De schoonheid van vrouwelijke vormen Engelse popmuziek ontdekt de wortels dat *fek' i lS Youri Egorow veelzijdig pianistisch talent Popdagen /e Beelden van Fred Carasso in Ede Impressionisten bij Haags orkest onder Cambreling de Leprastichting giro 50500 Amsterdam Inspiratie uit koloniaal verleden En dan nog tt E> DONDERDAG 31 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET MDER door Jac. Lelsz EDE Goed tien Jaar geleden overleed de Italiaanse beeldhouwer Fred Carasso die bijna een halve eeuw in Nederland heeft gewoond, gewerkt en geleefd. Zijn werk is weer eens te zien, in het cultureel centrum De Reehorst in Ede. Een grote verrassing kan zo'n herconfrontatie nauwelijks opleveren, maar ze biedt wel opnieuw bewondering voor zoveel vakmanschap, rechtschapen schoonheid en zuidelijke warmte. De Edese Kunststichting is zuinig met exposities: hooguit een enkele per Jaar Zoiets is bijna een verkwik king in een tijd waarin de galerletjes en daarmee de tentoonstellingen als rijpe, maar nog meer als groene prui men uit de bomen worden geschud. De laatste tijd wordt telkens een keer per jaar aandacht besteed aan een beeldhouwer. In successie zijn dat Charlotte van Pallandt. Marl An- driessen en dan nu Fred Carasso geweest Carasso. geboren in 1899 nabij Turijn, ontvluchtte in 1922 Italië. in de tijd dat Mussolini bezig was de macht over te nemen. Via Frankrijk en Bel gië. waar hij als paneelsnijder in meu belwerkplaatsen bezig was, kwam hij in 1933 naar Nederland, waar hij voor de rest van zijn leven zou blijven. Hij raakte actief betrokken bij het verzet van anti-fascistische emigranten-or- ganlsaUes en had nauwe contacten met vele kunstenaars uit diverse lan den. onder wie zowel beeldhouwers en schilders als figuren uit de wereld van de literatuur en het ballet. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Carasso vele verzetsmonumenten. onder meer De Boeg. het nationaal monument voor de gevallenen van de koopvaardij in Rotterdam. Ook als schrijver over kunst genoot hij be kendheid. Van 1956 tot 1969 was hij als hoogleraar beeldhouwen verbon den aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Op de bijzonder fraai Ingerichte expositie in Ede. zijn in hoofdzaak beelden en verder reliëfs, penningen, tekeningen en gouaches te vinden Centraal thema Carasso's werk op deze tentoonstel ling vertoont een zekere eenzijdig heid. met dien verstande dat het door een centraal thema beheerst wordt. Dat thema is de vrouw, terugkerend in bijna alle veertig beelden. Het laat geen twijfel bestaan over de vraag of Carasso. evenals zijn grote klassieke landgenoten, geboeid is geweest door de schoonheid van de vrouwelijke vormen. In zijn geval heeft hij zich veroorloofd om vrijmoedig, maar niet onwelvoeglijk met die vormen te spelen Gewoon staand, zittend of liggend was voor Carasso niet genoeg. Er is door W. H. Wolvekamp Het Bachspel van Egorow klonk zo wel in technisch opzicht als wat het toucher betreft bijzonder beheerst Het eerste deel. aangeduid als Tocca ta. bestaat uit een grote fuga. omlijst door twee toccata-achtlge delen. Ego row wist hier bij een onberispelijke uitvoering steeds de grote lijn te be waren en tot een overtuigendb op bouw van dit grandioos geconcipieer de werk te komen Ook de daarop aansluitende delen werden volkomen gaaf en doorzichtig van klank ten gehore gebracht. Baróks sonate met het. behalve in het