uidafrikaanse deserteurs emonstreren in Amsterdam College Rheden wil steun aan Bond tegen Vloeken intrekken lit brieven van lezers Goudzwaards reactie veroordeelt zichzelf ienstweigeraars willen niet voor apartheid sterven cties willen at over eren korvetten JDAG 11 JANUARI 1980 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 tellen het in d< maket behi techni die dt er per ?rvoer i per Hans Masselink rd wo STERDAM Honderden jongeren weigeren jaarlijks te dienen in het Zuidafrikaanse rop. d r dat in oorlog is met bevrijdingsbewegingen in buurlanden en zich bezighoudt met de ^neerdrukking van de eigen zwarte bevolking. In Amsterdam gaan de Zuidafrikaanse Vrteurs die hun toevlucht tot Nederland hebben genomen, morgen demonstreren uit iariteit met de vele dienstweigeraars binnen en buiten Zuid-Afrika. derland zijn niet groot in aantal. De demonstraUe morgen op de Amster damse Dam om één uur 's middags zal dan ook zeker geen massaal ver toon worden, maar de dienstweige raars hopen met het protest toch de aandacht te vesUgen op enkele on verteerbare zaken. Smith, een blanke Zuidafri- Jse student die nu al bijna twee "fin Nederland verblijft en stu- ls een van de vele deserteurs [et leger van Pretoria. Op onge- ijftienjarige leeftijd werd hij er !zelf van bewust wat voor soort jek in Zuid-Afrika werd bedre- Deze bewustwording werd ver- t door zijn contact met de ker en de studentenbeweging. In (heeft hij tien maanden gediend 1 weigerde op te komen toen hij een verplicht drie maanden du- kamp moest gaan. Mike Smith enkele jaren onder In Zuid-Afri- i vertrok naar Nederland toen [hem te heet onder de voeten Mike wel in dienst gebleven dan hij deel uitgemaakt van de een- die in 1976 moest helpen bij het ijden van de rellen in Soweto en itad. Wellicht had hij zelfs moe- ieedoen in de oorlogsvoering te- fde guerrilla-organisaties in Nami- 1 Angola of Rjodesië of moeten helpen aan de ordehandhaving de Namibische bevolking. «re straf is te begrijpen dat Zuidafrikaan- ngeren niet graag willen dienen, veer drieduizend weigeren jaar- dienst te nemen om verschillen denen. Op dienstweigering staat lid-Afrika zware gevangenisstraf. |tr vijf deserteurs hebben al het h verloren in de cel. zo vertelt Smith. Eén van hen pleegde lens de Zuidafrikaanse autoritei- zelfmoord, anderen zijn omgeko- door lichamelijke uitputting. i n en martelen komt veel voor. I Mike Smith en hij noemt twee beelden. Zo moest een jongen n lang met de armen gestrekt G (ANP) De frakties van IP, PPR en CPN in de Tweede hebben de regering gevraagd levering van het tweede kor- Indonesië over te gaan alvo- lerover in de Kamer is ge- :èn. terleden Van der Spek (PSP), tans (PPR) en Wolff (CPN) wil- ?n debat hierover aan de hand le notitie terzake van minister der Klaauw (Buitenlandse Za- Volgens de Kamerleden zou de le korvet nog deze maand gele- worden. twee emmers met water vasthouden en werden anderen veelvuldig gesla gen met de koppelriem. Mike Smith weet ook nog enkele an dere voorvallen uit zijn korte dienst- periode in 1973 te vertellen. De vijand werd altijd als zwarte afgebeeld. Als schietschijf gebruikten ze de afbeel ding van een „kaffer" en zij moesten schreeuwend met de bajonet in de aanslag afrennen op een met zand gevulde zak die eveneens een kaffer voorstelde. In het leger werd ook veel propagandalectuur verspreid, die een scheef beeld gaf van de werkelijke situatie in zuidelijk Afrika. Mike Smith heeft zelf destijds als straf voor te veel drankgebruik een weekeinde opgesloten gezeten in een soort kast en kreeg toen geen eten en drinken. Slaan is volgens hem heel gewoon in het Zuidafrikaanse leger. In een oorlogssituatie wordt de mili tair die weigert te schieten op een tegenstander zelf direct neergescho ten, zo vertelt Mike Smith, die nog veel meer voorbeelden van onder drukkingsmethoden