'Freule een Julie' op eigen manier Pianophonie hoogtepunt van lang programma weerklank van dans-wildgroei Echo's, huidige m Ook filmdromen zijrj, pover bedrog Boeiend klavecimbelspel door Leonhardt en Wilson Baal speelt Strindberg li Poolse musici wekken protest Muziek met elektronische klankbronnen Nieuw werk van Jacqueline Knoops en Trees Presser MAANDAG 25 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET )A' door André Rutten HAARLEM De toneelgroep Baal heeft met Sartres „Nekrassov" afscheid genomen van het Shaffy-theater, kan nog niet terecht in het voor haar bestemde Frascati maakt een voorlopige speelruimte in de voormalige brandweerkazerne aan de De Ruyterkade, waar zij al kantoor houdt en repeteert, maar reist al vast met een kleine produktie: „Freule Julie" van August Strindberg. De première daarvan was zaterdag in de Toneelschuur in Haarlem, waar zij morgen, woensdag en donderdag ook nog te zien is. ZIJ wordt gespeeld door Marjon Brandsma, Edwin de Vries en Kitty Courbols. zonder regisseur, wel met een aantal adviseurs, met de normale technische begeleiding, en met een tekstboekje (de vertaling van Oerrit Kouwenaar). waarin ruim wordt geci teerd uit Strlndbergs eigen inleiding op het stuk. Ook dit: „Laat mijnent wegen de muren van linnen zijn, maar het wordt toch tijd dat niet langer planken en keukengerei op het linnen geschilderd worden". Toch zie Je ln deze voorstelling na drukkelijk een op doek geschilderde, neo-reallstische achterwand: een be tegelde keuken, prachtig oud keu kengerei, een strijkplank, zells een linnen doek, die te drogen hangt, en achter de deuropening (zonder deur) nog zo'n doek met een tegelwand en een grote spiegel, waarin tegelwan den en tegelvloer weerspiegelen. (De cor van Jan Klatter). Je vermoedt dus, dat de spelers in hun voorstelling een discussie aan gaan. of, preciezer gezegd, dat zij, wat Strindberg over zijn stuk en over de vormgeving ervan zegt. aan de huidi ge toneelpraktijken toetsen, proefon dervindelijk proberen vast te stellen, hoe Je dat stuk nu het best kunt spelen. Vóó* de geschilderde achterwand staan wat gewone meubeltjes, maar bij voorbeeld niet het fornuis, waar aan Strindberg dacht. Toch neem Je gemakkelijk aan, dat het een keuken is. Je constateert dus, dat de entoura ge niet écht hoeft te lijken, het ls voldoende haar aan te duiden: let wel, de dochter van een graaf komt in het domein van de bedienden, het Kitty Courbols (keukenmeid) en Marjon Brandsma (de freule) ln „Freule Julie" bij Baal. Foto H»n» Verhoeven grafelijk personeel. Als Je dat in Je achterhoofd hebt hoef Je alleen maar bezig te zijn met wat er tussen haar en de jonge knecht gebeurt. Anders gezegd: kijken wat de spelers doen. En dat is: er serieus spelend proberen achter te komen, hoe zij als mensen van vandaag ervaren wat Strindberg tussen die mensen laat gebeuren. Je ziet acteurs, ook ln de voorstelling nog, „werken" aan hun rol. Soms vullen zij teksten, die hoofdzakelijk de nodige Informatie verschaffen gewoon goed in. Zodra gevoelens ln het geding komen wordt wat zij doen niet zozeer „net echt", alswel authentiek: zij laten zien, op welke manier zij die gevoelens begrij pen en komen dan de toeschouwer zeer nabij. BIJ Marjon Brandsman, die Julie speelt, gebeurt dat vaker bijna doorlopend dan bij Edwin de Vries als de knecht Jean: het ligt in de rollen, en het ls ook tekenend: zij» vergeet doorgaans de afstand die hen scheldt, hij blijft er zich voortdurend' van