Af en toe gaan pa en moe
Samen-op-weg moet
(ook) verdiept worden
trans
Hulpschip
naar Thailand
NS/Trans, uw gids voor de
meest komplete vakantie.
Hendrik van Oyen:
geleerde en zielzorger
Trouw
Vikantiereizen
Discussie in
Finland over
vrouw in ambt
VANDAAG
Vier miljoen
voor Wilde
Ganzen
Ledenverlies
Duitse kerk
VOORBIJGANGER,,
DONDERDAG 7 FEBRUARI 1980
TROUW/KWARTET
DNC
Van een onzer redacteuren
ALKMAAR De kerk
houdt van kinderen' heeft
de provinciale commissie
voor de jeugd vorming
(PCJ) in Noord-Holland
eens als titel meegegeven
aan het verslag van twaalf
en een half jaar activiteit.
In een andere brochure die
deze Noordhollandse her
vormde jeugdraad heeft ge
publiceerd. lees je de zin
dat populaire gezegden
soms halve waarheden of
zelfs heel duidelijke on
waarheden bevatten.
Het is geen onaardige gedachte
om deze twee uitspraken eens met
nadruk naast elkaar te plaatsen.
Aanleiding daartoe vormen twee
recente uitgave van de Noordhol
landse PCJ *Wle de Jeugd
heeften 'Af en toe gaan pa en
moe In beide gevallen spreekt
de provinciaal Jeugdwerkadviseur
ds J. Th. Pletersen (wika) over
'handreikingen' bij de geloofsop
voeding van kinderen. Het zijn
geen 'receptenboekenmaar bro
chures om discussies los te maken
ais stimulans voor 'broodnodige
vernieuwingen'.
Op de zin 'De kerk houdt van
kinderen' is een hoop af te dingen,
blijkt uit de PCJ-uitgaafjes. In
'Wie de Jeugd heeftwordt de
oudere generaUe in de kerk verwe
ten dat ze de Jeugd als een middel
beschouwt om zichzelf voort te
zetten in de toekomst. Maar de
Jeugd ls geen bezit van ouderen,
ook geen middel dat zij mogen
gebruiken voor hun doleen. aldus
de PCJ-brochure. Jongeren heb
ben het recht hun eigen levensont
werp te kiezen. De toekomst is
hun toekomst. De tijd ls hün eigen
levenstijd.
In 'Af en toe gaan pa en moe
pleit Pletersen voor een volwaar
dige plaats voor de Jeugd van zes
tot achttien Jaar in de kerk. Daar
om moet er in de kerkdienst veel
te beleven zijn. dat aansluit bij de
ervarings- en belevingswereld van
de Jeugd.' De klacht van veel vol
wassenen mag zijn, dat sommige
Jongeren niet meer naar de kerk
willen, de klacht van de Jongeren
kan even terecht zijn, omdat zij in
de kerkdienst weinig vinden wat
hen aanspreekt', aldus Pletersen.
die er direct bij opmerkt dat het
laatste ook voor veel ouderen
geldt. In het boekje worden sug
gesties gegeven.
In zijn werk in Noord-Holland be
speurt Pletersen drie groepen jon
geren 'De eerste is de sterk con
sumptief ingestelde Jeugd, die uit
gaat van de gedachte: laten we nu
eten en drinken, want morgen
sterven wij. De tweede groep be
staat uit jonge mensen die bang
zijn voor wat er in de maatschap
pij aan het veranderen ls (de be
volkingsexplosie. kernwapens, het
bedreigde milieu) en die angst in
acties willen vertalen. De derde
groep vertaalt die angst in de re
denering: we hebben een grote
sterke God. die alles zal redden,
als het vastloopt. In dat laatste
spoor zie ik Youth for Christ.'
De PCJ In Noord-Holland bevindt
zich duidelijk In de lijn van de
tweede groep. "Met het uitbrengen
van de brochures willen we waar
schuwen voor een verstarde kerk.
Het moet een zeer levendige kerk
zijn. waarin steeds meer de leken
het moeten doen. Het ls onjuist
om kinderen niet als volwaardige
kerkleden te zien, om ze apart in
een hokje te zetten op zondagmor
gen en om diensten te houden die
voor hen niet te pruimen zijn',
aldus Pletersen.
De uitgaven van de PCJ zijn gratis
verkrijgbaar op het kantoor van
de hervormde kerk in Noord-Hol
land. Kennemerpark 33 te Alk
maar, tel. 072-118.543.