in het leger kent. De selectie voor het leger is in Zuid- Afrika niet zo scherp als in Neder land. De mogelijkheid om onder voor wendsels aan de dienst te ontkomen is erg klein. Mensen met lichamelijke klachten krijgen baantjes waarin ze wel kunnen functioneren, drugvers laafden krijgen een ontwenningskuur en homoseksuelen een therapie om hun „kwaal af te leren". „Deze gaat zelfs gepaard met elektro-shocks", al dus Mike Smith. Morgen moet een nieuwe lichting Zuidafrikaanse soldaten opkomen. Dit was voor het Zuidafrikaanse Dienstweigeraars Project (ZADP) re den om samen met zusterorganisa ties demonstraties te organiseren in Amsterdam. Londen en Washington. Meer dan 40.000 jongeren nemen jaar lijks dienst in het leger van Pretoria. De Zuidafrikaanse deserteurs in Ne- Jame Mange De hoofdpunten van de actie zijn allereerst protest tegen de toenemen de militarisering van het apartheids regime. de onderdrukking van alle vormen van dienstweigering en het gevangen zetten van deserteurs in Zuid-Afrika, en ten slotte een scherp protest tegen de dreigende terecht- stelling van James Mange, een lid van het Afrikaans Nationaal Congres (ANC). Ook vestigen de demonstranten de aandacht op Peter Moll, een 23-jarige dienstweigeraar die om geloofsrede nen niet wil dienen. Deze lekenpriester heeft al enkele malen in de gevangenis gezeten om dat hij bleef weigeren om principiële redenen. Peter Moll, nu weer in de cel, vindt de Zuidafrikaanse maatschap pij uit christelijke overtuiging on rechtvaardig en weigert te sterven voor de apartheid of te vechten tegen andere Zuidafrikanen. ft b* Minister Van der Klaauw van Buitenlandse Zaken srriveerde gisteren na zijn afgebroken be zoek aan Curasao op Schiphol om vandaag deel te kunnen ne men aan het kabinetsberaad over de gang van zaken rond Afghanistan. door mr G. C. van Dam De nadere verklaring van Ooudzwaard ln Trouw van 5 Januari voor zijn besluit om zijn werkzaamheid als lid van de CDA- programcommissie op te schorten, heeft als kern de tegenstel ling tussen doelpolitiek en beginselpolitiek. Doelpolitiek dient „verzelfstandigde doeleinden die (in onze samenleving) heersen en er de dienst uitmaken: gewaarborgde veiligheid en een voortgaande welvaartsgroei. Het zijn hoogste en daarom religieus-bepaalde doeleinden die ons tiranniseren". Beginselpolitiek ls de politiek die „de strijd durft aan te binden tegen deze afgoden van de moderne samenle ving en dat doet vanuit verplichtende normen: nonnen van recht en ethiek ten aanzien van bewapenlngsvragen. normen van rentmeesterschap en hu maniteit bij keuzen op sociaal-econo misch gebied, en normen van barm hartigheid en diep respect voor het leven bij vragen rondom abortus, openbare zedelijkheid en eutha nasie" In deze tegenstelling valt het beleid van kabinet en fractie (meerderheid) inzake de modernisering van de kern bewapening onder de doelpolitiek De voorstanders van beginselpolitiek zijn het die „persoonlijk intens heb ben geworsteld en die zich vragen hebben gesteld over wat ethisch wel en niet mag bij het omgaan met" kernwapens. door Jac. Lelsz RHEDEN „Theocratie is het laatste wat de Bond tegen het Vloeken voorstaat." Dat zei de heer G. Bramer, secretaris van deze bond, tijdens de gisteren op het gemeentehuis in Rheden gehouden vergadering van de commissie Welzijn. Hij wees erop dat de Bond tegen het Vloeken de democratie in Nederland erkent, hoewel hij deze niet slechts in een horizontaal maar ook in een verticaal vlak wil zien, als gave Gods aan wie men bij het functioneren daarvan dan ook verantwoording schuldig is. De gemeente Rheden had het idee opgevat om de bond. alvorens te be slissen over stopzetting van de subsi die, uit de nodigen voor een toelich ting op „de zaak ds C Snoei", die destijds veel stof heeft doen op waaien. Vermoedelijk zullen de 177 parle