Komische vertekening van de werkelijkheid Twee virtuoze grafici en een intrigerend schilder ofte t&L m 9 De krant als inspiratiebron Komieken zijn de stem van de arbeiders Portugal. 'Boulevard' Leeuwarder galerie bestaat 30 jaar de Leprastichting giro 50500 Amsterdam Rients Gratem; humor overwee r,T Team van vier gM Uren U presenteks' Biedt verrassend veel En veel verrassends. ik( ZATERDAG 26 JANUARI 1980 KUNST/RADIO/TELEVISIE TROUW/KWARTET TER door Dirkje Houtman AMSTERDAM Hoewel een felle brand de studio en het archief van de Amsterdamse theatergroep Carrousel ln de nacht van maandag op dinsdag volledig verwoestte, heeft het gezelschap toch kans gezien een gave première te geven van hun nieuwste produktie „Boulevard". Dat gebeurde donderdag in het Shaffy-theater waar deze luchtige laconiek gespeelde strandtmpressle nog tot en met 2 februari te zien ls. I Een boulevard vormt een kleurrijke omgeving Mensen passeren deze plaats om op het strand te komen, maken er afspraken, eten er patat o( staa er alleen maar te genieten Het weer en de vakantiestemming bepa len veelal de atmosfeer die overdag broeiend warm ls. 's avonds een zwoe le uitstraling heeft Carrousel heeft het ..boulevard-le ven" als uitgangspunt voor hun im provisaties gekozen waarmee de voorstelling is gemaakt. Een onder werp dat niet alleen de verbeelding van de spelers heeft geprikkeld maar ook die van de vele personages ln dit stuk. Want vakantie ln een mondaine badplaats spreekt tot teders verbeel ding Vrijheid, avontuur en een tikje decadentie denkt de vermoeide va kantieganger er al gauw aan te tref fen. Dat pakt meestal anders uit En die frictie tussen fantasie en werke lijkheid komt tot leven op de boule vard. Niet loodzwaar maar komisch en pretentieloos, ontleend aan de strand ervaring van de meest uiteen lopende figuren. Vast punt op de boulevard ls een echtpaar waarvan de man voortdu rend op zijn hond en niet op zijn vrouw let, wat haar op den duur gek maakt. Daaromheen zwermt een di versiteit aan badgasten. Een fanatie ke amateurfilmer die verwoede po gingen doet zijn verlegen vrouw zo natuurlijk mogelijk op het celluloid te krijgen; een gebronsde joviale bad meester; een Jongen en een meisje die gewoon plezier hebben en giechelend op het strand verdwijnen en een heer op rolschaatsen die op de stoeprand zijn lunch gebruikt terwijl er achter zijn rug op het balustradehekje een oud vrouwtje met haar evenwicht worstelt. Kortom, een treffende doorsnede van het zomerse strandbe- zoek dat zich tegen een strakblauwe hemel al dan niet krioelend vermaakt onder het zilte geruis van de bran ding. Het publiek waant zich op een terras aan de rand van die boulevard van waar het de kleine drama's die zien eraf spelen op gepaste afstand nauw lettend kan volgen. Wat er besproken wordt is nauwelijks te verstaan en dat ls ook niet de bedoeling. Het accent ligt op de plaatjes, die vanuit situaties ontstaan en worden inge vuld. Realistische beelden inciden teel afgewisseld met pure slapstick en een enkele wensdroom, die gehuld in een wolk van aanzwellende Holly- woodmuziek heel even in vervulling lijkt te gaan. De Juiste dosering van slapstick en wensdroom, aangevuld met oiginele theatrale tegenstellin gen ontregelen het boulevardleven zodanig dat de werkelijkheid een zeer komische vertekening krijgt Een scene nit de theatergroep door Tijme Valk LEEUWARDEN Galerie Van Hulsen is ongetwijfeld een van de oudste galeries voor hedendaagse kunst van Nederland. Dit jaar mag het kunsthuis zijn 30-jarig bestaan vieren. In die Jaren moeten er meer dan 600 exposities zijn georganiseerd, want al ruim een decennium lang worden elke drie weken drie nieuwe tentoonstellingen ingericht. De ruime behuizing heeft deze weken de werken van Jan MonUJn, Relnder Homan en Henk de Vries tegen de wanden hangen. De drie kunstenaars konden ln het verleden al verschillen de malen bij Van Hulsen exposeren; het samentreffen van de drie biedt