DEN HAAG cPNHK)— De moderamlna (besturen) van de hervormde en van de gereformeerde
synode hebben een gezamenlijke brief gestuurd naar de hervormde en gereformeerde
kerkeraden, waarin zij ieder die zich inzet voor de groei naar meer eenheid tussen beide kerken
willen bemoedigen.
Er is. aldus de brief, een proces van
eenwording op gang gekomen, dat
onomkeerbaar lijkt. Ook willen de
beide moderamlna diegenen bemoe
digen die ..alreeds bereikte vormen
van eenheid willen verdiepen." „De
gemeenten aan wie het voorrecht ten
deel viel dat zij de gescheidenheid
van hervormden en gereformeerden
konden overwinnen", worden nu op
geroepen „voort te gaan in de op
bouw van een werkelijk nieuw, win
nend en wervend gemeenteleven."
De moderamlna dringen er bij allen
die zich in het verleden terughoudend
hebben opgesteld, op aan „zich de
zaak van de kerkelijke eenheid daad
werkelijk ter harte te laten gaan."
„De heilige 8chrift vermaant ons dat
de waarheid van het evangelie niet
beleden en beleefd kan worden los
van de eenheid. WIJ mogen de predi
king van de rechtvaardiging door het
geloof, waarin wij elkaar vinden mo
gen. de niet krachteloos maken door
onze verdeeldheden", aldus de brief.
De synoden van de beide kerken wil
len door middel van deze brief alle
betrokkenen aansporen „het samen-
op-weg-gaan van hervormden en ge
reformeerden de zo nodige geestelij
ke verdieping te geven door het een
weg te laten zijn van kerkelijke en
geestelijke vernieuwing." Ten slotte
meldt de brief nog dat binnenkort de
door beide synodes aanvaarde nota.
„Samen kerk-zijn in de nabije toe
komst" zal uitkomen in boekvorm bij
uitgeverij Boekencentrum in Den
Haag
De Anastasis.
door prof. dr J. Veenhof
In de late avond van 4 februari is te Bazel overleden prof. dr
Hendrik van Oyen, in de ouderdom van 81 jaar. Hoewel prof.
Van Oyen sinds 1948 in Zwitserland woonde en werkte, is zijn
naam toch in Nederland bekend gebleven. Van zijn kant bleef
Van Oyen zich met het vaderland verbonden voelen.
Van Oyen was van 1924 tot 1942 pre
dikant in verschillende gemeentes
van de Ned. Hervormde kerk. In 1942
werd hij te Groningen hoogleraar in
de. ethiek en de godsdienstfilosofie.
Het uit de Groningse periode stam
mende veelgebruikte boekje „Chris
telijke ethica" laat zien, hoe grondig
hij de problemen aanvatte. In 1948
nam hij, nadat hij een hem toege
dacht professoraat in de wijsbegeerte
te Utrecht afgewezen had. een benoe
ming aan de theologische faculteit
van de Bazelse universiteit aan. Tot
waarin opgenomen: De Rotier
dammer. met Dordts Dagblad.
Nieuwe Haagse Courant met
Nieuwe Leidse Courant
Uitgave Trouw/Kwartet BV
Hootd'edacteur Jerve Tammmga
Directeur mg O Postma
MOOfDKANTOOR
Pos'Dus 859
1000 AW Amsterdam
W'bauHtraai »31 Amsterdam
iet 020-913456
,ieiet >3006
Posig*o 66 00 00
Bink Med Cred'etbank
«e*erw>gnr 23 00 12 574
«EGtO «OTTE«9AM. DORDRECHT
Postbus 946
3000 AX Ronerdam
iet 010-1155S8 laoonnememen
berorgmgi
te< Oi O-H5S80 (redactw)
tel ti 5700 iw
«EGO DEN HAAG LEIDEN
Postbus iOi
2501 CC Oe« Maag
rei 070-469445
(abonnementen en bezorging)
lei 070-469445 (redacae)
Parkstraat 22 Oen Haao
REGIO NOORD OOST NEOERtANO
l abonnementen #n bezorg^
Postbus 3
9000 AA Zwo-e
-V ie- 05200 17030
Metmarkt 56 Zwo«e
'*r
1 Abonnementsprijzen:
Pw maand 14.M
Par kwartaal I SO M
Par halt jaar I 101.80
4d»erre'-."eu'e»e'' oo aanvaag
Teietoniscne abonnemenienoodrachten
<Z'« adressen boven)
Opga.e fam.i.ebenewen 9-19 30 van
maandag i m vr-(dag Op zondag van 18-
20 uu' tetef 020 9i 3456
Opgave m-n.- advertenties te'
320 936866 ol schr ire'-i* aan M^v-Adv
a»de»'ng postbus 433
1000 AK AMSTERDAM
Adreswizg"-qe" u-ts'udend scmtleNk
aan onze Amsterdamse adressen
zijn emeritaat In 1968 heeft hij met
grote toewijding zijn ambt vervuld.
