Een geschonden wereldbeeld IKON geeft geen antwoord Hoketus-muziek harde leerschool Jan Bost moess®n Wereldomroep tegen verdere bezuiniging oude en hedendaagse kunst Sfeer van vernietiging en wanhoop in tekeningen van Mercedes Nieuwe boeken Opheffing Rijksacademie jaar lang uitgesteld Jv museum HET PRINCESSEHOF Leeuwarden galerie coninck galerie Jfavie wopuy schilderijen 19e en 20e eeuw Deze rubriek wordt verzorgd do 020-931662 VRIJDAG 15 FEBRUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET Een sterk symbolistisch getint re alisme. Zo laat zich de stijl om schrijven waarin de Duitse, in Ne derland woonachtige tekenares Mercedes (meisjesnaam Enge- mann) gedurende de laatste jaren werkt. Mercedes neemt binnen het symbolisch realisme dat te genwoordig nogal modieuze trek ken vertoont, een eigen plaats In. Traumatiserende jeugdervarin gen, opgedaan in de Tweede We reldoorlog vormen de drijfveer van haar werk dat ver uit steekt boven dat van vele van de glad- schilderende en ook visionair ge richte collega's. De tekeningen van Mercedes, in overwegend witte en bleke tinten op een goua che-ondergrond, vinden pas de laatste drie, vier jaar waardering. In Galerie Klein in Haarlem heeft ze nu een tentoonstelling die een goede indruk geeft van recente ontwikkelingen. door Cees Straus AMSTERDAM De voorstellingen van Mercedes Engemann zijn volgetekend met honderden kleine steentjes die samen ruines vormen, fragmenten van gebouwen uit de tijd der Antieken Middenin die steenwoestenij komen droomver schijningen voor. mensen die een bestaan trachten te vinden in een hun vijandige omgeving: een verlaten land zonder enige vegetatie Eigenlijk hebben ze niet de minste overlevingskans, maar ze lijken ook uit een andere tijd te komen, die kennelijk meer hoop had te bieden. Als er in haar landschappen geen figuren zijn. heerst er een volslagen desolate, bijna wanhopig makende sfeer. Het is een sfeer die niets meer met illusies heeft te maken, niets met medemenselijkheid. Een sfeer, die bepaald wordt door een totale vernietiging zoals oorlog die brengt Voor Mercedes is dat tekort aan medemenselijkheid het allesbepalende thema in haar jeugd geweest dat haar voorgoed heeft getekend met een verdriet dat niet meer is te overwinnen. Mercedes: „Die figuren komen uit een tijd die ongeschonden is. die niet van deze tijd is Ik wtl in die landschap pen een tegenstelling leggen: zo'n landschap is wel eigentijds, wel ge schonden De mensen die er in voor komen zijn een symbool, een onwer kelijke verschijning die ik bijna foto grafisch wil weergeven om ze zo echt mogelijk te laten lijken. Maar in feite gaat het om projecties, ze zijn ook autobiografisch. Familileden. die ik hoogstens van een foto ken. mensen van lang geleden die ik in deze tijd projecteer, maar daar geen weet van hebben. Ik heb dat transparante heel inten sief willen doen, dat is heel nodig voor me. Ik houd ook van hoeken waar je in kunt kijken, dat herkenbaar maken." Over de lege landschappen zegt ze Van die verwijzing naar de Antieken ben ik me tijdens het werk niet zo bewust Het is meer een soort erfenis. Je bent belast met een stuk opvoe ding waar je niet meer van afkomt Ik gebruik het om de tegenstelling te scheppen tussen het heden en het verleden die ook in mijn andere werk zit Ik vind deze lege landschappen nogal meditatief, ze komen heel sterk uit mijn stemming voort. Ik ben er wel blij mee, ik voel niet meer de nood zaak om er figuren in aan te brengen, dat zal wel zijn afgelopen." Haar hele werk is te herleiden tot haar Jeugdtrauma, vijf Jaar oorlogs geweld dat ook voor de Duitsers, de „goede" wel te verstaan, zijn diepe sporen heeft getrokken. Mercedes Engemann is aan het einde van de oorlog, twintig Jaar oud. in het geweld verzeild geraakt. In de kelder van een huis dichtbij Remagen raakt ze opge sloten. „Je zat er middenin, je zag de soldatenlaarzen vanuit de