Lof van het pastoraat aan zieken OPEN BRIEF Barend Willem Biesheuvel over naar Heemstede ii Leven tot we afscheid nemen V Trouw VANDAA< VOORBIJGANGER v IPS THACIR aan het Hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond ZATERDAG 12 JANUARI 1980 KERK TTOUW/KWARTET ZATl door A. J. Klei Een collega, van wie ik tot mijn leedwezen niet kan getuigen dat hij veelvuldig ter kerke gaat. woonde onlangs een dienst bij in de gereformeerde kerk te Overveen. De maandag daarop vertelde hij opgetogen, dat Biesheuvel ook in de kerk zat. Kijk es aan! sprak ik animerend, en ik dacht: misschien kan de aanwezigheid van een oud-premier in een bedehuis nog wervend werken. Ik heb deze collega nu echter moeten meedelen dat hij om kans te lopen nog eens met de heer Biesheuvel in een en 't zelfde kerkgebouw te vertoeven, voortaan beter doet het in de richting van Heemstede te zoeken. Mr. Biesheuvel is namelijk geen lid meer van de gereformeerde kerk te Overveen. maar van de gereformeerde kerk te Heemstede. Men zal mij vragen: A. hoe weet ie dat? en B. waarom zet je dat in de krant? Beide vragen ga ik beantwoorden. Het bericht van de overgang van mr. Biesheuvel trof ik aan in het Kerkblad voor de classis Haarlem van de gereformeerde kerken, editie Haarlem, van 22 december 1979. Het stond onder de mededelingen van Overveen, bij de rubriek „Kerkelijke stand". Ik citeer: „Attestatie is aangevraagd in verband met overgang naar de gereformeerde kerk van Heemstede: door Barend Willem Biesheuvel en zijn gezin. Mr. H. Enschedéweg 7,2111 EA Aerdenhout (wijk III)." Ik kan me voorstellen dat nu nóg een vraag rijst: waarom hebben Barend Willem Biesheuvel en zijn gezin zich onttrokken aan de gemeenschap van de gereformeerde kerk te Overveen en zich gevoegd bij gereformeerd Heemstede? Ikzal, alvorens op vraag B in te gaan. deze vraag even behandelen. De gereformeerde kerk te Overveen telt 278 leden en omdat in de gereformeerde kerken geldt dat je beneden de 300 er geen eigen dominee op na kunt houden, moet Overveen (de gemeente is sinds augustus 78 vakant) herderloos blijven. Er zijn allerlei mogelijkheden dit op te vangen, bijvoorbeeld door met een „halve" dominee te werken, en de Overveense gereformeerde kerkeraad besloot samen op weg te gaan met de hervormde gemeente ter plaatse. Kerkleden die het oneens waren met dit besluit, konden desgewenst overgaan naar een genabuurde gereformeerde kerk en blijkens de kerkbode van 22 december is van deze gelegenheid gebruik gemaakt. Er staan althans namen in van mensen die de Overveense gereformeerde kerk verlieten en naar een kerk in de buurt overstapten: Bloemendaal, Haarlem-Zuid. Heemstede. Zoals we reeds zagen, kozen de Biesheuvels Heemstede uit. Kortom, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen we concluderen dat mr. Biesheuvel kerkelijk verhuisde wegens geringe geestdrift voor het kerkeraadsbesluit om met hervormd Overveen in zee te gaan. Thans kom ik toe aan de behandeling van vraag Bwaarom zet je de overgang van onze voormalige minister-president in de krant? Welnu, ik word hiertoe aangespoord door de bijdrage van dominee J. Tiersma uit Santpoort in hetzelfde nummer van het Kerkblad voor de classis Haarlem van de gereformeerde kerken. De heer Tiersma beklaagt zich erover dat onze krant het bericht van de brief die mr. Biesheuvel samen met twee andere oud-premiers naar de Kamerleden van het CDA schreef, van een te kleine kop had voorzien. Dominee Tiersma, die zijn lezers eerst uitlegt wat een kop is („koppen zijn de grote en dikgedrukte opschriften; sommige mensen lezen alleen de koppen") merkt op dat onze krant het nieuws van Biesheuvels brief „nauwelijks een flinke kop" waardig achtte. „Wat weggedrukt stond het op de voorpagina." Ik kan dominee