Moeizame boodschap van een arme kerk Hartelghe groeten aen iadereen tlJDAG 29 FEBRUARI 1980 Alleen arme kerken bloeien, want het evangelie is er voor arme mensen, zegt de Uruguayse theoloog en filosoof jjulio de Santa Ana. Hoe de kerk zich kan vereenzelvigen met de armen, daarover heeft hij een voorstel. De Santa Ana is de huidige directeur van de CCPD, de commissie van de wereldraad van kerken die de kerken imoet heipen bij het meedoen aan het ontwikkelingsproces. Het voorstel van De Santa Ana wordt in augustus bij de leden van het centrale comitie van de wereldraad op tafel gelegd. TROUW/KWARTET door Aldert Schipper De Uruguayse theoloog ïn filosoof Julio de San- ;a Ana, de directeur van ie Oecumenische com- nissie voor het deelne- nen van de kerken in iet ontwikkelingspro- ies (CCPD) put voor de loekomst van onze kerk loop uit de inzet van de Nederlandse raad van terken voor minder heidsgroepen en kra ters. „Hier zie je dat de terk zich met de armen rereenzelvigt en daar tornt nieuw leven voor iichzelf uit", zegt de lanta Ana >e 45-Jarlge De Santa Ana is Ie opvolger van C.I. Itty. de tj zijn leven reeds bijna le- Cndarisch geworden visio- L u ypir uit India. Hoewel De San- 3iy vol Ana bezweert dat zijn bena- otoreigring van het ontwikkeiings- mo's raagstuk geheel in de lijn ligt techrian Itty. kan men toch vaat- straat teilen dat er sprake is van markante ontwikkeling, «ze zal ongetwijfeld in het 8 0H»enbaar blijken als de CCPD atie Bar voorstellen in augustus an dit jaar voorlegt aan het RKERfntrale comité van de we- ERij ildraad van kerken, dig uitj /raag tochten de voorstellen van 3 annL door dc kerken wor- I8.00,n overgenomen, dan zal het knschijn van de christenheid de wereld ingrijpend veran- tren. Op het ogenblik wonen meeste kerkleden in het ike westelijke deel van de ireld, dat daarom ook wel aantref5 het ..christelijke" deel in de aarde wordt genoemd. 16.- PA de christenen die in de I DAGierde Wereld wonen horen frekenüar vaak ook tot het meer STUI^lvarende deel van de bevol- ig. De Santa Ana ziet dat als een belangrijke hin- •aal voor de verdere ver- •iding van het evangelie en een oorzaak voor de huldi- 3992. I crisis in veel kerken in de ihoudetreld. Hij wil dat de kerk een koop drktui8 wordt dat de wel- >en in de wereld helpt te am rdelen. En het document |ar de CCPD deze zomer 4GEDlfe op de Pr°PPen heet uizen I0 ook: ..Naar een kerk. die •men eih vereenzelvigt met de ar- overlarfn". De Santa Ana vat zijn lierde Ogram kort samen. „Een rk die aan christelijke lief- en ^hgheid doet. deelt met de p granen wat zij zelf niet nodig in goi£ft. Wat nu moet komen is W. ji solidaire kerk. Zij deelt de armen wat zij nodig )20-7l4j5en>. tgaan van de behoefte van armen. We hoorden dit (ds talloze malen van Itty van de helaas overleden '8H ii a sp econoom prof. dr. rn P arm ar De Santa Ana ft een stapje verder en pro eft vanuit de Latijns-Ame- ^^anse theologie de theolo- O^Vhe basis van zijn voorstel- i te versterken, et evangelie is een blijde ^dschap van bevrijding". zegt De Santa Ana. „het is de redding voor arm èn rijk. Maar God heeft een voorkeur voor de arme. De rijke kan wel gered worden, maar een ka meel gaat makkelijker door een nauw poortje dan dat een rijke zalig wordt. Voor de arme is het evangelie de aan kondiging van de bevrijding uit zijn onderdrukking. Maar voor de rijke is het evangelie de uitdaging om nu maar eens zijn leven te veranderen. De rijke jongeling, die het niet over zijn hart kon verkrijgen om zijn spullen te verkopen, stemde Jezus droef. De