Friese kunstenaars door individualisme verbonden Gevarieerd beeld van kermisleven Omroep kent geen beleid voor vergrijzingsprobleem m 'Registratie platen is nooit waterdicht' Nieuwe boeken Provinciale collectie behoeft eigen onderkomen Terwijl de programmamakers steeds ouder worden 'KZin Rapport over ethervervuiling: i»ot] WOENSDAG 30 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET jiNSC Jan van Tuinen: Vier Friese vlag&en op diagonaal, zeefdruk, 1978. Museale thuishaven voor omvangrijke verzameling door G. Kruis BERGEN OP ZOOM Bergen op Zoom. al heel lang de „thuishaven" van vele kermisexploitanten soms hadden wel honderdvijftig kermisfamilies er hun winterkwartier zal, waarschijnlijk in 1981. een Kermismuseum krijgen. Mis schien is dat iets te veel gezegd, maar in ieder geval zal dan (ook) de kermlscollectle van de Stichting „Kermis en Proces sies" die al Jarenlang dingen verzamelt die met deze uitingen van volksleven te maken hebben, een vaste plaats krijgen in het gerestaureerde Markiezenhof De collectie-Processies van deze stichting is al In bruikleen afgestaan en ls opgesteld in een speciaal daar voor Ingerichte ruimte van het mu- sCum Tot 13 april wordt er nu in vier zalen van het Markiezenhof een voor proefje gegeven van de kermisverza- roeling Speciaal vandaag 't Is een selectie, want volgens de heer C. Quik. die vele Jaren secretaris penningmeester was van de Neder landse Kennisbond. Is er nog zeker twee maal zoveel materiaal voorhan den Ook over de nu niet getoonde stukken heeft de heer Quik opgeto gen verhalen. Er zijn bijzonder zeld zame stukken bij. zeldzaam omdat ze nu op geen enkele kermis meer ge bruikt worden Zoals de antieke Ijzeren weegschaal, een soort driepoot met een bak, waar op personen moeten plaatsnemen, waarvan eerst het gewicht was ge schat. Dat kon voor een dubbeltje. Wie er het dichtst bij was. kreeg een koek Ook de oudste, of althans de oudst- bekende ..Kop van Jut" (19e eeuwsi bevindt zich in de collectie. De naam van deze krachtmachine herinnert aan de dubbele moord die de kelner Jacobus Jut op een Haagse weduwe en haar dienstbode pleegde in 1872. Miniaturen De tentoonstelling biedt een bijzon der gevarieerd beeld van het kermis leven Uiteraard kun Je geen comple te levensgrote carrousels, zweefmo lens. draaimolens of gebakkramen la ten zien Die zijn hier dus in minia- tuur Vaak op schaal, met alles-er-op-en-er aan. draaiend en bewegend als het grote voorbeeld Een zekere heer P de Vries werkte ruim twintig Jaar aan zo'n carrousel, alles werd met de hand gemaakt. Zoiets wordt dan weer een attractie op zichzelf de maker reisde er dan ook de kermissen mee af Er ls ook nog een fantasiecarrou sel met niet minder dan negenhon- In Van gewest tot gewest het regionaal jeugdorkest Noord- en Oost-Nederland, dat twintig Jaar bestaat, een tech nische schooi in Roermond voor Turkse en Marokkaanse kinderen. De Klimroos te Bu- - del. een speciale boerderij voor recreatie van gehandi capten. Ned. 1/18.59 De informatieve IKON-ru- briek Kenmerk wordt hele- maal besteed aan de landher vorming in Z.-Portugal, Alen- tejo. De regering van rechts- liberalen en christendemocra- - ten bedreigt de vijfduisend landbouwcoöperaties in dit gebied om de kapitalistische economische staat te her stellen Ned. 2 19.25 Een waarachtig vaderlan der. is een Engels tv-spel over het leven van de Duitse theo loog Dietrich Bonhoeffer in de periode van het begin van de Jaren dertig tot april 1945. Ned. 129.09 Beschouwingen van een onderne mer. door mr O A. Wagner, met een voorwoord van prof dr J Pen, Uttg. Kok. Kampen. 