Een slag voor ieder die allang Fred mocht zeggen Met elkaar ze ook in koffie drinken doen 't bedrijfsleven INSCHRIJVING VAN STUDENTEN V HELP AZIË Trouw 'Aglow' nieuwe groep van vrouwen giro 19.42.305 VANDAAR GOEDKOPE VLIEG-BUS-REIZEN Israël 16 d. 1765 Egypte 15 d. 1795 Turkije 15 d. 1525 Cameroun 21 d. 2950 Paulus Reizen EENJARIGE VORMINGSCURSU DRIEJARIGE (beroeps)OPLEIDING Beraad over racisme VOORBUGANGG Conferentie! THACIR u kunt zelf konkreet ZATERDAG 26 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET door A. J. Klei In Hervormd Nederland stond onlangs een artikel van een zekere Fred H Landsman Hé! dacht ik. zou die nog familie van dominee Landsman zijn? Nauwgezette lezing van het blad schonk me echter de overtuiging, dat dominee Landsman zelf hier aan het woord was. Voor heteerst in mijn leven kwam lk hem in 't publiek tegen met zijn blote voornaam. En om met koning David te spreken: hoe zijn de heiden gevallen! Dominee Landsman is gedurende een lange reeks van Jaren onze hoogste hervormde geweest In de hervormde kerk ontglipte niets zijn oog en geschiedde er niets buiten zijn wil. Ook in andere kerken waren ze een beetje benauwd voor hem. Niemand zou het in zijn hoofd halen, hem met ..Fred" aan te duiden, laat staan Fred tegen hem te zeggen. Er moeten in die periode wel een paar zorgvuldig uitgezochte hervormden geweest zijn. aan wie het toegestaan was. dominee Landsman in intieme kring Fred te noemen, maar zekerheid hieromtrent heb ik nooit kunnen krijgen. Wat ik wel zeker weet is. dat er een beperkte kring was van mensen, die jij en jou tegen hem mochten zeggen. Ik herinner me nog levendig dat mijn collega Jacques B Looijen zich in november 1961 bij deze bevoorrechten mocht scharen. Jacques Looijen was toen voor de krant naar New Dehli gereisd, waar de assemblee van de wereldraad van kerken gehouden werd. Dominee Landsman behoorde tot de hervormde delegatie. Onderaan het eerste verslag dat Jacques Looijen inzond, stond een post scriptum voor de redactie, waarin hij met voldoening meldde, dat hij voortaan jij en Jou tegen dominee Landsman mocht zeggen. Dit hield niet in. dat moet ik er tot goed begrip van de huidige generatie wel bij vertellen, dat hij ook Fred mocht zeggen. De gunst bleef beperkt tot het mogen weglaten van de aanspreektitel. In plaats van: vindt u ook niet. dominee Landsman?, werd het: vind je ook niet. Landsman? Dat was voor die tijd heel wat. en wij waren dan ook diep onder de indruk. Overigens vond dit tutoyeren niet in het openbaar plaats. Toen na afloop van de assemblee in Amsterdam een persconferentie werd gegeven, zeiden Landsman en Looijen ten aanhore van ons netjes „u" tegen elkaar. Dit bevreemdde me niet. Ik kende dit verschijnsel van huis uit. Mijn vader was op voet van jij en jou met de hervormde predikant in ons dorp. maar zodra een derde opdoemde, zeiden ze weer dominee en meneer tegen elkaar. Deze beschutting van het tutoyeren duidde er op. dat het iets bijzonders was. een mooi geheim waar je niet mee te koop liep. Tevens bood de zuinigheid, waarmee met de toestemming tot tutoyeren werd omgesprongen, een uitnemend middel, bepaalde lieden op een afstand te houden. Dit alles is voorbijgegaan. Neem nu mijzelf. Ik ben op de krant een hele Piet. zoals de lezers reeds lang begrepen zullen hebben, maar iedereen noemt me bij de voornaam. Toch moest ik er even aan wennen dat er zomaar in Hervormd Nederland stond: Fred H. Landsman. Nu heb ik nooit behoord tot de ingewijden en het is daarom geen slag voor mij. Dat is het natuurlijk wel voor degenen, die reeds lang voordat de voornamen in de mode kwamen. Fred tegen dominee Landsman zeiden. Deze mensen zijn niet