bewust, en wordt dus pas authen tiek zichzelf als hij het even vergeet. Heel opmerkelijk wordt dan de rol van Kitty Courbols als de keuken-, meld: zij is zich zeer van haar eigen (lagere) stand bewust, stelt er een eer in zich daaraan te houden, kijkt op de freule neer, omdat die haar stand vergeet. Strindberg zag haar in een lichte katoenen Jurk, Kitty Courbols draagt zwart, met wit schort, zij speelt zeer strak, een brok onverzet telijke, „mannelijke" kracht (tegen over Jeans zwakheid), wat eneraijds iets komisch heeft, en tegelijk heel teke nend is. Strlndbergs bedoelingen, kim Je con cluderen komen, met wat andere middelen dan hij zich voorstelde, toch tot hun recht, omdat Je er toe gebracht wordt afstandelijk te kij ken: de authentieke elementen er in komen als niet plaats- en tijdgebon den over, het overige neem Je als bijkomstige en toch noodzakelijke, Invullende informatie mee. Projekttheater speelt Angel City door André Rutten AMSTERDAM Het Projekttheater heeft dit weekeinde (e ook vanand nog) in het theater De Balie zijn eerste voorste lingen gegeven van „Angel City" van de Amerikaanse schrj ver Sam Shepard (van wie Globe kort geleden „Het bloed va 1/ de hongerlijders" heeft gespeeld). n sa Angel City stad der engelen is bedacht ls, iets verbluffends, ie een soort droomstad, dat wil zeggen raadselachtigs, iets aangrijpends, ee een stad waar dromen of nacht- nieuwe hyperervaring, merries wprden gemaakt: films. En Als je daar een film van zou makeföp films zijn misschien ook wel eens 20U je een heel filmbedrijf kunne kunst mnar nitiin rnmmprM* laten zien, naar de werkelijkheid pf£, „kunst", maar altijd „commercie' worden gemaakt om er geld mee te verdienen, er wordt geld mee ver diend als er massa's mensen naar komen kijken, en er komen massa's, mensen naar kijken als Wie zal het weten? In het stuk zijn ze er op uit iets te bedenken dat nog nooit eerder AMSTERDAM (ANP) De Neder landse Toonkunstenaars Bond (NTB) heeft bij het ministerie van sociale zaken geprotesteerd tegen het feit dat een Pools muziekgroepje een ver gunning heeft gekregen om in een gf rodistisch behandeld, of tot in h< z( absurde doorgetrokken. Voor het ti jje neel beperkt Sam Shepard zich t< r één lege kamer, met een raam di uitkijkt over de stad, een projectl re scherm, een drumstel. De bazen va - de onderneming de een zakelijk, d ander de creatieve man hebben een drummer aan het werk gezet: h d( moet hét alles veranderende ritm vinden. Waar hij al maanden vergee n mee bezig is. Ze hebben er ook ee G alternatieve kunstenaar voor in g ,ri huurd, wiens aankomst Je meemaak hij ziet er als een landloper uit, ls mi paard en wagen gekomen, want h wil dicht bij de natuur leven, is c bezig met het ontraadselen van c. .- J rituelen van Indianen. De drummAT Alkmaarse nachtclub op te treden, daarentegen droomt van een elgt terwijl talloze Nederlandse orkestjes snackbar. De zakelijke directeur I Jan Winter, Wouter ten Pas, Rudolf Damsté, Titus Muizelaar en Marianne Boyer in Sam Shepards „Angel City" bij bet Projektthe ater Foto Flora Versteef werkloos zijn. Volgens de NTB wil de bewuste nachtclub alleen musici in dienst ne men die bereid zijn „zwart" te wer ken. Omdat de Nederlandse gegadig den daartoe niet bereid waren, werd de Poolse groep aangetrokken. Het ministerie was van deze gang van zaken op de hoogte en heeft deson danks een werkvergunning voor de Polen afgegeven, aldus de NTB. ook bokser, de artistieke