201 blz - 22.50 Apologie of verantwoording van de prins van Oranje, (1581gevolgd door het plakkaat van verlating, geschre ven door A'Alberts en J E Verlaan Uitg. Heureka. Nieuwkoop. 159 blz ƒ25 Ik aeg niet wat ik seg, de woorden waarachter wij ons verbergen, door G Walker Smith. Ultg. Bosch en Keu- nlng. Baarn 125 blz - 17.50. krijs gttelini iel er 'e hu lisatii rddi ferler De (gedeeltelijke) uitstalling van de aankopen is dan ook voer voor het bekje van liefhebbers van het betere schilderij. Daar onder zitten veel kun stenaars die landelijk zijn doorgebro ken, zoals Willem van Althuis, Gerrit Benner, Geert van Fastenhout en Ra mon van de Werken, terwijl de sector grafici een verhoudingsgewijs zelfde aantal namen voortbrengt. Van de kunstenaars die zich buiten de offi ciële paden bewegen, kunnen er ech ter weinigen en dan nog met grote moeite genoemd worden. Eigenlijk is alleen Zoltin Peeter met zijn licht- environments van landelijke faam op het gebied van avantgardistisch werk. Somber hoeft de toekomst echter niet voor de Friese aankopers te zijn. In hun eigen provincie doen zich ook de eerste voortekens voor dat streekgenoten zoeken naar een aan sluiting bij het nieuwe expressionis me. En daarbij gaat het tenslotte weer om schilderen. Als toekomstige commissies deze aansluiting kunnen onderkennen, zal de collectie daar mee waarschijnlijk wel ontdaan kun nen worden van een trekje dat nu nog wat al te traditioneel is. Tot en met 10 maart in het Fries Museum, Turfmarkt 24 in Leeuwar den, dagelijks van 10-17 uur, op zon dag van 13-17 uur. De goed verzorgde catalogus kost 12,50 gulden. Een overzicht van de tentoonstelling in het Markiezenhof. derd lampjes Maar ook veel zaken, die jaren en jarenlang werkelijk „meegedraaid" hebben Die prachtige paarden, staaltjes van uitnemend vakmanschap, die de fir ma Müller in Neustadt maakte Er staat er hier een van 1886. bijna hon derd Jaar oud en nog puntgaaf. Wat je dan weer niet weet als buitenstaan der: er zijn verschillende soorten van die houten draaimolenpaarden. Er zijn keizerpaarden, koningspaarden en ridderpaarden Dat kun Je dan zien aan de manier waarop ze de manen dragen. En die beelden, die de fronten van de grote kermisorgels sierden, zijn waarachtig lang niet al lemaal primitief en grof gesneden: er zijn heel fijnzinnige juweeltjes bij Over wat er in de tenten, waaraan enkele fantastisch beschilderde be spanningen en tableaus nog gered zijn, te zien was. geven reeksen foto's een algemene Indruk. De Man Met Drie Benen. De Vrouw Zonder Onder lijf. Het Doorgezaagde Weesmeisje (waarom dat nou juist een weesmeis je moest zijn heeft me altijd al bezig gehouden). Het Levend Sprekende Mensenhoofd, vuurvreters, meermin nen. fakirs en ga zo maar door 'n Kostelijke tentoonstelling, die Je ook weer even bepaalt bij het feit dat wie wat bewaart, ook wat heeft. Want maar al te vaak zien we pas veel later het belang In van zo'n stukje volkscultuur als hier nu getoond wordt Tot 13 april. Markiezenhof, Steen- bergsestraat 6-8. Bergen op Zoom, dagelijks van 14 tot 17 uur. Gesloten op 18 en 19 februari. door Riet Dienier dage iwooi HILVERSUM Het ontbreekt bij de omroep nog altijd aan een beleid ten aanzien van16 R' probleem van de vergrijzing, terwijl de gemiddelde leeftijd van de programmama' toeneemt. door Cms Straus LEEUWARDEN Anders dan In het naburige Groningen heeft de provincie Friesland met Leeuwarden als voornaamste cultuurcentrum geen stijlbeweging