Vrijzinnigen vertellen over hun ontwikkelingsgang Uit brieven van lezers Bisschoppen nog niet in hol van leeuw B si Chr. geref. vader bevestigt hervormde dochter Trouw ir r KERK IN DE WERELD Met een rechte stok een kromme slag maken ft" VANDAAG VOORBIJGANGER 400.000 SHARP rekenmachines WOENSDAG 23 JANUARI I960 KERK TROUW/KWARTET door dr A. A. Spijkerboor Vraag eens een keer aan een orthodoxe man wat vrijzinni gen zijn. Dan zegt hij denk ik. als hij tenminste eerlijk is: .Hm vrijzinnigen zijn aar dige mensen, beschaafde mensen, hoogstaande men sen. maar zij geloven ei genlijk niet ln God.'' Wanneer deze man nu echt wil weten wat vrijzinnigen zijn kan hij terecht bij het boekje „Vrij zinnige levensontplooiing". De vrijzinnigen zijn namelijk voor hun eigen besef toe aan een nieuwe bezinning. Het ls wel waar dat vrijzin nige denkbeelden Ingang gevonden hebben in niet traditioneel vrijzinni ge delen van de rooms-katholieke kerk. de gereformeerde kerken en de hervormde kerk. maar intussen be ginnen de oude vrijzinnige organisa ties te kwijnen, en dit alles bij elkaar maakt die nieuwe bezinning noodza kelijk. Daarom hebben op initiatief van de vereniging van vrijzinnige hervorm den drie oudere vrijzinnigen; De Oraal, oud-hoogleraar in Utrecht. Van Holk, oud-hoogleraar in Leiden, en Van Veen. oud-directeur van ..Kerk en Wereld", eens opgeschreven wat zij denken over verleden en toe komst van het vrijzinnig christen dom Ze hebben daar een prachtige vorm voor gevonden, want ze vertel len alle drie over hun eigen ontwikke lingsgang. en die ls uitermate boelend De Graaf ls in de pastorie van zijn ouders niet met een „autoritaire God vader" opgevoed en hij heelt dan ook nooit de behoefte gehad die van zich al te schrijven. Als kind leerde hij Jezus kennen als een uniek mens. die tot navolging riep; zo zag hij zijn vader aan het werk onder landlopers en bedelaars in Veenhulzen en zo begreep hij het religieuze socialisme van zijn moeder. In de jaren dertig, toen het nationaal-soclalisme op kwam. ontdekte hij dat „het geheim van de humaniteit niet is. dat de mens zo beminnenswaard is. maar dat God ln Chnstus de zaak van de mens op aarde tot de zijne heeft ge maakt." De orthodoxie leerde hij pas goed kennen toen hij predikant ln de protestantse kerk van Indië werd, en ln de Japanse interneringskampen bleken de verschillen tussen ortho dox en vrijzinnig ook niet zo belang rijk te zijn. De atoombom op Hiroshima maakte hem tot pacifist en na de oorlog was hij een van de voormannen van „Kerk en Vrede" ln ons land. Een eerste begin van de tegencultuur te gen het geweld vindt hij dat het ge bruik van geweld moreel nooit te rechtvaardigen ls: dan kan het ge bruik van geweld teruggedrongen worden, maar het helpt allemaal niets als „de erasmiaans-pacifistische inzet niet maximaal ls." Aan het eind waarschuwt De Oraaf: de humaniteit is geen monopolie van het christendom, want boeddhisten en dissidente marxisten weten er ook van. en. met een nieuw, leerstellig marxisme kom je weer in de oude. bekrompen, orthodoxe sloot terecht Weinig vat Een diepe indruk laat wat Van Holk vertelt na. Toen hij een jonge man was. hadden voor hem gezag: „de stem van het geweten, de persoonlij ke overtuiging, de profetische hoog ste pun ten van hét fljoeiS getuigenis, de openheid voor wat verschillende geestelijke stromingen aandroegen." Maar als predikant ontdekte hij al gauw dat de rede helemaal niet zo veel vat op de mensen heeft: wensen en begeerten, onverstand an vooroor deel. gewoonte en napraten spelen een grotere rol. De opkomst