Kerken tegen Navo-oefeningen Puerto Rico 'Links geknoei met concilieteksten' Al jaren beroering onder rabbijnen in Nederland Moderne bewerking van de Lutherse confessies Trouw Geen muren optrekken tussen dorpsgenoten VANDAAG?0; Conferenties Nieuwe boeken Parochieraad in Leidschendam VOORBIJGANGERS Bijna 14 miljoen va DONDERDAG 3t JANUARI 1980 TROUW/KWARTET JDER 4oor Koos Koster De kerken op Puerto Rico reageren verschillend op het verzet van de burgers van Vieques op de Navo-oeieningen bij dit eiland. Vieques heeft negenduizend inwoners. Er worden op dit moment vloot- en schietoefeningen gehou den, waar ook Nederlandse oorlogsschepen aan meedoen. De oefeningen zijn zeer nadelig voor de vissers van Vieques en de oefeningen zijn dan ook enkele malen onmogelijk gemaakt door vissers die met dozijnen vissers bootjes het schiet- en oefenterrein binnenvoeren en bleven liggen. Maar Inmiddels heeft vice-admi- raai Arthur Knoitzen, de Ameri kaanse marinechef in het Cari- blsch gebied, opgemerkt dat de oefeningen door zullen gaan. ook al raakt er Iemand bij gewond. Twee derde van Vieques wordt door de Amerikaanse marine be zet. terwijl tien percent van het grondgebied van Puerto Rico door negen militaire bases Ingenomen wordt. De vissers protesteren te gen de regelmatig plaatsvindende vlootoefeningen, tegen de opslag van mijnen en munitie op Vieques en tegen de bombardementen op schepen In het kader van de oefe ningen. De veiligheid van de be woners staat op het spel. zeggen de vissers. Het natuurschoon van het mooie eiland wordt aangetast, terwijl veel vissers gedwongen worden op een nauwe kuststrook te wonen of naar Puerto Rico te vertrekken, omdat hun visvangst door explosieven gehinderd of on mogelijk gemaakt wordt. Een groep kerkmensen, onder wie de jezuietenbisschop zonder diocees Antulio Parrilla-Bonilla, sloot zich vorig jaar mei aan bij het protest van de vissers, van wie tientallen gearresteerd werden. Parrllla-3o nilla werd aanvankelijk tot een geldboete van omgerekend dui zend gulden en een jaar voorwaar delijk veroordeeld, wegens betre den van militair oefenterrein, maar weigert die te betalen, waar na het proces ingetrokken ls. Een protestantse dominee zit sinds eind november In de gevangenis, omdat hij eveneens weigert te be talen. terwijl een andere gevange ne Angel Rodriguee Cristobal, zich In z'n cel heeft opgehangen (de oppositie op Puerto Rlco zegt dat hij door de FBI vermoord is). Op het moment zitten er zes Puer- toricanen in de gevangenis van Pensilvania opgesloten. ZIJ zijn in hongerstaking gegaan uit solidari teit met de strijd van de vissers. Steun President Jimmy Carter probeer de olie op de golven te gooien door In september vorig Jaar vier natio nalistische gevangenen na bijna 25 Jaar vrij te laten. Zij staan volledige onafhankelijkheid van Puerto Rlco voor en pleegden lang geleden een aanslag op Truman en beschoten het Capitool. Dit ge baar hielp nauwelijks, want begin december werd een bus vol met marinesoldaten in San Juan (Pu erto Rlco) vanuit een hinderlaag beschoten, waarbij twee doden en enkele gewonden vielen. Uit ver gelding voor de moord op Rodri guez. volgens een communiqué, dat later gevonden werd. Een visser van Vieques bij Puerto Rico probeert met een catapult een Navo-marineschip te raken. De vissers begeven zich in het oefengebied, om de Navo te verhinderen hun visgronden onbruikbaar te maken. De bisschoppen van Puerto Rico verklaarden eind vorig jaar dat ze de strijd van de vissers op Vieques ondersteunen. Tot nu toe ls dat voor de meeste kerkvorsten bij woorden gebleven, want