dlrecteu lijdt aan toenemende huiduitslag, secretaresse is sexy gekleed en hee creatieve bevliegingen. Wat ze voor durend aan het doen zijn wordt n helemaal duidelijk, wel, dat hét lel moeizaam, tamelijk klungelig ze) gezocht maar niet gevonden wordtm én dat de creatieve directeur aan zl]e" huiduitslag het teken dat zijn crea tleviteit ls opgedroogd sterft. door Jac. Kort AMSTERDAM Er bestaan voor het uitvoeren van de muziek uit de tijd van de renaissance en de barok twee mogelijkheden. De ene gaat volgens een eenvoudig recept: men neme een of meer oude muziekinstrumenten en spele daarop, recht toe recht aan. De oude muziek, liefst in een hoog tempo, men diene het geheel op, voorzien van het etiket: authentiek. door R. N. Degens DEN HAAG Vorige week maandag sloot het Residentie Orkest zijn originele en geslaagde concertenreeks „Vanuit het impressionisme" af. In diezelfde week presenteerde het een ander origineel programma met vier werken waarin behalve van het gewone orkestinstrumentarium ook van elektronische klankbronnen gebruik wordt gemaakt. Het werd zaterdagavond in het Congresgebouw in Den Haag en zondagmiddag in het Amsterdamse Concertgebouw uitge voerd onder leiding van de Poolse dirigent Andizej Markowski. De andere richting heeft het minder „bronnen", waarop men zich veelal gemakkelijk. Haar vertegenwoordl- beroept niet zo eensluidend zijn als gers zijn er zich bewust van, dat de dikwijls wordt gesteld. Maar boven- dien gaan zij er van uit, dat zelfs een formeel Juiste en stijlvolle uitvoering, zo die al mogelijk zou zijn, het kunst werk, ook dat uit genoemde periode, tekort doet wanneer geen aandacht wordt geschonken aan de emotionele achtergronden, waaraan deze muziek haar ontstaan dankt en waaraan zij haar betekenis ontleent De klaveclnist Glen Wilson, die vrij dagavond in de kleine zaal van het Concerttebouw, tezamen met zijn (oud) leermeester Gustav Leonhardt werken voor een en twee klavecim bels uitvoerde, behoort, zoals onze lezers uit het interview van afgelopen woensdag hebben kunnen overne men, tot de vertegenwoordigers van de tweede richting. Hij noemde zich zelf daarin een overtuigd .jekonstru- eerder" maar erkent de grenzen van de zogeheten authenticiteit en heeft daarbij oog voor de emotionele be weegredenen, waaruit de' componist heeft gewerkt Gustav Leonhardt deelt deze «pvatting. Hoewel de mo gelijkheden tot expressie en nuance- De grootse opzet, met de „mlljoenen- apparatuur" van de Experimental- studio Freiburg voor de speciale ef fecten (klankregie Hans Peter Hal- Ier), drie solisten en uiteraard het complete Residentie Orkest, plus vooraf een InstrucUeve film over de mogelijkheden van de Frelburgse elektronische apparatuur, bleek wel een belemmering voor een vlotte af wikkeling, maar wie volhardde tot het einde (ln Den Haag tegen elf uur) werd beloond met een kennismaking met een verrassend stuk van de 57- Jarige Poolse componist Kazimlerz Serockl getiteld Pianophonie. Heel ver terug in de avond (omstreeks half acht) hadden de bezoekers uit de film van Karl Schflttler een vaag Idee kunnen krijgen van de vervormingen die met een soort vivisectie op vocale en Instrumentale klanken tot stand gebracht kunnen worden. Het princi pe ls al lang bekend, maar de ontwik keling na de tweede wereldoorlog heeft vele verfijningen en nieuwe toe passingsmogelijkheden met zich ge bracht, waarvan Edgar Varèse <1883- 1985) nog geen gebruik kon maken toen hij als een der eersten in