KOOP NU EEN RfTMO EN HOU F550,
IN UW ZAK.VOOR BIJVOORBEELD DE
EERSTE 8 VOLLE TANKS.
Uit brieven van lezers
Uit brievea van lezei
VAN 1T/NI21 FEBRUARI BIJ ELKE RITMO DE VASTE AFLEVERINGS
KOSTEN EN ML-BEHANDEUNG GRATIS. WAARDE F550,-.
h
VRUOAG 15 FEBRUARI I960
trouw/kwartet
P 8 I
lllegalenwet
Deze rubriek >s uitsluitend bestemd voor korte reacties op w deze krant gelezen
bencbten 3'tike'en en commentaren, en met voor open boeven, gedichten,
oproepen o' reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te
krorden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ot over
het met plaatsen imeestat door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde
ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000
AW Amsterdam B| pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver
vermeld.
Het gaat goed (4)
De ware gelovigen zijn van mening,
dat het met „de kerken" snel bergaf
waarts gaat. omdat men de oorspron
kelijke basis, het persoonlijk aan
vaarden van en volgen van Jezus
Christus, reeds lang heeft losgelaten.
Paulus zegt ui 2 Kor 5 vers 17: ..Zo Is
<4an wie in Christus Is een nieuwe
scheppmg het oude is voorbijge
gaan. zie. het nieuwe is gekomen
.'Als de kerken deze oorspronkelijke
basis weer zouden ontdekken en gaan
verkondigen, en men van daaruit
geestelijk zou groeien, zal het werke
lijk weer goed gaan met de kerk' Ds
Bouma probeert echter de wereld-
klok vele eeuwen terug te draaien,
-door te stellen dat de kerk meer en
'Iheer ontdekt, dat het Oude Testa
ment het hart van de Bijbel Is en dat
daarom het Nieuwe Testament gele
xen moet worden „onder de belleh-
ttag en ln het perspectief van het
Oude" Daardoor zou dan een andere
visie op Jezus ontstaan, die „ontdaan
'oan Oriekse filosofie en dogmatische
abstracties" dan weer voor de dag
son komen als „de man van Nazareth,
die- töt het laatst toe de weg van zijn
▼olk gaat de weg van de wet en de
'profeten" Joh. 1 vers 17 zegt echter
dat de wet door Mozes ls gegeven,
■•maar dat de genade en de waarheid
-door Jezus Christus zijn gekomen.
Van dexe genade en waarheid echter
«geen woord Terwijl de komst van
Jezus in deze wereld Juist een grote
verandering teweeg bracht, omdat
Hij Degene was Die kwam om de
werken van satan te verbreken. (1
Joh. 3 vers 8). Dit ls ook in 1980 nog de
ervaring van ieder mens die ln het
•geloof Jezus aanvaardt en Hem gaat
vulgen. Het artikel van ds Bouma is
4 ln strijd met de waarheid van Oods
•Woord en de Heilige Oeest. en zal
door vele oprechte kinderen Oods.
zowel binnen als bulten de kerken,
worden afgewezen.
Wapenveld
G. J. R. Doomink
Synode (10)
beter gezelschap dan wat de synode
heeft opgeleverd.
Rotterdam C. J. A. Weseels O.F.M.
Synode (11)
De lllegalenwet komt al Jaren te laat.
Er zal een eind moeten komen aan de
binnenkomst van duizenden buiten
landers. die een bedreiging vormen
voor de Nederlanders, die al jaren op
een woning wachten. Het is gelukkig,
dat het parlement deze wet heeft aan
genomen. De Nederlanders beginnen
zo langzamerhand gediscrimineerd te
worden De gevolgen van de wet kun
nen alleen maar gunstig zijn. Ook de
aandacht aan de positie van culturele
minderheden wordt niet verwaar
loosd. Nederland is goed voor de ..le
gale" buitenlander, anders zouden ze
niet zo graag hier werken en wonen.