tussendeel. voor namelijk van de motoriek hebben- Voor mensen die er geen bezwaar tegen hebben dat het klavier voorna melijk als slaginstrument wordt aan gewend een spectaculair stuk en beestachtig moeilijk. Maar wij horen liever zijn derde klavierconcert. Het achter elkaar spelen van Chopins 24 Etudes is een opgave die aan de uitvoerende zowel technisch als mu zikaal de hoogste eisen stelt. Hoewel niet alles puntgaaf ten gehore werd gebracht (er waren nogal wat verkeer de bassen in de derde etude in F en de .sextenetude in Des. beide uit de twee de band alsmede en pijnlijke vergis sing in de overigens zeer poëtisch voorgedragen eerste etude in As. waarschijnlijk ten gevolge van ver moeidheid) viel over het algemeen in Egorows Chopin-spel veel schoons te genieten. Hoogtepunten uit de eerste band wa ren de eveneens zeer poëtisch voorge dragen es-moll etude, de bewonde renswaardig lich en doorzichtig ge speelde achtste etude In F en (in technisch opzicht) de vierde in cis kl. Maar moet deze etude nu zo uiterst snel worden gespeeld? Dat komt de muzikale inhoud niet altijd ten goe de Van de tweede band mogen wel afzonderlijk worden gemeld de fa meus gespeelde tertsenetude, de Speciaal vandaag Over het stage lopen van catechisanten in het Friese Grouw gaat het in het NCRV- programma Kerkbuurt, waar in aandacht wordt besteed aan wat binnen plaatselijke ge meenten en groepen gebeurt. Ned. 1 19.05 Met 't ls maar een verhaal zendt de NCRV' een Ameri kaanse tv-film van William Link en Richard Lcvinson uit. Op een dag blijkt dat een schooljongen een verhaal heeft gebruikt als aanleiding voor een fatale daad. De schrijver krijgt last van zijn geweten en besluit de ouders op te gaan socken. Ned. 1/19.55 Deel drie van de vierdelige tot tv-serie verwerkte bios coopfilm Nederland '43 is geti teld Het verraad. Ned. 2/21.30 Samenvatting Kamerdebat over boycot Olympisch Spelen Ned. 1.23.05 Christa Wolf ls een voorbe reiding tot een portret. Na Anna Seghers is re de meest produktieve schrijfster in de DDR Dtsl. 1/23.00 met vrouwelijke vormen, van nature meer geprofileerd dan mannelijke, meer te doen en in de meest extreme gevallen betekent dat houdingen, die enigszins te maken hebben met het ballet. En komt dat ten slotte oor spronkelijk ook niet uit Italië? Het zijn meestal geen houdingen die erg voor de hand liggen, maar ze zijn wel expressief, ingekeerd en gevoelig. Soms. vooral als hij bij voorbeeld vrouwen, drie en soms nog meer als groep samenvoegt, schijnt het niet meer om de individuele vrouwelijke vorm te gaan. maar dan ontstaat er een geheel nieuwe, autonome vorm. Soms ook krijgt dat totaalbeeld een vorm. die niet meer vrouwelijk-rond is, maar hoekig, neigend naar het kubistische. Het overige werk sluit qua vormgeving en sfeer volkomen bij de beelden aan. Tot en met 10 februari, geopend op maandag tot en met vrijdag van 10- 17 uur en 19-21.30 uur, op zaterdag van 10-16 uur. Op zondag gesloten. ADVERTENTIE ROTTERDAM De In 1954 in Rusland geboren pianist Youri Egorow, prijswinnaar van verschillende belangrijke pianocon coursen, presenteerde zich dinsdagavond in een goed bezette Grote Doelenzaal met een van veelzijdigheid getuigend pro gramma. Voor de pauze werden gespeeld de Zesde Partita van Bach en Béla Bartóks uit 1926 daterende driedelige sonate. Er na de twee maal twaalf etudes van Chopin (op. 10 en op. 25) dichterlijke voordracht