E PvdA waarschuwt tegen ondergang omroepbestel Bloemlezing kinderliteratuur biedt glashelder overzicht b Rustig opgebouwde reeks van herinneringsbeelden Basklarinettist op grens van het muzikaal-mogelijke Popdagen Omroepnota geeft oplossing aan Boek van de Maand Engels groepje in Mickery Nieuwe boeken Jaap Drupsteen krijgt Werkmanprijs T 1 DONDERDAG 20 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET door Bram Pols DEN HAAG Als er niet snel en grondig iets verandert in het overheidsbeleid, dan gaat het omroepbestel, zoals we dat nu kennen, binnen korte tijd ten onder. De commissie omroeppoli tiek van de PvdA stelt dit in haar omroepnota. die ..van schaarste tot overvloed" heet. De commissie, onder voorzitterschap van het Tweede Kamerlid Kosto. is er voorstander van dat de grondslag van het huidige bestel blijft bestaan, en komt tot een twaalftal aanbevelin gen, die vooral een barrière moeten betekenen tegen het gevaar van de almaar terrein winnende commercie. Een van de belangrijkste aanbevelin gen van de commissie is te komen tot een derde net op de televisie en de uitbreiding van de zendtijd van twaalf uur 's middags tot midder nacht. De tijd dat de werkende bevolking overdag ploeterde en 's avonds achter de buis zat is voorbij Er zijn veel mensen, die niet werken en anderen werken 's avonds of 's nachts. Buiten landse zenders zullen binnenkort het middagvacuüm gaan vullen en daar om is het zaak die ontwikkeling voor te zijn. De commissie denkt daarom aan educatieve uitzendingen voor volwassenen en zendtijd voor min derheden. Volgens een ruwe schat ting kost die verruiming 80 miljoen gulden per net per jaar. Dat een derde net moet worden gebruikt voor com merciële exploitatie zoals de WD voorstaat of voor puur kunstzinni ge aangelegenheden vindt de com missie verwerpelijk. Die dingen moe ten gelijkelijk over alle drie de netten worden verspreid. De PvdA is er niet tegen dat op televisie reclamespots worden uitge zonden. Ze ervaart dat als een gege ven en bovendien gaat ze ervan uit dat de winst die de STER maakt een welkome bijdrage is voor de instand houding van het omroepbestel. Als de kijk- en luistergelden worden ver hoogd zou dat meer problemen ople veren. Corset De commissie wil de reclame wel een stevig corset aanmeten. Als Je de commercie helemaal zou uitbannen duikt ze op onverwachte plaatsen op en ben Je als overheid de greep hele maal kwijt. De commissie wil de STER om zeven uur weer terug heb ben Eerder hebben PvdA en CDA er in het parlement voor gezorgd dat de minister de STER rond die tijd ver bood. omdat het een kwalijke invloed op kinderen zou hebben. Nu wil de PvdA dat blok wel weer terug, maar het zou dan zo moeten zijn aange past. dat het geen kwaad kan voor kinderen. De commissie vindt het niet nodig dat Nederland binnenkort gebruik gaat maken van een satelliet. Wel vindt ze dat er snel overleg moet worden geopend met het buitenland. Want het mag dan zo zijn dat het voor de burger nog een peperdure grap is om een antenne op zijn dak te zetten, waarmee satelliet-uitzendingen kun nen worden ontvangen, voor de ka belnetexploitant is dat een fluitje van een cent. Bekabeld Nederland zal dus binnen afzienbare tijd een giganti sche keus hebben. Op zich is dat mooi. maar een buitenlandse zender die zich op Nederland richt met com merciële doeleinden en waarop de overheid dus helemaal geen greep heeft is onaanvaardbaar. Overleg met het buitenland zou kunnen uit monden in regels, die dergelijke ont wikkelingen kunnen ondervangen. Maar met satelliet zou je bijvoor beeld ook programma's kunnen uit wisselen met andere landen die lid zijn van de Raad van Europa of een gemeenschappelijk Europees pro gramma kunnen maken. De commissie vindt dat als je een bestel handhaaft dat is gebaseerd op .het