alleen Parrilla-Bonilla stelt zich openlijk aan de kant van de vissers. De jezuïet kiest ook de partij van de ..independisten", die de volledige onafhankelijkheid van Puerto Rico nastreven in plaats van de status van „vrije, geassocieerde staat'zoals sinds 1952 het geval is; door critici een kolonie ge noemd. Bij de verkiezingen van 1976 behaalden de onafhankelijk ken vijf percent van de stemmen, maar zij kunnen er volgens eigen zeggen veel meer halen. Kardinaal Luis Aponte-Martinez van San Juan heeft priesters en religieuzen verboden om aan poli tieke activiteiten deel te nemen. Het ls wenselijk dat katholieke leken zich met de politiek bezig houden, maar kerkelijk personeel moet zich verre houden van partij politieke activiteiten, aldus de kardinaal. Samen met andere bis schoppen is Aponte-Martinez een uitgesproken tegenstander van priesters, die de gelovigen bewust proberen te maken, van de sociale situatie, waarin Puerto Rico ver keert: 20 tot 25% „officiële' werk loosheid (in werkelijkheid veertig percent, tachtig percent van de levensmiddelen wordt uit de VS ingevoerd en via een systeem van voedselbonnen een bron van corruptie aan de bevolking uit gedeeld, hoewel het eiland uit de produktle in de landbouw en vis serij, de bevolking kan voeden. De pharmaceutlsche industrie in Pu erto Rico maakt jaarlijks drie mil jard dollar winst over naar de VS. De kardinaal en de meeste bis schoppen zweren bij een kerk, on der controle van de bisschoppen, die de sacramenten uitdeelt en zich buiten de politiek houdt. Par- rilla en anderen uit de protestant se hoek zeggen dat de „neutrali teit", die de kardinaal predikt, in feite neerkomt op steun voor de regering van gouverneur Carlos Romero Barcelo, die de toekomst van Puerto Rico als een geassoci eerde staat van de VS ziet. Hij is voorstander van het handhaven van de marinebasis op Vieques. Achter dat plan van de gouver neur, steekt het concept van vei ligheid, zegt Parilla. „Veiligheid is niet evangelisch. Risiko is evange lisch." De oecumenische organisatie voor sociale gerechtigheid in Puerto Rico, Prisa, is van plan een herder lijk schrijven over de de-kolonisa tie uit te geven. Hun reactie: „De protestantse kerken kwamen hier evangeliseren en brachten de bij bel, samen met de Amerikaanse levensstijl. Zij drongen de Latijn se manier van denken binnen, ter wijl zij met de Bijbel en een theo logie uit de States, hun levensop vattingen rechtvaardigden. Op dit moment moeten zij een nieuwe theologie ontwikkelen, die het proces van de-kolonisatie onder steunt." ROME (CIC) Een „precieze en volledige studie" van de teksten van het tweede Vaticaanse concilie is volgens de secretaris van de internationale theologencommissie mgr Philippe Delhaye een van de voornaamste taken van de theologen en de kerkelijke hogescholen. Op het laatste symposium van het Romeinse centrum voor priesterontmoetingen over de ontwikkeling van de kerk na het concilie zei de Belgische theoloog het te betreuren, dat de uitwerking van de richtlijnen na vijftien jaar zo slecht op gang is gekomen. Inleiding in de reformatorische wijsbegeerte, filosofie en christelijke gemeente, filosofie en samenleving, drie zaterdagcursussen te Maarssen, centrum voor reformatorische wijs begeerte. Inl. tel. 03465-60945. Zen-meditatie in christelijk per spectief. inleidingscursus in het Tha- borklooster van de zusters Karmeli- tessen. Westelijk Halfrond 3, Amstel veen (tel. 020-417535). Hoe onderhoud ik mijn relaties? Open studiedag Ned. christen-vrou wenbond, m.m.v. drs J. J. Rebel, don derdag 7 februari, De