Tiersma niet beloven dat in 't vervolg op alle pagina's van Trouw het gaan en staan van mr. Biesheuvel royaal bekopt een plek zal vinden, maar wat deze tweede pagina aangaat, beteren we met ingang van vandaag ons leven: Biesheuvels kerkelijke overgang wordt de lezer via een kop over zes kolommen kond gedaan. Dat is andere koek dan een weggedrukt plaatsje! We beloven dominee Tiersma, dat we de kerkbladen in 't algemeen en het Haarlems gereformeerd kerkblad in 't bijzonder zorgvuldig zullen napluizen op nieuws omtrent mr. Biesheuvel en we zullen niet aarzelen, het gevondene breeduit door te geven. Het is dominee Tiersma niet ontgaan dat onze krant wel een commentaar heeft gewijd aan de brief van de heer Biesheuvel en zijn beide medestanders. „Natuurlijk negatief commentaar!", schrijft hij knorrig. Het is me niet geheel duidelijk, waarin het „natuurlijke" van dat commentaar bestond. Verwacht dominee Tiersma nu ook een „natuurlijk" negatief commentaar op de kerkelijke overstap van mr. Biesheuvel? Hij moet de komende dagen maar goed op de commentaarrubriek op pagina 5 letten, en niet alleen de koppen lezen. HIJ GEEFT 'T NIET OP Maar kijk hier. mijn knecht, aan hem houd Ik vast, Ik koos hem uit. mijn hart is met hem. Ik doop hem in mijn geest, om gerechtigheid te doen uitgaan over de volken. Hij schreeuwt niet en verheft zich niet. op straat laat hij zijn stem niet hoi Riet dat geknakt is zal hij niet breken, een kwijnende vlaspit dooft hij ni( uit. J an i^MS .elin In betrouwbaarheid komt zijn reel e le uit. arc< b ande eniss door Laura Reedijk-Boersma Hans-Christoph Piper, een Duits theoloog, supervisor van klinisch-pastorale trainingen in Duitsland (hij leerde het vak trouwens in Nederland van „onze" dr. W. Zijlstra) schreef een boeiend boek, dat in het Nederlands vertaald is: „Gesprekken met stervenden. Een pastorale aanpak." Het beschrijft letter lijk vijftien gesprekken of gedeelten daarvan, die door pasto rale werksters of werkers, dominees of katholieke geestelij ken, gehouden zijn met mensen in hun laatste levensdagen. Uit dit boek leer je bijzonder goed. komen." Of: „De dokter heeft het wat Je vooral niet moet zeggen aan beste met u voor." Of: „U zult eens een sterfbed. Ik heb er weer uit ge- zien. binnenkort kunt u weer lopen" leerd hoezeer je geneigd bent om of: „Wees maar niet bezorgd. God is mensen gerust te stellen. Voorname- immers bij U." lijk omdat Jezelf zo in verwarring raakt door de angst van de ander. wij schrikken, als iemand zijn doods angst durft uit te spreken. We zijn Dit boek is niet alleen geschikt voor geneigd om gauw op een minder be de pastor die zieken en stervenden dreigend onderwerp over te gaan. En bezoekt, maar voor allen die met we zijn nauwelijks in staat om ie- oude, zieke of stervende mensen te mand er. met veel geduld en tact, toe maken hebben te brengen zijn angst en verdriet uit te spreken. De gesprekken zijn in een groep be sproken. Ze worden zorgvuldig beke- Mensen die heel ernstig Ziek zijn, vra- ken, vooral op die puntèii waarop het gen niet om (valse) bemoediging, zij gesprek de mist is ingegaan, omdat vragen om begrip. Zij Willen dat er de pastor de signalen niet opving, die iemand is. die maar stil naast hen zit, de stervende uitzond. hun hand vasthoudt, iemand die niet We bobben allemaal de verschrlkke- bar>K »s voor hun angst, en niet bang; U)ke neiging op de vlucht te gaan voor hun agressie, tegen de dokters. de zusters, tegen God en niet bang voor hun tranen. voor de angst van de ander. Daarom zeggen we: „U moet maar vertrouwen hebben. Dan zal alles heus wel goed waarin opgenomen De Rotter dammer. met Dordts Dagblad. Nieuwe Haagse Courant met Nieuwe Leidse Courant Uitgave: Trouw/Kwartet BV Hoofdredacteur Jenze Tamminga