zijn orkestwerk „Déserts" elektronische muziek Inlaste. Dit werk uit 1954 stond nu aan het begin van het pro gramma als een historisch curiosum met zijn duidelijk niet in de levende klank van blazers en slagwerk geïnte greerde passages met elektronisch geluid, dat bovendien kwalitatief aan een middelmatige zakradlo deed den ken. Sylvano Bussotti (1931) laat ln zijn uit 1958 daterende Due Voel een heel oorspronkelijke toepassing ho ren van de Ondes Martenot, een elek tronisch toetsenlnstrument dat voor al bij Franse componisten (o.a. Mes- slaen, Honegger en Jolivet) geliefd ls. Bussotti schreef op een gedicht over de wellust van de 17e-eeuwer Jean de la Fontaine, een sfeerrijke muziek waarin de imitatiemogelijkheden met de Ondes soms heel geraffineerd ln combinatie met de sopraanstem en het orkest worden gebruikt. Dorothy Dorow leverde het natuurlijke stem- aondeel in deze uitvoering, Tristan Murail het elektronische via de Ondes. Onderzoek En toen werd per abuis het pauze teken gegeven, waardoor de zaai te vroeg leegliep. Maar er bleek toch bijna een volledige pauze-tijd nodig om alles klaar te zetten voor Vectors H van Roland Kayn (1933). Hij com poneerde het ln 1960, maar pas na vele wijzigingen kwam ln 1968 de definitieve versie tot stand. Kayns uitgangspunt, zegt hij. was te onder zoeken in hoeverre hij een „veld van overgangsvormen" tussen geluid en klank kon creéren. Wat er uit dat „onderzoek" te voorschijn kwam lijkt bijzonder veel op wat in de Jaren zestig vanuit weer heel andere uit gangspunten werd gecomponeerd, maar waarin gelelde improvisatie, ruimtelijke projectie en zorgvuldig berekende gradaties van klankdicht heid, tot soortgelijke, nu ook al fors gedateerde uitkomsten leidden. muzikale) van Serockl te danken dat deze cerebrale werkwijze (die uiter aard oneindig ingewikkelder is dan hier kan worden aangeduid) geen be letsel is geweest een compositie van een soms betoverende schoonheid en een vaak overrompelende emotionele kracht tot stand te brengen. Van de betrekkelijke vrijheid die het toepas sen van live-electronics biedt is door de uitvoerenden deze avond zeker gebruik gemaakt, en de vertolking van de pianopartij door Estenyi wek te terecht bewondering, maar de bij val van het publiek gold toch ln hoofdzaak componist Serockl die daarvoor op het podium zijn dank kwam betuigen. Meer kunst op pagina 7 ring op de klavecimbel tamelijk be perkt zijn, zagen beide concertgevers kans om de muziek die zij ten gehore brachten doormiddel van articulatie, frasering alsmede lichte vertragingen' of versnellingen van het terrxpo (ruba to) een eigen karakter te geven. Leonhardt en Wilson openden het concert met een vijftal werken uit de zestiende eeuw, die gebaseerd waren op de vokale muziek uit die tijd. Vervolgens speelde Leonhardt vier van de „Pièces de clavecin", die de Franse componist Balbastre ln 1759 het licht gaf. Werkjes waarin een por tret getekend is van enkele dames uit die tijd. Het tweede deel van het concert, waarin muziek van Bachs oudste zoon Wilhelm Friedemann ten gehore werd gebracht, vestigde de aandacht op»het feit, dat deze overgangsfiguur zowel bedreven was in de strenge stijl van zijn vader, gelijk men hoorde in de door Wilson gespeelde acht drie stemmige fuga's uit 1778, als ln de (toen) nieuwe muziek van Franse af komst, waarvan het tot slot uitge voerde Concert voor twee klavecim bels uit omstreeks 1740 een voorbeeld ls. Leonhardt en Wilson zijn „niet bang om