Watermolens inspireerden kunstenaars EET UIT. EET MDEnS 11 Denken over dood il 1 CNV— 't Kompas 941041 Anesthesist moet niet meer dan'St een operatie tegelijk begeleiden Stiel Minder standplaatsen bij toewijzing huizen aan woonwagenbewoners 01 Christelijk geloof buiten spel Minister betreurt houding tegenover homoseksuelen Jazz Ball dancing Dixieland Pipers 't Kompas Bar Taveerne ,,'t Malle Hapje" Restaurant HOF VAN BREDERODE BOERDERIJ MEERRUST De Windjammer DEZE RUBRIEK VERSCHIJNT EENMAAL PER TWEE WEKEN VHUDAG 25 JANUARI 1980 TROUWKWARTET door Jac. Lelsz De vele molens die eens in Nederland hebben gestaan, zijn van invloed geweest op de taal. Meestal hebben uitdrukkin gen waarbij molens te pas komen een ongunstige betekenis, al wordt het vaak schertsend bedoeld. Een eeuwenoud liedje luidt: „Vele sijnder die ter degen/ Van den meulen wel betaalt/ Hebben sulcken slach gecreger.' Dat haer hooft noch altijts maelt". In 't algemeen zal bedoeld zijn dat men ze niet meer allemaal op een rijtje heelt door een Uk van een mo len met wieken, maar een klap van een rad van een watermolen moet ook niet pretUg zijn. Over dat soort molens, met name. gaat het in een door Herman Hagens geschreven lij vig boek onder de Utel „Molens, mul ders en meesters" (uitgeverij Smit N V Hengelo» HIJ vertelt blijkens de ondertitel ln dit 532 pagina's tellende boek vooral over negenhonderd Jaar watermolens in Twente en de Gelderse Achter hoek. maar en passant neemt hij Sal- land en de kop van Overijssel ook mee Met opzet gebruiken we het woord „vertelt", want Hagens geeft geen dorre opsomming van techni sche gegevens maar geeft in zijn ver halen ook tal van aardige bijzonder heden. Overijssel en Oelderland dus broe derlijk bijeengebracht in dit boek. dat wil zeggen de elkaar rakende de len Twente en de Achterhoek. Het is wel eens anders geweest. In 't verle den was Overijssel, tot 1528 onder de meestal militair-zwakke bisschoppen van Utrecht. alUJd lijdend voorwerp. De troepen van de hertogen van Gel- re hebben dit gewest meermalen gru welijk gebrandschat. Oorlogen zijn éCn oorzaak waardoor er zoveel mo lens zijn verdwenen. Andere oorza ken zijn: het verval van kastelen mèt molens door de achteruitgang van de adel. klimaatveranderingen. het doorsnijden van beken die de molens aan het lopen hielden, en voorts ook economische ontwikkelingen. Vooral de negentiende eeuw is funest ge- De watermolens van Singraven (Denekamp), zoals de 'naïeve' schil der Andries Schoemaker ze 250 jaar geleden uitbeeldde. weest. en Hagens haalt in dat ver band dan ook een rijmpje aan op een molen bij Haaksbergen: De nijje Ued met zienen stoom Dee hef "t mi-j an edoan. zeer beknopt, en dat moest hij ook wel. De molenheraldiek was namelijk een zeldzaam verschijnsel in Oost- Nederland. En zeker waar het betrek king had op watermolens. Koesteren Wat nu nog te doen valt is. aldus Hagens. „de resten koesteren". De Achterhoek heeft nog vijf volledige watermolens, waarvan drie in geheel goede staat en twee vervallen, en verder dan nog drie zonder raderen of maalwerk. Twente telt zeven min of meer maalvaardige watermolens, drie radloze gebouwen, één ruïne en een muldershuisje. Ongeveer Uen procent van wat er ooit is geweest. In een inleidend stukje wijst de heer B. J. ter Kulle, oud-voorzitter van de Stichting Overijsselse Molen, erop dat de overheid de liefhebbers van deze cultuurmonumenten niet in de steek laat. maar dat de hulp wel on voldoende is. Waarom, vraagt hij, worden de waterbeheerders, de wa terschappen. niet ingeschakeld bij het Instandhouden van onze laatste watermolens? Hagens gaat systematisch te werk. Hij pakt het onderwerp streeksgewij ze aan en binnen dat kader dan weer plaatsgewijze. alfabeüsch, zodat men snel op de goede bladzij zit als men iets bepaalds zoekt. Hij informeert over de typen molens, de historie ervan, de bouwers van de molens, de functies, en voor zover bekend over