Oirecteur mg O Postma hoofdkantoor Postbus 8S9 1000 AW Amsterdam Wibauisnaaf 131 Amsterdam Postgiro 66 00 00 Bark Ned Cn-d'etbank Rehenmgnr 23 00 i? 57a REGIO ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 940 3000 AX Rotterdam tei 010-115586 (jibonnementen en beiorgmg) tel 010-115588 (redactie) lel 115700 (uitsluitend voor advertenties) Rotterdam REGIO OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 2501 CC Den Haag lei 070-469445 (abonnementen en bezorging) tel 070-469445 (redactie) tet 070-468864 (uitsluitend voor Parkstraat 2? Den Haao REGIO NOORD'OOST NEDERLAND iuitsluitend administratie) Postbus 3 8000 AA Z«volte tei 05200-17030 Melkmarkt 56 Z<*o»e Abonnementsprijzen: Advertentetar ever op aanvraag Telefonische abonnementenopdrachien (zie adressen boveni Opgave tami'ieber>ch'en 9-19 30 van maardag I'm vrijdag Op zondag van ie- 20 uur telef 020 913456 Opgave rrnro- advertenties lei 020 936868 of schr,fiei.,k aan M.n.-Adv atdei nq postbus 433 1000 AK AMSTERDAM Adresw'izigmgen uitsluitend schnfteiqk aan onze Amsterdamse adressen Wijsheid Elisabeth Kübler-Ross, de be roemde schrijfster over stervens begeleiding. liet opnieuw een boek over dit onderwerp verschijnen. Het heet: „Leven tot we afscheid nemen" en is geïUustreeerd met tal Van foto's van mensen in hun laatste levensdagen, genomen door de fotograaf Mal Warshaw. Toen ik een aankondiging van dit boek las, stond ik er wat huiverig tegenover. Foto's nemen van ster vende mensen, mag dat wel? Kan dat wel? Is dat niet onbe schaamd? Maar nu ik het boek gelezen en de foto's met aandacht bekeken heb. ben ik overtuigd van de waarde ervan. De patiënten hebben toestem ming gegeven om de foto's te ma ken. Zij wisten dat zij gingen ster ven, zij hebben dat weten kunnen verwerken door de liefdevolle na bijheid van mensen. Vooral ook door. soms maar enkele, gesprek ken met mevrouw Kübler-Ross. Het was verrassend om „de me vrouw van dood en sterven", zoals zij wel genoemd wordt, op ver schillende foto's te zien. Zij blijkt een aardig, hartelijk, warm voe lend mens te zijn. Dat wisten we trouwens al. Aanraking Opmerkelijk vond ik de houding waarop ze bij de mensen zit: zon der een air van deskundigheid, zonder geposeerdheid. Ongedwon gen. Echt. In het bijzonder viel mij op ver luisteren is buitengewoon heilzaam, één zaal liggen Dat brengt heil. Want de patiënten beseffen heel goed, dat je in wezen namens God komt. Jij luistert na mens God. Jij hoort die hele ellende aan, namens God. En soms. als die ander het wil, kun je heel die ellende in het gebed verwoorden voor God. ADVERTENTIE Oekumenische Reisstichting Je kunt alleen maar iemand op deze manier steunen, als je je eigen angst voor ziekte en dood tot je bewustzijn hebt durven toelaten. Daar is een zekere rijpheid voor nodig en zelf kennis. Dit boek is met wijsheid geschreven. En ook met veel begrip voor die situa ties waarin het gesprek scheef ging en het contact verstoord werd. Zodat je niet het ontmoedigende gevoel krijgt: ik leer het nooit Het boek legt ook de nadruk op de waarde van het non-verbale contact: het contact zonder woorden, door de blik, de manier waarop je bij iemand zit. ook door het spontane grijpen van een hand. door de warmte van de stem. En het legt verder nadruk op de pauzes in het gesprek: dat je stil durft te zijn. niets zegt. daar zwijgend zit. met al je aandacht gericht op die ander. Dan kan de ander zich openen in die rustige stilte, die niet pijnlijk is. Dan is er vertrouwen. Er is iemand aan wie je alles kunt toevertrouwen. Bij wie je veilig bent. 