Verzet pastoraal werkenden tegen besluiten van synode Met Wending geloven na Auschwitz Charismatische werkgemeenschap mag geen vrije tribune zijn 3r Boekje open over dienstweigeren Uit brieven van lezers Trouw 'Nooit ga ik meer dat hokje in, dan doe ik nog liever geen zonde meer." Werkverband homofiele priesters Conferenties Noorse kerk wil protest wereldraad VOORBIJGAN k "fel IT Nieuw bureau Nes Ammim WOENSDAG 13 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET Van een onzer verslaggevers UTRECHT Als eerste duidelijk herkenbare groepering heeft een zeer groot deel van de rk pastoraal werkenden zich tegen de resultaten van de bisschopensynode uitgesproken. Gisteren waren er zo'n vierhonderd bijeen in Utrecht om landelijk een werkverband op te richten, nadat in enkele bisdommen al een belangenvereniging was opgericht. In dit landelijk verband en ook ln de meer plaatselijke organisaüe wordt zeer nadrukkelijk een gelijkstelling beoogd van priesters, pastorale wer kers- en werksters. Dit is dan tegen de bedoeling van de synode die juist het verschil tussen ongehuwde priesters enerzijds en andercijds alle anderen die iets ln de kerk doen, vooropstelt Ook had de synode een vakbond voor priesters onverenigbaar geacht met de hiërarchische verhouding, waarin de bisschop de vader is. Toch hebben de opgerichte en deels nog op te rich ten belangenverenigingen alle trek ken van een vakbond, zij het dat er nog geen sprake is van aansluiting bij de gevestigde vakorganisaties. In het aartsbisdom Utrecht (grofweg de provincies Overijssel. Gelderland en Utrecht) is men het verst. Een hoog percentage is ..georganiseerd" en de vereniging is begonnen. Tot voorzitter werd vorige week gekozen Gerard Zuldberg. die gisteren ook de landelijke bijeenkomst toesprak. Eenstemmigheid De dag werd ruimer bezocht dan voorzien was vooral ook door de mid dengroep. Des te opmerkelijker was de tamelijk grote eenstemmigheid waarmee de synodebesluiten werden misprezen. Vrij algemeen werd ge meend dat de synode niet „over ons. ons geloof, onze kerk en onze mensen gaat. maar over een instituut dat de geest annexeert en waarin angst is voor een mondige samenleving. Al het gepraat over het ambt zou volgens velen aldus samengevat kun nen worden: de bisschoppen willen het ambt beschermen tegen seks. De eeuwen door is, zo meende men. sek sualiteit verbonden met macht. Aan vankelijk was het celibaat een middel om de automatische doorerving van macht te doorbreken. Maar ook het celibaat werd weer gekoppeld aan macht. Terwijl velen proberen de mannelijke, clericale machtskerk te vervangen door een menselijke kerk, wil de synode daarentegen die oude kerkstructuur weer oproepen en be stendigen. ding eerder in de beslotenheid van seminaries ziet gedijen. Terrein Politiek stuk Aanvankelijk had men vooral be zwaar tegen het binnenkerkelijke en weinig maatschappelijke karakter van de synodebesluiten. Maar bij na der toezien werd opgemerkt dat er eigenlijk sprake was van een zeer politiek stuk. „De bisschoppen ne men het voortouw van de verrecht- sing", werd gezegd. Immers het hele synodestuk wil mensen afhankelijk maken en wil verantwoordelijkheid van mensen afnemen. Als voorbeeld werd verwezen naar de beklemtoning van de biecht als „het enige gewone middel van verzoe ning". De bisschoppen zullen het wel moeilijk krijgen om het biechten te bevorderen, zeker als allen er net zo over denken als de mevrouw die zei: „Nooit ga ik meer dat hokje in. dan doe ik nog liever geen zonde meer." Gerard Zuidberg De vereniging voor pastoraal werken den wil de belangen behartigen van allen die in de pastoraal werkzaam zijn. De priesterraad, zoals die