of -groep van enig omvang gekend Er ls misschien sprake van wat genoemd kan worden een „Heerenveense School" (Boele Bregman, met ln zijn kielzog Anne Hultema, SJoerd de Vries, Mare van der Woude en Stes Bleeker). maar als een beweging die met duidelijk gestelde uitgangspunten werkte, mag je hen toch niet beschouwen. De Friese kunstenaars worden verbonden door hun Individualis me. ze hebben kennelijk niet de behoefte om zich groepsgewijs te manifesteren. Stromingen die elders ln het land zichtbaar werden, hebben op de een of andere manier wel ln Friesland een voortzetting gekregen waarbij het dan vertalingen betrof die een eigen accent hadden. Op de tentoonstelling die in het Fries Museum ln Leeuwarden de aankopen door de provincie uit de periode 1956- 1979 laat zien. is dat individualisti sche element heel duidelijk aanwezig, maar tevens zie Je ook dat de Friezen welhaast alle (schilderjstijien van de laatste 20. 30 Jaar wel eens hebben geadopteerd Het kunstleven, zoals dat vanuit de grote westelijke steden is uitgewaaierd, heeft met stilgehou den bij de Friese provinciegrenzen Galerieën en musea hebben voor de nodige import gezorgd en voor zover daar behoefte aan bestond zijn Friese kunstenaars bulten hun provincie gaan kijken Voorbeeld Een voorbeeld daarvan is de al sinds Jaar en dag ln Amsterdam wonende schilderes Jeanne Blenima Oosting. De aankoopcommissie heeft al ln 1960 een zeer fraai stilleven van haar aangekocht met op de achtergrond als enige overweging dat de betrok ken kunstenaar voor aankoop ln aan merking kan komen als deze op de een of andere wijze iets met de pro vincie uitstaande heeft Jeanne Bie- ruma Oosting is ln Friesland geboren waarmee de aankoop gewettigd is maar een belangrijk deel van haar werk ls ontstaan onder invloed van internationale tendensen. Alleen doordat zo ruim mogelijke grenzen werden gesteld, kon haar werk dus in de collectie terechtkomen. Dat mag een gelukkige ontwikkeling worden genoemd, die in dit geval niet alleen voor een echt topstuk m Friesland zorgde, maar die er bovendien toe leidt dat de verzameling niet vervalt ln een krampachtig bedreven provin ciaal chauvinisme. De omvang van de aankopen heeft de laatste jaren een snelle groei doorge maakt; meer dan de helft van de in totaal 225 nummers omvattende col lectie ls ln de laatste tien jaar verwor ven. Begonnen met een bedrag van tweeduizend gulden ln 1957 (een een malige subsidie van tien mille ln het jaar daarvoor bulten beschouwing gelaten), beschikt de aankoopcom missie thans over een fonds van 33.500 gulden per jaar Dat is een zeer redelijk bedrag dat in de buurt komt van dat voor de gemeentelijke aanko pen die een stad als Haarlem doet Rechtstreeks Is er bij deze gemeente een jaarlijkse openbare inzending die gejureerd wordt, in Friesland wordt recht streeks aangekocht van de betrokken kunstenaar of via de galerie, om daar mee ook dit instituut te stimuleren. De gang van zaken in Friesland heeft haar nadelen er zullen al gauw geruchten ontstaan van „vriendjes politiek" ze zorgt er wel voor dat de commissie zich met het breedst mo gelijke scala van ontwikkelingen kan confronteren. Het nadeel dat kunste naars niet willen meedoen aan zo'n eenmalige Inzending die vaak niet meer is dan een loterij is hiermee ook ondervangen. De nadelen waarmee de Friese com missie zit, komen uit een heel andere hoek. De provincie bezit geen perma nente expositiegelegenheid waar de eigen collectie voor langere tijd kan worden bezichtigd. De aangekochte werken komen zodoende