Misschien dringt het eindelijk in Tur
kije en elders door dat de illegale
buitenlander zonder een woon- en
werkvergunning hier geen schijn van
kans meer heeft.
Amsterdam C. Tilman
„Is de hiërarchische bevoogding door
het Vaticaan ook met een aantasting
van het vrije geweten, en de vrijheid
van godsdienst? Het is maar een
vraag" schrijft mevrouw J Ruyten-
berg-Smith Antwoord: wat u hiërar
chische bevoogding door het Vati
caan noemt, mevrouw, tast het vrije
geweten en de vrijheid van gods
dienst niet aan. want het lidmaat
schap van de rooms katholieke kerk
is volkomen vrij Niemand hoeft te
gen zijn wil in die kerk te zijn of te
blijven.
Utreeht
Mr. Els M. Vos de Wael-Smulders
Synode (12)
Ten tijde van het optreden van bis
schop Bekkers en paus Johannes
XXIII, dacht ik: ik ben te vroeg weg
gegaan uit de kerk van Rome, ik had
meer geduld moeten opbrengen! In
middels ben ik ongeveer 25 Jaar lid
van de hervormde kerk en 74 jaar
oud. De hervormde kerk is er niet
alleen voor de zeer orthodoxen. Er
bestaat binnen die kerk een zekere
vrijheid van belijden van geloof. Dus
is er sprake van een belijdende kerk
en niet een belljdeniskerk Zo be
hoort een kerk - te functioneren, ge
dachtig aan: 2 Korinthe 3 vers 17:
Waar de geest des Heren is. daar is
vrijheid. Is er in het Vaticaan sprake
van die vrijheid?
Groningen B. Hooftman
Synode (13)
Het gaat goed (5)
Het artikel ln Trouw van 9 februari
van ds. Bouma. laat eens temeer zien,
dat de gedeelten uit de bijbel betref
fende de opkomst van dwaalleraren
in de laatste dagen volkomen worden
bevestigd (Romeinen 1 vers 21-23; 1
Timotheüs 1 vers 3-11,2 Petrus 2 vers
1-22). „Het gaat goed met de kerk"
schrijft hij. Is dat waar?? Heer B ls
blij, dat er leven in de brouwerij is,
maar gezien zijn uitlatingen. Is de
gemeente, waar hij deze ervaringen
heeft, geestelijk dood. „De kerk ver
kondigt een boodschap voor deze
aarde", zegt hij. Dat is waar. maar dat
beeld van deze aarde is niet zo fijn als
hij het voorschildert Lees het einde
ervan maar ln Mattheüs 24 en de
Openbaring. Hij ls blij, dat het accent
niet meer op de hemel en op het
hiernamaals ligt. Maar de toekomst
ligt niet op deze aarde, maar op wat
erna komt. Jezus zegt. „Zoekt eerst
het koninkrijk van God en Zijn ge
rechtigheid" (Mattheüs 6 vers 32) en
dat koninkrijk Is niet van deze wereld
(Johannes 18 vers 36l Johannes heeft
Inderdaad gesproken over het Woord,
dat vlees is geworden, maar niet om
aardsgezind te worden. Jezus is God.
geopenbaard in een menselijk li
chaam. In dat lichaam heeft Hij de
zondeschuld gedragea voor alle men
sen. Wie Zijn offer aanneemt en weet
door Zijn bloed gereinigd te zijn en
daarmee met God verzoend te zijn.
heeft eeuwig leven en ts een kind van
God (eerste brief van Johannes). Heer
B.. leer dat aan de mensen om u heen.