't Belangrijkste Naar aanleiding van dit boek peinsde ik weer over de rol van de pastor in het ziekenhuis of verpleeghuis, of, in mijn geval, bejaardenhuis. Steeds meer bemerk ik in mijn werk, dat het er eigenlijk nauwelijks iets toe doet wat je zegt. als je maar het vertrou wen van de mensen hebt. Het belangrijkste is, wie je bent. hóe je bent; dat de mensen aan je voelen dat je werkelijk geïnteresseerd bent in hun problemen, al is het de klein ste kleinigheid. Mensen die veel al leen zijn en weinig afleiding hebben, gaan tobben over allerlei kleinig heden. Dat jij telkens opnieuw die klachten aanhoort en ze serieus neemt, is een grote troost voor mensen. Je hoeft nauwelijks iets te zeggen. Je hoeft er alleen maar te zitten. En je moet luisteren. Goed luisteren is heel zwaar werk. Moeilijker dan praten. De pastor heeft de tijd om te luiste ren. Dat maakt de plaats van de pastor in ziekenhuis of verpleeghuis zo uniek. Alle anderen die er werken hebben iets te dóen: verzorgen, ver- tSSTSSS^ SEg&ÏS f— van ang.t en onmacht doen, arbeidstherapie. maatschappe- J kwijl. rüf ie marXr En ook de kritiek, al of niet terecht, De pastor is de enige wiensi werk het Qp de medische macht". en de gefru is „er te zijn en te luisteren. Dat streerdheid door soms tactloze bena- dering van de kant van sommige. vaak overbelaste werkers in het zie kenhuis. kunnen ze aan Je kwijt. De zieke weet dat Je het niet door zult vertellen, dat je te vertrouwen bent. De pastor heeft tijd, heeft aandacht, heeft toewijding. Het is een kostelijk iets. het pastoraat in een ziekenhuis of verpleeghuis. Je kunt heel veel voor de mensen betekenen, omdat je letterlijk overal tussen door loopt Je hoort nergens bij Je loopt de verple ging ook wel eens voor de voeten. Het is vaak uiterst moeilijk de geschikte tijd te vinden om met iemand rustig te kunnen praten Het is vaak bijna onmogelijk om per soonlijk met iemand te spreken, doordat je steeds gestoord wordt door die vele mensen die iets komen dóen. Of doordat er meer mensen op schillende foto's op, dat zij op heel natuurlijke wijze, de mensen aan raakt. Zij spreekt de taal van de aanraking. Zij zit met de hand van de patiënt in de hare. Bij het af- scheid-nemen omhelst zij sommi ge mensen, met wie zij in korte tijd zo'n innig contact had gekre gen. Er gaat veel troost van uit, alleen al van haar nabijheid denk ik. Niet zozeer wat zij zegt is van belang, maar wie zij is. En dat zij er is. Op de gezichten van de mensen die zo kort voor de dood staan allen lijden aan een ongeneeslijke vorm van kanker lezen wij wijs heid en aanvaarding. Ongeneeslijk In de inleiding schrijft zij: „Als we kanker hebben, kunnen we natuurlijk de kop in het zand steken en het tijdelijk vergeten We kunnen wegzinken in woede, angst of zelfbeklag tot het te laat is. Of we kunnen de hulp inroepen van de beste doktoren die hier of in het buitenland te vinden zijn. We kunnen het geheim houden of diegenen die wij liefhebben laten delen in ome strijd, waardoor we niet alleen onszelf de kans geven om te groeien, maar ook anderen die er deelgenoot van zijn. de gele genheid geven om door deze geza menlijke belevenis te groeien Wanneer we een ongeneeslijke ziekte hebben, kunnen we alles erbij neergooien, we kunnen om aandacht vragen, schreeuwen, we kunnen lang voordat het nodig is Links de schrijfster van „Leven tot we afscheid nemen", Elisabeth Kübler-Ross. De foto is overgenomen uit het boek en, evenals andere foto's in dit boek, gemaakt door Mal Warshaw. „Leven tot we afscheid nemen" verscheen bij Ambo-boeken. Baarn en kost 25 gulden. volkomen invalide worden. We kunnen onze woede en ons gevoel van onrechtvaardigheid op ande ren afreageren en hen het leven zuur maken. Maar we kunnen ook onze taken afronden, blijven func tioneren voor zover we daartoe in staat zijn en door onze heldhaftige strijd en door de grote doelge richtheid die we aan ons bestaaq weten te geven, vele andere levens