Bittere hap voor Situatie bepaalt de gang van een falend revolutionair Beweging Dans op zelfde peil Krebbers bepleit orkestschool Belgisch ensemble verving Hongaren Haagse Comedie speelt Pinters Bedrog Ötl^l 5 rit "rei Sater speelt Rode Zondag Als je wereld plat was Voor Mazda DANS THEATER MAANDAG 28 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET ftNDA oonoi «A^A ai:- tj nu door André Rullen DEN HAAO „Betrayal", het nieuwe stuk van Harold Pinter, Is een goed Jaar gele den. november 1978, ln het National Theatre in Londen in première gegaan. De Haagse Comedie speelt het nu première zaterdag in de Koninklijke Schouwburg het Publiekstheater over een kleine maand •>- première 21 februari in het Nieuwe de la Martheater ln Amsterdam. Belde gezelschappen spelen de vertaling van Gerrit Kou- wenaar: „Bedrog". Boulevard-toneel In Den Haag spelen Anne-WU Blan kere, Guido de Moor, Kees Coolen en Paul van Qorcum het onder regie van Jo Dua. Drie hedendaagse intellectu elen van tussen de dertig en de veer tig. Emma is galeriehoudster, ge trouwd met Robert, uitgever (Kees Coolen). maar heeft al verschillende Jaren een verhouding met Jerry, lite rair agent (een vak. dat in Nederland nauwelijks voorkomt, een soort im- pressario voor literatoren), sinds hun beider studententijd bevriend met Robert, nu ook zakelijke relaties on derhoudend. Een ander soort mensen dus dan Je van Pinter, bijvoorbeeld in Het Verjaardagsfeestje, De Huisbe waarder. Thuiskomst, gewend was. En ogenschijnlijk ook een ander stuk: eec soort boulevard-toneel. Natuurgetrouw Dit keer dus mensen met beschaving, smaak, goede manieren Pinter te kent hun onderlinge verhoudingen zorgvuldig uit in negen korte ontmoe tingen. waarin hij natuurgetrouw hun gedrag laat zien en de meestal korte zinnen die ze wisselen laat horen. HIJ begint achteraan. De verhouding tussen Emma en Jerry is dan al twee Jaar geleden opgehou den te bestaan, langzaam uitgeblust, maar zij heeft hem opgebeld en met hem ln een pub afgesproken om hem te vertellen, dat zij en Robert die nacht besloten hebben te scheiden, want zij heeft ontdekt dat hij haar al Jaren lang bedrogen heeft. Dat heeft haar zeer geschokt. Zij voelt zich zeer bedrogen. Subtiele ironie Als toeschouwer denk Je uiteraard: wie heeft nu wie bedrogen? Jerry maakt trouwens terloops een opmer king ln die richting. En stap voor stap teruggaande ln het verleden van die drie mensen blijft Pinter op telkens weer een andere manier Juist die vraag stellen. HIJ tekent die mensen niet alleen heel precies, maar ook met een subtiele ironie. Niet ln de toon, waarop hij hen laat praten, wel ln wat hij hen laat zeggen in combinatie met wat hij hen laat doen. Zij ontdekken om beurten het bedrog bij de ander, zonder dat die ander beseft, of te laat ontdekt, dat hij doorzien wordt, en zonder dat een van hen doorziet hoezeer hij zichzelf voor de gek houdt, hoezeer zij zich samen voegen in de patronen, die in hun kringen gangbaar zijn. Genuanceerd Ik beschrijf het zó, omdat het precies de manier ia. waarop de Haagse Co- door Adr. Hager hlER ten DEN HAAG De Ungariscl l[10m Solisten, die zaterdagavon j, in de Nieuwe Kerk zoude concerteren, moesten in ve band met een auto-ongeli ister i verstek laten gaan. Hu plaats werd ingenomen do< het Kamerorkest van Wall J," nië, een ensemble dat bij hi ien ei publiek goed ln de smaak vie de