Nederlandse bisschoppen onder druk Nieuwe gespreksronde van Deltaberaad Bisschoppen: Küng zaait verwarring Algemene verwachting in Italië Trouw Opening synode in piepklein kapelletje Bezinningsweekend voor homofiele gereformeerden VOORBIJGANGER! Stee ch piyi UIT DE KERKBLADEN Oecumenische balans van een jaar paus Meer dan ton voor Aix Bisschop Lamont b terug in Rhodesië ^ind 'iele tic Rogier van Otterloo nieuwe chef-dirigent Metropole-orkest MAANDAG 14 JANUARI 1980 TROUW/KWARTET MAANI door Pieter van der Ven ROME Vandaag begint de bijzondere synode van de Nederlandse bisschoppen. Samen met de paus zullen zij zich deze en de volgende week bezinnen over hoe het in de Nederlandse r.k. kerk verder moet. hoe zij willen en kunnen samenwerken met elkaar, met de Vaticaanse Instanties en met hun thuisgebleven achterban. Een groot probleem blijft de vraag of die doeleinden tegelijk haalbaar zijn, of met andere woorden men geen vierkante cirkel ontwer pen wil. De vooruitzichten lijken slecht voor de voorvechters van een eigen, open, oecumenische. Nederlandse vorm van katholicisme De kwestie is dat paus en curie dat eenvoudig niet wil len. De Italiaanse Vaticaan-specialis- ten zien de synode als een van de tekenen dat de paus ln zijn kerk eenheid en eenvormigheid krachtig herstellen wil. Dit proces ls al begonnen ln Italië zeil, waar priesterseminaries al een Jaar geleden zachte druk begonnen te voelen. Men gaat ervan uit dat de synode binnen dezelfde strategie past. al is deze vorm sympathieker dan een autoritair dictaat. Werkwijze Meestal mondt een synode uit ln een document dat dan met meerderheid van stemmen, liefst met een erg roya le meerderheid wordt aangenomen. Dat Is de werkwijze van concilies, synodes en bijvoorbeeld Iets als de bisschoppenconferentie ln LaUJns- Amerlka. Nu ls daar ook wel weer een tegen stroom die vindt dat een synode er niet is om documenten te produce ren. meer om beleid te maken. In feite werd dat model gehanteerd bij de vorige algemene bisschoppensynode (1977) over de catechese. Het werd toen aan de paus overgelaten om na alles gehoord te hebben, met een do cument te komen. Dat kwam na twee jaar dan ook. BIJ de concilies, synodes enz. ls het bovendien gebruikelijk dat zo'n do cument wordt voorgekookt. Tijdens het tweede Vaticaans concilie ge beurde het dat het voorbereidende document een-twee-drie ln de prul lenbak verdween. Maar meestal heeft men wel gemak van zo'n ontwerp Nu ls er echter nog niets, althans vanuit Nederland niet. Alleen de agenda en wat eventueel de curie nog heeft voorbereid. Het maakt deze we ken voor de deelnemers extra zwaar, te meer daar het voor kerkelijke be grippen een heel klein clubje is. waar ieders individuele bijdrage veel zwaarder weegt dan in een vergade ring van honderd, of zoals tijdens het' concilie enkele duizenden. De Italiaanse kranten hebben al voorgerekend dat uit het oogpunt van de stemverhouding dat docu ment rechts zal uitvallen. De rol van de curiekardinalen zal zwaarder zijn dan eerst werd aangenomen. Zij heb ben zelfs stemrecht. Zoals bekend, nemen curiekardina len aan de synode deel. wanneer er iets van hun gading besproken wordt. Kardseper voor de theologische kwesties, Baggio als het over de bis schoppen gaat. Oddi voor de priester opleiding, Garrone voor de catechese, Pironlo voor de religieuzen en Knox voor de liturgie. Van deze kardinalen wordt alleen Pi- ronio gerekend tot de meer vooruit strevende ln de curie, maar zijn posi tie zou wankel zijn. Silvio Oddi daar entegen is een exponent van de ui terst rechter vleugel. Hij is pas vrij kort de leider