terecht in gebouwen van de overheid waar ze hoogstens onder ogen van een ambte naar komen en al zijn ze dan ln princi pe vrij te bezichtigen, veel kans dat dat ook daadwerkelijk gebeurt, is er niet Het gebrek aan een goed onderdak voor de collectie leidt er ook toe dat de commissie in zekere zin rekening gaat houden met de toekomstige functie van het werk Omdat een schilderij of een stukje grafiek nu eenmaal sneller en beter aan de wand van een kantoor kan hangen dan een beeld of een installatie ergens wordt ondergebracht, gaat de keuze onmis kenbaar naar de eerste categorie uit Deze vorm van selecteren heeft dus een nadelige uitwerking op tal van avantgardlstlsche uitingen, zo die in Friesland zich voordoen. Want Fries land mag dan een provincie zijn van schilders en grafici, de beeldhouwers, wevers of zij die zich bijvoorbeeld met video of performances bezighou den, zijn er verre in de minderheid. Liefhebbers Verdere teruggz culturele relatief VS-Rusland Van onze kunstredactie 7QY MOSKOU (AP) De Sowjet Unl geen culturele groepen of indivii artiesten meer naar de Verefmate Staten laten gaan voordat een i* ber cultureel uitwisselingsverdrag t(Lan belde mogendheden tot stand i komen. In dat verdrag zou dan i| 1311 geval een bepaling moeten wq De 1 opgenomen die de veiligheid lailan Sowjet-kunstenaars in de Vereen tI Staten waarborgt. Het oude vei \llep eind vorig jaar af. De onderennJ delingen werden wegens de kerO ge1 kantles uitgesteld en niet meer is vat Sowjet-autoriteiten wijtei^jjng< aan de opnieuw begonnen hardt wan de Amerikaanse regering faKer de Sowjet-Unie. De bedoelde v{keer heldsbepallng werd door de Ver |de Staten tot dusverre gewei zo N aangezien werd gevreesd dat de—, Hets deze zouden uitleggen als1"31- belofte artiesten terug te stureltelinj pm asiel in Amerika vragen. itelinj aeid Het bekende Engelse orke#kreg Academy of St. Martin ln the Ffrnget komt voor een toernee naar N land. Niet Neville Marriner ma* violiste Iona Brown zal het ense Z1J" lelden ln werken van o.a. Bach. V^laa; dl. Mozart, Tsjaikofsky. Griei vijfh 8trawlnsky De toernee die op Vjch bruari begint komt achtereenvolg ln Groningen. Emmen. Aardenr 1 Utrecht. Sittard, Apeldoorn. Hen 'e'd' Rotterdam. Maastricht en best. sterdam. lemei Alweer acht jaar geleden, bij het in ontvangst nemen van de Nipkow- schijf, stak Koos Postema fel van leer tegen het personeelsbeleid voor pro grammamakers bij de omroep met de woorden: „Er zitten in de omroep veel te veel oude, uitgebluste mensen op hun pensioen te wachten; ze preste ren niets meer, worden daar vorste lijk voor betaald en houden tegen hun wil jonge mensen tegen Het personeelsbeleid voor de creatie ve omroepmedewerkers zou op basis van regelmatig verversen moeten ge beuren." Vorige week zat Koos, vanwege zijn onvergetelijk gebleken uitspraak, een studiebijeenkomst voor omroep medewerkers over het onderwerp ver grijzing voor. Daar bleek dat de situa tie in al die jaren ln niets is verbeterd, maar zelfs verslechterd. Koos; „Ik heb mijn gelijk op gruwelijke wijze gekregen. Het overgrote aantal colle ga's dat er toen zat zit er nog en er is geen sprake van dat er Jongeren bij zijn gekomen. En als er wel jongeren bij komen dan is dat op freelance basis. Een A-omroep maakt een pro gramma, maar wil dat niet doen met die man of vrouw, want daar komt niet veel meer uit en daarom wordt een freelancer aangetrokken. Dat kost extra geld, terwijl de man of vrouw ln vaste dienst nu thuis zit." „Zijn tuintje wieden", heet dat in Hilversum