Er ls geen andere weg tot behoud,
dan door Jezus alleen Wijs de men
sen erop. dat ze een wedergeboren
mens moeten worden, pas dan is men
behouden (Johannes 3 vere 1-21) In
dien iemand een afwijkend evangelie
verkondigt, dan is hij vervloekt (Ga
laten 1 vers 6-9). Hr. B volg de op
dracht van Jezus uit Mattheüs 28 vers
18-20
Numansdorp C. W. van de BergU
Het gaat goed (6)
In het artikel .Het gaat goed met de
kerk" van de gereformeerde predi
kant Hans Bouma is de bekende tak-
tiek toegepast een karikatuur van de
vroegere kerk opbouwen en die be
plakken met de nodige eenzijdige eti
ketten om vervolgens die karikatuur
te bestrijden. In het Oude Testament
komt het woord zonde (zondigen, zon
daar. zondig) 595 maal voor Zonde ln
de oorspronkelijke betekenis van het
woord is een daad. die zijn doel mist.
een afzwaaier Het O.T. maakt ons er
op attent dat dit zeer veelvuldig ge
beurt Johannes de Doper, die het
Oude Testament goed kende, kon
digt Jezus aan met de woorden „Zie
het Lam Gods. dat de zonde van de
wereld wegneemt" (Johannes 1 vers
29) Johannes legt hier het wezenlijke
verband tussen Oude en Nieuwe Tes
tament. Inderdaad het gaat goed met
de kerk als zij die boodschap blijft
doorgeven aan kerk en samenleving
Zwolle A. C. Versloot
Toen lk een groot aantal synodebe
sluiten ging vergelijken met concilie
stukken. die erop betrekking hebben
met name Lumen Gentium, de dog
matische constitutie over de kerk en
het decreet over de Oecumene re
zen me de haren te berge' Het is
verbijsterend te ontdekken hoever de
geest van Vaticanuro II verwijderd ls
van deze synodebesluiten Vijftien
Jaar na het concilie spelen zijn docu
menten bijna geen enkele rol meer.
Deze synodebesluiten zouden het
misschien nog kunnen doen vóór Va-
ticanum II Nu zijn ze de verlooche
ning van wat paus Johannes noemde:
„een nieuw Pinkstergebeuren" Op
grond van mijn vergelijkingen houd
lk me aan Vatlcanum II Veel ontwik
kelingen ln de Kerk van Nederland
zijn daar ln aanzet te vinden en daar
om o w* doorgaan WIJ zijn ln
Naar aanleiding van de „vraag" van
J Rijtenberg-Smith ln Trouw van 12
februari zou ik daarop willen ant
woorden. dat „hiërarchische bevoog
ding door het Vaticaan" door een
katholiek niet als aantasting van het
vrije geweten en de vrijheid van gods
dienst wordt ervaren, omdat nie
mand gedwongen wordt om lid te zijn
van de rooms-katholieke kerk. Voor
een lid van die kerk is het normaal,
dacht lk, te aanvaarden wat die kerk
te geloven voorhoudt, en zich te on
derwerpen aan de leiding in de kerk.
Zij. die moeite hebben om dit te be
grijpen, zijn mijns inziens niet of niet
meer katholiek. Ik dacht niet dat
God Zich laat dwingen door acties of
door lijsten met handtekeningen, en
de kerk. een werktuig in Gods hand,
uiteraard ook niet. Misschien kan Lu-
kas 4 vers 1-13 u enig begrip bij
brengen?
Roosendaal M. J. M. Jansen
Loonpauze (2)
Wat de heer Baars (Trouw 7 februari)
zo geringschattend omschrijft als
centenvechterij ia in werkelijkheid
van het hoogste belang. Want dit zijn
de feiten: grots prijsverhogingen en
be las tings tij gingen per 1 Januari, ver
laging van de uitkeringen per 1 Janu
ari. daarbovenop een loonpauze. die
de grondrechten van de vakbonden
op vrije onderhandelingen aantast,
tijdens welke het ontslag van duizen
den mensen wordt aangekondigd.
Nieuwe, verdergaande plannen liggen
ter tafel. Laat het verantwoord den
ken maar aan de regering. Okto en
Philips over! Brede lagen van de be
volking zullen de komende tijd in
actie komen, niet omdat je dat zo
graag doen. maar omdat ze het geld
als zand door hun handen zien glijden
en ze zich ln hun werk bedreigd voe
len Staken en actievoeren uit de
tijd'' Zo democratisch is onze maat
schappij blijkbaar nog niet: wat voor
de één een gouden handdruk van
twee miljoen is. is voor de ander een
staalharde trap onder z'n achterste
na Jaren toegewijd werken.
