Nederlandse vrouwen vragen steun voor Argentijnen theologie ook voor niet-kheologen Trouw Andere werkwijze voor koopvaardijpredikanten Gloeiende lendenen Wereldraad geeft boekje uit van Huub Oosterhuis óók nerv 'Vastenbrief UIT DE KERKBLADEN moet ook in kerk gelden' VAN DA AC, VOORBIJGANG na Kerken Maastr; solidair met Philips-personef^ Steun voor IKV valt tegen MAANDAG 11 FEBRUARI 1980 TROUW/KWARTET ADVERTENTIE door Mieneke Bavinck-Ubbink De Werkgroep Vrouw Kerk Tweederde Wereld roept vrouwen op om op 20 februari mee te doen aan een stille toch om aandacht te vragen voor dé moeders van vermis ten in Argentinië. Ze willen dan een petitie aanbieden aan de vaste Commissie buiten landse zaken van de Tweede Kamer. Op dte dag komt in Genève de Com- missie voor de Mensenrechten bijeen om te praten over de toestand in Argentinië De demonstratie wordt onder meer georganiseerd door Kerk en Vrede en de CNV-vrouwen. Twee maanden geleden was eeri dele gatie van zes Argentijnse vrouwen in nns land. Sinds die tijd hebben vooral veel vrouwen zich intensief bezig ge houden met de gebeurtenissen in Ar gentinië. De delegatie was hier In Nederland, op doorreis naar Rome waar zij de paus hoopten te ontmoe ten om steun van hem te krijgen tn hun niet aflatende vraag om recht. Er zijn Immers nog steeds 15 000- 30 000 vermisten in Argentinië Ver misten mensen die gearresteerd zijn. weggehaald uit hun huizen, op gepakt op straat Jonge mensen, vaak met hun kleine kinderen, zijn verdwenen en nooit meer terug ge zien Wat is er gebeurd met Elena de la Cuedra de B ara tl. gearresteerd toen ze vijf maanden zwanger was? Wat is er met het kind gebeurd? Waar is het? Leeft het? Waar is Alicia Estela Segarra de Men- doza, gevangen genomen toen ze een kind van acht maanden droeg? Leeft ze zelf nog'' En het kind? En waar is Maria del Carmen Perez de Azcona. hoe en waar werd haar kind geboren, of was ze al vermoord voordat ze kon baren0 En de mannen? Juan Enrique Regiardo gevangen genomen op 9 fe bruari 1977. en Walter Hernan Do- minguez uit zijn huis gehaald op 9 december 1977. en en Duizenden mannen, duizenden vrou wen. gemarteld, vermoord, gevangen, afgemaakt, levend of dood uit vlieg tuigen gegooid, verkracht, verdwe nen. nooit meer teruggezien, weg In 1978, toen in Argentinië de wereldkampioenschappen voetballen werden gehouden, hielden de „dwaze moeders" van het Mei-plein elke donderdagmiddag hun demonstratie. Weggehaald Moeders vragen naar hun kinderen. Grootmoeders vragen naar hun klein kinderen Clara Anah! Marianl, met haar moeder weggehaald toen ze drie maanden oud wa, Tattana en Laura Mariana, met hun ouders samen op straat gepakt. Tati was vier jaar oud en Laura pas twee maanden En Ga briel Mattias Cevasco, wat is er met Jou gebeurd0 Waar ben Je? Misschien is het heel natuurlijk dat deze vragen, dit verdriet, vooral vrou wen aanspreekt Het kind dat je bij Je gedragen hebt. dat in Je eigen lijf gegroeid Is. is een deel van Jezelf, en blijft dat altijd. En het is onverdraag lijk als je dat kind geen rust kunt laten vinden in de dood. want je weet niet of het leeft of dood is. Jë weet niet of hij of zij misschien aan voortduren de martelingen onderworpen wordt. En dag en nacht draag Je dat levens grote vraagteken met je mee. waarin opgenomen De Rotier dammer. met Dordts Dagblad Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave Trouw/Kwartet BV Noo'd'edacteur Jerue Tammmga fVecieu' ing O Poslma mo0*0«AHT<X>« PosiOus 859 000 AW Anjienlam «•tvauWaai >31 Amvwdam Pjifg-ro 66 00 00 B<Ned C-edeita'" «fifnejr/ ?3 00 7 5N *♦«000 ntGio BO^TCHTAM oonoHECMt PoS'tHJS 9*8 3000 a< qonwdam tw 0i0-1«SWe<a0onnwwmer •G tMU<yg>ng fW 0«0 it SS68 uadactei iw 1157001uAsKalend voor «COC DEN HAAG lE DEN Posit** i0« 7501 CC Oe" H«ag ie« 070 469445 iabonnem*ni«n »n bozorgmg) tel 070-469445 iredacue) te) 070-468664 imtsiueend voor adveneotosi Pa'ksaaai 7 Onn RE