vrije spel van de maatschappe lijke krachten." Je ook een fors. puur Nederlands aanbod in de program ma's moet hebben. Je kunt niet voor een maatschappelijke stroming staan, als Je enkel Amerikaanse poli tiefilms uitzendt. Van de omroepge- machtig en mag derhalve worden ge vraagd desnoods afgedwongen bij wet dat vijftig procent van het programma-aanbod van Nederlandse origine is. Die voorwaarde stimuleert ook Nederlandse programmamakers, journalisten en kunstenaars. Concessionaris De manier die nu wordt gehanteerd om zendtijd te verdelen moet ingrij pend worden veranderd, vindt de commissie. In dat verband wordt niet langer over zendgemachtigden ge sproken, maar over concessionaris sen. Een raad van 15 tot 21 mensen zou moeten gaan beoordelen of een gegadigde in aanmerking komt voor televisiezendtijd, radiozendtijd of alle twee. De raad. die door de minis ter is samengesteld, adviseert de mi- nam« AMSTERDAM Wie als auteur van kinderboeken geïnterviewd wordt door welke vrs'111 radiopresentator dan ook, die knijpt zijn tenen bij elkaar van gêne, om de stupide, op lacïfieve besmuikte toon gestelde vragen:de boeken die ik vroeger las zullen wel niet voor Gn' in aanmerking zijn gekomen?" „Natuurlijk zou je onmiddellijk moeten pareren met de vi „Wat las u dan wel?" Vergeefse moeite. Je wéét het helaas: Dik Trom of anders wel P. Zeer belezen lieden blijken ook Fulco de Minstreel nog te hebben verslonden, en in christe^ studio's wil Ouwe Bram nog wel eens over de lippen komen. Tweede-Kamerlid Kosto, voor zitter van de commissie omroep politiek van de PvdA. nister over de toewijzing van a-, b- of c-blokken zendtijd. Het spreekt dat de minister over een uiteindelijke toewijzing verantwoording schuldig is aan het parlement. Krijgt een gega digde een „concessie" dan geldt dat voor zeven jaar. Daarna kan dat ver lengd worden. De raad kijkt dan naar het plan dat de gegadigde op tafel legt. naar hoe het de afgelopen jaren is gegaan (als het om verlenging gaat) en naar de mate van representativi teit voor de stroming waarvoor ze staat. Dat laatste kan worden nage gaan door te kijken of bepaalde maatschappelijke organisaties de ge gadigde steunt, door enquêtes en de aanhang van de gegadigde. De commissie borduurt voort op het bestel, zoals we dat nu kennen. Dat bestel acht ze waardevol en wil het beschermen tegen de aanvallen van commercie en buitenland. Uit pure nood kiest de commissie daarom voor een meer pragmatische aanpak, dan voor een principiële. De volgende zinsnede in het rapport illustreert dat: „Het toelaten van reclamebood schappen wordt door de commissie als onvermijdelijk gezien en zonder enthousiasme als zodanig aanvaard." De gêne en ergernis treft niet de schrijvers, maar de aanmatigende houding ten opzichte van het kind, waarmee nog alles mis is. Jan Blok ker formuleert dat prima in zijn „Je roen de Grote", als hij de belegeraars tegen de kinderen in de boom laat zeggen: Eeuw van het Kind, en niemand heeft er aanstoot aan geno men dat Jullie Huize Kindervreugd met de grond gelijk gemaakt hebben. Maar jammer genoeg zit het er bijna weer op. Nog precies twaalf minuten en dan is het ons bij de wet weer toegestaan gebruik te maken van de mitrailleur, de blanke sabel en het dienstpistool." Zo is het maar net. De Engelsen hebben Alice, de Fran sen hün klassieken; wij hebben Dik Trom. Een bijzonder kind, en dat is- ie. maar er zijn na hem zoveel óndere leuke kinderboeken verschenen. En het is jammer dat geen interviewer daarvan ooit kennis heeft genomen, en ook zijn nageslacht niet, want dan zou hij het weten. Het Boek van de Maand evenwel gaat deze keer niet over vogels, paarden, kabouters of andere natuurverschijn selen, maar over kinderen en hun boeken. Netty Heimeriks en Beccy de Vries stelden het samen in opdracht