van de zeven de In cis kl. en het tussendeel uit de octavenetude. Egorow heeft technisch zowel als mu zikaal heel wat te bieden maar moet zich af en toe toch hoeden voor al te snell tempi. Zo n zwarte toetsen-etu- de bijvoorbeeld uit de eerste band hebben wij toch wel eens mooier ho ren spelen. Alles bijeengenomen heeft de concertgever deze avond blijk gegeven tot de grote Jonge pia nistische talenten van deze tijd te behoren. Vele terugroepingen na af loop konden de pianist niet tot een toegift bewegen, 't Was ook welletjes geweest. Vanavond klinkt hetzelfde programma in het Amsterdamse Concertgebouw. Van onze kunstredactie DEN HAAG Vrijdag 1 februari begint het Residentie Orkest aan een reeks van vier concerten die ais the ma heeft „Vanuit het Franse impres sionisme". De eerste drie concerten zouden worden gedirigeerd door Hans Zender. Deze heeft eind vorige week echter laten weten dat hij we gens ziekte de eerste twee concerten niet zal kunnen dirigeren. Op zeer korte termijn is de Franse dirigent Sylvain Cambreling (27) be reid gevonden het eerste programma ongewijzigd van Zender over te ne men. Cambreling is tweede dirigent van de opera te Lyon en is het Resi- dentie Orkest aanbevolen door Pierre Boulez. Het programma van het eer ste concert bevat werken van Chopin. Schumann, Heller, Debussy en Wagner Het tweede concert (5 februari) zal worden gedirigeerd door Daniel Na zareth (32) die onder meer met het orkest van de Norddeutsche Rund funk en het Hamburgs Staatsorkest heeft gewerkt. In dit twee program ma zal alleen Ravel's Rhapsodie Es- pagnol worden vervangen door diens Daphnis et chioé. tweede suite. Hans Zender hoopt het derde concert op 9 februari weer te kunnen dirigeren; het vierde (18 februari) staat onder leiding van de Spanjaard Rafael Frü- beck de Burgos In deze serie waarvan de concerten steeds om 19.30 uur beginnen en twee pauzes hebben, worden zowel werken voor symfonieorkest ais kamermu ziek. liederen en planowerken uitge voerd Aan alle concerten werkt een grote hoeveelheid solisten uit blnnen- en buitenland mee. 'Ombudsman' ondertiteld HILVERSUM (ANP) - Het VARA televisieprogramma van de ombuds man zal vanaf vrijdag 8 februari ten behoeve van de vele doven en gehoor gestoorden worden uitgezonden met ondertiteling Dit ls mogelijk gewor den door medewerking van de NOS. Ombudsman Frits Bom vindt dit een passend antwoord op de komende proefperiode met teletekst, die ook ondertiteling, maar pas na het aan schaffen van een volgens hem peper duur apparaat, biedt. EthtopiKh leprap»tient|o mei verkiampte hand Duidelijkheid Er zijn nog zoveel miljoenen lepra patiënten. die geholpen moeten worden. Dat het niet altijd even goed loopt met de hulpverlening, dat hebben wij gemerkt. Daar was en is veel deining over. Verwarring alom. Ongeacht wat anderen deden, wij van de Leprastichting te Amsterdam pakken het lepra probleem serieus en deskundig aan. zoals wij dat al 13 jaar lang doen. De deining heeft geleid tot minder financiële hulp aan de lepra bestrijding dan verwacht werd. Dit willen wij ter gelegenheid van Wereldlepradag toch duidelijk stellen. Wie zijn nu het slachtoffer; de leprapatiënten^... en Goede leprabestrijding vereist ook uw hulp. De Leprastichfing is gevestigd in het Koninklijk Instituut voor de Ttopen te Amsterdam en is dé nationale organisatie die lepra patiënten helpt, ongeacht ras. religie of