GO NOORD OOST SEDERVANO atx>nn«maAf«n an bezorging) POS'Dji 3 8000 AA Zwc e ie- 05700 7030 Menmaikt 56 Z*o"e Abonnementsprijren: f»' me r»« t HM •- 1 v: h» |*ar 1 101 K P»' »1 «0 S ren oo 4»n*raag T»ie«or*scri« aDonnemarnrnoodreciten i/ e a<V»%S«n Doven Ocxja»e »am.i*oe'<nie'> 9 i 9 30 -raandag I m v dag Cv londag »a»» «6- 70 uix feie» C70 913456 ?oga»e advwieni-at tw ,V0 9Wê68 d «6/ -# aa" M n. A<3» a'de«rvj pottDuS 4ii «000 AM AMSTERDAM Aeieswiz-o-ngen u-tssaiend aa- i/e Ai-s'nfdamse aO»e»sen Het is echter niet zo dat de Argentijn se vrouwen vragen om medelijden. Zij vragen om recht. Want hoewel op dit moment veel minder verdwijnin gen plaats vinden, worden in Argenti nië nog steeds de fundamentele rech ten van de mens geschonden. De re gering weigert onderzoek te laten doen naar het lot en de verblijfplaats van de vermisten. De regering heeft een wet aangenomen waarbij de ver misten zonder meer dood verklaard kunnen worden, en zo is het onmoge lijk geworden om nog een rechtspro cedure te eisen en bekendmaking van de verblijfplaats. Rondgang overnemen Nederlandse vrouwen ondersteunen deze vraag om recht. Al eens eerder is in deze krant betoogd dat vrouwen niet langer zullen zwijgen als het gaat om de rechten van de mens. Op 20 Van een onzer redacteuren AMSTERDAM - BIJ de wereld raad van kerken is uitgekomen het boekje ..The children of the poor man", geschreven door Huub Oosterhuts In 1978 was Ooster huls uitgenodigd een verhaal te schrijven dat in de vorm van poë zie onderwerpen aan de orde zou stellen als armoede, honger, vrij heid. onderdrukking, lijden, ge weld. geloof en ongeloof. Het resultaat werd ..De kinderen van de arme", in het Nederlands opgenomen ln Oosterhuis boekje ..Qaan waar geen weg is" (Ambo. 1979) Het verhaal werd vertaald door ds Fred Kaan van de unified re formed church tn Engeland, en Jerry Hopklnson maakte er teke ningen bij waarvan er hier een is overgenomen In het nawoord legt Hans-Rüdi Weber van de afdeling bijbels tu-, die van de wereldraad uit hoe het verhaal Is geschreven In de stijl van de hebreeuwse ..midrasj" aan de hand van verschillende vertel lingen worden mensen aan het februari vergadert in Genève de com missie mensenrechten van de Vere nigde Naties over de zaak van de vermisten en gevangenen, en Argen tinië wordt dan met name genoemd. Op die dag zullen Nederlandse vrou wen de rondgang die de Argentijnse vrouwen in Buenos Aires gewoon wa ren te maken op de Plaza de Mayo overnemen. „Argentinië wil niet praten over men senrechten." konden we een paar da gen geleden lezen. Het zou helpen als meer mensen hun afschuw uitspra ken over wat in Argentinië gebeurd is en nog gebeurt. Het zou helpen als het verloop van de vergadering van de commissie voor mensenrechten in Genève tot voorpagina nieuws ge maakt werd. In december zeiden de Argentijnse vrouwen tegen ons: ..Wij willen dat jullie begrijpen dat het niet alleen om de vermisten in Argentinië gaat. maar dat het een wereldproble matiek is. Jullie daadwerkelijke be trokkenheid en solidariteit kan hel pen voorkomen dat de gruwelen zich verspreiden over de wereld. Onze ge weldloosheid is een aanklacht tegen het onrecht. Maak dit onrecht en de feiten bekend. Maar leer ook je eigen werkelijkheid kennen." Wanneer gesproken wordt over de rechten van de mens. gaat het niet over naamlozen, onbekenden, niet oyer een begrip. Het gaat om de kin deren van Ida Domitila Rodriguez en Felix Picardl. het gaat om de zoon van Maria Alexiu de Ignace. om de dochter van Edith Vergès en om al die anderen, mensen zoals u en ik. Mieneke Bavink-Ubbink is verbon den aan: Vrouw Kerk Tweederde Wereld (adres: Corn. Iloutmanstraat 17. Utrecht) denken gezet, zonder dat er kant en klare conclusie gegeven wor den. zonder allerlei theologische, sociologische of psychologische uitleg In 1972 had de wereldraad Ooster huis al eens gevraagd een gebeds dienst voor de