Kenmerkend voor Van Oyen was van
meet af de combinatie van een sterke
drang naar wetenschap en concrete
zorg voor de medemens. Beide waren
verbonden in zijn beoefening van de
ethiek, die hij enerzijds op een solide
wijsgerige, dogmatische en exegeti
sche grondslag plaatste, anderzijds in
nauwe relatie stelde tot het pasto
raat. Tegenover Barth. wiens ster
toen ln Bazel schitterde, en Bult-
mann bakende Van Oyen een eigen
positie af ln zijn nog steeds lezens
waardige theologische kenleer (1955).
waarin hij o.a. elementen uit het
joodse denken (Cohen. Rosenzweig)
verwerkte. In verschillende boeken
heeft Van Oyen zijn gedachten over
de grondslagen en de toepassingen
van de ethiek uiteengezet. Eén daar
van handelend over liefde en huwe
lijk verscheen ook ln een Neder
landse editie
In een beknopte studie, getiteld
„Oeist und Llebe" (uitgave Rodopi.
Amsterdam), die ter gelegenheid van
Van Oyens tachtigste verjaardag ln
1978 het licht zag. heb Ik getracht zijn
ldeeén systematisch weer te geven.
Overziet met het geheel van zijn ge-
dachtengangen. dan vallen vier din
gen op. Vooreerst heeft Van Oyen al
vroegtijdig in de Jaren 1955 tot 1960
aandacht gevraagd voor proble
men en verschijnselen, die nu alge
meen ter discussie staan maar des
tijds nog nauwelijks besproken wer
den. Ik noem als zodanig de bedrei
ging van de aarde door het technisch
kunnen van de mens. de abortus en
de euthanasie. In de tweede plaats
heeft Van Oyen verschillende ker
nachtige begrippen ingevoerd, die
ook thans de ethische bezinning kun
nen stimuleren (bij voorbeeld de
mens als „mandataris" van God. die
geroepen is tot „Beheimatung" der
aarde). Vervolgens heeft hij intensief
gespeurd naar vruchtbare bestandde
len en perspectieven ln de Joods-
christelljke traditie. Zijn degelijke et
hiek van het Oude Testament werd
zelfs in het Pools vertaald. De geplan
de studie over de ethiek van het Nieu
we Testament kwam helaas niet meer
gereed. In de vierde plaats mikt Van
Oyen steeds op het welzijn van de
mens. dat raadselachtige wezen, dat
beurtelings slachtoffer ls van norm
loosheid en van wetticisme en dat,
alleen door de liefde Gods echte „in
tegratie" ervaart. Deze liefde wordt
bemiddeld door de Heilige Geest, die
helpt en beschermt als pleitbezorger
der gemeente (de „Anwaltschaft des
Geistes").
Over de door de mens te bewijzen
liefde ln haar verschillende gestalten
heeft Van Oyen veel geschreven. Hij
moge ln zijn accentuering van de
„Philla" (vriendschapsliefde) als lief
de binnen de bestaande ordeningen
soms te behoudend en te afstandelijk
zijn. dat ondergraaft niet zijn plei
dooi voor een liefde, die niet geëxal-
teerd-utopisch maar réeel, vrij van
kramp en echt menselijk ls Van
Oyen's eigen diepe liefde gold het
volk Israél Aan zijn initiatief en vol
harding ls het te danken, dat in Zwit
serland een joods-christelijke werk
gemeenschap tot bloei kwam. die op
HEERDE Na „Operatie Mobilisatie" is nu een tweede
internationale evangelisatiebeweging tot de aankoop van een
schip overgegaan. De organisatie „Jeugd Met Een Opdracht"
internationaal bekend als Youth With A Mission heeft
een 11.600 ton metend passagiersschip gekocht, dat nu de
naam „Anastasis" Opstanding) draagt. In Athene wordt
het gereed gemaakt om over een maand naar Thailand te
vertrekken. Het wordt ingezet voor de hulp aan vluchtelingen
in Z. O. Azië.
