Biesbosch verandert nog steeds 'inochet zet elke wet naar zijn hand Khomeini's rivaal vermijdt botsing Uit brieven van lezers ubileumboek van vogelbeschermers over getijdengebied if Hge Libanees apt vliegtuig - ANDAG 21 JANUARI 1980 'BINNENLAND TROUW/KWARTET RH 7 nda r Hans Schmit ïrmijf- in oo Nederlandse vogelbescherming heeft van oudsher grote pngstelling aan de dag gelegd voor de Biesbosch, tot de uiting van het Haringvliet in 1970 de enige ge tijdendelta wereld met zoet water. Al in 1936 ontstond naar aanleiding latsif het „verhuizen" van een grote kolonie aalscholvers in de ma^sbosch het plan reservaten voor waterwild te stichten, elde elzenbroekbos en grienden heeft be staan. In het begin van de vijftiende eeuw werd het gebied regelmatig ge plaagd door overstromingen, waarte gen bestuurlijk niet krachtig werd opgetreden: men had het te druk met de Hoekse en Kabeljauwse twisten. e. O] lakkelijk is de realisering van die rwijl nen niet geweest: pas in 1944 hadtyn, net buiten de eigenlijke Bies- zang»h, in het Hollands Diep het eer- ferko eservaat tot stand. Kern van dat oude -vaat is de Sasseplaat. die ten kei 1 ieve van de vestiging van het 3uitsi strieterrein Moerdijk gedeelte- in de is aangetast en over het herstel muj rvan nu nog problemen bestaan, en hiq in 1970 slaagde Vogelbescher- n plag erin een reservaat van zeventig aktis are in de Dordtse Biesbosch te Ikant erven; twee jaar later gevolgd an pn een reservaat van honderd erij iare. ie ere niet en die belangstelling is het niet 1 dooi onderlijk dat de Nederlandse ïcces liging tot bescherming van vo- ngsre|ter gelegenheid van haar tachtig- n bel bestaan de jubileumuitgave r ietsl gewijd aan de Biesbosch en de üdigels van dit weliswaar ingrijpend jroepaiderde maar nog altijd interes- ,land van het levende water". iur van het boek „Biesbosch-vo- •1 dat is mr. T. Lebret, die kon putten De nder meer de aantekeningen die ceerdiinds 1932 tijdens zijn talrijke enco, eken aan de Biesbosch heeft bakt. en trfeeschiedenis van de Biesbosch loofd perkt zich door talloze en vaak e pnjjpende veranderingen, die grote ir ofllgen voor de vogelbevolking heb- artieagehad. Hoewel de vogels in het lestecH van Lebret een belangrijke ider ets innemen, staat hij ook uitvoe- verscl il bij de geschiedenis en de ver- die dringen van de Biesbosch. Hoe van and er in de middeleeuwen, voor goede uitstaan van de Biesbosch, uit- Newüis nauwelijks bekend. Aangeno- j Wimlwordt dat de ..Grote of Zuidhol- mo| se Waard" uit blauwgraslanden, s de In de nacht van 18 op 19 november 1421 werd de Zuidhollandse Waard van de kaart geveegd. Een storm vloed. die de naam St.-Elisabeths- vloed kreeg, sloeg aan de zeezijde de dijken weg. terwijl aan de landzijde de Maas en de Waal het gebied over spoelden. Daardoor ontstond een ge weldige binnenzee, waar eb en vloed vrij spel kregen. Overigens was de ramp in de Zuidhollandse Waard geen uitzondering in die jaren: door de eeuwenlange stijging van de zees piegel verdwenen ook elders delen van het land onder water, zoals het verdronken land van Saaftinge en het verdronken land van Reimerswaal. Getijdengebieden komen overal langs de kust voor, maar het water is er altijd zout of brak. Doordat de Blesbosch zo ver stroomopwaarts ontstond, is het water echter zoet gebleven en dat nu gaf het gebied een geheel eigen gezicht met hoogop- gaande begroeiingen van riet en wil gen en populieren. In de eeuwen na de stormvloed rees de bodem geleidelijk door de afzet ting van slib door de rivieren, terwijl ook de mens gebruik ging maken van de natuurlijke hulpbronnen (vis. riet, biezen, wilgehout). De veranderingen in het gebied van open water, zand platen, rietgorzen en grienden vol trokken zich echter geleidelijk en het menselijk ingrijpen was kleinschalig. De grote veranderingen, zo schrijft or on Lebret. voltrokken zich pas in het midden