Utrecht P.W.deRijk
Loonpauze (3)
Onder het hoofd „Loonpeuxe" con
stateert de heer Baars uit Haarlem
(Trouw 7 februari) dat een klein aan
tal mensen ln een bedrijf vaak het
gehele personeel terroriseert. Dit zelf
de geldt wanneer op een bondsverga
dering moet worden besloten tot ac
tie of geen actie. 3 tot 5**> van alle
leden maken dan meestal de dienst
uit. Je zou het democratische dicta
tuur kunnen noemen. Ook hier zou ln
belangrijke zaken door toezending
van een stembiljet aan alle leden dit
niet alleen nlet-beïnvloede stemmen
kunnen opleveren, maar ook een
meerderheid van uitgebrachte stem
men van bet totale ledental.
Vlaardlngen B. Mmrinus
Israël
Naar aanleiding van de houding van
het Palestina-Komitee. (Trouw 9 fe
bruari) nog even dit: Door verschij
ning. droom en gezicht, openbaarde
God. de Schepper van de hemelen en
de aarde. Zich aan Abraham. Izafik
en Jacob Abraham moest van God
gaan naar het nu zo omstreden land.
Kanafbi. In Genesis 15 vers 18 werd
van Gods kant een altijd durend Ver
bond met Abraham gesloten. Later
herhaald voor Izaftk en Jacpb. Dat
land bedoelde Mózes ook, toen God
bU de berg Horeb Zijn Verbond be
vestigde met de zonen van Jacob en
de vreemdelingen, die toen ook al
met hen optrokken, Deuteronomium
29 vers 10-16. En God had een stad.
Jeruzalem. In Zijn Plan. want dAér
moest Zijn Zoon. (Jezus moest Hij
heten) Oods tegenstander overwin
nen. En Jeruzalem móet van Israël
blijven, want déér moet Jezus ook
terugkomen. Laten de vijanden van
Israël dit alles eens onderzoeken en
zich aan dat Goddelijk Plan onder
werpen. En laten de Joden op hun
trouwe VerbondsOod steunen en niet
op mensen of wapens. (JesaJa 30. o.a.)
Rotterdam G. Lobots-Klaver
Jeugd en roken
In de Trouw van 9 februari las lk. dat
de Nederlandse Jeugd (en dan vooral
de meisjes) het meest ter wereld
rookt Ondanks deze verontrusting
die met vele feiten gestaafd kan wor
den (wat te denken van de 240.000
doden per jaar in de negen EG landen
door het roken), denk lk dat er voorlo
pig nog geen keer ten goede zal ko
men. gezien het feit dat er honderden
miljoenen geïnvesteerd worden ln
deze bedrijfstak. Er zal heel wat ge
rookt moeten worden, wil deze inves
tering eruit zijn. Niet dat lk daar aan
twijfel, want „wie de jeugd heeft
heeft de toekomst" en .Jong geleerd,
oud gedaan" zeggen de spreekwoor
den. Om met dat laatste te besluiten.
Jong afgeleerd of er helemaal niet
aan beginnen, dat zou een beginpunt
moeten zijn ten goede, waarbij ou
ders en alle anderen, ln het bijzonder
zij die zich met het onderwijs aan en
de vorming van Jongeren bezighou
den, het goede, in plaats van het
slechte voorbeeld moeten en mogen
geven. Zou overigens een „goed" stuk
brood verdienen ln deze en aanver
wante branches eens punt van dis
cussie kunnen worden? De jeugd is
het toch waard?