t eran Guido de Moor, Kees Coolen en Anne-Wil Blankers in Pinters Bedrog medie het speelt, subtiel, genuan ceerd, zo precies bij de werkelijkheid van die drie mensen, dat je het ont hullende van stuk en voorstelling pas gaandeweg herkent, en zelfs pas bij het slot alle perspectieven ervan doorziet, of misschien zelfs pas nog later, als je er over nadenkt, zij het via een reeks kleine verrassinkjes gaande de voorstelling. Alsof die mensen met een ianceer- mesje trekje voor trekje worden gete kend. Het trekt je niet naar het pun tje van je stoel, je laat het dikwijls maar gebeuren, maar het prikt ook telkens tekenende details in je herin nering vast. Een wat bittere hap voor intellectuelen. Het decor van Raymond Renard sug gereert een smaakvolle stijl maar blijft neutraal, gebruikt voor plaat saanduidingen enkele karakteristie ke meubeltjes, maar laat terecht de volle aandacht op het spel vallen. Welluidend door Dirkje Houtman Jaap van Donselaar en Wim Meuwsen in Rode Zondag van Trevor Griffiths. UTRECHT Rode zondag, 5 september 1920. Italië staat aan de rand van een revolutie. De metaalarbeiders in Turijn hebben hun fabrieken bezet en zo de produktiemiddelen in handen gekregen. Vakbond en werkgevers onderhan delen. Wat volgt hierop. Is de Turijnse arbei dersbeweging in staat de revolutie in Italië te leiden of niet? In „Rode Zondag", een stuk van de Engelse schrijver Trevor Griffiths, dat zater dag in Utrecht bij de toneelgroep Sater ln première ging. vormt deze vraag het raamwerk waarbinnen het conflict over de persoonlijke en poli tieke houding van de revolutionair gestalte krijgt. Reliëf Centraal staan de pragmatische com munist Kabak en de filosofische wei felaar Gramsci. Twee totaal verschil lende figuren die in hun tegenstelling het conflict reliëf geven. Als intellec tueel voorziet Gramsci de Turijnse arbeidersbeweging van geestelijke impulsen. Zijn mededogen met de mens achter de arbeider wordt de communistische zaak fataal Hij durft niet te kiezen en mist de revolutie als hij het voorstel van een referendum onder de arbeiders over al dan niet uitvoeren van een opstand aanvaardt. „Revolutie per referen dum". zegt zijn tegenpool Kabak smalend. Gevormd door de Leninisti sche doctrine heeft Kabak gekozen voor de politiek. Niets of niemand mag hem daarin tegenwerken. Zelfs niet zijn doodzieke geliefde, die hij. als de partij dat van hem vraagt, achterlaat om alleen te sterven. En als het in het belang van de economi sche opbouw van de Sowjet-Unie is schroomt hij niet om met de kapita listen, in dit geval de Fiat-fabrikant, te onderhandelen over levering van machines. Niet koelbloedig, maar professioneel, vindt hij zelf. Onsympathiek is Kabak in deze voor stelling geenszins, waarmee Sater duidelijk stelling neemt voor diens politieke houding. Ook Kabak heeft zijn twijfels, maar in tegenstelling tot Gramsci houdt hij die voor zichzelf. Bij hem is het een onderhuidse strijd. Die wordt enerzijds gevoed door zijn zieke vrouw, voortdurend aanwezig in de hotelkamer waar de handeling zich afspeelt, en krijgt anderzijds im pulsen van buiten, waar de revolutie maar niet wil doorbreken. Van twee kanten wordt hij gekweld door onmacht, maar zijn oorspronke lijke keuze houdt hem staande. Een prachtig uitgewerkte rol van Wim Meuwsen die de beweegredenen van deze gevoelige revolutionair in afge wogen, snel