Hoeksteen, Hengelo. Inl. tel. 070-451370. Volgens Delhaye bestaat het gevaar, dat er niet verder wordt gezocht naar een uniforme ontwikkeling In het ge loof overeenkomsUg de decreten van het concilie, maar wordt gestreeft naar een „radicale verandering" van het christendom als gevolg van een ..verdraaiing van de betekenis van het conciliedocument". Die „radicale verandering" zou plaats vinden op zowel dogmatisch als moreel en disci plinair gebied. Delhaye noemde enige voorbeelden van verdraaiing. Zo wordt volgens hem het schijnbare zwijgen van de conclliteksten over de problematiek rond de erfzonde uitgelegd als een loochening van het betreffende dog ma. De leer over het algemene pries terschap van de gelovigen wordt, meent Delhaye, abusievelijk geïnter- waarin opgenomen: De Rot'.vr- dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jerve Tammmga Directeur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PosiDus 859 1000 AW Amsterdam Wibautstraai 131 Amsterdam let 020 913456 iele» 13006 Posrg"o 66 00 00 8an* Ned Cied-efbanii Re*er»ngnr 23 00 12 574 REGK) ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 946 3000 A* Rotterdam tei 010-115568 (at en berorging) tel 010-115588 (re let li5700(uitsluitendvoor adverteni.es) REGIO OEN MAAGAEIOEN Postbus 101 2501 CG Oen Haag til 070-469445 (a.*x>nnemenien en beaorgmg) te< 070-469445 (redact*) let 070-466864 (uKstuAend voor advertenties) Parkstraat 2? Oen Haaq REGIO NOORO'OOST-NEOERlANO (abonnementen en be20rgn\ Postbus 3 6000 AA Zmo«e tel 05200-17030 Melkmarkt 56 2»0«# Abonnementsprijzen: Nr maan* 1«M ear kwartaal f SO M Par halt laar 101 .M Adrerrenfrefaneven oo aanvraag (i e adressen boveni Opgave fam.i*ber<hien 9-19 30 van maandag l m vr-tdag Op iondag van 18- 20 we tetef 020-913456 preteerd als een ontwaarding van het priesterambt en een oppositionele houding tegen de autoriteit van de rooms-katholieke kerk. Verder leidt, zei Delhaye, een foute uitleg van het decreet over de gods dienstvrijheid ertoe, elke morele af wijking te rechtvaardigen op grond van de verplichting ontzag te hebben voor de afwijkende mening van ande ren. De Belgische theoloog voegde eraan toe dat het gaat om het respect voor de mens die zich vergist en houdt dat respect bepaaldelijk niet in, dat er geen objectieve waarheid is. De Internationale theologencommis sie werd in april 1969 opgericht op voorstel van de eerste algemene bis schoppensynode van paus Paulus VI. De commissie valt onder de congre gatie voor de geloofsleer van het Vatl- caan. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De evangellsch-lu- therse kerk overweegt een nieuwe uit gave van de belangrijkste lutherse belijdenisgeschriften in een populai re vorm en eigentijdse vertaling. De synodale commissie is in overleg ge treden met enkele mensen, die voor deze bewerking zouden moeten zorgen. Er wordt over gedacht, ln deze bundel de Augsburgse confessie uit het Jaar 1530 op te nemen, Luthers grote en kleine catechismus (1529) en waar schijnlijk een uittreksel uit Luthers Schmalkaldische artikelen van 1536- 1537. Het 450-jarig bestaan van de Augs burgse confessie zal in Juni in Augs burg gevierd worden. Luthers grote cathechismus is vorig jaar opnieuw verschenen in een Nederlandse uitga ve. voor de kleine catechismus en de confessie moet men het doen met een uitgave uit de Jaren vijftig, terwijl de Schmalkaldische artikelen momen teel helemaal niet in het Nederlands verkrijgbaar zijn. Verwacht wordt, dat de eigentijdse vertaling enkele Jaren zal vragen. Van Mattheüs tot Openbaring, on dertitel: Waar de laatste geheimen