zendingsconlcren- tie te ontwerpen Korte tijd later moest een bedremmelde Philip Potter deze uitnodiging intrekken omdat de roomskatholieke kerk had laten weten dit als een on vriendelijke daad te beschouwen. Het boekje „The children of the poor man" is te verkrijgen bij de wereldraad. In het vernieuwde kwartaalblad "Rondom het Woord" no. 4: Religiositeit in de jaren '70 Renaissance van de islam Oecumenische rekenschap van de hoop Bijdragen van: Ad den Besten, Drs. H. Blankesteyn; Dr. G. Dekker Dr. E. Flesseman Van Leer Dr. R. Kranenborg Prof. dr. G. van Leeuwen Prof. dr. D.C. Mulder Prof. dr. A. Wessels Verder veel foto's, cartoons, korte boek introducties, informatie en documentatie. "Rondom het Woord" - het meest gelezen theologische tijdschrift in Nederland bevat met name de teksten van de Theologische Leergang (NCRV-radio, maandagavond van 19.30 - 20.00 uur). Abonnementsprijs f 21,50 te stnrten op giro 1253000 t.n.v. NCRV-uitgaven te Hilversum. Losse nummers: f 6,- DEN HAAG (PNHK) De gereformeerde en de hervormde koopvaardijpredikanten in Nederland zullen voortaan op een andere wijze gaan werken. Tot nu toe viel het accent op het pastoraal bezig zijn in de thuishaven Rotterdam. Omdat men daar echter weinig moge lijkheden heeft de bemanning gaat meteen naar huis als het schip la binnengevaren en is dan voor de pre dikant moeilijk bereikbaar is be sloten door de gereformeerde koop- vaardljdeputaten en de landelijke hervormde zeemansraad dat aan de predikanten de mogelijkheid gebo den moet worden meer mobiel te zijn. Finland Zo is de hervormde predikant, ds J Ley, onlangs veertien dagen ln Fin land geweest om daar te spreken met de bemanning van Nederlandse coas ters die nooit Rotterdam aandoen Op dit moment zit ds Ley in Londen om daar de bemanning van Neder landse schepen op te vangen. De oor zaak van het feit dat men de werkwij ze van de koopvaardijpredikanten is gaan herzien, ligt ook in het feit dat het karakter van de koopvaardij de laatste tijd grote veranderingen heeft ondergaan. De schepen worden steeds groter en moderner, de beman ning steeds kleiner. Consequentie hiervan is dat de leefbaarheid op de schepen vermindert. De laatste Jaren zijn ln de kring van het gereformeerde en hervormde koopvaardijwerk in verband hiermee vragen gerezen. Wat kan er bijvoor beeld gedaan worden voor de zeeva renden aan boord van zeer grote su pertankers. die maandenlang in het isolement van het schip moeten blij ven. zonder in de gelegenheid te zijn om ook maar ergens voet aan wal te zetten, daar deze schepen op volle zee olie overpompen van en in kleinere tankers0 Wat kan er gedaan worden UTRECHT - Het zou fijn zijn als de bisschoppen hun vastenbrief over de mens in de arbeid ook op de arbeids situatie in de kerk zouden toepassen Ze komen dan vast in de knel met het synodedocument, dat zij zo blijmoe dig van Rome naar Nederland heb ben meegebracht Misschien worden ze dan wel gedwongen om. na noch zelf de vastenbrief noch zelf het syno dedocument geschreven te hebben, eens werkelijk te schrijven wat ze denken. Dit schrijft Andrë Lascaris. redactie secretaris van De Bazuin, in het laat ste nummer van dit „opinieweekblad voor kerk en samenleving" De Ne derlandse bisschoppen pleiten voor medi zeggenschap op het werk. maar zij ltven die medezeggenschap geen kans in de kerk. door in Rome een strikt besloten synotge te houden Wat de bisschoppen In hun vasten brief schrijven over het recht bvan de werknemers op organisatie acht Las caris ln tegenspraak me de bepaling in het slotdocument van de bisschop pensynode. dat verenigingen van pas torale werkers en werksters geen trekken van een vakbond mogen ver tonen Bij de presentatie van de vas tenbrief vorige week. zei bisschop Möller. dat de relatie tussen een bis schop en zijn priesters heel anders is als die tussen een „gewone werkge ver" en „gewone werknemers" Op een opmerking