Prof. dr H. van Oyen.
nationaal en lokaal niveau uitste
kend functioneert en daarin ook ons
in Nederland ten voorbeeld kan
strekken. Binnen deze kring maar
ook in zijn vele andere relaties trad OljD6lSCn00l
Van Oyen naar voren als de geleerde,
die tevens altijd zielzorger was. Zo
blijft hij ook bij mij ln dankbare
herinnering.
De „Anastasis" heeft zeshonderd
slaapplaatsen en kan in drie ruimen
vierduizend ton goederen vervoeren.
Uit alle delen van de wereld komen
artsen, technische specialisten en an
dere hulpverleners naar Athene om
de reis mee te maken. Tot de beman
ning behoren ook verscheidene Ne
derlanders, onder wie de tweede
stuurman en de bootsman. De kapi
tein. Hal Burton, was ln het verleden
commandant van een duikboot van
de Amerikaanse marine. In totaal ko
men er ongeveer driehonderd vrijwil
ligers aan boord.
„Jeugd met een Opdracht" heeft cen
tra in talrijke landen. In Nederland
zijn er onder meer twee woonschepen
en een hotel ln Amsterdam, plus een
boerderij en een conferentie-oord (an
nex hoofdkwartier) in Heerde (Gld.).
Prof. dr J. Veenhof is verbonden aan
de theologische faculteit van de
Vrije Universiteit te Amsterdam.
HELSINKI (PNHK) - In Finland zal
op verzoek van de Finse lutherse bis
schoppenconferentie een bijeen
komst gehouden worden waar kerke
lijke leiders het voor en tegen van de
vrouwelijke predikant zullen bespre
ken. Deze vergadering (half april) zal
waarschijnlijk de doorslag gaan ge
ven bij de beslissing of er in Finland
nu wel of niet vrouwelijke predikan
ten moeten komen. Over de vrouwe
lijke predikant wordt ln Finland al
geruime tijd heftig gediscussieerd.
Uit een enquête is gebleken dat het
aantal voorstanders van vrouwelijke
predikanten in Finland zesmaal zo
groot is als het aantal tegenstanders:
69 procent van de Finnen van negen
tien jaar en ouder is vóór en 12 pro
cent is tegen, geen mening heeft 19
procent. Vooral bij de jongeren bene
den 25 Jaar is het percentage dat over
dit onderwerp geen mening heeft,
groot, namelijk 25. Van de jongeren is
7 procent tegen.
ROME Volgens een door de je
zuïeten uitgegeven document neemt
de onderdrukking van de godsdienst
in Tsjechoslowakije steeds driester
vormen aan. De autoriteiten zouden
op allerlei manieren de feitelijke uit
oefening van de godsdienst dwarsbo
men; gevallen worden genoemd van
harde ondervraging en afgedwongen
bekentenissen Priesters moeten voor
alles toestemming vragen en als ze
een beetje overijverig zijn, worden ze
overgeplaatst naar. afgelegen dorpen.
Volgens hetzelfde bericht zou ook in
Roemenië de vrijheid van
godsdienstuitoefening sterk onder
druk staan Eerder deze week misluk
ten de gesprekken tussen Tsjechoslo
wakije en het Vaticaan over de nor
malisering van de betrekkingen.
In de toekomst wil men het schip
overal ter wereld Inzetten voor evan
gelisatie- en hulpverleningsdoelein
den. Op dit moment heeft Youth
With A Mission al medische- en socia
le hulpverleningsteams, die ln Thai
land onder de Cambodjanen werken.
Aangezien de nood daar zo nijpend ls.
besloot men het schip op de eerste
reis daarheen te sturen. Volgens de
leider van het project. Don Stephens,
is er voor de financiering van de „dok
beurt" ongeveer 100.000 dollar nodig.
Aan boord van de „Anastasis" komt
ook een sterk op de praktijk gerichte
bijbelschool. Stephens: „Jongeren
krijgen daar een opleiding die hen in
contact brengt met tal van volkeren
en culturen".
len van de grote voordelen van< het
;ebruik van een schip?in,'evaiigejisa-
:ie en sociale hulpverlening ls, 'vol
gens JMEO, dat veel vervoersproble
men kunnen worden opgelost. Ten
behoeve van het hulpverleningswerk
kan men ook verder het land in gaan
met grote hoeveelheden materialen
en deze doeltreffender distribueren.
