Coggan: Geen hoogvlieger als aartsbisschop Canterbury r 'Openhartig gesprek' over evangelisatie Trouw Stevige gereformeerde delegatie naar GOS KERK IN DE WERELD Vul 200.000 kinderhanden! Kunstgebitten Een gereformeerde kraker en drie hervormde burgemeesters Presbyterianen in Taiwan roepen om vrije verkiezingen VANDAAG VOORBIJGANGEI 5p3 Nieuwe boeken DINSDAG 5 FEBRUARI 1980 KERK TROUW/KWARTET door dr. Peter Staples De nieuwe aartsbisschop van Canterbury wordt op 25 maart in zijn ambt geïnstalleerd. Officieel bevindt de kerk zich in een interregnum, omdat de vroegere aartsbisschop, dr. Donald Coggan reeds is afgetreden. In deze tussen periode kan men zich de vraag stellen, wie dr. Coggan eigenlijk was en wat hij voor de kerk en de samenleving betekend heeft. Coggan was eigenlijk de 101ste aarts bisschop van Canterbury Op het hui dige wereldtoneel ls de leider van de Kerk van Engeland van steeds min der betekenis. Engeland speelt in de huidige wereld maar een zeer beperk te politieke rol, zelfs in West-Europa en in de EEO. Ook in de wereld- oecumene en vooral in de Wereld raad van Kerken wordt de Engelse staatskerk langzamerhand gedwon gen enkele tonen lager te zingen dan voorheen. Bovendien zijn de lelderws van Church of England van steeds minder formaat. Reeds midden in de tweede wereldoorlog noemde Win ston Churchill de toen zeer populaire William Temple „een arUkel van een daalder op de markt waar verder alles voor een gulden te koop wordt aange boden.'' In deze trieste toestand ls sindsdien niet veel veranderd. „Met talent" zo schreef de goed ingelich te Trevor Beeson in 1973 „ls dit episcopaat bepaald niet overvoerd." Op dat moment was Dr. Coggan reeds een Jaar of achtUen bisschop van de Church of England, waarvan de laatste twaalf aartsbisschop van York! Naar men zegt was toen alleen bisschop Ian Ramsey van Durham een hele daalder waard Maar voordat aartsbisschop mlchael Ramsey in 1974 met emeritaat ging, stierf zijn naamgenoot in Durham vroegtijdig. In 1975 werd dus Dr. Donald Coggan tot de rang van „tussenpaus" verhe ven. HIJ werd in 1909 geboren. Zijn vader was zakenman. Toen hij na de middelbare school in Cambridge Se mitische en klassieke talen ging stu deren. schaarde hij zich onder de evangelicals. Vóór de oorlog werd hij geestelijke ambtsdrager van de Church of England; werd hij docent in Manchester en vervolgens hoogle raar in Toronto Aan het einde van de oorlog kwam hij naar Londen terug, om de leiding van een theologische academie over te nemen. In 1955 werd hij bisschop van Bradford als opvol ger van dr. Michael Ramsey, die in Canterbury werd benoemd. Volgens de aftredende aartsbisschop van Canterbury, dr. Geoffrey Francis Fis her. had Michael Ramsey in York moeten blijven vanwege zijn gebrek aan admlnistraUeve bekwaamheid. Persoonlijk gaf Fisher de voorkeur aan dr. Coggan, maar hij kr-eg zijn zin niet. Vooral het oecumenisch be leid van dr Ramsey stelde Fisher herhaaldelijk aan de kaak, o.a. in open brieven in The Times. Uiteinde lijk kreeg dr. Coggan in 1975 zijn grote kans. alhoewel hij in Canterbu ry gezien zijn leeftijd niet langer dan hooguit een jaar of vijf op zijn post, zou kunnen blijven. Achteruit Op dat moment waren de ontwikke lingen in zijn kerk niet geheel en al ongunstig. Weliswaar ging de Church of England midden in de Jaren zeven tig nog steeds achteruit: Er waren steeds minder aankomende priesters, het kerkbezoek nam verder af, de kerk stond nog altijd in de rode cij fers wegens de toenemende inflatie. Maar ook viel er een lichte verbete ring te constateren. Juist de angli- kaanse evangelicals zaten toen in de lift (vanwege de opkomende charis matische beweging en de nasleep van de zogenaamde Jesus Movement). De katholieke