dat de ..textielbaron nen" (lat ook zeiden, gaf Möller geen antwoaró Ds M. van de Werfhorst in De- Kerk Roept (hervormd Spijkenisse): Ik heb al gezegd dat ons kind een veelvoud verbruikt van wat een kind in arme landen krijgt. Beperking van geboorten in het westen is wellicht de meest directe en doeltreffende ver mindering van de roofbouw op ener gie en grondstoffen, milieu en land schap. En zo zou deze geboortedaling wel eens meer een kans kunnen zijn dan een risico. Want het is een mythe dat een volk moet groeien ln inwoner tal om gezond te blijven en zijn bur gers welvaart en welzijn te kunnen garanderen. Groelgeloof. ook hier nog? Het gaat in de eerste plaats om kwaliteit van het bestaan van ieder mens en elk kind. om de mogelijkhe den en kansen van ieders persoonlij ke ontwikkeling en ontplooiing. Vol gens velen vormen kinderen een in vestering in de toekomst. De gróte vraag is: ik heb hem al gesteld, welke toekomst die kinderen hebben in de wereld en de maatschappij van mor gen. Hoeveel toekomst steken wij ln onze kinderen. Moeten zij niet op groeien in een wereld die zichzelf te grond dreigt te richten door het mili eu-bederf en de roofbouw op energie bronnen en grondstoffen en waarin de kans op een atoomoorlog blijft toenemen0 Het zou best eens kunnen zijn dat wij die in een wereld leven, waarin nog nooit zoveel kinderen ge brek hebben geleden, letterlijk en fi guurlijk. wij in een tijd leven ook al zal dat sociaal, economisch en cultu reel grote gevolgen hébben waarin aan onze lendenen niet meer zozeer gevraagd wordt of ze kunnen telen maar of ze nu meer dan ooit de kans gegeven zijn te gloeien van ontfer ming. Ik zou wensen dat meer en meer het besluit tot vrijwillige ge boortebeperking of vrijwillige kinder loosheid het resultaat Is van een christelijk gewetensonderzoek naar de vraag of daarmee geen mogelijk heden aangereikt worden een beslis sende ommekeer in de persoonlijke levensstijl en die van de samenleving te helpen bewerken. Wat een geld. energie, tijd. besparing, kennis. Inzet, enz enz kan er zo niet vrijkomen In ieder geval hoop ik Intens dat „wij van de kerk" die gelukkig al zoveel doen voor het kind vooróplopers mogen worden en de risico's daarbij durven dragen. Om dit alles te door denken en naar zinvolle wegen te zoeken. Verrijking In Credo, het blad van het confessio neel gereformeerd beraad, een voor zichtig pleidooi van prof. dr K. Runia vóór historisch-kritisch bijbelonder zoek: Het verrassende is dat dit onderzoek (als het goed gebeurt, nl. in eerbiedig en zorgvuldig luisteren) de bijbel niet armer, maar Juist rijker maakt. Je gaat immers veel meer letten op de nuances en verschillen die zich voor doen. Het is dan ook niet meer zoals het vroeger was. nl. dat het eigenlijk niet veel uitmaakte of je preekte over het verhaal zoals het bij Mattheüs voorkomt, of zoals het bij Markus of Lukas voorkomt. Vroeger schoven we te gemakkelijk alle verhalen ln el kaar We streken de verschillen (vla harmonisatie) glad en hielden eigen lijk maar één verhaal over (terwijl God ons vier evangeliën gegeven had) Vandaag letten we Juist op de verschillen en zien z» dat elke evan gelist het op eigen wijze, maar ook met eigen bedoeling vertelt. En zo kun je drie (of soms zelfs vier) preken houden over drie maal «of soms zelfs vier maal) hetzelfde gebeuren, omdat elke schrijver z'n eigen specifieke doel heeft. Onze conclusie is. histo risch-kritisch onderzoek is nodig, ook voor de gereformeerde theologie. We realiseren ons dat het een riskante bezigheid is. Het kan gemakkelijk fout gaan, zoals het verleden heeft laten zien en ook het heden nog tel kens weer laat zien. Maar als het in een gelovige houding gedaan wordt en ln openheid voor de boodschap van de Schrift, verrijkt het ons in zicht in de Schrift en kan het ons lelden tot een verkondiging die meer recht doet aan de bedoeling van de bijbelschrijvers, en