kelder aan je oog voorbij trekken. Het huis is neergestort op de kelder, dat vind Je allemaal in de tekeningen terug. Op een gegeven moment heb ik een Reeds het vorige kabinet was voorne mens de academie in Amsterdam op korte termijn te sluiten. Met het hier door vrijkomende geld zou dan een werkcentrum voor gevorderde kun stenaars bekostigd kunnen worden. Minister Gardeniers (CRM) heeft dit plan overgenomen van haar voorgan ger Van Doom. Eind vorig jaar stuur de zij een wetsontwerp ter beoorde ling naar de Raad van State. Het advies van de Raad van State laat echter nog op zich wachten, met als gevolg dat het onmogelijk is het ont werp tijdig in het parlement af te handelen. Met de Rijksacademie was afgespro ken dat in augustus a.s. geen nieuwe nee |ie 2 te P iTn di te 0 var grot Het voortbestaan van de rijks l'lJv mie is door deze gang van zaki gerekt, maar nog niet veilig gi Vorig jaar werd een stichting den van de Rijksacademie" richt, die zich ten doel stelt de fing van de academie te verijks n Het bestuur van de stichting q nem bezig politici te wijzen op hett in h, van deze opleiding Of deze ac™ ces heeft moet blijken als het di ks nsg n dt ment straks het omstreden we Jen werp krijgt voorgelegd. ider De dossiers van Sherlock door Sir Arthur Conan Doyle. Contact. Amsterdam. 245 27,90. Negende en laatste de< nen De complete Sherlock Holmes, ,m leid door C. P. Snow. Mercedes: tegenstelling tussen heden en verleden paard in een verder leeg landschap getekend. Dat was vanwege een af schuwelijke ervaring die ik met een geit zag gebeuren Het beest was door een granaat getroffen en moest wor den afgemaakt. Er was alleen een bakker in de buurt die het niet eens goed kon doen." Ze groeide op in een sterk anti-nazis tisch gezin. Een oproep op het einde van de oorlog om bij de luchtmacht te dienen, weigert ze. „Ik zag daar niets in. heb de oproep ook niet opge volgd. Dan moest ik onderduiken, weer in de kelder. Verzet is voor mijn familie niet iets uitzonderlijks, het is met vader begonnen die joden hielp. Verzet tegen macht is een familie trekje. het uit zich dat je steeds terug gaat in de isolatie, als in een slakke- huis. Het tekenwerk wijst op die iso latie." door Jan van Galen HILVERSUM Er klonk vertwijfeling en radeloosheid door in de stem van omroepster Dore Smit toen zij eergisteren om iets voor achten het IKON-tv-progamma afkondigde:dank u voor uw aandacht en tot vrijdag mogelijk wanneer wij de derde en laatste aflevering uitzenden van de serie „Wat gebeurt er nou?" over een groeiproces en de Bhagwan-beweging". De IKON houdt er kennelijk reke ning mee dat na de golf van kritiek die er is losgebarsten over de inhoud en de aanpak van het programma het aantal kijkers vandaag weieens tot een ernstig dieptepunt kan dalen Of. ••n dat ligt meer voor de hand. dat de kijkersgroep zal bestaan uit mensen die de serie uit curiositeit volgen en er een lustige avond aan zullen beleven Want de overigen dte zich geschokt of in de maling genomen genomen voe len hebben hun kritiek allang op de IKON-burelen gedeponeerd en hou den het verder wel voor gezien. Die boze brieven hebben steeds hetzelfde gemeen de serie wekt de indruk dat de IKON In zee gaat met een quasl- religteuze beweging waarin helden verering of verafgoding van de grote leider Bhagwan Shree Rajneesh een grote rol speelt, en verder dat de groepsleiders met de gevoelens van de deelnemers omspringen als waren het rubberen voorwerpen. Velen zit het allebchalve lekker dat er met de deelnemers gemanipuleerd wordt. Die kritiek kreeg afgelopen zondag een artisUek hoogtepunt toen Kees Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Radio Nederland Wereldomroep heeft de Tweede Kamer laten weten dat een bezuiniging van één miljoen gulden op het bedrag dat op de begroting van erm voor 1980 is uitgetrokken voor de Wereldomroep een verlies van twintig arbeidsplaatsen