de molenaars en hun eigenaardighe den. Een apart hoofdstuk wijdt hij aan de molenheraldiek. Hij doet dat Kunst Uitgebreider kan hij zijn in een hoofdstuk als „Molens, kunst en plaatwerk". Molens, en ook watermo lens. hebben in onze vaderlandse beeldende kunst een grote rol ge speeld. Hagens noemt zo al een stuk of zestig kunstenaars, die zich met molens hebben beziggehouden. Som migen vooral topografisch, zoals de bekende Jan de Beyer (1703-1785). anderen documentair, zij het ook met vakmanschap, sfeer en kunstzin, zoals de Almelose architect Jan Jans (1893-1963). Sommigen op zodanige wijze dat de molen slechts een ele ment is in het totale landschap, ande ren zó dat het duidelijk om de molen zeif gaat. Enkele schilders, die niet aan onze molens voorbij kónden, zijn bijvoor beeld Pieter Brueghel de Oude. H. Memling, Cornells Pronk. Theophile de Bock, J. W. Bilders en Frits Mon- SAMEN OP DE CO EDE WEG WORD LID, 030 driaan, de oom van Piet Mondriaan. Echte molenschilders waren de ze ven tiende-eeuwers Jacob van Ruys- dael en Melndert Hobbema. Beiden hebben op een reis naar Duitsland de watermolens op het landgoed Singra- ven te Denekamp. nog altijd beho rend tot de verrukkelijkste van ons land, vereeuwigd. Zo vindt men de watermolens van Slngraven, van Van Ruysdael en van Hobbema. zelfs in de National Gallery te Londen en in het Louvre te Parijs. „Molens, mulders en meesters", over vloedig geïllustreerd, is een aantrek kelijk boek. vooral voor mensen die tot de „molengekken" behoren. (Van ei Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het is ongewenst dat een anesthesist meer dan één operatie tegelijk begeleidt in een ziekenhuis. Tot deze conclusie komt het medisch tuchtcollege te Amsterdam in zijn uitspraak in de zaak tegen een Alkmaarse anesthesist. Op 26 juli 1977 begeleidde hij drie operaties tegelijk en dat was de oorzaak dat één van de patiënten, een 22-jarige man. op de operatietafel stierf als gevolg van een hartstilstand. bi lurin •s'.ooifoe. Volgens het tuchtcollege is er sprake van een toeneming van het aantal open ingrepen, waarbij functies van het lichaam tijdelijk worden overge nomen door apparatuur buiten het lichaam. Dat feit en het tekort aan geschoolde anesthesisten hebben in veel Nederlandse ziekenhuizen geleid tot een situatie, waarbij erg vaak een anesthesist meer dan één operatie tegelijk begeleidt. Het college noemt deze situatie welis waar „ongewenst", maar meent te vens dat die voorshands „niet gemak kelijk is te keren". Uit de uitspraak blijkt verder dat drie hoogleraren in de anesthesie, die als getuigen-des- kundigen waren opgeroepen, deze op vatting delen. De jongeman die stierf werd geope reerd aan een middenoorontsteking en tijdens deze operatie „deed" de betrokken anesthesist nog twee av dere operaties en wel bij kinderen van vijf en zeven jaar. Hij kwam weliswaar af en toe bij de middenoor- operatie kijken, maar de eigenlijke begeleiding liet hij over aan een ver pleegster. die nog geen jaar een anes- thesie-aantekening had. De gestor ven patiënt had middelen ter verla ging van de bloeddruk toegediend gekregen. De verpleegster sloeg alarm, toen de bloeddruk plotseling wegviel De anesthesist kwam daarop onmiddel lijk naar de operatiekamer en paste tevergeefs hartmassage en beade ming toe. Dat gebeurde nadat de bea demingsbuis. die verstopt zijn. bij de patiënt was vei Officiële doodsoorzaak van tiënt „een ziekelijke afwijkini hartspier na beademingss' tijdens de narcose". In verband met de gegToeide p kan de anesthesist niet word weten dat hij meer dan één begeleidde, maar wel dat hij leiding overliet aan hulpkr|e Dit te meer omdat de operat verlaagde bloeddruk werd vei de anesthesist er in dit geval rend bij had moeten blijv» het college die hem daarv( rispte. IRNH na on *1 riifo ?.vo'£ Ve p kor o heinde v illen 1 Experiment GS-Zuid-Holland Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zijn van