al be staat, wordt een manipuleerbaar in strument geacht, temeer daar het een wig drijft tussen de priesters en de niet-priesters die veelal juist een zelf de verantwoordelijkheid dragen. Gezond De verenigingen en het landelijk be raad hebben tot doel het gezond hou den van het beroep en het opkomen voor de belangen van de leden. Men wil dat bereiken door zich voor alles onafhankelijk op te stellen. De bis schoppen lijken meer en meer instru menten te worden van het Vaticaan; daartegen willen de pastoraal wer kenden „hun eigen positie verbinden met de mensen en hun vragen." Ze willen dat vooral „samen" doen, te gen het stuk voor stuk afbreken. Ook willen ze danig aan de studie om hun andere visie op de functie van gezag, basis en ambt krachtiger te onder bouwen. De studenten in de theologie werden opgeroepen om niet af te ha ken: juist na deze synode was het belangrijk door te gaan met de studie. Volgens Gerard Zuiderberg moet er verder gewerkt worden aan de ver maatschappelijking van het werk en ook aan de opleiding daarvoor. Ook dit laatste in tegenstelling tot het synodedocument dat de ambtsoplei- door C. G. van Zwadan De laatste jaren wordt met toenemende klem gesproken over de mogelijkheid (of on mogelijkheid) van „geloven na Auschwitz". Op het eerste gezicht lijkt het wat vreemd over die kwestie te schrijven, omdat Auschwitz al 35 jaar achter ons ligt. Hoe komt het dat de actualiteit van Ausch witz zo lang na de feitelijke catastrofe nog lijkt te groeien? waann opgenomen Oe Rotter dammer. mei Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Directeur mg O Post ma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam W-bauisiraai 131 Amsterdam te' 020 913456 pottq«e 66 00 00 Bar» Ned Cred-etoar» Aaaerwigrv 23 00 12 574 Gempenieq.ro Arrifeidsrr X11000 REGIO ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam lei 010-115568 (abonnementen en tw*org»ng) lei 010-115568 (redacbei le> 115TOO (««ISiodend voor REGO DEN MAAGAEIDEN Povbus i0t 250i CC Den Haag lel 070 469445 (abonnementen en bezorging) tei 070-469445 (redactie) I* 070-468864 (urtHurlend WO» advenenties) Parkstraat 22 Den naao REGO NOORD OOST NEDERLANO (abonnementen en bezorgmg) Peerem 8000 AA Zwo»e ter 05200 17030 Melkmarkt 56 Zwo»e Abonnementsprijzen: Pw lew I J01 eo Atfvevienhefar-e w Tewtomscrie enoodrecwen if* adressen boren 1 Ooga»r Um,i-eber-cbten 9-19 30 »an maandag 1 m »"«3ag Op /onoag van 19 20 uv ie<el 020-9134 56 Opgave m.n,-advenent*» lei 020 936868 0» »CtvateKfh aan Mm.-Adv argekng postbus 433 IO00 AA AMSTERDAM Ad-e»»t4-gmgee j-tsV*«d «cnnAeNA aan on/e AmsienJamse adressen De redactie van het maandblad Wen ding heeft deze en dergelijke vragen bijeen geraapt en een thema-nummer uitgebracht onder het motto „Gelo ven na Auschwitz". Auschwitz is een verzamelnaam ge worden, een symbool voor ai het mas sale en totaal uit de hand gelopen leed van de twintigste eeuw. Met Auschwitz bedoelt men dus ook Tre- bünka, Sobibor, Belzec, Bergen Bel- sen, Dachau, Ravensbrück, Maut hausen, en noemt u maar op, maar in deze rij horen eveneens ramen als Dresden. Tokio, Hirosjima, Nagasaki, etc. Ook de gruwelijke namen uit de eerste wereldoorlog passen in deze opsomming. Wie over Auschwitz spreekt als over een geloofsprobleem, kan dus ook de naam Verdun invul len. Auschwitz is „het" symbool voor de massale (en vooral massieve) ver nietigingen van de twintigste eeuw. Toch is niet onmiddellijk duidelijk wat er aan de hand is. Want. zeggen de mensen, als Auschwitz een geloofsprobleem is. waarom waren de beruchte bloedbaden uit de geschie denis dan geen geloofsprobleem. al thans niet in de onontwijkbare bete kenis die we nu aan