beïnvloeden." Meest ouderen In dit boek schrijft Elisabeth Küb ler-Ross meest over oudere men sen. Maar ook over het sterven van een kind, en over de manier waarop zij de moeder van dat kind heeft kunnen helpen in haar grote verdriet. Verder schrijft zij over alternatie ven voor het ziekenhuis. Hoe heer lijk het is om thuis in een liefde volle omgeving te mogen sterven. Dit is begrijpelijkerwijs, door ver schillende oorzaken maar aan wei nig mensen gegeven. Een hospi tium, een tehuis waar stervende mensen verzorgd worden tot hun dood, is een andere mogelijkheid, die zij noemt. Treffend is, dat van de meeste mensen die gefotografeerd zijn, zo'n waardigheid en kracht uit straalt. Zij hebben vrede gevon den met hun eigen dood. Laura Reedijk-Boersma Zelf ook geeft hij 't niet op en knak niet r' D in het bestellen van recht op aardeewe Verre landen zien uit naar zijn aanwijzingen. (Jesaja 42. vers 1-4) Woorden die ons kunnen ontroeren Er is zoveel dat wel knakt en uitdo Zovelen geven het op en kruipen terug in geborgenheid alleen. Maai Eén is er onvermoeibaar en ongebroken met de zaak van God mensen bezig. Wij wonen in die vei landen waarvan hier sprake is, eilanden of kustlanden. In de ston het moeilijk de goede weg te houdi Rukwinden en orkanen gaan over land en trekken over de duinen binnen. Waar is een plek waar ik staan kan? Wat houdt mij vast? W houdt mij vast? Hier, de knecht, ai wie God zelf vasthoudt. Onberouwelijk noemden vorige geslachten Gods handelen in hem Dat is als een dijk die het geweld v het onstuimig geweld tegenhoudt Ook vandaag aan het begin van di verwarrend begonnen jaar. Op ree anl gel bui kat vra wo stri liet set Beroepingswerk NED. IIERV. KERK Aangenomen naar Den Haag duinen: H. E. G. Reefhuis te sti gem. De Drieslag (wijkgem. Hoog spel e.o.). Bedankt voor Goudswaard (toez v. d. Born te Giessendam-Neder dinxveld Aangenomen de benoeming tot c cheet pastoraal medewerker te en Wierum: N. Raatgever, evangi te Ede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Scherpenisse: J. Mg Rijssen. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Kruiningen: F. Ma te Rhenen. n acl ADVERTENTIE *üim Vaak weet je niets te zeggen, omdat het te erg is, wat die ander je zegt. Vaak weet je er zelf geen raad mee. In het boek van Piper staan heel goede dingen over „de radeloosheid van de theoloog" (blz. 101); over de pastor „die niets kon bedenken om tegen de agressie en vertwijfeling van een stervende vrouw op te tornen". En die desondanks, of juist daardoor een goed pastor was. Hij lóót haar schelden en vechten met God. De pastor is hier de plaatsvervanger van God, tot wie zij haar vertwijfeling mag uitspreken. Doordat haar nood hem zo diep treft dat hij zelfs geen woorden meer kan vinden, daardoor geeft hij haar te kennen dat ook God, die hij aan haar bed vervangt, diep getroffen is. Zo heeft hij ruim zijn zending aan deze vrouw vervuld." (blz. 102) Ander aspect Een ander aspect van het pastor-zijn in een ziekenhuis is, dat je niet be hoort tot de hiërarchie van het zie kenhuis. Je hebt geen macht, zoals de „machtigen" tegen wie vaak zo wordt opgezien, de dokters, de verpleegkun digen. Daarom kan de zieke, als er een ver trouwensrelatie is ontstaan, zo goed Maar als een gesprek dan toch „lukt", als het mogelijk blijkt iemand zó na bij te zijn, dat er een gevoel van vrede over hem of haar komt. dan is dat een kostbaar geschenk. Ook voor de pastor. Het wonder dat iemand je vertrouwt, dat hij of zij je zijn ellende vertelt, zijn angst, zijn verdriet. Dat je de tranen mag zien. zonder dat de ander zich daarvoor schaamt, dat je de hand mag vasthouden, soms een zoen mag geven. Dat je wordt toegelaten in de intimiteit van een mensenleven. Het is prachtig werk. Dit alles werd