rijke moet het pad van Zachaeus gaan, die na door Jezus' bood schap te zijn getroffen met de armen deelde. Diegenen die rijkdom ophopen, zoals een auto-accu elektriciteit verza melt, worden door het evange lie veroordeeld, want zulke mensen vergroten daarmee het lijden van anderen. En ik geloof dat ik in de tegenwoor dige crisis in de wereld en in de rijke landen een stuk oor deel herken". Bankbediende De Santa Ana kent zelf de armoede. Hij komt uit een ar beidersbuurt in Montevideo, waar zijn vader een winkel had. Zijn moeder was onder wijzeres. beide methodisten. Vanaf zijn jeugd had de jonge Julio te maken met de strijd van de arbeiders. Hij was nog geen tien Jaar oud. toen hij al eten bracht naar stakende ar beiders. Met zijn vijftiende ging hij werken bij een bank. Daarnaast bleef hij naar school gaan en deed hij vak bondswerk. Toen hij 17 was kreeg hij een beurs om in Bue nos Aires aan de protestantse faculteit theologie te stude ren. Later kreeg hij nog eens een beurs, om in Straatsburg filosofie te studeren. Hij is nooit tot dominee gewijd. („Dat zou een ramp voor de gemeente zijn, die mij zou aanstellen"). Na terugkeer uit Straatsburg sloot Julio de 8anta Ana zich aan bij de ISAL, een progressieve groep Zuidamerikanen, die geïnspi reerd werden door de revolu tie op Cuba. In het eigen land werd hij betrokken bij de strijd voor de burgerrechten. Herhaaldelijk kwam hij in de gevangenis terecht. Tussen de arrestaties door werkte De Santa Ana aan de hand van de methode van de Brazili aanse onderwijsfilosoof Paolo Freire aan de bewustwording van de armste mensen in Montevideo's arbeidersbuur ten. Terwijl hij werkte, regis treerde hij gesprekken van arme mensen en in 1968 beslo ten De Santa Ana en zijn vrienden deze gesprekken te publiceren. Het boek trok veel aandacht. „We leerden eruit dat de betekenis van gerech tigheid alleen begrepen kan worden door de onderdrukte", zegt De Santa Ana er nu van. Mede door het boek kreeg De Santa Ana het moeilijker. De krant waar hij aan meewerk te, werd in 1971 gesloten. In de gevangenis werd hij gemar teld. Ze hielden zijn hoofd on der water totdat hij zijn vrien den zou verraden. Er ontplof te een bom in zijn huis. Julio de Santa Ana besloot toen te vertrekken. Twee jaar geleden bewilligde de regering van Uruguay in de verlenging van De Santa Ana's paspoort. Hij mèg terug, maar hij rekent ermee dat hij dan zeer snel achter de tralies zou zitten. Herkenbaar Men kan moeilijk zeggen dat De Santa Ana te ver van de werkelijkheid af staat, Zijn biografie getuigt wel wat an ders. Maar dat hij in de huidi ge situatie niet veel verder gaat dan het Koninkrijk Gods aan te bevelen als remedie voor de crisis, is dat wel ern stig te nemen? De Santa Ana: „Of het getuigenis begrepen wordt hangt af van de vraag door wie het wordt gehoord. Het blijkt dat de armen in de wereld heel goed herkennen wat het getuigenis van het Koninkrijk inhoudt. Zodra een kerk dit getuigenis voor leeft. wordt zij onmiddellijk verstaan. Daar zijn voorbeel den genoeg van". De Santa Ana. kent de bisschop van Sao Paolo, kardinaal Arns, goed en vertelt hoe deze bij het aanvaarden van zijn ambt besloot te kiezen voor vereenzelviging met de ar men. Hij legde van meet af grote nadruk op de verbete ring van de leefomstandighe den van de armen en op de rechten van de mens. De San ta Ana: „Zonder de jarenlange inzet van Arns voor de rech ten van de arbeiders is de hui dige ontwikkeling in de kerk en in de maatschappij van dat land ondenkbaar". Hij legt uit dat de CCPD uit gaat