meer bevoorrecht, ze worden op hun best voor modieus versleten. Leven en ruimte als geschenk Trek verder naar het bergland vi Amorieten tot aan de grote ri de Eufraat Aan u geef ik dit lanc n 0 handen Ga dus bezit nemen van igj; land dat Jahwe aan uw vaderen, Abraham. Isaak en Jakob onder beloofd heeft, aan hen en aan hu B1S1 nageslacht. Deuteronomium 1 vi regi 8 jcir Met dit bevel opent Mozes de door F. H. Veenhuizen „We hangen als los zand aan elkaarHoe bestaat het dat in de christelijke kerk zoiets gezegd wordt. Maar feit is dat het gezegd wordt. Pastores en gemeenteleden hebben de zelfde klacht: we zijn niet een echte bijbelse gemeenschap, we hangen als los zand aan elkaar Wat doe je er aan? Commissie instellen. fCom- missie ter bevordering van de onderlinge gemeenschap) Commissie bedenkt plan: kof fiedrinken na kerktijd. Aan gezien toch niet iedere kerk ganger nablijft zijn de neven ruimten van de kerk groot ge noeg. Aanwezig zijn diegenen die aan de andere activiteiten van de kerk ook al meededen Commissie bedenkt ander nieuwtestamentische vakken aan de theologische hogeschool van de chris- nlan TTitstanie Fen hele Hap «eltlke gereformeerde kerkenl Dat P n uitstapje, ten neie dag htb stult Letterlijk ergens naar toe. Erg geslaagd, Ibedoeld als een vermaning aan de jammer dat er niet meer aan wezigen waren, de afwezigen hebben heel wat gemist. Maar onderdehand rijst wel de vraag: wat Is het eigene van de christelijke gemeenschap. Want gezamenlijk kof fiedrinken en een gezamenlijk uit stapje. dèt hadden ze in het bedrijfs leven en in het clubleven ook allang bedacht. Moeten we dan de dorpsge meenschap van vroeger nieuw leven Inblazen7 Daar kun je met heimwee naar terug verlangen. Behalve die mensen die opgelucht zeggen: nee. toen zat Je veel te veel op eikaars lip Blijft de vraag: wat is nu het eigene, het specifieke van de ..gemeenschap der heiligen"? En dan verschijnt ..Oog voor elkaar" van dr. J. P Versteeg (hoogleraar binder; mijn exemplaar lag wel erg gauw uit elkaar) en figuurlijk (be doeld als een compliment aan de schrijven stuk gelezen. Want wat doet prof. Versteeg? Aan de hand van één klein woord laat hij zien hoe christenen met elkaar dienen om te gaan. Het is het woord „elkaar". Hij is kennelijk het hele Nieuwe Testament doorgekropen en heeft alle teksten op een rijtje gezet waar het woord „el kaar" in voorkomt. Daar zijn teksten bij die verder geen enkele theologi sche betekenis hebben (bijv. „en zij zeiden tot elkaar"). Er zijn ook tek sten waar het woord „elkaar" een disharmonische kleur heeft (rechtza ken tegen elkaar hebben, elkaar bij ten en vereten. kwaadspreken van elkaar). Maar de overgrote meerder heid gaat over de wederzijdse roeping die gemeenteleden ten opzichte van elkaar hebben. Daar zijn woorden bij van erg algemene aard (elkaar lief hebben. elkaar dienen) Maar het boeiende is dat de meeste heel erg concreet zijn (elkaar troosten, elkaar terechtwijzen, elkaar opbouwen, el kaar verdragen, elkaar leren). Een jaar of tien geleden heeft H. M. Bolkestein over ditzelfde woord een artikel geschreven. Ook hij heeft er toen zijn verbazing over uitgesproken dat zo'n belangrijk woord in de theo logische woordenboeken niet ter sprake gebracht wordt. Nu is in deze leemte voorzien. Versteeg heeft ze verzameld en allemaal van commen taar voorzien. Maar dan komt er wel heel wat los! Ambt De ambtskwestie komt op tafel. Want het blijkt onomstotelijk dat alle ta ken die de ambtsdrager vervullen moet. precies net zo worden opgedra gen aan de gemeenteleden! Eén voor beeld: elkóar vermanen (I Thessaloni- cenzen 5 vers 11. Hebreeën 3 vers 13). Duidelijk blijkt dat het vermanen niet een