van het curiedepart- ment voor de clerus. Deze vroegere nuntius in Brussel was door Paulus VI kardinaal gemaakt, maar had geen enkele functie van betekenis gekregen, omdat Paulus VI hem zo aartsconservatief zou vinden. Van onze verslaggever ROME De paus heeft giste ren tijdens zijn gebruikelijke zondagstoespraak de wereld opgeroepen tot gebed voor het welslagen van de bijzon dere synode. Hij ging niet uit drukkelijk in op de proble men die daar aan de orde moeten komen. Men krijgt niet de indruk dat het Vaticaan voor het overige het belang van deze synode wil opblazen. De eucharistie viering waarmee vandaag de synode geopend wordt, vindt plaats in een piepklein kapel letje zodat er maar mondjes maat enkele journalisten kun nen worden toegelaten. Het zelfde geldt voor het begin van de eerste zitting, later op de middag. „Hou het klein," zo lijkt het devies te luiden. Elke opening van zaken is praktisch afge smeekt moeten worden door Henk Kouwenhoven, de pers chef van de Nederlandse R.K. kerk. Nu heeft hij de priesterseminaries onder zich. Dit wordt een teer puilt op de synode. Moet Nederland op de Rolduc-toer van bisschop Gijsen gaan of doorgaan met theologische hogescholen, die bolwerken van vrij zinnigheid heten en die bovendien geen priesters afleveren. Het lijdt geen twijfel dat in Rome deze vraag al beantwoord is. Een krachtig seminariebeleid moet bin nen tien tot twintig jaar de vrucht afwerpen van een nieuwe roomse kerkdiscipline. Seminaris zijn de sleutel in de kerkpolitiek van Johan nes Paulus II. Hekel Volgens het weekblad l'Espresso ziet het er naar uit dat de paus eerder bekend dan echt geliefd lijkt te zijn geworden. De paus heeft een grondi ge hekel aan communisme, protes tantisme, liberalisme, westerse demo cratie en consumptiemaatschappij. Hij deelt deze afkeer met het geheim zinnige jenootschap „Opus Dei", dat vooral onder het Franco-regime tot grote bloei kwam, maar ook op ande re plaatsen invloedrijk is. Deze hoog gekwalificeerde en georganiseerde groep priesters en leken zit duidelijk in de lift. Er is vanouds een zekere concurren tie tussen „Opus Dei" en de Jezuïe ten. Terwijl de Jezuïeten door deze paus de wacht kregen aangezegd dat ze zich meer moesten onderwerpen, krijgt „Opus Dei" alle ruimte. Druk In Italië lijkt men eenstemmig van oordeel dat de Nederlandse bisschop pen stevig onder druk komen. De positie van de kerkleiding is zo van zelfsprekend sterk, dat er ook niet geaarzeld wordt of iemand deze druk misschien zou kunnen weerstaan. Toch zijn er stemmen dat de paus zijn hand aan het overspelen is. De aanpak van Küng en soortgelijke ge vallen in de VS beginnen in West- Europa en Amerika als een boeme rang te werken, zoals de Duitse bis schoppen aan het ondervinden zijn. Maar dat geldt niet voor Italië en Polen. Alle voorspellingen over de mogelijke resultaten zijn in zekere zin geroer in koffiedik. Zoveel is zeker dat de deel nemers na floop weer naar huis moe ten. Daar moeten ze de vruchten van hun beraad verkopen aan mensen die stenen en knollen niet meer verwar ren met brood en citroenen. •T VERBOND ZIJN VRIND Als m'n vader nog leefde zou hij vandaag jarig geweest zijn. Aan zoiets denk je toch even. „Ik neemuf1 ee bij de hand en waak over u", staat ergv in datzelfde stuk uit Jesaja 42. Dat f f wordt daar van de Messias gezegd, r"5 maarzo was het ook met velen van jrscor ons. Want God doet zulke dingen QC Vt door mensen, door vaders en moedeif en vrienden en wie niet al. Ze namen( overl ons als kinderen bij de hand en ïeks v waakten over ons. Net als God bij de( een Messias, waren ze erop uit om