van het nationaal-soclalisme ln de jaren der tig. de tweede wereldoorlog en de jaren daarna hebben hem ook niet optimistischer gestemd: ..De mens. hoezeer ook redelijk dier, is toch dier hoezeer ook bewust, toch ook door onbewuste krachten gedreven; bege rig en agressief en met een raadsel achtige domheid in. al zijn slimheid verborgen Wat is het dan griezelig dat christen dom en kerk. en daarmee dus ook de vrijzinnigheid aan de kant geschoven worden! Toch is een echt vrijzinnig christendom voor Van Holk de enige uitweg, en hij noemt o.a.: onwrikbaar bij eigen waarheidsbesef en plichts besef blijven, hulpvaardigheid, doen wat je hand vindt om te doen en denken wat Je hoofd vindt om te denken, handhaving en verdieping van heilzame wetenschap en op Christus aansturen. Wending Van Veen legt na een vrij korte inlei ding verantwoording af van de wen ding naar de kerk die hij gemaakt heeft Ouderwetse vrijzinnigen heb ben het nieuwerwetse vrijzinnigen wel eens kwalijk genomen dat zij In het voetspoor van Banning een wen ding naar de kerk hebben gemaakt om van daaruit voor de hele samenle ving vruchtbaar te worden. Van Veen vertelt over de ervaringen die hij met zijn wending naar de kerk in de re dactie van het maandblad „Wen ding" en op het Instituut „Kerk en Wereld" heeft opgedaan. Die ervarin gen zijn goed geweest; wel is hem opgevallen dat de traditionele ortho doxie nog steeds geen raad weet met het vormingswerk omdat het op mon digheid en een leven in eigen verant woordelijkheid mikt. Het boeiendst wordt Van Veen wan neer hij vertelt over het eind van zijn ontwikkelingsgang: hij is in de loop van de jaren hoe langer hoe meer onder de indruk gekomen van de macht van het kwaad, niet alleen in de mens. maar ook buiten de mens: wie durft er na Auschwitz nog iets over God te zeggen? Het is Van Veen dan ook een raadsel dat sommigen nog heel gemakkelijk kunnen praten over ..schepping, voorzienigheid, al macht. godsbestuur" en „de weder komst van Christus". Hij noemt zijn geloof een „fragmentarisch geloof" en hij ziet het evangelie als een macht die de dood terugdringt: „Door Jezus worden de grenzen verlegd, zo dat de mensen boven alle verwachtingen kunnen leven en laten leven." Brochure De brochure die ds D. A. Wemer. voorganger van de Nederlandse Pro testanten Bond in Wassenaar, voor deze bond heeft geschreven, is anders opgezet dan „Vrijzinnige levensont plooiing". Wemer geeft een leerstelli ge uiteenzetting over wat vrijzinnig geloven is. en die is verhelderend, maar ze geeft toch bij lange na niet zo een goed inzicht in wat vrijzinnigen nu eigenlijk bedoelen als het boekje van De Graaf, Van Holk en Van Veen. En wat bedoelt die orthodoxe man wanneer hij zegt. dat vrijzinnigen ei genlijk niet in God geloven? Ik denk, dat hij bedoelt dat de vrijzinnigen zo weinig gegrépen zijn. zo helemaal niet. om met De Hartog te spreken, „gearresteerd". Hij heeft het gevoel dat de vrijzinnigen er op de een of andere manier ook altijd weer onder uit kunnen. Dat gevoel nemen De Graaf. Van Holk en Van Veen ook niet bij hem weg. Hij zou er alleen goed aan doen daaruit geen conclu sies te trekken over het geloof in God van de vrijzinnigen J. de Graaf, L. J. van Holk, J. M. van Veen. Vrijzinnige levensontplooi ing; ten Have. Baarn 1979. 