Vishna, de tempeljongen uit Chieng Mai Een Macbeth zonder nachtmerries Gelatenheid beheerst Frans Halsema-show Jonge spelers in Griekse tragedie 24.90 Bij Boomtown Rats veel geschreeuw, weinig wol Juliana-film op televisie Jan Venema filmt Boeddhisme van binnenuit Gênante geldingsdrang van Bob Geldof Dirigent Gregor schat Verdi op waarde in Guus Vleugel weer actief - Op Koninginnedag Wi V V n Weer in de boekhandel: Spectrum Atlas van de Nederlandse landschappen Protheater speelt Hippolytos van Het Spectrum ZATERDAG 2 FEBRUARI I960 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET 7 It door Fred Lammers AMSTERDAM In Zuidoost-Azië is het niet enkel onrust en narigheid, al zijn we dat langzamerhand wel gaan denken. Er ls gelukkig nog een ander Azië en die kant van de medaille laat Jan Venema. chef van de culturele programma's van de N08-televisie dinsdagavond zien in een documentaire die hij in Thailand maakte. „De weg door het midden" gaat over bet Boeddhisme en dat vooral gezien door de ogen van een tempeljongen, de twaalfjarige Vishna. De film van Jan Venema maakt deel uit van de serie „Niet-westerse culturen" waarin dinsdag J .1. onder het motto ..Veraf heet nu dichterbij" het vernieuwde Tropeninstituut in Amsterdam werd belicht. Op 12 februari wordt de reeks besloten met een film die Nico Bo gaart maakte over het Hindoeïsme in India. Elke documentaire is een afge rond geheel. De Thailand-film is de enige uit de reeks die de NOS zelf heeft opgenomen. Bet plan voor deze documentaire ont stond begin vorig Jaar toen Jan Vene ma zijn succesvolle film .,Ko Oo Bo" (Kom laat ons gaan); over de nog niet gekerstende Bosnegerstam van de Saramaccaners in besloten kring in het Tropeninstituut draaide. Frits Cowan, de conservator voor Zuid- oost-Aziê van het museum, vertelde Jan Venema na afloop over een zwart-wlt film van de inwijding van een Boeddhistische monnik, die hij als amateur in 1972 in Chieng Mai had opgenomen. Ais ik erin was ge ïnteresseerd kon hij die film wel laten zien. Nou dat wilde Venema natuur lijk. Het was een vrij lange film. die hoe wel er geen geluid bij was en duidelijk niet door vakmensen was opgeno men. Venema al gauw enorm boeide. De beelden van al de rituelen waar aan die kaalgeschoren Jongeman, die de hoofdpersoon was. zich moest on derwerpen fascineerden hem zo. dat hij op het puntje van zijn stoel geze ten bleef kijken. Venema „Het werd me duidelijk dat Frits Cowan zijn ervaringen in Thailand nog niet van zich had afgezet. HIJ hoopte nog al tijd dat er eens een echte kleurenfilm van zou worden gemaakt. Nu dat zag ik wel zitten. De NOS staat de laatste tijd welwillender tegenover culturele programma's dan een paar Jaar gele den. Al is het nog steeds zo dat zodra het ergens in de wereld begint te rommelen het op geen enkel bezwaar stuit er direct een hele NOS-fllmploeg op af te sturen terwijl Je bij wijze van spreken al blij mag zijn met een staanplaats in een vliegtuig als Je ver uit de buurt een cultureel programma wilt maken. Maar hoe dan ook. het is mogelijk geworden omdat ook de gro te bazen van de NOS in de gaten krijgen dat de mensen al die opper vlakkige prietpraterij beu zijn." Met Frits Cowan als naaste medewer ker is Venema naar Thailand gegaan. Omdat Frits de contacten al had ge legd en de mensen ter plekke kende vroeg het maken van de documentai re een minimum aan voorbereiding. „In veertien dagen hebben we alles gefilmd wat we wilden filmen. We laten het leven zien van de monniken in een van de 200 tempels die in Chieng Mai staan (in heel Thailand staan 26.000 tempels, het gemiddelde is één tempel per duizend Inwoners). In de film volgen we de monniken vanaf het moment waarop ze op staan. om een uur of vijf 's morgens, totdat de dag. die ze grotendeels in meditatie doorbrengen, ten einde is." Jonge monniken en ouderen komen aan het woord, ook de 70-Jarige abt van het bij de tempel staande kloos ter. een wijze man, die er inmiddels veertig Jaar op heeft zitten. Tegen over hem zit Jan Venema Vishna. de tempeljongen. HIJ ls, evenals zijn vele collegaatjes, afkomstig van het plat teland. Tempeljongens zijn meestal kinderen van kleine boeren, die om dat hun ouders hen niet kunnen on derhouden naar de kloosters trekken en daar worden opgenomen. Ze krij gen er behalve onderdak, voeding en onderwijs. In ruil daarvoor moeten ze huishoudelijke karweitjes in de tem pels verrichten. Later worden ze in vele gevallen zelf monnik. Boeddhistische monniken lijken in veel opzichten op monniken die wij kennen al zijn er grote verschillen. Zo voorzien zij niet in hun eigen onder houd. Ze leven van wat de bevolking hen geeft en die is niet karig. Monni ken staan in Thailand hoog aange schreven. Vandaar dat de zogenaam de zwerfmonniken, die van de ene plek naar de andere trekken ook niet bang hoeven te zijn van honger om te komen. Overal waar ze opduiken wor den ze vriendelijk bejegend. Jan Ve nema laat de kijkers kennis maken met deze mensen als verschijnsel zon der er verder conclusies aan te ver- bindea Levensfilosofie „Het Boeddhisme is in wezen geen godsdienst. Het is een levensfilosofie. Boeddhisten geloven niet in een God, die aan het eind van ons leven oor deelt; tot de één zegt: je hebt welge daan. dit ls Je beloning en tot de ander: Je hebt het er slecht afge bracht. dit ls Je straf. Kern van het Boeddhisme ls de altijd durende kringloop van geboorte en wederge boorte. Het hangt van Je eigen den ken en handelen af of Je in een vol gend leven beter of slechter zult wor den en door meditatie, waarin Je los komt van alle materie, kun Je daar aan werken". De man die deze ge dachten introduceerde was prins Siddharta Garltama, die later Boed dha werd genoemd. Hij leefde 500 Jaar voor Christus en ls heel merk- Vishna, de tempeljongen, die in de documentaire een hoofdrol speelt. Evenals zijn collegaatjes is hij in burgerkleding. (foto: FrIU Cowan) ls gebleven. Daar is in tegenstelling tot andere Aziatische landen niet het kolonialisme en het communisme overheengegaan. Net zoals in Surina me heb ik in Thailand gefilmd op een moment dat het nog mogelijk was. Dat kan snel veranderen als je kijkt naar een land als Cambodja, waar in een paar jaar een geloof met alle tempels en kunstschatten is wegge vaagd. Dat hangt Thailand ook bo ven het hoofd en niet alleen door oorlogsgeweld. Naarmate de ontwik kelingshulp zich uitbreidt dreigen al waardig evenals Jezus 33 jaar ge worden. Al wordt het Boeddhisme wel eens „de goddeloze godsdienst" genoemd toch zijn de opvattingen van Boeddha in de loop der Jaren tot een soort religie verheven. Dinsdag avond om vijf minuten voor tien op Nederland 1 ls dat te zien. Evenals bij zijn vorige projecten heeft Jan Venema van binnenuit ge filmd. HIJ ls zoveel mogelijk in de huid van de mensen zelf gekropen. Dat ls een voorwaarde vindt hij. „Je moet een menselijke relatie aangaan met je onderwerp. Als de ander merkt dat hij te maken heeft met iemand die echt belangstelling heeft voor zijn denken en doen werkt dat erg verras send." Vraag blijft waarom Jan Vene ma Juist Thailand heeft gekozen voor zijn film over het Boeddhisme, behal ve dan flat die film van Frits Cowan hem op de gedachte bracht. „Ik ben naar Thailand gegaan omdat dit het enige land is dat vrij ongerept door Adr. Hager die oude waarden te worden afgebro ken. Die hele ontwikkelingshulp ls. om het cru te zeggen, immers niets anders dan nieuwe afzetmogelijkhe den creëren voor onze industrie door de mensen daar verlangend te maken naar de zogenaamde zegeningen van het westen. Als zij daar eenmaal van hebben geproefd is er geen weg terug meer. Daaraan valt niet te ontkomen, maar we vergeten dat terwijl wij lang zaam zijn toegegroeid naar het tijd perk van de chips de mensen in de derde wereld daar van de ene dag op de andere mee worden overvallen. De jonge generatie wordt daardoor zo overdonderd, dat ze al het waardevol le van vroeger overboord zet. Film ls een middel dat wat er nu nog is vast te