van de vorige eeuw. De eerste grote ingreep bestond uit het open- baggeren van de Nieuwe Merwede waardoor de Biesbosch in drie stuk ken (de Brabantse. Dordtse en Slie- drechtse Biesbosch) werd verdeeld. Daarnaast werden steeds meer delen van de Biesbosch ingepolderd en in 1940 werd zelfs besloten de gehele Biesbosch in te polderen. Dat is er niet van gekomen; de Biesbosch werd in de oorlogsjaren een belangrijk stuk „niemandsland" voor onderdui kers en illegalen en, aan het eind van de oorlog, een doorgangsgebied naar het bevrijde zuiden. Na de oorlog werd de Biesbosch met nieuwe problemen geconfronteerd, zoals de watervervuiling, de toene mende recreatie en het ontwerp van vier spaarbekkens voor de drinkwa tervoorziening, in totaal duizend hec tare landbouwgrond ..opslokkend". Drie spaarbekkens zijn inmiddels aangelegd; het vierde staat nog ter discussie. De grote klap, zoals Lebret het noemt, vond echter plaats op 2 no vember 1970. Toen werden, in het kader van de Deltawerken, de Ha- ringvlietsluizen gesloten. Eb en vloed verdwenen; het getijdeverschil werd van twee meter teruggebracht tot nog maar twintig centimeter. Het me rendeel van de platen verdween on der water; andere delen kwamen per manent droog te staan. Restgetij De Biesbosch nu auziek result? BUITENLAND hetgei ntstai teilingr Herman Amelink e gen» Tabriz, de hoofdstad van |rovincie van Azerbeidjan t noordwesten van Iran, [van de belangrijkste bol len in het verzet tegen de de afgelopen maanden de bijna één miljoen ;en tellende stad zich ikkeld tot het centrum erzet tegen de eens beju- leider, ayatollah Kho- i. De inzet van de strijd is lfde gebleven, de tegen- der is gewisseld. gelopen maanden is Tabriz het geweest van bloedige gevech- ussen voor- en tegenstanders lyatollah Khomeini. Voorlopig de medestanders van de imam rijd gewonnen te hebben. De ïlijk leidsman van de Azerbeid- s. ayatollah Kazem Sjariat-Ma- lijkt voorlopig het hoofd voor ïeini gebogen te hebben. Samen le imam heeft hij de bevolking Izerbeidjan opgeroepen kalmte it te bewaren. De recente execu- n elf medestanders van Sjariat- ri in Tabriz maakt wel duidelijk homeini's revolutionaire gardis- e situatie momenteel min of in de hand hebben. tos zerbeidjaniërs vormen de groot ste minderheid in Iran. Ze spreken een Turks dialect. In de provincie Azerbeidjan wonen zo'n acht miljoen leden van deze bevolkingsgroep, ter wijl nog eens één miljoen woon- en werkruimte hebben gevonden in de hoofdstad Teheran, waar ze vooral in de bazaar actief zijn. Samen maken ze ongeveer een kwart van de bevol king van Iran uit. Tal van vooraan staande Azerbeidjaniërs nemen of namen hoge posities in de regering in. Bekende voorbeelden zijn oud-pre mier Bazargan en schout-bij-nacht Madani, tot voor kort hoofd van de Iraanse marine. Reeds onder de sjah ageerde de be volking van Azerbeidjan voor meer regionale zelfstandigheid, zonder overigens te streven naar volledige autonomie, zoals het gebied enige tijd kende vlak na de tweede wereld oorlog onder het goedkeurend toe zicht van Moskou. De geestelijk leidsman van de Azer beidjaniërs, ayatollah SJariat-Mada- ri, was lange tijd de hoogste geeste lijk leider in Iran. Hij volgde in 1961 ayatollah Borudkkerdi op na een kor te onderlinge strijd tussen de sjiiti- sche geestelijken. SJariat-Madari kri tiseerde het regime van de sjah wel, maar hij wist zich veel minder te profileren dan de aanvankelijk veel lager in de hiërarchie zittende ayatol lah Khomeini, die door de sjah ver bannen werd en die vanuit het Iraak- se Nadjaf werkte aan het verzet tegen de sjah. Loyaal Toen Khomeini een jaar geleden naar Iran terugkeerde, maakte Sjariat-Ma- Ayatollah Sjariat-Madari.