Volleybal: een kwestie van geloofsovertuiging
Zuidafrikaanse steun voor racismeprogramma
1]
Pearl Buck vertelt uit de bijbel
Trouw
VANDAA&
:oiK
Misverstand in
bekendmaking van
raad van kerken
UIT DE KERKBLADEN
Nooit eerder
las ik bijbel
zo intensief
'e
MAANDAG 10 FEBRUARI 1900
TROUW/KWARTET
door A. J. Klei
Vandaag ook enige sport op deze pagina. Dit
betekent beslist geen branchevervaging,
naar uit het volgende zal blijken Ik ben
geroepen, mee te delen dat komende
zaterdag in het actlviteitenccntrum De
Heyhorst ln het Gelderse Scherpenzeel een
Interkerkelijk volleybaltoernooi ls Dit
toernooi beoogt een steentje bij te dragen tot
ruimer oecumenisch contact, zo lees ik in de
uitvoerige brief, die me op de hoogte bracht
van dit gelovig gebeuren.
Ik heb altijd al gedacht dat volleybal typisch
een sport voor kerkse mensen is Omdat Ik
zelf nimmer aan sport doe en wat dit betreft
geheel aan de kant van de apostel Paulus sta,
weet ik bij benadering niet hoe het bij
volleybal toegaat. Ik heb echter het sterke
vermoeden dat het bij deze sport eerder op
een krachtige geloofsovertuiging dan op
lichamelijk uithoudingsvermogen aankomt.
Mijn sterk vermoeden ls gebaseerd op het feit
dat er elk Jaar ln ons land. nader: ln Assen,
een gereformeerd volleybaltemooi gehouden
wordt. „Gereformeerd" staat hier voor
vrijgemaakt gereformeerd. Als we nu
bedenken dat vrijgemaakten een zeer
exclusief kerkbegrip koesteren, lijdt het
mijns inziens geen twijfel dat volleybal de
beoefenaars van deze sport de mogelijkheid
biedt, ln de omgang met de bal uitdrukking
te geven aan hun kerkelijke opvattingen.
Trouwens, ook bulten de kring van in de
noordelijke provincies gelegerde
vrijgemaakten wordt dit ingezien, en het
Scherpenzeelse interkerkelijke toernooi ls
dan ook reeds het tweede ln zijn soort De
deelnemers komen tot uit wijde omtrek. Er
zullen niet veel vrijgemaakten onder hen zijn.
want de vrijmaking heeft in de Gelderse
Vallei bij lange na niet zo krachtig
toegeslagen als ln het noorden des lands. Het
is, als ik het mij toegestuurde lijstje goed
bekijk, ln hoofdzaak een aangelegenheid van
hervormden, gewone gereformeerden en
rooms-katholleken.
Het genre gereformeerden dat de 23ste te
Scherpenzeel gaat volleyballen, is ln het
voorgaande voldoende aangeduid, maar wat
voor hervormden doen mee? Een goede
vraag: zijn het gereformeerde bonders of
ledenvan een buitengewone wijkgemeente?
De Scherpenzeelse briefschrijver laat me op
dit punt enigszins in de steek. Hij bericht dat
er uit Veenendaal een ploeg komt van
hervormd-gereformeerd-katholieke
samenstelling, maar hij geeft niet aan, wélke
hervormden hier in 't geding zijn. Zouden de
stevige Veense gereformeerde bonders in één
team kruipen met die slappe Tinussen van de
buitengewone wijkgemeente en met dat
lichte volk van de gereformeerde kerk? Zou
bij hen begeren leven naar ruimere
oecumenische contacten? Ik neem aan van
niet.
Ik moge deze voorbeschouwing van het
Scherpenzeelse sportevenement vervolgen
met de geruststelling, dat er niettemin heel
wat kerkse mensen zijn die via de volleybal
(of zou je moeten zeggen: het volleybal?) tot
dat ruimere oecumenische contact willen
geraken. In twaalf kerkelijke gemeenten
heeft deze wil gestalte gekregen in een
volleyballende afvaardiging naar De
Heyhorst. Met elkaar levert dit tweemaal
twaalf teams op: twaalf bestaande uit
zusters, en twaalf bestaande uit broeders der
gemeente.
