Mexico's bisschoppen gaan
aan gevangenen voorbij
l[l\
Hulp bij het kiezen van een kinderbijbel
Hervormde synode
over werkloosheid
Uit brieven van lezers
L
'Opus Dei' kiest paus
tot Man-van-het-jaar
Texel
Trouw
EO-lezing over
schepping/evolutie
Vastenbrief van
oud-katholieken
VANDAAG
VOORBIJGANGER!
'Werkplaats' voor
gescheidenen
MAEL
COMPUTERS
it
ai
rt
Conferentie
Vlieg in uw vakantie met Martinair.
En spaar t
Jdlometercheques
voor vele
unieke
kado's.
*É\ut
Kans op een
van de 10 gratis
Long Weekènds
New York
WOENSDAG 27 FEBRUARI 1980
TROUW/KWARTET
door Alderl Schipper
- aantal van de betere kinderbijbels uitvoerig
aan dé orde komen. In 1972 publiceerden het
Nederlands Bijbelgenootschap en de Katho-
lieke Bijbelstichting een rapport van een
Wie zijn kinderen laat dopen belooft daarbij onderzoek naar kinderbijbels. Aan dit rap-
dat hij hun de kennis van het Evangelie niet port ohtlenen de samenstellers van de Kin-
zal onthouden. Na verloop van tijd doet zich derbijbelkrant <G. J. Marseille en R. F. Smit)
dan de vraag voor naar een kinderbijbel. Het "eéri schematische beschrijving van het „kln-
is wellicht niet algemeen bekend ik keek er derbijbelgeloof
tenminste wel even van op dat er meer dan
vijftig verschillende kinderbijbels en boeken Volgens dit soort geloof Is de bijbel een boek,
met bijbelse verhalen te koop zijn. Wie dus verdeeld in hoofdstukken, dat op een myste-
naar de boekwinkel stapt om ..even'' een
kinderbijbel te halen moet zich wel realiseren
waar hij aan begint.
De Prisma-lectuurvoorlichtlng neemt een
deel van de zorgen weg met zijn zojuist
verschenen Kinderbijbelkrant, waarin een
rieuze manier uit de hemel is komen vallen.
Het boek staat vol met wonderverhalen. De
goede mensen geloven in God en de boze
mensen niet. De goeden worden voor hun
braafheid beloond, vaak in het hiernamaals.
De bozen komen in de hel. Ik schematiseer
hier nog meer dan de samenstellers van de
Kinderbijbelkrant, maar ik meen dat zo'n
geloofstype ook tot een bepaalde maatschap
pelijke houding leidt. Namelijk een van „hier
beneden is het een tranendal en wie dat wil
veranderen verzet zich daarmee eigenlijk te
gen God."
Wie een kinderbijbel aanschaft moet zich wel
voorhouden tot wat voor soort volwassene hij
zijn kind wil trachten op te voeden tot een
behoudzuchtig of tot een op verandering ge
richt mens Wie om zo te zeggen graag wil dat
zijp kind als volwassene conservatief zal zijn.
kan het 't best in contact brengen met de
moraliserende aanpak van W. G. van de
Hulst en Anne de Vries.
De samenstellers van de Kinderbijbelkrant
hebben het meer op Karei Eykman, Mies
Bouhuys, Gertie Evenhuls en mevrouw J. L.
Klink. Deze Kinderbijbelschrijvers doen hun
best om de bijbelverhalen niet als verhalen
alleen, maar als uitingen van geloof door te
geven. Kinderen die dit soort bijbels in han
den krijgen zullen misschien opgroeien tot
mensen met een volwassen geloof, waar ze in
het dagelijks leven iets mee kunnen doen.
De Kinderbijbelkrant ls verkrijgbaar (per 10
exemplaren) a 14,50 exclusief verzendkos
ten bij Prisma-Lectuurvoorlichting, Parkweg
20a, 2271 AJ Voorburg. De illustratie is af
komstig uit: Bartimeus, in de serie „Wat de
bijbel ons vertelt", een uitgave van het Ne
derlands Bijbelgenootschap en de Katholie
ke Bijbelstichting.
Van onze kerkredactle
AMSTERDAM De hervormde sy
node, die volgende week enkele da
gen bijeen is in Doorn, zal op donder
dag onder meer spreken over de
werkloosheid, arbeidsomstandighe
den en arbeidsethos. Ter voorberei
ding van de discussie heeft de Raad
voor zaken van overheid en samenle
ving (ROS) een gespreksnota samen
gesteld „Ter Verkenning en Peiling
van de Arbeidssituatie".