Auschwitz ge ven? En. zeggen die mensen, als je meent dat met Auschwitz het leed op de wereld is verschenen, dan ken Je je geschiedenis niet Die tegenwerpingen lijken sterk, want de menselijke wreedheid heeft nooit maat gekend, en bijgevolg is het leed nooit vatbaar geweest voor verklarende frasen, tenzij men gerie felijke visies ontwierp op kosten van de slachtoffers, en over hun ruggen heen. Kort gezegd: Wat is het nieuwe van Auschwitz? Het antwoord op die vraag hangt samen met het feit dat in Auschwitz de uitredding ontbreekt. Er zijn geen ontkomenen. De wat formele verwoording van dit pro bleem luidt: God was niet in Ausch witz. En in het miljoenen graden hete hart van een nucleaire explosie is evenmin uitredding denkbaar. Dus ook: God was niet in Hirosjima. Auschwitz is dus het probleem van de „zwarte gaten" ln de geschiedenis van de mensheid. Bij elke catastrofe in de geschiedenis, vond men nog wel vonken in de as waarmee men kon hopen op nieuw vuur. Maar Ausch witz is zwarte as en afgekoelde sin tels: de getuigen en de hoop zijn meeverbrand. Het thema-nummer van Wending gaat dwars door deze problematiek heen. Niet op de bedaarde manier van de beschouwer, maar door de ogen van de slachtoffers heen. Dat laatste geeft dit nummer een voelbare beklemming, maar het bete kent ook dat dit geschrift intrigeert. Dat laatste hangt samen met het feit dat de vragen even totalitair zijn ln hun aanspraken als de feiten waarop ze betrekking hebben. Tegelijk maakt dit thema-nummer duidelijk dat de kerk, als ze wil over leven, niet om de opgeroepen proble men heenkan, ook ai blijken de vra gen verregaand onhanteerbaar le zijn. De inhoud van het nummer is rijk geschakeerd. Men treft bijvoorbeeld een uitstekende vertaling aan van de inmiddels befaamd geworden rede. die prof. Marquardt heeft gehouden op de Kirchentag, onder de titel ..Christen-zijn na Auschwitz". Ik kan niet nalaten enkele bijdragen aan te stippen, hoewel het gehele nummer bijzondere vermelding verdient. Er is de vertaalde tekst van een voor dracht van Elie Wiesel, de schrijver die ooit heeft gezegd dat de „nacht zijn geloof heeft verteerd". Als Auschwitz alles verbrandde, dan ver brandde het ook de getuigen, zo zegt hij. Dan is de taal meegestorven. Wie sel spreekt dan ook over een „geheim dat gedoemd is onbekend te blijven". Andre Neher gaat in dezelfde rich ting, als hij onderstreept dat er „geen geschiedenis van de mens ls zonder God, en dat er geen God is zonder menselijke geschiedenis". Hij noemt dat de basisconceptie van het joden dom. Maar men voelt wat er met deze basisconceptie gebeurt, als de getui gen zijn meevergast. Dat betekent immers dat de geschiedenis zelf is meevernietigd. Vandaar dat hij kan zeggen: „Auschwitz is stellig een echec van God". Men moet overigens dit nummer zelf hebben gelezen. Wending, themanummer „Geloven na Auschwitz". Prijs losse nummers 5,50 plus verzendkosten. Uitg. Boe kencentrum, Den Haag. Een van de andere initiatiefnemers, studentenpastor Meyknecht uit Delft, vindt het van belang dat de pastoraal-werkenden, hoe kritisch ook, niet zelf wegbreken van de rk kerk. Hij vindt dat de bisschoppen moeten worden bestreden op hun ei-' gen terrein: in de kerk. De bisschoppen hielden gisteravond hun maandelijke vergadering en wa ren niet bereikbaar voor commen taar. Wel viel de afwezigheid op van alle vicarissen. Meestal zijn wel enke len van deze topfunctionarissen als belangstellenden aanwezig, ook ai gaat het er kritisch en opstandig aan toe. Maar gisteren leek dat ook de vicarissen, net als de bisschoppen, voortaan één lijn willen trekken. De rk pastores zien overigens uit de sy node nog wel iets goeds