opengaan, door ds M. J. C. Visser. Ultg. Kok, Kampen, 363 pag., prijs ƒ32,50. In 850 stukjes behandelt de auteur, hervormd emeritus-predi kant, de inhoud van het Nieuwe Tes tament. „Bijbelse encyclopedie" onder redac tie van prof. dr W. H. Gispen e.a., 3e druk. Uitg. Kok, Kampen, 754 pag., 59. Op een aantal verbeteringen van •drukfouten na geheel gelijk aan de 2e druk uit 1975, maar nu wel in één band. Een degejijk naslagwerk voor bijbelse namen en woorden, dat niet gauw teleurstelt. LEIDSCHENDAM (PNHK) Het reserveren van een gedeelte van de nieuwe alge mene begraafplaats in Leid schendam voor roomskatho- lieken is bij de parochieraad van de Paus Johannes 23 in Leidschendam niet in goede aarde gevallen. Door gebrek aan geld zal binnen kort het rooms-katholieke 8t. Aga- tha-kerkhof in Leidschendam wor den gesloten. Voor de rooms-katho- lieken wordt nu een gedeelte van de nieuwe begraafplaats gereserveerd. Dit gedeelte wordt voorzien van een twee meter hoge omheining. Deze omheining zit de parochieraad dwars. In een ingezonden brief in „De Leid- schendammer" schrijft de voorzit ter van de parochieraad, mevrouw A. M. Th. Pieters-de Waart, dat de parochieraad niet alleen verbaasd, maar ook „zeer geschokt" ls. „Laat staan dat wij ons daarmee akkoord zouden hebben verklaard," aldus mevrouw Pleten. Vroeger (en ook nu nog ln kleinere dorpen) werden de doden begraven in de hof rond de kerk. Zo bleven zij deel uitmaken van de katholieke gemeenschap. Waar dit niet meer mogelijk was, ontstonden de katho lieke begraafplaatsen. Wij kunnen er begrip voor hebben, dat vele ka tholieken die in deze traditie zijn opgegroeid, er moeite mee zullen hebben de eigen begraafplaats op te geven. Zij zullen zeker prijs stellen op een eigen gedeelte van de alge mene begraafplaats. Het gaat ons echter te ver, ais men meent dit gedeelte van de andere graven te moeten afscheiden door een liefst twee meter hoge omhei ning. Wij katholieken maken deel uit van deze gemeente en wensen geen muren op te trekken tussen ons en andere christelijke of niet- christelijke dorpsgenoten. En wat geldt bij ons leven, geldt ook na de dood," aldus de brief van de paro chieraad van de Paus Johannes 23. door M. Kopuit AMSTERDAM Met gesprekken eerst onder vier ogen en vervolgens met het gehele college van rabbijnen, heeft de door het bestuur van de Nederlands Israëlietlsche hoofdsynagoge te Amsterdam te hulp geroepen Amerikaanse rabbijn Slmcha Elberg weer een samenwer king in het Amsterdamse rabbinaat weten te verkrijgen. Het rabbinaat functioneert weer, na Jaren. De rabbijnen werkten lange tijd onafhankelijk van elkaar en zonder leiding die van de opperrabbijn dient uit te gaan. Geen principiële verschillen lagen daaraan ten grondslag. Er is geen verschil van inzicht tus sen de rabbijnen over de weg. die het joden dom dient te gaan. De drie leden van het Amsterdamse rabbinaat zijn wat hun gods dienstige opvattingen betreft gelijk in hun rekkelijkheid en conservatisme, al verschilt soms hun uitleg van de joodse wet in gradaties. Basis is en blijft Tora en traditie. De uitleg ls eerder naar de conservatieve dan naar de verlichtende weg. omdat ook in Am sterdam het orthodox-religieuze deel van de joodse gemeenschap naar rechts trekt. Ver schil van inzicht over de uitleg van de wet ls er ook niet, want de beslissingen vallen toe aan de opperrabbijnen. Persoonlijk 320 936666 Of Kiwi** aan Mut-Adv *»<*fc«g po»iCj-s 433 1000 AK AMSTERDAM Ad'eiw-i^nQfc u>:»'U"t#o<j jchnf?#'-!