exclusief ambtelijke roeping is. Het is ook een wederzijdse roeping van allen in de gemeente. Aan de andere kant is het duidelijk dat je als gelovige er niet alleen voor staat. Er staat „bouwt elk&ar op" (I Thessalo- nicenzen 5 vers 11). Dat betekent dat de opbouw van t geloof niet alleen maar een persoonlijke verantwoorde lijkheid is. maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ge-- meenteleden ten opzichte van elkaar. Helaas is de structuur van de kerk daar meestal niet op afgestemd (o^k al belijdt men het „priesterschap al ler gelovigen"). De structuur is veel meer geëigend voor ambtelijke acti viteiten (prediking, huisbezoek) dan voor wederkerige activiteiten van alle gemeenteleden. Prachtige kronkelredeneringen wor den geciteerd van mensen die moeite hebben met het woord „elkaar". Bijv. de commentaar die bij Hebreeën 3 vers 13 beweerde: „Wel kunnen we zeggen dat de gemeente blijkbaar geen leiders kent. want anders waren dezen de aangewezen personen om de gemeente te vermanen". Tien hoofd stukken verder in de brief aan de Hebreeën komen de voorgangers ech ter nadrukkelijk ter sprake! Maar dan is de commentator vergeten dat waarin opgenomen De Rotter dammer. met Oordis Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Letdse Courant Uitga* riet BV Hoofdredacteur Jenre Tamminga D»ecieur mg O Posima HOOrOKANToO« Po«.'r>u* 859 1000 Amveidam Wbautsttaat t3i Amsterdam te« 070-9*3456 tee. 13006 Postg*o 66 00 00 ftf* Ned C'eOertx*<-» Heèenmgm 73 00 1*574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 R£G© BOTTEROAM DORDRECHT Pos-bus 94fc 3000 AX Rotterdam lei OiO-i 15588 laoonnememan •nOe/Orgngi Mi 010-t iSSêê (radactw) ld li5700(ur REGD OEN HAAG IFIOCN Postbus 101 2501 CC Oen Haag M< 070 469445 (abonnementen en berorgmgj tel 070-469445 (redacae) M« 070-466664 (wtsAaMnd «oor Parkstraat 22 Den Haao REG© NOORD OOST NEOCRLANO (abonnementen en beaorgm^ Postbus 3 6000 AA Zeoiie ie1 05700-17030 Melkmarkt 56 Z*o"e Abonnement sprijren TettomsctM abonnemenMnooOacmen i;e adressen boven) Ooga.e lam.uebe«<Men 9 >9» »an -naanoag t m v lag Op zondag «ar» 10 20 uur tewt 070-913456 Ofq-t.n m.n. advan**** te« 220 936666 o> »cr»> rieifk aan Mn A<jv atdekng postbus 433 1000 AK AMSTEROAM A<fese^>gngen j-'s'u'tend scrmfMNk aan on/e Amsterdamse ad essen Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Op zaterdag 22 maart zal zich in Nederland een nieuwe organisatie van christenvrouwen presenteren, de ..Women's Aglow Fel- lowship-Nederland". Aglow is een charismatische vrou wenbeweging. die 13 Jaar geleden in Amerika is begonnen en inmiddels vertakkingen heeft in 22 landen Sinds anderhalf Jaar is Aglow ook in Nederland. „Wij hebben al vijf afdelingen, in Den Haag. Heerlen. Leeuwarden, Wasse naar en Zeist. In oprichting zijn afde lingen in Arnhem, Amsterdam. Gro ningen en Rotterdam." aldus Cherryl Cornelder. de landelijk presidente van Aglow-Nederland ..Aglow"* is een Engels woord, dat vurig" betekent De naam is ont leend aan het bijbelwoord „Zijt vurig van geest" (Romeinen 12 vers 11). De beweging kent in haar werk ook de doop met de Heilige Geest. Het begin in Nederland lag in een Engelsspre kende groep van de anglicaanse kerk in Den Haag Op 22 maart is er in het kerkcentrum De Brug in Amersfoort een landelijke ontmoetingsdag met als voornaam ste spreekster Ivema Tompkins Op diezelfde dag is in Amersfoort ook een bezinningsdag gepland van ver ontruste leden van de Nederlandse christenvrouwenbond (NCVBi, maar mevrouw Cornelder benadrukte gis teren. dat er tussen een en ander geen enkel verband bestaat. ..Wij lazen van die tweede bijeen komst in de krant Onze dag was al acht maanden geleden gepland Wij