komen en huiveren niet voor pakkende beeld spraak: „Dankzij de kunstmest van de synode zal aan de basis de spinazie zo welig groeien dat zelfs de bisschop pen die zullen moeten eten." ARNHEM (ANP) „De officiële sexuele zedenleer van de r.k.kerk is voor homofielen bijzonder kwetsend. Dit geldt vooral voor de homfiele priesters en andere werkenden, die geacht worden deze moraal uit te dragen. Daarom dient deze leer op haar evangelisch karakter en haar waarheidsgehalte onderzocht te wor den." Dit staat in een verklaring van het werkverband van katholieke ho mofiele pastoraal-werkenden, dat de zer dagen in Arnhem is opgericht. Op de oprichtingsbijeenkomst waren ruim 35 priesters, pastoraal werkers en theologen, allen homofiel, bijeen. Het werkverband ziet als eerste taak de onderlinge ontmoeting van homo fiele pastoraal-werkenden te bevor deren. Hiervoor worden regionale groepen opgericht. Een tweede taak is het bewerken van de kerkelijke leiding. Het werkver band wil bijzondere aandacht schen ken aan het benoemingsbeleid van de bisdommen. Er bestaan, aldus het werkverband, beperkende bepalin gen in de aanstellingsbrieven van ho mofiele pastorale werk(st)erj die in houden, dat de betrokkene „vrijwil lig" afziet van het aangaan van een relatie. Als derde taak ziet de werk groep studie van het probleem- De voorlopige stuurgroep wordt ge vormd door Th. Beemer, G. van Et- ten. F. J. Hirs en J. van Hooydonk. Het werkverband zal samenwerken met het protestantse werkverband van homofiele theologen, dat enkele maanden geleden werd opgericht, en met andere homo-organisaties. De volgelingen van Jezus van Na- zaret, bijbelweek o l.v. P. van Boxel, 17-21 maart, Kontakt der Kontinen ten, Soesterberg (tel. 03463-1755). Problemen in de contacten met moslims m.m.v. mevr. J. Schim van der Loeff en drs J. Slomp, zaterdag 8 maart 10.15-16.30 uur. Toerustings centrum, Leusden (tel. 033-43244). Gregoriaanse zang. Kennisma king, vooral om het te zingen en toe te passen in de liturgie, voor beginners en gevorderden. 21-23 maart, Em- maus Priorij, Maarssen (tel. 03465- 61678). Motivatie en praktijk van pasto raal werk op de camping, 21-22 maart. Klein Vink, Arcen bij Venlo. Ini. en opg. Centrum voor pastoraal in Europa (tel. 043-14244). Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen 01 reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde ren. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver vermeld. Kraken In een hoofdredactioneel commen taar over „de Amsterdamse krakers" op 25 januari beschuldigt Trouw de Raad van Kerken in Nederland van misleiding. Ons rapport „Kraken in Nederland" zou volgens Trouw een conservatieve ideologie schragen: dat de brutalen de halve wereld hebben en dat ieder het beste zijn eigen be lang kan verdedigen. Trouw stelt dat krakers voor hun beurt gaan en anderen die wèl gedul dig wachten, verdringen. De feiten zijn als volgt. De rijen wachtenden die zijn ingeschreven ln de door de woninjmood geplaagde delen van Ne derland wachten op een zogeheten distributiewoning (en niet op een zeer dure huurwoning of koopwoning). Zulke woningen worden naar verhou ding weinig gekraakt. En waar ze worden gekraakt, kunnen ze zonder juridische rompslomp meteen wor den ontruimd op basis van de woon- ruimtewet van 1947. Krakers door kruisen dus over het algemeen niet het distributiebeleid. Hoewel het kraken van distributiewo ningen het laatste jaar wat vaker voorkomt in de krakerswereld is dit volop in discussie blijft het bovenstaande van kracht. Het distri butiebeleid wordt wèl doorkruist door twee andere factoren. Eén is illegale bewoning in overleg met de eigenaar (al of niet met