Over de taak van de kerk op dit punt
heeft de ROS geen vastomlijnde vi
sie. Hij geeft slechts een aantal over
wegingen. Zo merkt de ROS op dat
de kerk overheid en bedrijfsleven kan
helpen een dieper inzicht te krijgen in
de knelpunten. Wel stelt de ROS hier-
ADVERTENTIE
Motobecanc.
Fietsen op z'n Frans,
jde'
bij de vraag of zo'n proces niet meer
programmatisch ondersteund zou
moeten worden door landelijke en
regionale organen van bijstand van
de kerk.
In zijn inventarisatie van wat er aan
de hand is constateert de ROS dat de
groeiende werkloosheid voor steeds
meer mensen een bedreiging vormt.
Voor werklozen spelen niet zozeer fi
nanciële als wel psychologische pro
blemen een rol. Men kan in apathie
vervallen of gaan twijfelen aan zich
zelf. Dat geldt ook voor mensen die
arbeidsongeschikt verklaard zijn.
Eerst ervaren velen het als een op
luchting, maar na een tijdje blijken er
nadelen te kleven aan het afgekeurd
zijn.
De ROS stelt vast dat de weerstand
in de maatschappij tegen werklozen
toeneemt. Als te gemakkelijk is men
geneigd te denken dat ieder die wer
ken wil wel een baan kan vinden.
De ROS spreekt zorg uit over het
hoge ziekteverzuim, dat in ons land
gemiddeld tien percent is. En de raad
vraagt zich af waar dat aan te wijten
is. Aan de sociale wetgeving die de
mensen te veel in de watten legt of is
het een signaal dat de mensen zich in
hun werk niet prettig voelen, onvol
doende zich zelf kunnen zijn en zich
niet kunnen ontplooien? De ROS laat
zijn licht schijnen op de verregaande
arbeidsverdeling en de hiërarchische
verhoudingen binnen bedrijven. Ook
constateert de ROS dat ploegen
dienst steeds meer weerzin tegen ar
beid opwekt.
De raad oordeelt negatief over het
instituut van de gastarbeider als bij
drage aan de ontwikkelingshulp. Ook
van de transnationale ondernemin
gen worden de „gastlanden" niet veel
HILVERSUM In verband met de beter,
discussie over het EO-programraa
.Het ontstaan van de wereld" belegt Het christelijk arbeidsethos In het
de Evangelische Omroep een bijeen- dagelijks werk mag de mens God zijn
komst op zaterdag 15 maart in haar dankbaarheid tonen en hem eren
gébouw (Oude Amersfoortseweg 79a, kan overslaan in een allesbeheersen-
Hilversumi Prof. dr. A. E. Wilder- de prestatiemoraal. De ROS tracht
Stnith houdt een lezing (in het En- daartegenover in het formuleren van
gels, zonder vertaling) en er is gele- een bijbelse visie uit te gaan van de
genheid tot vragen stellen. De toe- sabbath, waarop de mens zich mag
gang is tien gulden en plaatsen kun- verheugen over zijn bestaan. „Hij
nen telefonisch worden gereserveerd mag beginnen met rusten in het werk
(tel. 035-852641, toestel 116). Overt- van God", zegt de ROS. Vanuit deze
Van een onzer redacteuren
ROME Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de
vrouwenafdeling der r.k. priester- en lekenbeweging „Opus
Dei", heeft paus Johannes Paulus n in een brief aan de
voorzitter, Alvaro del Portillo, zijn vreugde over dit jubileum
uitgesproken.
Voor het monument voor de
Mexicaanse vrijheidsheld Zapa
ta in Cuautla/Morelos poseert de
voorzitster van het Comité Men
senrechten in Mexico, Rosario
Ibarra de Piedra (tweede van
links).
„Opus Dei" werd in 1928 in Spapje
opgericht. De leden „wijden zich aan
een intensief geestelijk leven in hun
eigen sociale omgeving en in hun
beroep." De beweging telt nu onge
veer 60.000 leden in 80 landen. Ten
tijde van de Franco-dictatuur bereik
te zij het toppunt van haar macht en
politieke invloed. Praktisch de hele
Spaanse regering zou af en toe uit
Opus-aanhangers hebben bestaan.
Tegenstanders noemden de organisa
tie en haar activiteiten .religieus fas
cisme". De beweging legt veel nadruk
op leiderschap en gehoorzaamheid.