van de CPNB. Na het grote succes van Duveltjes uit een Doosje (1977) waarin veel buitenlands werk was op genomen, ging het nu om oorspronke lijke verhalen van Nederlandse bodem. De tweede wens was dat het kind centraal zou staan. Dat leverde uiter- door André Rutten AMSTERDAM Het bovenzaaltje van Mickery ziet er nu uit als een balzaal: rood behang met zwarte bloemmotieven, rode schemerlampjes aan de wand en op de ronde tafeltjes met rode kleedjes naast de dansvloer. In de achterwand een mooi gedrapeerd gordijn, het voordoek van een toneeltje. Je hoort dansmuziek van rond 1930, met het ietwat blikkerige geluid dat er toen uit grammofoons kwam. Als Je er voor de voorstelling ..Excuse me" (neem me niet kwalijk) van de Engelse groep ..Hesitate and Demon strate" binnen komt dansen er twee tn stijl geklede kinderen iets wat toen. meen ik. een quick step heette, helemaal in de houding en met de maniertjes, die er bij hoorden. Zij danken ook helemaal volgens de re gels voor het applaus Daarna komen er langzaam vier ac trices en een acteur ln beeld, die op den duur elkaar ln de balzaal zullen ontmoeten. Een actrice gaat er met een al aan een tafeltje zitten. Ze maakt aantekeningen in een klein notitieboekje Het mooie toneelgor dijntje wordt langzaam omhoog ge trokken door twee ouvreuses, die bo ven het toneeltje zitten. Maar dat toneeltje Is de kamer van een heer. die. al half op uitgaan gekleed, cellu loid poppen in elkaar aan het zetten is. Een ouvreuse laat van boven af tn Handboek voor de motorrijder, theo rie, praktijk en onderhoud, samenge steld door H Thorpe Uit. Rostrum. Haarlem 160 blz - ƒ29.50. Allergisch? Oenezen is mogelijk schrijft dr W. Ulrtch in een uitgave van Zomer en Keunlng te Ede. 142 blz 16.90 Het visioenenboek van Hadewijch. uitgegeven naar handschrift 941 van de bibliotheek der rijksuniversiteit te Oent met een hertaling en commen taar van dr H. W. J. Vekeman door uitgeverij Dekker Se Van de Vegt, Nijmegen en Orion te Brugge. 251 blz 37.50 Speciaal vandaag Het is maar een verhaal. Amerikaanse televisie film met in de hoofdrol Martin Bal sam. Het verhaal gaat over een schrijver van politieseries die in gewetensnood komt wan neer een kind om het leven komt bij het aansteken van een brand. Het kind was op het idee gekomen door een tv-ver- haal van de schrijver. Ned. I 19.55 uur NOS-Tribune. Informatief programma waarin het pu bliek de kans krijgt beleidsbe palende figuren uit de samen leving kritisch aan de tand te voelen. Hoofdgast vanavond is prof Polak, directeur van het Instituut voor lluisartsenge- neeskunde en secretaris van de Vereniging tegen de Kwak zalverij. Ned. I 22.10 uur Rosegeur en prikkeldraad. Programma waarin reporta ges over mensen en taken, die kunnen varieren van lachwek kend tot triest. Hilversum I 17.OJi uur. een kartonnen doos twee lakschoe nen voor hem neer. De net genoemde actrice verlaat de balzaal en strijkt ln een soort keukentje terzijde een on derjurk op, haalt uit een kastje, dat van binnen verlicht ls. twee bal schoentjes, en plaatst die omzichtig een kastje hoger, waarin een klein toneeltje is gebouwd. Handelingetjes Er is een hele reeks van dat soort kleine, heel rustig uitgevoerde, ge luidloze handelingetjes, begeleid door muziek, geluiden, stemmen uit luidsprekers. Zij laten eigenlijk drie mensen zien. twee vrouwen en een man. die zich klaar maken, omslach tig. om naar een bal te gaan. De twee ouvreuses (of diensters) zijn er het eerst Meestal zie Je alleen hun hoof den ln een ouderwets buffet met veel glazen ruiten. Daarop staan mooie doosjes bonbons, waarvan zij soms snoepen De drie gasten zitten ieder aan een eigen tafeltje, vreemden voor elkaar, die aarzelend contact zoeken Uiteraard neemt de man uiteindelijk het Initiatief, hij kiest een van de twee vrouwen, dwingt