Ik moge de meditator van zaterdag, pastoor
A. Riemslag uit Leersum. en de prijsuitreiker
dominee H. van Veen uit Woudenberg in dit
verband even attenderen op de concordantie
op de getallen in de bijbel van dr. Snijders.
Even bladeren bij de twaalf en Je hebt stof te
over voor een heenwijzend toespraakje. Ik ga
er tenminste van uit dat deze eerwaarden
niet schriel wensen af te steken bij het in de
pauze optredende Soester Zanggroep The
Messengers, die de volleyballers stellig een
boodschap zal meegeven.
Over boodschappers gesproken, mijn
booschapper uit Scherpenzeel verhaalt dat
de Scherpenzeelse predikant P. van Breugel
bij het eerste interkerkelijke
volleybaltoernooi gezegd heeft: vroeger
gingen we elkaar met klompen te lijf, nu doen
we dat sportiever. Dit begrijp ik niet. Ik heb
mijn jeugd doorgebracht in de gemeente,
waarover de heer Van Breugel thans de
herdersstaf zwaait, maar ik kan hem
verzekeren dat toen (en dat is: vroeger) in het
interkerkelijk verkeer nooit een klomp werd
opgepakt. De meesten van ons droegen
trouwens schoenen.
'"IT
HAMMANSKRAAL (ANP) De
raad van kerken in Zuid-Afrika heeft
in beginsel het programma tot be
strijding van het racisme (PCR) van
de Wereldraad van Herken zijn steun
toegezegd.
Van een onzer redacteuren
AMERSFOORT In ons krant van
15 februari ls gemeld dat de delegatie
van de Broederkring van Zuid-Afri
kaanse predikanten bij een bezoek
aan de Nederlandse raad van kerken
zou hebben aangedrongen op verbre
king van de diplomatieke betrekkin
gen tussen Nederland en Zuld-Afrlka.
Indien de delegatie deze uitspraak
Inderdaad gedaan zou hebben, zou zij
zich voor de Zuidafrikaanse wetge
ving strafbaar hebben gemaakt. De
Nederlandse raad van kerken heeft
dan ook officieel bekendgemaakt dat
het bericht op een misverstand
berust.
De raad meldt: „Op het verzoek van
een van de leden van de delegatie of
de raad van kerken na het gesprek
met het bedrijfsleven over terugtrek
king van investeringen ook bij de
Nederlandse regering zou aandringen
op verbreking van de diplomatieke
betrekkingen met de regering van
Zuid-Afrika, weigerde de delegatie
van de broederkring een eigen politie
ke stellingname. Zij wees er op dat de
kring opkomt voor gelijke behande
ling van alle bevolkingsgroepen ln
Zutd-AFrika"
VATICAANSTAD (AP) - Zoals al
verwacht werd gaat de rk kerk het
priesters moeilijker maken die van
hun celibaatsplicht willen worden
ontslagen. Er is een nieuw document
gereed en al goedgekeurd, volgens
Vaticaanse bronnen, dat in de lijn ligt
van het beleid dat de huidige paus al
voert. Tot nog toe heeft hij geen ver
zoek om ontheffing van de celibaats
plicht ingewilligd. Er zouden zesdui
zend aanvragen liggen.
Onder Paulus VI werden er 32.357 van
dat soort verzoeken ingediend.