Bergen op Zoom P. S. Cuperus
Maandagmorgen
Dank aan „Trouw" voor een goed
begin op maandagmorgen! Eindelijk
's geen Sacharow en geen boycot van
Olympische Spelen in Moskou
het was niet meer te harden. Nu een
groot artikel over Nederlandse vrou
wen die steun vragen voor Argentij
nen waar de mensen zomaar „ver
dwijnen"; vijftien tot dertigduizend
„vermiste" jonge mensen, vaak met
hun kleine kinderen Men denke zich
de angst en het verdriet van de moe
ders in! „In 78 tijdens de wereldkam
pioenschappen hielden ze elke don
derdag hun demonstratie Wie
dat weet kan zich niet zo druk maken
omdat Sacharow in Gorki is en of de
Spelen naar Moskou komen. Ook het
artikel over de school deed me goed.
waarin gezegd wordt dat ze momen
teel bestaat door het „instand-hou-
den van fundamentele onduidelijkhe
den". Niet de angst voor de examens
moet overheersen; ..het onderwijs
voltrekt zich ten diepste onpersoon
lijk. Thuis leren ze voor de problemen
te vluchten, er is geen vader meer en
de moeder verdwijnt ook Het ls
ook goed te weten van „de commer
ciële dans rondom Lake Placid" en
dat „ABC trok de rechten naar zich
toe voor 250 millioen dollar, bijna drie
keer zoveel als NBC voor de transmis
sie van Spelen in Moskou op tafel
moest leggen". Zelfs in het stukje
over mode heerst een nieuw begrip
dat nog veel vrouwen er de „centjes
voor hebben om zich nog iedere mo
degril uit Parijs te kunnen veroorlo
ven". maar dat de Nederlandse Mari
anne Davids heel mooie draagbare
kleren maakt „die geen eendagsvlie
gen zijn", is goed te vernemen. Dank
voor dit goede begin op maandag van
„Trouw".
Wassenaar Hilde Slotemaker
Bezuinigingen
De situatie wordt onhoudbaar.
Schreeuwend tekort aan verzorgend
personeel waarvan gehandicapten,
invaliden, en bejaarden de dupe wor
den. doordat het verplegend perso
neel door overbelasting te weinig
aandacht aan de mensen kan beste
den. Bijna dagelijks deze berichten in
de krant. Het wordt hoog tijd, dat aan
deze erbarmelijke toestand een eind
wordt gemaakt, door desnoods op
grote schaal de alarmklok te luiden.
Kortom deze situatie moet verande
ren. Kan daar door het inschakelen
van vrijwilligers(sters) misschien ver
betering in worden gebracht, door
onder meer huishoudelijk werk van
het personeel over te nemen, en door
de mensen te bezoeken het contact
met de „buitenwereld" te bevorderen
waaraan vele mense ook behoefte
hebben. Ligt hierin ook niet een taak
voor de vrouwenverenigingen, door
desnoods om beurt de helpende hand
te bieden? Ook hierin kan een taak
liggen het Grote Gebod in daden om
te zetten.
Zevenbergen H. Lokers
Ziekenfondspremie
Vrouwen die maar een paar uur per
week werken kunnen voor een be
trekkelijk lage premie aanspraak ma
ken op het volledige ziekenfondspak
ket. De meeste vrouwen zijn echter
al. doordat ze getrouwd zijn. verze
kerd. aangezien de echtgenoot de pre
mie voor zijn volle loon betaalt.
Vrijwel alle vrouwen die maar een
paar uur werken zijn getrouwd, want
als vrijgezel kun je daarvan niet
leven.
Waarom moeten part-time werkende
vrouwen ln ht ziekenfonds dubbel
verzekerd zijn en mag het hij de parti
culiere verzekering niet? Zodra de
particuliere maatschappij waarbij ik
verplicht verzekerd was. werd ze er
subiet uitgezet. Dubbele verzeke
ring mocht niet.