sleutelgeld). De andere is de speculatie. Zo is vol gens een recent onderzoek in de Am sterdamse Nieuwmarktbuurt in een paar jaar tijds 35 van het hele be stand aan distributiewoningen voor de geduldig wachtenden verloren ge gaan via verkoop. Voorts meent Trouw dat het moeilijk is vol te houden dat de Amsterdamse krakers de woningvoorraad hebben vergroot. Die „bewering" wordt „ro mantiek" genoemd. De feiten zijn als volgt. Uit ons eigen onderzoek van OSLO (LWI) De Lutherse kerk van Noorwegen heeft het uitvoerend co mité van de wereldraad van kerken gevraagd, een duidelijk protest te doen horen tegen de Russische inval in Afghanistan. De Noorse kerk wil ook. dat de wereldraad de maatrege len tegen de dissidenten in de Sowjet- Unie veroordeelt. Het uitvoerend co mité vergadert deze week in Straats burg. Dr. K. J. Kraan, emeritus-gerefor meerd predikant te Haarlem en een van de leiding gevenden in de charis matische werkgemeenschap Neder land (CWN), schrijft ons naar aanlei ding van het verslag „Charismati sche studie van occultisme" (Trouw, 8 februari): Uw verslaggever typeerde de lezing van dr. M. J. F. Parmentier over het occultisme op de charismatische the ologen-conferentie als „nogal polari serend". Om misverstand te voorko men. wil ik graag opmerken, dat dit polariserend denken niet typerend is voor de CWN. Mijns inziens is de beste formulering van ons standpunt te vinden in het officieel rapport van de hervormde kerk over „Vragen rondom de gebedsgenezing". In dat rapport lezen wij onder meer: „In de omgeving van Jezus Christus, in het Nieuwe Testament, verschijnt de demonie voor ons als een adembe nemende macht Van een bepaalde zijde gezien is de verschijning van Jezus Christus het bewogen verhaal van een bittere worsteling tussen twee rijken, tussen Jezus Christus en diens Rijk en het rijk van de mach ten. verpersoonlijkt in de boze. door de Heiland zelf als „overste dezer wereld" aangeduid. Het hart van deze strijd wijst Johannes 3 vers 8b aan: „Hiertoe ls de Zoon van God geopen baard. opdat HIJ de werken des dui vels verbreken zou." Omgekeerd ne men de demonen ook Jezus ernstig. Zij weten zich bedreigd, eigenlijk reeds overwonnen. „Deze strijd ls ln het leven van Jezus, zoals HU ons uit het Evangelie tege moet treedt, zo wezenlijk, dat HIJ een volkomen ongrijpbare, vage. ondui delijke figuur wordt, wanneer wij Hem zonder deze worsteling met het rijk der demonen zouden trachten te verstaan. Vanaf de „verzoeking in de woestijn" tot in Gethsemane is deze strijd voor de Heer Jezus diepe reali teit en bittere ernst geweest." Wel kan het zich prijsgegeven voelen aan een boze. vreemde macht in vele gevallen de projectie zijn, waarbij men iets ln de mens zelf toeschrijft aan iemand buiten zichzelf. Maar ten opzichte van de bijbelse gegevens ko men wij met een dergelijke alieen- maar-psychologische verklaring niet uit. „In de Bijbel gaat het hierbij niet in de eerste plaats om interne menselij ke ervaringen, die binnen het bereik liggen van ons psychologisch begrij pen. maar om objectieve machten die zich tegen Gods Rijk teweer stellen en daarbij de mens als inzet zien en gebruiken. Thumeysen wijst op de ontdekkingen van psychologie en psychiatrie en meent ons inziens te recht, dat deze niet kunnen leiden tot een terzijde stellen van deze bijbelse visie, maar veeleer een heenwijzing zijn naar wat hij aanduidt als „de demonologische laag", waarin in de Heilige Schrift ziekte en gezondheid gezien worden." Om een sprekend voorbeeld te noe men: Jezus wordt door Petrus ver zocht (het kruis mèg en zèl niet ge schieden). En Petrus wordt verzocht ln de hof van Kajafas. Alles heel makkelijk subjectlef-psychologisch