van een analyse van de werkelijkheid. Dat is het eer ste deel van het document dat de CCPD in augustus aan het centrale comité wil voorleg gen. Hoewel het nogal wat uit maakt of Je arm bent in een rijk of in een arm land, vol gens de Bijbel is de arme het zelfde als de onderdrukte. Het aantal armen in de wereld blijft stijgen en ook in de rijke landen bestaat nog steeds ar moede. Dat hoeft niet, want de technische middelen zijn er om de armoede uit te bannen. „De dramatische situatie van de armen in de wereld is net zoals in het Europa rondom het jaar 1000. Maar we hebben nu inzicht in de oorzaken van de armoede en daarom willen de armen nu een antwoord". Voor De Santa Ana is dit dan ook het moment, (hij gebruikt zelf de bijbelse term „Kairos") dat de kerken zich toewenden tot de armen. Volgens de onderzoekingen van De Santa Ana is het kapi talistische systeem, met zijn opeenhoping van macht, ka pitaal en kennis in de handen vanweinigeneenvande grond oorzaken van de verdere ver arming van de armen en de verrijking van de reeds welva rende minderheid in de wereld en binnen de onderscheiden landen zelf. Ik werp tegen dat deze soort analyses nogal ou derwets marxistisch aandoen. De Santa Ana: „De analyse van Marx was op dit punt volledig bijbels. Hij sprak net zo historisch als de bijbelse profeten en als Jezus. Wij christenen zijn verplicht om de historische werkelijkheid te onderzoeken. Dat moeten we niet aan de marxisten overlaten. WIJ zijn belijders van een historische gods dienst en dat moeten wij ons niet laten afnemen". Maar neigt De Santa Ana er niet teveel toe de arme te ver heerlijken? Hijzelf: „Het feit dat zij arm zijn en slachtoffers van onrecht maakt hen aller minst tot heiligen. Integen deel. De uitdrukking van zon de is in het leven van de ar men veel duidelijker dan in het leven van de rijke. Maar zij zijn meestal niet verant woordelijk voor deze situatie van onrecht". Ik: „Jezus was geen arme". De Santa Ana: „Inderdaad. Hij was de zoon van een middenstander. Hij was niet werkloos. Maar hij leefde wel als een arme. Hij leefde van de hand in de tand. Hij maakte geen voorraad voor de toekomst. Hij nam het besluit te zijn als de arme". Ik: Maar hoe kan een rijke nu arm worden? Hij kan zijn geld wegdoen, maar hij houdt zijn betere opleiding, zijn betere gezondheid, zijn vrijheid op een zekere dag weer als een rijke te gaan leven. De Santa Ana: „Ja ik heb vrienden die al Jarenlang samenleven met armen in krottenbuurten in Montevideo en andere steden in Latijns Amerika. Het in so lidariteit met de armen leven is een proces. Het is niet een beslissing, die Je eens voor al tijd neemt, maar het is een reeks van besluiten. Tenzij we die dagelijkse besluiten ne men is er geen hoop voor ons" Het klinkt wel erg individueel ethisch, werp ik tegen. De Santa Ana zegt: „Ik was zopas in Nicaragua. Ik sprak met de minister van landbouw. Hij vertelde dat een transnationa le onderneming aan zijn rege ring een grote lening aanbood op aantrekkelijke voorwaar den. zodat Nicaragua kunst mest kon kopen. De minister antwoordde toen: „Geef ons geen kunstmest, maar de technologie om zelf kunst mest te maken". Toen zei de transnational „nee". Kijk. het eerste aanbod is paternalisme en als de transnational op de tweede vraag „Ja" gezegd zou hebben, dan zou dat solidari teit zijn geweest". De Santa Ana geeft een ander voorbeeld: „In de geschiede nis heeft Nederland niet altijd zo n nette rol gespeeld. Jullie waren een koloniale mogend heid. die andere landen scha de heeft veroorzaakt. Maar