ons ee^ngst teken van zijn verbond te maken. )c-dir« Getekende mensen. Maar dan niet kCtie te getekend door een bezwarend |drage verleden, maar getekend met een >eg lei signaal van de toekomst. Een Bt in d verbond heeft immers een bedoelingj beho Wie een verbond sluit kijkt de ^rdigir toekomst in. Getekend zijn we voor j. De de toekomst. En op onze beurt wordtig naa dat van ons verwacht dat we een jg ero] teken zijn van Gods toekomst en oolijg Spo anderen daartoe uitnodigen, sport, uitdagen om getekend te worden, gr anc Gesigneerd door Hem van wie de Van een onzer verslaggevers GOES „Wat moet er met die men sen. als ze straks overspoeld worden met bikini-dragend Rotterdam?" Dit was populair geformuleerd door mevrouw Klompé een van de vra gen die ten grondslag liggen aan het Interkerkelijk Deltaberaad. Dit be raad ls ontstaan na de watersnood ramp van 1953 ln Zeeland en de om liggende regio in West-Brabant en Zuid-Holland. De drie grote kerken ln het gebied, de rooms katholieken, de hervormden en de gereformeerden doen er aan mee. De belangrijkste activiteit van het beraad ls kerkelijk vormlngs- en bewustwordlngswerk. De laatste tien Jaar gebeurt dit onder meer met ge- spreks gr oe penwerk rondom maat schappelijke veranderingen ln de Delta. Dat groepswerk is gestimu leerd met behulp van een film „In de ban van het gebeuren" uit 1970 en met brochure-reeksen in 1971f72 en •73/Z74 over de veranderingen ln het „Leven in de Delta". Zojuist is een nieuwe gespreksronde van het Deltaberaad begonnen. De zelfde mevrouw Klompé, die in 1970 de film van het beraad presenteerde, kreeg nu de eerste van een reeks brochures voor gesprekken over de actuele maatschappelijke ontwikke ling in de Delta aangeboden. De gespreksreeks ls ditmaal getiteld „Delta-Signalen". Hij omvat zes afle veringen en loopt tot de zomer van 1981. De vorige gespreksronde bereik te een zeventig-tal gesprekgroepen en honderden individuele belangstellen den onder wie vrouwengroepen en middelbare scholieren. Ditmaal ls de eerste van de brochurereeks afgezon den aan ruim 3.000 belangstellenden. Het eerste deel gaat over de verhou ding tussen kerk en samenleving en waarin opgenomen: Oe Rotter dammer. met Dordts Oagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenre Tammmga Oirecteur mg O Poslma HOOFDKANTOOR PosiOus 859 1000 AW Amsterdam VVibautstraai 131 Amsterdam le« 020-913456 teie. 13006 Postg'0 66 00 00 Bink Ned C'ed>ett>ani« Bekeningnr 23 00 12 574 Gemeentegiro Amsterdam XI1000 REGIO ROTTEROAM/OORORECHT Postbus 948 3000 AX Rotterdam tel 010-115568 Abonnementen en bezorging) t et 010-H 5588 (redacbe) tel 1157001 uitsluitend voor advertenties) Westttaak 4 Rotterdam REGO DEN MAAGXEIOEN Postbus 101 2501 CC Oen Haag iel 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (rodactie) tel 070-468864 (uitaXiXend voor advertenties) Parkstraat 22 Oen Maao REGO NOORD'OOST-NEDERLANO (uitsluitend administratie) Postbus 3 6000 AA Zwoite iet 05200-17030 Melkmarkt 56 Zwolle Abonnementsprijzen Par maand 11.11 Par kwartaal SO.SS Par halt (aar 101 .SO Par Jaar 201,60 Advertentietarieven oo aanvraag Tetetonische abonnementenopdrachten (zie adressen boven) Opgave larnrfiebencWen 9-19 30 van maandag I'm vrqdag Op zondag van 18- 20 uur tele! 020-913456 Opgave mm.