sfeer te scheppen" (woorden- van de laatste) en dat maakte hun optreden uitermate boeiend. De diepere bedoelingen, die er achte zitten, leiden dus tot een soort absui dlstisch realisme. Wat zijn; trouwen de „diepere" bedoelingen?'Niet zo:er; zeer die valse-dromen-makerij heki len, denk ik, alswel duidelijk waaiirïj schuwen: trap er toch niet in. KiJ eens wat een kleine, domme, zelfingef^ heelde," opgeblazen mannetjes het lemaal zijn. Bluf op basis van in 1 geheel niets. In die richting wordl^ het, lijkt mij, onder regie van Hert|^ Peeck gespeeld door Marianne Boy (secretaresse), Wouter ten Pas (altef natieve kunstenaar). Jan Winter (za kelijk directeur, bokser), Titus Muize laar (drummer, dromend van, ee snackbar), Rudolf Damsté (creatl directeur). Het zijn licht-aangezet karikaturen, waarin ieders particulie re berperktheid amusant wordt uit vergroot en onthuld als eigenlij <j niets. Je kijkt er meer bevreemd dan de 11 echt geïnteresseerd naar, al kun J achteraf aardig mee puzzelen. iri Filmers zien problemen door hoge zilverprijzen AMSTERDAM (ANP) De makeiilk' van vooral gesubsidieerde films vreN zen, dat zij financiële moeilijkhedei en krijgen door de verhoging van di i d prijzen voor filmmateriaal. In ver ge band met de gestegen zilverprijzei lei zijn onbelichte kleurenfilms 34 pro ha cent duurder geworden. Voor zwart IJn wit films is die verhoging zelfs 7 ebt procent, aldus de organisatie van fll »nn mers, NBF. In een telegram aan mi nister Gardeniers (CRM) dringt dt NBF aan op verhoging van de subsi dies in verband met de prijsstdj erb gingen. Een woordvoerder van de filmer»» bond zei te verwachten, dat de totali 'di produktiekosten van films met twee ft vijf procent zullen stijgen door he S duurdere filmmateriaal. agi Het ls dan ook niet onmogelijk da het CRM eerder moet zeggen, dat 1 voor films gereserveerde geld op is Van de zeven miljoen, die het minis terie dit jaar voor films heeft uitge trokken, zullen enkele tonnen opgaan rüi aan de gestegen kosten van filmmydf teriaal, aldus de woordvoerder. Ju Speciaal vandaag Olympische winterspelen samenvatting laatste beel den uit Lake Placid. Ned. 1/18.00 Slechthorende Jongeren hebben zich onlangs verenigd in een Jongeren-beweging om meer aandacht voor hun pro bleem krijgen. Plein Pu bliek (NCRV) gaat over hun problemen en aktles. Ililv. 2/9.15 Computer Misschien denken we over een Jaar of tien ook zo over Serockl's „Pianopho nie", maar bij deze eerste uitvoering ln Nederland maakte het grote In druk door zijn verrassende manipula ties met de planoklank, die door de pianist Szabolcs Estenyi en door de bedienaars van de elektronische ap paratuur onder meer gewijzigd (ver vormd) moet worden, waarbij voor de diverse combinaties van de vele elek tronische apparaten van een compu ter-gestuurde voorprogrammering gebruik wordt gemaakt Het ls onge twijfeld aan de sterke muzikale per soonlijkheid (met de nadruk op het door Eefje van Schalk AMSTERDAM Het aantal studenten dat van moderne dans-academies afkomt groeit Jaarlijks, en daarmee neemt in gelijke tred het aan tal kersverse experimentele dansgroepjes toe. Zo lang zaamaan raken de kleinere theatercircuits overspoeld met allerhande moderne dan- schoreografen, meestal vrou wen en we kunnen hierbij ge rust spreken van een soort rage. Deze week ls zo'n nieuw clubje ln het Shaffy-theater te zien, namelijk „De Nieuwe Dansgroep", met hun project „Echo's". Het gaat hier om vijf vrou wen, namelijk