nu is Jullie optreden in de wereld heel anders. Je kan je dus anders gedragen, ook al ben Je rijk. In het geval van Neder land heeft dat ook te maker, met de betere verdeling van de rijkdom in het eigen land. Die is tot stand gekomen doordat de armen macht wis ten te krijgen en zo een betere verdeling wisten af te dwin gen. Ik: Maar je kan met die macht ook verkeerde dingen doen. De Santa Ana: Je moet er steeds voor zorgen dat de macht wordt gecontroleerd door andere macht. Anders dreig je In een autoritaire staat verzeild te raken" Onevenwichtig Een derde voorbeeld. De San ta Ana noemt de VS. die in bevolkingsaantal de vijfde of de zesde plaats in de wereld innemen, maar die 35 tot 40 percent van alle voortge brachte grondstoffen gebrui ken. „Dat is een teken van een verschrikkelijke ongelijkheid in consumptie, die wel moet gaan ten koste van anderen. De geschiedenis leert dat zo'n ongelijke balans rechtgetrok ken zal worden. Doorgaans gebeurt dat met geweld en wij zijn er om te proberen dat te voorkomen. En Christus staat daarbij aan onze kant. We moeten het leven voor ande ren draaglijker maken. Ik praat hier niet als moslim, maar als christen. Onze Heer heeft gezegd dat de bood schap er is voor de armen". Ik: Ja. dat weten we wel. maar hoe overtuigen wij onszelf dat we daar ook naar handelen? De Santa Ana: „De kerken die het er op wagen bloeien fan tastisch op. Je krijgt een heer lijke vernieuwing van de litur gie en van het gemeenschaps leven. De meest dynamische en levendige situaties ln de kerk waar ook ter wereld, waar de kerk echt wat bete kent, ook voor de eigen leden, vind je in de kerken die de sprong gewaagd hebben. Ik Maar zal het niet betekenen, dat de kerk een groot deel van zijn leden kwij traakt? De Santa Ana: „De kerk moet deze mensen dat niet kwalijk nemen. De kerk moet reageren zoals Jezus op de rijke jongeling. Jezus was bedroefd dat de jongeman niet mee kon doen". Het document, dat dr. Julio de Santa Ana zal voorleggen aan het centraal comité van de wereldraad van kerken heet. „Towards a Church in Solidarity with the Poor". Dit stuk werd voorbereid door de CCPD-commissie in een ver gadering in Ayla Napa op Cy prus in september 1978. De daar ingediende documenten zijn door De Santa Ana ge bundeld in een boek dat zo juist is uitgegeven door de Wereldraad van kerken onder de titel: „Towards a Church of the Poor". Verder kan men zich documenteren in het In 1977 verschenen „Good News to the Poor" van Julio de San ta Ana of in diens in 1978 verschenen boek „Separation without Hope?" Wie liever Ne derlands leest kan zich uitste kend oriënteren aan de hand van onze eigen drs. Coen M Boerma: „Kan ook een Rijke Zalig worden?", uitgave Ten Have Op dit moment reist een van de twee Voyagers-ruimtevaartuigen naar de planeet Saturnus. Taak: foto's maken van de planeet, zoals dat al eerder in 1979 bij Jupiter gebeurde, en nog bij Uranus (1986) zal gebeuren. Daarna verdwijnen de Voyagers uit ons melkwegstelsel. Een clubje wetenschapsbeoefenaars onder leiding van de Amerikaanse astronoom Carl Sagan gaf beide Voyagers een optimistische boodschap mee aan eventueel bestaande buitenaardse wezens: een vriendelijke groet van de planeet Aarde. In ons melkwegstelsel bestaat volgens de astronomen geen buitenaards leven. Maar daarbuiten? Science-fiction? Nee. een onthullend stukje aardse werkelijkheid Het project leverde op deze planeet namelijk tal van problemen op. De merkwaardige oproep van de Voyagers door Michiel Koolbergen Hartelghe groeten aen iadereen. Dit staat