plan. ge meenten die aan woonwagenbewo ners huizen beschikbaar stellen, tij delijk een vermindering toe te staan van het volgens de nieuwe woonwa- genwet verplichte aantal in te richten woonwagenstandplaatsen. Dit ant woordt het dagelijks bestuur van de provincie op vragen van het CDA- statenlid Van Katwijk. Het gaat om een experiment. Na ver loop van tijd moet worden bezien of de gemeenten alsnog het aantal verplichte standplaatsei ten aanleggen, dan wel of hiervan kan vervallen. GS wil het experiment voorlopig v van het vervallen van één plaats voor twee aan woonwaï woners beschikbaar gesteldi ningen. Een en ander betekent niet d woonwagenbewoner het recht standplaats verliest, wanneer huis heeft bewoond. Dit verbi nieuwe Woonwagenwet. Van door dr C. Rijnsdorp Najaar 1978 is door het Bu reau Studium Generale van de Erasmus Universiteit Rotterdam en door Theater De Lantaren van de Rotter damse Kunststichting een themaweek georganiseerd. Onderwerp was „de dood". De serie voordrachten, in dat kader gehouden, hebben de grondslag ge vormd voor een interessant boek. dat samengesteld is onder redactie van de socioloog drs Hans van de Braak .'36». Te zamen met mr Loes Brünott (29) schreef hij een inlei ding onder de titel „De dood incog nito" Op Van de Braaks naam staat ook het derde hoofdstuk, na melijk „Collectieve doodsvoorstel- llngen" Tenslotte vinden we zijn naam terug, samen met die van Loes Brünott. als ondervragers van de patholoog-anatoom prof dr Mar co de Vries (52- onder het merk waardige opschrift „Is er een leven vóór de dood0" Het boek. De dood incognito (ultg Kooykcr. Rotterdam. 174 blz 18.50» bevat voorts een bijdrage van de neuro-chlrurg prof dr Samu el de Lange (60) over „Grenzen tus sen leven en dood" Dr Ab Thla- dens. bioloog «45». schrijft over „Zle- kenhutsdood over sterven en ster vensbegeleiding" De socioloog drs Michel Kabel (48) behandelt het on derwerp „Dood zijn en dood gaan: over wat mensen ervan kunnen ma ken" Dan volgen nog de stukken van de psychotherapeut dr Kick van Tol (54te weten „Zelfdoding mortel grondrecht of taboe0" en van de socioloog dr Peter Hofstede «55» .De uitvinding van de dodelijke dood een cultuursociologische ver kenning". Men ziet de titels van de afzonder lijke artikelen zijn niet alle onmid dellijk duidelijk Wat is bedoeld met de dood incognito, wat is leven vóór de dood, wat ts de dodelijke dood1 Laten we dit eerst wat ver duldelijken De dood Incognito, dat wil zeggen de onbekende dood Nie mand kan vertellen hoe het eigen lijk is om dood te zijn De term betekent óók „de dood die net als een vorst in vroeger tijden onder vreemde, aangenomen naam en stand pleegt te reizen (bl 11» Er zijn allerlei verschijnselen die naar een verborgen en verhulde dood verwijzen Ten aanzien van „dood gaan en dood maken" treft men tweeslachtige, ambivalente gevoe lens aan Verdere opheldering zal het stuk zelf moeten verschaffen. Wat bedoelt Marco de Vries met een leven vóór de dood0 De auteur brengt hier de „humanlstleke ge neeskunde te berde Het gaat er niet alleen om wat de medicus, mede met behulp van apparatuur, kan ..zien' «en dat Is niet de hele mens» maar dat er een levend li chaam is met een proces dat af en toe zijn neerslae kan vinden in din gen die je kunt zien. en die je ook vaak niet kunt zien. maar die je wel kunt beleven. Een herstel van het primaat van de beleving" (90). Ten derde wat is de dodelijke dood? Ook hier moet een globale aanduiding volstaan. Want het is opvallend bij dit boek dat het zich niet laat excerperen, er is geen uit treksel van te maken. Daarvoor is het te gevarieerd en nogal tech nisch. De primitieve doods voorstel ling vermoedde op de achtergrond altijd een gewelddadig ingrijpen. Nooit ziet de primitieve mens „na tuurlijke oorzaken". Sporen van deze opvatting zijn vandaag nog te herkennen, zegt de auteur, zoals ln de uitdrukking „God nam onze ge liefde weg" (Hij ziet daarbij