De huidige paus heeft al meer dan
eens laten merken een bewonderaar
van de organisatie te zijn. Deze pro
beert van haar kant van de gelegen
heid gebruik te maken haar invloed
te vergroten. Men zou het liefst direct
onder Rome vallen, zodat afdelingen
ook officieel onttrokken zijn aan de
controle of de bemoeiing van plaatse
lijke bisschoppen. Behalve onder
vrouwen is de beweging ook actief
onder jongeren; ook daar valt de na
druk op het kweken van kerkelijk
topkader. In Italië zitten de studen-
tengroepen „Communione e Libera-
zione" in deze hoek. Het aan „Opus
Dei" zeer verwante Spaanse blad
„Nuestro Tiempo" heeft deze week de
paus uitgeroepen tot „Man-van-het-
jaar"
ADVERTENTIE
x
Kampeer-vakantie vanaf f 45,— per
week voor: 2 personen I auto
1 tent of caravan (tot l/7en na 15/8).
In de Texel-vakantie-reisgids 1980,
gratis verkrijgbaar bij de VW-i
kantoren, leest u alles over deze zeer
voordelige kampeer-vakanties.
Inlichtingen en boekingen:
VW TEXEL,
Postbus 3,
1790 AA Den Burg.
Tel. 02220 - 2844.
door Koos Koster
gens spreekt prof. Wilder-Smith in
maart ook nog aan de Vrije Universi
teit te Amsterdam, de Rijksuniversi
teit te Leiden en de Technische Hoge
school te Delft. Deze lezingen worden
door studenten georganiseerd.
visie moet arbeid in overeenstem
ming zijn met Gods wil, methode en
gerichtheid. Woekeren met je talen
ten betekent in dat licht niet anders
dan „leven met de gaven van geloof,
hoop en liefde".
De Mexicaanse bisschoppen willen zich onthouden van uitspraken over de politieke gevange
nen en de verdwenen personen in het land. Een van de vier hulpbisschoppen in Mexico City
heeft dat gezegd en als reden aangevoerd dat de bisschoppen zich van paternalisme willen
onthouden.
De voorzitser van het Comité Men
senrechten in Mexico, Rosario Ibarra
waarin opgenomen: Oe Rotter
dammer. mei Dordts Dagblad,
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartel BV
Hoofdredacteur Jenze Tarnmmga
Directeur mg O Posima
MOOFOKANTOOR
POMCKI". 859
1000 AW Amslefdam
Wbauiiiraai »3t Amyefdam
Pnstg.'c- 66 00 00
Ned C'ecJproariA
«pup/wig™ 23 00 12 5^4
REGK3 ROTTEROAM/DORORECMT
PoVtlu* 940
3000 AH Rotterdam
iel 010-115588 I^Oonnementen
•o t»JOrg>ngl
lei 010 115588 (redaci-e)
lel i5700 luitsiurteod voor
edvertp"i'es)
WesftNaa» 4
Ron e» dam
REGiO OEN MAAG lEiOEN
Postbus 101
?50i CC Oen Haag
te' 070 <69445
(abonnementen en bezorging)
lel 070-469445 (redactie)
lel 070-460864 (uitsluitend voor
advertenties)
Parkstraat 2? Oen Maao
REGKD NOORD OOST NEDERlAHO
I abonnementen en bezorging)
Postbus 3
8000 AA Z*one
te' 05200-17030
Me'kmarkt 66 Zwo^e
Abonnementsprijzen:
eer maane f tl.N
ee. kwartaal SC as
Per half f toi *0
Par )aa> ZOt .00
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
benchten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten,
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
worden) Oe redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over
het met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hooldredactie Trouw, Postbus 859,1000
AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver
vermeld.
Synode (19)
Een lezeres vroeg, of „de hlërarchl-
waar je la minuut uit kunt? Dit
laatste in tegenstelling met staats-
communisme, want wie daar van-
sche bevoogding door het Vaticaan daan wil, breekt niet zo maar door het
niet een aantasting is van het vrije
geweten en de vrijheid van gods
dienst". Ik antwoordde met twee zin
netjes, waarop een lezer meende, dat
ik „de degens wil kruisen met onver
laten, die kritiek hebben op Rome,
respectievelijk op de bijzondere syno
de". Hoe komt hij erbij? Gelovigen
met kritiek op Rome of synode vind
ik geen onverlaten. Ik gaf alleen ra
tioneel antwoord op een raüoneel ge- leder echt, eerlijk geweten hoezeer
ijzeren grdljn; de vergelijking daar
mee raakt kant noch wal.