* onje Amsterdam»# ad>ess«n De tegenstellingen die het Amsterdamse rab binaat verteerden, zijn van persoonlijke aard. Drie mannen zijn samengebracht, die wat landsaard, aanpak en leeftijd aangaan aan zienlijk van elkaar verschillen. De populariteit van de een gaf de ander aanstoot. Het aanzien van de een in de international*, religieuze, joodse wereld kon de ander niet verdragen. Ook aan rabbijnen is niets menselijks vreemd, al wil men dat. gelijk bij leder religieus ambt. weieens vergeten. Daarbij komt nog. dat het bestuur van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap, het overkoepelend orgaan van de joodse gemeenten ln Nederland, niets heeft nagelaten om de nervositeit van de gees telijke ambtsdragers tot kookpunt te brengen. Het bereikte dat met het met te realiseren voornemen, voor geheel Nederland één opper rabbijn te benoemen. Onder de (opperrabbijnen brak vervolgens een strijd uit. wie dat zou worden. Zoals te verwachten was: niemand. Het leidde wel tot Rabbi Elberg een uittocht van rabbijnen, die resulteerde ln nog maar een opperraooijn in Nederland. Die van Amsterdam. Dat is niet de man die men tot opperrabbijn van Nederland wil benoemen. Vroeger Het Nederlandse jodendom van voor de uit moording kende elf opperrabbijnen. Er was een opperrabbinale zetel, globaal gesproken, in elke provincie. Iedere opperrabbijn was auto noom. Het bracht mee. dat er soms wel ver schillen waren. Bekend ls het verhaal van de tarbot, die in Den Haag wel en ln Amsterdam niet mocht worden gegeten. De opperrabbijn van Amsterdam meende, dat deze vis geen schubben had en daardoor niet aan de spijs wetten voldeed, terwijl zijn Haagse collega met eigen ogen meende te hebben gezien, dat de tarbot wel geschubd door het leven ging. Randverschijnselen aan de gedekte tafel. Met de uitmoording van het Jodendom werden ook de opperrabbinale zetels teruggebracht. In de naoorlogse Jaren volstond men met vier. De Joodse centra, die na 1945 nog bestonden, kregen een opperrabbijn. Dat was Rotterdam. Den Haag, Amsterdam en Utrecht, In Amster dam werd de opperrabbijn bijgestaan door drie rabbijnen, enige Jaren geleden tot twee teruggebracht De opperrabbijn van Utrecht was ln werkelijk heid een reizend rabbijn. Zijn gemeente be stond uit geheel Nederland, met uitzondering van de drie andere opperrabbinale ressorten. Met de pensionering van de Amsterdamse op perrabbijn Aöron Schuster in 1972 en de pen sionering van opperrabbijn Eliezer Berlinger van Utrecht in zicht wenste het bestuur van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap de vier opperrabbinale zetels naar één terug te brengen. Financiële overwegingen lagen aan de gedachte ten gTondslag en ook de bewering, dat voor de rabbinale wereld Nederland onin teressant was geworden om een post te bezet ten. Een aantal sollicitanten van internatio naal aanzien, werden echter voor vacatures algewezen, omdat zij voor Nederland niet goed werden bevonden. Fink De voorzitter van het Nederlands Israëlietisch Kerkgenootschap, tevens voorzitter van de Joodse Gemeente van Den Haag, had zijn oog laten vallen op de opperrabbijn van Den Haag, de Jeugdige Menachem Fink. Deze had een diplomatieke aanpak en was gezien en be vriend met tal van ministers en parlementsle den. Het Amsterdamse bestuur doorkruiste de plannen dóór de oudste Amsterdamse rabbijn Meir Just, een man bekend om zijn joodse kennis, de eretitel av beth din (voorzitter van het rabbinale gerechtshof) te geven. Men meende dat men hem ter wille van leeftijd en persoon niet kon passeren. De heer Just ont leende aan die ene titel het recht om opperrab bijn te worden. Dat werd te lange leste gehono reerd. In 1976 werd hij voor