betekent, Zowel het bestuur ais de onderne muigsraad van de Wereldomroep is Speciaal vandaag Olympische Winterspelen. Reportages uit Lake Placid van de 500 meter schaatsen %oor dames en heren, plus een samenvatting van de afgelo pen nacht gespeelde ijshockey- urd-trijd tussen Tsjeehoslo- wakije en de Verenigde Sla- ten. Verder een verslag van de eerste en tweede serie twee mansbob Ned I 16 25 uur Gesprek met de minister president. Jaap van Meekren praat met premier Van Agt over het vandaag gehouden kabinetsberaad en de actuele kwesties van dete week Ned I 21.20 uur llier en nu besteedt onder andere aandarht aan de be zorgdheid van een groot aan tal Nederlandse hoogleraren over steeds minder beschik baar komen van geld voor de narorg van pasgeboren kin deren. Ned 2 23.00 uur Olympische Winterspelen. Herhaling van de hoogtepun ten van de evenementen van \anmiddag. Verder een direc te verbinding met Lake Plarid voor nieuws en achter gronden. Ned I 23.45 uur verontrust door de ingediende moties van de Kamrrlt 1en Mertens iD66> Bischoff van Heemskerck <D'66i en Voogd <P\dA» op de begroting van CRM ZIJ willen dal de door minister Gardeniers voorgestelde verhoging van anderhalf miljoen voor de activi teiten van de Wereldomroep inet een mtijorn gulden wordt verlaagd Als argument hebben de Kamerleden onder meer opgegeven dat de Wereld omroep de laatste jaren eigen activi teiten heeft ontplooid op het gebied van films en televisieprogramma's Bij de Wereldomroep herinnert men echter aan het artikel in de omroep wet waar staat dat het tot de taak ven de Wereldomroep hoort radio- en televisieprogramma's vast te leggen op platen, banden of films en ter beschikking te stellen ten behoeve van omroepen buiten Nederland Zo worden televisieprogramma's voor en samen met derde-wereldlanden ge maakt. evenals radioprogramma's De Wereldomroep meent dan ook dat als er ëën miljoen gulden minder bin nenkomt dit ongetwijfeld gevolgen zal hebben voor een groot aantal con tacten met derrie wereldlanden en landgenoten m het buitenland De financiering van de Wereldom roep is al een aantal jaren een heet hangijzer De toenmalige minister van CRM mr Van Doorn besloot dat financiering niet Linger uit de om* roepgelden moest komen maar uit de algemene middelen van het ministe rie Gevolg is geweest dat het minis '••ne van CRM de laatste drie jaar de Wereldomroep drie miljoen heeft doen bezuinigen Minister Gardeniers van CRM heeft il laten weten dat een verdere achteruitgang voor de We reldomroep niet mogelijk is van Kooten en Wim de Bie in een uitzending van het Simplistisch Ver bond een perfecte persiflage gaven op de serie van de IKON. Koot trad op als het nieuwe IKON-hoofd amuse mentszaken. Sinatra-Tahamata ge heten en Bie als Zijn wanhopige on dervrager. In een gefilmde scène zette Koot een van de Bhagwan-leiders neer. In een winkelcentrum stelde Koot voorbijgangers onder meer de volgende vragen: Wat zie jij er goed uit zeg! Wil je met me lachen of hullen? Lachen? Ha. ha. hahaa. Eerst aan jezelf den ken hoor en dan pas aan haar en dat geldt ook voor jou hè' denk eerst aan je zelf hoor. da s veel beter voor jullie." Verder vroeg Koot nog aan iemand hoe het kwam dat zijn hond zo gespannen was. en zei hij tegen een vrouw die op weg was naar een super markt: „Heeft u gespaard om naar de supermarkt te gaan? .wat goed zeg Harde kritiek Bij de IKON zit men letterlijk en figuurlijk met de handen in het haar. Wat te doen met zulke harde kritiek en vlijmscherpe satire? Intern zijn de meningen bij de IKON uiterst ver deeld Sommige medewerkers vinden dat er geen ontkomen was aan dit soort kritiek, maar een grote groep zegt dat men er op kon wachten en dat deze uiterst terecht is. Dit maakt het haast ondoenlijk voor de IKON om met commentaar voor de dag te komen Afgesproken is dat ook dat pas over een half jaar of nog later gereageerd zal worden De IKON is dan