eufemistisch. En zo is er een aantal programmamakers dat al jaren geen stap meer over de drempel van zijn omroep heeft gezet. Opdrogen Bij het begrip vergrijzing wordt niet zozeer naar de grijze haren gekeken, dan wel naar het verschijnsel dat veel medewerkers vaak Jarenlang creatief en programmatisch denkwerk doen. De bron wil dan wel eens opdrogen, waardoor verstarring en vervlakking dreigt. Er zouden mogelijkheden moeten worden gevonden om bij te tanken en nieuwe ideeën op te doen. De meningen over de rol die het ou der worden bij creativiteit speelt zijn echter verdeeld. Zo neemt de ene groep aan dat de creativiteit zal afne men. terwijl een andere groep vindt dat creativiteit niet afneemt, doordat het iets is wat in Je zit. Je krijgt alleen maar meer ervaring bij het klimmen der Jaren. Zo blijkt vergrijzing een probleem te zijn dat op veel manieren kan worden uitgelegd. Uit de discussie kwam naar voren dat er net zoals bij zoveel bedrijven to taal geen sprake is van een loopbaan beleid. Het omroepbedrijf is nog maar nauwelijks uit de pionierstijd. Vooral de laatste Jaren is er een snelle groei. Mensen van binnen de omroep werden omhoog naar managerplaat sen gepromoveerd. In de top zitten nu veel mensen op foute plaatsen. Dat zou tot traagheid van beslissingen, onkunde en onverschilligheid leiden. Deze laatste opmerking wordt ont leend aan het rapport Vergrijzing van GabriëUe Dijkman en Rita Oppen huizen. twee studentes in de massa communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Het rapport ver scheen een paar maanden geleden. Er kan dus niet worden gezegd, dat er helemaal geen aandacht wordt be steed aan het probleem van de ver grijzing bij de omroep. Ook een stu diecommissie van werkgevers en werknemers bij de NOS heeft zich verdiept in de mogelijkheden van op frissingsverlof in verband met ver grijzing. Dit rapport lijdt echter een zeer verborgen bestaan. Van werkge verszijde zou men de ideeën ln het rapport over opfrissingsverlof finan cieel zeer onaantrekkelijk vinden. De samenstellers opperden twee moge lijkheden: werknemers zouden er eens een paar maanden tussenuit moeten kunnen om hun tijd naar belleven in te delen, bij wijze van spreken in Loosdrecht. Ze zouden echter ook een studie moeten kunnen volgen die met hun vakgebied heeft Jan Stroosma: Défilé stlerenkeuring, ets, zonder jaartal (voor '60) n sp< van ;inger lebesj k dat had r aan d bnpai hersti hogei als tegenprestatie het co-au|gena schap van de plaat aanbiedt pli bijbehorende aandeel in de>pR_, brengst. oeste De commissie wil daarom dat i!e '0( arbeidscontract van de van hoog tot laag wordt men dat zoiets niet kan. En losse dienst zijn, moet er in tract voor worden Een wettelijke basis die zoiel dwingt zou zijn plaats moeten in een wijziging van het oi sluit. Dat gaat sneller dan ii wijziging van de omroepwet zei Het eigendom van de grammd| .platen staat ook ter discussie, f baar is dat wat men ook draait f uit één „omroepdiscotheek" stig zou moeteh zijn. Tegelijk de commissie daar zo veel gen tegen, dat zij daarin niet lossing van alle problemen ziéPMBI. vindt niettemin dat "jagte^oJülIliïïill en omroepen samen de mogelijj van zo'n centrale discotheek r bespreken. Ook een deugdelijke registra' alle grammofoonplaten die zijn of worden, zou een regel kunnen zijn, volgens he| port. Een goed opgezette waarvan de resultaten snel baar komen, zal nooit zijn. maar mogelijk kunnen opleveren, die tot een onderzoek kunnen leiden. De machtigden zouden van al hun werkers opgave