in de archieven van het Amerikaanse ruimtevaartcentrum NASA als de Nederlandse groet neergeschreven die in 1977 meege stuurd is met de Voyagers die over zo'n tien miljard jaar misschien een ander planetenstelsel berei ken. Toch gaf een groepje weten schapsbeoefenaars de Voyagers net als bij de Pioneers 10 en 11 een boodschap mee voor eventueel bestaande buitenaardse, met ver stand begaafde wezens. In dit ge val ging het om een koperen gram mofoonplaat. Daarop staan groe ten in 54 talen, stukken muziek, geluiden van de Aarde, en allerlei foto's die bij het afdraaien van de plaat zichtbaar worden. Het vervaardigen van die plaat gtng niet zonder problemen. Daar waren natuurlijk de vragen: welke foto's moet Je mee sturen als er maar 118 mee kunnen? Of: welke muziek moet er op de plaat staan, als er slechts bijna negentig minuten voor be schikbaar is? Dit bleken voor het groepje samenstellers van de plaat echter niet de enige problemen. ZIJ kampten ook met de problemen van bureaucratie en censuur. Een voorbeeld. Een van de samenstellers van de plaat klopte aan bij de Verenigde Naties om de groeten uit verschillende lan den uit de hele wereld te verzamelen. De voorzitter, Kurt Waldheim. raakte voor het plan enthousiast, en verzocht de samenstel lers om een persoonlijke boodschap mee te sturen naar de sterren. Die werd dankbaar geaccepteerd en luidde aldus: Als de voor zitter van de Verenigde Naties, een organi satie van 147 lidstaten die bijna alle mense lijke bewoners van de planeet Aarde verte genwoordigt, zend ik groeten namens die mensen van onze planeet. We stappen uit ons zonnestelsel in het heelal, slechts om vrede en vriendschap te zoeken, om te on derrichten als daarvoor een beroep op ons wordt gedaan, om te leren als we geluk hebben. We weten heel goed dat onze pla neet en al zijn bewoners slechts een klein gedeelte zijn van het immens grote univer sum. dat ons omgeeft en het is met nederig heid en hoop dat we deze stap nemen. Carter Leider van het groepje samenstellers de Amerikaanse astronoom Sagan vreesde moeilijkheden met de NASA als deze tekst op de plaat zou worden opgenomen. De Voyagers waren immers Amerikaanse ruim tevaartuigen. dus als er een boodschap van de voorzitter van de Verenigde NaUes mee ging. dan toch zeker een van de Amerikaan se president Carter? Aan het verzoek werd voldaan. Niet ln mondelijke vorm. zoals bij Kurt Waldheim. maar in schriftelijke vorm luidde de boodschap: „Deze Voyager werd gemaakt door de Verenigde Staten van Amerika. We zijn een gemeenschap van 240 miljoen menselijke wezens tussen de meer dan vier miljard die de planeet Aarde bewo nen. Wij menselijke wezens zijn nog steeds verdeeld ln nationale staten, maar deze staten worden spoedig één enkele wereldbe schaving. We zenden deze boodschap uit naar de kosmos. Hij overleeft waarschijn lijk de toekomst met een miljard Jaar, wan neer onze beschaving grondig veranderd zal zijn, en het oppervlak van de Aarde sterk veranderd kan zijn. Van de 200 miljoen sterren in het Melkwegstelsel, hebben som mige misschien vele bewoonde plane ten en rulmterelzende beschavingen. Ais een dergelijke beschaving de Voyager on derschept en deze geregistreerde Inhoud kan begrijpen, dan is hier onze boodschap:" En dan volgt de eigenlijke boodschap: „Dit is een geschenk van een kleine verafgelegen wereld, een keuze uit onze gelu.den. onze wetenschap, onze afbeeldingen, onze mu ziek. onze gedachten, onze gevoelens. We proberen onze tijd te overleven, zodat we misschien ln die van u leven. We hopen op een