mentsleden. statenleden en raadsle den van de PvdA. PPR, PSP. D '66 en WD, die zich met een schrijven tot de gemeenten en de provincies in het land richtten met de suggesüe de subsidie aan de Bond tegen het Vloe ken te beëindigen, in Rheden nul op het request krijgen. Burgemeester en wethouders wilden het bedrag van 25 gulden, waarmee de Bond jaarlijks gesteund wordt, voor 1980 intrekken. Na de bondssecretaris gehoord te hebben, lieten de CDA- en WD-leden in de commissie gisteren weten geen aanleiding te zien de steun aan de bond stop e zetten. Wat de progessie- ven gaan doen, werd minder duide lijk, wel vonden ze dat burgermeester en wethouder, alvorens met een voor stel te komen, zich beter bij de bond zelf hadden moeten laten informeren. 'Derde weg' Het essentiële punt was de democra tie. Op de jaarvergadering van de Bond tegen het Vloeken ln Nijkerk heeft ds. Snoei met het oog op de zogenaamde „derde weg" onder meer gezegd dat deze het volk „wordt" opgedrongen door het democrat^ch. vaak humanistisch denken van onze tijd". Naderhand ls meegedeeld dat de voorzitter van de bond, professor W. H. Velema. zou hebben laten we ten, dat het bestuur het eens was met de strekking van de opmerkingen van ds. Snoei. Daarover werd de de heer Bramer gisteren aan de tand gevoeld, waarbij hij opmerkte dat de bond, ook volgens zijn voorzitter, de demo cratie zeker niet aanvalt, maar dat men wel op het stgandpunt staat, dat christenen roeten tonen dat ook de mocratie christelijk geïnspireerd be hoort te zijn. Wij', Juliana De heer Bramer wees erop dat in het schrijven van de 177 volksvertegen woordigers waarvan de bond heel schrijven van de 177 volksvei erg geschrokken ls wordt gesteld dat de bond erop uit ls andersdeken- den, met name humanisten, steeds duidelijker te kwetsen. Wat hij graag wilde, was dat dit dan ook eens werd aangetoond. De bond wenst niemand iets voor te schrijven. Boven alle wet ten ln Nederland staat „WIJ, Juliana, koningin bij de gratie Gods", (niet bij de gratie van de democratie). Alleen al op grond van artikel 147 van het wetboek van strafrecht worden ge vraagd dat er in het openbaar niet wordt gevloekt. De bond treedt ook niet in politieke zaken. Toen Gene- muiden om advies vroeg hoe te han delen met zedenkwetsende en gods lasterlijke boeken in de bibliotheek, werd dat niet verstrekt: „Uw verant woordelijkheid", schreven we „ls een andere dan de onze", aldus Bramer. Onverdeeld gelukkig was gisteren in Rheden in de commissie welzijn ei genlijk niemand met de brief van 177 volksvertegenwoordigers. Van linkse zijde werd opgemerkt: „Het lange schrijven heeft iets drammerigs, iets hetzerigs; het lijkt op een verbod te gen de bond" Anderzijds stond dit deel van de commissie op het stand punt dat de bond geen geld meer dient te krijgen als er ook maar spra ke zou zijn van „een schijn van be dreiging van de democratie". Vanuit de tegenstelling: doelpolitiek beginselpolitiek wordt de politieke gang van zaken rondom de kernwa pens beschreven en wordt het eigen optreden door Goudzwaard ver klaard. HIJ voelt een diepe vervreem ding en een persoonlijke beschadi ging en hij acht de vlucht van kabinet en fractie uit de verantwoordelijk heid voor het NAVO-beslult tot de modernisering van de kernwapens behoren tot een stijl van politiek be drijven die niet door de beugel kan. „Het ls de stijl van een doelpolitiek die aan echte beginselpolitiek vrijwel alle ruimte ontneemt". Goudzwaard besluit zijn uiteenzet ting aldus: „Wat nu gebeurd is. zie ik als een smaad die we door het varen onder zijn vlag aan de naam van Jezus zelf hebben aangedaan. In het hele kernwapenvraagstuk zie ik (bij vóór- en tegenstanders) zozeer de angst als het uiteindelijk bepalend motief voor hun handelen en niet het vertrouwen in de Heer die. wanneer we naar zijn geboden en normen wil len