van plan een aantal deelnemers weer op te zoeken en te vragen hoe het met ze gaat. Henk Biersteker van de IKON zei gisteren zelf bijzonder genoten te hebben van Koot en Bie Hij is van mening dat met name het tweede programma kwaad bloed heeft gezet. In de uitzending van vorige week werd het meisje Ada geestelijk krach tig mishandeld, aldus Biersteker Een dergelijke psychische aanvaring doet zich vanavond (Ned I 22.55 uuri op nieuw voor en mogelijk nog pittiger IKON-directeur Wim Koole (hij was het die de serie naar binnenhaalde» is momenteel met vakantie en dus voor commentaar onbereikbaar Aspecten Wijst dat er op dat het tekenen de angsten kan teniet doen? Mercedes: ..Het tekenen vormt wel een soort communicatie, het is echter geen the rapie. Ik voel ook geen streven naar een breed publiek, ik heb liever men sen die er lets van begrijpen. Ze moe ten eigenlijk al bij voorbaat aanvoe len waar het omgaat. Kennis van oorlogsgeweld is niet belangrijk, het gaat om oerervaringen." Koffergrammofoon Over hoe ze uit de oorlog komt. zegt ze: „Je moet zoeken naar een oplos sing voor je angsten. Ik ben de kelder in gegaan met een koffergrammo- foontje en platen. Het is de muziek geweest die me heelt geholpen. Tij dens de bombardementen heb ik ge luisterd. naar Schumann, Brahms, Orlando di Lasso. Dat was ook mijn eerste kunstbeleving. Ik dacht voort durend „er bestaat met zulke grote muziek nog hoop". Dat heeft me er door gehaald. Ik kan niet meer zon der muziek, nog steeds heb ik muziek aan staan bij mijn werk. Met die hoop ben ik ook uit de oorlog gekomen. Ik was eigenlijk niet onge lukkig. Het werken, het proces dat zo'n tekening klaarkomt, dat maakt me gelukkig. Het werkt niet thera peutisch. het is meer de vreugde in het kunnen maken. Mijn hoop is mijn werk. Als je in dat proces zit, raak je van je angsten af. maar ze blijven in hun wezen wel aanwezig Ze geeft er een verklaring voor. „Als je jong bent, investeer je veel vertrou wen in de mensen. In mijn Jeugd kon dat niet. Daarom ben ik na de oorlog ook uit Duitsland weggegaan. Ik wil met de illusie leven dat het hier in Nederland anders is geweest. In Duitsland is het allemaal herkenbaar voor me dat het fout is geweest. Het is niet voor niets dat er steeds een ka potte wereld in mijn werk zit. Maar omdat het in deze tekeningen ont staat. is het een kunstwerk geworden, is het niet langer kapot. Het komt op een ander niveau." Direct na de oorlog, nog voordat ze naar Nederland ging. heeft ze een paar jaar lang met het maken van portretten de kost verdiend Van 1952 tot 1955 volgde ze de academie in Neurenberg, waar ze ook haar man heeft ontmoet. Wolfgang Ebert, een schilder, een Ostflüchtling Foto FrIU Droof- In 1955 komen ze naar Amsterdam, beginnen opnieuw, nu op de Rijks academie. Ze hebben gehoord dat Heinrich von Campendonck er les geeft, dat is een van de redenen dat ze voor Amsterdam kiezen. Von Cam pendonck is ziek, dat is wel teleurstel lend. Ze hebben contact met Jan Wie- gers. „een geweldige man. internatio naal georiënteerd, met een zekere to lerantie, een „wereldse" opvatting. Ik had vertrouwen in zijn rechtvaardig heid." De eerste jaren hier verlopen niet al te goed. Met geld uit een familiever mogen kopen ze een huis in Amstel veen. maar ze kunnen in de buurt niet aarden. „Er heerste jaloezie, de men sen hielden je buiten de deur." Ze zullen later verhuizen naar een pand aan de Herengracht. De eerste jaren in ons land verlopen ook anderzijds moeizaam. Galeries blijken niet willig om haar werk te exposeren. Ze bekent nu wel dat ze niet genoeg „spirit" heeft gehad om zo maar op een galeriehouder af te stappen. Ze doet mee aan diverse tentoonstellingen in Duitsland. De belangstelling hier blijft grotendeels achterwege. Pas in 1977 krijgt ze een behoorlijke reactie. Dick Couvée haalt haar naar het Frans Halsmu seum in Haarlem. Ze exposeert er een dikke tachtig