wisselende onderhuidse emoties vormgeeft. paald door de situatie, die met een omhaal van woorden uiteen wordt gezet en te weinig door de persona ges. Ondanks de innerlijke strijd die de dragende figuren ondergaan zijn ze aan het slot niet anders dan aan het begin. Ook Gramsci niet die door zijn falen aan inzicht heeft gewonnen en de leninistische theorieën tot de zijne heeft gemaakt. Charles Jongen leidt sedert vorig ji dit orkest, dat in 1969 werd opgerich Het is duidelijk, dat hij bij zijn ben< ming een ensemble met kwaliteil en ervaring aantrof. Hoe dan Charles Jongen kan zich er op bei men leider te zijn van musici bereid zijn solistische kwaliteiten te leveren ten gunste van een gehed Zij zijn voortreffelijk op elkaar inge (DEN peeld en dat komt uiteraard h is tak klankbeeld ten goede. Het progran te ee ma vermeldde composities van H3i oep ii del, Vivaldi, Purcell, Rossini en Gr 8 ln try, een combinatie waarmee suca iben z valt te verdienen. Dat kan echU arbel alleen als men voldoet aan de eist tish S van kamermuziekspel en daarin heel het ensemble zich in bijzondere mal recht gespecialiseerd. klaarc ting Brits alfedi Reeds in de delen uit HSndels opwftfP t Alcina demonstreerden zij in staat I 'de r{ zijn het karakter van Handels we ideze ken, van de barok weer te gevei de ar Welluidend ook was de Sinfonia in van Vivaldi, de componist die -H concerten op zijn naam heeft staai De afwerking liet weinig of niets I wensen over, men speelt gelnsplreei en vooral, men luistert naar elkaar. Herman Krebbers was één van d leermeesters van Charles Jongen di in Maastricht en Luik concertmeesU was en ook als kwartetspeler zij sporen heeft verdiend. Hij was de solist in de delen lente winter uit Vivaldi's Jaargetijden, solist was er niet op uit te schittere met violistische hoogstandjes, zij vakmanschap werd ingepast in 1m goede niveau van het gehele en semble. door Ineke Sluiter DEN HAAG In het Hot- theater trad vrijdagavond de- Stichting Beweging Dans op, met een programma dat De andere kant heet. Het bestaat en echte service Sam v. Houtanatr. 199 A dam. Geuzenveld üLuy b,i h®' cbr 53Ö Tel. 135103-113016 SPECIAAL VOOR GROTE WAGENPARKEN Spgcb>qL_morgen uit drie delen: Als de wereld plat was, een solo van Cees Brandt, Af en toe, een solo van Karin Chen, gemaakt in opdracht van het ministerie van CRM, en Druppels Zon licht, een duet van Cees Brandt, door beiden gedanst. Zij vormen namelijk samen de Stichting Beweging Dans. Begin november 1979 heb Ik over hun optreden ln de Meervaart te Amster dam geschreven. Aangezien ik vind, dat kritiek continuïteit moet hebben, heb ik eerst die recensie nagelezen. Daaruit blijkt, dat ik die opnieuw zou kunnen laten afdrukken, zo weinig is er sindsdien veranderd. Kort samengevat was de inhoud: Genoteerd naar aanleiding van de voorstelling van nu: tijdens de solo van Cees Brandt, een vervelende voorspelbaarheid, als hij namelijk het eerste op het toneel liggende kos tuum heeft aan- en weer uitgetrokken komen de andere onvermijdelijk aan de beurt. twee mooie, Jonge dansers, die de moed hebben gehad om uit de be staande danspraktijk te stappen en voor zichzelf te gaan beginnen, naar vernieuwing zoeken, maar daar niet helemaal in slaagden, het werk nog niet toneel-rijp, verder onderzoek van de ten dienste staande theatrale mid delen. Er zijn magere uitgangspunten, ook mager uitgewerkt