leggen". Het ls geen eenmanszaakje van Jan Venema. „Langzamerhand begint er internationaal meer samenwerking tot stand te komen, met name met Duitsland, waar op de televisie veel aandacht wordt geschonken aan vreemde culturen, maar vooral met de BBC. In dat kader heeft Jan Vene ma nauw contact met Anthony Isaacs, hoofd van het wekelijkse BBC-programma „The world about us". Het is de bedoeling in de nabije toekomst meer gezamenlijk te gaan doen om overlappingen te voorko men. Zo gaat de BBC binnenkort de Suriname-film van Jan Venema uit zenden. Confrontatie Een leder die in deze sector bezig is beweegt ergens hetzelfde wat Jan Ve nema nastreeft. „Confrontatie met de ander is nog altijd vooroordeelwek- kend, omdat de ander ais een bedrei ging wordt gezien. We kunnen er ech ter niet onderuit dat wij sterk op een Interraciale maatschappij afgaan. De derde wereld is niet meer ver weg. maar de vertegenwoordigers er van wonen nu bij ons om de hoek van de straat, we staan met ze in de rij in de supermarkt. Daarom is het de hoog ste tijd vooroordelen uit de weg te ruimen en dat kan met name via het medium film. Als je de ander kent kan er een dialoog ontstaan. Waar het om gaat is niet dat de een zich aan past aan de ander, maar dat beiden hun eigenwaarde behouden. Uitein delijk horen we allemaal bij elkaar". Als ik Jan Venema Vraag wat hij hoopt, dat er met zijn Thailand-film óverkomt is zijn antwoord: „Ik hoop dat de mensen er door zien dat A2ië meer is dan een slagveld, een gebied waar men elkaar vermoordt of voor elkaar op de vlucht ls". Bob Geldof van de Boomtown Rats: vol pathos. door Stan Rijven AMSTERDAM Zo druk als het twee maanden geleden was in het Utrechtse Vredenburg bij het concert van de Boomtown Rats, zo stil was het afgelopen donderdag in Carré. Toen was het de publiciteitsmachine van het Veronica programma Countdown, nu was het de eigen kracht waarop het publiek werd aangetrokken. Vermoedelijk ligt de oorzaak in de muzikale koerswijziging die deze Ier se groep heeft aangebracht. Het min ders succesvol blijkende geluid waar mee ze in 1977 voor de dag kwamen, op rhythm blues geënte rock. in het punkidioom, werd verwisseld voor een stijlvermenging waarin een eigen identiteit ontbrak. Op te nadrukkelij ke wijze zijn zowel ln stemgebruik als in de composities David B^-.le, öteve Harley en The Talking Heads aan wezig. Tijdens het concert moest een in drukwekkend decör, een tien meter hoge buizenconstructie waarin aller lei lichtvondsten verstopt zaten, dit gezichtsverlies maskeren alsmede de gênante geldingsdrang van voorman Bob Geldof. Het gevechtstenue waar in hij vol pathos en zichzelf over schreeuwend rondrende verant woordde hij met de opmerking, dat de verhouding tussen het publiek en de band als een oorlog is. Die probeer de hij te winnen door bij het tweede nummer het publiek dwingend te ver- door Dirkje Houtman AMSTELVEEN In „Je moet er geweest zijn", de nieuwste show van Frans Halsema. die donderdag ln het Culturele Centrum te Amstelveen ln première ging. overheerst gelaten heid. Snedige satires op de buitenwereld, zoals kerk. konings huls en politiek, hebben plaatsgemaakt voor beschouwingen over Halsema's binnenwereld. SCHEVENINGEN Met niet minder dan zestien voorstellin gen presenteert de Nederlandse Opera Stichting de huidige visie op Macbeth van Verdi. De premiere van deze reprise ging donderdagavond in het Circustheater en er was niet alleen reden om te horen, doch nog veel meer om de ogen open te zetten. A Die verschuiving blijkt uit de nostal gische potpourri, samengesteld uit liedjes, die hij de laatste twintig Jaar bracht De strijdbaarheid van weleer la verdwenen, de Jaren tachtig gaan we sluimerend ln. zoals het slotnum mer „Mogasondijne" van dit pro gramma aangeeft Kortom, de rek ls eruit. In het prachtige nummer „Wal vis" over de onontkoombare vernieti ging van de visstand wordt dat duide lijk geschetst. Geen aanmoediging Speciaal vandaag voor de actiegroep Greenpeace maar identificatie