-advertenties tet 020-936868 of scbr.tteh|k aan M.m-Adv afdebng postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adreswijzigingen uitsluitend scrwitteiijk aan onze Amsterdamse adressen BONN (ANP) In een bisschoppelij ke btief die zondag in de Westduitse kerken werd voorgelezen, verwijt het Westduits episcopaat de omstreden Zwitserse theoloog Hans Küng dat hij verwarring zaait in de katholieke kerk. „Professor Küng heeft voor ve len die vragen en zoeken wegen geo pend naar fundamentele religieuze kwesties, maar zijn ideeën hebben bij gelovigen verwarring gesticht. Wij. Duitse bisschoppen, zien ons in volle dige eenheid met de paus, helaas ge dwongen te verklaren: professor Küng vertegenwoordigt opinies op belangrijke geloofspunten die strij dig zijn met de bindende leerstellin gen van de kerk." De bisschoppen vonden dat zij de gelovigen een „verhelderend en hel pend woord" schuldig waren. Zij me nen dat de kerk tegen Küng een cor recte procedure heeft gevolgd. „Het ls niet slechts een kwestie van de onfeil baarheid van de paus. maar van de hele kerk, ja zelfs van de waarheid van de Heilige Schrift." „Bisschop Georg Moser van Rothen- burg, onder wiens Jurisdictie Küng valt, heeft de regering van de deel staat Baden-Württemberg vereocht een opvolger voor Küng te benoemen aan de universiteit van Tübingen. Küng betwist de rechtmatigheid van zijn ontslag omdat de theologische faculteit zowel een kerkelijke als een staatsstatus heeft AM8TERVEEN (ANP)— Nu de gere formeerde synode heeft uitgesproken de homofiele naaste zonder een ge voel van voortdurende bedreiging in de gemeente te doen aanvaarden en daartoe het onderlinge gesprek plaat selijk te bevorderen, heeft de landelij ke werkgroep geloof en levensbe schouwing van het COC besloten tot het houden van een weekeinde voor homofiele gereformeerden. De bijeenkomst zal 19 en 20 april in het conferentiecentrum Woudscho- ten bij Zeist worden gehouden. De bedoeling is daar met elkaar te over leggen hoe moet worden ingegaan op de synodale uitspraak en welke stap pen kunnen worden gedaan. Zij. die aan deze bijeenkomst willen deelnemen kunnen zich aanmelden bij Mieke BooiJ, Graaf Janslaan 17, Amstelveen, telefoon 020-456868. het is bedoeld om het fatalisme over maatschappelijke ontwikkelingen, ook bij kerkelijk meelevende burgers, tegen te gaan en deze mensen te stimuleren tot meepraten over hun woon- en werkomgeving. Hun worden daarvoor basisgegevens aangereikt. In de brochure die over drie maanden moet verschijnen gaat het over (kern) energie. Een onderwerp waar vooral de Delta bij betrokken is, omdat er grote kans is dat eventuele nieuwe kerncentrales in dat gebied zullen worden gebouwd. Bij vorige gelegen heden is binnen het Deltaberaad reeds over de kernenergie gesproken en dit heeft er volgens leden van het beraad toe bijgedragen dat vooral uit de kerken flinke taal is gesproken over de centrale ln Borsele. Mevrouw Klompé raakte vrijdag het punt aan van kerkleden, die er be zwaar tegen hebben dat politiek in de kerk besproken wordt. ZIJ wees op Latijns Amerika, waar de kerk de kant van de armen heeft gekozen. Dat is ook politiek. Mevrouw Klompé ziet deze keus echter liever dan geen keus, want dan kies Je voor de onder drukkers. Mevrouw Klompé bepleitte bij de kerken meer steun aan maatschappe lijke werkers. Omdat die steun op het ogenblik te gering is, zijn veel mensen in het maatschappelijk werk niet vol doende toegerust voor hun taak. toekomst is. De doop is daarom één van de meest zinvolle handelingen in de kerk. Ik zie hem nog op de orgelbank zitten. Er wordt gedoopt. Hij zit klaar om een psalm in te zetten, maar hij heeft z'n ogen gesloten. Hij maakt het mee. Hij wordt zelf weer gedoopt. Hij gaat opnieuw onder in deze barmhartigheid van God, die kleine, zwakke en vaak zo verkeerd willend<L mensen signeert en bij de hand neemt. Zulke dingen vergeet je niet. En dan gaan zijn vingers over de