Beverwijk A. Teljeur
Huisgemeente
De heer Klei heeft gelijk dat het
heenwijzend karakter van onze huis
gemeente te weinig tot uitdrukking
komt in de naam, zoals die tot dusver
ln de Velpsche Courant werd gepubli
ceerd, namelijk zonder de wel door
ons opgegeven toevoeging „t.h.v."
(ten huize van). Met die toevoeging
maken wij duidelijk dat wij ons niet
als een zelfstandige gemeente naast,
en nog veel minder, tegenover de an
dere kerken van Velp beschouwen.
Wij willen slechts beschouwd worden
als een deelgemeente van de éne
plaatselijke gemeente van Velp. die
er helaas niet ls. maar er wél hoort te
zijn, dus een deelgemeente die ergens
in Velp „ten huize vansamen
komt.
het etiket „christelijk", i
die macht. Wat vindt men i
uitspraak van de heer G.,
landelijke bekendheid heeft j
gen: „Als lk ln Amerika zou
zou lk geen enkele moeite hel
een van de daar aanwezige p
stemmen En als men i
Amerika helemaal geen
partijen kent. dan vraag Je Je{
waar G. nu eigenlijk mee l
Voorschoten
J.H
Velp
H. J. Hegger
Goudzwaard (8)
De heer Goudzwaard kan me nog
meer vertellen. HIJ verwijt anderen
doelpolitiek te bedrijven, terwijl hij
zelf al jaren lang met niets anders
bezig ls. Hij heeft het herhaaldelijk
over christelijke politiek, maar het is
slechts een woordenspel. Het gaat de
heer G alleen om de macht en die
kun Je nou eenmaal het beste grijpen
door roomsen en protestanten ln één
bijenkorf te smijten, om vervolgens
van daaruit aan politiek te doen mft
Russisch bloed
sn
Volgens Fred Lammers (Troui j_g
bruari) heeft prinses Beatrix t U
rament. „Het Russisch bloed one
chent zich niet". Beatrix. K<*
der Nederlanden, met Ri
bloed! Hoe Russisch dan wel?
bet-overgrootmoeder was een
sche prinses. Anna Paulowna,
die was zelf een dochter van et v,
spronkelijk Duitse moeder. I L,
von Württemberg, die weer een~
ter was van een geboren Duif
hie van Anhalt-Zerbst, die
dl
Hoe Russisch is het bloed van I
dan? Misschien 1.5 procent
der? En dat kleine beetje is al
voor zulk een driftig temperanpnd.
Ermelo
op
we
otsi
ito':
Koningin (3)
0
Wat knap bedacht, dat de koningin
de filter is waardoor de Heilige Geest
binnenkomt. Dat is dan dus gefilter
de Heilige Geest? En als er iets van
ons naar God moet. moet de filter
dan ondersteboven of kan prins Bern-
hard als zodanig dienen? En is deze
voorstelling heiligschennis en/of ma
jesteitsschennis?
Groningen c. Meenen
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gele
berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedictK
oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gerief
worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of o
het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi) helaas niet correspor
ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1
AW Amsterdam. Bij pubiikatie worden naam en woonplaats van de schr
vermeld.
nt:
ud
rijk
Ingi
U weet, de Fiat Ritmo is een zuinige auto. Talrijke windtunnelproeven hebben hem
geslepen en geschaafd tot een model met een bijzonder lage luchtweerstand. Zonder overigens op been-,
schouder- en hoofdruimte te beknibbelen.
Een ekonomische auto dus. En de komende dagen zelfs super-voordelig. Want van
1 t/m 21 februari worden de vaste afleveringskosten en de ML-behandeling niet in rekening gebracht.
Dat scheelt f 550,-. Of 8 volle tanks. En bij zo'n zuinige auto zijn dat pakweg 5000 kilometer.
Imp. Leonard Lang b v., Daniel Goedkoopstraat 9. Industriegebied/Amstel. 1096 BD Amsterdam. Tel. 020 -92 4888.
La
maj
N f
fcho
at a
Dor
V: j
mit
pot
der
ik e
hoi
indt
tft
len i
f«Oi