81echts in ruim duizend gevallen
werd er afwijzend beschikt.
waarin opgenomen De Rotter
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwarlet BV
Hoofdredacteur Jenre Tamm.nga
Directeur ing O Posima
MOO» OKANTOOR
Pcs'Ou* 859
1000 AW Amsterdam
W't>au!stuat 131 Amsterdam
iet 070 913456
'«"e. 13006
Poitq'o 66 00 00
Pa'* Ned Credeibar»
fiekennqnt ?3 00i?57r
REGtO ROTTERDAM'DOROREChT
Postbus 946
3000 A* Rotlerdam
ta> 010-115586 abonnementen
en bezorging)
ie» 010-115 5661 redactie
te' 1 15700 luMSiuitend «oor
advertenties)
WesitHaa* 4
Rotterdam
Rf G<3 DCN waag If iDEN
pos-bus 101
750) CC Den Haag
ie OM 4694JS
(abonnementen en bexorgmg)
lel 070-469445 iredactie)
lel 070-466864 uitsluitend voor
advertent-esl
p.v**.i'.iat 7 Den «aao
RCoiO NOORO OOST NEDERLAND
Itbonnemenlen #n Dezorgmg)
Abonnement sproten
Of mMne l|N
Of kwartaal SO M
ear nart (aar f 101 *0
Pa» |aa' I J01 «0
oo a<m,.aag
Te ei<>n-*cn» abonnemenienood>acr
z-e ad'essen boven
Opqa>e ianvi*De»<nien 9 19 J0
maandag lm,- sag Or zondag .an
70 uw 070 9' 3456
lipga.e m.n, j.-?»erten!-es
070 936666 0< wn> f» aan Mn. A
a'Oe ng peslb.s 4 33
<000 Au AMSTERDAM
Adres «iZ g-nger u''»\rHend Ktriti
aan onze Amsterdamse adressen
De wereldraad ls wel gevraagd bij
schenkingen aan bevrijdingsbewe
gingen een „intensieve" dialoog met
de ontvangende organisaties aan te
gaan, waarbij vooral de nadruk moet
worden gelegd op de „betere weg".
wordt gezegd dat „wanhopige men
sen dikwijls naar geweld grijpen in
hun strijd voor bevrijding omdat zij
geen andere manier zien om een on
derdrukkend systeem omver te
werpen."
„Niet-gewelddadlge middelen moe
ten altijd als de 'betere weg' gezien Geweld
worden, zelfs wanneer er reeds ge-
weid gebruikt wordt." Dr Blake, de
vroegere secretaris-generaal van de
wereldraad had dit in 1969, bij de
oprichting van het PCR, geantwoord
op kritiek uit de Westduitse kerken.
de gewelddadige revoluties in Zuide
lijk Afrika in de afgelopen tien jaar
niet altijd geleid hebben tot grotere
vrijheid voor de bevrijde mensen. De
beloften van een vrij gekozen demo
cratische regering lopen wel eens uit
op een éénpartij-dictatuur, zoals in
Oeganda.
De raad, die de afgelopen week ln
Hammans kraal bijeen was op een be
raad over de strijd tegen het racisme
in de Jaren '80, ging akkoord met de
bevindingen van de verenigde con-
gregationalistische kerk. waarin
„Dit leidt meestal tot een toename Veranderd
van geweld van de kant van de over
heid, die daartoe meestal veel beter is
uitgerust. De arme mensen komen
dan weer in het kruisvuur van geweld
te liggen, zoals nu weer in Zimbab
we", aldus de verklaring van de con-
gregationalisten, die door de raad
van kerken werd overgenomen.
De Zuidafrikaanse raad van kerken
herinnerde de wereldraad er aan dat
In een andere aanbeveling aan de
wereldraad zegt de Zuidafrikaanse
raad van kerken dat sinds de op
richting van het PCR in 1969 het
hele patroon ln Zuidelijk Afrika is
veranderd. De strijd gaat niet meer
alleen tussen een blanke, racistische,
koloniale macht en zwarte bevrij
dingsbewegingen, maar hoe langer
hoe meer vechten zwarten tegen
zwarten. Daarbij gaat het eerder om
een strijd om de macht (van een be
paalde ideologie) dan om bevrijding,
aldus de raad.
„Terwijl de kerk zijn steun aan de
strijd tegen het racisme en voor een
rechtvaardiger systeem niet kan ver
minderen, zal zijn helende en verzoe
nende rol mislukken wanneer hij niet
de geweldloze weg bepleit. Anders
maakt hij de weg vrij voor militair
geweld. Zelfs waar reeds geweld
wordt gebruikt, moet de kerk trach
ten de mensen van het slagveld naar
de conferentietafel te krijgen", aldus
een der aanbevelingen.