met de walvissen, die massaal zelfmoord plegen. Kernthema van deze show, die Halse ma samen met Guus Vleugel schteef, ls de tijdelijkheid van alles, gekarak teriseerd in het openingsnummer „Altijd onderweg". Maar ook de veel- beschreven opkomst van het „ik-UJd- perk" en haar gevolgen heeft een stempel op dit programma gedrukt Speciaal morgen Geef je een fooi, zo ja. hoe veel en waar? is een probleem waar Sonja Barend het in haar Goed Nieuws Show over heeft. Ned. 2/20-52 In VARA's actualiteitenru briek Achter het Nieuws een eigen reportage over import van gas uit Algerije. Ned. 2/21.55 Dode gezocht, een afleve ring van Der Kommissar met Erik Ode in de hoofdrol. Dtsl. 1/23.05 Het VAR A-radioprogram ma ZI gaat over de lopende band, die Henry Ford tijdens de Eerste Wereldoorlog Intro duceerde en hoe het toen ont aardde. Hllv. 1/9.30 In de Rooie Haan komt Ter louw vertellen over de Antil len, geeft dr Lammink, Twee de-Kamerlid voor het CDA, sijn mening over bezuiniging op de volksgezondheid, spreekt prof. dr. Van Huist, fractievoorzitter van het CDA. in de Eerste Kamer over de troonsopvolging en de sanctie- wet. Leen v.d. Linden voorzit ter van de Ned. Politie Bond maakt gewag van acties l.v.m. ambtenarenkorting. Verder aandacht voor de partijraad van de PvdA In Den Bosch en het Ned. Olympisch Comité. Hllv. 1 13.03. In Simonskoop aandacht voor de nieuwe Nederlandse film Spetters van Paul Ver hoeven. Ned. 1/20.45 Moordaanslag: een afleve ring van de Duitse politieserie Onze Ouwe. Ned. 1/21.10 VPRO brengt de Duitse tv- film Het leven van de schizo frene dichter Alexander Man, een patiënt in een psychiatri sche inrichting. Ned. 2/21.20 In het programma Kunstig van de TROS opnamen van het American Ballet Theatre met Some Times van Dennis NahaL Ned. 1/22.40 Met De lange hete zomer, komt de bekendste film van Martin Rittreeks op bet tv- scherm. Dtsl. 1/21.05 Ds. Paul Oskamp, voorgan ger in de hervormde Tahor- kerk in Purmerend. Hilv. 2/10.00 De psychotherapiemachien is een serie radiodocumentai res van de IKON over mensen die een psychotherapeutische behandeling nodig hebben. Hilv. 2/11.00 Frans Halsema als de huisman in zijn nieuwe show. Halsema zegt zich alleen te voelen. Een persoonlijke ontboezeming, die hij kwijt moet aan zijn therapeut, zoals hij het publiek beschouwd. En daarmee is het kader voor zijn show, die uit twee delen bestaat, uiteen- ir^nêt eerste deel figureert de een zaamheid verpakt ln eigentijdse schijnoplossingen. Een verhouding naast het huwelijk, of emancipatie zonder daarin de mannen te betrek ken, uiteengezet in een ontluisterend lied over vrouwencafé. In het tweede deel geelt Halsema verschillende op lossingen om aan de ellende te ontko men. Hij draait het rollenpatroon om ln het nummer „De hulsman" maar komt toch steeds weer uit op geest verruimende- of vernauwende midde len als alcohol, gesprekstherapieën en disco om uiteindelijk naar het welbekende slaapmiddel mogadon te grijpen. Uit het verloop van dit pro gramma is Halsema's berusting te begrijpen. Welke oplossing er ook wordt gesuggereerd, echt verandert er niets. Die treurigheid ervaar Je als toe schouwer niet tijdens de voorstelling. Als vriendelijk, joviaal middelpunt weet Halsema een plezierige stem ming op te roepen. HIJ kweekt een „Intieme" band met het publiek die hij zacht en zorgzaam met licht ironi sche toon weer verbreekt in het num mer „B.V. Nooitgedachtblues" Een bekende cabaret-truc om de zaal tot meezingen te verlokken om vervol gens de stupide volgzaamheid aan de kaak te'stellen. Ook ln de uitwerking van de een zaamheidsgedachte houdt Halsema de stemming erin. Die wordt nooit larmoyant maar wel met een nergens op gebaseerde optimisme gebracht en dan zijn de valkuilen des te on doorzichtiger. In „Je moet er geweest zijn" de titel is me niet geheel duidelijk snijdt Halsema geijkte onderwerpen als de vrouw, vreemd gaan. milieuvervuiling, drugs en dis co aan. Maar in de opbouw van zijn programma weet hij daar een