„Ook volgens orthodox-Romeinse eer
is een goedgevormd geweten, neen,
niet onfeilbaar, wel onaantastbaar!"
wordt mij toegevoegd. Inderdaad; ik
ga nog verder, want wie maakt uit
welk geweten goed genoeg is ge
vormd? Voor mij is onaantastbaar
stelde maar wezenlijk emotionele
vraag, die in een heel andere sfeer
dient te worden behandeld. Toch ls
eerst enige duidelijkheid nodig: De
r.k. kerk is er voor mensen, die in
volle vrijheid van geloof en geweten
instemmen met haar leef Zulke men
sen bestaan en ik ben er een van. Veel
wat anderen afstoot in deze kerk is
ons dierbaar. Onze vraag is: mogen
wij ook onze godsdienst beleven en
ons geweten volgen in een eigen ge-
het zou falen. Het geweten van een
christen kan gebieden zich van Rome
los te maken. Had mijn kerk ooit iets
geleerd in strijd met mijn geweten,
dan was ik de weg der reformatoren
gegaan.
Je hoeft dus niet tn onze kerk als je
niet wil, maar precies daar zit de
knoop: veel gelovigen willen ondanks
hevige weerstanden er niet uit. Zij
worden bedreigd, niet van bulten af
maar door hun eigen liefde-haat-ver
meenschap met eigen naam? Deze .houding tot de moederkerk. Is de
4<J,«
fe-reM' erer oc a
•aag
I
Teei o»vscne a&o«p*m#nienooo»4Ctie«
t/e ad'esse* Doven
Opgave laMvi-etMr-clt»»! 9-19 30 van
^aa^oag l -oag Op zondag »an t8-
20 uur te el 020 9 X456
Opgave "vn. aoveiept-e» te*
020 936668 of »cD'"e aan M n> Aov
a Met ng postDus 433
000 AK AMSTERDAM
Adre*«v,9>"9«n wtvu-tend «Ctf'fteii*
aan onze Amsterdamse ad'essen
vrijheid wordt ons feitelijk misgund
en dit wekt uiteraard ook onze emo
tie. Wat besef van deze wederzijdse
gevoeligheid zou winst zijn.
Waarom wordt Juist de kerk van
Rome als machtsinstituut gelaakt in
dit land. waar onder meer moslims in
hun eigenheid worden gerespec
teerd? De islam heeft onverbiddelijke
leefregels, maar Turkse gastarbeiders
laten wij hun religieuze gang gaan
godsdienstvrijheid, nietwaar? en
een Turk die de shari'a aan zijn laars
lapt noemen wij geen moslim. Er zijn
ook christelijke sekten (of heet het
modaliteiten?) waar allerlei niet mag
wat van ons best mag of moet: Inen
ting, bloedtransfusie en baren op zon
dag zijn maar enkele voorbeelden.
Bedreigt dit soms onze godsdienst
en gewetensvrijheid? Nee? Waarom
dan die agressie tegen de r.k. kerk,
die godsdienstvrijheid ook buiten
haar grenzen uitdrukkelijk erkent en
oplossing van dit conflict hun zaak?
Ja. maar niet alleen. MIJ lijkt het
evenzeer onze zaak, want blijkbaar
hebben wij het gezicht van onze kerk
verduisterd.
Utrecht
Els Vos de Wael-Smulders
Bezuiniging
Met mijn drie kinderen leef ik van een
inkomen van ongeveer 24.500 gulden
per jaar Wij kunnen ons eten. onder
dak. kleding, televisie, telefoon,
speelgoed, boeken, kranten en vakan
tie veroorloven. Zelfs kunnen we elke
maand geld storten voor hulp in de
derde wereld. Bezuinigingen van de
inkomens juich ik toe Wat dat be
treft kan ik me achter Andriessen
opstellen. Maar ik wil niet dat het
geld wat ik missen moet. geïnves
teerd wordt In deze kapitalistische
consumptie-maatschappij
Emmeloord Mieke Dijkema
de Piedra is hier niet van onder de
indruk. „Ons interesseren niet zozeer
de uitspraken van de kerkleiding, als
wel de medewerking van de infante
rie in de kerk," zegt Rosario lachend.
„In Monterrey doet een groep van 33
priesters mee aan het werk van het
comité, terwijl de rector van het bap
tisten-seminarie in Mexico City ook
zijn steun voor ons werk heeft uitge
sproken."
