord om het te kunnen geloven. Romy Schneider blijft op de glibberi ge puinhopen nog halfweg overeind, maar Yves Montand heeft, naar het schijnt uit louter ellende een van kommer en kwel druipende nylon kous over zijn kop getrokken, die hij nooit meer afstroopt. Gauw vergeten maar en blijven denken aan ,,Z". Daar bewijs je èn Costa Gavras èn Yves Montand de beste dienst mee W.W.-B Amsterdam-Calypso 1; Den Haag- Babylon 2; Utrecht-Studio, ADVERTENTIE zorgd voor veel smakelijk vlees op de schamele botten. Onze aandacht blijft gespannen, omdat de film van de ene situatie in de andere rolt. maar het aangename is. dat het niet bij vlakke situatie-lol blijft: „10" heeft een ernstiger ondertoon, die op de juiste ogenblikken doorstoot naar het oppervlak en ons. vooral door voortreffelijk bezette bijrollen, een blik gunt in een soort eigentijds bestaan. En de hoofdrollen zijn subliem: „10". oftewel Bo Derek, een nieuwelinge in de film, heeft een gezicht dat ge maakt schijnt van de stof die dromen opwekt, zodat de obsessie geloof waardig wordt; Dudley Moore, de be zetene, is klein en nogal lelijk maar bijna even vertederend als Woody Allen en Julie Andrews voelt zich blijkbaar uitstekend thuis in de huid van de planknuchtere. gevoelige Sam. Amusement van de bovenste plank. Amsterdam-Tuschinski 2 en City 7; Den Haag-Metropole 3 en Cineac 3; Rotterdam-Lumière 2; Amersfoort- Grand 1; Eindhoven-Euro; Den Bosch-Euro 4; Hilversum-Rex; Lei- den-Luxor; Arnhem-Luze; Alkmaar- Harmonie 2, 16 jr. U bestelt Spa. U betaalt voor Spa. Zorg dan ook dat u echte Spa krijgt. Dus, Spa uit het flesje, met het Spa etiket. Spa is natriumarm, met een verfrissende smaak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 17