Jacqueline Knoops, Trees Presser, Annie Schats, Trude Cone en Vlvienne Deddes, die samen met de muzikanten/componisten Matthleus Keyser, Laurens Tan en Paul Termos voor drie choreografie- en zorgden. De eerste dans „Diftong" ls afkom stig van Trees Presser en ls een solo voor zichzelf waarbij ze zich laat be geleiden door Matthleu Keyser, die voor Ingewijden ln de Amsterdamse moderne danswereld een gerenom meerde specialist ln onder meer woodblock en steeldrum ls. De solo Ls ln het blauw, tegen een zwarte achter- grond, met op de vloer een vaagblau- we lichtbunoel Hiertegen en rondom beweegt Presser zich soms vertraagd en verstillend, dan weer even tempo versnellend. Het gebeurt voorname lijk in één laag, zonder een geladen expressie of overtuigende bedoeling. Dat vage en weeïge wordt vooral be werkstelligd door de stijve armhou- dlngen tegenover de slappe beenbe wegingen (waarom mag er nooit iets gestrekt of gespannen worden?) Het maakt de dans er niet spannend of fascinerend door; wel leuk om naar te kijken, maar ook om Je gedachten erbij af te laten dwalen. Springend Dat ls beslist niet het geval met Jac queline Knoops' tweede dans „Kwar rel" geheten. Op vrolijk tromgeroffel komt ze springend en zwaaiend, ln een bordeaux-rood voilepak het zwar te gat ln. Kwarrel wordt begeleid door steeldrum, saxofoon en blok fluit, een combinatie die veel moge lijkheden biedt. Deze worden dan ook uitgebuit in deze dans voor drie dan seressen (Knoops, Presser, Schats), die de openingssolo met duetten en een afsluitend trio vervolgen. In het geheel zitten mooie, onverwachte wiskundige patronen verweven en wat vooral boeit is de geleidelijke rol- overname van de drie onderling. Is Knoops aanvankelijk de vrolijke spring in het veld en Schats de ln gezwlep ;<n gezwaai omvallende fi guur aan het einde ls dat omge-, draaid, nu een sterke solo van de eerste, waarin haar dartelheid over slaat in schoorvoetend schuifelen. Jammer dat deze dans té lang Ls. De spanningsboog wordt niet volgehou den en de climax blijft ln wezen uit. Hetzelfde geldt voor het derde dans stuk, Echo's, ook van Jacqueline Knoops. Tegen twee ln elkaar ge plaatste rode, lichtgevende driehoe ken (ontwerp Peter van Dumpt) ma ken de vijf danseressen ingewikkelde patronen, waarin Inderdaad echo's zitten. De vijf zijn gehuld in zwarte body- s toe kings, afgezet met zilveren ble zen, en dat maakt deze choreografie er niet duidelijker op. Dat komt ook omdat de bewegingssoorten en stijl van dansen sterk doen denken aan verschillende moderne dansgroepen, die momenteel produktles verzorgen. Er zijn treffende overeenkomsten met Kristina de Chfltels licht-ruimte project, met het Inspannende „Lo pen" van de Stichting Dansproduktie en het losse en ontspannen gezwaai van Pauline de Groot Voor mensen die werkelijk geïnteres seerd zijn in de meest recente ontwik kelingen van de Nederlandse moder ne dans-wildgroei is deze voorstelling zeker de moeite waard, al was het maar om de combinatie van voor noemde trends te zien. Voor hen, die deze motivatie missen, zal „De Nleu- .•S/'.V.-» V- t BB thi Pc ere ier «I Jacqueline Knoops in „Echo's", een eigen choreografie, uitgevoerd h i door De Nieuwe Dansgroep. f,to: Rob SöltmUt Ut! we Dansgroep" waarschijnlijk toch waarin wel weerklanken te horen zijn een andere, onduidelijke wereld zijn, maar niet de oorspronkelijke echl zij is te vergelijken met een echoput, schreeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4