vijf Jaar tot opperrabbijn benoemd. Even werd nog gesproken over een twee-hoofdig opperrabbinaat voor Nederland. Menachem Fink voor het representatieve deel, Meir Just voor het Joods-wetteUJke deel. Maar geen van beide opperrabbijnen was bereid iets van zijn taak af te staan. Portugees Het vraagstuk werd opgelost met het vertrek van de Haagse opperrabbijn, eerst naar Lon den en vervolgens naar Israël. Het representa tieve werk is sindsdien komen stil te liggen. Inmiddels was ter opvolging van opperrabbijn Eliezer Berlinger van Utrecht, rabbijn Barend Drukarch van de Portugees Israëlietische Ge meente parttime benoemd, samen met de ont slagen studentenrabbijn Pesach Rosenzweig. Maar rabbijn Rosenzweig liet het afweten. Hij stichtte in Amsterdam een Kolel (hogere leer school) waar gehuwde mannen dagelijks stu deren, daarvoor financieel in staat gesteld door giften. Enige maanden geleden werd door het bestuur van de Portugees Israëlietische Gemeente aan rabbijn Barend Drukarch de titel chacham (wijze) verleend, de titel die bij de Portugees Israëlietische Gemeente toevalt aan de opper rabbijn. Tot ieders verrassing weigerde rabbijn Drukarch deze titel om persoonlijke redenen te accepteren. In Amsterdam had de jonge, ook academisch gevormde in de Verenigde Staten en Israël opgeleide Amerikaanse rabbijn Arye Ralbag zijn intrede in het rabbinaat gedaan. Zijn aan pak was tegengesteld aan dat van de uit de Hongarije afkomstige, bijna zeventigjarige, als kamergeleerde bekend staande opperrabbijn. Te veel Na jaren van opgezweepte emoties in rabbi naal Nederland, dat bovendien werd gecon fronteerd met het ontslag van opperrabbijn Daniel Kahn uit Rotterdam, waren deze tegen stellingen te veel. Enige maanden geleden ver trok ook nog voortijdig de Haagse opperrab bijn Simcha Ansbacker. De werkzaamheden van het Amsterdamse rab binaat kwamen ten einde, terwijl het Amster dams kerkbestuur de conflicten ontkende „uit eerbied voor het rabbinaat". Eerst nadat verle den Jaar een nieuw bestuur was gevormd, met aan het hoofd een jong en dynamisch eco noom, werd naar een oplossing gestreefd. De controverse was toen echter al zo diep, dat bemiddeling van een internationaal erkend rabbinaal autoriteit moest worden ingeroepen. Na enige dagen praten heeft de Amerikaanse rabbijn Slmcha Elberg. die al vele rabbinale geschillen heeft opgelost, de Amsterdamse rabbijnen weer zover gekregen dat zij gaan samenwerken. Nederland heeft Inmiddels nog maar een opperrabbijn: de Amsterdammer Meir Just. Het opperrabbinaat van Rotterdam is vacant, dat van Den Haag eveneens en het opperrabbinaat Utrecht wordt parttime rabbi naal bediend. Rl VREEMDE KOPPELING JAL) sarts van e Af en toe lekt er. zij het met t de mondjesmaat, iets naar buiten vat.w v de bisschoppensynode. Dat was oC H het laatste weekend 't geval. Ik vif10, ongeveer de volgende berichten ofdt Er was vastgesteld dat de i val Nederlandse bisschoppen gj verantwoordelijk bleven voorde wijze waarop de kerkleer ai geïnterpreteerd werd. Daarop volfin een opmerking over de Nederlandfcezo: Katholieke Katechismus: die was va niet zonder gebreken, zo werd 1 geconstateerd. Toen kwam er iets -s- vreemds. Die gebreken bleken, zo luidde verder het bericht, uit het f« dat het met de verbreiding van hei^1"6?1 geloof in Nederland niet goed ston 25 ia Ik begreep eruit, in ronde woordentte> w kwamen te weinig bekeerlingen. üde dat geen vreemde zaak? Men kan i ^ech al meteen afvragen: kwamen er lische vroeger, onder de oude katechlsmtPcaat dan meer mensen voor'teerst tot Fen v katholicisme en komen die er nog