De raad wijst verder op een passage
uit het stuk van de congregationalis-
ten, waarin gesproken wordt van
„grote bitterheid bij zwarte christe
nen als gevolg van het institutioneel
geweld". De kerk zal zijn geloofwaar
digheid bij zwarte jongeren verliezen,
als hij zich niet inzet voor de „betere
weg", waarvan dr Blake sprak. Vele
Jongeren hebben reeds teleurgesteld
de kerk verlaten, zo stelde de Zuid
afrikaanse raad van kerken op zijn
beraad te Hammans kraal vast.
DOORN De verbouwing van het
F. D. Roosevelthuis, een project van
de hervormde kerk ten dienste van
lichamelijk gehandicapten, vordert
goed. Het huis zal 11 Juni heropend
worden. Daags daarop donderdag
12 juni is het dan van 16 tot 21 uur
„open huis" voor alle diakonieën en
groepen die vakantieweken organi
seren
door Wonno Blelj
Wie een kinderbijbel of een vertel-
bijbel wil kopen ln Nederland, heeft
ruime keus. We hebben ln ons land
een rijtje gerenommeerde vertel
lers: van Van de Hulst tot Klink en
Rooifs. Er ls blijkbaar belangstel
ling genoeg om ook nog buitenland
se kinderbijbels ln het Nederlands
te vertalen, zodat de markt steeds
voller wordt. Ditmaal gaat het om
een boek van Pearl Buck, een dik
boek met 72 verhalen, hoogtepun
ten uit de bijbel. Wie kinderen heeft
die het vervelend vinden om twee
maal uit hetzelfde boek voorgeleze
te worden, hebben aan dit boek
gelukkig dan weer iets nieuws. En
omdat het boek onvermijdelijk de
weg naar vele huisgezinnen zal vin
den. willen we een paar aantekenin
gen bij deze uitgaven plaatsen.
Pearl Buck vertelt dat zij vroeger de
bijbel mondjesmaat uit de mond
van haar vader hoorde, die daarbij
zijn eigen vertalingen maakte, om
dat hij, met zijn kennis van de
grondteksten Hebreeuws en Grieks,
zich ergerde aan de slechte, gangba
re vertalingen. Pearl had echter een
grote honger naar verhalen, die de
kieskeurige vader niet stilde. De
moeder had een oude kinderbijbel,
die Pearl verslond.
BIJ vertellingen ls het toen kenne-
ijk voor Pearl gebleven, ze ls er,
Dndanks de wetenschappelijke
know how van vader, zelfs een beet
le in blijven steken. Theologische
aspecten van het bijbelver tellen
hebben Pearl geen zorgen gebaard.
Bezwaren
Zelfs taalkundig zou Pearls vader
wel al eens bezwaren hebben kun
nen gehad tegen de werkwijze van
zijn dochter. Want, zorgvuldig met
teksten als hij dan kennelijk was,
had hij het zeker afgekeurd dat zijn
dochter als zesde scheppingsdag
van het eerste scheppingsverhaal
uit Genesis het hele twééde schep
pingsverhaal uit Genesis 2 laat gel
den. En dat is niet zulk best bijbel
vertellen. Dat het hele enkelvoud
meervoud-spel uit Genesis 1 vers 27
Pearl ontgaat is haar als louter ver
telster niet kwalijk te nemen, als
kinderbijbelschrijfster wél. Twee zo
van elkaar verschillende verhalen,
die ook twee zulke verschillende
invalshoeken kiezen, mogen niet
door elkaar worden gehaald.
Dat het Nieuwe Testament hoofd
zakelijk een combinatie van de vier
evangeliën zou worden, dat is in
meer kinderbijbels gebeurd. Pearl
Buck doet er echter weer iets meer
mee: ze combineert ook nog de ver
halen die bij meer dan een evange
list voorkomen, zodat vrijwel alles
vermenging is.