mogelijkheden om de onderling soms zeer verschillende kwaliteiten te on derkennen. Jan Montijn ls stellig een van de meest vooraanstaande grafici van Nederland; de dertig kleuretsen die hij nu in Leeuwarden exposeert on derstrepen het sublieme vakman schap en de thematische Inventiviteit die voortkomt uit een stilte die op een meditatieve wijze wordt gevuld. De in het verleden soms al te voor de hand liggende thematiek die zelfs ln sym- bolisUsche effecten sorteerde is com plexer geworden, waardoor het tech nisch meesterschap tevens het won der van de magie kan oproepen. De graficus Relnder Homan geniet buiten het noorden van ons land nog geen grote bekendheid. Zijn werk ls allerminst spectaculair, als het con sciëntieus voortbouwen van de tradi tie tenminste niet opvallend mag he ten. Natuurlijk is er voor een gewe tensvol kunstenaar wel degelijk durf nodig om de overlevering en niet het experiment als uitgangspunt te ne men. De verfijnde natuurtaferelen:' portretten van bomen, bomenlanen, grasperken, riet en allerlei kruiden, kregen afzonderlijke aandacht of werden opgenomen in landschappen. Met grote zorg heeft Homan de orga nische taferelen gecomponeerd en ze met virtuositeit tot ln de details uit gewerkt. Plaatjesmakerij ls het niet geworden en evenmin een exposé van het technisch kunnen. Een zeker poë tisch idealisme wordt in toom gehou den door de aandacht die Homan kennelijk voor de mogelijkheden van de grafische technieken heeft. Aan de andere kant garandeerde de keuze van de onderwerpen de geportret teerde bomen werden in verschillen- Reinder Homan: Bloeiende grijsaard (els), ets/aquatint. Speciaal vandaag Speciaal morgen In de Rooi* Haan besteedt veel aandacht aan de mogelij ke boycot van dc Olympische Spelen. Kamerleden komen er over praten. Verder wordt ge sproken over de positie van de ambtenaren en minister Gar deniers geeft haar visie op ac tuele omroepsaken. Hilversum I 13.01 uur Gaslight. Amerikaanse speelfilm van George Cukor naar het gelijknamige toneel stuk van Patrick Hamilton, met in de hoofdrollen Ingrld Bergman en Charles Boyer. Dese film maakt onderdeel uit van een serie film» van Ingrid Bergman die de VARA uit- sendt. Het verhaal gaat over een vrouw die door haar man van nalatigheid en diefstal wordt beschuldigd. Daardoor gaat tij twijfelen aan haar geestestoestand. Ned 2 20.27 uur Studio Sport me meer beelden van de EK kunstrijden op de schaats voor dames vanuit Göteborg, Zwe- d,B' Ned 2 0.02 uur Humanistisch Verbond laat Ton Planken aan het woord over gevaren die de democra tie bedreigen en het verteken de beeld dat de televisie van het parlementaire gebeuren geeft Planken geeft verder aan hoe volgens hem verbete ringen kunnen worden aange bracht door middel van een nieuwe omroepwet. Hilversum 2 09.30 uur Cinevisie besteedt aan dacht aan de speelfilms die de komende week in de bioscopen in première gaan. Verder ge sprekken met spelers en regis seurs van films die in de be langstelling staan. Ned 2 18.55 uur l'it de volksmond, een nieuw praatprogramma van Hans Verhagen. In de eerste aflevering van deze nieuwe se rie praten de „anonieme" ge broeders Henkes uit Rotter dam over de belangrijkste her inneringen uit hun leven. Ned 2 22.20 uur ADVERTENTIE de prenten gepersonifieerd en de ti tels „bloelende grijsaard" en „rond om de Kale Jonker" ondersteunen de beeldspraak ondanks de aandach tige detaillering een zekere monu mentaliteit. Het werk van Henk de Vries bestaat uit grote gouaches van acrylverf op papier en doeken met olieverf en/of acrylverf. De ln formele zin weinig grote verschuiving van een neo-ex- pressionlsme naar een procesmatige verbeelding hadden duidelijk gevol-. gen in materiële zin. De verf werd gedurende vijf Jaar van middel tot doel en het visueel resultaat ver schoof vijf Jaar van abstract naar concreet. De Vries oefent een sponta ne schilderkunst van vegen en vlak ken uit, die de hiërarchie van de kljk- brandpunten