vleugel van de Church of England was toen sterk verdeeld in progressieven (en radicalen) en con servatieven (net zoals de Rooms-Kat- holleke Kerk na Vatlcanum n, vooral in Nederland en in de V.8.). Coggans opvolger in York was eveneens evan- gelical-gezind. Reeds bij zijn benoe ming stelde dr. Coggan zich voor als ..caretaker." Dat wil zeggen niet zo maar als „tussenpaus", maar als „hulsbewaarder." Deze rol heeft hij overigens behoorlijk weten te spelen. Er waren echter geen grote verassin gen. Een tweede Johannes XXm is hij niet geworden. Zijn grote werk. namelijk zijn medewerking aan het vertalen van de New English Bible, was toen al voltooid. De vraag rijst nu echter of hij zijn taak als „huisbewaarder" te beperkt heeft opgevat, wat ertoe geleld heeft, dat de middle-class bewaard bleef ten koste van de zending onder de arbei ders, ofte wel „the British working class." Tijdens de grote stakingen van enkele Jaren geleden was zijn boodschap aan de Engelse natie kort samengevat het volgende: „Harder werken, minder loon opeisen, en el kaar beminnen", waardoor hij niet veel gehoor vond onder de arbeiders. HIJ had de mentaliteit van de British working-class gewoon niet door, evenmin als de mentalitlet van het Vaticaan. Op 29 april 1977 gaf hij Paus Paulus VI in de 8ixtljnse Kapel een vredeskus, nadat hij tot twee, driemaal toe een intercommunierege ling met de Rooms-Katholieke Kerk dringend had gevraagd; en zelfs voor dat er in de gemengde theologencom missie (de ARCIC) een geloofsover- eenkomst bereikt was. Dat het hem langs deze weg niet zou lukken had hij ook kunnen weten. Terecht spreekt men van een zekere ongekun steldheid op deze gebieden. Net zoals president Carter vóór december 1979 (alweer een evangelical) heeft dr. Cog gan het machtsspel van een gepolari seerde wereld nauwelijks kunnen en willen begrijpen en werd hij ook lang zamerhand de geestelijke spreekbuis van de „ruk naar rechts", waardoor de „ijzeren dame" vorig Jaar uiteinde lijk aan de macht kwam. Alles bij elkaar genomen: een capabele en trouwe „huls bewaarder." Althans voor diegenen die tevreden waren met de huidige toestand daarbinnen. Aan de installatie van dr. Coggan in een stampvolle kathedraal in Canter bury op 24 Januari 1975 terugden kend, ziet men langzamerhand ln dat plechtige gebeuren het beeld van de Church of England als een bljenkolo- nle met de aartsbisschop zelf als de bijenkoningin. Hoe prachtig „ze" er ook uit zag. en hoe majestueus dat spektakel ook was, de hommels en de werkbijen gingen noodzakelijkerwijs door met hun gebruikelijke werk. En Je vraagt Je af wie de kracht zou bezitten, om het gedrag van deze ang- likaanse bijengemeenschap enigzins bij te stellen. De 102ste aartsbisschop van Canterbury misschien? Dr. Run de noemt zich ln ieder geval en radi caal én katholiek. De grote vraag is nu of dr. Runcle de rol van bijenko ningin wil en kan doorbreken. Dr. Peter Staples is medewerker van het Interuniversitair instituut voor Missiologle en Oecumenica te Utrecht. 'i LEUS DEN DRIEBERGEN Vertegenwoordigers van het evangellsatiecentrum van de gereformeerde kerken te Leus den en het instituut voor evangelisatie te Driebergen gaan samen onderzoeken op welke punten zij van elkaar verschil len ln visie en werkwijze. ADVERTENTIE in Brazilië. Waarmee? Met een Nieuwe Testament. Kost 2,63. Is dat te veel gevraagd? Giro 901.000 van In de Rechte Straat te Velp, met vermelding: NTBr. Dat ls het resultaat van een ontmoe ting naar aanleiding van de brief die de gereformeerde evangeilsatie-depu- taten in november naar de kerkera den stuurde. In die brief uitten depu- taten hun bezwaren tegen de evange lisatie-aanpak van het Drlebergse in stituut. Het Instituut voor evangelisatie lan ceerde ln 