Voor hem of haar die de bijbel goed
kent is het een verschrikking om te
lezen. Temeer, daar de evangelisten
minstens even belangrijk vinden
wat ze weglaten als wat ze schrij
ven. Maar ja, ik weet het en reali
seer me dat ook wel, dat is voer voor
theologen; de gewone man heeft
daar toch geen erg in, zegt men dan.
Maar is het daarom verantwoord
om te doen? Vertel dan over Winne-
tou! Een voorbeeld. Als Jezus in de
laatste procesgang voor Kajafas
staat, dan is zijn messlasschap in
het geding; is Hij het of niet? Het
antwoord dat Jezus geeft is bij alle
evangelisten verschillend. Dat
hangt samen met de wijze waarop
zij hun héle lijdensverhaal compo
neren. Wat doet nu Buck? Zij ver
telt dat Jezus antwoordde tegen
Kajafas: „Ik ben het". Dat klopt
met Marcus 14 vers 62. Dus: Buck
gebruikt de tekst van Marcus. Aan
het kruis spreekt Jezus tot zijn moe
der: „Vrouw, zie uw zoon". Dat
klopt met Johannes 19 vers 26. Dus:
Buck gebruikt de tekst van Johan
nes. Resultaat: aan de eigen aard
van de vier evangeliën wordt geen
recht gedaan.
Nu is en wordt dit vaker gedaan. In
allerlei lijdensspelen en libretti wor
den de gegevens door elkaar ge
bruikt, maar daarmee is het nog
niet goedgepraat.
Geen vragen
Een andere zaak is. dat Buck in dit
boek geen vragen stelt. Aan een
interpretatie van Jezus als Heer
komt zij niet toe, getrouw aan wat
ik bijna het principe van het hele
boek vindt: confrontatie met ge
loofsvragen ontgaan. Ik weet na de
460 pagina's nog steeds niet wat
Pearl Buck nu zelf van Jezus be
lijdt. Zelf schrijft ze: „Voor sommi
gen betekent de bijbel Gods onder
richt, voor anderen is het de meest
zuivere literatuur ooit geschreven
en voor weer anderen is het een
bron van informatie over leed, strijd
en vreugde, in al hun menselijke
aspecten". Voor zo'n regel koop Je
natuurlijk niks. of het moet zijn dat
niemand zijn vingers brandt.
Als ik lees op pag. 336: „bij het
veranderen van water in wijn was
het de eerste keer dat Jezus gebruik
maakte van Zijn speciale gave om
wonderen te kunnen verrichten"
denk ik: afgezien van de hoofdletter
Z in „Zijn", komt de Heer hier dicht
in de buurt van de bionlsche super
man, The invisible man en al die
anderen helden.
Het boek is vertaald door Chris van
der Hoorn (vrij goed, alleen: kinde
ren zeggen nooit „met betrekking
tot" maar gewoon „over") en bevat
een paar pentekeningen van de 14-
jarige Ellis Samshuijzen. Het is
goed gebonden en dat is met
kinderen warempel belangrijk ge
noeg en is verder precies het boek
dat de titel aangeeft: „Pearl Buck
Pearl Buck op 88-jarige leeftijd.
vertelt uit de bijbel", (ultg. Nova-
press. Laren, N.H., prijs 29,90).
Ds. W. Bleij is luthers predikant te
Amstelveen.
Zu
MENSENviireec
rme
Weest voor niemand bevreei
(Deuteronomium 1. vers 1
voet
We halen dit woord er nog even ui ygd
Het staat in de context van de
rechtspraak. Raschi heeft hierbij;
houd je niet in, houdt je woorden]
omwille van een mens niet in. Ooj
buiten de rechtspraak is dit een 1
beachtigenswaardig woord. Ik he
eens een wijs en gezien man horei
zeggen: ik heb er twintig Jaar ovei Pv
gedaan om van mensenvrees af U
komen. En nog, voegde hij eraani 'f»-
ben ik er niet helemaal vrij van. N
vrijheid van mensenvrees iets am
dan onder alle omstandigheden
zeggen wat je denkt. Assertiviteit
noemen ze dat tegenwoordig. Ik d
dat je dit laatste ook gemakkelijk^^
kunt overdrijven. Het is niet wijsl
als een bange wezel door het level
gaan en iedereen maar gelijk te
geven, maar het is evenmin wijs o|
tegen iedereen maar alles te zeggr
Je mag je best afvragen: kan die
ander dat aan? Hoeveel mensen zf
er niet in de vernieling geraakt
doordat anderen zo nodig „eerlijk!