luisteren. In staat is ons in de ruimte te zetten van een diepere vei ligheid en een groter geluk, dan waar toe 'onze' economie en 'onze' bewape ningstechniek in staat zijn. Aan die machten hebben we ons verslingerd en daarom ook zijn we de weg naar huis kwijtgeraakt. Van een CDA dat zó zou blijven rellen en zeilen, moet ik wel afhaken. En dat zal ook gebeuren, tenzij er een Wonder geschiedt". Vrees en beven Goudzwaards reactie veroordeelt ei genlijk zichzelf. Wat hij om te begin nen impliciet over anderen zegt ls niet gering Die anderen, de CDA'ers uit kabinet en fractie ik weet het van nabij zijn met vrees en beven hun weg gegaan, worstelend ener zijds met het demonische van de kernwapens, anderzijds met hun (me deverantwoordelijkheid voor de vei ligheid van eigen land en van het vrije westen, die naar hun vaste over tuiging mede aan de Nederlandse overheid ia toevertrouwd. Van beschadiging gesproken! Ik weet. hoe lichtvaardig over die veiligheid soms wordt gesproken. „Als christen kan je heel best in een land achter het ijzeren gordijn leven" wordt wel gezegd. Is dat wellicht mo gelijk, omdat er nog een vrije wereld bestaat? Hoe zal de toestand er uit zien. wanneer de machthebbers ln het Kremlin de vrije hand hebben, vraag ik dan Wat voorts in Goudzwaards verweer opvalt ls. dat hij nalaat aan de hand van de Inhoud van het CDA-program de onjuistheid van de besluitvorming van kabinet en fractie duidelijk te maken. In plaats daarvan houdt hij een eigen, nieuw verhaal, dat met datgene wat het CDA-program over de kernbewapening zegt. weinig te maken heeft. De helft Het slot. waarin Ooudzwaard stelt, dat het aankomt op het vertrouwen ln de Heer, Is maar de helft van wat ons is geleerd. Naast het bidden komt ook het werken, naast het vertrou wen op God ook het gebruiken van de middelen. Dat tot die middelen ln een bepaalde situatie ook het kernwapen kan behoren, ontkent Ooudzwaard niet Wat in zijn betoog verder ontbreekt, is ook maar enig begrip voor het met zoveel toewijding en inspanning tot stand gekomen standpunt van de tractie. Oog voor het grote belang van de NAVO en van het onderlinge ver trouwen binnen dit bondgenoot schap, oog voor het gevaar van een nieuw neutralisme, waarvan we door de tweede wereldoorlog zo grondig genezen waren en dat destijds onder anderen door Bruins Slot principieel gefundeerd ls afgewezen, het ls er allemaal met bij in Goudzwaards na dere verklaring. Hij poneert een visie en ziet af van discussie over de zaak zelf. Het is het goede recht van Goud zwaard te spreken zoals hij doet Zijn opvattingen kunnen te bestemder plaatse onderwerp van discussie zijn Maar hij heeft niet de mogelijkheid door zijn zozeer persoonlijke stelling- name ln een overigens hoogst belang rijke zaak werkzaamheden, waartoe ARP en CDA zich in de programcom missie hadden verbonden, Le stagne ren en opnieuw ter discussie te stellen. Ik ga ervan uit, dat het bestuur van de Anti Revolutionaire Partij, dat volgende week zich op de ontstane situatie beraadt, zal besluiten de af gesproken gang van zaken in het CDA voortgang te doen vinden. Mr G. C. van Dam is lid van de Tweede Kamer voor het CDA. Ize rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen ichten, artikelen en commentaren, en niet voor open brieven, gedichten, Iroepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te irden) De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hierover of over ■met plaatsen (meestal door ruimtegebrek) kunnen wij helaas niet corresponde- Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus 859,1000 If Amsterdam. Bij publikatie worden naam en woonplaats van de schrijver leid. schoppen >k), 5 lus haalde, op elk moment van openbare leven, steeds weer de naar boven. Pas als de mensen doen en laten zich als Zonen lod gedroegen, was zijn werk id. Om zijn levensdoel