politiek. Bepaalde projekten worden medegefinan cierd door de Nederlandse overheid. Maar ook uw hulp blijft onmisbaar. Waar gaat het om? Het gaat om de bestrijding van lepra. Lepra wordt veroorzaakt door een bacterie die de zenuwen aan tast. Lepra is stiekem. Hoe eerder je het merkt en er wat aan laat doen. hoe beter het is. Lepra maakt gevoelloos en daardoor kun je ernstig verminkt raken. Minstens 15 miljoen mensen, vooral in de derde wereld, lijden nog aan lepra Eén van de geneesmiddelen, het DDS, blijkt de laatste tijd in veel gevallen niet meer opgewassen te zijn tegen de leprabacterie. Gelukkig maar dat er nog andere, zij het veel duurdere, middelen zijn. Duidelijk is dat hulp nu meer dan ooit noodzakelijk is p/a Koninklijk Instituut voor de Tropen Mauritskade 63.1092 AD Amsterdam Telefoon (020) 938973* Een van de in Ede tentoongestelde plastieken van Fred Carasso. Madness is een van de blanke reggae-groepen die op korte termijn in ons land optreden. AMSTERDAM De relatie tussen politiek en cultuur valt op het moment duidelijk te illustreren aan de hand van de ontwikkelingen rondom de te houden Olympische Spelen in Moskou. Minder scherp en vanuit een andere invalshoek is die relatie ook terug te vinden op het terrein van de popmuziek wanneer men er tenminste oor voor heeft. Op het ogenblik staat er een rage. Inclusief begeleidend modebeeld, op uitbarsten, veroorzaakt door enkele Engelse groepen die The Beat. The Specials, Madness en Selector heten. In Engeland, het Jamaica van Euro pa, staan ze met elpees en singles hoog op de hitlijsten terwijl ln Neder land hetzelfde lijkt to gebeuren. Alle vier zijn ze gebonnen bij de onafhan kelijke platenmaatschappij van Spe- clals-lelder Jerry Dammers, 2-tone, waarvan de naam al aangeeft waar om het draait, namelijk een fusie van twee muzlekstljden; punk en ska. Deze voorloper van de reggae bezit met haar pompende accenten op de backbeat en het veelvuldig gebruik van blazers een veel vrolijker karak ter. Vermengd met rockelementon klinkt zoiets wezenlijk anders dan het geluid van the Police, die zich op de combinatie van rock en reggae baseren. Het tweeledig idee van 2- tone komt voorts tot uiting in de samenstelling van de bands, die (be halve Madness) gemêleerd zijn sa mengesteld uit zwarte Jamaicaanse en blanke Engelse musici. Ook in het hoesontwerp is consequent die zwart/ wit synthese gehanteerd. De volksmuziek van Jamaica kent twee volkshelden waarin de wens tot verandering van de maatschappij is gesymboliseerd: Rudy, die verbon den is met de ska en Natty Dread, die gelieerd Is met de reggae. De laatste is pacifistisch van aard. terwijl de eerste rebelleert uit een algemene on vrede. Deze rudies of rudebcys zoals de aanhangers zo'n 15 jaar geleden ton tijde van de ska werden genoemd, waren te herkennen aan hun speciale outfit. Uitgedost met hun „trilby's" (slappe vilthoedjes), „sta-pres" (smal le broeken met een scherpe vouwi. zware schoeisel, korte coupe en te wijde C&A-colberts hadden ze veel weg van gangstors. De nummers „Al Capone" van Prince Bustor. de grote inspirator van deze ska-revlval. en „Gangstors" van The Specials refere ren aan dat imago. De hier omschre ven kleding is bij de bovengenoemde groepen terug te vinden zo ook ln toenemende mate bij het publiek, dat in steeds grotore aantallen hun con certen komt bezoeken. Herkenning De oorspronkelijke Ideologie van re