ik me weer bewust door het vaak ontroerende boek: „Ge sprekken met stervenden." Drs. L. C. J. Reedijk-Boersma, her vormd predikante te Zeist, be spreekt: Hans-Christoph Piper. Ge sprekken met stervenden. Een pasto rale aanpak. Uitgeverij Patmos, Ant werpen/Amsterdam. Prijs 28,90. Dr. J. C. v«n Dongen DIAKONIA/CHARITAS 146 blz f 18.60 Motivatie tot dienen. Centraal in dil boeit slaat de dienst aan de naaste in oecumsrv verband Een belangri|k werk-boek voor kenen predikanten, ouderlingen era Dr. J. C. Gilhuis OVER WONDEREN GESPROKEN 4e' druk, 132 blz 17,25 Materiaal voor missionair meeleven dal de ge meente nodig heelt om ervoor bewaard I bliiven dat de zendingsopdracht verbleekt li een stichteli|ke leuze Prof. Dr. K. Runia DE WERELDRAAD IN DISCUSSIE 184 blz 23.50 De auleur bespreekt de kritiek van de zi evangeliealcn op de Wereldraad van Kerke Daarna volgl een reactie van dr. Flessi man-van Leer. prol dr H Berkhot en dr H van den Heuvel Prol. Runia besluit daa> dit interessante boek met een laatste (voorh pige) alrondmg. Prof. dr. A. Wessels DE MOSLIMSE NAASTE 158 blz I 20.25 Op weg naar oen theologie van de istai ..Hel is een goede zaak hei lel te hebben o ie open le stellen voor hel gesprek ot dialoog met de moslim.'' aldus de auleur Verkrijgbaar bi/ de boekhandel op per na i adr wo dat KOK KAMPEI ADVERTENTIE - Naar deze bestemmingen organiseren wij optimaal verzorgde rondreizen alsmede individuele vrije verblijfsreizen. Vraag vrijblijvend inl. Europataan 14. Harderwijk tel. 3410-21989. TH Broeders De gemeente van de Heere Jezus Christus in Nederland is zodanig verscheurd dat het ten hemel schreit. Er zijn niet alleen scheuren tussen kerken, die dezelfde belijdenis hebben, maar ook binnen zulke kerken. Wij allen bedroeven daarmee de Heilige Geest, onze Heer, en Heiland en God de Vader. Elke wedergeboren Christen, wiens hart vernieuwd is, zal verlangen naar hereniging van de ene Gemeente van Jezus Christus, naar Zijn gebed tot Zijn Vader (Johannes 17). Wij moeten ons als Christenen verootmoedigen en belijden dat wij in zonde leven; door niet te voldoen aan de dierbaarste bede van Degene, Die Zich voor ons offerde, en niet samen het Avondmaal te willen gebruiken. Wij verhinderen zo de wereld te geloven, want er staat geschreven; „dat zij allen één zijn, opdat de wereld gelove". Tweemaal staat dat geschreven in Johannes 17. Wij verwarren elkander door te wijzen op een valse eenheid, maar Christus Zelf legde de grens, door in zijn gebed alleen degenen te betrekken die „naar hun woord" (dat der apostelen) „in Mij geloven". Alleen degenen dus, die het woord der apostelen aanvaarden als het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God. Wii kunnen het Evangelie niet verkondigen als wij zelf niet luisteren naar Christus Wij, de leden van de Noodgemeenten en de Vereniging Schrift en Getuigenis, hebben 10 jaar lang getracht onze Gereformeerde Kerken terug te brengen tot het weren van dwaling. Tevergeefs, de dwaling nam toe. In onze kerkelijke nood hebben we, zoals steeds, de toevlucht genomen tot onze God, om van Hem onze wegen te leren, die we nu moeten gaan. Nu zijn onze ogen open gegaan. We kunnen niet anders meer doen dan onze Leidsman Jezus Christus volgen op de weg van Zijn gebed, zoals dat geschreven staat in Johannes 17. We kunnen niet meer een andere kerk „kiezen". Nog minder een aparte kerk stichten. We kunnen alleen maar met onze Heere Jezus Christus bidden om de eenheid van Zijn Gemeente. We willen anderen opwekken met ons te bidden, maar ook met ons te spreken over wegen die wij kunnen gaan onder het licht van Woord en Geest, om tot eenheid te komen. Van die eenheid hangt alles af De Heere zegt tweemaal dat de eenheid nodig is „opdat de wereld gelove" Waarom