te verklaren. Maar Jezus spreekt hier van een objectieve persoonlijke con frontatie met de Satan. Hij kon dat door een gave van „onderscheiding der geesten", die Hij ook aan zijn gemeente kan en wil schenken. Het is niet het standpunt van de CWN, dat men de dienst der bevrij ding alleen maar ten overstaan van de psychiater of psychotherapeut kan verrichten, omdat we nu het de monische veel beter kunnen verkla ren dan vroeger. Het is zeer waardevol, als een geest verwant psychotherapeut aan de Van een onzer verslaggevers Nu de verandering van de wet gewetensbezwaren militaire dienst is doorge voerd, was het nodig de begeleidende informatie van de vredesorganisatie aan te passen. Pax Christi, de rooms katholieke vredesbeweging, is zojuist tevoorschijn gekomen met „Alles over dienstweigeren", een smakelijk geïllu streerde brochure, waar de meeste dingen op overzichtelijke manier in staan. De brochure is te bestellen bij Pax Christi, Postbus 85627, 2508 CH Den Haag. De prijs is 2,50 excl. porto. Bijgaand stripje van tekenaar Len Munnik is één van zijn bijdragen aan de brochure. eind 1977 bleek overduidelijk dat ver reweg de meeste kraakpanden in Ne derland öf leegstaande bedrijfspan den zijn (zonder woonbestemming), öf slooppanden (meestal in gemeente eigendom), öf speculatiewoningen (bijvoorbeeld dure leegstaande vil la's). Voor zover er toch distributie woningen bij zaten, waren dit groten deels woningen die ai langer dan een half Jaar leegstonden en die wegens hun slechte staat door woningzoe kenden werden geweigerd. De conclusie gesteund ook door vier Engelse onderzoeken was dat krakers niet woonruimte onttrekken, maar woonruimte toevoegen. De Ogem-panden zijn daarop geen uit zondering. Na langdurige leegstand zijn ze nu in korte tijd al drie maal van (voorlopige) nieuwe eigenaar ge wisseld en daarbij gaat het de betref fende beleggers echt niet om bekom mernis met het lot van de tienduizen den woningzoekenden in Am sterdam. Zo'n commentaar van Trouw is hoogst ontmoedigend. De feiten van het rapport „Kraken in Nederland" zijn nooit aangevochten. Ook Trouw doet dat niet; Trouw herhaalt alleen de bekende vooroordelen. De ellendi ge escalatie rond de Ogem-panden in Amsterdam, met alle persoonlijke ri sico's voor politiemensen en krakers, is mede te wijten aan een tekort schietend overheidsbeleid. Meer dan ooit is er behoefte aan opinievorming die zich baseert op de feiten. L. J. Hogebrink Voorzitter ad hoe-groep „Kraakpro- blematiek" van de Raad van Kerken in Nederland. Naschrift redactie: wij ontvingen een brief uan gelijke strekking van de Raad van Kerken ln de agglomeratie Amsterdam. Meer brieven elders in de krant GROTERE VERANTWOORDELIJK^ Het gebeurt nog al eens dat op een bepaald moment de t g politiek vaarwel zeggen en$ed< baan krijgen in het bedrijfs >en laatste heeft boven de poliu èm< voordeel dat je niet altijd zo er schijnwerpers staat en je hefcóre niet ieder moment op te draper een of andere omroep je wat net vragen of interviewen. Je gi et zekere anonimiteit in die ml tge' inziens best een gelukkig g*bes geven nadat je lange tijd zo weg getimmerd hebt. Tochi >1 v al wat politici die die weg ni e s: VO( Zij verkiezen een derde weg s: ambiëren dan liever een sa overheidsbetrekking waart) rustiger je gang kunt gaan. 