1979 plannen om in de ko mende vijf Jaar ln samenwerking met plaatselijke kerken alle Nederlanders te confronteren met het evangelie. In oktobernovember werd ln Veenen- daal een zgn stads-evangellsatiecam- pagne geprobeerd. Ter gelegenheid daarvan kregen alle plaatselijke her vormde, gereformeerde en andere Kerkeraden ln Nederland een uitnodi ging. om zich in Veenendaal op de hoogte te stellen van de opzet van zo'n campagne. waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave. Trouw/Kwanet BV Hoofdredacteur Jenze Tammmga Directeur mg O Poslma MOOfDKANTOOR PoVOu* 859 1000 AW Amsterdam WOautstraat «31 Amsterdam Postgiro 66 00 00 Bar» Ned C-ed-etbark Ptkonrqnt 23 00 12 574 Gemeenreg'o Amsterdam X11000 REGIO ROTTEROAM'OORORECHT PovDus 9*6 3000 AX Rotterdam lei 010-1155601abonnementen enberoryng: tei 0i0-i 15566 (redactie) ld 115700 (wtHurtend voor wesWaaA 4 Roti er dam REGK) OEN HAAG LEIDEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag lei 070-469445 (abonnementen en bewgwig) tel 070-469445 (redectw) lei 070-466864 tudskalend voor edvertenbes) Penstraat 22 Oen hjjo REGO NOORD OOST NEOERlANÖ (abonnementen en beaorgm^ Postbus 3 0000 AA Zeone tei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z»o"e Abonnementsprijzen: AdverTer-fere-er*/- co aanvaeg Uw adressen oov*»>i Oog»'* ia<**keber<nten 91930 van maandag t m vndag Op zondag van 18- 20 uur tewt 020-91 3a Opgave m>m-advertentws te' 020 936666 Ol SChr.«ek|a aan Mm.-Adv a'dekng postbus 433 1000 AK AMSTER0AM AdreswVpng*" intVwdend tflOSp aan onze Amsterdamse adressen Gereformeerde kerkeraden wendden zich naar aanleiding van deze uitno diging tot het evangellsatiecentrum in Leusden met vragen om informatie en advies over de activiteiten van het instituut voor evangelisatie. De be wuste brief was bedoeld als antwoord op die vragen. In het gezamenlijk communiqué, dat beide evangelisatie-Instanties na af-, loop van de ontmoeting hebben uit gegeven wordt gezegd, dat zij een „broederlijk en openhartig" gesprek hebben gehad Het werd betreurd, dat de publiciteit, rond de verzending van de brief bij velen overkwam als een algehele veroordeling van het In stituut voor evangelisatie. Over en weer werd volgens het communiqué „teleurstelling en pijn verwoord, ont staan rond de verzending van de brie ven van elk afzonderlijk aan de kerken". De openheid van het gesprek en het gemeenschappelijk verlangen de voortgang van het evangelie te die nen. waren een bemoediging om het gesprek ln de komende maanden voort te zetten, aldus de gezamenlij ke verklaring. ADVERTENTIE Geen losraken of verschuiven meer van Niemand, die een kunstgebit heeft, behoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn kunstgebit losschiet of verschuift Maak een einde aan dit steeds dreigende ongemak. Een «reinig Dentolix- poeder houdt het gebit de gehele dag on wrikbaar op zijn plaats Oentotli geeft U een gevoel van zekerheid. Probeer het nog van daag. Bij apotheken en drogisterijen. LEUSDEN— De gereformeerde kerken hebben een elfmans- delegatle samengesteld voor de gereformeerde oecumenische synode (GOS), die van 15 tot 25 Juli ln Nlmes bijeenkomt. Een van de voornaamste agendapun ten van deze bijeenkomst zal het feit zijn, dat de Nederlandse gereformeer den sinds enige jaren lid zijn van de wereldraad van kerken. De GOS ls een tamelijk los verband van (behoudende) calvinistische ker ken over de wereld. De grootste aan gesloten kerken zijn de Nederduitse gereformeerde kerk ln Zuld-Afrika, de gereformeerde kerken ln Neder land en de christian reformed church van Amerika. In Nederland zijn be halve de gereformeerden ook de christelijke gereformeerden lid. Over het lidmaatschap van de we reldraad door de Nederlandse gere formeerden legt