werken, de eerste keer dat er een overzicht van haar werk wordt geboden. „Je krijgt hier heel moeilijk contact met de mensen", zegt ze, „als buiten lander ben je hier erg geïsoleerd. Maar de contacten zijn nu wel wat beter geworden." De Eberts hebben nog altijd de Duit se nationaliteit. In weerwil van alles voelen ze zich nog Duitsers. De Ne derlandse taal. de literatuur geeft nog problemen. Er zitten nog stukken in het verleden die ze niet kennen, waar door ze de Nederlandse nationaliteit nog niet willen hebben. Eigenlijk niet durven te hebben. Galerie Klein. Krocht 6 in Haarlem. Tot en met 12 maart, geopend op dinsdag tot en met vrijdag van 12- 17.30 uur, op zaterdag van 12-17 uur. De opening heeft vanavond om 20.30 uur plaats. Italiaanse wijnen door Joost Reuten. Uitg. Unieboek, Bussum, 245 pag., 24,50. Onze folklore het Jaar rond, door 8. J. van der Molen en Paul Vogt. Uitg. Elsevier, Amsterdam, 264 pag., veel kleurenfoto's, kalender van de be sproken folklore en register, 49,50. Elseviers gids van de grassen door J. Sikula. Uitg. Elsevier, Amsterdam, 112 pag., ƒ29,50. Beschrijvingen en afbeeldingen van de meest voorko mende soorten in Nederland en België. KNAC Handboek '80 en KNAC-gids (clubhotels en restaurants), verkrijg baar bij KNAC-secretariaat te Den Haag. bij bijkantoren en agentschap pen in VW-kantoren. Bij uitg. Becht, Amsterdam, versche nen: Zelf haar knippen („Een geknip te handleiding voor haarverzorging thuis") door Harold Leighton (veel ill., 112 pag., 19,90. Stekendictionai- re door Nel Rol. over borduursteken en borduurtechnieken (112 pag., veel ill., ƒ24,50. BIJ Loeb Sc Van der Velden, dam. verschenen in de reeks Cr Internationale („fameuze en cu .(jw misdaadromans): De ene rac u naar is de andere niet door An Berkeley; De stille handlanger Anders Bodelsen; Drama op de chij door Anton Tsjechoc. De boekq gebonden; geen prijsopgave. d\ Van onze onderwijsredactie AMSTERDAM De Rijksacademie van beeldende kuj te Amsterdam mag voor de cursus 1980-81 opnieuw ee jaars studenten inschrijven. De geleidelijke opheffing vaf academie is daardoor tenminste een jaar uitgesteld. studenten mochten worden tn ten. indien het wetsontwerp april was goedgekeurd. Nu t het geval zal zijn. heeft de aci toestemming gekregen een Aje o lichting toe te laten lijk Te ve Bij uitg. Becht, Amsterdam, ve eep nen: Zelf haar knippen („Een g( te handleiding voor haarverzo thuis") door Harold Leighton ill., 112 pag., 19.90. Stekendlcti re door Nel Rol. over borduurs chz< en borduurtechnieken (112 pagJrt>H. UI., 24,50. «zin BIJ Loeb Sc Van der Velden, dam, verschenen ln de reeks Crii Internationale („fameuze en curaai misdaadromans): De ene mo et 2 naar is de andere niet door Anl )eri Berkeley; De stille handlanger - Anders Bodelsen; Drama op de door Anton Tsjechoc. De boeke; gebonden; geen prijsopgave. ADVERTENTIE pe b. door Franz Straatman AMSTERDAM ,,U zult in dit stuk veel invloeden van de rockmuziek tegenkomen." Aldus Geert van Keulen in een bescheiden woordje voorafgaand aan zijn Wals, woensdag avond in Shaffy voor het eerst uitgevoerd door de muziek groep Hoketus. Een beetje overbodige opmerking omdat alle muziek die Hoketus (piano, fenderpaino, basgitaar, slagwerk, panfluit, saxofoon, alles in tweevoud) speelt, doordrenkt is van pop en volksmuziek. Wel is bekend dat hij het onverstan dig vindt in dit stadium een IKON- opinie te geven. Koole is van mening dat de prograama's voor zich moeten spreken en dat het onderwerp psy- cho-therapie voorop staat en niet de religieuze aspecten van de Bhagwan- beweging Over het feit dat een groot aantal kijkers met vragen blijft zitten maakt hij zich niet zo druk Hoe dan ook. vanavond wordt het derde en laatste deel uitgezonden. Aan een in leidende tekst van omroepster Dore Smit wordt, zo zei men gisteren bij de IKON. nog gesleuteld, maar duidelijk commentaar zal ontbreken. De kij kers