hebben er geen enkele oehoefte aan ons tegen een bestaande vrouwenor ganisatie af te zetten." Het adres van Aglow is Amhemseweg 107 Leusden ADVERTENTIES Geheel verzorgde rondreizen. Goede hotels. In de prijs ALLES inbegrepen. VERDER NOG Europa Onvergetelijke bele venis in het oerwoud o.a. Rome - Roemenië - Italië - Noorwegen - Engeland 25 jaar ervaring GRATIS PROSPECTUS INTERKERKELIJKE REISORGANISATIE DRIEBERGEN PB. 91. Tel. 03438-5122. CHRISTELIJKE ACADEMIE voor BEELDEND KUNSTONDERWIJS OUDESTRAAT 216, 8261 CA KAMPEN TEL. 05202-18210 voor het studiejaar 1980/1981 staat open tot en met 30 april 1980. Nadere informatie en inschrijvingsformulieren zijn te verkrijgen op het adres van de academie Het is mogelijk de school te bezoeken tijdens de open dagen op 3 en 4 maart van 9.30 tot 12 uur en van 14.00 tot 16.30 uur. REFORMATORISCHE BIJBEL- SCHOOL ZEIST. Aanmelding staat open voor hen die aan de Reformatorische Bi|belschool willen studeren. De Ref Bi|belschool verzorgt bedoeld voor o a mensen met een middelbare beroepsoplei ding (M.B.O.) of gelijkwaardige ervaringssituatie tot chnsteh|k werker (o a onderwijs gemeente, zending, evan gelisatie ed) Aanvang Cursus 1980/81 begin september 1980 Informatie Slotlaan 241. 3701 GG Zeist Te! 03404-24166 Tevens maken wij u attent op de AKTIE R B S HONKVAST voor een eigen huis voor de R.B.S Steun ons doe mee Giro 3091180 Reformatorische Bi|belschool Zeist Prof. dr. J. P. Versteeg hij eigenlijk gezegd had dat de leiders er niet waren. Verscheidenheid De verscheidenheid, dat is ook zo'n toestand tegenwoordig. Iedereen denkt verschillend en iedereen wil wat anders. Hou de boel maar eens bij elkaar! Versteeg concentreert deze problematiek op de verscheiden heid van de gaven. Ieder heeft zijn eigen gave. zijn eigen inbreng in de opbouw van de gemeente. Wat de één mist, dat heeft de ander. Dan ben je dus wel van elkaar afhankelijk. Geen lid kan bestaan zonder de zorg vën (èn vóór) de andere leden. I Corinthe 12 vers 25 zegt dat al die verschillende leden „gelijkelijk voor elkaar zor gen". De verscheidenheid is dus (evenals trouwens de eenheid) wezen lijk voor de gemeente. Maar dan wil dat ook zeggen dat in de gemeente alle uniformerende tendensen die de verscheidenheid onderdrukken, uit den bozen zijn. De verscheidenheid moet tot z'n recht komen. En op nieuw zeg ik: ook in de organisatori sche vormgeving, de structuur, moet dat tot uitdrukking gebracht worden. Die moet zo zijn dat niet alleen de genadegaven van kerkeraadsleden en commissieleden maar van alle ge meenteleden hun bevruchtend en sti mulerend werk kunnen doen. Eredienst JOHANNESBURG (ANP) - De ker ken in Zuid-Afrika zullen zich in fe bruari bezinnen op het vraagstuk van het racisme. De raad van kerken heeft alle kerken, waaronder de drie grote Afrikaner-kerken, uitgenodigd voor een landelijk beraad over het racisme in eigen kerk en land. Deze bezinning. 11-15 februari te Ham- manskraal bij Pretoria, staat in het kader van de consultaties, die de we reldraad van kerken in 1979 en 980 organiseert over de strijd tegen het racisme. De kerken is gevraagd een delegatie van maximaal vijf personen samen te stellen, waarin een evenwichtige ver houding bestaat inzake ras. geslacht, leeftijd, theologen en leken. Op het beraad zal elke kerk in drie referaten verantwoording moeten afleggen over (1) de invloed van de rassenver houdingen in eigen kerk op kerklei ding. salarissen, benoemingen, syno des enz., (2) de activiteiten die de kerk de afgelopen tien jaar in eigen kring tegen het racisme heeft ondernomen plus een beoordeling van het pro gramma ter bestrijding van het racis me van de wereldraad van kerken, dat dit tien jaar bestaat en (3) de plannen van de kerk voor de komen de tien jaar in de strijd tegen het racisme. Op zoek naar een andere kerk, voor mensen die zich niet of nauwelijks meer in de gevestigde kerk thuisvoe- len, 8-9 maart. Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). ADVERTENTIES woorden die hij in de dagen van sterven tot Israël richt Volken. landen en streken worden genoeg, en uiteindelijk begrensd in het aan". De opvolging van .Aan u gPLul ik dit land 'en ..ga dus bezit nemenschijnen overeen te komen met uit die tijd en omgev bekende verdragsformules. Het i bezit nemen rust niet nergens op op expansiedrift van een in opmi ïf* zijnd volk. Het gaat hier niet om macht om de macht of om het be om het bezit. Hier ontvangt een getergd en tot slaven gemaakt v< de vrijheid en ruimte om te leven valt onder de exodus en de bevrijding. Die vrijheid en die rul zijn een onderdeel van het verdrj het verbond tussen God en dit v Daarin is Hij hun God. Wat erop is de consequentie: ze moeten op gaan en het in bezit nemen. Niet landhonger, maar als gehoorzaamheid aan een belofte, die belofte wordt hier herinnerd is een oeroude toezegging aan de vaderen en onder ede gedaan. Zi; en hun nageslacht zijn bedoeld, leven met deze God betekent vo< rder volk en voor allen die in hun erfe#ren delen een geschenk, gegarandeet enti een belofte-woord. Maar tegelijk tia moet er iets aan beantwoorden efdbe in beweging komen. Het wordt ni k thuisgebracht. Je moet ervoor de ien deur uit. op weg. mee in de bewei die deze God op gang brengt. Beroepingswerk Q( hoo lerla wet edr. taar de ht. de ids r de wel stij tot zul van ,rtweg der: is o: oorz neei nee (ge\ in." hon >-<nr nbV I sed boekennieuws: Wat moeten we met de kerkdienst? Ook dat komt aan de orde. In Colos- sensen 3 vers 16 hebben de woorden „elkaar leren" en „elkaar terechtwij zen" een liturgische kleur, het gaat kennelijk over de eredienst. Met in stemming haalt Versteeg dan een commentaar aan die zegt „dat we voor de vernieuwing van de kerk dienst „die werkelijk gemeentedienst is" veel meer moeten inzetten bij de onderlinge dienst van onderwijzing en vermaning dan bij een liturgische uitbreiding en vernieuwing". Dit waren dan enkele voorbeelden waaruit blijkt dat je met het woord „elkaar" een heleboel losmaakt. De laatste zin van Versteegs boek luidt dan ook: „De wederkerigheid behoort volgens het Nieuwe Testament zozeer tot de essentie van het gemeente-zijn, dat al onze arbeid binnen de gemeen te daarvan dient uit te gaan en daar op dient gericht te zijn". Als het waar is dat we elkaar moeten vermanen en opbouwen, eikaars le den zijn en elkaar moeten leren, dan moet de structuur van de gemeente daarvoor geschikt zijn. Ik denk dat de organisatorische vorm van de kerk zoals wij die kennen, er niet geschikt voor is, eerder belemmerend werkt In een afzonderlijk artikel kom ik daar graag op terug. Preek We leven in een tijd van geweldige aandacht voor de leer van de kerk. In de theologie hebben Berkouwer, Küng en Moltmann er dikke boeken over geschreven. Bakker en Schip pers. die eveneens over de gemeente (Vindplaats van het heil!) schreven, maken er op attent dat een verhoog de belangstelling vaker voorkomt ..als we ergens mee omhoog zitten". Niet alleen in de theologie, ook in de preken zal het onderwerp „de ge meente" wel vaak op de een of andere wijze aan de orde zijn. Ik denk dat in de komende tijd er nog wel eens een preek gehouden zal worden over het woord „elkaar". En wie er een hele serie preken aan wijden wil die heeft in dit boek van Versteeg het exege tisch materiaal voorhanden. Reeds eerder besprak Versteeg het onderwerp „charisma" (in zijn ..De Geest en de gelovige", uitg. Kok. Kampen. 