moesten zijn. „Houd je niet in" is I
geen absoluut gebod. Hier gaat h«
om het rechte tussen mensen. Ais
recht ermee gemoeid is, dan is
mensenvrees een slechte
raadgeefster. Maar ook dan komt
op de vraag aan: hoe zeg je het? B
zeg je het zodat duidelijk blijkt daL.
met de eerlijke gevoelens van de
ander rekening houdt. Maar afgez
van dat alles is dit een heel goede
raad: geen mensenvrees. De bijbe 1
zegt dat de mens tenslotte toch m
iemand is wiens adem in zijn
neusgaten is. Waar mensenvrees Lv
heerst krijgen de tirannen hun ka P
Maar niet alleen de tirannen, ook |v'
degenen die graag over anderen
heersen in kleinere kring. We moei e(
het woord daar maar laten staan, i
het kader van wat recht is, en dat
kunnen we bij God te horen krijgep
Dat is van Hem.
tlCl
N
I
;n
VOORBIJGANGER
Beroepingswerk
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Hoogeveen A. J.
Nijen te Sneek (leraar g.o.).
Reünie overlevende
van Holocaust
ott
NEW YORK - Tijdens een
conferentie in New York zijn pla 0
bekendgemaakt om in Israël eer
te reünie te organiseren van Jodi
alle delen van de wereld, die de
se concentratiekampen over
hebben. Tijdens een vierdaagse
eenkomst in Jeruzalem ln Juni
zal onder meer een monument
huid worden. Erevoorzitters vai
comité zijn de schrijver Elie Wies 5e
Simone Veil, voorzitster van her
ropese parlement.
el
on
erd;
vin
n,
GRONINGEN Bisschop
van Groningen vindt dat het sl
cument van de bijzondere synof
Rome van vorige maand niet e
dig negatief moet worden uitge J
Er staan zeer zeker positieve pu
in volgens hem. In vergadering
Groningen moest de bisschop i"
spervuur van vragen beantwoi J
en vaak moest hij naar gezegd
„recht praten wat krom is'
Wilke Schram, adjunct-secretaris van
het interkerkelijk vredesberaad
(IKV) schrijft in Ons Geestelijk Le
ven, blad van de missionarissen van
het H. Hart. over het IKV en de
machten. Hier het slot:
Het beest uit de afgrond is losgebro
ken en sleept alles en iedereen mee
En daar staat een groepje IKV'ers
„nee" te roepen, terwijl half Neder
land over hen heen valt. Waar begint
het IKV aan, om zo'n groot kwaad
met zoveel geld en macht te willen
keren, daarbij vriendelijk prevelend
Help de kernwapens de wereld uit,
om te beginnen uit Nederland. Het is
duidelijk dat we naar menselijke
maatstaven gemeten geen schijn van
kans hebben. Je hebt even over de
rand van de afgrond mogen kijken en
dat verlamt Je In zo'n tijd heb Je echt
rugdekking nodig, behoefte aan nieu
we inspiratie Nooit eerder heb ik zo
intensief de Bijbel gelezen, nooit eer
der heb ik meer behoefte gevoeld aan
klare, duidelijke bijbeluitleg. Daarbij
voel ik me zeer gesterkt door de boe
ken over de profeten en het Bijbel
boek Openbaring, waarin mensen en
groepen mensen geconfronteerd wor
den met een niets ontziend kwaad,
dat alom voortwoekert. En toch blij
ven ze stram staan, en vooral: het
kwaad wordt bij zijn naam genoemd
En dat is wat ik mis in vele discussies
rond de kernbewapening men durft
kwaad niet langer kwaad te noemen.