in beweging, het Is een privé bezlg-zijn, die de toeschou wer lijkt bulten te sluiten, en er is zo weinig duidelijkheid in het gepresen- A VRÖVTelevititr btiltrdl uitgebreid aandacht aan de noodsituatie in Cambodja. Door transportproblemen be reikt slechts een deel van de aangeboden voedselhulp de hongerende bevolking. Verder een reportage over een reeent onderzoek naar voetafwijkin gen bij kinderen in Nederland. Ongeveer 80 procent van de onderzochte voeten bleken af wijkingen te vertonen. Als laatste onderwerp de snel toe nemende stroom van illegale Surinamers naar Nederland. Ned. 2 22.25 uur De 114e aflevering van „Voor een briefkaart op de eerste rang" heeft een speelse re opxet gekregen, waarbij de volgorde van quiz en filmfrag menten niet langer bij voor baat vaststaat. Vanavond zijn er fragmenten te sien uit „The End", The Champ". ..Bloodli ne", „Die Blechtromroel", „Tess" en ..Flic ou Voyou". Speciale gast Is de Franse ac trice Claudlne Auger. Ned. 1 19.25 uur ln ..Wat heet beter" aan dacht voor psychische achter gronden bij kinderkwalen, die op hel eerste gezicht gewoon lichamelijke oorzaken hebben. Ned. 1 - 21.55 uur teerde, dat je je afvraagt wat er nu eigenlijk gebeurt, en vooral, waarom Tijdens de solo van Karin Chen: een natuurlijk bewegingsgevoel, de bewe ging komt gemakkelijk, maar leidt nergens toe. Ook hier onduidelijk heid, alles kan en mag, van een artis tieke en inhoudelijke beperking is niet veel te merken, de beweging wordt niet selectief gebruikt om tot een helder exposé te komen van de innerlijke noodzaak, motivatie, ideeën. Tijdens Druppels Zonlicht blijf je ra den naar wat voor soort relatie er tussen de dansers opgebouwd wordt. De titel geeft weinig houvast, het geheel kwam als moeilijk en somber op mij over. Zelfonderzoek Resumerend zou ik willen zeggen, dat ik zo'n eigen start nog steeds belang rijk vind, maar de motivatie moet onder meer zijn: bijdragen aan de vernieuwing van de danspraktijk. Dat vraagt om zelfonderzoek en on derzoek van de mogelijkheden in het dansvak en ln het theater. De vraag is toch altijd weer: hoe geef ik vorm aan ideeën, zodanig, dat de geïnteresseerde toeschouwer mee kan beleven wat aan het kunstwerk ten grondslag ligt. De naar mijn smaak vrijblijvende en onselectieve manier van werken van Chen en Brandt zal de groei naar een volwas sen kunstenaarschap niet bevor deren. Dilemma Griffiths werkt in Rode Zondag een zelfde dilemma uit waarmee Cam us zijn personages in „De Rechtvaardi gen" laat worstelen. Moet je persoon lijke gevoelens altijd inleveren om als schakel in het revolutionaire proces te kunnen functioneren. Camus weet echter, in tegenstelling tot Griffiths, zijn stuk een sterke dramatische kracht te verlenen, waarin alle perso nages functioneel zijn en met elkaar een spanningsveld oproepen. In rfode Zondag ls die dramatische spanning sterk teruggebracht. Het handelingsverloop wordt te veel be- Couleur locale De overige personages die in het stuk figureren voegen slechts door monde linge informatie maar niet door hun aanwezigheid iets essentieels aan de handeling toe. Ze hadden dat even goed per telefoon kunnen doen. Nu lijken ze toegevoegd om het statische karakter van de handeling te verle vendigen met wat couleur locale. Deze bijfiguren een kleffe hotelei genaar, een corrupte ambtenaar, een politie-beambte en een directielid