toetsen en we zingen van 't verbond met Abraham zijn vrind, dat Hij bevestigt van kind tot kind. mburt •heid rieden nwend cspele i NO< jacht* Dr. J. D. Vorster Dr. J. D. (Koot) Vorster in Zuid-Afr ka is met emiritaat gegaan. Vijfei dertig jaar was hij predikant in d Nederduitse gereformeerde kerk. 0| het beleid van zijn kerk had hij grot* invloed, met name in de period| (sinds 1962), dat hij zitting had in di „breë moderatuur". Vele malen wa hij ook in Nederland. Hij is een broe van oud-president John Vorster. ENS den I der K verb; grote bezo Zom maal leen lante ook Dit s Kror een Amn 1 grote bars! (1972 genir gebr West Vooi De illustratie komt uit Delta-Signalen I. In het laatste nummer van Tenmin ste (en misschien zal dit nummer werkelijk het allerlaatste zijn, meldt de redactie: het is nog niet bekend, of er voldoende abonnees zullen zijn om het blad op nieuwe (kwartaal-) basis voort te kunnen zetten) maakt dr. Anton Houtepen een voorzichtige analyse van een Jaar pausschap van Johannes Paulus II. Houtepens con clusie: Wat valt nu uit deze analyse af te leiden voor een beeld van de oekume- nische plannen van de huidige bis schop van Rome? Allereerst, dunkt me, dat hij ernst maakt met zijn belofte om konkrete stappen vooruit te doen. Vervolgens, dat hij daarbij Vaticanum n volledig recht wil doen, met inbegrip van het relativeren van de eigen positie en het respecteren van de tradities van anderen. Maar ook, dat hij daarbij allereerst terug denkt aan het model van de onver deelde kerk van de eerste grote conci lies en de eerste tien eeuwen. De terugkeer naar het uitgangspunt van de Schriften heeft hij daarbij nog maar één keer uitdrukkelijk ge noemd (in zijn toespraak in Ierland). De verwijzing naar de eigentijdse missionaire situatie en de bijzondere vragen van een eigentijdse christelij ke ethiek en verkondiging wordt ner gens nader ingevuld. In het docu ment over de katechese ls eerder sprake van een angst voor het verlies van de eigen katholieke identiteit dan van een oekumenlsche moed die samen met anderen een antwoord wil zoeken op de vragen van deze tijd. Daaruit komt het beeld te voorschijn van een man met een zeer groot ver trouwen in de kerkelijke traditie en met weinig gevoel voor de kritische vragen die het moderne denken en de nieuwere exegese bij een aantal on derdelen van die traditie stellen. Het gevaar van de huidige voorkeur voor het gesprek met de Orthodoxie is juist, dat in de Orthodoxe kerken deze kritische vragen ook nog nauwe lijks aan de orde zijn gesteld. Zo bezien zou dit ..samen op Weg" van Paus Johannes Paulus Rome en Constantinopel het gesprek met de Reformatie van de 16e en van de 19e eeuw, laat staan die van de „New Reformation" van de 20e eeuw, wel eens ernstig kunnen gaan be moeilijken. Ik hoop echter, dat ln de dialoog zelf de gesprekspartners in de Geest worden gedreven naar richtin gen die men zelf niet had willen of durven vooralen. 'Godsdienst' (1) M. J. M. Kuiper in Provinciaal Me moriaal, het blad van de hervormde -provinciale kerkvergadering Zuid- Holland: In een schoolkrant van een grote christelijke scholengemeenschap in onze provincie troffen wij onder staand artikel van de hand van een leerling aan. Het is geschreven door Rik Grashof, die na 5'/i Jaar ervaring met het vak „Godsdienst" blijk geeft wel aangeslagen, maar niet vermalen te zijn. Na zo'n 57» Jaar godsdienst op deze school ben ik tot de conclusie geko men dat dit 3'/» Jaar lang feitelijk tijdverspilling is geweest. Dat klinkt hard, maar het is zo. Het weinige zinnige dat ik me nog kan herinneren weegt totaal niet op