-Geduld dari plaats voor hem. zonder daar over veel moeilijkheden te maken. Weldra bleek echter dat Sjariat-Ma- dari bij alle loyaliteit zijn kritische zin niet verloren had. HIJ keerde zich tegen de radicale theologische ideeën van Khomeini en vond diens gedach te, dat de geestelijken een beslissen de greep op het bestuur van het land zouden moeten hebben in strijd met de leer van de islam. Niet dat SJariat- Madar vindt dat de islamitische gees telijkheid helemaal niets te zeggen moet hebben over de regering van het land. maar die invloed moet indirect zijn. Bovendien Is de ayatollah de overtuiging toegedaan dat de moraal van de islam niet via de wetgeving kan worden opgelegd, maar dat dit alleen via overtuigen kan en mag. Sjariat-Madari zou zich daarom ook van stemming hebben onthouden bij het referendum over de grondwet, aangezien deze te grote bevoegdhe den toekent aan de hoogste geestelij ke leider van het land. Zijn kritiek richt zich vooral op artikel 110 van de constitutie, die volgens SJariat-Ma dari in strijd is met de soevereiniteit van het volk. Hij moet zich eens heb ben laten ontvallen dat op deze ma nier de ene dictatuur door de andere vervangen wordt. SJariat-Madari. die uit Azerbeidjan afkomstig is en er als de grote leider wordt beschouwd, geniet ook daar buiten steun. Andere ethnlsche min derheden zien in hem een heel wat plooibaarder leider dan Khomeini. Ook de niet-rellgieus ingestelden in Iran. die vroeger verenigd waren in het Nationale Front, beschouwen hem als vertegenwoordiger van de gematigde vleugel van de religieuze hiërarchie. Tot dusver heeft Sjariat-Madari zich steeds onthouden van alle activitei ten die mogelijk tot geweld zouden kunnen leiden. In hoeverre hij dit gedaan heeft onder druk van de aan hang van Khomeini is onduidelijk. Wellicht was het ook maar alleen om bloedvergieten te voorkomen dat hij zich eind vorige maand distantieerde van de in Azerbeidjan opgerichte Is lamitische Republikeinse Volkspartij onder leiding van Rahmatollah Mog- haddam. Officieel had hij niets met deze PRPM te maken, maar de leden van deze partij beschouwden hem leen medewerker (tiago Iedere keer als er in Chili een nieuw illegaal graf wordt ontdekt, stelt de tselijke justitie trouw een onderzoek in. Vrijwel altijd wordt ondubbelzinnig vastgesteld Öe slachtoffers aan hun einde zijn gekomen in de martelkamers of voor het executiepelo- van de junta. Maar zelfs als de schuldigen worden gevonden, volgt er geen straf. hs een onlangs ip New York benen rapport zijn er in Chili na llitaire staatsgreep tegen presi- [Allende twee- drieduizend tn verdwenen. Zes jaar lang al ten de familieleden van deze tn tevergeefs achter de waar- |e komen rende al die tijd hebben de rege- [n het grootste deel van de Chi- t pers dergelijke „verdwijnin- pystematisch ontkend. Zij hou- pl dat het een verzinsel is van de litie om de regering in discrediet fcngen. De media spreken nog [OET (Reuter, AFP) Een Ll- pe sjiiet van vijftien jaar heeft Nn gedurende korte tijd een Pg 707 van de Libanese lucht- jnaatschappij Middle East ge- P Aan boord bevonden zich 82 teiers en bemanningsleden. De rgaf zich echter vrij onverwacht Pt Libanese autoriteiten over na P hem hadden beloofd dat hij Persconferentie mocht geven steeds van „vermeende vermisten" en maken de mensen die achter het lot van hun verdwenen familieleden proberen te komen, voortdurend be lachelijk. De ontdekking van een aantal clan destiene begraafplaatsen, het afgelo pen jaar. heeft enig licht gebracht in de duistere zaak van de verdwijnin gen. In de eerste plaats was daar de verlaten en dichtgemetselde mijn schacht in Lonquen. waarin de ver minkte lichamen van achttien ver dwenen personen werden aangetrof fen. En daarna al die andere plaatsen, verspreid over het hele land. waar men de lijken aantrof van mensen die langdurig moeten zijn gemarteld. Amnestie De justitie heeft al deze zaken nu in onderzoek. Maar net als in de zaak Lonquen zullen de schuldigen niet worden bestraft. Een amnestiewet, die het regime van Pinochet