'ra erbij die daarbij een forse v< J* van hun inkomen niet schu' ™e dat gemakkelijk over hebbe hun rust. Soms ook voor hui >de geloofwaardigheid. Dit geld ^01 name voor vai oud-vakbondsbestuurders. £er laatste tijd zijn bepaalde po Vi dit verband nog ai eens exti °°r' genoemd. Met name christe eu* In korte tijd kwamen er drit5 terecht bij een groot bedrijf, zullen zelf de eerste zijn die dat je als christen-politicus lie een bijzondere manier op de staat. En dat is logisch. Je h 1501 pretentie opgenomen en me n F verwachten dat je die waan ug ine Voor mijn besef een te grote ge, en te expliciet uitgesproken t he vergroot de verantwoordeli en Wat jij dan doet en laat en \^,e€ je dan kiest of in de steek la4veri onmiddellijk in verband getkort met je christen-zijn. Vaak wiggg conclusies uit getrokken die era; christendom trefen. Zeer va onrechte en dan ook geheel onrechte, maar het gebeurt ,gn maar. Men kan zich afvragef dan niet de grootste zorgvul r moet worden betracht. Een christen-politicus neemt voljjer bij de overgang van de polit de bedrijfsleven geen kleinere, c veeleer een belangrijk grote verantwoordelijkheid op zie ste hf Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen: naar V (toez.) mevr. A. Th. de Vrie Utrecht. Beroepbaar: C. H. Visch- Willem de Witlaan 12. Oei NED. GEREF. KERKEN Beroepen: te Langerak Linde te Heerenveen. kr DO] GEREF. GEMEENTE Beroepen: te Groningen IL7fl Rotterdam-Zuidwijk Bedankt: voor Leerdam JftA Rljssen, ger 00 H. W. Hofmeester Te Hilversum is op tachtigj tijd overleden de hervorm hulpprediker H. W. Hofmeei^ het ganse land bekendheid noten als „dagopener" van aldi Hij begon zijn radiowerk ii van de jaren dertig en heeft een kwart eeuw lang de rulman woord voor de dag" verzori ze gezinnen vormde zijn vertrouwd geluid. In 1956 dezelfde titel een boekje ve waarin een aantal van zijl uhy ningen was gebundeld. De het meester verbond zich in lf Hilversumse hervormde gei godsdienstonderwijzer. Kol begon ook zijn radiowerk, ing prediker bewoog de heer Herr zich op velerlei terrein: zyn chil aandacht richtte zich op t io-; doch ook het zondagsschoo Bi zijn daadwerkelijke beiadtot Zijn radiotoespraakjes heb tate geraakt omdat de heer Hofr eerlijk en onopgesmukt sp wijlen mr. A. B. Roosjen hei NCRV-vooizitter zei. Schlingensiepen dienst der bevrijding deelneemt, ook om de gave van de „onderscheiding der geesten" te helpen toetsen en voor projecteren te waarschuwen. Maar als wetenschapsmens kan hij het demonische niet constateren. Evenmin als hij wetenschappelijk kan vaststellen, dat er een wonder heeft plaatsgehad. Dat zijn geloofsca- tegorieën. Over deze uitgangspunten kan men in de CWN vrij discussiëren, maar dan in besloten kring. In de publici teit dienen we deze uitgangspunten te eerbiedigen. Zelf heb ik over het demonische meer genuanceerd leren denken. Maar niet psychologisch, doch in het kader van objectieve, externe vijandige machten. Die mo gen en moeten met volmacht tege moet worden getreden. Dit externe objectieve is kenmerkend voor het occulte. In onderscheiding van het paranormale in het algemeen. Ook iemand als prof. Tenhaeff ziet het kenmerkende van het occulte ln ob jectieve buitenaardse invloeden. Het spijt me, dat door gebrek aan communicatie onze eigen positie keuze onvoldoende tot zijn recht ls gekomen. We zijn geen vrije tribune. Er ls al verwarring genoeg. Fi r r' 1 n Vi Bekend het pasl Ir in R) ft. nt i le P tscl e", Kort na elkaar zijn in Bonn )it Hermann en Johannes Sch ;ele pen overleden, die beide vcx theologie in Duitsland veel hebben. Hermann (83). die doceerverbod kreeg omdat tegen Hitier gerichte Kirche behoorde, was dogmatiek aan de unlver Bonn en later in Wuppert nes (82) schreef „Widerstai borgene Schuld", een ve& pleegd boek over de Bekei che. was belast met het theologie-studenten zat twintig Jaar in de leidii Rijnlandse kerk. Hij stierf 1 R na zijn broer. var in eng 'von 1 li; eite eei Igei ie ter ala Wel) i val G

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2