Als Rosario op een goede dag niet
besloten had om de zaak van de ver
dwenen personen publiek aanhangig
te maken zou de openbare mening in
Mexico waarschijnlijk nooit geweten
hebben dat in Mexico folterkamers,
clandestiene gevangenissen en een
doodsesquadron bestaan.
In de laatste vijf Jaar zijn minstens
500 mensen, voornamelijk boeren, in
de Mexicaanse staat Hidalgo ont
voerd of verdwenen. Het Nationale
Comité voor de verdediging van poli
tieke gevangenen in Mexico beschikt
over lijsten van nog eens 471 verdwe
nen Mexicanen, vooral in de staat
Guerrero. Maar volgens Rosario zijn
er veel meer. Veel familieleden heb
ben te weinig politiek bewustzijn en
doen daarom geen aangifte bij het
comité als hun kinderen vermist wor
den. Veel mensen zijn gewoon bang,
zegt Rosario.
Nationaal Front
Mexico heeft geen militaire dicta
tuur, maar een gelelde democratie.
Journalisten en schrijvers zitten niet
in de gevangenis en kunnen schrijven
wat ze willen, hoewel kleine kritische
kranten ten plattelande snel tot zwij
gen worden gebracht. Duizenden La
tijns Amerikaanse ballingen vinden
ln Mexico werk. gastvrijheid en be
scherming. In dit Mexico van maria-
chls, tequila, de olie „boom" en de
indrukwekkende oudheidkundige
monumenten, sterven echter „dissi
denten" van het systeem in de folter
kamers, herhaalt Rosario nadrukke
lijk. Zij zocht van mei 1975 tot april
1977 haar zoon Jesus, die bij de ont
voering van de rijkste industrieel van
Mexico in Monterrey betrokken was
en sindsdien als vermist geldt. Rosa
rio liep ministeries, regeringsbureaus,
rechterlijke instanties en advocaten
kantoren plat, waar ze afgescheept
werd met halve antwoorden („we we
ten niets"), uitvluchten („het is niet
onze bevoegdheid") en leugens („we
kunnen niets voor u doen"). Haar
man van 62 jaar werd door de politie
gemarteld. Na twee Jaar vruchteloos
heen en weer gerèn, riep Rosario vijf
tig mensen, onder wie familieleden
van politieke gevangenen bij elkaar
en vormde in augustus 1977 het Co
mité voor de verdediging van politie
ke gevangenen in Mexico. Het moei
lijkste voor familieleden, die deel uit
maken van het comité, is, aldus Rosa
rio, het inzicht dat de strijd niet gaat
om „mijn kind", maar om „onze kin
deren". Sinds december vorig jaar
maakt het Comité deel uit van het
(overkoepelende) Nationale Front te
gen de Onderdrukking, waarbij in
middels meer dan vijftig organisaties
aangesloten zijn. Vanaf die tijd zijn
het niet alleen meer hullende moe
ders, die militairen en politici op de
zenuwen werken, maar eisen onaf
hankelijke vakbonden, linkse politie
ke partijen en zelfstandige Indianen-
organisaties opheldering over de
zaak van de politieke gevangenen. De
Mexicaanse regering ls verdeeld over
de te volgen tactiek bij de oplossing
van dit netelige probleem. Mexico
heeft de universele verklaring van de
rechten van de mens van de Verenig
de Naties niet ondertekend maar al
leen eeiv,intentieverklaring afgelegd.
Druk via organen van de VN helpt
dus niet zoveel, legt Rosario uit, maar
wel pressie via de Mensenrechten
commissie van de Organisatie van
Amerikaanse Staten (OEA), waarbij
Mexico aangesloten is.
HAARLEM (ANP) De bisschoppen
van de oud-katholieke kerk hebben
in hun vastenbrief gepleit voor deel
name van de gelovigen aan groepen
als Amnesty International, IKV en
andere die door studie en actie wer
ken aan een nieuwe wereld en blijk
geven dat de gerechtigheid in de we
reld hun ter harte gaat.
Volgens het herderlijk schrijven ra
ken de mensen in de westerse wereld
steeds meer vervreemd van God, van
elkaar en van zichzelf. Mensen trek
ken zich terug op de burcht van hun
gezin of van een enkele relatie. Bijge
volg vereenzamen bejaarden, onge-
huwden en zij die hun partner verlo
ren hebben, aldus de vastenbrief.