En daarmee is de waarheid en dus
ook de Waarheid aangetast De
redenering is eenvoudig kernwapens
zijn verschrikkelijke wapens, maar
hun oorlogvoorkomende functie kan
niet gemist worden Waarmee kwaad
dus niet zo kwaad meer is Het kwaad
wordt een functie toebedeeld ln het
leven van alledag Op het gevaar af
voor een wereldvreemde norm-ethi
cus te worden versleten, die alleen iet
Schrijf op watje doen moet:
0ouw een schip!
Het begin van een stripverhaal „Noach" In de zojuist verschenen Opwekkingskrant-1980 van evangelist Ben
Hoekendijk. De krant is bedoeld om evangelisatie-acties door het hele land te ondersteunen. De eerste oplaag is
250.000. Het thema is „De welvaartsdroom loopt ten einde, wat nu?" en daar haakt de strip over Noach (ontleend
aan een boekje van Kok, Kampen) op in.
op het gebod en niet op de realiteit,
houd ik staande dat kernbewapening
een zeer groot kwaad is We dienen
dan ook alie mogelijke paden te be
wandelen om er op zeer korte termijn
vanaf te komen, vóór dat de kernbe
wapening ons denken en doen nog
verder heeft aangetast.
Gewoonte
Ds A. H. Algra ln Opbouw, het blad
van de Nederlands gereformeerde
kerken
Wanneer Paulus ergens kwam, ging
hij op de sabbat naar de synagoge
Dat was zo zijn gewoonte, staat er ln
Handelingen 17 2 HIJ deed dat.
omdat hij tot de Joden iets te zeggen
had Toen de Here Jezus in Nazareth
terugkeerde, ln de kracht des Gees-
tes, ging Hij daar naar de synagoge.
Volgens zijn gewoonte zegt Lucas er
bij (4 16). Ook Hij had iets te zeggen,
maar dat was toen in die synagoge
voor het eerst. Daarvóór was Hij er
tientallen Jaren elke sabbatdag ge
weest, niet omdat Hij iets te brengen
had. maar omdat Hij veel leren
moest. „HIJ was zijn ouders onderda
nig en nam toe ln wijsheid en grootte
en genade bij God en mensen" (Lucas
2 51,52) In dat groeiproces van de
Here Jezus had de synagoge van Na
zareth een belangrijke plaats. WIJ
hebben van zo'n synagoge nu niet
bepaald een verheven Indruk Omdat
we iets weten van de mentaliteit van
de rabbi's in die dagen. Het was ge
bod op gebod, regel op regel, raak
niet en smaak niet en roer niet aan.
Er brandde geen vuur ln hen. Zij
waren geen gegrepenen en gedreve
nen. Het moet een saaie bedoening
zijn geweest. Steeds maar de herha
ling van oude klanken. Woorden, die
gestold waren tot fossielen. Onze
oude professor Greljdanus schreef als
aantekening bij Lucas 4 16, dat de
Here Jezus in kennis der Schriften
allen in de synagoge overtrof, maar
toch altoos getrouw naar de synagoge
was opgegaan: „Welke geleerde of
hooggeplaatste staat het dan vrij om
anders te handelen?" In de jaren voor
1940 hoorde ik wel van het verschijn
sel waar Greljdanus op doelde Top
mensen uit de AR-partlJ en hooglera
ren van een theol faculteit gingen
niet vaak naar de kerk. Er was er één.
die zei, dat hij een enkele keer ging.
„om van zijn kerkelijke belangstel
ling blijk te geven". Ik krijg de Indruk
dat het nu andersom is. Verscheidene
geleerden komen geregeld naar de
kerk, maar er zijn anderen, vaak ook
van een jonger geslacht, die het met
de kerkgang niet zo zien zitten. Hoe
wel hun bijbelkennis niet verder
kwam dan wat de juf uit klas 1 en 2
vertelde. Zij moesten aanstaande
zondag eens denken aan de Here Je
zus als hun leeftijdgenoot, die dan
toch maar naar die duffe synagoge
ging, met zijn ouders mee. om toe te
nemen in wijsheid. Dat zou meteen
inhouden: een afnemen van je eigen
wijsheid.