twee jaar geleden afkondigde, maakt iedere strafmaatregel tegen de schuldigen bij voorbaat onmogelijk. In alle rechtszaken hadden de rech ters een heel enkele uitzondering daargelaten meer tijd voor het uitdelen van complimenten aan de regering wegens de goede bescher ming van de rechten van de burger, dan voor de betraffing van degenen die deze rechten hadden geschonden. Hoewel Pinochet voortdurend hoog opgeeft van de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, geven die zelfde rechters de regering de vrije hand om iedere vorm van oppositie hard te onderdrukken. In de praktijk heeft de rechterlijke macht de rege ring het recht toegekend de grondwet te wijzigen zo vaak ze dat wil Dat gaat volgens een bepaald automatis me: als een decreet van Pinochet in strijd is met de grondwet, dan is vanaf dat moment de grondwet ver anderd in de zin van dat decreet, vaak met terugwerkende kracht. Wie kan er dan nog zeggen dat het regime de rechtsorde met voeten treedt? Vanaf de eerste dag van zijn bewind heeft Pinochet duidelijk laten blijken dat hij de rechten van de mensen niet zou respecteren. In een bekende re den zei hij ..Voor een goede naleving van de mensenrechten is het ook no dig dat degenen die deze rechten in gevaar dreigen te brengen, zich er niet op kunnen beroepen." De rechters handelen ook naar dit criterium, waardoor de verdachte weinig heeft om zich op te beroepen voor zijn verdediging. Ook in het ge val van klachten over martelingen of verdwijningen vragen de rechters al leen aan de overheid om inlichtingen, met voorspelbare resultaten Leven in Chili betekent dan ook dat men een permanent risico loopt, terzij men aan de zijde staat van het regime van Pinochet. De Biesbosch toen eb en vloed er nog vrij spel hadden. Hoewel de gevolgen ingrijpend zijn, is de Biesbosch toch nog niet geheel „verloren". Er is nog een restgetij dat via een achterdeur (Nieuwe Water weg. Nieuwe Maas. Noord, Dordtse Kil en Hollands Diep) binnenkomt, terwijl ook door andere invloeden (waterstand rivieren, windrichting) de verschillen in getij groter kunnen worden. Er zijn schommelingen en het beeld van de Biesbosch is nog steeds grillig en onvoorspelbaar. De aanpassing van het gebied aan de nieuwe situatie is yerre van gemakke lijk. Lebret werpt ook de vraag op wat de natuurbeheerder moet doen. bij voorbeeld ten aanzien van het riet. Een veel geopperde mogelijkheid is „de natuur zijn gang laten gaan". Lebret noemt dat echter zelfbedrog: „Men berust er alleen maar in, dat anderen de natuur niet zijn gang la ten gaan en het getij kunstmatig heb ben uitgebannen". Toch wijst hij de laat-maar-waaien-gedachte om finan ciële redenen niet geheel van de hand. met name waar het de zeer geïsoleerde reservaten betreft. Het merendeel van de Jubileumuitga ve van de tachtigjarige vogelbescher ming, gaat over de vogels van de Biesbosch, die Lebret per soort be schrijft en waarvan hij een schat aan informatie geeft. Over de vogels zelf. over de veranderingen in aantal, over opmerkelijke waarnemingen etc Le bret laat het echter niet bij die feite lijke gegevens in het gedeelte over de vogels heeft hij ook enkele algemene hoofdstukken ingevoegd, zoals over de eendenkooien, de jacht op het waterwild en de schade die de jacht toebrengt aan het ecosysteem Hij schaart zich achter het standpunt van de Vogelbescherming dat de jacht niet meer aanvaardbaar is „In het overvolle Nederland van 1979. in een Biesbosch die een sterk bedreigd gebied is. zal de regel moeten gelden handen af van het waterwild T. Lrbrrl: Bicsboich-vocrls. lUtcrgrvrn (rr frlrcrnlirld van hrl tachtigjarig bestaan van de Nederlandse vereniging tot bescherming van vogels, l'ttfeverlj Kosmos. Amsterdam 124 bit., geïllustreerd In iwart-wit en kleur, JU,50, voor leden van Vogelbescherming 12.50 wel als hun voorman. Hij liet weten zich weliswaar niet met de