haar tot dan sen. brengt haar ook naar huis. waar hij op een aarzelende, maar toch doortastende manier, handtastelijk wordt, waar zij zich. even aarzelend, maar toch ook beslist, tegen ver weert. Eigenlijk ls deze beschrijving toch al te concreet Wat er gespeeld, of. pre ciezer gezegd, uitgebeeld wordt zijn flarden van herinneringen, gebeurte nisjes van vroeger, die als bewegende beelden met enigszins absurde ele menten zijn blijven bestaan en nog maar vaag iets van de gevoelens erachter oproepen, aangename en vervelende. Alhoewel (of juist omdat) de spelers Jong zijn zou Je hen kunnen zien als oud geworden mensen, die nog eens naar zo'n balzaal toegaan, ieder op eigen gelegenheid. In de hoop er iets terug te vinden van toen zij nog Jong waren. Het wordt er soms een beetje navrant door. maar het heeft ook iets teers, iets breekbaars, iets raadselachtigs ook. Een tamelijk ongewone ervaring, die tot rustig mij meren kan leiden alhoewel sommi gen er wat ongeduldig van bleken te worden. Een der beelden uit „Excuse me" in Mickery De twee uitgaven die onder aus piciën van de CPNB in het kader van de actie Boek van de Maand binnenkort op de markt ver schijnen. aard beperkingen op. want niet alleen vielen daarmee de torenhoge stapels beer. kat, hond en muizeverhalen uit, maar bovendien kent Nederland, in tegenstelling tot bij voorbeeld Enge land en Scandinavië, het genre korte verhalen voor kinderen niet of nau welijks. Er moest dus gekozen wor den uit boekfragmenten. En daarbij valt te constateren dat lang niet alle schrijvers voor kinderen die kinderen ook geobserveerd hebben in hun be staan van alle dag zoals het is. Vaak krijgen we kinderen te zien, zoals bepaalde auteurs zouden willen dat ze waren. Bloemlezen is en blijft een raar woord, en kritiek krijg je altijd: ófwel: je hebt geen doorsnede gegeven, óf wel: je trekt het beeld scheef met je vóórkeur en afwijzing. Maar de uit eindelijke keuze van de nuchtere en zeer erudiete Netty Heimeriks, docen te aan de Frederik Muller Academie, is zeer knap te noemen. Er wordt een glashelder overzicht ge geven van het auteursbestand (van 1945 tot 1980) voor kinderen. En met dit boek zal eindelijk de klacht ver stommen „dat er voor kinderen van dié of dié leeftijd ook niks is." Het is er wél. Voor kinderen van vier tot twaalf, en iedereen kan in de inhouds opgave zoeken naar wat hem/haar bevalt. Vanaf 1945, toen door Han Hoekstra en Annie Schmidt de grote vernieuwing werd ingezet, met kolde rieke gedachtesprongen en bizar woordgetover die velen inspireerden, zodat er meer en meer schrijvers kwa men, die in verhaal én taal dicht bij het kind schreven. Zo zijn er in deze bundel, groot als een straattegel en van buiten én bin nen vol vogels en kleurige en diverse pluimage, knap gekozen fragmenten, die zich als een kort verhaal laten lezen, en vaak doen verlangen naar méér. Kris en kras hebben de beide samenstellers honderden boeken doorgelezen. Er zijn ook versjes, strips; en nummers vóórin verwijzen duidelijk naar waar het een of ander te vinden is. Vanwege de onmogz,Jn heid tot precies sorteren sta?d he leeftijden door elkaar, en dat is ir te lijk prima: niet iedereens tees-l&L.L valt samen met zijn kalender-Ier en mogen kinderen ook hun I hoe genre hebben? pn ti iring Bonte verschillen |oi Natuurlijk loopt, bij de hlerbovj oir melde criteria, de kwaliteit etfarei niveau wel eens uiteen, maa»r Va mand schrijft voor iedereen, f o ook de 350 tekeningen bont vei) len het was de bedoeling d#n tekenaars, die in de jaren '6Qen, illustreerden, aan het werk gezeft 0f den worden, maar waar dit niC lukt is staan geheel nieuwe telr gen bij de verhalen; bij andefur 1 originele. In die tijd namelijk j 1960) begon de kinderliteratuui haa rair én emotioneel volwassen te- den: kinderen