bellie ls voor punks een herkenning geweest, die heeft bijgedragen tot de integratie van ska en punk. Overi gens was dat al duidelijk geworden met de acceptatie ln Engeland van de reggae, die tijdens de punkbeweging definitief doorbrak. Johnnie Rotten van de Sex Pistols bekende herhaal delijk ln interviews vooral door de reggae geïnspireerd to zijn en de suc cesvolle Rock Against Racism festi vals toonden aan hoe nauw reggae- en punkaanhangers zich aan elkaar verwant voelden. Daarmee is nog niet de vraag beant woord hoe het mogelijk is geweest dat juist in Engeland deze doorbraak en stijlvermenlng kon plaatsvinden. De werkelijke oorzaak ligt ln het ko loniale verleden. Vanuit de vroegere koloniën kwam een migrantenstroom op gang die zich in het moederland vestigde en haar eigen muziek mee nam. Zo werd Londen tot het New Orleans van Europa waar Aziatische. Afrikaanse. Caraïbischè en westerse muziek elkaar konden ontmoeten dan wel versmelten tot nieuwe stij len. De Zuidafrikaanse musici die zich in de groep Jabula verenigen lieten hum sympathie voor de West- europese gëmproviseerde muziek ho ren; Osibisa was een van de eerste die in Londen de afro-rock tot ontwikke ling bracht. De contacten met Enge land resulteerde voor de Nigeriaan Fela Ransome Kuti ln een plaatopna me met Ginger Baker, de drummer uit de legendarische Cream en Blind Faith. De muziek Van Fela en zijn band The Africa '70. die op zijn vol gende elpees te beluistoren valt zit vol Afrikaanse roots vermengd met elementen uit de rock en jazz waar door er een briljante synthese ont staat die zo swingend is, dat alle disco verbleekt. Wie weet wordt dit echte toekomst muziek. Maar het grootste contingent migranten bestaat uit Jamaïcanen die na de onafhankelijkheid ln 1962 naar Engeland kwamen. Zij nemen de ska mee. die op dat moment zich steeds meer gaat onderscheiden van de New Orleans rhythm St blues waarop deze is geënt. De platen wor den in Engeland geïmporteerd door het Blue Beatlabel en het is deze naam waaronder de ska in Engeland populair gaat worden. Vooral door toedoen van Chris Blackwell, die naar London komt voor de oprichting van het Islandlabel. wordt deze mu ziek geïntroduceerd in West-Europa. „My boy lollipop" van Millie Small wordt een hit en via de piratenzen ders worden Desmond Dekker („The Israelites"), Johnny Nash en Jimmy Cliff onder de aandacht gebracht De Kunst van Züidoost-Azië. tekst en foto's van H. Stlerlin. UI ve Septuaginta, Alphen a d. Riji blz. - 15.90. Van dezelfde uitgev is Geïllustreerde geschiedenis de bouwkunst, geschreven door Mansel. 192 blz. - 32.50. b n .ai Van uitgeverij Querldo in AmsLp] dam: salamander-pockets (p v ƒ6.50). Juffrouw Brodies beste jai van M. Spark (3e druk. 127 Laatst ging ik spelevaren, dooi Kossmann (2e druk. 110 blz.), WiT lantaarns van T. de Vries (7e di 128 blz). Madame Tussaud in Bei tesgaden geschreven door J. Har (2e druk, 190 blz) en Goena-goena P. A. Daum (9e druk, 225 blz.) van Querido Het maansteenrif w delingen door de antieke wereld, c F. L. Bastet. 231 blz - 29.-. Flitsen onderweg. Herinneringen prof dr G. M. H. Veneklaas, inter en kinderarts. Uit. Omniboek. Haag. 189 blz - 27.50. geer Jen to het •licht een He 'rjrgaand te tr het lijke ïgegar S ti De wereld op zijn kop, gedichten J. S. With. Uitgave in eigen beheer, S. With, Utrecht, 7.50. Eten en drinken in beeld, (de menj de kunst) door C. Wentinck. 