tegen de aversie die er bij mij is ontstaan tegen dit vak, en het weinige positieve is eigen lijk niet meer dan een beetje feiten kennis opgedaan in de eerste twee jaar. Het is namelijk zó, en dat stel ik heel duidelijk: godsdienst is geen „vak", godsdienst is geen „les" en godsdienst is geen „uur". Het zich bezighouden met vragen omtrent ge loof, christendom en alles wat daar mee te maken heeft, past ten enen male niet in een schoolsysteem. Wil er bij godsdienst alleen al een gesprek mogelijk zijn dan is dat aan 2 voor waarden verbonden. De' belangrijkste voorwaarde is dat iedereen in de groép van harte bereid moet zijn zich serieus, met respect voor de ander en met een zekere openhartigheid te bui gen over een bepaald probleem. Heeft een willekeurige groep deze instelling niet, dan valt er ook niet mee te werken." Helaas is het zo dat een klas in de bestaande situatie in zijn geheel nooit zo'n positieve houding op kan brengen. De tweede voorwaarde voor een ge sprek is de capabiliteit van de gods dienstleraar. Ook die laat nogal eens wat te wensen over. Veel dominees hebben geen Jaas gegeten van les geven. Dat is logisch, zij hebben daar geen opleiding voor gehad. Sommi gen houden gewoon een verkapte preek, anderen zijn bezig hun leerlin gen de bijbel uit het hoofd te leren, weer anderen geven een theologisch- wetenschappelijke verklaring van een bijbelgedeelte en velen hebeen de neiging teveel te praten en de leerlin gen te weinig aan het woord te laten. 'Godsdienst' (2) De conclusie van Rik Grashof (nog steeds geciteerd via Provinciaal Me moriaal): Kort gezegd: het godsienstonderwijs moet voor de klassen 3 tot en met 6 afgeschaft worden. Daarvoor in de plaats moet iets komen dat mis schien het best omschreven kan wor den met de term „schoolcatechese". De schoolcatechese zit niet in het rooster, maar wordt in onderling overleg gepland, eens in de twee of drie weken 's middags of 's avonds. De schoolcatechese hoeft niet in het schoolgebouw te worden gehouden, maar eigenlijk zou er in de school een goede ruimte moeten zijn voor de groepen waar ook de nodige docu mentatie voorhanden ls. De schoolca techese kan niet verplicht gesteld worden. Zij moet worden opgevat als een dienstverlening voor diegenen die daar behoefte aan hebben. De catechesegroepen moeten aanmerke lijk kleiner zijn dan de huidige klas sen. Ook voor leraren moet het moge lijk zijn om aan de schoolcatechese deel te nemen Tenslotte: de schoolcatechese moet onder leiding staan van een aantal, vast aan de school verbonden, schoolpastores. De klassen 1 en 2 krijgen ook schoolcate chese maar zij behouden daarnaast nog een uur godsdienst, waarin het dan gaat om het bijbrengen van een zekere hoeveelheid bijbelkennis. Uiteraard is een goed godsdienston derwijs niet de belangrijkste voor waarde voor een werkelijk christelij ke school, maar op dit moment doet het godsdienstonderwijs (nog altijd ons visitekaartje!) slechts afbreuk aan het christelijk karakter van onze school. Hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt Stemmen De vrijgemaakten hebben er ln feite een nieuw kerkblad bij gekregen. De naam is „Gereformeerde Stemmen. Tijdschrift ten dienste van de leden van de gereformeerde kerken" en de redactie wordt gevoerd door ds. D. van Houdt, Uithuizermeeden en dr. C. Smits, Haren. Het is een voortzetting van het maandblad Woord en Weten schap en het gaat eveneens uit van de Stichting voor gereformeerd weten schappelijke arbeid. Vergissen wij ons niet, dan zou het weieens kunnen zijn, dat in Gerefor meerde Stemmen de puntjes (nog) wat steviger op de