per soonlijke lijn in te brengen, die de toch wel flauwe verwijzingen naar collega-sterren enigszins doet verva gen Deze show is ook van 5 tot en met 17 februari in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam te zien. In 1846 bepaalde Verdi zijn keuze op het Shakespeare-drama Macbeth. HIJ ontwierp het senario en de partituur voltooide hij in 1847. De première was een succes, niettemin onderging het opus een revisie en deze omwerking ging ln april 1865 in de Parijse opera. Het drama tekent de ondergang van Macbeth, koning van Schotland en lady Macbeth, slachtoffer van ge heimzinnige krachten. Een drama vol oorlog en geweld, rijk aan moorden en intriges, zich afspelend in een sfeer van heksen, mysteries, angstdromen, bange voorgevoelens, van wraak en van wanhoop. Geen blijmoedig gege ven en door al die somberheid is deze opera nooit de lieveling van het pu bliek geworden. Voor „een avondje uit" stelde men ln de loop der jaren toch kennelijk andere eisen. Het Cir custheater was mager bezet. De Nederlandse Operastichting ver trouwde de regie andermaal toe aan Rhoda Levine, aan regisseuse waar mee men Ingenomen schijnt te zijn. Zij voelde er kennelijk niets voor het publiek nachtmerries te bezorgen en bagatelliseerde alle Shakespeare-in- grediënten. Van heksen was geen sprake en waar men een decor vol oorlogssfeer en wapengeweld zou ver wachten, vond men een „decor" met een stoel en een schijnwerper. Met het licht woekerde men trouwens, de gehele avond werd energie bespaard. Bohumll Gregor tekende voor de mu zikale leiding en deze vakman weet Verdi op zijn waarde te schatten. Tot zijn beschikking stond het Amster dams Philharmonisch Orkest en het moet gezegd, dat dankzij die samen werking een goed sluitend en fraai klinkend geheel tot stand kwam. Ook het Opera Koor had een meer dan verdienstelijk aandeel. Onderkoeld Vocale ster was de uit Jamaica af komstige bas Willard White, die het vak van onder andere Maria Callas leerde. Hij zong en speelde de rol van Banquo en dat was een wonderscho ne belevenis. De Engelse Pauline Tinsley prolongeerde haar rol als Lady Macbeth en dat deed zij zó onderkoeld, dat men inderdaad ln het karakter van de lady ging geloven. In haar spel overtroefde zij haar „echtgenoot". Julian Patrick. Al zijn hiermee de belangrijkste rollen ge noemd, niet onvermeld mogen blij ven Arley Reece, Djoke Winkler Prins, André Spijker en Lodewijk Meeuwsen. De volgende voorstellingen van Mac beth zijn in Scheveningen 2 en 28 februari in Amsterdam 6. 11, 13, 17, 19, 24 februari en 3,12 en 17 maart, in Utrecht 9 februari, in Nijmegen 22 februari, ln Rotterdam 5 maart en ln Eindhoven 14 maart. zoeken naar voren te komen om te dansen alsof hij bang was, dat de zaal apathisch zou blijven. Daartoe was inderdaad alle reden. De band was weliswaar goed op dreef, zeker ln het laatste gedeelte met het oude op rhythm blues georiënteer de materiaal, maar de theatrale voortdurend om aandacht vragende Geldof sloeg werkelijk alle plezier dood. Was het misschien de opgelopen fru stratie van het Countdown program ma waarvan hij zich twee maal dis- tancieerde waardoor hij nog meer zijn best deed een Mick Jagger-imita- tie te lijken? Nee, de thuisblijvers hadden hun hit: „I don't like mon- days" had ditmaal betrekking op henzelf. Van een onzer verslaggevers HILVERSUM De film „Juliana in zeventig bewogen Jaren", die vorig jaar werd vervaardigd en in een groot aantal Nederlandse gemeenten als speelfilm draaide, komt 30 april op de televisie. Veronica heeft de film aan gekocht. Het is nogal ongebruikelijk dat een film al zo snel na de première op de televisie wordt gebracht. Bij soortgelijke films als „Alleman" en „Wederzijds" (over het leven van ko ningin Wilhelmina) heeft het vele ja ren geduurd voordat de producenten de rechten aan de televisie afstonden. Volgens Veronica, die de film al enige weken geleden heeft gekocht, waren diverse omroepen kandidaten. Waar schijnlijk is de snelle komst op de televisie