160 29.50, Midden-Oosten kookbo^ door C. Roden 365 blz - 12.90 Backgammon, het bordspel door Caly. 168 blz - 6.90. zijn boeken uitgeverij Spectrum, Utrecht. -2 e n 2 Is wo t aard i eid or ;je te van er toe vlke pc jken t( verb' slui te d iar an verti itering palen; ,i g-s :kon o erheid Hans Vonk die de voorstellinj ft lijkt van Don Giovanni bij de Nederlam OD Z( Operastichting zou dirigeren ipren F re 29 februari) is door de directie v zijn contractuele verplichtingen o heven. Vonk kreeg nl. het aanbod vjdeneri de Scala in Milaan om daar de voa n;ei stellingen van Strawinsky's The I ke's progress te dirigeren. De direc5Cllts e van de Nederlandse Operastlchtl is allei heeft gemeend hem bij een zo belai n in m rijk debuut niet ln de weg te moei staan. chter i De voorstellingen van Don Giovai r een worden nu geleld door de Jonge It ande aanse dirigent Lorenzo Riccl Mutl i :nr:c| zijn Nederlandse debuut op 3 nove ber jl. maakte tijdens een optred I- He met het Nederlands Kamerorkest :uze v het Amsterdamse Concertgebouw, edrijfsl Het hoofd van de Muziekafdell cnten van de NOS-radio drs E. M. Verhul oet stl heeft bij de Federatie van Kuro doen naarsverenigingen geprotesteerd erkgeli gen de wijze waarop ln haar onlaiB„u verschenen rapport „Symfonie-ork ton ln Nederland" gebruik is gemai "ter x van een gesprek met hem. Dat odukt 'sprek werd in het rapport opgenom ng stei als een van de 25 Interviews n-.ft-., degenen die rechtstreeks bij het kestenbestel in Nederland betrokk zet zijn. De heer Verhulst distantie zich volledig van de tekst van 1 interview. Zijn bezwaren richten zl. met name togen de gebruikte va die volgens hem ten onrechte sujg reert dat er sprake zou zijn van letterlijke weergave. Verder heeft! heer Verhulst bezwaar togen de volgde werkwijze waarbij de teki^Upj, niet tor goedkeuring aan hem is voa gelegd. Vervolgens komen er volgeieen hem ln het Interview onjuiste en t« osheid dentieuze formuleringen voor die otend< goed begrip van zijn gedachtengai maaki verhinderen. waarin de blazers op de achtergrond komen ln ruil voor de vocalen: de Rocksteady. Steeds meer komt de nadruk op bas, ritmegitaren en drums te liggen waaruit langzaam de reggae wordt geboren. In 1969 wordt de eerste Engelse reggaeband opge richt The Clmarons en spoedig vol gen er meer zoals Merger. Aswad en Stoel Pulse. De belangstelling voor de reggae vanuit de pophoek laat zich langzaam horen met Cat Stevens, die „Wild world" van Jimmy Cliff op neemt en producer Jonathan King alias The Piglets die met „Johnny reggae reeeae" deze muziek populari seert. Bovendien trekt Eric Clapton de aandacht met het Bob Marley- nummer „I shot the sheriff" op zijn album „461 Ocean Boulevard". Het is dan 1974. Pas twee jaar later zorgt Bob Marley met zijn legendarische concerten ln het Londense Lyceum voor de Europese doorbraak van de reggae. Daarna gaat het hard. De punkrage trekt de reggae met zich mee en vele punk- en new wave artiesten verwe ven reggae-elementen ln hun compo sitie zoals Joe Jackson, Elvis Costello en The Police. De Engelse reggae- scene kan steeds meer wedijveren met Jamaica en komt vooral met sociaal bewogen teksten op de prop pen zoals Steel Pulse en de dichter/ zanger Linto Kwesi Johnson. Deze laatste bracht vorig jaar de plaat „Voices of victory" uit en laat daarmee op imponerende wijze horen welke kracht er schuilt ln deze mu ziek, die