doorbreekt: elke plek van het geverfde oppervlak ls gelijk waardig en er ligt geen programma aan de verbeelding ten grondslag dan het proces van de schilderdaad. De schilder gebruikt veelal „onkleuren", roze. bleu en beige. In grote concen traties weet hij de kleuren tot vlak ken te concentreren of Juist ln flarden uiteen te rafelen. Het ls wel wennen aan de op het eerste gezicht anarchis tische doeken en bladen, maar als men de vrijheid ln de niet te ontken nen ordening doorziet, blijft ook voor de kijker de volle vrijheid in het af tasten van de „verfschappen", zonder te worden gehinderd door een verwij zend realisme of zelfs symbolisme. De doeken die zonder speciale concen traties aan vlakken of kleuren een evenwichtige materiaalbehandeling kregen, doen de vrijheden het best uitkomen. Het zijn geen gemakkelij ke. wel Intrigerende gouaches en schilderijen. De drie tentoonstellingen zijn tot 8 februari bij Galerie Van Hulsen (Nieuwestad 99) te Leeuwarden te bezoeken (dl. Lm zat. 9-18 uur; ma. 1- 18 uur). HAL 1 In de galerie HAL 1. Valkenburgerstraat 16 (t.o. de nieuwe Waterlooplelnmarkt) te Amsterdam zijn zondag vanaf 16 uur een aantal „installaties" te zien. Tevens is het mogelijk een maaltijd te gebruiken waarvan het menu ls samengesteld door een kunstenaar. Uitgeverij Elsevier te Amsterdam stuurde de volgende boeken: van O. Achen de roman Het geslacht De Grano. een avond ln Parijs (320 blz. - ƒ28.50; Dr Finlay in opspraak dok tersroman van A. J. Cronin (200 blz. - 23.50); Erfenis van het kwaad, mis daadroman van J. Goyne (192 blz. 15.90); De krijgsheldin, roman van Maxine Hong Kingston (184 blz. 17.90); De kok is kapitein, 200 re cepten voor schippers, zeilers en zee mansvrouwen tegen honger en dorst, geschreven door N. Hollander en H. Merles (208 blz. ƒ29.50); Aan de top. roman van I. Shaw. (320 blz. 27.50). AO-boekje nr 1799; De Sahel. van A„ Stol. Uitg. Stichting IVIO. Lelystad. 20 blz. 1.90. Een schijn van heiligheid door L. Stevens. Beweging rond Bhagwan shree rajneesh in Poona. Uitg. Bruna, Utrecht 295 blz. Belastingalmanak 1980, van uitge verij Elsevier. Amsterdam. 320 blz. 15.50. De tijd is veel veranderd, een kro niek over honderd jaar in en om Be- kaert van Zwevegem door J. Deloof. Uitg. Lannoo. Tlelt. 412 blz. Elhiopitch leprapatiènlje mei verkrampte hand Duidelijkheid Er zijn nog zoveel miljoenen lepra patiënten, die geholpen moeten worden. Dat het niet altijd even goed loopt met de hulpverlening, dat hebben wij gemerkt. Daar was en is veel deining over. Verwarring alom. Ongeacht wat anderen deden, wij van de Leprastichting te Amsterdam pakken het lepra probleem serieus en deskundig aan, zoals wij dat al 13 jaar lang doen. De deining heeft geleid tot minder financiële hulp aan de lepra bestrijding dan verwacht werd. Dit willen wij ter gelegenheid van Wereldlepradag toch duidelijk- stellen. Wie zijn nu het slachtoffer: de leprapatiëntenen Goede leprabestrijding vereist ook uw hulp. De Leprastichting is gevestigd in het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam en is dé nationale organisatie die lepra patiënten helpt, ongeacht ras, religie of politiek. Bepaalde projekten worden medegefinan cierd door de Nederlandse overheid. Maar ook uw hulp blijft onmisbaar. Waar gaat het om? Het gaat om de bestrijding van lepra. Lepra wordt veroorzaakt door een bacterie die de zenuwen aan tast. Lepra is stiekem. Hoe eerder je het merkt en er wat aan laat doen, hoe beter het is. Lepra maakt gevoelloos en daardoor kun je ernstig verminkt raken. Minstens 15 miljoen mensen, vooral in de derde wereld, lijden nog aan lepra. Eén van de geneesmiddelen, het DDS. blijkt de laatste tijd in veel gevallen niet meer opgewassen te zijn tegen de leprabacterie. Gelukkig maar dat er nog andere, zij het veel duurdere, middelen zijn. Duidelijk is dat hulp nu meer dan ooit noodzakelijk is. p/a Koninklijk Instituut voor de Tropen Mauntskade 63.1092 AD Amsterdam Telefoon (020) 