11.50 D. A. Wemer, Vrijzinnige geloven, opnieuw geformuleerd; Ned. Prot. Bond, Nieuwe Gracht 27, Utrecht Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en met voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover ot over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas met corresponde ren Brieven adresseren aan Secretans hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam. B<j pubiikatie worden naam en woonplaats van de schrijver CDA-werkgroep Uw blad van 15 januari bevat een artikel „Kritiek CDA-werkgroep op Van Agt" U deelt mede. dat deze groep 350 leden telt Zijn die bekend? Het ia bekend, dat er een bezlnnings- groep ia. doch de vraag mag gesteld of deze zo groot is, dat een brief daarvan aan het CDA zoveel aan dacht moet krijgen op de voorpagina De werkgroep wil zich nu „zo scherp mogelijk teweer stellen tegen het denken ln termen van macht". Men kondigt direct aan ledenwerving, geldinzameling, rapporten over dlver- ae onderwerpen en een congres. Is dat geen machtsvorming? Er ls toch bin nen de partij een oproep om deel te nemen aan studie van het ontwerp Program van Uitgangspunten. Dat Is de organisatorische weg om vanuit de basis Invloed uit te oefenen tot aan de vaststelling toe. Gorinchem N, van der Brugge Calvinisten Oraag wil ik reageren op het artikel van W. Breedveld: Calvinisten tegen Jan Salie, handelend over de politie ke malaise die is Ingetreden na het kernwapendebat. Maar daar ls niet alles mee gezegd Ik betreur het. dat in dit verband de term „afgoderij" wordt gebezigd. Het ls misschien een term die calvinisten aanspreekt, maar dan ook alleen maar hen. Er waarin opgenomen: 0« Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courent met Nieuwe Leid se Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Je rue Tammmga P»ecteuf ing g Poslm^ HOOfQKANTodn - Ppvtxis 859 1000 AW Amsterdam - WOauniraai 13» Amsterdam Potig*o 66 00 00 B*"* Ned C'ed*«ba»w 2300 12 574 XM000 rit GO ROTTEriOAM/OOriOritCMT PositKrs 946 3000 Ax Ronefda»* te» 0t 0-115568 (pbonnememen en bezorging) lel 010-115506 (redact*) «ei iiSTOOK «EGO OEN MAAGlEiOCN Postbus 101 250' CC Oen Haag lei 070-409445 p*>hsiraa< 22 Oen Heao REGO NOOriOrOOST-NCOEriLANO labonnememe» Postbus 3 0000 AA Zecne ie» 05200-17030 Meftmarfcl 56 Zm0"e Abonnementsprijzen ■onoememenoodracMen iz<e adressen boven) Opgj.» Um.t.ebe'cNeA 9 '9 30 van -"Aj'-<Jag Lm viOag Op zondag *an i$- 20 uur twe< 0?O-9134S6 Opgave "uv«tf»tif«'ei W 320 936066 o» scfr-fl»** aan Met-A* a'defcng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM AOresesZ-g-nger u-ISSjrlend scnnkeHA aan onze Amsterdamse adressen komt momenteel duidelijk een brede maatschappelijke discussie op gang over de rol van de kernwapens. Over een kleine twee jaar moet er een definitieve beslissing worden geno men. Het is zaak dat ook de niet- calvlnisten binnen het CDA ervan overtuigd raken dat wij van die kern wapens af moeten, desnoods eenzij dig. Met termen als „afgoderij" zal dat niet lukken. Roomsen en her vormden maken zelf wel uit wat zij onder „afgoderij" verstaan. Op deze wijze schakelen Goudzwaard en de zijnen zichzelf uit. En dat is Jammer De merkwaardige neiging van men sen. en dat zijn soms zeer vreedzame zachtmoedige mensen, om naar het middel van de kernwapens te grijpen, heeft mijns inziens niet zozeer te ma ken met „afgoderij" als wel met pa niek en angst en achterdocht en zich bedreigd voelen. Slledrecht J. H. Bade Christenvrouwen (2) ..Waarom toch zo bang voor deze in vloeden. wat is er als vereniging en als kerk te verliezen als wij ons open stellen voor wat er om ons heen ge beurt?". vraagt Cornelle Faber zich af Wat gebeurt er om ons heen? Dit. dat steeds meer theologen en ln hun kielzog het kerkvolk al meer Gods geboden vertrappen en alleen dat eruit halen, wat hun van pas komt. In ander landen druggebruik? WIJ ook De vrouw baas in eigen buik? Wij ook. Euthanasie? Wij ook Dialoog met elke andere „godsdienst"? Wij ook. Pedofilie niet meer strafbaar'' WIJ ook Met Je tijd mee. wat heb je te verliezen. Feminisme, de vrouw heeft eeuwen lang een rol moeten spelen die haar opgelegd is. waar ze zich nu langzaam van bevrijdt Welke rol? Deze. dat God de* man geschapen heeft als hoofd, de vrouw als hulpe tegenover hem. Rotterdam mevr. A. C. v.d. Velde-De Kam Lange broek Deze t>rfcf ScRrijf ik- naar aanleiding van het artikel door A. J Klei in Trouw van 19 Januari. Ik heb name- lijk een kennis die al 24 jaar als zendelinge in de tropen werkzaam is. Elk vijfde jaar brengt zij hier haar verlof door Zij besteedt dan vele avonden aan deputatiewerk Hier voor moet zij vaak ver reizen en komt laat thuis (zonder auto). Het is alleen maar logisch dat zij slecht tegen de barre koude van de Nederlandse win ter kan. En toch durft zij niet meer in pantalon naar een deputatie-avond te gaan. omdat er eens ergens in de Achterhoek tegen haar gezegd werd. dat dit niet deugde. Zo Jong is zij ook niet meer. Zelf heb ik zes maanden met haar gewerkt en weet hoe zij zich totaal voor het werk van de Heer heeft Ingezet (Van vrije tijd is er daar geen sprake». Dat zij zich hier niet tegen de koude mag beschermen, om geen aanstoot te geven, kan ik niet aanvaarden. AMSTERDAM R. Mannett chende derde was Amersfoort Rusland. J. Wartena Philips Manifestatie De belangstelling voor de te Utrecht gehouden manifestatie van bijna alle politieke partijen tegen de inval van de Russische troepen in Afghanistan beantwoordde niet aan de verwach tingen. Bovendien waren de sprekers uit de diverse partijen het dermate oneens en was het publiek dermate* verdeeld, dat het geheel tot een ver toon van machteloosheid werd. La- Natuurlljk had de directie op onrust gerekend nadat haar reorganisatie plannen bekend werden. Maar men zal daar in Eindhoven wel hebben opgekeken, dat het sterkste verzet kwam en nog komt uit het als gezags getrouw bekend staande Limburg. De vrouwen uit de Maastrichtse wijk Heer vechten niet voor allerlei opge schroefde eisen. Het enige wat ze vra gen is behoud van hun werkgelegen heid. Gelukkig staat de Maastrichtse gemeenschap achter hen. In het in derhaast opgerichte steuncomité zijn allerlei groeperingen uit het maat schappelijk en politiek leven verte genwoordigd, met uitzondering na tuurlijk van de WD. Hoewel ook de communisten in dit steuncomité zijn vertegenwoordigd vissen ze hier in feite achter het net. Want overal zijn zij het die acties opzetten, waarvoor draaiboeken aanwezig zijn. Hier de den de medewerkers van Philips het zelf. zonder de hulp van professionele raddraaiers. Veel te lang hebben wij Limburgers het hoofd gebogen en ge laten over ons heen laten gaan al hetgeen kapitaal, kerk en overheid over ons beslisten. In ieder geval weet heel Nederland nu, dat men met ons niet meer kan doen wat men wil. En dat ls alvast een groot succes voor de vrouwen uit Heer. Maastricht J. J. Beckers Van een onzer verslaggevers UTRECHT Komende zon dag zal in Utrecht de christelijk gereformeerde predikant M. W Nieuwenhuijze te Mijdrecht meewerken aan de bevestiging van zijn dochter tot predikant in de hervormde kerk. Mevrouw N. M. D. Nieuwen huijze wordt als predikant voor bijzondere werkzaamheden verbonden aan de hervormde gemeente te Utrecht. Zij werkt mee in de geestelijke verzor ging in het academisch zieken huis in de Domstad. De eigenlijke bevestiging, zon dagavond half acht, in de Nico- laikerk, zal gebeuren door de Utrechtse