maken ook deel u! het totale bestaan ln deze on^er wereld. Ze leven niet langer in de hoek of hokken. g Qp Er is geen onderscheid, naar de, den van Hans Andreus. tusseifo' in boeken en de onze: hoogstens As V( andere grenzen, maar geen a^chtj normen. Voorbeelden te over; dreus „Van binnen pratend hc Jules de Corte: „Heb jij dat oopg Leo Vroman: Geri's kamer. |eel Kuyer: Fransje. Van Wim Hora mo ma en Paul Biegel tot Wim Hol Mies Bouhuys en An Rutgers. Loeff, met er tussen in Miep Phjk mann, Remco Campert. Imme fc va: Annet van Battum en al de an<Ln Over ridders en ooms. oude vrcT- en dieven, oppassers en age/s grootvaders en brillen, (Miselven Vreede) over oorlogen vrede. Vahaai ra?ao tot Zeeuws-Vlaanderen! an(j Een voordeel van zo'n bloemlezif an( kunt een proefje nemen van wefste derd schrijvers en daarna bed< is e van wie je een heel boek zou au( lezen en niet alleen maar lenen pen dit boek, nu het nog 19,5(rnle en dat is géén geld. Vanaf 6 mal af- de boekhandel, samen met Kh Boek, hier eerder aangekondigö,urjj beeldschoon mini-bloemlezinkje kleuters met informatie voor dne voeders, wie dat ook zijn. Watferei kind is de lezer van morgen; den kimt het niet vroeg genoeg vertap zijn Boek van de Maand: lee# Ne bloemlezing uit Nederlandse kL^ boeken, samengesteld door Heimeriks en Beccy de Vries,JTT CPNB, 19,50, na 6 april 34, Kleintje boek, over kleuter- en tenboeken, samenst. Netty riks, Hannie van Wieringen ei man Kakebeeke, uitg. CPNB, niscaat, 3,50. maken met boeken i'rl door Adr. Hager DEN HAAG— Informatie leerde dat het door de Stich ting Kunstkring Diligentia al vroeg in het seizoen aange kondigde concert door het Gaudeamus kwartet op on juiste gegevens berustte. In de serie Eigentijdse muziek speel de dinsdagavond echter wel het en semble Fusion Moderne, bestaande uit de basklarinettist Harry Spar- naay en de pianist Polo de Haas. Het bleek dat het kwartet in het geheel niet was gecontracteerd. Het pro grammablad was voorts onjuist en onvolledig, zodat het publiek alle re den had om teleurgesteld te zijn. Veel van die teleurstelling werd weggenomen door de beide instru mentalisten. Duidelijk werd dat Spamaay een basklarinettist is die het technisch-onmogelijke mogelijk maakt. Hij reist met zijn niet alle daagse instrument overal rond en laat daarbij een verbijsterd publiek achter. Zoals bijvoorbeeld in het Joe- goslavisch Zagreb waar hij onlangs de première gaf van Circles and Epi cycles van Wim de Ruiter. Deze compositie, waarin de basklari net optimaal wordt gebruikt (sommi ge toehoorders zullen zeggen „mis bruikt"). ls zo gecompliceerd dat men er nauwelijks raad mee weet. Tijdens de uitvoering in Diligentia riep een der toehoorders „viva la musica" en dat zou cynisch bedoeld kunnen zijn omdat de grens van het muzikaal- mogelijke bereikt, zo niet overschre den lijkt te zijn. Extreem is ook Inter sections 5-2 van Joep Straesser die zijn compositie duidelijk "heeft ge schreven op het verbluffend tech nisch vermogen van Spamaay. Pure muziek, dat wel. maar nauwelijks te verwezenlijken door een andere, dan deze meesterklarinettist. Trouwens, wie anders dan Spamaay kan een we»k als Polymorph van de Amerikaan Rolf Gehlhaar zo grandi oos weergeven. Het stuk is geschre ven voor basklarinet en bandvertra ging, dat wil zeggen dat het voortge brachte geluid drie seconden later via de band wordt weergegeven. Een sa menspraak dus tussen de twee luid sprekers en de solist, die door Spar- naay razendknap, verbluffend en ge niaal wordt gebracht. Al is zo'n werk met een recorder niet veel meer dan een knap spel met de techniek, het is niettemin boeiender dan de Berceuse van Aldo Clementi. Geen wiegeliedje doch een slaaplied je voor volwassenen. Spelen in de zin van „mooi" deed Spamaay eigenlijk alleen in A Book of Songs, een