deze dagen dr H. B. Weijland. de actuarlus van de gere formeerde synode, de laatste hand aan twee rapporten. Het ene gaat over het waarom van dat lidmaat schap en het andere over de mogelijk heid, om het onderscheid tussen ware en valse kerk ln de Nederlandse ge loofsbelijdenis te hanteren ln oecu menische verhoudingen. Een ander belangrijk thema van de bijeenkomst ln Nlmes zal de maat schappelijke roeping van de kerk zijn. De gereformeerde delegatie zal be staan uit synodepraeses ds A. C. Hof land, Delft, de plaatsvervangend praeses ds C. H. van den Berg, Aalten. dr. Weijland en prof. dr K. Runla, Kampen. Zij zullen stemhebbende le den zijn. Daarbij komen de heer M. H. L. West- strate, Vlaardlngen, synodelld, dr A. Kruljswljk, Leusden, sekretarls depu- taten oecumene buitenland, ds Joh. C. Baumfalk, Soest namens de zen ding en dra J. van der Reest, Emllch- helm, predikant van de bij de gerefor meerde kerken aangesloten gemeen ten ln Duitsland. Van de Vrije Univer siteit te Amsterdam en de theologi sche hogeschool te Kampen zijn aan deze delegaties adviseurs toege voegd, te weten dr J. M. Vlijm en prof dr E. Noort. Aan de eigenlijke GOS-zitting gaan een zendings- en een theologische conferentie vooraf. Ook ls er vooral een aantal bijeenkomsten met als thema „Jeugd". In verband hiermee zal ds H. Hogenhuis. Zwolle, predi kant ln algemene dienst voor Jeugd- en jongerenpastoraat naar Nlmes gaan. door A. J. Klei In mijn wijkkerk, dat ls de gerefor meerde Keizersgrachtkerk te Am sterdam, ls er né de uitleg en vóór de viering altijd een pauze, waarin mededelingen gedaan kunnen worden. Vaak wekt Iemand ons dan op, een protest tegen Iets verkeerds te on dertekenen of ln een optocht voor Iets goeds mee te lopen. Zondag voor een week kwam een van de krakers van de veelbespro ken panden aan de Keizersgracht naar voren om ons aan te sporen tot solidariteit met de krakers. Ik kreeg niet de Indruken 't zou trouwens ook te veel gevergd zijn dat hij het standpunt, dat in het commentaar van Trouw van 25 Januari verkondigd werd, vol komen deelde. Na de dienst raakte lk hierover aan de praat met een broeder ln mijn eigen leeftijdsklasse. HIJ hing de door de gereformeerde kraker voorgedragen visie beslist niet aan, maar hij betoonde zich verheugd over het feit dat „zo'n links Jongmens, 'n aardige kerel overigens, lijkt me" ongestoord het woord kon voeren ln een gere formeerde eredienst. Mijn gesprekspartner knoopte hier een lyrische beschouwing aan vast over de huidige politieke plu riformiteit van het gereformeerde kerkvolk. Ik gaf ten antwoord dat deze aardige veelvormigheid dan misschien wel geoefend werd ln een hoekje van Amsterdam, maar dat gereformeerden ln het alge meen weinig van links moeten hebben en alles wat bulten de CDA-boot valt, met Innig wan trouwen bejegenen. Onlangs schreef de Kamper pro- Ik wou maar zeggen: één gerefor- fessor Runla ln het Centraal meerde kraker maakt nog geen Weekblad enigszins bekommerd lente van veelvormigheid ln de over gereformeerde kerkeraden. gereformeerde kerken. die vast en zeker van slag zouden raken Indien er een homoseksueel ln de pastorie zou komen. Ik heb echter het idee. dat een gemiddel de gereformeerde kerkeraad méér van de kaart is wanneer de pasto rie bevolkt wordt door een linkse dominee, hoe heteroseksueel ook. Ik heb althans nog nooit gemerkt dat er kabaal gemaakt werd ln het gereformeerde huls om een homo- sekseule dominee of kandidaat, howel die bestaan en niet probe ren de hetero uit te hangen. Maar een gereformeerde PvdA'er (om van nóg linksere lieden maar te zwijgen) winden gereformeerde gemoederen snel op. Met opzet heb ik het over: een PvdA'er, en niet over: een PvdA- domlnee, want het verhaal geldt voor 411e