van de Fiat-fabriek krijgen dan ook onvoldoende materiaal in han den om hun rol ln te vullen. Het blijven platte typetjes die hinderlijk om de twee centrale figuren heen- zwermen. Naast de al genoemde Wim Meuwsen die van Kabak een schitterende rol maakt speelt Jaap van Donselaar de gebochelde Gramsci. Hij maakt er een integere, voorzichtige en gevoeli ge figuur van die zijn doel wel voorbij moet schieten." lens nooc ADVERTENTIE C/9 O DREAM DANCES SINF0NIETTA Jiri Kyliart MOMENT OF REFLECTION Gerald Tlbba Dl 29 JAN. 20.15 UUR STADSSCHOUWBURG LEIDSEPLEIN, AMSTERDAM KASSA (11-15 uur): 24.23.11 Meer recensies op pag. 7 Frank Koopman, winnaar van het improvisatieconcours voor poppenspelers dat zaterdag in het Haarlemse Concertgebouw werd gehouden, kreeg van burgemeester Reehorst van die stad een oorkonde en eén beeldje aangeboden. Links van Koopman staat Jozef van den Berg, aan wie de publieksprijs werd toegekend en rechts van burgemeester Reehorst de Rotterdamse poppenspeler Koos 'iedeman die de aanmoedigingsprijs kreeg. door Adr. Hager DEN HAAG In de Schoen bergzaal van het spiksplinter nieuwe Koninklijk Conserva torium, dat nog niet gereed ls en eind maart door prinses Beatrix en prins Claus geo pend zal worden, werd de fi nale gehouden van de viool- dagen Iordens-baronesse Sweerts de Landas. Doelstelling van deze vlootdagen ls naast het bevorderen van het viool spel het aanmoedigen van talenten onder Jonge Nederlandse violisten. waarbij het pedagogisch aspect op de voorgrond staat Finalisten De zes finalisten waren ingedeeld ln een categorie van 10 tot en met 12 jaar en een categorie 13 en 14 Jaar. Herman Krebbers. voorzitter van de jury. vroeg zich bij de prijsuitreiking in de eerste categorie af of hij op die leeftijd wel zoveel talent had Zij kregen als verplicht werk delen uit de kleine Suite Opus 79 van Or- thel te spelen, een uitstekende com positie. Marleen Asberg (11) uit Nij megen speelde het werk uit haar hoofd, zeer gedecideerd en al was Kreislers Preludium en allegro wel hoog gegrepen, zij bracht het er knap van af. Recht kreeg zij de eerste prijs met als bijzonderheid, dat haar leraar Rad boud Oomens in 1976 eveneens de eerste won. Olette Burger uit Over- loon en Paul Reyn uit Haaksbergen deelden de tweede prijs. I (<*r ijdc S*cia ter tc terne Dnder De tweede prijs was voor Térèse van Zweden uit Uithoorn en de derde prijs voor Cecile Huynen uit Schacs-L^^, berg. Bij wijze van uitzondering kon men het met deze uitspraken van )e harte eens zijn. De juryvoorzitter Ontdekking In de tweede categorie was Isabelle van Keulen (13) uit Mijdrecht dé gro te ontdekking. Het verplichte werk. delen uit de knap geschreven Kleine Suite van Wolfgang Wijdeveld. speel de zij met allure. Ongelooflijk mooi van toon, zeer muzikaal en technisch opvallend gaaf vertolkte zij Hava- neisse van Salnt-Saëns. Een groot talent, deze leerlinge van Davina van Wely. sprak bij zoveel talent van een ont roerende ervaring. Orkestschool In aansluiting op deze goed georgani seerde finale bepleitte Herman Kreb bers de oprichting van een nationale orkestschool. Slechts een klein deel van de conservatoriumleerlinge# Dt komt als solist op het podium, de overigen blijken slecht toegerust tot de orkestpraktijk, tot het wezenlij* hogere orkestspel. ferhe «Wil thod' zijr *an z Z

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4