hervormde predi kant M. G. L. den Boer. Maai de preek tijdens de dienst zal gehouden worden door de va der van mevrouw Nieuwen huijze. De christelijk gereformeerde kerken kennen geen vrouwelij ke ambtsdragers. Sinds enige jaren laat de theologische ho geschool van deze kerken te Apeldoorn wel vrouwelijke stu denten toe (het zijn er momen teel een kleine tien). Zij kunnen onder meer terecht in onder wijs of vormingswerk. Me vrouw Nieuwenhuijze ging des tijds aan de Rijksuniversiteit te Utrecht theologie studeren, omdat zij toen in Apeldoorn nog niet terecht kon. Enkele jaren werkte zij als parttime in het academisch ziekenhuis. Vo rig jaar deed zij haar colloqui um in de hervormde kerk. Een (toevallige) bijzonderheid is. dat ds Den Boer ook uit een christelijk gereformeerde pre dikantengezin komt. Zijn va der was ds L. S. den Boer, die in 1979 is overleden. door Pieter van der Ven ROME Na de eerste persconferentie van de synode der Nederlandse bisschoppen staat slechts één ding vast: alle bisschoppen beschouwen het celibaatvraagstuk als voorbij. De paus heeft daarover duidelijke taal gesproken en zij zullen zich daaraan houden. Iedereen is hunnentwege natuurlijk vrij om te blijven discussiëren over het vrijwillige celibaat, de ontkoppe ling van priesterschap en celibaat, maar niemand hoeft te denken dat een van de Nederlandse bisschoppen daar ln dit leven ooit zijn vingers aan gaat branden. De bisschoppen hebben daarmee ondubbelzinnig hun trouw aan de paus uitgesproken. Tegelijk hebben ze bevestigd dat als zij ooit moeten kiezen tussen de stem van het volk en de stem van Rome. zij van tevoren kiezen voor de laatste. In politieke termen moet men zeggen dat zij hun laatste troefkaart open op tafel heb ben gelegd. Of anders gezegd: de meerderheid van de Nederlandse bis schoppen houdt niet van hetstratego dat de tegenstander tot het laatste moment ln onzekerheid laat over hoe ver men eventueel terug wil trekken. Deze nobele afwijzing van tactische wapens heeft nog geen zichtbare ont wapening van andere zijde opgele verd. De persconferentie, waar het woord gevoerd werd door de bis schoppen Ernst en Möüer. leverde zoals verwacht weinig nieuws op. Men bevindt zich midden in de dis cussie over de seminaries. Er zijn nog geen formele besluiten gevallen, dat wil zeggen: er is nog niet in stemming besloten om de paus bepaalde aanbe velingen te doen. Wel wordt nauw keurig bijgehouden waarover men het (grotendeels) eens is. Nog steeds rekent men erop zaterdag de synode af te ronden. Het kan ook zijn dat het presidium nog wat na blijft voor de opstelling van een eind rapport. De komende dagen heeft de synode immers nog zijn handen vol aan het trekken van althans enige conclusies. De Nederlandse bisschoppen blijven optimisme uitstralen over de kansen om het samen eens te worden. Wel licht heeft zo'n gesprek rondom de paus dat effect op mensen. Pas ln de confrontatie met hun achterban kan blijken of zij deze pauselijke uitstra ling ook kunnen overbrengen. Het is niet zo zeker dat de Nederlandse roomskatholieken hun toch nog prille vrijgevochtenheid weer willen inrui len voor gehoorzaamheid. Zij zullen minstens ook redelijke argumenten eisen. De Nederlandse bisschoppen bevinden zich bij nader inzien niet in Rome in het hol van de leeuw, maar pas straks, thuis. Chi en Psi. Christelijk geloof en occultisme, charismatische theolo genconferentie, donderdag 7 februari. De Akker, Melkpad 14. Hilversum. Inf. en opg. tel. 010-181755. door Aldert Schipper De kerkelijke hoogwaardigheidsbe kleders in Zambia is