te berei- ïft Hij niet geaarzeld deel te aan de wederwaardigheden iet dagelijks sociaal gebeuren in tijd. DAAr was zijn werkter- 'ant dAAr waren de mensen aan vormgeving Hij werkte. Na- Hij voedde hen met zijn Leer in hemelse vader en de verbon- id met Hem. Mijn vraag is deze: zullen de rooms-katholieke •pen van Nederland ophou- mensen alleen maar te willen ■Wn met de geloofsleer en zeden- H^konder hen in de gelegenheid te de daardoor opgedane energie te verbruiken in het dagelijks tal gebeuren? Als zij daar dan elf, uit vrije keuze, aan willen emen, dan weten zij wie zij vol- n zullen zij niet meer zo aarze- voor de gelovigen in hun kerk Dan zullen de mensen hen her en als het image van de Zoon God. aan wiens volheid in de n zij gebonden zijn te werken, roeping Dan zullen zij ook ein- weer eens herkenbaar zijn als ts, die midden onder de mensen Dan zal hun aantrekkings- tt ook reëel weer tot navolgen ftten. lerdam A. Heusden th en religie i de wijze waarop prof. dr H. M £rt de opvattingen van Karl a betreffende de religie verkeerd (nvolledig in zijn geschriften en in een artikel in Trouw van 5 1 weergeeft, moet krachtig pro- borden aangetekend. Iedere keer t geeft hij blijk het hoofdstuk van Jh over de religie in de Kirchliche •natik (KD) niet of slecht te heb- Igelezen Wanneer dit hoofdstuk Fleurig wordt gelezen, blijkt, dat pvatting van kuitert, dat Barth p-clusiviteit van het christendom poneert, gewoonweg onjuist is. Barth oordeelt in de KD over andere religies zeer voorzichtig. Het oordeel van de openbaring geldt de andere religies slechts voorzover ze op het christen dom lijken. Dit kan toch onmogelijk een exclusieve opstelling worden ge noemd. Het christendom staat in Barth's visie naast de andere gods diensten en wordt door hem niet in een voordeelpositie gebracht, maar juist onder het scherpst denkbare oordeel van de openbaring gesteld. Dit laatste (over het oordeel) lijkt Kuitert nu ook enigszins te hebben gezien. In zijn boek „Wat heet gelo ven" blijkt daar echter nog niets van. omdat hij Barth daar verwijt een reddende tweedeling geloof-gods- dienst met betrekking tot het chris tendom en de wereldgodsdiensten te maken. Barth spreekt ook nooit over kerk en christendom als plaats van de ware openbaring (pas als hij dat zou doen zou er sprake zijn van exclu sivisme), maar als plaats van de ware religie. De openbaring in Jezus Chris tus blijft haaks staan op het christe lijk openbaringsgeloof. Het christen dom komt niet boven religie uit. Het gaat Barth niet om de waarheid van het christendom, maar om de waar heid in Christus. Het is te hopen dat Kuitert ophoudt met Barth's opvat tingen verkeerd en onvolledig weer te geven. Malden C. G. J. de Jonge Wereldkerk Als Trouw het gesprek met dr Van Andel en dr Houtepen (31-12) Juist heeft geëtiketteerd met: „Geen be hoefte aan wereldkerk" en „Oecume ne wil bloeien aan de basis" dan is het, wel een blijk van armoede In elk geval is het in flagrante tegenspraak met wat in het begin van het artikel als „oecumene" wordt omschreven waarin uitdrukkelijk sprake is van „wereld Het kernwoord „oecume ne" betekent volgens Bartjes „de hele bewoonde wereld". Ik kan me dan ook geen serieuze oecumenische be weging voorstellen die „geen behoef te aan een wereldkerk" heeft. Afge zien van de veelzinnigheid die de uit drukking „basis" in het Nederlands kerkelijk spraakgebruik gekregen heeft, zal een goedgerichte, wereld wijde oecumene altijd de basis (alle christenen die niet met een leiders ambt bekleed zijn) nodig hebben. De wereldraad klaagt steen en been dat hij geen contact met de basis heeft en dat daar de oecumene zo weinig bloeit. Zowel als er bloei aan de basis zou zijn zonder „topbloei", als in het omgekeerde geval, is er van ware oe cumene geen sprake Want beide ho ren tot het heel zijn van Christus' kerk: „Mijn kerk" (Matth. 