zullen het opnieuw moeten heb ben van de ondertoon Geen Invloeden van esthetische of anderssoortige aard maar zuiver mu zikale elementen herhalen van struc turen; het tegen elkaar uitspelen van ritmische spanningen. Noch harmo nieën. noch melodische ontwikkelin gen nemen een belangrijke plaats In. Louis Andriessen schreef zelfs voor Hoketus (door hem jaren geleden ge formeerd als project aan het Konink lijk Conservatorium ln Den Haag) een stuk zonder exacte toonhoogte; alleen de ritmische figuren liggen vast. Worker's Union (Vakbond) heet het. geschreven voor iedere hardklin- kende groep, aldus de toelichting. Dat kenmerkt eveneens de stukken van Hoketus: dynamsiche afwisse ling zit er nauwelijks in. Ook in dit opzicht is een Hoketus-concert een harde leerschool voor de luisteraar. Scharnierend Wals van Geert van Keulen staat mijlenver van Johann Strauss Alsof je op een dansvloer staat die per vierkant meter scharnierend be weegt Dat komt door de spanning tussen twee- en driedeligheid die Van Keulen heeft Ingebouwd Een drie stemmige canon zit als tweede gege ven ingewerkt, maar zodanig dat van enige herkenbaarheid geen sprake is. Het geluidenweefsel lijkst steeds dichter te worden, dreunender ook door de tam-tams Waar in de andere gespeelde wrerken sprake was van een voelbaar groei proces. van een onafgebroken cli maxwerking. leek Van Keulen tel kens terug te hollen naar het begin Hoe met een zelfde instrumentenbe zetting plus stem dankzij een knappe techniek een maximum aan blijven de spanning kan worden opgeroepen, was te horen in Coming together van Frederic Rzewski. De Hoketus-groep heeft het samen met het werk Hoke tus op een pas verschenen lp gezet. Bezeten Dan zal men een belangrijk element missen, nl. de lichamelijke bezeten heid die de musici uitstralen tijdens het spelen van hun repertoire Met name de twee panfluiters ontlaadden zich en lieten op verrassende wijze horen dat een panfluit ook nog wat anders kan dan wee-zoet zwijmelen De hese. stotende blaasgeluiden zijn echter niet het enige, volstrekt ande re aan deze muziek die de moderne klassieken a la Peter Schat. Jan Vlij men v.s. ver ontgroeid is. Vanavond en morgenavond herhaling van dit leerzame concert ln het Shaffy-thea- ter Amsterdam Grenen meubelen' Hoogstr. 44 Wageningen 08370-15529 Kunst- en veilingzaalx E33Ö makelaars-veilinghouders in^ roerende goederen regeimatig veihngen van kunst antiek en inboe del voo' onze ckenieie zoeken v*n obiecten voo goed gehalte verkoopcondities oo aanvraag ook voor a> uw taiaties inzake verzekeringen suc cessie etc - - fel. vrc^nM27i Nassau Oiilenburgstraat 3 Deit fiaag -» 19 januari t/m 12 maart 1980 aardewerk van W. C. BROUWER (1877- 1933) museum het Pnncessehof Grote Kerkstraat 11. Leeuwarden Tel.: 05100-27438 tot en met 2 maart a.s. exDOseert 1 g fT[ ilge el non !det met aquarellen op. tijden Do t/m Zon van 13-17 u 3811 WJ Amersfoort Coninckstraat 20 Tel. 033-729368. Op zoek naai de beste belegging? Voor het beste advies kunnen serieuze geïnteresseerden terecht t Belt u gerust eens vooreen vriiblijver atspraak/bezichtigmg Tel 070-941469 bgg. 015-135903 Th. Jelfersonlaan 62 Ri/swiik Schilderijen Klokt Antique 9 •'spul 235e, den haag. tel. 070 - 463242. Mevr. J. W. te Winkel-van ifhankellik Indisch Tlldsehrlft Boekhandel en Uitgevl VOOR ALLE (GOED™ INDISCHE BOEKEN F Onafhankelijk Indisch Tijdschrift 24e jaargang. Verschijnt 2 per maand Jaarabonnement 55.— Neder1afl| zeepost buiten Europaf 62.50. Opgericht door Tjalie Robinson Thans onder redactie van J. H. Rrtman-Ulian Ducelle Correspondent in Indonesië: Rogier Boon Verspreiding: Amerika, Australië. Canada, Indonesië. Maietsie. Singapore. I Zeeland, Zuid Afrika. Zuid-Amerika. Suriname en Antillen Publiciteit en Hd Mij T|alie Robinson BV Pr. Mauritslaan 36. 2582 LS Den Haal Tel 070-545500/01 giro 6685.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4