moment, nadat we onze problemen heb ben opgelost, om ons te voegen bij een gemeenschap van buitenaardse beschavin gen. Deze plaat vertegenwoordigt onze hoop en onze vastberadenheid, en onze goe de wil ln een sterk en vreedzaam uni versum." De samenstellers van de plaat waren eigen lijk niet zo enthousiast over deze medede ling. en nog minder over de belissing dat er met de boodschap van de president nu ook een lijst van senatoren en afgevaardigden mee moest met de Voyager. Ad astra per aspera. Over de verschillende groeten op de plaat was ook nog wel het een en ander te doen. Zo besloten de samenstellers om België maar onder de Franstalige landen te reke nen, een beslissing waarmee ongetwijfeld niet elke Vlaming tevreden zal zijn. En de eerste Turkse boodschap luidde aldus: Bes te Turks sprekende vrienden, mogen de zegens van de morgen over Jullie hoofden komen. Ook India, een land met zeker al zestien talen, leverde wat problemen op. Want luidde de boodschap in de ene taal; „Groeten van een menselijk wezen van de Aarde. Neem alstjeblieft contact op", zo luidde de boodschap van een landgenoot ln een andere taal: Hallo ledereen. Wij zijn hier blij, weest u blij d&ór." Ook een probleem voor de samenstellers vormde de censuur. De NASA was op dit punt zeer streng, want een eerder aan de Pioneer 10 en 11 meegezonden boodschap had een storm van kritiek losgemaakt. Het ging hierbij om een plaquette van alumini um met daarop enkele symbolen, en een tekening van een naakte man en vrouw. Het laatste wekte de kritiek op. De afbeelding van ndftkte mensen kon ln veler ogen geen goedkeuring krijgen, voor anderen was de afbeelding te arisch. De NASA weigerde dan ook een foto van de samenstellers van een naakte man en een meer dan drie maan den zwangere vrouw. Het laatste was vol gens de samenstellers van de ruimteplaat om de seksuele prikkel van de foto te ver mijden. De NASA bleef echter geprikkeld, de foto mocht onder geen beding mee. Wel is op de plaat onder de categorie „gelui den van de Aarde" een kus te horen. De samenstellers kregen van de NASA de uit drukkelijke order om die kus heterosek sueel te doen klinken. Het werd een manne lijk kusje op de wang van een van de vrouwelijke medewerkers aan het project. Met dat kusje en een silhouet van de foto moeten de eventueel bestaande, buiten aardse intelligentsia het doen. Gelukkiger waren de samenstellers met de keuze van de tekst voor het demonstreren van het geluid van het Morse-codesysteem. De tekst luidde: Ad astra per aspera, en kreeg direct de goedkeuring van de NASA. Ook het geluid van de volwassen manne tjeskrekel. Teleogryllus oceanlcus, die een solo-serenade voor de vrouwtjes houdt, pas seerde de censuur van de NASA Een stukje zelfcensuur bij de samenstellers van de plaat trad op bij het uitkiezen van de foto's die via het afspelen van de plaat te zien zijn. Regel werd om geen pessimistisch ogende foto's over de oorlog, honger en armoede mee te sturen. Van een foto van de atoombomexplosie in Hiroshima werd afge zien omdat deze foto bij de eventueel be staande buitenaardse wezens de suggestie zou kunnen wekken: kijk eens hoe machtig wij aardbewoners zijn! Ook religieuze foto's werden gemeden, omdat er zo veel verschil lende godsdiensten op aarde zijn. De NASA overweegt nog om de grammo foonplaat op aarde uit te geven. Carl Sagan en medewerkers: Mur murs of Earth, uitgegeven door Ballantine Books; een waar ge beurd verhaal, maar ongetwijfeld hét science-fictionboek van het jaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 11