moeten alle grammofoonplaten enig belang hebben en die gedraaid ln programma's waarrtg^ betrokkenen bemoeienis hebb< 3 Verder zou een klachteninj moeten worden ingesteld De ringscommissaris zou mand moeten aanwijzen door Bram Pols DEN HAAG Er moet snel iets worden ondernomen te gen disc-jockeys die naast hun salaris ook nog forse som mens geld overhouden aan de scheuterigheid van platen maatschappijen. Als zo'n man een bepaald deuntje maar vaak genoeg draait en Neder land het ten einde raad mooi gaat vinden, ls dat die bedrijfstak een lieve duit waard. Dat muziek een feest van herinnering is, weet men daar ook, en dus moeten deze gram mofoonplaten geregeld worden afge speeld in de ether Dat dit de kwaliteit van programma's niet ten goede komt en er van aller- wege over wordt geklaagd, heeft de fractie van de PvdA er twee jaar geleden toe aangezet om aan minister Gardeniers van CRM te vragen wat er tegen kan worden gedaan. Ze vroeg de regeringscommissaris voor de om roep om een onderzoek, die dat op zijn beurt uitbesteedde aan een com missie. Het ging er niet zozeer om te kijken wat om een raar voorbeeld te noemen Willem Duys nou aan de zondagochtend overhoudt, maar om wat tegen vervulling van de ether kan worden gedaan, welke regelingen be staan en welke niet. Uit het rapport van de commissie blijkt dat er niet veel regelingen zijn. De omroepwet zegt duidelijk dat commercie niet de aard van een pro gramma mag bepalen. Maar daarmee kan men niet veel beginnen. De com missie haalt het voorbeeld aan van disc-jockeys. die van een maatschap pij een plaat krijgen toegestuurd Be halve de plaat zelve gaat er in de hoes dan ook nog een pakje geld schuil Daartegen kun je met een omroepwet niet veel beginnen. Ook niet als men Koos Postema te maken. Dat laatste heet dan edu catief verlof. Programmamakers Het was opvallend dat Koos Postema zich op de studiedag het liefst be perkte tot de programmamakers. Van de totaal vijfduizend mensen die bij de omroep werken bestaat onge veer de helft uit programmamakers, zoals regisseurs, producers, journalis ten in de programmasectoren en pre sentatoren. Naar zijn mening is het bij de Nederlandse televisie en radio wel degelijk mogelijk nieuwe1 naa grammamakers een contract vai jaar te geven Hij kwam me"*" Britse voorbeeld om regelmatij. baan te moeten wisselen. JobnQT tion, heet dat Zo werkt er bij radio BBC-4 driitf lang een man, die 's ochtends t drie en twaalf uur presenteerf weet echter dat hij na drie jaa| moet en hij zal dan wel zijn be| ming vinden bij een krant omdi een heel bekwaam journalist zijn. Uit de zaal werd Koos c tegengeworpen dat in Engelani onZ( anderen misschien mogelijk Is a daar zo'n goeie mediacultuur is.' in Nederland is de gelegcnheides V kleiner. uitzi Een probleem bij een tijdeliJtercU beidscontract ls, dat er geen j alternatieve banen zijn voor iej die bij de omroep in de prograi sectoren heeft gewerkt. Of het s is aanzienlijk minder, of de en opgedaan in de programma^ sluit niet aan bij ander werl£ Koos' voorstel voor contracten^™! drie of vijf jaar kregen dan ookfyrl" bijval op de studiedag, ook al ifl*? wel Ingezien dat een vast dienr®*r band de creativiteit niet altijc~*™( goede komt. De omroep-cao if* van de veiligste in Nederland.. mensen willen daardoor niet wer~®. wijl er een personeelsstop ls erf.vf" economische stilstand. Dit zir"11™? weinig rooskleurige gegevens di?aa"° meekreeg op de studiedag over" grijzing bij de Nederlandse omr^ D'6(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4