gereformeerden die, om het klassiek uit te drukken, tot een openbaar ambt geroepen zijn. Ik kom hierop door een berichtje over burgemeestersbenoemingen, dat ln onze krant stond. Marken krijgt een nieuwe burgemeester: J. D. Nederlof, die hervormd en lid van het CDA ls. Ook ln Ooster broek komt een hervormde burge meester: H. Tees, die WD'er ls. En Rheden krijgt ln rar H. V. van Walsum een burgemeester, die lid van de hervormde kerk èn van de PvdA ls. Een fraaie staal van hervormde pluriformiteit, die door gerefor meerden niet wordt opgebracht. Dat wil zeggenze zouden die WD-man wel slikken, want merk waardig genoeg lopen ze nooit te hoop wanneer mensen naar réchts doorbreken. Ze slaan pas alarm als voor links gekozen wordt. door Aldert Schipper Het Jaar ls voor de presbyterlanen in Taiwan niet zo best begonnen. De presbyteriaanse kerk heeft ongeveer een kwart miljoen leden en groeit sterk. Het ls een belangwekkende kerk. omdat zij een duidelijke politie ke positie heeft ingenomen. Dat ls de machthebbers van Taiwan niet zo welkom en dat heeft als gevolg dat herhaaldelijk predikanten en theolo gen ln moeilijkheden kwamen. Dit jaar is legonnen met een zevental arrestaties. In 1972 trok de presbyteriaanse kerk al aan de bel. omdat zij zich zorgen maakte over het geringe democrati sche gehalte van het regime van de Kwomintang. geleidt door de familie Tsjang De presbyterianen komen voort uit de oorspronkelijke bevol king van het eiland die de volgelingen van de oude generaal Tsjang Kal Sjek steeds als een bezettingsmacht heeft gezien. In 1972 vroegen de pres- byetenanen daarom al om verkiezin gen Ze trokken toen de vergelijking met Oost- en West-Dultsland. De Bondsrepubliek is een algemeen ge respecteerd land geworden, doordat hij democratische verkiezingen heeft gehouden Dat moesten wij ook eens proberen, aldus de presbyteriaanse synodevoorzitter ds H Y LJoe en se cretaris-generaal dr. C. M Kao. ■P, De in 1975 overleden generalissi mo Tsjang Kai Sjek. Sinds deze verklaring ls de verhou ding tussen de regering ln Talpeh en de presbyterlanen slecht gebleven In 1975 volgde een nieuw Incident, toen de regering een zending bijbels ln beslag nam. die grotendeels voor de presbytertanen bestemd waren. Het motief voor de ln beslag name was dat de bijbels ln westers schrift ge drukt waren. Dat schrift was door de eerste protestantse zendelingen op Formosa tegelijk met het evangelie verspreid. Maar toen Tsjang Kal Sjek op Formosa kwam, wilde deze er het Chinese schrift Inbrengen Onder de presbyterlanen lukte dat niet zo goed. Die waren er aan gewend ge raakt hun bijbel ln Europese letters te lezen ln een van de Inheemse talen van het land. Tenslotte, nadat er en internationale actie op gang geko men was. werd een deel van de zen ding vrijgegeven. OP Taiwan heerst de staat van beleg. Deze verhindert de vorming van nieu we jx)lltieke partijen naast de Kwo- mintang-partijDiegenen die afwij kende politieke wensen hebben, kun nen zich daarom alleen verenigen ln een „niet-partij". Mensen die zich ac tief bemoeiden met deze „niet-partij" kwamen ln conflict met de regering. Onder hen waren heel wat predikan ten en theologen van de presbyteri aanse kerk en van de theologische hogeschool van Taiwan (TTC). Half 1979 traden enkele als „havik" bekend staande figuren toe tot de leiding van de Kwomintang. Meest mensen die ln de VS waren opgeleid.