938973* Trevor Griffiths in Nederland: door André Rutten DEN HAAG De Engelse schrijver Trevor Griffiths hij wordt dit jaar 45 is op het ogenblik in Nederland, omdat er kort na elkaar twee van zijn stukken voor het eerst in het Nederlands gespeeld worden. Vanavond gaat zijn „Occupa tions" (vertaling Ben Hurkmans: „Rode Zondag") bij Sater ln première onder regie van Peter de Baan, zaterdag 9 februari zijn „Comedians" („Komieken", in de vertaling van Jaap van der Merwe) onder regie van Lodewijk de Boer bij de Haagse Comedie. „Als er ergens stukken van mij wor- den opgevoerd ga ik graag kijken," zegt Griffith, „omdat ik daarvan kan leren. Als ik naar stukken van ande ren kijk, dan leer ik daar niets van, wel als ik kijk naar wat toneelspelers met mijn stukken doen." Trevor Griffith is in 1935 in Manches ter geboren, en dat is nog steeds zijn thuishaven. Zijn vader was arbeider in de chemische industrie, hijzelf heeft Engels gestudeerd aan de uni versiteit van zijn geboortestad. „Ik kom uit de arbeidersklasse." zegt hij, „ik voel mij verbonden met de arbei derscultuur en niet met die van de betere kringen." Rode Zondag gaat over het arbeiders- verzet via fabrieksbezettingen in Tu rijn in september 1920 en over de vraag, waarom die niet tot een natio nale opstand hebben geleid, zoals een van de leiders van de actie wilde. Een politiek stuk dus, zou je kunnen zeggen. Komieken niet? „Engeland zit vol comedians," zegt Trevor Griffith. „De laatste twintig Jaar zijn er heel veel bij gekomen. Het moeten er nu zo'n vijf- tot tiendui zend zijn. Het is een heel oude Engel se traditie. Zij komen bijna allen uit de werkende bevolking. Zij zijn de stem van de underdog, van de onder drukten. Zij komen uit een typische arbeiderscultuur. De interessante ontwikkeling van de laatste twintig jaar daarin is, dat er een hele televi sie-Industrie uit is opgebouwd, waar in de humor ook wordt gebruikt om gangbare opvattingen te bevestigen. Zeventig tot tachtig procent van de grappen over zwarten, vrouwen, ho- mo-seksuelen, dus over ras, seks, minderheden, bevestigen gangbare meningen. Die grappen zijn hard, wreed, maar heel grappig. Zij werken door de tegenstelling wreed-grapplg." De duizenden komieken, die nu door Engeland rondtrekken, komen ook Frysk festival door Pleter Terpstra id DRACHTEN Ook het komt op het Frysk festival Rients Gratema heeft in de si burg De Lawei te Drachten mière van zijn nieuwe proL „Tachtich in e bocht" gegeven prima voorstelling, dat moet worden gezegd, maar het Friese ret heeft verder op dit ogenblik niet veel anders te bieden. Een semi-beroepstoneelgroep Friesland financieel nog n hoofd boven water houden, knappe cabaretiers als Gratei Hessel van der Wal kunnen taalgebied geen droog brood nen en hebben zich dan ook vi melijk op het Nederlands Maar Rients heeft er in niet mate dan zijn publiek kennelij zier in gehad dat hij weer eei zijn bloemrijke moedertaal stoelen, wat goedmoedige spo Friesland en de Friezen kwijt wat kon mijmeren over dinge vertederen vooral als het vei wordt geïdealiseerd. En daarbij hij geen ogenblik uit naar het kope sentiment; zijn liedjes zijn neel en verrassend. Zelfs een gt liedje als „Beppe" (grootmoedf, verre van traditioneel. De humor overweegt overigens programma. Een hoogtepunt lied over de Dokkumer Ee dat op de wijze van An der schöne Donau zingt en de uitbeelding1 gids die zijn gezelschap via dit vaarwater door de kale klei streek voert. Het is een van de nummers naar voren komt over welk een kend combo Gratema deze ke schikt; het laat Rients volkomi zijn recht komen maar het w< zo nu en dan heel goed in de ling in te passen. Een voorbeeld van is ook „de hikke fan de (het hek van de dam), een v weinige nummers die herinnere enkele van Gratema's vroegei uitbundige programma's. Juist Friese programma komt hel steeds groeiende vakmanschaL zijn recht, doordat het een zeer plaats geeft aan de conference, conference is fijntjes, geestig