oosters getint werk van Frank Denyer. Bij dit alles mag Polo de Haas niet ongenoemd blijven. Hij is niet alleen een uitmuntend partner in de duo's maar ook als solist, bijvoorbeeld in Anathema van Peter Schat waarin het akkoord waar alles omdraait in verschillende gedaanten terug keert en de uitgebreide thema's steu nen op* toonsherhalingen. De recente kreet van Schat „harmonie, harmo nie" doemt al in dit elf jaar oude werk op. AMSTERDAM (ANP) De H. N. Werkmanprijs 1979 (7000 gulden) van de Stichting Amsterdams Fonds voor de kunst is toegekend aan Jaap Drupsteen voor diens grafisch werk. Het stichtingsbestuur heeft hiertoe besloten op advies van een beoorde lingscommissie. De televisiegrafiek van de grafisch vormgever Drupsteen blinkt volgens de commissie uit door >NIÏ een goed gebruik van de technestig mogelijkheden, waarbij geluid et (fi weging onmisbare elementen zij230 Als vormgever heeft Drupsteen,Lntr al bekend geworden door zijnLaa voor de VPRO, bewezen dat teleLen( grafiek een wezenlijke bijdrag£eef leveren aan het kijkgebeuren. La£ de commissie. U Wishbone Ash Tien jaar geleden viel de Engelse formatie Wishbone Ash op met een voor die tijd tamelijk uniek gezicht; twee sologitaristen die in duel dan wel in harmonie het ge luid bepaalden. Vooral in hun ge boorteland waren ze bijzonder po pulair, hoewel ze zich de laatste jaren steeds minder op de podia lieten zien. Studio's werden wel regelmatig bezocht, zodat onlangs hun tiende elpee verscheen. Ter ondersteuning hiervan geeft de groep vanavond een concert in Carré in Amsterdam met The Headboys als aantrekkelijk voor programma. Los Jaivas Sinds enkele jaren verblijft bij Pa rijs het Chileense muzikantencol lectief Los Jaivas. De muziek die deze groep maakt, klinkt heel uniek door een fusie tussen oude Incamuziek en moderne popmu ziek. Het instrumentarium omvat naast authentieke fluiten en trom mels ook orgel, elektrische gitaren en synthesizer. Los Jaivas is nu voor een toernee door ons land gekomen met als eerste vanavond een concert in de Kosmos in Am sterdam en zaterdagavond in Don Quichotte in Heemskerk. Volgende week donderdagavond wordt hun optreden in de Stads schouwburg in Enschede uitge breid met het Overijssels Philhar- monisch Orkest waarna de toer nee wordt voortgezet tot en met 15 maart met optredens in achter eenvolgens Den Bosch, Den Haag, Eindhoven, Leeuwarden, Nijme gen. Rotterdam en Weesp. Julien Clerc In eigen land is deze- Fransman reeds jaren een ster voor het grote publiek, daarbuiten wordt hij geëerd door een kleinere maar niet minder fervente aanhang. Hier boekte hij successen met zeer ster ke nummers als This Melody ten Elle voulait qu'on l'appelle Vénijl, oi Zijn podiumpersoonlijkheid voe da daar een extra dimensie aan tüteil Vanaf zaterdag toert hij langs E Nel schede (Twentsche Schouwbuij, fa Rotterdam (De Doelen, op afsl maart), Den Haag (Congresjevei bouw. maandag) en tot slot in Altie sterdam (dinsdag in het Concei vo< gebouw). lem li (d Musica Holandesa iran Naast bovengenoemde immigtt c tie valt er deze week ook voldoe de pop uit eigen land te beluis ren. In het Amsterdamse Parad) grijpt er twee dagen achtereen e reünie van groepen plaats die beluisteren zijn op Uitholli overdwars, de Nederlandstali plaat die vorig jaar door de Stii ting Popmuziek Nederland wt uitgebracht. Utang. Tedje en Flikkers, Jong Oranje en Jan v der Grond Band spelen vanavo in Paradiso, morgenavond is het geval met Dorpstraat. Toon Lager en Braak ADVERTENTIE Ik. Koffie. Gala.Goed. Prima koffie van I heodorusNiemeyer. Nu op elk pak een leuke extra verrassing: heel goedkope speciale abonnementen op'Doehetzelf' en 'Marion'. Voor bijna de helft van de normale prijs. Theodorus Nicmcycr sinds 1819.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4