partij te kunnen bemoeien maar verklaarde tegelijkertijd dat ze niet met zijn goedkeuring zou voortbestaan. Dat de Azerbeidjaniërs zich de laatste tijd weer wat rustiger houden, kan heel goed met de gematigde houding van hun leider samenhangen Met zijn 81 jaar is Sjariat-Madari drie jaar ouder dan Khomeini. Hij moet er zich van bewust zijn dat één woord van hem aan het adres van de bewo ners van Azerbeidjan voldoende is om hen massaal de straat op te bren gen voor de strijd tegen Khomeini. Maar een opstand in Azerbeidjan zou zonder meer ook lelden tot herleving van de separatische gevoelens in de provincies Koerdlstan. Khoezestan en Baloechistan. Van de eenheids staat die Iran ten tijde van de sjah was en onder ayatollah Khomeini wil zijn, zou dan helemaal niets meer overblijven. Om dan nog maar te zwijgen van de internationale conse quenties die een uiteenvallend Iran in en buiten het Midden-Oosten zou hebben. Daarom houdt deze ayatol lah zijn mond. zoals hij ook weigert een antwoord te geven op de vraag wat hij vindt van de gijzeling in de Amerikaanse ambassade. Ook zonder openlijke polarisatie tus sen de twee belangrijkste ayatollahs in Qom en de regelmatige botsingen tussen hun aanhangers, zowel in Ta briz als in Qom. heeft Iran al met meer dan genoeg problemen te kam pen. Daarom roept Sjariat-Madari nog steeds op om geduld te oefenen Hoe lang de bevolking van Azerbeid jan dat zal opbrengen moet worden afgewacht. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over het niet plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wi| helaas niet corresponde ren Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859.1000 AW Amsterdam B>j pubiikatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld. Adventisme Trouw (17 januari) schrijft over de zaak-Ford bij de zevende-dags Ad ventisten en vergelijkt deze met de zaak-Küng en -Schillebeeckx in de r.k. kerk. Het is verleidelijk deze ver gelijking te maken. Als hij wordt ge maakt om te zeggen dat ook in de Adventkerk uiteindelijk de kerklei ding uitmaakt wat de leden moeten geloven, dan gaat het wel op. Maar de liberale theoloog Küng en de progres sieve theoloog Schillebeeckx hebben het toch wel over heel wat wezenlij ker dingen dan de nogal fundamenta listische adventist Ford. Als Desmond Ford niet meer achter de heiligdomsleer van de Adventkerk kan staan, dan ontneemt hij het ze- vendedags-adventisme haar meest wezenlijke leerpunt en zelfs haar re den van bestaan Toen op 23 oktober 1844 Jezus Christus niet naar deze aarde kwam. hetgeen William Miller en zijn volgelingen in een Amerikaan se revival hadden voorspeld, waren er enkele van deze Milleristen die daar voor een verklaring zochten en von den. Miller zelf erkende overigens ge woon fout te zijn geweest. In „Trouw" heeft men in t kort kunnen lezen wélke verklaring die mensen vonden Jezus was op 23 oktober 1844 niet naar de aarde gekomen, maar hij was in het hemels heiligdom van het Hei lige naar het Heilige der Heiligen ge gaan, en wel om daar een onderzoe kend oordeel te beginnen en (dat is belangrijk) om zijn werkelijke verzoe ningswerk af te maken. Dit was voor deze mensen de reden een nieuwe kerk of beweging te beginnen. Later pas breidden zij hun leer uit met enkele andere dingen, zoals de sabbat en de doop door onderdompeling Ad ventisten doen er goed aan nu zij zich bezig gaan houden met de vraag of hun heiligdomsleer eigenlijk wel klopt zich ook te bezinnen op wat werkelijk wezenlijk is voor het chris telijk geloof. Gaat het daarin om een kunstmatige constructie, zoals een leer over „verzoening en gerechtig heid" die tot stand komen in „een hemels heiligdom" na 1844' Of om de verzoening en de gerechtigheid die Jezus Christus in het Jaar 31 op Gol gotha tot stand heeft gebracht' Met daaruit direct voortvloeiend de chris telijke verantwoordelijkheid voor ge rechtigheid