hebben we allen, als Schriftgelovigen, dat vergeten in onze kerkelijke strijd voor de waarheid? Hoe kunnen we zegen verwachten in Zending en Evangelisatie als we zelf niet luisteren naar onze Heere9 Hoe kunnen we zelf zegen verwachten9 We zullen ons allen als Schriftgelovigen moeten verootmoedigen en God vergeving vragen voor deze schuld. Uw gebed en werk voor herstel van de Vaderlandse Kerk, de Kerk der Hervorming, heeft ons respect Maar het samenvoegen van de Gereformeerde Kerken met uw Kerk is al ver „op weg" Daardoor zou de nood van uw Bond met de toevloed van dwalingen, die met de Gereformeerder Kerken zouden meekomen, wel eens kunnen stijgen tot h< peil van onze nood. Uw visie op de kerkelijke toestand in Nederland kennende, zouden wij kunnen verwachten dat u bij een te open gesprek tot hereniging van Schriftgetrouwe gelovigen in Nederland, zou wijzen op de roeping terug te keren tot de Kerk der Hervorming. Schriftgetrouwe gelovigen, die niet tot uw Kerk behoren, menen echter, dat zeker bij samengaan van de Gereformeerde Kerken en de Hervormde Kerk, dit lichaam niet meer de Kerk der Hervorming is. We zullen allen geloven dat een Kerk boven alles een geestelijke gemeenschap is. H< instituut volgt daaruit en staat niet voorop. Ons verzoek is nu, in de naam van onze Heere Jezus Christus, om met ons te overleggen of het herstel van de geestelijke eenheid van de Kerk der Hervorming niet eerst gezocht moet worden, om daarna dat heilig.lichaam gestalte te willen geven in een organische eenheid. Er zal dan een Christelijke wedijver moeten groeien om de minste te willen zijn, en de anderen tegemoet te willen komen. Wij gouden geen moeite hebben om dat te doen. Integendeel, wij menen dat het op onze weg zou liggen om de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk te zien als de kern van de eigenlijke Kerk der Hervorming. Want di afscheiding sprak al van wederkeer en de Gereformeerde Kerken, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) hebben allen hun oorsprong in de Kerk der Hervorming. De bovengenoemde kerken zouden wij in een gesprek willen betrekken, om zo tot gezamenlijk overleg te komen. Daarbij zouden we allen eerst onze kronen aan de voeten van onze Heere moeten leggen en alleen aan Hem denken, al zou dat misschien offers vragen. Al zouden we het slechts kunnen opbrengen om tot een gezamenlijke gebedsdag te komen, want dan zou gepleit kunnen worden op de belofte van de Zoon van God: „Alles wat gij Mij vraagt in Mijn Naam, Ik zal het doen." Geloven we Hem, als Hij dat zegt? 1. Zoudt u daarom samen met andere Christenen, die het Woord aanvaarden, als in de grote Hervorming willen bidden om Gods leiding op de weg der gehoorzaamheid 2. Als andere reformatorische Christenen in Nederland bereid zouden zijn Christus te volgen door terug te keren tot de eenheid van de Bijbelse Gemeente van Hem in Nederland, zoudt u dan bereid zijn deze geestelijke eenheid te aanvaarden als Vaderlandse Kerk der Hervorming? Zouden wij u broederlijk mogen verzoeken op de laatste twee vragen antwoord te geven? Uw broeders in Christus Het bestuur van de Ver. „Schrift Getuigenis Deze open briefis met toelichtende (e.a.) artikelen gepubliceerd In het Weekblad van de Vereniging tot opbouw en bewaring van het gereformeerde leven ..Schrift Getuigenis": Waarheid Eenzaamheid van 14 dec. Dit nummer is verkrijgbi door 1,- te storten op giro nr. 1599800 t.n.v. Penningmeester ,,S 8 G' n h< rd o an NS irer ebe unr 'ord irer eva wei et e t p Bt Uirht h:p - in pc Kortonjolaan 22 te Eindhoven. Toezending volgt na ontvangst van de giro. Mocht jeen u een abonnement wensen dan kunt u zich op het zelfde adres opgeven. Tel. 040-113622. erd tgift

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 2