Botte macht
Drs K. Exalto ln De Waarheids
vriend. het blad van de gereformeer
de bond, over de bisschoppensynode
Wanneer wij enerzijds deze Vaticaan
se Besluitenlijst lezen en anderzijds
de zeer kritische reacties daarop van
allerlei progressieve en neomodernis-
tische lieden in ons land, dan ervaren
wij dat wij noch voor de ene noch
voor de andere partij kunnen kiezen.
Had Rome gesproken zoals het be
hoort te spreken, naar het Woord van
God. en naar hetgeen de kerk der
eeuwen in gehoorzaamheid daaraan
beleden heeft, dan had het een heel
ander geluid doen horen dan nu het
geval is. Nu zijn wij opnieuw getuige
van een staaltje van machtspolitiek.
De paus heeft zich weer eens extra
laten gelden. En de curie eveneens In
navolging van paus en curie zullen de
Nederlandse bisschoppen het ook
moeten doen. En in hun navolging
allen die een ambt in deze kerk heb
ben. Ook al hebben de bisschoppen in
bepaalde opzichten gelijk, en al staan
ook wij uiterst kritisch tegenover al
diegenen die zo hard schreeuwen over
de rechten van'de homofielen, en over
het recht van de vrouw om tot de
ambten te worden toegelaten, en die
geheel kiezen voor een ervarings-the-
ologie, wij zien dat het wapen dat zij
in de hand nemen allerminst het
Woord des Heeren is, maar gewoon de
botte macht. Rome schijnt zich nooit
anders te kunnen handhaven dan
door middel van machtsvertoon
Maar maken de critici op deze bis
schoppensynode het zoveel beter0
Möller gaf toe dat de realiteit hi
daar wel uit het oog ls verlore
voorbeeld waar het gaat over h<
nieuw bevorderen van de biecht
priesterroepingen.
Bisschop Simonis had echter ii
interview met de regionale pers
drukt dat het document serieu
meend is: „Een belangrijke 01
ging in nogal wat parochies za
trekking hebben op de liturgie
voorgeschreven boeken zullen
gebruikt moeten worden We
len ook wegen moeten vinden oi
zo waardevolle sacrament van d(
soonlijke biecht opnieuw ingai
doen vinden." Maar ook bisscha 5SE
monis ziet daarvoor meerdere zat<
en veel geduld en intensieve
nodig.
zij
iet1
aan
hu:
KOPENHAGEN - De helft VI
Denen gaat nimmer naar de
hoewel 95 procent van de D< 1211
bevolking wel lid is. Dat blijkt ul
rapport van het Deense lnst
voor sociaal onderzoek over de 8
1965-1975
rlsit
reel
dc
ian<
als
teg
la<
^3-Jj
Informatiedag over christen
kerken in Oost-Europa, m.m.v
H. van de Graaf en het koor
Pools-orthodoxe kathedraal te
schau, zaterdag 22 maart 10
uur, Christelijke MTS Scutos, Ci
buslaan 540, Utrecht Inl Eu
commissie van de protestants?
ken in Nederland, tel. 030-3 3242 £w
Als opzichzelfstaanden uil
rol vallen, voor niet (meer) gf ij.tl
Hon rrt Af no rr. n O O Cf\ t
den, met name 30-60 jaar.
maart. Driebergen. Inl. alg dial
reau. Leusden (tel. 033-43244
Geen zin in een gezinnenl T(ja
over de plaats van de ongehuw Jw
de kerk, zaterdag 22 maart 10 15 !tzj
uur, Toerustingscentrum. Lei v.
(tel. 033-432441. aar
beli
Bio-cnergetlea, 28-30 maart 1 ea
develd. Zeegse (tel 05921 19481
per:
oorz
n ei