over het hoofd, dat de gelovige niet blind is voor de natuurlijke oorzaken, maar daarachter Gód weet of al thans in smartelijke aanvaarding vermoedt.) Voor de primitief is er tussen leven en dood geen duidelijke grens. De dode mag vooral niet terugkomen om de zaak in de war te sturen. Vandaar dat de overledene met de voeten naar voren het huis wordt uitgedragen en dat met de kist drie maal om het gedolven graf wordt heengetrokken. De (vergeten» be doeling is de dode het spoor bijster te maken. Men begraaft diep in de grond en legt een zware steen op het graf. of men verbrandt het lijk Ook sluit men luiken of gordijnen van het sterfhuis. Gewoonten die (nog) niet zijn uitgestorven, maar waarbij men zich van de oorsprong door gaans geen rekenschap geeft Dr Hofstede schrijft nog over hek senprocessen en over de profetie uit de Openbaring van Johannes ten aanzien van het duizendjarig rijk. „in wezen een sociaal protest, gebo ren uit het verlangen naar een bete re wereld" (162). Het belangrijkste, misschien van het hele boek. is de slotparagraaf onder het kopje „De religie van het nucleartsme" De vroegere intieme relatie met de doden Is verstoord Daarvoor kwam. aldus de schrijver. In de plaats een geloof In een eeuwig leven, dat geen antropologisch ge geven is (het is een openbaringsge- geven dat dus niet uit de mens opkwam). Dit heeft volgens hem een vals onderscheid teweeg ge bracht tussen goed en kwaad, wat de polarisatie Oost-West heeft hel pen voorbereiden Want wat vroe ger de Satan heette, ls nu de tegen stander „Demonisertng ls dan ook het ideologische instrument, waar mee het militair-industriële com plex zich op de been houdt" (164» In ons atomair tijdperk storten vrijwel alle symbolische structuren ineen Om de werkelijkheid van onze situ atie te kunnen bevatten ls een apo calyptische verbeelding r.odlg We kunnen alleen staande blijven door op twee verschillende niveaus te denken Op het eerste niveau liggen onze alledaagse beslissingen en de vertrouwde rituelen rond geboorte. huwelijk en dood. Op het tweede niveau bevindt zich de nucleaire ondergangsdreiging. „Dus: ons kind wordt morgen ten doop gehouden, maar over een uur kan het met de gehele mensheid, met al het leven op aarde, zijn afgelopen. Tussen deze belde bewustzijnsniveaus zal de mens een nieuw evenwicht moe ten vinden" (Hofstede citeert hier een zekere Lifton, bl. 165). „Het is duidelijk, dat onze normen en waar den niet langer vanuit een hierna maals worden gecontroleerd" (166). De kortheid van een boekbespre king mag niet tot onduidelijkheid leiden. Enkele dingen moeten nog nodig worden gezegd. 1. Het boek beweegt zich op wetenschappelijk niveau en is zeker geen populaire lectuur. 2. Een krantestukje kan niet meer doen dan een globale in druk geven. 3. Het christelijk geloof wordt eenzijdig sociologisch bezien en wel als een achterhaalde zaak. Ook feitelijk gaat dit niet helemaal op. maar ogenschijnlijk heeft de auteur, van zijn invalshoek uit ge zien. gelijk 4. Het lijkt erop. dat de antropologie in plaats van tot de „edele wilde" uit de vroege roman tiek. achter het christendom wil te rugkeren tot een hypothetische pri mitief. helemaal thuis ln zijn omge ving. zijn angsten onder controle houdend door magie en ritueel Hierbij wordt zijn permanente angst min of meer weg-geharmoni- seerd. 5 Deze publikatie is er weer een bewijs van. hoe ver het seculari satieproces is voortgeschreden Het christelijk denken geraakt in een isolement. Van onze parlementsredactie DEN HAAG - Minister Van der Klaauw (buitenlandse zaken» be treurt het dat de homoseksuelen in de Verenigde Staten worden gediscri mineerd De weigering van de Ameri kaanse autoriteiten homoseksuelen toe te laten is volgens de minister strijdig met de rechten van de mens. De heer Van der Klaauw. zal dit afwij kende oordeel ter kennis brengen van de Amerikaanse regering, zo zegt hij in antwoord op vragen van de Kamer