* Zij maakten bekend dat de verkiezin gen van december 1979 niet door zou den gaan. Dit ging de presbyterlanen en de mensen van de „niet-partij" te ver In het parlement van Taiwan zitten mensen, die 32 jaar geleden, op het Chinese vasteland gekozen zijn en die nog steeds doen alsof zij de vertegenwoordigers van China zijn. Op 10 december 1978 werd een oecu menische dienst gehouden, gewijd aan de Internationale bijbelzondag en de dertigste verjaardag van de VN- verklaring over de Rechten van de Mens. Behalve presbyterianen waren onder anderen ook een groep katholieke missionarissen uit Korea, Mary Knoll Fathers. Drie van hen kregen na de dienst te verstaan dat zij bij vertrek uit Taiwan geen inreisvisum meer zouden ontvangen. Juni vorig jaar gaf de regering zichzelf het recht ker kelijke organisaties, gemeentes en parochies te ontbinden en het kerke lijk eigendom te conflskeren. In de loop van vorig Jaar nam na het afzeggen van de verkiezingen de spanning tussen de regering en de „niet-partij" snel toe. Een van de or ganen van de „niet-partij" ls het blad Formosa. Dertigduizend lezers van het blad kwamen 10 december van het vorige Jaar bijeen om opnieuw de verjaardag van de VN-verklaring te vieren. De bijeenkomst werd door een troepenmacht van 10.000 man uiteen gejaagd. Het was al meer dan tien maal eerder voorgekomen ln dat jaar. Onder de arrestanten waren zestien leiders van de „niet-partij". 'het blad Formosa en enkele andere bladen van de opposi tie werden verboden Op 23 december drongen agenten van de gehelmde dienst ln burgerkleding de presbyteriaanse kerk van Né-lal binnen Ze arresteerden dominee Kho Thian-hlan tijdens de Kerst dienst en namen hem mee naar het bureau. Enkele ouderlingen protesteerden. Ze zeiden dat zij er wel voor wilden zor gen dat de dominee na de dienst naar het bureau zou komen, maar daar BEELD OF STANDBEELD }kQn Die zondag had de prediker die ik j»ron besluisterde tot tekst genomen de ..rp woorden over de brede en de smallr6 weg. Hoe vaak zal daar niet over br T( gepreekt zijn! Maar goed, hij zei et&eii aantal zinnige dingen, vooral over^ of ouderwetse plaat. Hij had er terech nogal kritiek op. Zo eenvoudig lag bun dat niet. Toch spoorde hij ons aan a om, mochten wij die prent bezitteiffLjj hem goed te bewaren, want, dat Qr beluisterde ik er tenminste in, hij oms werd antiek. De preek werd gloedvL.e_ voorgedragen. Soms te gloedvol vt a het piepkleine kerkje. Bij zijn r. r stemverheffingen keek ik angstig naar de ruiten. Ik meende ze zelfs t zien trillen. Vaak waren het rechtstreekse woorden van de HeeP be die met zoveel geweld op ons afkwamen. Ik ben de weg. de waarheid en het leven! Hij stond st£prlg bij dat beeld van de weg en probeeir e het te interpreteren. Een weg is omj _e over te lopen. Akkoord, en dan K verder? Hoe komt het toch dat vela nooit verder komen dan zo'n beeld op- Dr. Donald Coggan, de aftredende aartsbisschop van Canter bury. Het wordt niet uitgelegd. Je kunt d| woorden natuurlijk vijf,zes keer (het herhalen, maar dat helpt niet. Het C01 klinkt wel mooi en zeker, maar het His31 lost niets op. Soms gaat men van woord meteen naar het kruis om uiP wf te leggn dat Hij de weg geopend he<eedf in de vergeving der zonden tot het DPt vaderhuis. Wie dat iedere week zegl heeft geen ongelijk, maar er zullen p*™ toch mensen blijven die wat meer willen weten. Neem van mijn part ét laat vraag: hoe moet ik denken over de ar m toestand van de wereld waarin ik re re leef? Wat is er aan de hand? Ik moetn. E me toch een opinie vormen. Moet Um de allemaal zo laten, of moet ik t vo< protesteren of Juist bevestigen? Ik ïfess neem iets anders. Er worden huizeniht t gekraakt. Wat moet ik daarmee? Zlpe w er oorzaken van dat kraken? Ja, zeghoef iemand, maar dat zijn oet 1 maatschappelijke vragen. Maar dleakke horen toch bij mijn leven. Daar den|n. ik toch over na. Je kunt 't ook over ons bidden hebben. Jezus ls de weft i Wat houdt dat dan ln? Maar latena&dl het in leder geval concreet maken Anders raakt de kerk nog verder 13 verwijderd van waar de mensen stï*^ en leven. En het beeld wordt een standbeeld. 