FEBRUARISTAKING
Vroeg in de morgen stoof de vrijhei
los,
onstuimig als een felle vogelzwei
Schouder aan schouder liep het
werkend volk
De straten binnen waar de wintei
de ogen nog maar half geopend hai
hun schreden dreunden als een
trommelslag
Alom de strijdgeest wakker, er
zich iets te reppen in de atmosfeer!)
een tinteling, een knetterende bi
dan laaide eensklaps boven
Amsterdam Ivee
de morgenhemel van het harde licl.
dat de verzetsdrift losgeslagen hadr"
en rechte mensen, stijgend in hun k°'
kracht, Fdl
bewogen zich de huizen uit, een vli
van eensgezinden, een verloste
schaar °P
die met haar leven borg stond voorrbl j
een droom: f1 ei
gerechtigheid. feu:
Dit gedicht citeerde B. A. Sijes in zipn0
boek „De februaristaking". Het ls vtf10 1
Maurits Mok. peri
k'óó
alb
(list
iiler
kc
tu
.U
tw
l3r.
MINNEAPOLIS (PNHK)Elf pro
testantse en rooms-katholieke,
kerkgenootschappen in Minneapolis
in de Verenigde Staten hebben een
„werkplaats voor gescheiden men
sen" opgericht. Onder leiding van
pastor Jim Smoke kunnen geschei
den mensen daar leren, hoe zij voort
aan alleen verder moeten leven.
Jim Smoke geeft als verklaring van
het hoge echtscheidingspercentage
in de Verenigde Staten (de helft van
alle huwelijken, dat zijn 1,25 miljoen
mensen per jaar die alleen komen te
staan) het feit, dat „we leven in een
wegwerpmaatschappij. Die mentali
teit heeft ook invloed op het huwe
lijk. Als bovendien beide partners
werken, hebben zij geen tijd zich met
elkaar en met hun huwelijk bezig te
houden. Er wordt dan niet meer met
elkaar gepraat en men verliest het
contact," aldus Smoke. HIJ hoopt,
dat er meer kerkelijke organisaties
komen die zich met dit probleem be
zighouden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dussen (toez.): F. Wralf
horst, kand. te Vlaardlngen; te K^°™
pen: J. Westland te Amersfoort.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Hoogeveen. A. J.
Nijen, leraar godsdienst aan de
pedag. academie te Sneek.
GEREF. KERKEN (VRIJG.) jmp
Beroepen te Loppersum en Wesl!en
emden: J. Hoorn te Grootegast; en'
Rijswijk (ZH): P. H. R. van Houweft c
gen, kand. te Vlaardingen.
Beroepbaar: G. F. de Kimpe, Vlof k
dijk 61, Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rotterdam-West:
Hoogerland te Krabbendijke.
Bedankt voor Wageningen: J. Kost
te Bameveld; voor Zwolle: A. Vpnd
gunst te Veen.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Bussum: R. van Beek
Baarn.
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Oosterland: W. Kamp tie]
Grafhorst.
khi
:rk<
ids
prr
be
:oel
anc
)pe
ADVERTENTIE
voor OPTIMAEL administreren
ÖlORMAS
ta
el,
oo
>01
Als vrouwen aan het woord komn
(binnen hun maatschappelijke siti^ (j
tie en binnen de kerk), voor vrouwt
29-30 maart, De Essenburgh, Hard
wijk (tel. 03413-841).
ten
Evangelisatie '80, contact- en intyte
matiedag voor evangelisatie m.m
ds. J. A. Malgo en ev. L. Timm
zaterdag 22 maart 10-17 uur, De Fli laV
Coninckstraat 60, Amersfoort. I Vol
Evangelische Tractaatzendlng (tjdet
01859-4525). (igi
Maar de meeste van deze is
liefde, m.m.v. P. de Jager, 22
maart, Ons Centrum, Traay 299, Dr
bergen. Inl. en aanm. tel. 055-23172
eni
Vormingsweekend kembewaf 1 r
ning, voor medewerkers campagi >es
tegen de kernbewapening van tynj
IKV: hoe zet je instemming met
'IKV-leus om ln daden? 7-8 maaib-
Kontakt der Kontinenten, Soestdere
berg. Opg. en inl. Kerk en Vrede (l4a:
033-32133).
ADVERTENTIE
k *Worücn uitgereikt
vanaf 1-4-1 WO.
Haal de folder bij uw
reisadviseur.
Extra voorjaarswedstrijd:*
(voor 2 personen).
*Geldt vanaf 1-4-1980 tot 1-7'I980.
'lij
C
b
de;
tw
oei
i v
ijk
Cl
PO
or-
ft
Ier