1976). Het drieluik zou com pleet wezen als hij een dergelijke exe getische studie zou wijden aan het ambt. Ook het ambt nl. zit onder het stof van allerlei (theologische en an dere) tradities Gewoon eens kijken wat er in de Bijbel staat blijkt heel verfrissend te werken en heel wat materiaal te leveren voor gemeente opbouw. Want wie aan opbouw van de gemeente doet, heeft wel bijbelse onderbouw nodig. Ds. F. H. Veenhuizen is predikant voor Evangelisatie en Gemeenteop bouw te Apeldoorn. Hij bespreekt: Dr. J. P. Versteeg. Oog voor elkaar, serie Apeldoornse Studies nr. 15. uitg. Kok Kampen, prijs IS,90 Dezer degen verschenen: De. W. L. Tukker DE WEG VAN HET WOORD In hel spoor van de vederen 324 blz geb I 37,50 Verzamelde opstellen (artikelen en lezingen) gebundeld door k. J. ven der Graaf en Ir. J. van der Waal. Ter gelegenheid van hel feil dat ds Tukker 40 iaar Nederlands Hervormd predi kant IS Or. A. A. Spijkerboer DE NIEUWE KERN EN KARL BARTH 156 blz 29,90 De redacteuren ven hel voortoorlogs blad Oe Nieuwe Kern zagen jn Karl Bartb een voorman in de stn|d tegen het nationaal-socialismo Groot bleek hun leieursfetimg toen Kart Banh na de oorlog niet bereid bleek het communisme even zo ie bestrijden. Dr. R. Fernhout WOORO EN NAAM IN OE RELIGIES 366 blz I 45.— De auteur onderzoekt welke mogelijkheden men in verschillende religies aan woord en naam heett toegekend Tussen de religies bii|kon iretfende overeenkomsten te bestaan, maar ook diepgaande verschillen Or. G. J. van der Helde CHRISTENOOM EN POLITIEK IN DE TIJO VAN KEIZER CONSTANTIJN DE GROTE 150 blz 24.50 Ten ti|de van Constanten de Grote wordt de wereldlijke macht van de kerkelijke leiders groot Met goede en kwade gevolgen Sindsdien moet de kerk reageren, sindsdien is de kerk mede verantwoordelijk voor het gebeuren in én buiten de kerk Vertm/gbaar in de boekhandel Kol KOK KAMPÉN NED. HERV. KERK Beroepen te Amsterdam (partij R. J. Bakker, kand. te Sassenht Aangenomen het beroep der gen synode tot zendingspredikant cent oude testament aan het setfan rie van de ev. koptische kerk ro): M. Dijkstra, geref. pred. te dorp. me- clar GEREF. KERKEN Beroepbaar: J. Verschoof. Vooif, straat 1. Haarlem. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Hoogeveen: B. v. kom te Assen-Zuid. CHR. GEREF. KERKEN Benoemd tot vlootpred. in lanj band per 1 mei: A. G. v.d. Heiji Veenwouden. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Benthuizen: J. Kos Barneveld. pa a Van \ege rij) folgt laat iste les. 'ren iver am ;Vei Pp e Evangelische hulpverlening,liet-< huisartsen, pastors, maatschapéordt werkers, psychologen, psychiïes medewerkers opvangcentra junn m.m.v. ds. A. M A. Hellendoorn belstudies), dr. H.Bade. ds. P Bc ma, dr R. W. M. Croughs. dij Noordegraaf. A. von Orelli. drs. Rietkerk, ds. H. Veenhuizen. Veling e.a.. 6-8 maart. Ie Bron. Leusen. Inl. en opg. tel. 03438- leuv ;n 1 •rte leni e u •rpl lerbc -tl ad Oekumenische Reisstichting Maat iond Naar deze bestemmingen organiseren wij optimaal verzorgde rondreizen alsmede individuele vrije verblijf sreizen. rëi Vraag vrijblijvend inl. Europalaan 14. Harderwijk tel. 3410-21989 9 Steun de Bijbelse en Medische Zendings Gemeenschap werkzaam in Azië sinds 1852 nü met meer dan 300 werk(st)ers in Bangla Desh, India, Iran, Nepal en Pakistan meewerken door uw bijdrage te storten op t.n.v. penningmeester St. B.M.Z.G. te Odijk üJ [ve: ksw' »St£ ds I ikel zet ;sw ;a et >r en. prot ind t ieeni oot w: enor andt va t de laak 'inci >en I al s endt raag het mul fp. d Ksin Sekretariaat: Gouda. Joost de Hondtlaan 17.. 2803 XI lod

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2