soms een verrassend woordgebjit liste hei itie 1 ng kee vree ope vass lag gr, vu ?enk< kverl el 'i Is c :fpr $ol, in.di. ml elijl ij ken n d b D VOn I erw hel pre intr ejloer paan de lalli he< ont de wel T niet (S i 't£fpr -eel vall ;ers Ie I uit de arbeidersklasse. Zij treden op voor de vele arbeidersclubs, die Enge land kent. Hun faam begint plaatse lijk en groeit soms via regionaal tot landelijk. In het stuk van Griffiths komen een aantal van hen in een school in Manchester bij elkaar om zich voor te bereiden op een auditie, waarop zij hun kunnen laten zien aan een talentenjager uit Londen: lande lijke faam lonkt. Je ziet ook die audi tie zelf, en de nabespreking. Jaap van der Merwe. goed thuis ln arbeidersliederen, stond voor de niet geringe moeilijkheid de ruim zeven honderd grappen, die het stuk bevat, ook in het nederlands grappig te ma ken. Hij heeft er de Nederlandse ko miek Frans Vrolijk voor geraad pleegd. „HIJ kende al die grappen," zegt hij, nog altijd met enige verba zing. „Het is toch een internationaal genre, al kennen wij er weinig Neder landse equivalenten van. Conferen ciers zoals Lou Bandy en een beetje ook Max Tailleur." Maar achter het typlsch-Engelse zit natuurlijk veel meer. „Dat maakt het Interessant," zegt Lodewijk de Boer. Dat meer zit ook ln deze richting: gebruik je grappen om inderdaad de stem van de onderdrukten te laten horen, hun protest, of gebruik je grappen om onderdrukten te bevesti gen in de meningen, die hun onder drukkers het best passen. Griffith gebruikt het toneel om met zijn opvattingen ln de betere kringen te penetreren, maar het communica tiemiddel, waar hij zelf het meest in gelooft, is de televisie, waar hij al veel voor geschreven heeft. „Daarmee be reik Je twaalf miljoen mensen." Op het ogenblik is een dertiendelige serie over de socialistische voorman Bill Brand bijna klaar, en hij werkt ook aan „Torry Stories" hij wilde toch ook wel eens conservatieven onder de loupe nemen, want ook daar zitten komieken, tot ln de regering toe. La chen om Margareth Tatcher. Van onze radio- en tv-redactie HILVERSUM Een groepje val presentatrices zal het werk vanlele Postema voortzetten in de beks VARA-programma's de Uren zijn: Anneke Bouman, Hedy d na, Ella Reitsma en Germaine nier. idd< de ingi de in. Anneke Bouman presenteert d ste aflevering, die vrijdag 8 fet wordt uitgezonden en waarvan derwerpen nog niet bekend zijnfrbo docente aan de school voor jou tiek en deed televisie-ervaring gastpresentatrice in de jaren bij VARA's actualiteitenrubrie ter het Nieuws. In die tijd g. E redactrice bij het Vrije Volk. gek st v Lissabon v.a. 535. Madeira v.a. 880. Algarve v.a. 475.- AIR PORTUGAL Portugees Nat Verkeësburea Keizersgracht 534 1017 EK AMSTERDAM tel. 020 - 22 00 97 EC ■dig fcnhi fheic ihe< »g (v egg itar var g gaa lleic De Delftse kunstenaar Henk Mole naar heeft zich door een aantal pagina's van Trouw laten inspire ren voor het maken van een serie pentekeningen. Molenaar, zelf abonné op deze krant, koos daartoe drie verschillende processen uit: hij vrouwde dubbele pagina's eerst tot een kinderhoedje dat hij vervol gens verfrommelde tot een prop om deze tenslotte weer glad te strijken. De keuze van de sportpa gina (onder meer met een verslag van Feyenoord tegen Amsterdam) tegenover de buitenlandpagina en met op de achterzijde een gedeelte van onze kunstrubriek (de subsi diekwestie rond de toneelgroep Proloog) was welbewust en duidt op de belangstelling van de teke naar voor deze onderwerpen. Mole naar heeft in deze tekeningen ge bruik gemaakt van een zeer realis tische stijl, maar wil dat wel door breken door naar een persoonlijker handschrift te zoeken. Zo is bij voorbeeld de tekst niet altijd dui- 8 februari wordt gehouden i delijk te lezen. bedrijfsrestaurant van het De drie tekeningen vormen onder- laboratorium in Amster deel van een tentoonstelling die tot Noord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 4