16, 18) die Hij wilde bouwen op Petrus (basis ln een andere zin!). Het streven naar de „eenheid die de Heer wil" en de lang zame realisering ervan verdienen zon der dit mondiale en totale aspect niet de naam van „oecumenische bewe- ging". Den Haag Jos. C. M. Fruytier S J. IKV (20) IKV (18) Mijn vraag aan het IKV: waar blijft het protest tegen de inval van de Russen in Afghanistan? Kunnen we gauw een grote protestdemonstratie van het IKV verwachten? Of ls het IKV toch niet zo vredelievend als het zich voordoet? Graag antwoord en daden! Veenendaal H. Haan IKV (19) De overgrote meerderheid van het IKV stemt links, laat het IKV daar dan ook eerlijk voor uitkomen in plaats van onder kerkelijke vlag te varen. Het IKV zegt (nog?) niet tegen de NAVO te zijn, maar doet er wel felle aanvallen op. Het demonstreert met partijen, die Nederland uit de NAVO wil hebben (CPN, PSP. deel PvdA), ondemocratisch burgerlijke ongehoorzaamheid propageren (PPR) en/of kernwapens als een mid del zien om dit kabinet te laten vallen (Den Uyl: „Van Agt moet weg", lijn Van der Stoel recent verlaten). Ka merleden en kranten, die er gevoelig voor zijn. worden in een weloverwo gen strategie overspoeld met brieven van IKV-leden. Het IKV-standpunt (6000 leden) wordt door de media overbelicht, de enige die enig tegen wicht in feitelijke informatie geeft is Neuman. Zelfs in een kerk wordt hij als medechristen door Faber aange vallen alsof hij een Derde Wereldoor log aan het ontketenen is. Toch is Neuman een zeer vredelievend man. die kernwapens iets afschuwelijks vindt Ook in de dertiger jaren was er zo'n vredesbeweging en werden te genstanders van een verwaarloosde defensie in Engeland en Nederland uitgelachen, onder anderen Chur chill, ook toen kon er een wereldoor log uitbreken, waarbij vijftig miljoen doden zouden kunnen vallen. Brielle J.C.Vulto In het IKV komen geweldig veel op recht met de kernwapenproblema- tiek bewogen mensen voor. Zij zijn echter door de leiding misleid. Die leiding ziet als doel ontwapening van Europa met op zijn gunstigst finlan- disering. Zij zijn ook niet alleen tegen kernwapens zoals een deel van hun leden maar tegen nagenoeg elke vorm van defensie: alleen dienstwei- geren is goed. Het IKV vergelijkt zijn strijd tegen de Nederlandse regerin gen met die van de Duitse Bekennen de Kirche in de jaren dertig tegen Hitiers nazi-dom (Vredeskrant IKV 79). Dat weten dan de regering-Van Agt en de heer Den Uyl. Waarom slikt iedereen dat? IKV is via de vorm van „gebroken raketje" de ordinaire voortzetting van het „gebroken ge weertje" van voor 1940. Ga maar eens proeven bij een zogenaamde kader/ kernendag van het IKV. Je waant je dan niet in een gezelschap uitgaande van kerken maar in een extreem radi cale tegen de staat gerichte politieke partijdag! Hoe een Goudzwaard en een Van de Glind warm kunnen lopen voor deze club vat ik niet meer. Het ware beter dat zij de vele oprechte IKV'ers gingen waarschuwen voor hun misleiders. De IKV-leiding was ook altijd al anti-CDA en anti-AR en in hoofdzaak gerecruteerd uit de CPN/PSP/PPR-hoek. Nu maakt zij zich omdat dat zo ineens uitkomt, druk om AR en CDA. Hebben ze dat niet eens door? Ede H. Meyei Afghanistan (15) Eindelijk kunnen we dan de ware bedoelingen van Breznjews „loyale" aanbod om eenzijdig 20 000 militai ren en 1000 tanks uit Oost-Europa terug te trekken, begrijpen Deze mi litairen en tanks waren nodig om een wat „kritische" marionet ln Afghanis tan te vervangen door een echte ma rionet. Strategisch gezien een heel wat effektlevere aanwending van mi litaire macht, dan stationering in Oost-Europa, omdat in ieder geval Nederland voor 1981 niet beslist over de plaatsing van kernraketten. Jam mer alleen dat het weer eens over de ruggen van de direkt-betrokkenen de inwoners van Afghanistan moest gaan en verder