De Anastasis neemt ook voertuigen
mee aan boord.
Tijdens de activiteiten in Thailand
zullen de hulpteams ook geregeld aan
boord terugkomen voor bijbelstudie,
gebed. etc. Don Stephens: „Met het
schip hebben we altijd een voordelige
accommodatie in eigen beheer bij de
hand. En we kunnen in feite alles
meenemen wat we willen."
Men gaat niet met de speciale bedoe
ling. om over de zee te kruisen op
zoek naar bootvluchtelingen, al zal
men ze uiteraard ook niet uit de weg
gaan.
Het pinksterevangelie beteke
nis voor persoon, kerk en wereld,
(charismatisch) Vuur-weekend. 15-17
februari. Zwanenhof. Zenderen. Opg.
en inl. tel. 053-333566.
ADVERTENTIE
Trans heeft wat je noemt verzorgde rabobank of uw reisburo.
vakanties. Met Nederlandse reisleiding. Of bef 030-627844
Alles tot in de perfektie geregeld.
En alle excursies zijn gewoon bij de
reispnjs inbegrepen.
Lees de nieuwe gids van Trans.
Haal die gids bij ns-stations, anwb,
Het reisburo van
de Nederlandse
Spoorwegen
Olympische Spelen
n o
De vraag ja of nee naar Moskou vcÉN 1
de Olympische Spelen wordt hierk»ra
daar wel snel en gretig beantwoorf.
maar dat wil niet zeggen dat het ePa
eenvoudige vraag ls. De snelle r
beantwoorders gaan vaak uit van
eenzijdige overwegingen. Wie nog
steeds gelooft ln de absolute
verbroederingswerking van de sp^
zegt waarschijnlijk meteen al ja. (^eie
het eigen belang zal hierin kunnea
meespelen, zelfs de commercie
men heeft al het een en ander opd evei
jni:
T'e
Dr t
den
in ii
komende spelen afgestemd. Wie
alleen denkt ln zwart-wit
tegenstellingen tussen het
communisme en de vrije wereld ei
HILVERSUM Ruim vier miljoen
gulden hebben de „Wilde Ganzen" in
1979 in hun wekelijkse uitzendingen
via de IKON bij elkaar gevlogen. In
totaal kwamen er 98.596 giften
binnen.
Deze gegevens zijn te vinden in het
jaarverslag van de Wilde Ganzen. Het
meeste geld kwam binnen voor de
„noodgans" voor Cambodjaanse
vluchtelingen (220.000 gulden) en
voor het oecumenisch radiopastoraat
van ds. Klamer (bijna 190.000 gul
den), gevolgd door hulpverlening bij
de aardbeving uit Vietnam, Zimbab
we en Nicaragua (bijna 170.000
gulden).
Opvallend was dit jaar de toename
van het aantal giften „ter vrije be
schikking" (231.000 gulden). Uit dit
geld wordt geput als er een hulpaan-
vrage komt die te klein is voor een
wekelijkse vlucht. Ook de meerop
brengsten van de wekelijkse vluchten
en legaten worden op dezelfde manier
besteed aan deze kleinere projecten.
Vijf procent van de totaalopbrengst
is nodig voor dekking van de eigen
kosten (onderzoek, administratie).
GARMISCH-FARTENKIRCHEN
(ANP) Het ledental van de evange
lische kerk ln Duitsland (EKD) ls
sinds 1970 van 28,5 miljoen naar 26,5
miljoen teruggelopen. Toch begint er
een keer te komen. Het aantal be
dankjes loopt terug en geleidelijk
meer mensen treden tot tot de kerk.
Dat blijkt uit het rapport „De EKD in
cijfers", dat op de EKD-synode in
Garmisch-Partenkirchen werd be
sproken.
In 1978 verlieten 110.000 mensen de
kerk. In 1974, een recordjaar, waren
het er bijna 200.000. De aanwas in
1978 bedroeg 27.000, ruim tiendui
zend meer dan op het dieptepunt in
1973. De terugloop heeft ook te ma
ken met daling van het aantal ge
boorten.