het gelukt om hun president Kaunda op een ongele gen moment aan boord te komen met een Interessant stuk over het marxis me en de koers van het eigen land Herfst vorig jaar stuurden de rooms- kathoileke bisschoppen, de oecume nische raad en nog een christelijke organisatieeen brief aan hun „bemin de gelotflgen". wèarin ZIJ zl£h kéreö tegen het „wetenschappelijk socialis me". De kerkelijke leiders zeggen dat „het humanistisch socialisme m ons land openlijk is vervangen door het wetenschappelijk socialisme", terwijl „niet duidelijk is van welke kant daarom ls gevraagd". De brief gaat verder: „Wat gebeurd is. komt meer overeen met het marxis tisch-leninistische idee van een ..voorhoede-partij", die beweert te weten wat goed is voor de mensen en hun dit goede ook geeft, of ze het willen of niet. Niet alleen wét er wordt gedaan maar ook de wijze waarop het wordt gedaan bevestigt onze vrees dat er onder ons mensen zijn die ons land een communistische koers wil len doen volgen en die bereid zijn daarvoor mensen en politiek te mani puleren Een zware aantijging Voortaan vindt president Kaunda niet alleen de Rho- deslsche bisschop Muzorewa tegen over sich. maar ook zijn eigen bis schoppen en dominees In de brief zeggen de Zambtaanse theologen dat er vele soorten socialisme bestaan. De twee hoofdsoorten zijn het demo cratisch socialisme en het weten schappelijk socialisme, ofte wel het marxisme-leninisme. Het socialisme in het algemeen is volgens hen in overeenstemming met de christelijke geloofsovertuiging, in zoverre het de produktiemiddelen tot gemeen- schapsbezit wil maken en ze de rijk dom van een volk aan allen ten goede wil laten komen. De socialistische idealen, zeggen de kerkelijke leiders, stemmen goed overeen met de bood schap van Christus Zij veroordelen het kapitalisme, dat winst belangrij ker vindt dan de mens Ook willen zij .het prWê bezit niet als onaantastbaar bestempelen „Het christendom heeft "hooit een absoluut prfvé-bezlt voor gestaan." Marx en Marcus De theologen werpen hun Ucht dan op het marxisme-leninisme. Marx wilde de godsdienst wel tolereren, menen zij, maar Lenin voerde strijd om elke vorm van godsdienst uit te roeien. Dat komt. betogen de kerke lijke leiders van Zambia heel terecht, omdat de leer omtrent de mens bij het marxisme niet deugt Het is niet atheïstisch maar anti-theïstisch Het zwijgt niet. maar loochent Ood en voert noodzakelijkerwijs tot de ver werping van de mens Zij citeren Mar cus 7. de verzen 20 tot 23. waar Jezus zegt: „Hetgeen uit de mens naar bui ten komt. dat maakt de mens onrein. Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggin gen. hoererij, diefstal, moord, echt breuk. hebzucht, boosheid, list. on matigheid, een boos oog. godslaste ring. overmoed, onverstand Al die dingen komen van binnenuit naar bulten en maken de mens onrein De r President Kaunda sprak in 1967 de assemblee van de wereldraad van kerken in Uppsala toe. kerkelijke leiders gaan verder: „Hier mee willen wij niet ontkennen dat het kwaad belichaamd kan worden in mensonterende en zondige sociale structuren of dat de inrichting van de samenleving ons sterk kan beïnvloe den ten goede of ten kwade Maar de oorzaken van het onrecht zijn niet alleen te vinden in de economische of politieke omstandigheden van het le ven Hieruit volgt dat hoe noodzake lijk een revolutie ook mag zijn. die nooit een einde zal maken aan het onrecht, wanneer ze enkel ls geba seerd op politiek of economie. Ze zeggen dat je marxisme en chris ten-zijn niet met elkaar moet verwar ren Zoiets als een christen-marxist is in de ogen van de Zambianen niet mogelijk Maar er ls wel ruimte voor samenwerking in actie voor een bete re maatschappij. Het document van de kerken is veel uitvoeriger dan hier kan worden weergegeven. Het ls in het Nederlands vertaald en versche nen ln de Informatiedienst van de Nederlandse Missieraad. (Te bestel len bij Postbus 33. 