zal gaan. Waar blijft het protest van hen die ageer den tegen de Amerikaanse inmen ging in de Vietnamese oorlog? Waar blijft nu het IKV. om te demonstre ren tegen deze grove militaire agres sie? Of is dit alles te ver verwijderd van het bed van hen die eenzijdig willen ontwapenen? Lienden Cees M. van Westrenen Afghanistan (16) Het is zeer de vraag of Rusland tol zijn interventie in Afghanistan in deze spectaculaire vorm zou zijn overgegaan, wanneer de Navo-landen zich tot onderhandelen bereid had den verklaard alvorens tot kernwa penmodernisering te besluiten. Nu was voor hen politiek gesproken een aanzienlijke belemmering weggeval len. De Russische inmenging in Af ghanistan kan, zo bezien, juist als een argument, zij het achteraf, tegen dat heilloze Navo-besluit beschouwd wor den. Wat Rusland ln Afghanistan be zig is te doen, is natuurlijk ordinaire imperialistische machtspolitiek Tsjechoslowakije en Hongarije waren andere voorbeelden van hetzelfde kwaad, dat nu eenmaal inherent schijnt te zijn aan het verschijnsel supermogendheid. Wiens memorie verder reikt dan het recente verleden, zal zich herinneren dat Amerika zich op dezelfde wijze schuldig maakte aan ordinaire imperialistische machtspolitiek. Denk onder meer aan het drama Vietnam, aan Chili, waar op clandestiene wijze een demo cratisch gekozen regime onderuit ge haald werd (CIA) en aan de steun aan Mlddenamerikaanse en andere ter- reurregimes. Ik verafschuw het een niet minder dan het ander Ik hoop van ganser harte, dat de Russen op den duur een even daverend echec lijden als de Amerikanen ln Vietnam Laten we elkaar daarom geen Mietje noemen, maar liever trachten tot een evenwichtig oordeel te komen Ede G. van Loo vragen geen twijfel te hebben aan het christelijk karakter van mensen die over het vraagstuk van de kernbewa pening een andere mening hebben? De oplossing ligt dan voor de hand. men zal met elkaar ln gesprek moe ten blijven, met elkaar blijven luiste ren Het gaat dan inderdaad om de pretentie van de minimumvoorwaar de om „christelijk" in je vaandel te zetten. De stelling, dat btj voor- én tegenstanders van de kernbewape ning de angst hen zou leiden en geen blijk van vertrouwen in hun Heer en Heiland lijkt me goed, om verder over na te denken. Vertrouwen op Je Heer en Heiland is uitnemend, maar behal ve bidden moeten we ook werken. Voor het verder bestuderen van deze zaken blijft ook voor prof Goud zwaard een taak Met een onttrekken daarvan kan de zaak zeker niet zijn gediend Barendrecht W. T. Herweyer ringszucht uit te voeren, ook voor die tijd met hypermoderne wapen* Hellevoetsluis D. Schouten Afhaken (6) Afhaken (5) Afhaken (3) Het artikel van professor Goud zwaard ln Trouw van 5 januari heeft mij bijzonder goed gedaan en weer hoop gegeven. Het standpunt dat hier wordt verwoord geeft houvast in iedere situatie, zoals ook die van de problemen ten aanzien van de kern wapens. In het bijzonder de houding van het kabinet vind ik zeer teleur stellend. Wanneer de emoties zo hoog oplaaien als bij het debat over de kernwapens, mag men toch van een kabinet verwachten dat het een dui delijk standpunt weergeeft met de argumenten, waarop dat standpunt is gebouwd. In het bijzonder van hen die pleiten voor machtsevenwicht en de bereidheid tonen om in het uiter ste geval ook kernwapens te gebrui ken. mag men verwachten dat ze met goed gedocumenteerde rapporten duidelijk maken dat dit ln overeen stemming te brengen is met het be ginselprogramma van het CDA Nijmegen J. C. M. Schuurman* Afhaken (4) Oraag wil ik geloven dat prof Goud zwaard in ernst zegt twijfel te hebben aan het christelijk karakter van het CDA. Maar mag ik hem dan ook Er zou tegen het artikel van Ooud zwaard in „Trouw" van 5 januari heel wat zijn in te brengen. We hebben ons volgens hem verslingerd aan „onze" economie (welvaart) en „onze bewa peningstechniek". Wat het eerste be treft zou ik hem willen zeggen: „nu pas" zoveel kritiek? We zijn onder deze regering al knap bezig een deel van onze welvaart ln te leveren. Het door vorige regeringen tot aan de hemel opgetrokken gebouw van de „welvaart", wordt terecht door deze regering heel voorzichtig omlaag ge bracht Soberder leven en „minder meer" staan centraal. Maar wat een tegenwerking van de kant van de oppositie en eigen kring! En daar heeft Goudzwaard met z'n ongezou ten kritiek op de bezuinigingsplan nen van de regering goed aan mee gedaan. Ja, ook wat „minder meer" bij de sociale uitkeringen Ook zij moeten een zeer geringe bijdrage le veren Overigens voel ik me als me dechristen van Ooudzwaard hele maal niet zo aan de welvaart verslin gerd. Miljoenen werkenden en nlet- werkenden hebben gelukkig een menswaardig bestaan en dat is een zegen! En dat er aan de universiteiten door zovelen kan worden gestudeerd en gedoceerd ts mede te danken aan onze welvaart. Ook dat ls een zegen, maar ik geloof dat dit niet meer zo duidelijk door de staf en studenten op de VU wordt gezien en ervaren. Wat de houding van Ooudzwaard en de zijnen over de modernisering van kernwapens betreft, beluister ik de fatale toon van socialisten en „gewe tensvolle" christenen uit Jaren dertig In wezen zijn zij de schuldigen dat er een tweede wereldoorlog kon ont- staan, omdat twee agressieve wereld machten Duitsland en Japan kans zagen om hun ongebreidelde verove Hoezeer de argumenten van Bob Goudzwaard (Trouw 5 Januari) mij ook aanspreken, ik meen toch dat afhaken niet „kan". Het verschil tus sen doelgerichte en principiële poli tiek is niet van dezelfde orde als de voortgang die gemaakt is ln evangeli sche bewustwording van christenen over een hele generatie sedert de tweede wereldoorlog tot nu toe Dat zovelen nog hun toevlucht willen ne men tot het dreigen met geweld als verdedigingsmiddel toont wel aan dat de zelfhandhaving en de angst diep ingeworteld zijn en dat er nog een immense taak voor de volgende generaties ligt om de leer van Chris tus ook tot vlees en bloed bij zijn aanhangers te laten worden. Het CDA en al die andere kerkelijke en in ter-kerkelijke gToepen (ook." het IKV) zullen geduldig door moeteh gaan om de weerstanden te overwin nen. Het geloof blijft in zo'n strijd heel lang de mogelijkheden zien. Is raël keek ln zijn psalmen naar de grote daden Oods ln het verleden. Laten wij dat ook doen ten aanzien van hetgeen ln één generatie aan christelijke bewustwording tot stand gekomen is. Laten we denken aan de strijd tegen het fascisme ln de oor logsjaren. het mondiale diakonaat, de toenemende openheid van de ker ken, de schat aan nieuw ontstane christelijke liederen en zeker ook aan een manifest als Niet bij brood alleen In het Ucht van die hele ontwikkeling, gedragen door christenen binnen en buiten onze landsgrenzen, blijft al thans mijn overtuiging ten aanzien van het CDA nog steeds: Afhaken kan niet. Amstelveen W. Dijkshoorn. PTT en Kerst Eigenlijk ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen met de post bezorging van de afgelopen dagen Hier zijn de mijne Op donderdag 3 januari werden bezorgd: Een Kerst kaart uit Utrecht, afgestempeld 22 december, idem afgestempeld 24 de cember. idem uit Leiden, afgestem peld 27 december, idem uit Biltho- ven. stempel 27 december. Op vrijdag 4 januari werd bezorgd een kerst kaart uit Den Haag. afgestempeld 20 december! De mededeling van de postdirecUe dat de stapels Kerstpost nog tijdig konden worden wegge werkt voor 31 december („behalve als ze 30 december gepost was i lijkt me op zijn minst onjuist, zo niet leu genachtig De tweede postbestelling op zaterdag 29 december is vermoe delijk ook fantasie geweest Amersfoort H. Schonbeck

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1980 | | pagina 9