dus ook aan die van de Primaire 8chrijver van de bijbel, de Heilige Geest. Remmende factor Dr. C. P. van Andel ln Wapenveld: Hoe oecumenisch ingesteld, de kriti sche gemeenten zijn door hun ont staan eveneens een remmende factor geworden in het eenwordingsproces van de kerken. Velen die het geduld niet meer konden opbrengen, omdat alles te langzaam ging. verlieten de institutionele kerk en vonden een nieuw tehuis in de kritische gemeen ten. Het gevolg was. dat daardoor een groot aantal voortrekkers, van wie de kerk voor de voortgang van de oecu mene wat te verwachten had. zichzelf daardoor uitschakelden. Hun vertrek betekende ln menige gemeente en parochie een vermindering van oeku- mcnisch gehalte, waardoor hun keuze voor de kritische gemeente een ver tragende factor betekende voor op gang gebrachte ontwikkelingen in de „officiële" kerken. kei OVER DE BUITENLANDSE ARBEIDERS hield steüj iterd ;ns e Ik heb toen wijze en bel mannen als leiders over jAerer aangesteld, als hoofden duizend, honderd, vijftig luide tien mannen. En bij die gelegenheid gaf ik jullie rechters deze instructie! Hoort recht over Je volksgenoten. Spreekt e rechtvaardig oordeel uit,fchil nu een zaak betreft tusse eme man en zijn volksgenootjelzu tussen een man en de vreemdeling die bij hem (Deuteronomium 1, vers ne p ilgen gre gem me opz voor opvarenden van schepen die vaak wekenlang op de rede van ha vens van ontwikkelingslanden liggen te wachten tot een ligplaats vrijkomt en het schip kan worden gelost? Hoe bijvoorbeeld kunnen de vele opvaren den bereikt worden die vaak maan denlang ln de Perzische Golf varen, vrijwel zonder enig rechtstreeks con tact met de buitenwereld? Meevaren Door de predikanten (nog) meer dan vroeger te laten meevaren met de schepen, hoopt men de bemanning enigszins te kunnen opvangen in deze moeilijke situaties. De mogelijkhe den tot een gesprek en persoonlijk contact worden in ieder geval groter In Nederland zijn op dit moment twee koopvaardijpredikanten Zowel aan gereformeerde als aan hervorm de zijde is er nog een vacante predi kantsplaats. Verder zijn er nog twee predikanten in het buitenland gesta tioneerd. o a. in Singapore, waar de hervormde ds J. Brommet de beman ningen van Nederlandse schepen bezoekt. Het koopvaardijwerk van gerefor meerden en hervormden is op volledi ge ..samen op weg-basis De predi kanten vallen voor elkaar in en ver vangen elkaar als dat nodig is. Gere formeerden en hervormden hebben samen één secretariaat in Rotter dam. In het februarinummer van „kerkinformatie" van de gerefor meerde kerken gaat de heer Y. de Jongh, secretaris van de generale de- putaten voor de geestelijke verzor ging koopvaardij, nader op de nieuwe werkwijze van de koopvaardijpredi kanten in. In Exodus 18. waar dit verhaal verteld wordt met de schoonvai van Mozes op de achtergrond zou hem op die mogelijkheid gebracht hebben lezen we nl twee soorten leiders, maar van soort, militairen die tegelijk r< spraken. Is dat niet goed gega; zodat we hier een verbetering later tijd voor ons hebben? Lei samen-leven „De man zijn na; „een ieder zijn naaste" is een vi terugkerende uitdrukking. De leeft in het verkeer met de andefSTl medeburger of de vreemdeling, laatste wordt hier met nadruk genoemd. Er mag geen rechtsongelijkheid zijn tussen «jidc: volksgenoot en de „vreemde arbeider", de buitenlandse arbe De verkiezing van Israël als het jnet van Gods verbond en dus ook Gods recht wordt hier niet gerelativeerd in de geest van: m ook de vreemdeling heeft rechtten recht. Nee. het is Juist tot de verkiezing behorend dat de vreemdeling er niet bij hangt. Hide hoort bij dit verbond dat het me n br recht doet. Dat moet Israël hier gres meteen leren. Geen bevoorrecht ipar positie. De zaak van de vreemd» kere is even waardevol als die van de len. Israëliet. Een ln de tora veranke vreemdelingenrecht/waar later ns neerbuigende vreemdelingenhi pisc gemaakt. Maar zo blijkt het v; beginne niet geweest te zijn. Je het in dit boek van deze God ooigen anders verwachten. rest Wei niet mnr zei in ie si la He !ek« Kjlit el 1 szaa n d Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: door de gen. syno pred. buitengew. werkz.h. evang. broedergem. ln Surftotj mevr. A. M. Spijkerboèr, ktl h^l Arnhem. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Vijfhuizen kand. te Alphen aan den Rijnd d ifsp CIIR. GEREF. KERKEN Aangenomen: de ben. tot gees l 1 Willem van den Berghsticht!n v Noordwijk (per 1 Juli) E. E Slof Broek op Langedijk eve GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Sint Annaland AJnS kerken te Nieuw-Beijerland. it t d ir en kke l D Oordeel In het Hervormd Weekblad gaat G de Klerk in op de manier, waarop de gereformeerde bond zijn houding be paald heeft inzake „Samen op Weg:" Een ander opvallend punt is het gene raliserend oordeel over de gerefor meerde kerken en de prediking daar in Zelf heb ik verschillende malen de grote voorzichtigheid geconstateerd als in de Waarheidsvriend of Gerefor-, meerd Weekblad een negatieve reac tie over een predikant van de „rech terflank" in de hervormde kerk te rechtkwam Steevast werd dan ge schreven dat om een oordeel te kun nen geven je zo'n predikant verschil lende liefst vele malen moest horen preken. Nu blijkt de gerefor meerde bond ln staat te zijn een oor deel te vellen over de prediking, de predikanten en de predikantsoplei ding in de Gereformeerde kerken. Heeft het hoofdbestuur hiervoor een aantal hoorcommissies? Blanke madonna De IJsselacademie in Kampen is be zig. o a. door interviews met de (wei nige) overlevenden, het vooroorlogse Joodse leven in het westen van Over ijssel vast te leggen J. van Oelderen in het Gereformeerd Weekblad (uit gave Kok): Een ander vertelde „Een roomska- tholiek vriendinnetje liet me eens een kaart zien met Moeder Maria erop: helemaal blond. Op mijn verbaasde opmerking dat Maria als Joods meisje toch wel zwèrt haar gehad zou hebben, liep het kind naar haar schooljuf en legde mijn opmerking voor. De Juf verklaarde plechtig dat dót nu het wonder was: Maria was blond geweest, ze wilde zo graag od ons lijken!" Van een medewerker MAASTRICHT Het modAn Z van de raad van kerken te Maa heeft zijn solidariteit uitgesmet met de werkneemsters en mers van de met sluiting beAale Philipsvestiging te Heer Volg lan raad van kerken zou door sluitl ïeic aantal werklozen in Maastriin i naaste omgeving aanzienlijjrd groot worden en bovendien I voel van onzekerheid bij vele vèden den toenemen. Men acht daal i< oprichting van een comité een buc zaak. De raad vindt solidariteit ing baar", „zeker in een tijd van ecAwb sche neergang, waarin het aanwezig is dat iedereen zijn belangen tracht veilig te stelli c voorbijgaan aan de nood v; zig deren" faie Van LEUSDEN onzer verslaggev De financiële vanuit de gereformeerde kerk de anti-kernwapencampagne i interkerkelijk vredesberaad blijft achter bij de verwachtir ge dei 'g U Het IKV vroeg aan de gerefori kerken een extra bijdrage van gulden voor de campagne kernwapens de wereld uit. te nen uit Nederland" Daarva E eind 1979 ongeveer een derde, ar lijk vijfduizend gulden, bi) bracht Veel plaatselijke kerkt ben de gevraagde twee guld ?rl' honderd zielen voor deze can ogt dus niet opgebracht. Op de advieslijst voor 1980 z( ult gereformeerde synode die ja [K)r opmaakt ten behoeve van k( !rt)' den die te maken krijgen met aanvragen van verenigingen stellingen, komt de IKV-carr |lls voor met een advies van twee ?"r per honderd zielen. Hoewel d™u vieslijst op zichzelf al vrijblljl staat er alleen bij de IKV car nog eens extra vermeld „dat d de geen enkel besluit heeft gei ten aanzien van deze campag zodanig en opvolging van dit dus geheel aan de vrijheid »£"r kerken overlaat indi in g vol he )-pc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2