5750 AA Deume). Toch moet hierbij opgemerkt wor den, dat de Zamblaanse theologerv zich objectief tot de bondgenoot maakten van de kerkgangers, in Sa lisbury. die vorige maand vergenoegd naar de lucht staarden, waar de Can berra-bommenwerpers terug keerden na een aanval op Zambia Een van de vliegtuigen wiebelde zelfs enthousi ast met de vleugels. Een Nederlandse verpleegster schreef aan mijn collega Ferry Versteeg van NRC Handelsblad over een van zulke aanvallen: ..De ravage was groot, ik heb nog nooit zoiets vreselijks meege maakt Allemaal nog zulke ontzet tend Jonge mensen, slecht gevoed en voor hun leven ongelukkig." De president van Zambia. Kenneth Kaunda. kon bijzonder weinig doen tegen deze aanvallen. HIJ heeft een leger van circa 7.000 man dat uitge rust is met een summiere bewape ning. Het Westen heeft aldoor gewei gerd hem de wapens te geven waar mee hij Muzorewa zou kunnen weer staan Geld voor meer wapens had Zambia niet. En wellicht wil Kaunda ook niet meer dan deze bescheiden wapenrusting Want Kaunda is een christelijk presi dent De Ubib, de centrale eenheids partij van Zambia, is weliswaar niet zoiets als het CDA in Nederland, maar zijn leider is wel een belijdend VAN WIE IS WAT? Ongetwijfeld zijn er vele vragenI stellen bij de door Philips aangespannen „reorganisatie". Ijl enkele dagen escaleert een bericè ónder de bf de krant van vrijdag tot een calamiteit voor veel mensen en oinai verscheidene gemeenten, zowel U Noorden als in Limburg. En nu bi je P' het ook in Eindhoven te spannen water Hoe kan dit allemaal zo plotsellnj ooste zo laat ln de publiciteit komen? ^et 1 Telkens komt men in de berichte veriai beschouwingen het begrip openi rendement tegen. Niemand zal make kunnen ontkennen dat een nivea onderneming alleen van rendeme kan leven. Maar het ls dan wel de vraag welk rendement men bedoénüljo' Hoe hoog moet dat zijn? Welke opge\ belangen zijn er mee gemoeid? M pade; de belangrijkste vraag is uiteraai guide die van de mensen voor wie Phiilj gens tot nu toe werk verschafte. Ook sen e vanuit die invalshoek zijn er vrag ,>aanl Van DEt> moe verk ■fken kriti man rede De P te stellen. Pas in het laatste weekeinde kwam men op de gedi »oorz ook de Eindhovense werknemers woorc de hoogte te stellen en in de Woort besprekingen te betrekken. Steed jen e weer komt de vraag naar voren: v wegei wie zijn die fabrieken eigenlijk?! ,jen v ons aller belang lijkt die vraag ni« De eenvoudig beantwoordbaar met: word, de ondernemers. Er groeit een yan gedachte onder velen dat een bed y0jK( onmogelijk langer het uitsluitend eigendom kan zijn van weinigen. I Tan steeds kan men zich afvragen of b de spreiding van de verantwoordelijkheid voldoendel v gedacht aan een evenwicht tussen kapitaal en arbeid. Ik denk zelfs d de factor arbeid steeds belangrijk gaat worden. Is een onderneming, vooral als ze zo groot als het onderhavige bedrijf is. niet mede eigendom, bezit van degenen diei zo fraai medewerkers noemt? Waarom worden zij dan niet vanb i. begin af aan geraadpleegd? Het gi rs- toch voor een heel belangrijk deel over hun werk. hun deel van levei toekomst? wegei christen. Dat blijkt uit talloze uit spraken. matir ook uit zijn gedrag. Een voorbeeld: In