eur- J daar, waar die oude katechismus e van gehandhaafd bleef, b.v. in het bisdSens- Roermond? Ik beschik niet over :ht „in cijfers en moet dit dus bij een vraa)en laten. Men zou ook kunnen denkeiPerS01 aan b.v. Frankrijk. Is daar een grofiistisc toeloop naar de rooms-katholieke hollï kerk? Ik heb er niet van gehoord, rt het Maar hoe kan men er toch toe kom)ren6e om dat verband te leggen? Bij mijl weten heeft die nieuwe katechisnu veel katholieken bij de kerk iet lal gehouden die zich zeker zouden eveer hebben losgemaakt als er niet op id- en deze wijze over hun geloof gedachte- zo'n gesproken mocht worden. Er kan lederl: best lets met die katechismus aan jeen ei hand zijn, maar deze koppeling aaiorgan de werfkracht van de katholieke ke de lijkt me voort te komen uit een kzaan naïeve geest. Er is bovendien nog Jewerl niets mee gezegd. Want het kan be* zest dat die nieuwe katechismus op een op d zeer authentieke manier het geloobr voll der kerk verwoordt en dat juist ast va daarom mensen zeggen: dat wil ik niet. In ieder geval is er dan een stu duidelijkheid geschapen. itoril ^ens Jans Al f r Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Asperen: P. L. de Joi Laar (WDtld); te Renesse (toez.): den Harder te Nieuw Vennep-- nes. Aangenomen naar Vriezenveen: F Cuperus, geestelijk verzorger atrr ziekenhuis te Bennekom. Bedankt voor Papendrecht: te Hilversum. GEREF. KERKEN Beroepen te Dokkum: J. C. FocKN H te Komhoorn. ft bil GEREF. KERKEN (VRUG.) [;ht h Beroepen te Leiden: G. Mulder^n Vi Den Haag-Oost J VO GEREF. GEMEENTEN IN NED?""^' Bedankt voor Vlaardingen: J.*_ Groot te Rijsen. J. s Ik Trujillo De voorzitter van de r.k. Lal Amerikaanse bisschoppenconft tie, aartsbisschop Alfonso Lopez jillo, is door een groep West rooms-katholieken en protest beschuldigd, dat hij een „f der van de kerk van de armen en volk" is. In een open brief aan p^ssel Johannes Paulus II schrijven Dorstel thee Sölle, Helmut Gollwitzer erfrten, anderen, dat Trujillo zijn positie janger bruikt om de basisbewegingen dwaad 8 te zitten. Aanleiding voor de brief zondi een bezoek van Trujillo aan jraf hc Bondsrepubliek. Tijdens een sym) sium in Bonn keerde de aarts» idee schop zich tegen volgens hem Plicht Europa ingevoerde revolutionéelijk: theorieën. poogti lipper; het werelddiakonaatOl LEUSDEN Het algemeen dial naai bureau van de gereformeet kerken heeft in 1979 voor het wen diakonaat bijna 14 miljoen gulti ontvangen. Dit bedrag was anderb miljoen hoger dan in 1978. Voor dit jaar hebben de deputat voor het werelddiakonaat van de reformeerde kerken een aangenomen van 14,5 miljoen, verwacht, dat dit bedrag in de van het Jaar nog verhoogd zal worden, omdat er elk jaar w sentijdse aanvragen binnenki die haast hebben. Voor het wereli konaat wordt in alle kerken de eei zondag ln februari en de twee dag in oktober gecollecteferd. In 1980 wil het gereformeerde diakonaat ruim tweehonderd dia nale programma's en projecten stl nen van kerken in de derde in Oost- en Zuid-Europa. Het gaat hierbij vooral om hulp t opbouw van het diakonaat, aan konale Instellingen (zoals kindel huizen), hulp aan vluchteli maatschappelijk werk, vrouwen- gezinswerk, landbouwvoorllchti sociaal-medische zorg, beroepso» wijs. hulp bij het werk van de kei dat gericht is tegen schending vai mensenrechten en (meestal stl hulp aan mensen die gevangen zitl{ om hun godsdienstige of politl overtuiging. Het gereformeerde werelddiakoi heeft 25 uitgezonden desk aan de kerken in de derde wereld f beschikking gesteld. Is teg rol 10 ont'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2