leden Nijpels iWDi en Van den Bergh (PvdA) Deze Kamerleden hebben woensdag een brief met de handtekeningen van 132 Kamerleden aan de Amerkaanse ambassadeur ln Den Haag overhan digd waarin op wetswijziging in Amerka ten aanzien van de homofie len wordt aangedrongen. Overigens heeft woensdag de demo cratische senator van Californië Alan Crans'on een wetsontwerp ln de Amerikaanse senaat ingediend dHt het niet toelaten van personen op grond van homoseksuele geaardheid verbiedt. Spe'cialités de la Mer Deltaplein 510-511 Voor uw borrel een goed glas wijn O*" en een heerlijke maaltijd Wij voeren tevens een vleeskaart Telefoon 070 23 38 01 Jachthaven Café-Restaurant-Barbecue-terras Julianalaan 58, Kaag(eiland) Diner Dansant leder vrijdag- en zaterdagavond, aanvang 19.30 uur, zon- dagmiddagmatiné aanvang 14.00 uur (zat. 12/1 vol) Aanbevolen menu's 35 per couvert heldere kippesoep. kalfsoester met ananas, geraspte appel en een romige kerrysaus. geb. aardappeltjes, groente en gem. salade. 3 soorten ijs met tropische vruchten, likeur en slagroom of heldere groentesoep, biefstuk van de haas met stroganoff saus. geb aardappeltjes, groente en gem. salade, chocolade ijs overgoten met creme de menthe en een rozet slagroom of heldere ossestaartsoep met madeira. 2 geb. tongfilets met warme vruchten, geb aardappeltjes, worteltjes en gem. salade, vanille ijs met warme chocolade saus en slagroom Zaterdagavond 9 februari a.s. aanvang 19.00 uur speelt voor u de keuze uit drie jazz ball menu's 39,50 p.c. Ook voor uw koffietafel, warme lunch, receptie, familiedineetje, barbecue met sa lade, bar en koud buffet de gelegenheid bij uitstek. Gezelschappen tot 200 personen. Vrijblijvend verstrekken wij u inlichtingen Reserveringen tel. 02524-4215 Voor een gezellig avondje uit De pont vaart dag en nacht. Malle Molen 12A Tel. 070-635763 In een sfeervolle en prettige omgeving i een goede lunch en een warme maaltijd vanaf I Van maand, t/m vrijd. tussen 12 en 14 uur en 17-23 uur Zaterdag en Zondag van 17-23 uur Reserveren mogelijk Iets te vieren is bij uitstek geschikt voor uw familiediners, receptie of bruiloft van 10-300 personen U vindt ons onder het Stadhuis aan de Groenmarkt t o. de Drie Hoekjes. Teleloon 070-646455 ol 652569. Wij sturen u vrijblijvend informatie Inl. na 18.00 uur. Met van i of lii natu zo ro uit: kun mem RESTAURANT-BAR-DANCING DORPSSTRAAT 5 WARMONtl» Wij zijn gespecialiseerd in het verzorgen van uw partij, receptie <j diner, waarbij wij voor uw port. sherry, vermouth, frisdranken, biel borrels, witte wijn. rode wijn of rosé de gereduceerde prijs van f r.gj per drankje rekenen. Komt u geheel vrijblijvend eens met ons praten Open haardvuur. 4 bars. groot parkeerterrein, prachtige tuin aan hè water, uitstekende keuken, open grill. Ons barbecue-festijn van een lopend buffet: kipfilet. varkensbieE stukje en runderbiefstukje, elk van ongeveer één ons. geserveert met frites, stokbrood, kruidenboter, bakje sla en 3 barbecuéj sausjes f 27,50 incl. Een avondvullend programma in een romantische omgevind bijzonder geschikt voor partijen, personeelsfeesten of bedrijfs-uitstap/es. voetbalverenigingen, etc e dire Of komt u gezellig a la carte dineren in ons sfeervol restaurantsd t< Inlichtingen of reserveringen tel. 01711-10817. ■ff SPECIALITEITEN-RESTAURANT I» ff Keuken open van 12 00-1430 en van 17 00-22 00 uur s Woensdag gesloten Speciale lunchkaert iedere avond va 17 00 uur Skandinavlsch buffet „Smorgasbord". Onbeperkt smullen voorƒ32, Aparte zaal voor diners en partijen (30-130 p DR. LELVKADE 34A. SCHEVENINGEN (halverwege alm naar oe Haven v a Westduinweg» Inlichtingen Kantoor Den Haag Mevr. Elzinga tel. 070-46.88.64 onde direc rer de linnen ioud€ •ze pr e heer NV. vc it font 8de n ersorg it er issen c rer de voor te ges issen t 1 ad i e dim ]om vakb het Derder de uit lingsra me ree tie ree tie had e< (bben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 8