toe te schrijven aan het feit dat de Juliana-film in de bioscopen niet het succes is geworden dat er van werd verwacht. Hoeveel Veronica voor de filmrechten heeft moeten be- Julian Patrick als de echtgenoot talen houdt men binnenskamers, van lady Macbeth. Samenstellers zijn Govert Veldt en Foto Jaap Pieper Anton Koolhaas. Eei hot Pai de/ nel ker Ah Pai tari mii asp tie mis ger de we ran visi ges ten wij dra sen ma ing do< wel 'om ooi vrij dul het ADVERTENTIE Panorama van Nederland in 23 landschappen. Uitgave van Het Spectrum, met medewerking van het Ministerie van Cultuur. Recreatie en Maatschap pelijk Werk. Blijvend Lage prijs door André Rutten HAARLEM Het Protheater, een wisselend groepje jonge mensen, bijeengebracht door Apostolos Panagopoulos, een jonge Griek die hier met toneel aan de slag is gegaan, liet donderdagavond in de Toneelschuur zien, wat zij van Euripi des' tragedie „Hippolytos" gemaakt hebben. Hippolytos is een soort kuise Jozef uit een tijd vér vóór Christus: hij moet niets van vrouwen hebben, houdt alleen van mannelijke onder nemingen als Jacht en sport. De Grie ken van toen maakten daarvan, dat hij zich helemaal wijdde aan de kuise godin Artemis, een heel bewust de godin van de liefde. Aphrodite, uit de weg bleef. Aphrodite wil hem daar voor straffen: zij maakt een jonge vrouw verliefd op hem. Phaedra, zijn tweede moeder, zou je kunnen zeg gen, want zij ls de vrouw van zijn vader. Zijn eigenlijke moeder is een amazone, met wie zijn vader Theseus een van zijn avontuurtjes gehad heeft. Va A* te* pa gei da bli no mi gei vo zie BIJ voe dra gin der 18 |Ru; !er 2 nas gaa tier eut nas Eer dus tegi anc Euripides begint zijn stuk met een monoloog van de godin Aphrodite, die hij overigens als een gewoon mens laat praten: het steekt haar, dat die jongeman alles om Artemis, en niets om haar geeft. Zij vertelt ook, hoe zij hem door Phaedra klein hoopt te krijgen. Dan haalt Euripides Phaedra naar voren, die wegteert van een liefde, waar zij niet aan toe wil geven, omdat het een schande zou zijn als zij iets had met een zoon van haar man. Een vertrouwde dienares ln het origi neel haar voedster denkt een eind aan het getob te kunnen maken door Hippolytos te verklappen, dat Phae dra verliefd op hem is. Maar hij scheldt haar en alle vrouwen de huid vol en verdwijnt. Omdat haar liefde dan toch openbaar geworden is maakt Phaedra een eind aan haar leven maar laat een briefje achter, waarin zij Hippolytos ervan beschul digt haar onteerd te hebben. Theseus, terugkerend van een soort boetetocht langs de orakels, vindt haar en die beschuldiging, spreekt een vloek uit over zijn zoon die ook praktisch on middellijk in vervulling gaat: de Jon gen verongelukt bij het te woest om gaan met een paardenspan. Dan ver schijnt Artemis om Theseus de ogen te openen het was allemaal de schuld van Aphrodite zodat hij zich nog met zijn stervende zoon kan verzoenen. Panagopoulos, de regisseur, laat Aphrodite, Phaedra en Artemis spe len door één actrice, Ineke Holzhaus, met alleen maar enige accentver schillen ln haar kleding. Eén vrouw dus. ln drie verschillende emotionele toestanden, maar ook ln drie verschil lende opvattingen van vrouw zijn. Ineke Holzhaus doet dat in de manier waarop zij met de teksUrn om gaat voortreffelijk, helder ook ln plasti sche uitbeelding, maar, duidelijk on der invloed van de regie, dikwijls ook met een teveel aan louter uiterlijke emotionaliteit. En dat ls kenmerkend voor de hele voorstelling. Er ls aan de ene kant gestreefd naar herkenbaar heid van natuurlijke menselijke ge voelens. aan de andere kant is er gezocht naar een verheviging ervan, naar een „dramatisering", die te vaak bij loze opwinding uitkwam. Het me lodramatische komt meer op de voor grond dan nuttig is. Misschien het gevolg van een poging de klassieke speelstijl ln een voorzichtig heden daags realisme te vertalen, waarbij inleven en uitbeelden niet met elkaar in evenwicht komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4