gecombineerd met zijn scherpe poëzie en geladen presenta tie tot een van de sterkste reggaepla- ten gerekend kan worden. Eén brok ingehouden woede en een felle aan klacht tegen de interne kolonisatie van de kleurlingen, die nog steeds gediscrimineerd en onderdrukt worden. Uit de ska, die het op Jamaica minder doet. ontstaat een rustiger vorm De ska-rock en de gemengde samen stelling van The Specials. The Beat, Madness en 8elector blijken daaren tegen een andere, optimistischer kri tiek te zijn op de culturele en fysieke verschillen die zoveel ellende voor de kleurlingen betekenen. Zoals de Sto nes en Animals begin Jaren zestig teruggrepen naar de wortels van de pop. de rhythm 6e blues, zo keren zij Rorksteadv nu terug naar de roots van de reggae en brengen daarmee letterlijk de af korting ska ln praktijk: Shake it and Katch it again! REGGAE De In Birmingham, Engeland woon achtige leden van Steel Pulse gebrui ken de reggae uit hun geboorteland Jamaica om hun sociale bewogen heid uit te drukken. Dat doen ze op een directe en overtuigende manier fcitie h DNNfl litse i ootste die bij optredens een diepe indruk achter laat. Vanavond ln de Hoek steen te Amsterdam. daan offmar apens nnenlÊ jaar itremis mei De stond lomei lormi DISCO Het ziet er naar uit. dat de disco zijn beste tijd heeft gehad. Robert Stlg- wood, de grote man achter Bee Gees, oep s Travolta, Grease en andere verleden - tijd houdt zich bijvoorbeeld bezlf met het contracteren van new wave bands. En de disco-componisten bij uitstek, het Chic duo Rodgers it Ed wards. hebben aangekondigd om te schakelen op funk- en soulgeUnte Dlitie-a muziek. Toch heeft zich op de valreep Fej pro een nieuwe stijlvorm aangediend, het „rappen", waarbij een immer praten de deejay ondersteund door een sobe- re begeleiding de meute aan het dan- ..Fu sen houdt. De Sugar Hill Gang zijn Sinz H min of meer de uitvinders hiervan. Wie van duur. disco en decadent tournee beluisteren vanaf 31 Janui ln Meppel, Tilburg, Amsterdam, Den Bosch. Eindhoven, Arnhem, Utrecht en Gennep. FOLK Zondagmiddag gaat er vanaf 14.00 uur ln de Dansende Beer te Scheve- ningen een folklestival van start met medewerking van Jarje, De Snaar, Mlke Whellans. Iona. Pljpekruid en anderen. RAINBOW Begin Jaren zeventig was de Engelse Deep Purple de leidinggevende ln het hard rock genre. In 1975 ven trekt Ritchie Blackmore om voor zichzelf te beginnen en ln 1979 voegt Roger Oiover, eveneens uit Deep Pur ple, zich bij hem. Fans van Deep Purple zullen daarom niet verstelt laten gaan op de concerten van Rain bow tn de Rotterdamse Ahoy (2 fe bruari) en de Rod ah al te Kerkrade (3 febr.). PETER HAMMILL Van der Graaf Generator ls een En gelse band die altijd een kleine, maar vaste aanhang heeft gehad. Spil van deze „cultgroep" was zanger/song- schrijver/gitarist en pianist Peter Hammlll. Van Der Graaf bestaat niet meer. Peter wel en treedt eenmaal op in de Melkweg (6 febr.). POINTER SISTERS Als vier zusjes begonnen die swin gend en professioneel een uitgebreid repertolr ln close harmony konden brengen, verlieten zij ln 1977 hun Ji ren dertigkoers om als trio terug te keren. De disco werd hun nieuwe ter rein waarop ze direct veel succes oog sten. Het is de bedoeling dat dit ook gebeurt ln de Rotterdamse Doelen (6 febr Carré ln Amsterdam (7 febr.en het Haags Congresgebouw (10 febr.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4