vrijgemaakte i worden gezet dan in het weekblad De Reformatie, dat overwegend door Kamper hoogleraren wordt geredi geerd. Woord en Wetenschap ging er zo nu en dan ook al flink tegenaan. In de aankondiging zegt het stich tingsbestuur, „dat wij mede via Gere formeerde Stemmen willen ijveren voor het behoud van wat de Heere ons in de reformatie-tijd, in welk tijd vak de verlichting door de Heilige Geest bijzonder rijk en krachtig is geweest, heeft gegeven in de drie for mulieren van enigheid en in de litur gische formulieren, zonder deze op enig punt prijs te willen geven via een nieuwe formulering (parafrase) van de oorspronkelijke tekst. Ook ln de kerk is er steeds aanleiding elkan der op te wekken: Houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme (Openbaring 3 vers lib). In dit op zicht is er voor de kerk altijd, tot aan de jongste dag, gevaar." Het „op elkander toezien" en het „el kander vermanen" zal blijkens de aankondiging een belangrijk element in het blad zijn. kom Van een onzer verslaggevers sche KRIMPEN Het comité „Vrien s\ den van Aix" in Nederland heeft ia kel_ drie Jaar ruim 120.000 gulden bijeen gebracht voor de gereformeerde theo logische faculteit in Aix-en-Provenc (Frankrijk). Dezer dagen gaat ee nieuwe actie van start. Het comit onder leiding van ds P. KoliJn t Krimpen aan den IJssel hoopt voorlo pig elk jaar ten minste 30.000 guldei naar Aix te kunnen sturen. Dit b< drag is tot 1987 jaarlijks nodig om ee banklening af te kunnen lossen di nodig was voor nieuwbouw. De faculteit telt momenteel 71 stt denten, onder wie achttien eersti jaars. Naast de vier vaste docente 4 werken tien parttime krachten aafl de faculteit. De meeste afgestudee den worden predikant in de hervornfeiDSt de kerk of de onafhankelijk evang^ichtii lisch-hervormde kerk van Frankrijk g De faculteit werd geopend in 1974 efiieuh geldt als evangelikaal. De rectoflie v Pierre Courthial, kreeg in 1979 eebsidi eredoctoraat aan het Westminstt n eei Seminary in Philadelphia (VS). Vaijganis uit Nederland wordt Incidenteel mentions gewerkt door prof. dr J. D. Dengerin^freci en prof. dr B. Goudzwaard. mtast e mir tmert ge lot v oren litie nden :ht n nam veel nam siscl gen tioni rige driel gen. er ze polit Van een onzer redacteuren SALISBURY De rooms katholit J"( ke bisschop Donald Lamont van Urq tali in Rhodesië heeft de Rhodesisch autoriteiten toestemming gekrege voorlopig twee maanden in het te blijven. t lan c, TS Op it th Lamont werd twee jaar geleden g< >tie deporteerd nadat hij beschuldig 'werd te hebben nagelaten de autor teiten in te lichten over de aanwezij held van vrijheidsstrijders van ht Patriottisch Front. Lamont heel steeds bekend gestaan als een vooi aanstaand criticus van het regim van Ian Smith in Rhodesië. Na zij aankomst in Salisbury zei hij tege journalisten: „Het hakenkruis is n omver gehaald, maar de nazi's zijl nog steeds de baas". HILVERSUM (ANP) De NOS heef met ingang van 1 september van di jaar Rogier van Otterloo gecontrac teerd als chef-dirigent voor het M« tropole-orkest. Van Otterloo. die d opvolger wordt van Dolf van der Lin den, heeft een contract getekend voo een periode van drie jaar. Men heef hem ook nu aangezocht om de alge mene muzikale leiding op zich te ne men van het komend Eurovisie-song festival in Den Haag. Dolf van der Linden, die het orkes heeft samengesteld, zal dit jaar n ruim veertig jaar wegens het bereikei van de pensioengerechtigde leeftijc zijn loopbaan in de omroep officie* beëindigen. BO U geh overc Naam Adres Woon Ukun enveli Acou: 12001

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2