Een van de redenen om te bedanken
ls de „kerkbelasting", die iedere
Westduitser moet betalen, die gere
gistreerd staat als kerklid. Dit ge
beurt door een extra heffing op de
inkomstenbelasting door de fiscus. In
1980 krijgen de in de EKD samenwer
kende kerken zo vijf miljard gulden
uit de belastingopbrengst, ongeveer
200 gulden Der ziel.
De
ctie
id ti
dan bovendien gelooft ln de harde «ge
lijn want daarvoor alleen zijn zt[
daar gevoelig zal zonder enig
verder nadenken tot een
boycot-standpunt kunnen komenL^e:
Vaak argumenteert men ook met(
drogreden: sport heeft niets met
politiek te maken. Alsof er iets ookjoter
maar bestaat dat niet met politiek
maken heeft. Politiek dan in de
betekenis van het samen bezig zijifcrei
om deze aarde leefbaar voor mens >iaa
te maken en te houden en wat zou
politiek anders kunnen zijn? Ik de it v
dat allen die hierin een stem hebb^m
zich vooral moeten afvragen wat d#r'en
diepste drijfveer van hun stem is. I
de huidige situatie, kritiek of min «re
kritiek, kan dat niet anders zijn damgei
de wil om mee te werken aan een
klimaat van ontspanning en vrede en
Dat is ieders opdracht in zulke
beslissingen die betekenis kunnen e
hebben voor de vrede onder de
volkeren. Alle beslissingen zulleni^nge
dit criterium getoetst moeten
kab
■idii
rdei
slat
r G
worden. Niets is vergeleken met diter g
]de
iteg
criterium belangrijker.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Garijp J. H. Ham* de
kand. te Utrecht; te Papendrec&Zj
Westland te Amersfoort; te
dam-Bljlmermeer A. A. Spijkert!
te Amsterdam-Noord; te Amsterdj
(part-time) kand. R. J. Bakker te S
senheim, die dit beroep heeft aai
nomen.
Aangenomen: naar Heerenveen
Brandhorst te Eexta.
Bedankt: voor Okkenbroek (par|C£
me) (toez.) mevr. A. T. de Vries kar
te Utrecht.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen: te Zoetermeer J. HL Ulejl
ke te Leeuwarden-Huizum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Oosterland M. MondJ
te Waardenburg; te Zwolle A.
gunst te Veen, die bedankte
Rock Valley (USA).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Daarle: L. van Sta;
nen te Lucknow (Ont.; Canada),
dit beroep heeft aangenomen.
Hans Küng
(ij
Zwitserse katholieke groeperini
hebben enkele tienduizenden handtziji
keningen verzameld voor steun aillel
de omstreden theoloog Hans Küfkii
Gisteren heeft Kilng zijn laatste dort
lege van dit semester laten vervall ie
nadat een meerderheid van zijn co^ste
ga's hem had laten vallen. In «»epi
verklaring werd gezegd dat de rulei.
over Küngs theologie de facultl" c
schade berokkende. Behalve uit hi
bingen komen ook van andere theofcr i
gische faculteiten, zoals München
Freiburg im Brelsgau, initiatieven ddil
de dreigende crisis tussen rk Whf
schoppen en theologen in Duitsla ea
willen bezweren. De professowde
Auer. Fries en Welte willen een goefde
sfeer verzekeren tussen de bisschc te
pen, als leraren en verkondigers v Zi
het geloof, en de theologen, als
beoefenaars van wetenschappeli 'gt
onderzoek. Zij pleiten voor een pr 1b'
cipieel gesprek over de vrijheid 1 zi
iedere theoloog nodig heeft om zlret
werk goed te kunnen doen, wil
theologie geloofwaardig blijven. OdEel
eisen zij een vernieuwing van de R*ak
meinse procesvoering en verwacht^41
zij vertrouwen en steun van de bf*3 1
schoppen. Deze initiatieven prober#1 h
steun te verwerven onder alle rk the dri
logische faculteiten van de Bondsrp1'
publiek.
mt
Open studie-dagen Ned. christ£d
vrouwenbond: 28 februari Leeuwi vbi
den, Onze zorg om kernenergie. pr#>
E v.d. Velde; 4 maart Goes. Man Jai
vrouw ln kerk en maatschapi |ki
mevr. C. van Zweden-van Alkemacfri
6 maart Rotterdam. Media. mr. J.
van Maanen; 6 maart Sneek. Onfl v
zorg om kernenergie, prof. E. v.d. V
de. Inl. tel. 070-451370
ing