in deze wereld De keus voor het adventisme wordt langza merhand duidelijk Vasthouden aan bepaalde sektarische overwegingen of zich richten op zaken die essentieel zijn? inclusief Mies: begraaf alstublieft de zgn Olympische gedachte, dat sport de volkeren een tikkeltje dichter bij elkaar brengt Speelt u toch open kaart. Anders brult de Olympus van homerisch gelach. Bingo! H. Lindeboom Holten Klare wijn Lisse Olympisch Joh. Diepraam Ons Nederland Olympisch Comité ziet geen reden om de Olympische Spelen in Moskou te boycotten in verband met de Russische inval in Afghanistan. Het NOC meent, dat er met praten met de Russen meer te bereiken valt dan met boycotten Daar stel ik dan tegenover, hoe het dan zit met Zuid-Afrika Immers, dat land mag onder géén voorwaarde meedoen aan de Olympische Spelen voor gehandicapten in Arnhem Hier dus wél boycot en niet praten Het ene wel en het andere niet Ik wist niet, dat de taalverwante Zuid-Afri kaners een volk zijn. waar onmogelijk mee valt te praten en dat de Russen precies het omgekeerde zijn Ik zou zo zeggen: beste mensen van het NOC U schrijft (Trouw 16 januari) dat de verklaring van de vier partijvoorzit ters de kernvraag of Nederland nu wel of geen verantwoordelijkheid op zich heeft genomen voor de moderni sering van kernwapens onbeant woord laat en dat genoemde verkla ring een regelrechte uitnodiging be vat aan de premier om eindelijk eens klare wijn over dit onderwerp te schenken. De premier heeft in de Ka mer een uitvoerige en gedetailleerde uiteenzetting gegeven van wat in het met de NAVO-partners gevoerde overleg is gezegd en gedaan Hij heeft vervolgens de voornoemde hem her haaldelijk gestelde kernvraag naar de Kamer terugverwezen als zijnde een vraag van waardering van het feitelijk gebeuren, die de volksverte genwoordiging zelf moest beantwoor den. Naar mijn mening sloeg de pre mier hiermee de spijker precies op de kop Dat het bij de vervulling van die eigen taak zelfs in de boezem van het CDA bij een welles-nletes Ls gebleven, valt m i. slechts te verklaren uit een te grote neiging tot polariserende, graag met de dekmantel van princi piële belijndheld beklede, uitspra ken Wanneer men meer had bedacht dat individuele verantwoordelijkhe den voor door of in een collectief genomen beslissing een reeks van gradaties kunnen vertonen, zou men zowel de waarheid als het algemeen belang beter hebben gediend Van de premier mag slechts worden ver wacht dat hij genoemde uitnodiging van de hand zal blijven wijzen Velp A.W. Kamminga Lof en blaam Het gaat niet aan de persoonscultus in het CDA alleen de leden aan te rekenen Het is bekend, dat altijd eerst de leiding begint met op te hemelen en dat daarna de leden (de massa) in actie komt Voordat u con cludeerde dat de leden het beeld van het CDA maken had u daarop moe ten wijzen. Dan had uw be.schuidi gende vinger niet alleen horizontaal doch ook verticaal gestrekt moeten worden. Fijnaart A.Schrier Lof en blaam (2) Alle lof voor uw commentaar op de blaam die de CDA-werkgroep w.erp op de heer Van Agt. Ten aanzien van de politiek mag blijkbaar wel de C in het blazoen staan maar wordt de O (van onchristelijk) in de praktijk ge hanteerd Het is zeker en ook in de AR-partlJ geen bijzonderheid dat op een congTes uitbundige aanhanke- UJkheldsbetuigingen ten deel vallen aan de man die naar het oordeel der aanwezigen dit verdient Dat er geen hoera was voor de dissi denten is een duidelijke zaak en wie daaraan nog twijfelt zal dat bij de verkiezingen wel duidelijk moeten worden Het lijkt mij een goede zaak dat allen die zich geërgerd hebben aan de uitspraken van de werkgroep hur. sympathie uitspreken aan het adres van de heer Van Agt Ruinerwold R. Ferwerda Twee graven van onbekende slachtoffers van de Chileens dictatuur op de centrale begraafplaats in Santiago.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 7