9*} TB ondi! "^gor e ex fd. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Och ten I. Hoornaar Zljderveld. rtf Aangenomen: naar Schiplulden E.L jj Mulder, kand. te Loppersum. GEREF. KERKEN |uip Beroepen te Koudekerk aan de Rlpr c dr. H. Bade te Landsmeer. be Beroepen: te Dedemsvaart A. H*k. sen te 's Gravenzande. |p r Aangenomen: naar Dirkshorn J. Vfc ei schoof, kand. te Haarlem, die tfler dankte voor Loenen a/d Vecht fjui voor Oostkapelle; naar Den Ha%r c Escamp J. van Wattum te Bleiswij die bedankte voor Ommoord-Zevat t kamp; naar Hoogvliet A. Bakker fcrt' Rotterdam-Lombardijen; naar Wlhge sum-Obergum H. van Dijk te Wol de heze. in mir GEREF. KERKEN (VRIJG.) tip. Bedankt: voor Vollenhove j. ae._ slng te Hengelo. CHR. GEREF. KERKEN rvj Bedankt: voor Alblasserdam H. F' Brandsma te Drachten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Meliszand M. Mom te Waardenburg. Bedankt: voor Scherpenisse J. Molk Rijssen. 1 namen de agenten geen genoegen mee. Een reden voor de arrestatie wilden ze niet geven en nog steeds is niet bekend waar ds Kho vastgehou den wordt en waar hij van wordt beschuldigd. Intussen begon het de vrienden van de presbyterianen in de VS op te vallen dat de nieuwsbladen van de kerk onregelmatig binnenkwamen. Tussen Januari en Juni 1979 werden slechts twee of drie van de 24 ln die tijd uitgegeven kerkbladen ontvan gen. De bladen moeten nu aangete kend worden verzonden, willen ze in Amerika aankomen. Op 31 december kwam een groep van „51 christelijke leiders" zonder nade re aanduiding van namen met een verklaring in de openbaarheid, waar- In drie presbyteriaanse kerkelijke lei ders werden aangevallen. Op 7 en 8 Januari van dit Jaar werden twee af gestudeerde theologen van de theolo gische hogeschool ln Taiwan gearres teerd. Op 11 Januari werden nog maals vier presbyterianen gearres teerd in het 'hoofdkwartier van de kerk ln Taipeh, de secretaresse van secretaris-generaal Kao. het hoofd van de theologische hogeschool voor meisjes in Noord-Taiwan en twee an dere pas afgestudeerden van de theo logische hogeschool in Taipeh. Pres byterianen op Taiwan leiden uit deze arrestaties af dat de autoriteiten be zig zijn, feiten te verzamelen tegen dr. Kao. met wie de Kwomintang al sinds 1972 een appeltje heeft te schillen. Straatsburgse preken, van Alb£ Schweitzer. Ultg. Voorhoeve, Haag, 153 pag. 25. Preken Schweitzer van 1900 tot 1913 en t 1918-1919 gehouden heeft. Nederla: se vertaling van ds. C. B. Burger, j Eerbied voor het leven, door All» Schweitzer, ondertitel: Hoofdstul ken uit zijn ethiek, samengeste^ vertaald en ingeleid door Hans I ma. Uitg. Voorhoeve, Den Haag, 1 pag. 29,50. Bouma heeft preken opstellen van Schweitzer t>ijeeng| bracht in de hoop dat de beteken van diens ethiek door onze tijd oti dekt wordt. ft Christendom en politiek in de til van Keizer Constantijn de Gri door dr. G. J. van der Heide. Ull| Kok, Kampen. 148 pag. 24,50. wetenschappelijk onderzoek naar h begin van het Cons tan tijnse tijdperl dat voor de schrijver, met al zij licht- en schaduwzijden, nog niet tëk einde is. n ÜV Geschiedenis van Israël ln het ouloe testamentische tijdvak, door dr. fe's Jagersma. Uitg. Kok, Kampen 197) 328 pag. ƒ49.50. Een poging om ad de hand van het Oude Testament n ander, buiten-bijbels in het Midde Oosten gevonden materiaal de g* schiedenls van Israël tot ongeveer 3: voor Chr. te reconstrueren. De schr ver is aan de behoudende kant: n- aartsvaders horen bij de historie vi w Israël. Genesis, vertaald en verklaard dofl dr W H. Gispen. II. Genesis 11 27 -2 11 Uitg. Kok. Kampen 1979, 302 pai 56,50. Een wetenschappelijke cod mentaar op de genoemde hoofdstuj ken van Genesis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2