maart 1979 kwa men de troepen van Muzorewa en ontmantelden op klaarlichte dag het hoofdkwartier van guerrilla-leider Nkomo in Zambia's hoofdstad Lusa ka. Kaunda voelde zich natuurlijk vernederd en zijn legerchef generaal Zuze wilde meteen wraak nemen. Maar Kaunda weigerde dat. Zelfs toen zijn zoon Panji aandrong op represailles, zei hij nee Daarop na men Kaunda Jr. en generaal Zuze volgens de Britse Afrikanist Smiley ontslag uit het leger. Een wraakaan val op Salisbury zou zelfmoord voor de piloot betekenen zei Kaunda nuchter op een persconferentie. Een realistisch antwoord voor een man met grote binnenlandse moeilijk heden. Die moeilijkheden bestaan verder on der meer uit een mislukte malsoogst, de weigering van Zuid-Afrika om de benodigde mals te sturen, dalende prijzen voor het belangrijkste export- produkt koper, schaarste aan van al les en een toenemende criminaliteit. Kaunda weigert intussen gebruik te maken van Cubaanse troepen, zoals zijn buren, om Zambia te helpen ver dedigen Er is in tegenstelling tot zoveel landen ln de derde wereld geen geheime politie en rassenhaat is een zeer zeldzaam artikel in Zambia Het belangrijkste dat Kaunda te ver wijten is. bestaat uit een voortduren de radicalisering onder de druk van uit Rhodesië. Indien de kerkleiders dan per se nu hun verhaal daarover kwijt wilden, dan hadden zij zich be ter tot Pretoria of Londen kunnen richten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Uithuizen: J. ter Ste te Aalsum; te Meerkerk: A. van Beek te Genemuiden; te Diepenhi (toez.): G. J. Stam te Heino; te S wijk: J. Wieman te Vlaardingen. Aangenomen naar Hilversum: L. <1 mans te Buitenpost. Bedankt voor Oudelande (to mevr. A. T. de Vries. kand. te Uti voor IJsselmuiden: M. B. v.d. te Rijssen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Grootegast (wllifl toraal medewerker): W. Kok te TieB CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaamslag: L. W. van- Meij te Middelhamis; te Ensche West: H. de Graaf te 's-Gravenzam DEN terse Ds T. Korporaal Na een korte ziekte is op 58-Jar deze leeftijd overleden ds T. Korporaal üghe Amersfoort. Hij was sinds 1976 gebral telijk verzorger van het verpleei huis van De Lichtenberg. Ds Koi raai, die eerst gemeenteambtenaai Den Haag was. werd in 1951 pit from kant in de Nederlandse hervorm in he kerk. Voordat hij ln Amersfoke" 1 kwam. diende hij de gemeenten Be de ta. IJlst en Zeist. Ook was hij een jqdrie legerpredikant. Bartoszewski De bekende r k Poolse publicist historicus Wladyslaw Bartoszev heeft geen uitreisvisum gekre voor een reis naar Wenen. De Wee v, loco-burgemeester Busek had t uitgenodigd voor een lezing. De gering van een uitreisvisum heeft gelijk te maken met Bartoszews be veroordeling in november vorig ji De hoogleraar en secretaris-gene van de Poolse Pen-club kreeg I een boete van 13.000 gulden, oit hij een wetenschappelijke lezing gehouden bij iemand thuis, een gale bijeenkomst" in de ogen van rechters. •da sgr< tornt bezu Coleval-consultatiedag, infort tiedag over ontwikkelingssamenvi king m.m.v minister De Koning vertegenwoordigers van armen in lombia, zaterdag 1 maart. Toet tlngscentrum, Leusden. Inf. en of secretariaat ontwikkelingssam werking geref.kerken. tel. 033-43JM Begeleiden van stervenden, 1 wijkverpleegkundigen m.m.v. N. Verburgh en ds G. M. W Steen, maart. De Pietersberg. Oosterl Aanm.: herv. en geref. samenB klngsorgaan inzake gezondheidszc tel. 05207-1933. ADVERTENTIE meer dan (in Nederland) QjUs'- bilthoven (030) 78 78 44*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2